معرفی نسل جدید آئودی R8

R8 اولین بار در سال 2006 وارد بازار شد و هدف آن گسترش سبد محصولات کمپانی و ورود به کلاس سوپر اسپرت‌ها بود. پس از چند سال نسخه 10 سیلندر آن نیز به تولید رسید و نگاه‌ها را بیشتر متوجه این کوپه دو درِ موتوروسط کرد. حال نسل دوم آن معرفی شده و به‌زودی رونمایی خواهد شد؛ انتظار می‌رود فروش آن از اواخر سال جاری میلادی آغاز شود.

2015 Audi R8 V10
2016 Audi R8 V10

نسل جدید در کل همان اسلوب نسل قبلی را حفظ کرده و در ظاهر به پدر خود تکیه دارد اما پی‌ریزی آن کاملاً با تغییر روبرو بوده و علی‌رغم شباهت‌ها تمامی عناصر ظاهری آن از نو تعریف و طراحی شده‌اند؛ برای مثال طرح کلی دماغه، قسمت تیره رنگ انتهای درها، فرم چراغ‌ها و بدنه تمام آلومینیومی را می‌توان نام برد. به گفته “اولریش هاکنبِرگ” مدیر توسعه فنی کمپانی تمامی اجزای این نسل یا نسبت به نسل پیشین بهبود یافته‌اند یا دوباره طراحی شده‌اند. ساختار جدید بدنه باعث افزایش 40 درصدی استحکام آن شده است. نکته جالب توجه این است که از منابع موثق نزدیک به کمپانی نقل شده طراحی آن کاملاً تحت نظر مدیر طراحی پیشین آئودی “وولفگانگ اِگِر” صورت گرفته است. مهندسین آئودی با استفاده از تجارب و اطلاعاتی که از مسابقات LMS و LMP دارند محصولی ساخته‌اند که بیش از تمامی محصولاتشان روح مسابقه‌ای داشته و از هر نظر بسیار شبیه به یک خودروی پیست است؛ با این تفاوت که در خیابان هم می‌توانید با آن سروصدا کنید. اگرچه غالباً از آلومینیوم ساخته شده اما استفاده از CFRP (پلیمر تقویت شده با الیاف کربن) در نسخه Plus باعث رسیدن وزن آن به 1454 کیلوگرم (66 کیلوگرم کاهش) شده است.

مقایسه دو نسل R8
مقایسه دو نسل R8

نسل جدید با طول 4442 میلی‌متر، عرض 1944 میلی‌متر و ارتفاع 1241 میلی‌متر نسبت به نسل پیشین 39 میلی‌متر عریض‌تر و 9 میلی‌متر پایین‌تر است اما از نظر طول تغییری نکرده. همراه با ارائه نسخه کوپه، برنامه‌ریزی برای نسخه روباز هم در دستور کار است که شاید در ماه نوامبر در نمایشگاه لس‌آنجلس از آن رونمایی شود. یک نسخه الکتریکی e-Tron (بر پایه این نسل) هم قرار است با تعداد محدود و در بازارهای محدود به فروش برسد که از تکنولوژی توسعه‌یافته‌تر و باتری‌های پربازده‌تری سود می‌برد.

2015 Audi R8 V10
2016 Audi R8 V10

چراغ‌های جلو دارای تکنولوژی پیشرفته لیزر هستند و از سامانه Dynamic Turn Signals بهره می‌برند.
سیستم تعلیق از نوع جناغی دوبل در جلو و عقب است که با فنرهای فولادی و تعدیل‌کننده‌ها ترکیب می‌شود یا با سامانه سفارشی Magnaride که قابلیت کنترل پیوسته و متغیر تعدیل‌کننده‌ها را دارد.

