آزادراه

آزادراه: بررسی امکان موفقیت خودروهای جدید پژو و سیتروئن در بازار ایران

از امروز با سری مطالب جدید آزادراه در پدال در خدمت مخاطبان عزیز هستیم. مطالبی ابتکاری که کاملاً با آنچه تاکنون در پدال و سایر نشریات ایرانی و خارجی دیده شده است متفاوت می‌باشد. این نوع از مطالب چه در سبک نوشتار، چه در لحن متن و چه درزمینهٔ محتوا کاملاً بی‌نظیر است و می‌تواند شروع اتفاقی جدید در عرصه نشریات خودرویی فارسی‌زبان باشد.

پژو 301
بسیار پیش می‌آید که در تحریریه مجازی پدال در مورد موضوعات مربوط به دنیای خودرو بحث‌های جالب و آموزنده‌ای صورت می‌گیرد. بسیاری از اوقات مطالبی در این گفتگوها بیان می‌گردد که در هیچ مقاله‌ای نمی‌توان آن‌ها را بیان کرد و بسیاری از اوقات بحث از موضوع اصلی بسیار دور شده و وارد موضوعاتی کاملاً متفاوت می‌شود.

2016 Citroen C6
پس تصمیم گرفتیم که برخی از این بحث‌ها را مرتب کنیم و در سایت قرار دهیم تا بینندگان سایت را هم در گفتگوهایمان سهیم سازیم. نکته مهم و متفاوت در مورد این بحث‌ها این است که در فضایی کاملاً آزاد و صمیمانه صورت گرفته و هیچ‌گونه سانسوری در آن‌ها اعمال نشده است. حتی تلاش نشده که ایرادات نگارشی و نوشتاری صحبت‌ها اصلاح گردد و در واقع همان متن خام که بازگوکننده حس و حال طبیعی گفتگو می‌باشد، عیناً کپی شده است. عنوان آزادراه به این دلیل برای این سری مطالب انتخاب شده است که تمامی حرف‌ها در فضایی کاملاً آزاد و بدون هیچ‌گونه سانسور و حذفیاتی منتقل گردیده‌اند.

ikco-industry
این اولین قسمت از این سری مطالب می‌باشد، پس از خوانندگان تقاضا داریم تا با نظراتشان به ما در بهبود این سبک از نوشته‌ها یاری رسانند و در کامنت ها نظراتشان را در مورد صحبت‌های انجام شده بیان سازند.

آینده خودروسازان فرانسوی در ایران
قسمت اول آزادراه: بررسی امکان موفقیت خودروهای جدید پژو و سیتروئن در بازار ایران

شرکت‌کنندگان در بحث:
علیرضا رحیقی، امیر دهقان، امین قوام صفری، سردبیر، محمدحسین شاوردی

علیرضا رحیقی

میدونین که اخیراً ایران‌خودرو و سایپا از یه تعدادی از ماشینای پژو و سیتروئن رونمایی کردن و مشخصات فنی و حدود قیمتیشون هم تقریباً مشخص شده. حالا احتمال چند تا مدل دیگه مثل پژو ۳۰۸ و سیتروئن سی الیزه هم به این ماشینا اضافه میشن. با توجه به قیمتای اعلام شده، خیلی از اعضا سایت معتقد بودن که این ماشینا موفق نمیشن و به سرنوشت ۴۰۷ و c5 دچار میشن. حالا نظر شما چیه؟

امیر دهقان

الآن بازار ماشینهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تقریباً به‌طور کامل در اختیار چینیهاس و مردم هم از سر مجبوری و اینکه انتخاب دیگه ای ندارن میرن سراغ چینیها. چینی‌هایی که مشکلاتی مثل کمبود قطعات، افت قیمت دست دوم وحشتناک، کیفیت نه‌چندان مناسب و فروش دست دوم سخت دارن. به همین دلیل آگه محصولات اروپایی باقیمت مناسب عرضه بشن به نظر من میتونن موفق باشن و جای چینیها رو بگیرن

بازم میگم همه چیز به قیمت برمیگرده و چون ایران‌خودرو و سایپا متولی واردات یا مونتاژ این محصولات جدید هستن این یعنی به نسبت تعداد نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش پژوها و سیتروئن‌های جدید میتونه مناسب باشه

علیرضا رحیقی

خب میدونیم که یه سری قیمتا اعلام شده و خودمون هم گزارشش رو کار کردیم. اکثر کاربرای سایت معتقد بودن که با این قیمتا این ماشینا موفق نمیشن. مثلاً پژو ۵۰۸ با قیمت ۱۵۰ میلیون به بالا از نظر خیلیا خیلی گرونه.

