جشن 40 سالگی پیشرانه‌های 5 سیلندر آئودی

پیشرانه‌ها عموماً با تعداد سیلندرهای زوج ساخته می‌شوند اما ظاهراً کسی فراموش کرده که این موضوع را در 40 سال پیش به مهندسان آئودی بگوید! آئودی چهار دهه‌ی پیش اولین پیشرانه 5 سیلندر را معرفی کرده و هنوز هم به ساخت آن مشغول است.

1976: World premiere of the first Audi five-cylinder gasoline engine
1976: World premiere of the first Audi five-cylinder gasoline engine

اولین پیشرانه 5 سیلندر آئودی در سال 1976 و روی مدل 100 معرفی شد. این پیشرانه جایگاهی بالاتر از نسخه 4 سیلندر داشت اما از نظر شکل کلی جمع و جورتر از پیشرانه‌ی بزرگ‌تر 6 سیلندر بود. پیشرانه 5 سیلندر آئودی حجمی برابر با 2.1 لیتر و قدرت 136 اسب بخاری داشت.

1976 Audi 100 (C2)
1976 Audi 100 (C2)

در طول چهل سال گذشته، آئودی تزریق سوخت، سر سیلندر با چهار سوپاپ، توربوشارژر و حتی نسخه‌های دیزل پیشرانه‌های 5 سیلندر خود را معرفی کرده است. آئودی با این نوع پیشرانه در مسابقات رالی و حتی در پیست نوربرگ رینگ به پیروزی رسیده است. هم‌اکنون پیشرانه 5 سیلندر آئودی در خودروی TT RS قدرت 400 اسبی دارد یعنی تقریباً سه برابر اولین پیشرانه‌ی از این دست.

1989 IMSA GTO
1989 IMSA GTO

2010 Audi TT RS
2010 Audi TT RS

اگر همه‌ی این دلایل برای موفقیت آئودی در ساخت این نوع پیشرانه برای شما متقاعدکننده نیست باید بگوییم که این پیشرانه تا به امروز در کلاس خود 7 بار برنده جایزه پیشرانه بین‌المللی سال شده و از سال 2010 تاکنون برتری بلامنازعی دارد.

1983 Corsica Rally
1983 Corsica Rally

در گالری زیر می‌توانید سیر تکامل و پیشرفت پیشرانه‌های 5 سیلندر آئودی را مشاهده بفرمایید.


منبع: carscoops

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

21 دیدگاه

    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      همون هم طراحیش برای خودمون نیست

      پاسخ
    2. ASTON MARTIN
      سوابق: (828 دیدگاه) ,

      تازه قلابیم هست محاسبه بشه بصورت فنی کمتره

      پاسخ
      1. ASTON MARTIN
        سوابق: (828 دیدگاه) ,

        دوستان کسی میدونه چه الزامی میگه که پیشرانه ها حتما باید زوج باشن؟الان سه سیلندرم داریم

        پاسخ
        1. احسان آرسنالی
          سوابق: (1108 دیدگاه) ,

          تنظیم.راحت تر لرزش موتور و باز و بسته شدن مکانیکی سوپاپ ها در زوج سیلندرها (البته در قدیم نه الان)به جای باز و بسته شدن پنومانیکی سوپاپ ها در فرد سیلندرها(بازم در قدیم) و همچنین استفاده از چرخه سوختن کارنو که راحتترین چرخه سوخت هست و خیلی چیزهای دیگه

        2. کامیاب
          سوابق: (459 دیدگاه) ,

          الزامی نیست،فقط ساخت موتور با تعداد سیلندر فرد پیچیدگی های فنی خاص خودشو داره و در سگمنت های متفاوتی کمتر میتونه استفاده بشه.
          یک ماشین اگر در دسته ی هاچبک کامپکت شهری قرار بگیره و هدفش کاهش مصرف سوخت باشه ،میتونه از یه موتور سه سیلندر استفاده کنه،ولی غیر منطقیه بیای تیونش کنی و همون رو در یک سدان استفاده کنی.
          همین حالت در یک موتور پنج سیلندر هم میتونه صادق باشه،شما میتونید از یک وی شش در سدان فول سایز تا شاسی بلند فول سایز استفاده کنید،ولی اگر بخواهید پنج سیلندر رو دریک شاسی بلند فول سایز داشته باشید،باید تقویتش کنید،برای سدان هم فضای خالی میارید تو محفظه موتور.
          ولی بزرگترین مشکل،پیچیدگی،کمبود قطعات و عدم تمرکز ها بر روی اینگونه خودروهاس.
          مثل موتور های وانکل که سازنده هاش بسیار معدودن.