2016 Audi R8 V10 interior
2016 Audi R8 V10 interior

در بخش فنی اولین نکته کنار گذاشته شدن موتور 8 سیلندر به دلیل قوانین مالیاتی بسیار سخت‌گیرانه در بازارهای هدف ازجمله چین می‌باشد؛ البته هاکنبرگ اظهار داشته که آئودی در حال کار روی این موضوع است و پیشنهادهایی هم برای آن در دست بررسی است ازجمله ارائه یک نمونه ارزان‌تر و ضعیف‌تر در آینده. برای این نسل تنها نمونه 10 سیلندر قابل سفارش است که نسبت به قبل به‌نوعی یک سیر تکاملی را طی کرده و به ویژگی‌هایی ازجمله سامانه Start-Stop جدید و ارزیابی هوشمند تعداد سیلندرهای مورد نیاز مجهز می‌باشد که سهم بزرگی در کاهش مصرف سوخت دارند. موارد ذکر شده به همراه دیگر عوامل باعث شده‌اند مصرف سوخت و آلایندگی این نسل به میزان 10 درصد بهبود یابد. جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه S-ترونیک می‌تواند با استفاده از کلاچ پیشرفته چندصفحه‌ای قدرت پیشرانه را به‌طور کامل به محور جلو یا عقب منتقل کند یا این‌که با استفاده از سامانه Quattro کاملاً جدید، بهبود یافته و سریع‌تر هر چهار چرخ را به حرکت درآورد.

2016 Audi R8 V10 interior
2016 Audi R8 V10 interior

نسل دوم R8 احتمالاً در خط تولید جدید آئودی ساخته می‌شود که در نزدیکی تأسیسات آن در Neckarsulm کشور آلمان قرار دارد.

2016 Audi R8 V10
2016 Audi R8 V10

مشخصات نسل دوم آئودی R8

R8 V10 Standard
پیشرانه: 10 سیلندر V شکل با زاویه 90 درجه
حداکثر قدرت: 523 اسب بخار در 8000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 539.6 نیوتون در متر در 6500 دور بر دقیقه
شتاب 0-96 کیلومتر: 3.5 ثانیه
بیشینه سرعت: 323 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت: 9.8 لیتر در یک‌صد کیلومتر
آلایندگی: 275 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر

2016 Audi R8 V10
2016 Audi R8 V10

R8 V10 Plus
پیشرانه: 10 سیلندر V شکل با زاویه 90 درجه
حداکثر قدرت: 601 اسب بخار در 8150 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 559 نیوتون در متر در 6500 دور بر دقیقه
شتاب 0-96 کیلومتر: 3.2 ثانیه
بیشینه سرعت: 330 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت: 10.3 لیتر در یک‌صد کیلومتر
آلایندگی: 289 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر

2016 Audi R8 e-Tron
2016 Audi R8 e-Tron

R8 e-Tron
حداکثر قدرت: 456 اسب بخار
حداکثر گشتاور: 920 نیوتون در متر
شتاب 0-96 کیلومتر: 3.9 ثانیه
برد مسافت: 450 کیلومتر با هر بار شارژ

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

40 دیدگاه

  1. AliZeus
    سوابق: (418 دیدگاه) ,

    عاشق فرم دنده های آئودی هستم..تریپ هواپیماس…

    پاسخ
    1. Mostafa&S
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      درود
      آئودی پرچم آلمانو بدجوری برده بالا ماشیناش خیلی خاصند…

      پاسخ
    2. NA-NikandreosApotheon-NA
      سوابق: (126 دیدگاه) ,

      زشت تر شده مخصوصا دریچه های هواش

      پاسخ
    3. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2635 دیدگاه) ,

      دوستان یه خبر عالی!
      باید مثل 22 بهمن 8 اسفندو جشن بگیریم
      البته ما عشق ماشینا
      روزنامه جام جم شنبه 9 اسفند هم مطالعه کنید بد نیست…
      انحصار واردات خودرو ازاد شد
      شورای رقابت:از این پس از 8 اسفند 1393،هر ایرانی میتواند با پرداخت هزینه ی گمرک و تعرفه ماشین را از خارج وارد ایران کند.(البته هر سال فقط یک ماشین)
      من که میگم100% ماشین میاد پایین.
      حداقل30 میلیون در ماشین های خارجی بالای150ت
      و حداقل 8میلیون در ماشین های بین50 تا150ت
      و حداقل3 میلیون در ماشین های پایین 50 ت

