نگاهی به تست‌های کنترل کیفیت INKA در آئودی

خودروسازانی مانند آئودی به توجه ویژه به مشتریان و هوادارانشان مشهور هستند. این کیفیت وسایل نقلیه است که می‌تواند اعتماد مشتریان را به خود جلب کرده یا آنها را از برند دور کند؛ چیزی که به راحتی نیز به‌دست نمی‌آید. بر این اساس جای تعجبی هم ندارد که بخش «کنترل کیفیت آئودی» یک سری تست‌های موسوم به IKKA را درنظر می‌گیرد که ۱۲ سال کارکرد یک اتومبیل را در طول ۱۹ هفته به یک وسیله نقلیه اِعمال می‌کند.

2016-Audi-100th-Inka-Test
آئودی اخیراً صدمین تست INKA را بر روی یک A4 انجام داده است. «تست خوردگی و فرسودگی اینگولشتات» یکی از سخت‌ترین ارزیابی‌هایی است که در مورد یک وسیله نقلیه در آئودی انجام می‌شود.

2015-Audi-Hybridi-Locomotive-Ingolstadt
تست INKA معیاری از مقاومت در برابر خوردگی و استقامت کلی یک خودرو محسوب می‌شود. این تست که تاکنون ۱۰۰ مرتبه در بخش کنترل کیفیت آئودی انجام شده، زمانی برابر ۳۲۲ هزار و ۵۰۰ ساعت و مسافتی به طول ۶۲۱۰0۰ مایل یا یک میلیون کیلومتر را شامل می‌شود. همچنین ۴۵۰۰ کیلومتر از این تست در گل و لای و حدود ۳ هزار کیلومتر نیز در یک حمام نمک صورت می‌گیرد. آزمایش‌های سختی مانند این، یکی از موارد حیاتی در آئودی به شمار می‌روند. سیلیویا درول (Sylvia Droll)، رئیس بخش مهندسی مواد در آئودی AG در این زمینه می‌گوید:

تست INKA یکی از ابزارهای اساسی ما در ارزیابی  کیفیت مدل‌ها و بهینه‌سازی بیشتر روش‌های تولید است.

موج‌های گرما
سه بخش اول آزمایش‌های INKA شامل قرار دادن خودرو در یک شرایط سخت حرارتی و رطوبت است. در اولین مرحله، یک ابر نمکی خودرو را در محفظه هوای بسته با درجه حرارت ۹۵ درجه فارنهایت (۳۵ درجه سانتیگراد) در بر می‌گیرد. در مرحله بعد، دمای محفظه به روی ۱۲۲ درجه فارنهایت یا ۵۰ درجه سانتیگراد و رطوبت نیز به صورت ۱۰۰ درصد تنظیم می‌شود. سپس ۸۰ لامپ هالوژنی، هر یک با خروجی‌ای برابر ۱۲۰۰ وات، بدنه خودرو را تا ۹۰ درجه سانتیگراد داغ می‌کنند.

q7-test
در طول این ۳ مرحله از تست INKA، بخش کنترل کیفیت آئودی، رنگ طراحی کابین و دیگر متریال‌ها را مانیتور می‌کند. اگر رنگ‌ها مقاومت نشان دادند و مصالح نیز حالت ترد و شکننده به خود نگیرند، نیمی از تست با موفقیت پشت‌سر گذاشته است. امّا این تست هنوز هم ادامه خواهد داشت.

audi-inka-test-008
هجوم سرما
فاز چهارم INKA در یک شرایط سخت زمستانی در دمای منفی ۳۱ درجه فارنهایت یا منفی ۳۵ درجه سانتیگراد انجام می‌شود. سپس یک ماشین هیدروپالس (ابزاری برای ایجاد موج آبی) با ۴ بازو فعال می‌شود و بر روی خودرو ضربه ایجاد می‌کند. این تست بر روی مقاومت پیچشی خودرو صورت می‌گیرد و شرایط فشار مسیر‌های سخت و ناهموار را شبیه‌سازی می‌کند. در نهایت، در مرحله پنجم، خودروها به مسیرهایی در آزمایشگاه آئودی هدایت می‌شوند که پوشیده از آب نمک و گل و لای است.