امین قوام صفری

جای بحث زیاد داره.

فک می‌کنم اولین نکته‌ای که باعث تفاوت این سیل جدید با زمان ورود ۴۰۷ و C5 میشه اینه که فاز ورود این دفعه خیلی گسترده تره و توافق بین‌المللیه، از طرف دیگه سرمایه‌گذاری‌ها و شراکت‌های کلانی پایه‌گذاری شده که نشون میده طرفین به دنبال ادامه طولانی‌مدت رابطه هستن.

همچنین بازار داخل کشور در حال حاضر عطش فوق‌العاده شدیدی به تنوع و گزینه‌های بیشتر در هر بازه قیمتی داره. با توجه به اینا، انتظار میره سرنوشت مدل‌های ورودی بهتر از اون دوتا باشه. البته، همه اینا یه طرف، شرایط بازار بعد از توزیع خودروها بین مردم یه طرف، مثلاً خدمات پس از فروش یا فروش شرایطی، میتونن اثر بذارن در نتیجه کلی.

امیر دهقان

خب ۵۰۸ به خاطر قیمت بالاش استثناس اما مثلاً ۲۰۸ و ۳۰۱ به خاطر قیمت نسبتاً مناسبشون و اینکه زیر صد میلیون قرار دارن میتونن موفق باشن

علیرضا رحیقی

خب البته ۵۰۸ وارداتیه و بقیه اونا مونتاژ داخل هستن.

سردبیر

به نظر بنده تعداد زیادی از این خودروها با اطلاع از عدم پذیرش گسترده بازار انتخاب شدن. تنها به این دلیل که سبد محصولات شرکتها رو متنوع کنن و یه طیفی از خریدارای خودروهای شرکت‌های رقیب رو هم جذب کنن. اما اصلی‌ترین دلیل شاید این باشه که مشتریان با توجه به قیمت این محصولات نهایتاً به همون خودروهای رایج و قدیمی بسنده کنن.

علیرضا رحیقی

راستش من با امین جان موافقم. به نظرم مردم تشنه گزینه‌های جدید هستن. به‌علاوه از نظر فنی ۵۰۸ خیلی هم از سوناتا و اپتیما که الآن خیلی‌ام پرفروش هستن کم نمیاره.

امیر دهقان

به نظر من چون بازار بالای صد میلیون از یک طرف کاملاً تحت سلطه کره‌ای‌ها و تاحدودی ژاپنی هاس و از طرف دیگه خریدارای کمتری تو این قسمت بازار وجود داره، خودروسازای داخلی نباید تو این بازه قیمتی وارد بشن چراکه مردم به پژو اون قدر اعتماد ندارن که بیان با ۱۵۰ میلیون بجای یه سوناتا یا اپتیمای پرطرفدار پژو ۵۰۸ بخرن

امیر دهقان

هرچند که به نظر من پژو از هر لحاظ آگه بهتر از کره‌ای‌ها نباشه بدتر نیست

امین قوام صفری

از نظر ظاهری قطعاً ۵۰۸ به تمامی کره‌ای‌ها برتری داره. هیچ‌وقت درک نکردم اپتیما با اون فضای داخلی تنگ و ظاهر ناجالبش چرا پرطرفدار شده.

امیر دهقان

فقط به خاطر اینکه کیا و هیوندای دارن تو بازار ایران حکمرانی میکنن و به اصطلاح رُند بازارن به همین دلیل اکثر خریدارا ریسک نمیکنن و سراغ اونا میرن

علیرضا رحیقی

البته خیلی از مردم فکر میکنن که پژو یعنی ۴۰۵ و سیتروئن یعنی زانتیا. در حالی که واقعیت خیلی متفاوته. خیلی از مردم فکر میکنن که پژو و سیتروئن توی همون ۲۰-۳۰ سال قبل موندن. برای همینم میگن که پژو ۱۵۰ میلیون نمی‌ارزه.

امیر دهقان

دقیقاً نظر منم همینه و برای همین حاضر نمیشن بجای یه اپتیما، ۵۰۸ و یا حتی تالیسمان بخرن

سردبیر

اولویت‌های خرید در بازار ایران بیشتر برند، طراحی ظاهری و آپشن هستن اما تب بازار هم مهم هست. حتی الآن من می‌بینم که استقبال از دنا هم نسبت به استقبال از سورن در زمان خودش به نظر خیلی بیشتره. بنابراین اگر خودروهای اروپایی با آپشن خوب بیان می تونن جو چینی‌ها رو به هم بزنن.