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    ظاهر جدید R8 یک جوری هست. اگه دقت کنید، می بینید که ترکیب خشن، جدی، فانتزی بودن هست. که جالب و عجیب است. ( حداقل برای من اینطوری هست. )

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
      Carbonado Aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      با اینکه کمپانی لامبورگینی ، تابع آئودی هست ولی بازم می بینیم که خط مشی این دو خیلی از هم فاصله داره!
      هدف گذاری و سیاست های این دو با هم فرق داره!
      و جالبه که آئودی برای اینکه ابهت هوراکان از دست نره ماشین r8 رو مقداری ضعیفتر معرفی میکنه!
      برای مثال بالا دیدیم که نسخه معمولی v10 قدرتش 530 اسب بخار بود و پلاس 601 درحالی که هوراکان نسخه معمولی 602 اسب بخار و در سوپر لجرا که هنوز معرفی نشده فراتر نیز خواهد بود!
      حتی تکنولوژی های استفاده شده نیز با هم مقداری فرق داره!

      پاسخ
      1. شایان
        سوابق: (1312 دیدگاه) ,

        مدیریت یعنی این نه اینکه بگی من با هیچ چیز قابل قیاس نیستم!!!!

        پاسخ
    2. ali mtr
      سوابق: (56 دیدگاه) ,

      نمیدونم چرا قدیمیه برام زیبا تره نمیگم جدیده زشته اما قدیمیه برام خوشگل تره ولی باید صبر کرد تا بیاد

      پاسخ
  3. Zora
    سوابق: (355 دیدگاه) ,

    فوق العاده س …
    زیباتر و جذاب تر از همیشه
    رقیب جدی SL63 AMG و 911 Carrera S

    پاسخ
  4. شایان
    سوابق: (1312 دیدگاه) ,

    به این میگن ماشین هم خشنه هم جذابه هم قویه هم اسپورته هم با کلاسه هم منطقیه تازه فرمونشم استاندارده!!!!!قابل توجه بعضی ها سرعت صفر تا صد V10 Plus زمان 3.2 خیلی خوبه حداکثرم 330 میره به نظرم فوق العادست با این موتور قیمتشم اگر مینوشتید عالی میشد

    پاسخ
  5. محمد
    سوابق: (111 دیدگاه) ,

    به نظرم آئودی آر8 رو یه مقداری از لامبو پایین تر نگه میداره

    پاسخ
  6. احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    قشنگتر شده مخصوصا عقبش
    این باید رقیب 458 .اسپشیال و هوراکان باشه
    ولی در کل قیافش یکم تکراری شده.

    پاسخ
    1. افشین
      سوابق: (22 دیدگاه) ,

      در واقع این رقیب مستقیم فراری 488 هست.

      پاسخ
      1. صادق
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        درود
        آقا افشین، در حال حاظر هیچ فراری تولیدی رقیب مستقیمی برای r8 نیست

        از لحاظ اعداد و ارقام به کالیفرنیا t میخوره ولی بازم رقیب مستقیم نیستن، چون کلا کلاساشون فرق داره

        تا اونجایی هم که روی کاغذ قابل فهم هستش. رقیب ۴۸۸ هم نمیتونه باشه

        ارادت

        پاسخ
  7. ويكي
    سوابق: (135 دیدگاه) ,

    با این حجم موتور و قدرت مصرف سوخت فقط 9.8 واقعااا R8 همیشه قدرت صنعت خودرو سازی آلمان رو به رخ میکشه…!!!

