ده نکته درباره آئودی R18

اخیراً تیمی از وب‌سایت Car and Driver فرصت این را به دست آوردند که حضوری چند روزه در تیم اولیه‌ی Audi Sport داشته باشند. این تیم دارای سه دستگاه خودروی R18 e-tron Quattro می‌باشد که در حال حاضر در پیست Circuit of the Americas در شهر آستین ایالت تگزاس، به منظور شرکت در مسابقات World Endurance Championship که توسط فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی برگزار می‌شود در حال تمرین هستند.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro
2014 Audi R18 E-Tron Quattro

این تیم در جریان حضور چند روزه‌ی خود در کنار تیم آئودی توانستند مصاحبه‌هایی را با در ولفگانگ اولریچ، مدیر تیم آئودی اسپرت، تام کریستنسن راننده‌ی کهنه‌کار این تیم و سایر افراد حاضر در تیم داشته باشند و به همین دلیل اطلاعات خوبی را در مورد آخرین مدل R18 به دست آوردند. حال در این مقاله، به بیان 10 نکته در مورد این خودرو خواهیم پرداخت که در گزارش این وب‌سایت به آن‌ها اشاره شده است.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro
2014 Audi R18 E-Tron Quattro

1- چراغ‌های لیزری آن، دستورات خود را از ماهواره‌ها دریافت می‌کنند.

آئودی متوجه شد که، در مسابقاتی که R18 در آن‌ها حضور پیدا می‌کند، سیستم چراغ‌های تطبیقی این خودرو، نمی‌تواند از توانایی‌های واقعی خود استفاده کند، حداقل این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سیستم چراغ‌ها به طور مستقیم با زاویه‌ی چرخش فرمان در ارتباط باشند. به همین دلیل است که عملکرد چراغ‌های لیزری گران قیمت R18 اکنون به جی‌پی‌اس متصل بوده و به طور خاص برای هر پیست برنامه ریزی شده است. در نتیجه، چراغ‌های آئودی اکنون نه تنها پیچ‌های موجود در پیست را با نور پردازی خود به‌خوبی روشن می‌کنند، آن‌ها قادر هستند تا حتی قبل از این که راننده فرمان را بچرخاند این کار را انجام دهند، و حتی محدودیت‌های دور زدن خودرو نیز نمی‌توانند خللی در این پروسه ایجاد نمایند. رانندگان این قابلیت را بسیار دوست دارند، زیرا در پیست مسابقه، رانندگان در حالی که پیچ اول را رد نکرده‌اند، به پیچ‌های بعدی نیز فکر می‌کنند، و اکنون با کمک این تکنولوژی چراغ‌های خودروی آن‌ها نیز عملکرد مشابهی دارند.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro

2 – چراغ‌های لیزری همواره روشن نیستند.

چراغ‌های R18 فقط در مواقع مورد نیاز روشن می‌شوند، و در سرعت‌های پایین (کمتر از 90 کیلومتر در ساعت) به منظور جلوگیری از خیره کردن چشمان افرادی که در کنار محل توقف خودروها حضور دارند به طور خودکار خاموش می‌گردند. زمانی که چراغ‌های لیزری خاموش می‌شوند، چراغ‌های LED با نور کمتر مسیر را برای R18 روشن می‌کنند.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro

3- حتی چراغ‌های این خودرو نیز دارای سیستم خنک‌کننده می‌باشد.

چراغ‌های LED به خنک‌کنندگی زیادی نیاز دارند، چراغ‌های لیزری نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشند. به همین دلیل است که آئودی نه تنها مجراهایی را در بالا و پایین چراغ‌ها به منظور خنک کردن قطعات داخلی آن‌ها ایجاد کرده است، بلکه با صرف وقت زیاد در تونل باد تلاش کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که این سیستم تهویه تأثیری منفی بر آئرودینامیک خودرو نخواهد گذاشت. از این رو، هوا از طریق ورودی پایینی وارد شده، و از دریچه‌ی بالا خارج می‌گردد؛ منطقه‌ی کم‌فشار موجود در آن نقطه هوا را از طریق بدنه خارج می‌نماید.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro

4- تایرهای آن باریک‌تر از گذشته می‌باشند.

