بررسی مختصر آئودی Q3، کراس‌اوور مجلل اروپایی

بررسی مختصر آئودی Q3، کراس‌اوور مجلل اروپایی

گرچه آئودی زمان اندکی مهمان جاده‌هایمان بود و بقولی، نیامده رفته بود اما در همان دوران کوتاه هم تصویری به‌غایت مدرن و پیشرو را از خود به یادگار نهاد. دهه پنجاه شمسی، دهه حضور و بروز انواع و اقسام برندهای شرقی و غربی در کشورمان بود و ده‌ها برند متنوع و رنگارنگ، جهت تصاحب این بازار، درگیر نبردی سخت و بی‌امان با یکدیگر بودند. دراین‌بین، آئودی هم برای آنکه از این خوان نعمت بی‌نصیب نماند با دستانی پر وارد میدان شد و در وهله نخست، دو سدان مدرن را روانه سرزمینمان نمود؛ مدل‌های 80 و 100. مدل 80 چندان محلی از اعراب نیافت ولی در عوض این مدل 100 بود که سخت درخشید و مشتریانی چند را هم مجذوب و هوادار خویش نمود. طراحی این مدل از زمانه خود به‌مراتب جلوتر بود و راحتی آن زبانزد خاص و عام؛ و مهم‌تر از همه، بهایش بود که هم‌تراز ژاپنی‌های متوسط‌الحال بود و نه دیگر ژرمنی‌های گران؛ اما به‌رغم همه این جریانات، دولت آئودی سخت مستعجل بود و در پی ممنوعیت کلی واردات خودرو از اواخر آن دهه، آئودی هم بالاجبار خاک ایران را ترک نموده و راهی سرزمین مادری خویش شد.

2016 Audi Q3
2016 Audi Q3

در تمامی این سال‌هایی که ما ایرانیان، به دور از آئودی و تولیداتش بوده‌ایم، این برند رشد حیرت‌انگیزی را درزمینهٔ تکنولوژی و کیفیت محصولات خود شاهد بود و از یک تولیدکننده خودروهای متوسط به یک سازنده خودروهای لوکس و درجه یک ارتقاء یافت و رفته‌رفته، به یکی از مهم‌ترین بازیگران این عرصه مبدل شد. مهم‌ترین عاملی هم که در این میان به آئودی یاری رساند، کیفیت عالی مواد و متریال مورد استفاده در ساخت خودروهایش بود و این همان نکته مهمی است که عمده سایت‌های خودرویی در عالم، تأکید وافری بر آن دارند.

2016 Audi Q3
2016 Audi Q3

اینک پس از گذشت سه دهه، آئودی مجدداً به بازار میهنمان بازگشته و این بار، با انبانی پرتر از پیش پا به میدان نهاده است. مدل‌های متنوعی از این برند جهت فروش در بازار کشورمان گزینش شدند که ما از بینشان فعلاً به کراس‌اوور Q3 اکتفا نمودیم. کراس‌اووری که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و رقیبی است قدر و پرتوان برای دیگر همتایان خود، من‌جمله ب‌ام‌و X1، مرسدس بنز GLK و اینفینیتی X50.

2016 Audi Q3
2016 Audi Q3

آئودی Q3 یک شاسی‌بلند جمع‌وجور و یا کامپکت است که برای نخستین بار، در سال 2006 میلادی و در هیئت یک کانسپت پا به عرصه وجود نهاد. این کانسپت که توسط شخصی به نام JULIAN HOENIG طراحی شده بود، در آوریل سال 2007 میلادی و در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش در آمد. نسخه نهایی و تولیدی آن در سال 2009 میلادی آماده شد؛ و در سال 2012 میلادی هم فروش آن در بازارهای جهانی آغاز گردید. آئودی Q3 بر مبنای پلت‌فرم A5 (PQ35) گروه خودروسازی فولکس‌واگن تکوین و توسعه یافته است، پلت‌فرمی که در دیگر خودروهای این گروه، ازجمله فولکس‌واگن گلف MK5 و تیگوآن، سئات Tribu و اشکودا یتی نیز به کار رفته است. در حال حاضر، برای توان‌بخشی به این خودرو از طیف متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی استفاده می‌شود که فعلاً در بازار ممالک حوزه خلیج‌فارس تنها دو نسخه بنزینی از آن عرضه می‌شود. این دو نسخه، از انواع 1.4 لیتری و 2 لیتری توربو هستند؛ و در این میان، پیشرانه 2 لیتری با دو توان متفاوت عرضه می‌شود. توان خروجی پیشرانه 1.4 لیتری معادل 150 اسب بخار است و پیشرانه 2 لیتری هم در دو نسخه 180 و 220 اسب بخاری به فروش می‌رسد. پیشرانه‌های وارده به کشورمان هم از انواع 2 لیتری هستند که به‌احتمال بسیار زیاد، نسخه 180 اسبی آن در اولویت ورود قرار دارد.