    پاسخ
  8. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    از کنار که بهش نگاه کنی تفاوت زیادی نداره اما تیز شدن جلو و عقب ظاهر خشنتر و اسپرتتر و بدنبال اون جذابتری به ماشین داده.R8 در کل ازهوراکان پایینتره اما حس خیلی خوبی داره.با اینکه سوپر اسپرته اما انگار میشه باهاش رفت بازار و خرید کرد.ماشینیه که در کنار اسپرت بودن حس لوکس بودن رو داره.اگر دو در دیگه داشت تبدیل میشد به یدونه ابر ماشین خانوادگی.کلا المانی ها رو هر کاری کنی لوکس بودن و باکلاس بودن رو نمی تونی ازشون بگیری

    پاسخ
  9. walid
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    پژو صدی بالای 10 میسوزونه اونوقت این با این حجم و قدرت 9.8؟ واقعا شاهکار کرده آیودی

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل ALL CARS
    ALL CARS
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    تو نمای پشت وبغل زیباست اما تو نمای جلو یجوری بنظر میاد.البته شاید بخاطر اینه که هنوز پیش زمینه ی قوی ی از طراحی همیشگیش داشتیم.نمای داخلش هم که دیگه حرف نداره
    0تا96 در مدلR8 V10 Plus هم که دیگه عالیست
    آئودی از سال 1964 یکی از زیرمجموعه های فولکس واگن محسوب میشه.ودرسال 1998 گروه فولکس واگن شرکت لامبورگینی را به قیمت 110میلیون دلارخریداری نمود وآن را زیرمجموعه ای از آئودی قرارداد
    یکی از باسابقه ترین افراد در پدال بنام Carbonado Aventador گفتن :(با اینکه کمپانی لامبورگینی ، تابع آئودی هست ولی بازم می بینیم که خط مشی این دو خیلی از هم فاصله داره)
    که من فکرمیکنم باید هم همینطور باشه.چون اگه اینطور نباشه وقرارباشه خیلی از نظر قوای نیروی محرکه و اجزای انتقال قدرت مثل هم باشن وحتی بخوان تاحدی ازنظرظاهربهم نزدیک بشن= دیگه نه لامبورگینی لامبورگینیست و نه آئودی آئودی
    باتشکرازامین قوام صفری

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
      Carbonado Aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      متشکرم از شما!
      یکی از مواردی که منو خیلی عصبانی میکنه و نمیتونم جلوش سکوت کنم اینه که بعضی ها میگن لامبورگینی آلمانی شده!
      این حرف کاملا اشتباهه!
      دنیای امروز دنیای تبادل اطلاعات و تبادل تکنولوژی هست!
      اشتراک پلت فرم و دیگر اجزا امروزه یه چیز عادی هست،همونجوری که خیلی از کمپانی های گردن کلفت اشتراک پلت فرم دارن!
      حتی خیلی ها تبادل تکنولوژی دارن!
      نمونش همکاری مرسدس با مکلارن و تولید slr یا همکاری تویوتا با Bmw اگه اشتباه نکنم!
      ببینید الان دیگه مثل قبل نیست که همه چی در خود کارخونه تولید بشه!
      همین لامبورگینی رو براتون مثال میزنم!
      قطعات آلومینیومیش از آمریکا خریداری میشه!
      رینگش تو آمریکا تولید میشه!
      دیسک های ترمزش تو یه کشور دیگه تولید میشه!
      لاستیک های میشلین یا پیرلی هرکدوم کارخونه جدا دارن!
      قطعات گیریبکسش تو المان تولید میشه!
      خب شاید این سوال پیش بیاد که چرا از آلمان یا آمریکا…
      جوابم اینه:
      به علت اینکه این دو کشور در زمینه صنایع بسیار پیشرفته هستن و قطعات با کیفیتی تولید میکنن!
      حتی خیلی کمپانی های دیگه از کشور آلمان و آمریکا قطعات میخرن!
      هیچ وقت یادم نمیره اون فیلمی که یکی از مسئولین فراری داشت در مورد 599GTB توضیح میداد:
      در موتور این ماشین از با کیفیت ترین قطعات آلمانی استفاده شده!
      خب این یعنی حتی فراری هم خیلی از قطعاتش رو میخره نه اینکه تولید کنه!
      جمع بندی:
      دنیای امروز دنیای اشتراک و تبادل تکنولوژی هست…