به منظور سازگاری با مقررات و قوانین جدید مسابقات 2014 World Endurance Championship، تایرهای R18 در واقع باریک‌تر از مدل سال گذشته می‌باشند. طبق گفته‌ی یکی از رانندگان تیم، این موضع باعث چابک‌تر شدن خودرو، و همچنین کاهش پایداری آن می‌شود.

5- کم مصرف‌ترین خودروی مسابقه‌ای محسوب می‌شود.

آلمان‌ها همواره برای راندمان و بازدهی بالا اهمیت زیادی قائل شده‌اند، ولی آئودی تلاش می‌کند تا مصرف سوخت کمتر این خودرو را به سطح جدیدی برساند. هدف امسال تیم این است که بازدهی کلی این خودرو را 20 درصد افزایش دهند، و هر سال این میزان را 5 درصد بهبود ببخشند. آزمایش نهایی در این مورد هنوز صورت نپذیرفته است، ولی به نظر می‌رسد که آئودی می‌تواند به این هدف بزرگ خود دست پیدا کند.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro

6- فشار تزریق سوخت، بسیار بسیار بالاست.

زمانی که آئودی در سال 2006 از یک موتور دیزلی برای خودروی مسابقه‌ای لو مانز خود استفاده کرد، فشار سیستم تزریق سوخت آن برابر با میزان چشمگیر (در زمان خود) 21750 پوند بر اینچ مربع بود. امروز، این عدد به مقدار حیرت آورد 34800 پوند بر اینچ مربع رسیده است، این فشار فوق‌العاده بالا تبخیر سوخت در محفظه‌ی احتراق را بهتر می‌کند. این پروسه در کل باعث انفجار سوخت بهتر در محفظه‌ی احتراق، افزایش قدرت موتور و کاهش آلاینده‌های خروجی می‌گردد.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro

7- صدای موتور بسیار بیشتر از گذشته می‌باشد.

R18 به عنوان یک خودروی مسابقه‌ای بسیار بی سروصدا می‌باشد، موتور شش سیلندر توربو دیزلی آن صدایی عمیق، و البته گنگی را تولید می‌کند، ولی امسال صدای موتور کمی بیشتر شده است. آئودی به میزان دسیبل صدای موتور اشاره‌ای نکرده، ولی گفته است که صدای افزایش یافته‌ی موتور می‌تواند از طریق اگزوز خودرو که به جای کف خودرو در این مدل از پشت آن بیرون می‌آید شنیده شود.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro

8- عدم موفقیت آئودی در تولید سیستم باز تولید انرژی از طریق اگزوز مانند پورشه 919

یکی از رقبای اصلی آئودی در مسابقات این فصل، پورشه می‌باشد، که خودروی پیشرفته‌ی هیبریدی 919 خود را در نمایشگاه خودروی ژنو 2014 معرفی کرد. موتور توربو شارژر دار 4 سیلندر پورشه دارای یک اگزوز مجهز به ژنراتور پره دار می‌باشد که با تولید انرژی آن را به باتری‌های لیتیوم یونی خودرو ارسال می‌کند، اکنون مشخص شده است که آئودی نیز برای تولید سیستم مشابهی تلاش کرده است.
سیستم آئودی کمی پیچیده‌تر بود، و از پره‌های توربو دار به منظور جذب انرژی از طریق یک موتور/ژنراتور که به نوبه‌ی خود، بعداً می‌توانست برای چرخاندن سریع‌تر توربو به کار گرفته شود استفاده می‌کرد. (این سیستم جدا از سیستم بازیافت انرژی جنبشی (KERS) می‌باشد که نیروی مورد نیاز محور جلوی R18 را تأمین می‌کند). مشکل اینجاست که، آئودی کاهش زیاد در تأخیر توربو را پیش‌بینی نکرده بود، بنابراین به دلیل وجود نگرانی‌هایی در مورد اختلال در سیستم توربو، این ایده را کنار گذاشت.