علیرضا رحیقی

چند وقت پیش ایران‌خودرو رنو کپچر رو پیش‌فروش کرد و توی چند مرحله پیش‌فروش همه ظرفیت خیلی سریع پر شد. احتمالاً ۳-۴ هزار تا کپچر توی این مدت فروخته شده که عدد کمی نیست. به نظر من افرادی که حاضر میشن ۱۰۵ تومن بابت کپچر که یه مینی کراس اور اقتصادیه بدن، حاضر میشن ۱۵۰ تومن بابت یه سدان لوکس‌تر و بزرگ‌تر و با امکانات تر مثل ۵۰۸ بدن.

امین قوام صفری

متأسفانه تأثیری که میزان آپشن تو فروش خودروها در بازار ایران داره، عملکرد فنی یا طراحی قوی نداره. پس برندهای جدید که تو راهن آگه تو این زمینه قوی باشن، احتمال شکست کره‌ای‌ها زیاده.

سردبیر

یه مقدار تصویر ذهنی ما ایرانی‌ها از پژو به‌واسطه خودروهای زیاد و یا با کیفیت پایین خراب شده و به عنوان خودروی گران‌قیمت پذیرفته نمی شه. تجربه ۴۰۷ هم همین رو می گه.

امیر دهقان

خب اعتماد به برند رنو بیشتر از پژو هست و به نظر من باز هم پژو با دید کنونی که نسبت بهش وجود داره نمیتونه تو بازار بالای صد میلیون موفق باشه و فعلاً باید تو بازار زیر صد میلیون تمرکز کنه تا شاید در آینده به واسطه عرضه محصولات خوب و با کیفیت مثل ۲۰۸ بتونه اعتبار برندشو در نظر خریدارای ایرانی بالا ببره

امین قوام صفری

شانس رنو از نظر من بیشتره. محصولاتش جلوه بیشتری دارن و دید عموم نسبت بهش مثبت تره. از طرفی دو مدل کاملاً جدیدش آگه بیان میتونن خوب بفروشن. البته بازم قضیه آپشن مطرح خواهد بود.

علیرضا رحیقی

به نظر من ۴۰۷ یا سیتروئن c5 توی دوره بدی وارد بازار ما شدن. درست زمانی بود که کمری و سوناتا با تمام قدرت اومده بودن و قیمت‌های مناسب‌تری هم داشتن. ضمن اینکه ۴۰۷ نسبت به دو تا ماشینی که گفتم ماشین کوچیکتریه. مردم هم اون زمان کاملاً دنبال تنوع بودن و به نظر شخصی من کمری که اون زمان اومد بهترین نسل کمری تا الآن بوده. اما الآن شرایط داره برعکس میشه. الآن خیلیا از دیدن کره‌ایا و تویوتا دارن خسته میشن و دنبال یه گزینه جدیدن. واقعاً ۵۰۸ هم از نظر هندلینگ و هم کیفیت ماشین قابل توجهیه.

سردبیر

رنو عملکرد بازاریابی بهتری داشته و کپچر و کولئوس زیادی توی بازار دیده می شه و احتمالاً نسل جدید مگان و تالیسمان هم استقبال بشن مخصوصاً از سوی طیفی که دنبال خودروهای متفاوتی هستن. البته ایران‌خودرو می تونه روی نقاط ضعف چینی‌ها مانور بیشتری بده تا این خودروها رو بیشتر مطرح کنه. مثلاً روی ایمنی و دینامیک و کیفیت اونها و خدمات بعد از فروش مانور بده.

امیر دهقان

نظر منم همینه. اعتبار برند رنو تو ایران خیلی بیشتر از پژوه و انصافاً تازگی طراحی‌های فوق‌العاده‌ای مثل تالیسمان و کولئوس جدید ارائه کرده که یه سر و گردن بالاتر از کره‌ای‌هاس. آگه محصولات جدید رنو مثل تالیسمان، کولئوس و مگان با قیمت و تجهیزات مناسب و رقابتی عرضه بهشن و نگین خودرو هم عملکرد خوبی داشته باشه مثلاً خدمات مناسب بده و مثل قبل بدقولی نکنه موفقیت رنو قطعیه

امین قوام صفری

هرچیزی که بشه امیدوارم از کثرت چینی‌ها کم بشه و تعادل به سمت اروپایی‌ها بره. گسترش روزافزون موش آزمایشگاهیای چینی به طرز فجیعی ظاهر شهرهامون رو خراب کرده.