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل ALL CARS
        ALL CARS
        سوابق: (467 دیدگاه) ,

        کاملا با صحبتاتون موافقم Carbonado Aventador
        منم منظورم این نبود که لامبورگینی آلمانی شده.بنده باتمام وجود نه تنهاخودرورهای ایتالیایی بلکه از موتورسیکلت هایی همچون AGUSTAوAPRILIAو DUCATI(که زیرمجموعه ی آئودیست که خودaudi زیرمجموعه ی فولکس واگن)وPIAGGIOوVESPAوپوشاک و … ایتالیایی را بسیار دوست دارم.حتی اگه مثل لامبورگینی که به فولکس واگن فروخته شده بخواد به چین فروخته بشه.بازم لامبورگینی را ایتالیایی میدونم.
        منظور منهم دقیقا همین بود که هرچند به فولکس واگن فروخته شده اما باز هم یک خودرو باظاهر و باتنی ایتالیاییست.وبه گفته شما دنیای تبادل تکنولوژیست.اما دراین دنیا تبادل شاید قطعات اولیه وحتی اصلی را بخوان از شرکت هایی از کشورهایی دیگه ی تهیه کنن(که شاید رقیب خودشون هم باشن).بازم دلیلی نمیشه که بخوان تاحد زیادی خودشونو شبیه دیگران بکنن.پس همیشه تمام تلاششونو میکنن تا متفاوت باشن.پس لامبو با اینکه به آئودی فروخته شده همچنان خواص ایتالیایی گذشته ی خودشو داره هرچندمالک لامبو آئودی آلمانی باشه.اما آئودی هیچوقت نمیخواد که لامبو را به محصولات خودش نزدیک کنه.چون اینطور دیگه محصولات متفاوت با برندهای مختلف نیاز نداره.بلکه همشونو بایک برند عرضه میکنه.وشاید دلیل خاص بودن لامبو همچنان همان ذات ایتالیایی بودنش باشه وطراحی خاص خودش که شبیه هیچ خودروی دیگه ی نیست
        ممنون از توجهتون به نظرات(منجمله نظر بنده ی حقیر)هرچنداحتمالا بخاطر نوع نوشتار وبیان نظرم بوده که نتونستم کامل منظورمو برسونم که فکرمیکنم حالا تونستم اینکارو بکنم
        عشقست ایتالیا×اینم بخاطرشما×

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل ALL CARS
          ALL CARS
          سوابق: (467 دیدگاه) ,

          اصلاحیه:
          بنده در پاسخ به Carbonado Aventador مطالبی بیان کردم که در قسمتی گفتم(پس لامبو با اینکه به آئودی فروخته شده…) که منظورم این بوده که زیر مجموعهی آئودیست.چرا که خودآئودی از سال 1964 یکی از زیرمجموعه های فولکس واگن به شمارمیاد و از سال 1998 که فولکس واگن لامبورگینی را خریداری کرد.این کمپانی را زیرمجموعه شرکت آئودی قرارداد
          عجله همیشه کاردستاآدم میده.اینم یک نمونش
          شما ازایراد وکم دقتی بنده درس بگیرین وعجله نکـــــــــنیــــــــن

        2. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
          Carbonado Aventador
          سوابق: (3637 دیدگاه) ,

          دوست عزیز واقعا از شما ممنونم!
          من کامل حرفتون رو گرفتم و اونایی که گفتم خطاب به بقیه و به صورت کلی بود!
          کامنت های شما رو کاملا قبول دارم!
          خوشحالم که تو پدال هنوز افراد با اطلاعاتی مثل شما پیدا میشه!
          و من الله توفیق

  11. رامتین
    سوابق: (734 دیدگاه) ,

    چندان جالب نیست! یعنی آدم وقتی پولشو داشته باشه با همین پول و یکم بیشتر، میتونه یه فراری بخره… بنظرم انسانهای باهوش، انتخابهای بهتری هم دارند…

    پاسخ
  12. ali2240
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    ماشین خوب و خوش استایلیه اما من که این همه منتظرش بودم تویع یه طراحی پیشرفته تری رو داشتم.