    3. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (2212 دیدگاه) ,

      هزینه همین 50 اسب بخار با جوش اوردن موتور و جر خوردن سرسیلندر همراه بوده

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل Mercede kaviani
    Mercede kaviani
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    با درود به دوستان عزیز شاهین احمد زاده والمنتو
    وسپاس از مطلب عالی شما ایا کمپانیهای بازسازی می توانند موتورهای کامل مدل های کلاسیک را از هیچ دوباره بسازند یا همان ساخت مجدد کنند مانند موتور 6 سیلندر کلاسیک رولز-رویس بنتلی کد بی 60
    با سپاس دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1297 دیدگاه) ,

      سلام خدمت خانم کاویانی
      عرضم به حضور شما شرکتهای که کار بازسازی انجام میدن میتونن یه موتور ماشین کلاسیک رو بازسازی کنند ولی نه اونجور که از هیچ بسازندش
      مثلا یه موتور ی که به روغن سوزی افتاده رو با تراش کاری بلوکه و تعویض پیستون و رینگ الی ….. اخر میتونن اونرو دوباره احیا کنند که اونم باز رو هر موتوری نمیشه
      مثلا موتوری که بلوکش تراش اخر دیگه نمیشه درستش کرد
      اما شرکتهای مثل شورولت هستن که موتور 350 رو که ساخت 1969 هست رو هنوز هم تولید میکنه و شما با مبلغ مناسبی اونرو میخری و رو ماشین کلاسیک خودتون استفاده میکنی

      پاسخ
    2. شاهین
      سوابق: (3141 دیدگاه) ,

      سلام
      فکر می کنم که شرکت های افترمارکتی بتونن این کار رو انجام بدن.
      تا جایی که من میدونم لوازم و قطعات خودروهای کلاسیک آمریکایی هنوز هم تولید میشن.
      ارادتمندم

      پاسخ
  2. TTRS
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    من اصلاً نمیفهمم میل لنگ متور 5 سیلندر با چه ترتیبی حرکت میکنه ، 3 تا پایین 2 تا بالا ؟

    پاسخ
    1. کامیاب
      سوابق: (459 دیدگاه) ,

      این فیلمو تو یوتوب ببین
      https://www.youtube.com/watch?v=Q5xUOEnixgc
      یکی از آخر حد واسط بین دوتای 3.1و2.4حرکت میکنه،از هر چند گردش به ترتیب با هرکدوم هم تراز میشه و سه حالت ایجاد میتونه بکنه.
      یعنی شاتون اخری به ترتیب یبار با 1.3،یبار با 2.4 و یک بار به تنهایی گردش میکنه(در حد واسط)
      سوال بسیار خوبی بود.خودمم یه چیز یاد گرفتم.

      پاسخ
  3. ali a.j.g
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    چهل ساله شدنت مبارک
    و تشکر از آقای احمدزاده

    پاسخ
  4. ماسل
    سوابق: (171 دیدگاه) ,

    دوستان درباره ی گیربکس های سکوئنشال عکسی توضیحی.چیزی ندارید؟مقاله هاشو خوندم.خودمم موتور سوارم ولی الان (مثلا )اگر بخوام بسازم.درک درستی از نحوه ی کارکردش ندارم.درحالی که انجین رو مثلا همه مون میدونیم چهارتا مرحله داره…دقیقا میخوام بدونم چه اتفاقی می افته؟با تشکر

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    هر شرکتی واسه خودش کلی نوآوری داشته.

    پاسخ
  6. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    خواهش میکنم
    قیمت موتورهای مجدد تولید شده شورولت از حدود 4000 دلاره به بالا
    ببینید بستگی داره اون موتور برا کدوم کمپانی باشه مثلا کمپانی های امریکایی همشون اینکارو میکنند و تولید مجدد داره همه چیشون اما تو اروپاییها به اون صورت نیست که مثلا رولزرویس بخواد یه موتوری که فرضا 30 سال پیش تولید کرده همون رو باز تولید کنه اما اگه اون موتور بلوکش سالم باشه لوازم فنیش پیدا میشه اما ساخت مجدد فکر نکنم انجام بدن چون یه کاره ریخته گری شدس اون کار و برا یه مورد اصلا همچین کاری نمیکنند یا بر فرض اگه بکنند قیمتش خارج از تصوره
    حالا اگه بلوک تراش اخر هم باشه اگه بلوکش موردی خاص نداشته باشه سیلندرها رو بوش میزنند و باز میشه ازشون استفاده کرد اما به نظر یه سری ها اون دیگه به درد نمیخوره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.