امیر دهقان

منم کاملاً موافقم. عرضه این حجم عظیم ماشینهای چینی به کشور اصلاً خوب نیست. ماشین‌هایی که هیچ ارزشی ندارن و بعد چند سال تبدیل به یه تیکه آهن بی‌ارزش، مستهلک و بدون قطعات میشن

علیرضا رحیقی

منم احتمال موفقیت رنو رو توی شرایط فعلی خیلی زیاد میدونم. به نظرم رنو داره خیلی خوب کار میکنه و برنامه‌های خیلی خوبی واسه بازار ایران داره. اما پژو و سیتروئن یه چیزی دارن که رنو نداره. نمایندگی‌های گسترده ایران‌خودرو و سایپا و جوی که در مورد محصولات جدید اونا وجود داره. در واقع بازار به هر خودروی جدیدی که این دو تا شرکت معرفی میکنن خیلی خوب واکنش نشون میده. این موهبتیه که بقیه شرکتا ندارن.

علیرضا رحیقی

البته من فکر می‌کنم که چینی‌ها تحت این شرایط هم توی بازار خواهند بود. در واقع برگ برنده چینیا قیمت کم و شرایط فروش قسطیشونه و با وجود این عامل، احتمالاً قشری که توانایی خرید خیلی بالایی ندارن باز هم مشتری چینی‌ها خواهند بود.

امین قوام صفری

یه نکته‌ایم هست. احتمال داره ایران‌خودرو و سایپا که ارتباطات گسترده‌ای رو با اروپاییا شکل دادن، به نحوی نامحسوس از موفقیت امثال رنو که سنمی با این دوتا ندارن و یه جورایی مستقل میخوان بیان جلوگیری کنن.

سردبیر

بین خودروهای پژوی جدید به نظرم ۲۰۰۸ و ۳۰۱ و ۲۰۸ شانس موفقیت خوبی دارن به شرطی که قیمتهاشون معقول باشه. اما در مورد سیتروئن شک دارم

سردبیر

جالبه. یه نوعی انتقام از رنویی که می خواد مستقل در بازار ایران حضور داشته باشه

امین قوام صفری

دقیقاً. یه طوری خیلی زیرکانه و هوشمندانه که تو ظاهر هیچ سرنخی به این دوتا غول نرسه❗

علیرضا رحیقی

البته یه بحثایی در این مورد شده. چون به نظر میاد که خیلیا از حضور قدرتمند رنو احساس خطر کردن.

امین قوام صفری

از طرفی یه نگرانی که شخصاً دارم نصب بلوک‌های به ظاهر ایرانی روی مدل‌های ورودی هستش. مثل TU5 که میزارنش رو همچی و کل ماشینو نابود میکنن. حتی آگه عملکرد خوب باشه، همین حس که موتور ماشین همون TU5 خودمونه به شخصه برام خیلی زننده ست.

علیرضا رحیقی

البته من فکر نمی‌کنم اینجوری بشه. اینجوری که اعلام شده موتورهای ماشینای جدید با TU5 متفاوته. البته از ایران‌خودرو احتمال هر کاری میره. اما من فکر می‌کنم که اینجوری نباشه.

امین قوام صفری

واقعاً امیدوارم

محمدحسین شاوردی

من احساس می‌کنم خیلی باحال و فهمیده ان خودروسازان عزیزمون. با دلیل و مدرک هم اینو میگم?

علیرضا رحیقی

به‌طور کلی من چشم‌انداز آینده رو یه مقدار روشن‌تر از الآن می‌بینم. البته نه در مقایسه با کشورای پیشرفته و بازارهای درست و حسابی، بلکه در مقایسه با همین وضع موجود. به نظر من فرانسویا همین‌طور که تا الآن بخش بزرگی از بازار ما رو در اختیار داشتن، از این به بعد هم بخش بزرگی از بازار رو در دست خواهند داشت. اما توی شرایط جدید باید با رقبایی از چین و کره و ژاپن و آلمان رقابت کنن که این باعث میشه شرایط با قبل خیلی متفاوت باشه.

امیر دهقان

درسته چشم‌انداز آینده بازار خودروی ایران به نظر من روشنه. فرانسویا با تمام قدرت دارن بر میگردن و این بار اوضاعشون با قبل فرق کرده. از طرف دیگه فولکس واگن هم برنامه‌های زیادی برای بازار ایران داره و حضور چینیها هم باعث افزایش رقابت بازار شده

محمدحسین شاوردی

به نظرم سایپا و ایران‌خودرو در قالب نظریه اقتصاد خرد و بازار انحصار کاملاً دقیق پیش میرن. آگه اشتباه نکنم نظریه رهبر پیرو بود که در اون دو انحصارگر اصلی به کمک هم سهم غالب بازار رو میگیرن و دیگران رو مجبور به پیروی از استراتژی خودشون میکنن

علیرضا رحیقی

کاملاً درسته. به از نظر اقتصادی این دوتا شرکت market power دارن که باعث میشه هر کاری که خودشون بخوان رو بتونن انجام بدن.