2016 Audi Q3
2016 Audi Q3

در حال حاضر، آئودی Q3 در ممالکی همچون اسپانیا، چین و هند به تولید می‌رسد که دراین‌بین، تمامی نسخه‌های صادرشده به بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس ساخت اسپانیا هستند.

2016 Audi Q3
2016 Audi Q3

این خودرو در سایت‌های خودرویی متعددی در دنیا مورد تست و بررسی قرار گرفته است که در اینجا به‌صورت تیتروار به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
سایت «EDMUNDS» آمریکا
نکات مثبت:

  • سواری راحت و آرام
  • کابین مجلل

تجهیزات لوکس بسیاری به‌صورت استاندارد در این خودرو تعبیه شده است.
نکات منفی:

  • فضای کوچک محل بار
  • به‌کارگماری ناشیانه برخی از کنترلرها
  • هندلینگ و شتاب این خودرو این خودرو آن‌گونه که انتظار می‌رود «اسپرتی» نیست.

این خودرو 4.5 امتیاز از 5 امتیاز کامل را از این سایت دریافت نموده است.

سایت «CARBUYER» بریتانیا
نکات مثبت:

  • آرم و نشان مجلل
  • کابین عالی
  • بهای دست‌دوم پابرجا و استوار

نکات منفی:

  • طراحی ساده
  • آپشن های گران
  • از توان آفرودی واقعی برخوردار نیست.

درمجموع، کارشناسان این سایت 4.2 از 5 امتیاز کامل را به این خودرو اعطاء نمودند و مالکین این خودرو هم 4.4 از 5 امتیاز کامل را برای آن در نظر گرفتند.

2016 Audi Q3
2016 Audi Q3

مشخصات فنی آئودی Q3

همان‌طور که در سطور فوقانی نیز گفته شد، تمامی خودروهای آئودی Q3، با پیشرانه‌های 1.4 و 2 لیتری توربو به بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شوند؛ از همین رو در ذیل، مشخصات همگی آن‌ها درج شده است.
پیشرانه 1.4 لیتری:
حجم موتور: 1395 سی‌سی
توان: 150 اسب بخار در 5000 الی 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 250 نیوتن‌متر در 1750 الی 3000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 8.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 204 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: 6.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
پیشرانه 2 لیتری با توان 180 اسب بخاری (نسخه سفارش ایران):
حجم موتور: 1984 سی‌سی
توان: 180 اسب بخار در 4000 الی 6200 دور در دقیقه
گشتاور: 320 نیوتن‌متر در 1400 الی 3900 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 7.8 ثانیه
حداکثر سرعت: 212 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: 6.5 الی 7 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
پیشرانه 2 لیتری با توان 220 اسب بخاری:
حجم موتور: 1984 سی‌سی
توان: 220 اسب بخار
شتاب صفر تا صد: 6.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: 6.6 الی 7.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک (نسخه 2 لیتری) – 6 سرعته اتوماتیک (نسخه 1.4 لیتری)
نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی جامد
استاندارد آلایندگی: یورو 6

2016 Audi Q3
2016 Audi Q3

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4388/1831/1608 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2603 میلی‌متر
گنجایش محل بار: 460 لیتر
حجم مخزن سوخت: 64 لیتر


ایمنی
این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) تحت تست‌های متعددی قرار گرفت و در بیشتر بخش‌ها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (هم‌پوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها و تست بسیار دشوار همپوشانی کوتاه یا SMALL OVERLAP، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود.
5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا
5 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا
6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)
سیستم کنترل پایداری (DSC)
سیستم کمکی آغاز حرکت از روی تپه (HILL ASSIST)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
و…


تجهیزات
سیستم هوشمند ورود بدون کلید (KEYLESS ENTRY)+استارت بدون کلید
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
سامانه کمک پارک با نمایش شماتیک 360 درجه اطراف خودرو
سقف پانورامیک
کروز کنترل
سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و تمام‌اتوماتیک
تنظیم برقی صندلی‌های جلو
گرم‌کن صندلی‌های جلو
صفحه نمایشگر لمسی به سایز 6.5 اینچ
سیستم MMI آئودی
کانال تهویه برای سرنشینان عقب
سنسورهای پارک جلو و عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX و قابلیت اتصال بلوتوث و تلفن همراه
نورپردازی هوشمند و تطبیقی چراغ‌های جلو
دوربین دید عقب
سیستم روشنایی در روز
استراحتگاه دست برای سرنشینان جلو
شیشه عقب بخار زدا
خروجی برق 12V برای سرنشینان جلو
شوینده چراغ‌های جلو
ریل‌های سقفی
اگزوزهای دوگانه عقب
و…
آپشن های سفارشی: سیستم ردیابی نقاط کور اطراف خودرو – ترمز پارک الکترونیکی – سیستم صوتی BOSE – درب برقی صندوق عقب – سیستم نورپردازی تمام LED چراغ‌های جلو – پکیج S LINE و…