    پاسخ
  13. Charger
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    وقتی کمپانی های ایران می خوان یک ماشینو بلزسازی کنند می یان فقط دو تا ایربگ اضافه می کنند و ۵ میلیون قیمتشو اضافه می کنند. ولی کمپانی های سایر کشور را می یان ۵۰ در صد ماشینو از اول می سازند و امکانات بیشتری روش می زارند و اختلاف کمی در قیمت ماشین قبلی می زارند.

    پاسخ
    1. mrr
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      ایربگ چیه بابا! دکمه کولرو از اون طرف میارن اینطرف میگن 132 ، 131 lx elx
      کاش با هربار تغییر 2 تا ایربگ میومد روش

      پاسخ
  14. تصویر پروفایل mahdi
    mahdi
    سوابق: (627 دیدگاه) ,

    درود
    نمای جلو مخصوصا جلو پنجره و چراغها و ….. یه خورده ریزتر شده
    توی اون عکس که رنگ آبی رو نشون داده (عکس شماره 7 از بالا به پایین) یه مقدار شبیه بوگاتی شده از نمای کنج جلو سمت راننده یا شایدهم دارم اشتباه میکنم
    r 8 همیشه توی این کلاس خودرو مورد علاقه ام بوده چون درکش میکنم
    شاید از رقیبانش در ایتالیا و آلمان یه پله پایینتر باشه اما r8 v10 رو بسیار میپسندم و توی گیر و دار چند دهم ثانیه و …… نیستم
    سوای رده بندی کلاس ، طراحی بیرونی r8 رو از بنز AMG GT بیشتر میپسندم
    نمای عقبی این مدل فوق العادست در عین سادگی زیباست
    نمیخوام بگم R8 توی این کلاس بی نظیره اما خیلی میپسندم
    سپاسگزارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      تکنولوژی برتر به این میگن دیگه میخوان کاری کنن ماشین بنزینی به کمترین شکل بسوزونه تا نیازشون به سوخت فسیلیو به حداقل کاهش بدن این حداقل اندازه خاصی نداره این یعنی برتری در اندیشه

      پاسخ
  15. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    طراحی نسل اولش خیلی عالی و زیبا بود،خیلی خوب کاری کردن که زیاد تغییرش ندادن،شیک تر و ظریف تر از قبل شده
    قیمت نسل فعلیش تو مدل V10 plus quattro حدودا 200 هزار دلاره

    پاسخ
  16. علی
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    خدایا شکرت بعد سه سال انتظار کشیدن بالاخره داره میاد هوراااااااااا…..

    پاسخ
  17. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    فقط اسپورت نیست خیلی با کلاس هم هست
    خیلی دوست داشتنیه

    پاسخ
  18. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    خوبه ولی عالی نیست!
    گزینه های بهتری تو بازار هست!

    پاسخ
  19. Muhammad
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    درسته که از نظر قدرت و شتاب به پای هوراکان و 488 نمی رسه ولی به جهت قیمت،مصرف سوخت و برد حرکتی خیلی جلوتر از هر دوشونه.کاشکی لامبورگینی هم به فکر ساختن یه هایپرکار هیبریدی مثه 918 بود!

    پاسخ
  20. mrr
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    ببینید تکنولوژی برتر به این میگن. درسته لامبورگینی و هوراکان و …..از این یه 1 ثانیه ای شتاب بیشتری دارن اما باید مصرفاشونم مقایسه کرد. این 10 لیتر . لامبو 23 لیتر

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.