محمدحسین شاوردی

دقیقاً و قدرت بازاریشون اونقدر زیاده که هرکس وارد قلمرو میشه یا باید به اینا حساب پس بده یا بره… رنو مصداق بارز این حرفه

احساسم اینه دولت عزمی برای حرکت به سمت بازار رقابت و تأسیس اقتصادی مبتنی بر سازوکارهای اقتصاد آزاد نداره و تنها به شوک‌درمانی دل‌خوش کرده

علیرضا رحیقی

به نظر منم همینطوره. نمیدونم چرا، ولی خیلیا که از این انحصار سود میبرن نمیذارن بازار به حالت رقابت واقعی وارد بشه.

محمدحسین شاوردی

رنو خواست قواعد رو به هم بزنه نتونست. فولکس هم نمیتونه. چون اینا به‌واسطه ارتباطات سیاسیون با بدنه و ساختار مالیش ورای قدرت بازاری یا قدرت تعیین قیمت و تولید از قدرت سیاسی و رانت اطلاعاتی و تصمیم سازی برخورداره

علیرضا رحیقی

حتی دولت هم خیلی سعی کرد که قطب سوم خودروسازی رو راه بندازه تا بازار رو از چنگ این دوتا دربیاره. اما اونم به جایی نرسید. نتونست.

امیر دهقان

دقیقاً همینطوره. این دوتا اون طوری که من شنیدم بعد از موفقیت نسبی زاگرس خودرو و کیش خودرو و احساس خطر، جلوی فعالیتشون رو گرفتن

محمدحسین شاوردی

حالا ما باید به این سؤال پاسخ بدیم که چطور باید با این تناقض سیاست‌گذاری برخورد کنیم. یعنی ضمن حفظ برندهای ملی از رقابت حمایت کنیم

علیرضا رحیقی

راستش به نظر من این کار حتی از دسترس دولت هم خارجه. یعنی دولت هم خیلی سعی میکنه بازار رو رقابتی کنه. اما یه بخش در سایه یا بخشی از خود دولت نمیذاره که این اتفاق بیفته. واسه همینم خودروسازای دولتی ما با این هم ضرر انباشته و بهره‌وری پایین و مازاد نیرو هنوزم سرپا هستن و هیچ رقیبی توی بازار ندارن.

محمدحسین شاوردی

من رأی صادر نمی‌کنم. با چارچوب قانون اساسی فعلی برای وضعیتی مطلوب در حد کره هرگز نمی تونیم امیدوار باشیم. اما میتونیم در چارچوب همین سیستم اصلاحاتی انجام بدیم و به یکی از دو مدل ترکیه مونتاژکار یا چین لگن ساز برسیم

امیر دهقان

به نظر من ما به تنهایی و با این رویه خودروساز بشو نیستیم. همونطور که جناب شاوردی گفتن یا باید مثل ترکیه و برزیل صرفاً به مونتاژ محصولات برندهای معتبر روی بیاریم یا اینکه با همکاری با شرکتهای معتبر و طراحی پلت‌فرم مشترک یا استفاده از پلت‌فرم‌های اونا ماشین‌هایی با برند ملی تولید کنیم

علیرضا رحیقی

حتی اونم به نظر من غیر ممکنه. هیچکدوم از برندای خارجی نمیتونن به طور مستقل توی ایران کار کنن. در حالی که توی ترکیه خیلی از برندها به صورت مستقل میتونن کار کنن و خودشون سیاست‌های خودشون رو تعیین میکنن. چین هم کلاً داستانش فرق میکنه. چین به بازار خیلی بزرگ داره و نیروی کار ارزون قیمت که تولید توی این کشور رو به‌صرفه میکنه.

سردبیر

یکی از بهترین راه‌های برون‌رفت از مونتاژ صرف، به نظرم افزایش سهم مشارکت طرف خارجی هم در تولید و هم در تصمیم‌گیری هست. به عنوان مثال شراکت سیتروئن در سایپای کاشان می تونه مثبت ارزیابی بشه. اما اگر اجازه تصمیم‌گیری به شریک خارجی داده نشه، همون روندی اتفاق می افته که در مورد تندر برای رنو پیش آمد و هنوز هم شرکای داخلی رضایت به محصولات نسل جدید این خودرو و یا تعیین قیمت رقابتی نمی دن. حتی شرکای چینی مثل چری هم با دیدن اوضاع مدیریتی صنایع خودروسازی ایران، تصمیم گرفتن که حضور مستقیم‌تری در صنعت خودروسازی ما داشته باشن. بنابراین از دیدگاه من سرمایه‌گذاری طرف خارجی همراه با امکان مدیریت اونها از سوی هر شرکتی به علت ایجاد بازار رقابتی و افزایش حق انتخاب و امکان برون‌رفت از سودجویی‌های ناشی از انحصار، مثبت ارزیابی می شه.