قیمت
در ایران: 325 میلیون تومان (نسخه 2 لیتری 180 اسب بخاری)
در امارات: 122/500 الی 140/000 درهم (نسخه 1.4 TFSI) و 131/000 الی 150/000 درهم (نسخه 2 لیتری 180 اسب بخاری) و 139/500 الی 210/000 درهم (نسخه 2 لیتری 220 اسب بخاری)
قیمت در بریتانیا: 29/910 پوند (نسخه 2 لیتری 180 اسب بخاری)
مکان ساخت نسخه‌های سفارش امارات: کشور اسپانیا


منابع:
AUDI.ME.COM
CARBUYER.CO.UK
EDMUNDS.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…


[دانلود ویدئو]
نوشته: سام کاویانی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

23 دیدگاه

  1. اشکان
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    کسایی که واقعا به آعودی عاشق اند حاضرند 330 تومن هزینه کنند…..کسایی که دیوانه ی قدرت اند با 300 تومن خیلی چیزای قدرتمند تر(نه بهتر) میشه خرید

    پاسخ
    1. arash66
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      پیشرانه 2 لیتری با توان 180 اسب بخاری (نسخه سفارش ایران):
      حجم موتور: 1984 سی‌سی
      توان: 180 اسب بخار در 4000 الی 6200 دور در دقیقه
      گشتاور: 320 نیوتن‌متر در 1400 الی 3900 دور در دقیقه
      شتاب صفر تا صد: 7.8 ثانیه

      به نظر شما ضعیفه ؟

      پاسخ
      1. اشکان
        سوابق: (64 دیدگاه) ,

        عزیزم وقتی میشه با 350 تومن لکسس ان ایکس 235 hp و350 گشتاور خرید که از اینم بزرگ تر هستش….یکم غیر عقلانیه که 330 بدی به این….کسی نمیگه قدرتش کمه….ولی در حد ماشین 330 تومنی قدرت نداره.
        جک اس5 175 اسب!!!!!…..!!!!!….

        پاسخ
        1. arash66
          سوابق: (10 دیدگاه) ,

          کسی شما رو مجبور نکرده بخری، شما برو زاپنی سوار شو
          توجه ندارید که این برند تازه واردِ به ایران و باید هم گرونتر باشه، ژاپنی ها مثل لکسس چند سالی هست که در ایران حضور دارند و تعداد بیشتری هم وارد شده اند …

        2. تصویر پروفایل Hamid...Audi
          Hamid...Audi
          سوابق: (281 دیدگاه) ,

          لکسوس نسخه 3.5 لیتری که چند ساله وارد ایران نمیشه و این که شما گفتی قیمت کارکرده س…
          RX350 ماشین خوبه تو سگمنت مید سایز لاکچری ولی هیچ جوره با این مقایسه نمیشه.
          این کامپکت اون میدسایز
          این صفر اون دست دو
          این دولیتری اون 3.5

    2. میلاد
      سوابق: (33 دیدگاه) ,

      نویسنده عزیز این ماشین رقیب gla از بنز و x1 از bmw هست و مرسدس بنز glk که الان با کد glc شناخته میشه رقیب Q5 از آئودی و x3 از bmw هست…

      پاسخ
  2. امین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوس داشتنیه…المانیه سربه زیر و با وقار

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
    Carbonado Aventador
    سوابق: (3637 دیدگاه) ,

    آئودی واقعن یکی از بهترین ها بازاره…!
    ماشین های آئودی واقعن طراحی اسپورت و زیبایی دارن!
    ائودی ویژگی هایی داره که بنز و بی ام و ندارن و اگر این فولوکس لعنتی گندکاری به بار نمیاورد از فصل بعد ائودی تو فرمول 1 شرکت میکرد!!!!
    و از لحاظ ساخت خودروهای سوپر اسپرت هم ردیف پورشه قرار میگیره!
    پرچمدارش هم r8

    پاسخ
    1. خسته شده
      سوابق: (623 دیدگاه) ,

      مثلا بنز و ب ام و ب چی ندارن که آئودی داره؟ بعدم کدوم گند کاری این کثافت کاری رسانه ای بود و بس ضمن اینکه هیچ ربطی بین حضور آئودی در فرمول یک و فولکس وجود نداره بعدم اصلا فرمول یک مهم نیست اگر بود خیلی از شرکت ها میتونستن حضور داشته باشن که به خاطر هزینه های زیاد شرکت نمیکنن شما هم نمیخواد دوتا آلمانی دیگه و بکوبی برای اینکه یکی دیگه و اون چیزی که هست نشون بدی مارو… فرض نکن