2014 Audi R18 E-Tron Quattro

9- سرعت چرخش فلایویل بسیار بسیار بالاست.

خودروی R18 انرژی جنبشی را که در نهایت با ترمز گیری از بین خواهد رفت را با شیوه‌ی جدیدی جذب می‌کند: با استفاده از مجموعه‌ی KERS مبتنی بر فلایویل. سیستم کار این مجموعه بدین صورت می‌باشد که هنگام چرخش، موتور/ژنراتور محور جلو الکتریسیته را به یک موتور الکتریکی جدا که دارای یک فلایویل می‌باشد ارسال می‌کند. موتور فلایویل آن را با سرعت بسیار بالای 40 هزار دور در دقیقه می‌چرخاند، و به دلیل قرارگیری داخل یک وکیوم، فلایویل به چرخش خود ادامه داده و انرژی را ذخیره می‌کند. آزاد کردن انرژی به سادگی دوباره درگیر کردن موتور فلایویل می‌باشد، که هنگام چرخش همانند یک ژنراتور عمل کرده و الکتریسیته را به محور جلو ارسال می‌کند.

10- این خودرو به احتمال زیاد تا سال‌های سال نام R18 را یدک خواهد کشید.

در مصاحبه با دکتر اولریچ مدیر تیم آئودی اسپرت، زمانی که از وی در مورد تغییر نام این خودرو سؤال شد، وی این گونه پاسخ داد: “تمامی نام‌های منطقی که می‌توانست برای مدل‌های جایگزین این خودرو انتخاب شوند، ثبت شده‌اند.” با کمی تحقیق می‌توان متوجه شد که وی شوخی نمی‌کرده است. بنا به دلایلی نامعلوم، رنو حقوق تجاری بسیاری از نام‌هایی که از ترکیب R و یک عدد ترکیب شده‌اند را (از R19 تا R35) به نام خود ثبت کرده است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

15 دیدگاه

  1. arman
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    من عاشق نور و لامپم و نور ماشین برام خیلی خیلی مهمه
    و چند سالیه حس میکنم آئودی هم مثل خودمه !!

    پاسخ
  2. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    مطالب جالب و مفیدی بود.
    باید ببینیم پورشه و مارک وبر میتونن سلطنت آیودی و تام کریستینسن رو بهم بزنن یا نه

    پاسخ
  3. محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    تنها ترین سردار

    پاسخ
    1. mehdi
      سوابق: (175 دیدگاه) ,

      اره احمد رضاراست میگی یک جورایی زشته مخصوصا لامپ های جلووش

      پاسخ
      1. carbonado aventador
        سوابق: (3638 دیدگاه) ,

        اين ماشين برأي مسابقه ساخته شده نه برأي زيبايي!!!!!!!!!!

        پاسخ
    2. Arash66
      سوابق: (87 دیدگاه) ,

      زنشته این ؟!
      این لامصب از ماشین های مسابقه ای دیگه هم خوشگل ترِ

      پاسخ
  4. احمدرضا بی ام و
    سوابق: (128 دیدگاه) ,

    اینا تو چه مسابقه هاییی میرن؟

    پاسخ
  5. محمدرضا
    سوابق: (206 دیدگاه) ,

    قبول دارین توی ماشین های ریسینگ کار لیستر از همه شون بهتره یا نه ؟؟؟

    پاسخ
  6. بهزاد
    سوابق: (763 دیدگاه) ,

    اگر با شایعاتی که وجود داره شرکتهای فراری و رنو هم پا به این سری مسابقات بزارند رقابت در کلاس LPM1 لمانز نسبت به چند دوره ی قبل بیشتر میشه.
    امسال رقابت قهرمانی بین 3 تیم آئودی و پورشه و تویوتا خواهد بود و شاید نیسان هم بتونه خودی نشون بده.

    پاسخ
  7. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    نمی دونم چرا وقتی اسم آئودی رو میشنوم یاد لامپ کم مصرف و مهتابی و ال ای دی و از
    این جور چیزا میفتم!!!!!!!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.