امین قوام صفری

ایران‌خودرو و سایپا هرگز نمی‌خوان سلطه شون به بازار از بین بره یا حتی کم بشه. گویا پشتشون هم گرمه و هر تلاشی برای به دست آوردن یه سهم حتی اندک، بی‌نتیجه میمونه. این با سیاست برندهای بین‌المللی در تضاده.

علیرضا رحیقی

دقیقاً. در واقع توی این شرایط هر کمپانی که بخواد وارد بازار ایران بشه باید به نوعی از این دوتا رد بشه یا اینکه یه باجی به اونا بده. به نظر من محصولی مثل کوئید باج رنو به ایران‌خودروئه. محصولاتی مثل داستر و نسل جدید تندر ۹۰ هم باج رنو به سایپا.

امین قوام صفری

مثل راهزنی میمونه ?

علیرضا رحیقی

دقیقاً! کم از اینکار نداره! ???

cartoon
پایان
این بود قسمت اول از گفتگوهای اعضای تحریریه پدال. لطفاً ما را از نظرات خود بی‌نصیب نگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

‫۶۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا خسته نباشید میگم به همه ی اساتید پدال خیلی سبک جالبی بود واقعا ایده ی خوبیه بنظرم و حتما ازش استقبال میشه،و نتیجه ی تلاش شما هم بی ثمر نمیمونه،ولی من به شخصه با طراحی که رنو تالیسمان و کولیوس و مگان در پیش گرفته پیروزیشو تو ایران حتمی میدونم،من تا قبل از اینکه نسل جدید تالیسمانو کولیوس معرفی بشه بین سوناتا ال اف و اپتیما شک داشتم کدومو انتخاب کنم ولی حالا با حضور تالیسمان در ایران ۱۰۰% تالیسمان رو انتخاب میکنم البته اگه در همون بازه ی قیمتی رقابتی اون دوتا کره ای بمونه،با تشکر از سایت پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. sunmartin

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    خیلی ها از طراحی تالیسمان تقدیر میکنن اما عایا این طراحی قدری شلوغ و درهم نیست؟ اگر با دید آمیخته به عنصر زمان به طراحی هدلایت و جلوپنجره و نمای آن بنگرید بسرعت متوجه این مطلب میشوید که زیادی و با غلو خاصی در طراحی آن اغراق شده و این شلوغی بیش از حد و استفاده زیاد از خطوط و پیچ و خم ها در اصول طراحی از گذشته تا امروز ماحصل کار را دچار مرور زمان میکند و پس از مدتی رنگ و بوی کهنگی میگیرد
    در مورد قیمت رنوی جدید این خودرو در دسته 200 ملیونی ها جای میگیرد که در این کلاس خودروهای قدر آلمانی و ژاپنی و کره ای وجود دارند که دست مشتری برای انتخاب باز تر است برخی افراد به آپشن ها علاقه دارند پیشتر این آپشم ها را در انواع لکسوس شاهد بودیم پس نمیتوان برندهای خوشنام آلمانی و ژاپنی را فراموش و به سمت رنو حرکت کرد که در این کلاس سابقه خوبی نداشته و به سازنده خودروهای ارزان (در خارج از ایران) مشهور است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. نوید جهرمی

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3683 ديدگاه)