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    داشبوردش خیلی ساده اصلا هم مجلل نیست داشبوردش کار داره

    پاسخ
  5. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    یکم گرونه
    قابلیت اف رود هم که مناسب نیست با توجه به متن
    وضعیت تجملی بودنش باید با توجه به رنگ مشکی یکدست کابین لا اقل تو فیلم و عکسها قابل تشخیص نیست
    به هر حال بدمون نمیاد یکی رو بخریم

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (184 دیدگاه) ,

      یعنی واقعاً با این میخوای بری آفرود!

      پاسخ
  6. رامتین
    سوابق: (734 دیدگاه) ,

    آئودی q3 اتومبیل خوبیه و نسخه 230 اسبی هم داره. البته نسخه ای که قراره وارد ایران بشه 180اسبی است. در کل ابعاد این کراس اور دقیقا مانند هیوندا ix35 (توسان) است با این تفاوت که ارتفاع q3 دقیقا 5سانت کمتره. در کل طول 4.39 و عرض 1.80 و ارتفاع 1.60 این رو نشون میده که این خودرو دقیقا یک small crossover است، و تنها 8سانت ارتفاع بیشتر از تندر90 داره و طول این خودرو واقعا کمه!! با اینکه نسخه RSQ3 واقعا قویتر از Q3است و 300اسب توان داره، اما بهتره بسمت Q5رفت که ارتفاع 1.66و طول 4.64 داره که دقیقا مانند لکسوس NXاست. با همه این اوصاف برگ برنده آئودی Q4خواهد بود که در 2017 معرفی میشه و با ابعاد بین Q3وQ5 و زیبایی بیشتر، عملکرد بهتری هم داره.

    پاسخ
  7. محمدرضا♥BMW♥
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    من خودم عاشق ماشین های آلمانی هستم و تعصب هم روشون دارم، اما تعصب الکی و زیادی ندارم و تو این رنج البته مقداری گرون تر(385 تومن حدودا ودرکل تو همین رنج) LEXUS NX200T رو به بقیه رقباش ترجیح میدم هم خوشگله هم تندو تیز هم سگ جونه هم…………… کلا هم همه چی 😐
    هر آپشنی هم بخوای توش پیدا میشه!
    ♥BMW-LEXUS♥

    پاسخ
  8. احسان
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    فکر کنم درستش اینه که بگیم رقیبش GLA است نه GLK
    بعدش هم نباید فراموش کنیم که این قیمت 325 میلیون یا هر چیز دیگه و بقیه قیمت های کذایی بقیه برند ها و مدل ها .توی ایرانه که اینطور شکل مسخره و غیر قاعده و نا متناسب با کلاس و قدرت و سگمنت و البته غیر قابل دسترسی برای بیش از 95 درصد مردم پیدا کرده
    والا تو بازار آزاد جهانی این هم یه مدل خاص از یه برند خاصه با ده ها رقیب از نظر قیمت و کیفیت و راندمان در سگمنت خودش که باید با چنگ و دندون تلاش و رقابت کنه تا سهم بیشتری از بازار را بدست بیاره
    بیخیال …
    از ایران خودرو چه خبر….؟

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4283 دیدگاه) ,

    حق با دوستان عزیز هست، با این قیمت، ضعیفه.

    پاسخ
  10. سیاوش
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    الان رقیبش تو ایران فقط x1هست و این موتورش که برای ایرانه در مقابل موتور x1 2.8حرفی برای گفتن نداره

    پاسخ
  11. جعفر
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    با اون منطقی که سانتافه ٢٢٠ و راوفور ٢۴٠ تومن قیمت خورده اینم ٣٢٠ تومن منطقیه.ولی من بشخصه تا میشه nx یا x3 خرید طرف این نمیرم.

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل V.D.T
    V.D.T
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    با تمام احترامی که براش قائلم ولی X1 انتخاب مناسب تریه!

    پاسخ
    1. arash66
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      X1 نسل اول قبل فیس لیفت که شبیه مونگولا بود تا ماشین …
      باز این مدل جدید رو بگی یه چیزی ….
      کلا دخترا هم بی ام و رو ترجیح میدن دلیل نمیشه …!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل V.D.T
        V.D.T
        سوابق: (17 دیدگاه) ,

        همون “یه چیزی” رو میگم!
        راستش من خیلی جرئت ندارم درمورد ظاهر دو غول آلمانی نظر بدم چون فناش انقدر زیادن و تا عمر داری دیسلایک میخوری! حتی اگر حرفت منطقی باشه!

        پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.