هر کدام از مدل‌ها برای کسب نظر مساعد بازرسان کیفیت آئودی، متحمل حدود ۷۵۰۰ مایل یا ۱۲ هزار کیلومتر آزمایش می‌شوند. در حالی که واحد کنترل کیفیت آئودی از سال ۲۰۰۲ تست‌های INKA را به کار گرفته، ولی شاخه توسعه فنی این خودروساز به مدت ۴۰ سال است که از این روش‌ها استفاده می‌کند. «درول» در این زمینه می‌گوید:

آئودی به کیفیت فوق‌العاده در تولید، استفاده از متریال‌های با کیفیت بالا و استقامت زیاد، حتی سال‌ها پس از خروج یک خودرو از کارخانه، اهمیت می‌دهد.

audi-inka-test-011
منبع: automoblog

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

17 دیدگاه

  1. مجید
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    چه قدر جالب!!!!!!اصلا نمیدونستم که یه همچین شرایطی هم در نظر میگیرن. بی خود نیست ک محصولاتش تو J.D.power هم رتبه ش بالاست حالا مقایسه کنید با ماشینای وطنی!!!!!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل علی"m.f"
      علی"m.f"
      سوابق: (157 دیدگاه) ,

      ماشینایه ایرانی هم اینطوری میشن دیگه فقط فرقشون اینه که ماشینایه ایرانی رو میدن خوده مشتری امتحان کنه که خدایی نکرده خودشون صدمه نبینن

      پاسخ
      1. کامیاب(هیتلر سابق)
        سوابق: (459 دیدگاه) ,

        عین این سیستم کنترل کیفیت در کشور عزیزمان هم اجرا میشه ولی با چن تا تفاوت:
        اولا مالک تست کنندس نه کارخونه.
        ثانیا تو تست اول که شامل شوک حرارتی هست ماشین و صاحبش به دیدار محبوب میشتابند و ویران خودرو و سایبان با تیراژ بیشتری تولید میکنند.
        خرید خودرو وطنی،توهین به شعور خود،خیانت به ملت

        پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3747 دیدگاه) ,

        دوستان خوب میدونین منظورم از “ما “خودروسازان بی وجدان هستن. در هر جای دنیا که باشن. به کسی بر نخوره.

        پاسخ
        1. Archi KHAN
          سوابق: (1658 دیدگاه) ,

          نه داداش مجید ، اتفاقا از اون لحاظ هم که حساب کنی درست گفتی …

    2. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      درود به شرف این کمپانی توپ و بی نظیر

      پاسخ
  2. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    خدا خیرشون بده به فکر مشتری. هستند
    این تستهای حرارتی برودتی خیلی مهمه
    من یادمه بک پیکان موتور پژو داشتم یک روز تو افتاب موند تمام عقربهای کیلومتر شمار کج شدنند رو به بالا 😀

    پاسخ
  3. audi sq7
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    اینجوریه که یک ماشین به کلاس جهانی وارد می شود.وگرنه صرفاً فقط ساخت ماشین که مهم نیست. چون ایران و چین هم ماشین می سازند.آلمان و ژاپن هم ماشین می سازند

    پاسخ
  4. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    اگه اینا وجدان دارن ، اون چیزی که مدیران ایرانی دارن قطعا یه چیز دیگه اس …

    پاسخ
  5. حسین
    سوابق: (1169 دیدگاه) ,

    درود. اولین شرکتی که تست ایمنی رو انجام داد ائودی بود. 77 سال پیش یه ماشینو از بالای تپه پرت کردن پایین تا بررسیش کنن. توجه داشته باشید توی مطلبی که توی همین پدال منتشر شد گفته شده بود که هزینه نگهداری آئودی از بنز و ب ام و بیشتره. باز هم تاکید میکنم هزینه نگهداری بالا به معنی دوام پایین ماشین و زود از کار افتادنش نیست. آلمانیها واقعا خیلی مقاوم هستن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.