    جای همچین چیزی خالی بود و حرکت مثبتی انجام دادید.
    فقط بهتره که یه نظرسنجی از اعضای سایت هم انجام بشه و نتیجش نشون داده بشه. مثلا برای مقاله ی بعدی موضوعش از قبل اعلام بشه و با جن تا گزینه آمارگیری از اعضا بشه و نظرات کاربران هم در مقاله منعکس بشه.
    ————–
    دوستان در رابطه با سلایق ایرانی ها خیلی خوب گفتن. ولی نکته ای ک کم رنگ شد علاقه ی ایرانی ها به پرفورمنس خودروه. ایرانیا به ماشین قوی و پرشتاب علاقه دارن. یکی از مواردی که متاسفانه در عرصه ی خودروهای داخلی و وارداتی نادیده گرفته میشه و به راحتی میتونه باعث موفقیت یا شکست خودرو بشه. 407 و c5 یکی از عوامل شکستشون همین موتور 2 لیتری تقریبا 140 اسبیشون بود. در حالی که رقباشون موتور 2.4 لیتری و بالای 167 اسبی داشتن. در نگاه عام موتور قوی تر ترجیح داده میشه.
    شاید این نکته در فروش خودروهای کره ای بی تاثیر نبود. روی کاغذ هم قوی تر بودند و هم پرآپشن تر.
    تالیسمان و مگان و کولئوس جدید هم اگر باموتورهای ضعیف تر نسبت به رقبای کره ای و ژاپنی وارد بشن هرچند طراحیشون زیباتر شده و برند معتبری دارن قافیه رو خواهند باخت.
    در موردکپچر هم که گفتین سریع پیش فروش شدن سیاست مخفی کاری شرکت در اعلام قیمت تمام شده بی تاثیرنبود. اون زمان تا جایی که یادمه کپچر قراربود 80 میلیون به دست مشتری برسه. اما در انتها رفت بالای 100 میلیون.مشتری هم یا میتونست به سمند رضایت بده یا پولشو پس بگیره یا ماشن رو باقیمت بالاتر تحویل بگیره و دربازار آزاد با قیمت بیشتر از خریدش بفروشه.
    به هر حال پژو سیتروئن در مسیرمطمانی قدم برداشتن و پیداکردن مشتری دوباره در بازار انحصاری و کم رقابت که رقیبشون هم چینیا هستن کارسختی نیست. فقط شاید حضور فولکس واگن بتونه رقابت رو جذاب تر کنه. در بازار وارداتی تا الان که حرفی برای گفتن ندارن.نه پژو نه سیتروئن. مگر قیمت یا شرایط فروش جذابی داشته باشن.
    با تشکر از علیرضای عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد زمانلو

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    دست طراحان رنو درد نکنه که واقعا در زمینه ی طراحی مگان نسل آخر و مخصوصا تالیسمان کم نذاشتن و یه تعریف جدیدی رو از زبان طراحی رنو ارائه کردند.تالیسمان اگه بتونه وارد بشه الحق که یکی از زیباترین خودروهای وارداتی به کشور خواهد بود. البته هر دوتاشون خیلی زیبا و محصور کننده هستند. حتی اگه یکی از طراحی خارجی این دوتا هم خوشش نیاد ( که همچین کسی به ندرت پیدا میشه ) مطمئنّا از وفور آپشن های زیاد و کاربردی ذوق زده میشه.
    با تشکر فراوان از اعضای تحریریه پدال ، لطفا این سری از مطالب رو به همین سبک ادامه بدین؛خیلی جذاب بود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Ardalan

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    دوست دارم یک بار هم این سبک گفتگو بین نویسنده هاتون یا اونایی که سواد خودرویی دارن اتفاق بیوفته و بهتره قبل از گفتگو نفرات یه معرفیه کوتاهی بشن و بهتره نوشته های هر شخص رنگ خاص خودشو داشته باشه که دیدگاهش راحتتر و سریعتر تو ذهن نقش ببنده.هرچی باشه این یه سبک جدیده حداقل واسه ما ایرانیا که باید به بهتر شدنش کمک کنیم. من که خوشم اومد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. me84

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    درود
    خیلی گفتگوی جالبی بود. همیشه آشنا شدن با نقطه نظرات جدید برام جذاب و آموزنده بوده.
    خیلی موضوعات جالبی رو میشه تو این قسمت مطرح کرد.
    امیدوارم که ادامه بدید.
    از همگی دوستان برای راه اندازی بخش آزادراه ممنونم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Milad

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمی فهمم چرا اینقدر با دید بد به خودروهایی چینی نگاه میشه. شما سرعت پیشرفت خودرو های چینی رو هم در نظر داشته باشید، این که پنج سال پیش کجا بودن و الان کجا هستن. مطمئنا پنج سال دیگه هم خیلی جلوتر هستن و تو دنیا حرفی برای گفتن دارن. قبول دارم ک یک سری از برندهای چینی مشکلات اساسی دارن و لی تا الان مثلا از صاحب خودروهایی مثل جک یا جیلی نارضایتی شنیدید؟ درسته ک یک سری اشکالات دارن ولی جمعا خودروهایی خوبی هستن. در کل من فکر میکنم با ورود خودروهایی جدید پژو و سیتروئن بازار چینی ها به هیچ وجه خراب نمیشه و باعث میشه چینی ها برای بقا اشکالات کیفی محصولاتشان رو سریعتر حل کنن تا بتونن تو بازار دووم بیارن که این در نهایت به نفع مشتری هست. مطمئن باشین چین امروز کره ی پانزده سال پیش و ژاپن سی سال پیش هست ولی با سرعت پیشرفت بسیار بسیار بیشتر. از محصولات جدید هم سه خودروی 208، 301، و 2008 تو بازار می مونن و بقیه ب سرنوشت 407 دچار میشن، این نظر شخصی من هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. javanmard

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به نظر من هر شرکتی از هر نوعش که با ایرانخودرو و سایپا کار کنه کیفیت محصولاتش پایین خواهد بود. اگرم خوب باشه احتمالا فقط تو سریهای اول و دومش. چون اصلا سیاست خودروسازان ما کیفیت نیست. فقط کمیت و تنوع هست. و صد البته انحصار.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. قاسم شريعتي

    ۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام خدمت همه دوستان و ممنون بابت سبک نگارش جدیدتون
    خیلی بدیع و جالب بود و امیدوارم ادامه پیدا کنه.
    من هم نظر دوستمون در مورد اینده درخشان خودروسازهای چینی رو تایید میکنم و تنها مشکل اساسی اونها تبلیغات منفی و سابقه نه چندان درخشان اونها در ایران هست و همین الان هم با وجود تمام خودروسازهای مطرح جهانی درچین، برندهای چینی تونستن ۴٠ درصد بإزاررو از آن خودشون کنن.
    بد نیست برای نمونه از مالکین ماشینهای مثل تیگو پنج یه پرس و جویی درباره کیفیتشون بکنید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. بابک

    ۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان پدالی ! ممنون از گفتگوی جالب و مفید دوستان , من به شخصه امیدوارم که اینبار مدیران ایران خودرو یه حرکت صحیح رو به جلو بکنن و به جای فروختن ماشین کراس اوور چینی با موتور TU5 !!! با تاسیس شرکت مشترک این سه خودروی جدید رو با مشارکت پژو مونتاژ کنن و به مردم عرضه کنن چون الان بازار ایران تشنه ماشین های با کیفیت اروپایی در مقابل محصولات غیر قابل اعتماد چینیه , هرسه این خودرو ها هوشمندانه انتخاب شدن و با ایمنی تایید شده توسط EURONCAP مناسب بازار ایران هستن :
    208 یه هاچبک با کیفیت با طراحی به روز و جایگیزین مناسب برای 206 برای نسل جوون , 301 یه سدان خونوادگی کم مصرف با کیفیت و قیمت متناسب باهم , به جای سواری های لیفان و MVM و جک و چری , و 2008 یه کراس اوور کم مصرف و جمع و جور ( و با کیفیت ) به جای شاسی بلند های بی کیفیت و غیر قابل اعتماد چینی .
    من به شخصه تمام امیدم به اینه که دوستان مدیر موقع فروش هم به حرفها و برآورد های قیمت خودشون پابند باشن و با قیمت های از قبل اعلام شده و قابل رقابت با محصولات مشابه فروش رو با خوش قولی در تحویل انجام بدن .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (550 ديدگاه)

    سلام خودروهایی که25 میلیون و 36 میلیون و 44 ملیون و55 میلیون و81میلیون و122 میلیون باشند فروش دارند که البته تیراژ و کیفیت و از همه مهمتر خدمات پس از فروش و قطعات سهل الوصول باعث فروش آنها میشودولی جامعه الان کشش با توجه به قدرت خرید در این رنج است و این رنج دسته قیمتها مردم بررسی و سبک وسنگین میکنند بعد میخرند اگر ماشین خوش نام وکیفیت بالا باشد کم مصرف و کم استهلاک و قطعات پیدا شود مطمنا میخرند هر کس نسبت به قدرت خریدش ………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Enzo

    ۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    رنو به هر صورتی باشه میاد چه مستقل و چه شراکتی
    و این شرکت توی جامعه ایران به خوبی ازش یاد میشه نسبت به پژو ووووو
    و تلاش رنو برای به دست اوردن قسمت بزرگی از بازار ایران و به صورت رقابتی رو میشه از
    راه اندازی شرکت تولید گیربکس های به روز رنو
    و تولید ساندرو استپ وی و لوگان فیست لیف
    و تلاش برای صادرات از ایران و خرید سهام به اندازه ۶۰درصد کل مالکیت سهام سایت میشه دید
    سایپا و ایران خودرو به رنو نیاز دارن و رنو هم به این دو شرکت البته با شرایط منطقی که رنو گفته
    چون خلا ماشین های‌ مثل کویئد در برابر پراید در ایران خودرو احساس میشه و در سایپا نبود خودرو های شاسی بلند مثل گرند ویتارا که با دایستر ساندرو استپ وی در مقابل H30کراس و لوگان جدید در مقابل محصولات پژو ایران خودرو قرار میگیره
    من طرفدار رنو نیستم
    ولی از بازار بسته و محدود و انحصاری خوشحال نیستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چه می گویید که حالا حالاها این حرفا فایده ای نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا