آلفارومئو، تندیس دلربای رومی

در جایی خوانده بودم که ایتالیایی‌ها عاشق رانندگی با سرعت زیاد در جاده‌های پردست‌انداز هستند، پس اگر وضع به این‌گونه باشد، چندان هم نباید از وجود و حضور شاهکارهایی همچون لامبورگینی، فراری و مازراتی و…. در این کشور متعجب بود زیرا این محصولات را می‌توان تااندازه‌ای بازتاب و پرتوی از طبع و سرشت مردمان این دیار دانست و شاید هم دوستدارانشان در جای‌جای عالم. اما خوشبختانه تمامی تولیدات این خطه را سوپر اسپرت‌هایی گران و دور از دسترس عامه، تشکیل نمی‌دهند که اگر چنین بود تاکنون نام و نشانی هم از آلفا نبود، خودرویی که با بهایی به‌مراتب ارزان‌تر، لذت نابی را پیشکشتان می‌کند که در دیگر همتایانش کمتر می‌یابید.

AlfaRomeo
Alfa Romeo

آلفارومئو، تاریخ پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده و بیش از یک قرن سابقه و تجربه را پشتوانه آمال و اعمال خود قرار داده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که در سال 1910 میلادی و پس از انحلال شعبه ایتالیایی کمپانی فرانسوی درک (DARRACQ)، گروهی از سرمایه‌داران و متخصصین (ایتالیایی) کارخانه و تأسیسات این کمپانی را به قصد تولید خودرو خریداری نموده و نام آن را آلفا (ALFA) نهادند. پس از چند سال، شخصی به نام نیکلا رومئو وارد صحنه شد. وی کارخانه‌داری بود که قبل از جنگ جهانی اول به تولید ماشین‌آلات معدن و …اشتغال داشت و در طی جنگ هم توانسته بود فعالیت‌های خویش را گسترش دهد. از سال 1915 میلادی، وی به‌تدریج توانست آلفا را در مجتمع‌های تحت کنترل خویش جذب نماید و در سال 1918 میلادی هم رسماً آلفارومئو را تأسیس نمود. نیکلا رومئو تا سال 1930 میلادی سرپرستی و هدایت این کمپانی را بر عهده داشت و در سال 1938 میلادی درگذشت.

alfa museum collection
alfa museum collection

از همان ابتدای تأسیس این کمپانی، مسابقات اتومبیلرانی و حواشی مرتبط با آن، از عمده دل‌مشغولی‌های آلفارومئو بود. این شرکت از سال 1911 میلادی در مسابقات اتومبیلرانی شرکت داشت و اولین اتومبیل مسابقه‌ای آلفارومئو نیز در مسابقه مشهور تارگافلوریو در سال 1919 میلادی حضور یافت و این مقدمه‌ای بود برای ورود هر چه وسیع‌تر و نیز کامیابی‌های چشمگیرتر این کمپانی در دهه‌های 20 و 30 میلادی. نکته جالب اینجاست که یکی از رانندگان برجسته آلفارومئو در دهه 20 میلادی شخص انزو فراری (ENZO FERRARI) بود که بعدها کمپانی فراری را تأسیس نمود.

Targa Florio
Targa Florio

از میان اتومبیل‌های عالی و برجسته آلفارومئو در این سال‌ها می‌توان به مدل‌های 6C و نیز 8C و در بین اتومبیل‌های جایزه بزرگ هم می‌توان به مدل‌های P2 و P3 اشاره نمود.


برای آلفارومئو که در آن زمان کمپانی کوچکی بیش نبود (با رکود تولید تنها 1110 دستگاه در سال 1925 میلادی)، این فعالیت‌های پرهزینه و پرخرج، بار مالی فراوانی به همراه داشت که به‌تدریج هم بر حجم آن‌ها افزوده می‌شد تا جایی که در سال 1933 میلادی این کمپانی در مرز ورشکستگی قرار گرفت و تحت کنترل انستیتو بازسازی صنعتی درآمد که سازمانی دولتی برای حمایت از صنایع بود. گرچه آلفارومئو از این تاریخ تا پایان جنگ جهانی دوم، به طراحی و تولید موتورهای هواپیما اشتغال داشت اما دولت فاشیست وقت این کشور، به‌منظور نمایش توانایی تکنولوژیکی و افزایش پرستیژ ایتالیا در جهان، آلفارومئو را تشویق به طراحی برخی از اتومبیل‌های اسپرت پرتوان نمود که پیامد آن عرضه مدل‌های به‌یادماندنی و برجسته‌ای همچون سری 2900 در اواخر دهه 30 میلادی بود.

1937 Alfa 8C 2900 B
1937 Alfa 8C 2900

در طی جنگ جهانی دوم، کارخانه‌های آلفارومئو صدمات فراوانی را از پی بمباران‌ها متحمل شدند ولی پس از جنگ به سرعت مورد بازسازی قرار گرفتند. از سال 1950 میلادی نیز با تولید مدل 1900 این خودروساز به سمت تولید انبوه تغییر جهت داد. این روند در سال 1954 میلادی با تولید جولیتا صورت جدی‌تری به خود گرفت. جولیتا در فرم‌های مختلف بدنه اعم از سدان، کوپه و اسپایدر (روباز) تولید می‌شد. طراحی بدنه آن هم توسط طراحان برجسته ایتالیایی از جمله پنین فارینا، برتونه و زاگاتو صورت پذیرفته بود.


در سال 1962 میلادی هم سری جولیا معرفی شد که مدل‌های کوپه جولیا اسپرینت و نیز اسپرینت ولوچه یا GTV از مشهورترین انواع آن بودند. تمایل این کمپانی به گسترش فعالیت‌های خود و نیز کسب سهم بیشتری از بازار منجر به عرضه موفق آلفا سود در سال 1972 میلادی گردید که تولید آن تا سال 1984 ادامه داشت. در طول دهه 70 میلادی، این اتومبیل به همراه مدل‌های دیگری چون آلفتا، جولیا، جولیتا، اسپایدر و جی‌تی‌وی تولید می‌شد.

1970 alfa montreal 8c
1970 alfa montreal 8c

اما برجسته‌ترین مدل آلفارومئو در این سال‌ها مدل مونترال بود که یک کوپه پرقدرت مجهز به پیشرانه 8 سیلندر خورجینی با توان 200 اسب‌بخار بود و از سال 1970 الی 1976 میلادی به تعداد محدود تولید شد. طراحی بدنه این اتومبیل زیبا نیز مانند بسیاری دیگری از آلفارومئوهای دهه‌های 50،60 و 70 میلادی، کاری از سوی موسسه برتونه بود.


در طی دهه 70 میلادی این کمپانی با اعتصابات کارگری و غیبت‌ها و بی‌نظمی‌های بسیاری مواجه بود که همه این عوامل سبب زیان عمده مالی و کیفیت ساخت نامناسب محصولات آن گردید. از نظر طراحی نیز کمپانی دچار رکود و سکونی شده بود که ارائه مدل‌های نامناسبی همچون آلفا 6، آلفا 90 و حتی مدلی مانند آرنا، که با مشارکت نیسان تولید شده بود، مؤید این امر بود.


این وضع ناهنجار تا سال 1987 میلادی که فیات مالکیت این کمپانی را به عهده گرفت، همچنان ادامه داشت. از آن پس محصولاتی مانند آلفا 33 (جانشین آلفا سود و معرفی شده در سال 1983) آلفا 75 (جانشین جولیتا و آلفتا و معرفی شده در 1985) و اسپایدر و همچنین 164 معرفی شدند.


شرح تمامی محصولات تولیدی بعدی آلفا از حوصله این متن خارج است و تنها می‌توان تیتروار به برخی از آن‌ها اشاره نمود. در مجموع در دهه 90 میلادی، مدل‌هایی همچون 145،146 و 155 و 156 و 166 و چند مدل دیگر از سوی این کمپانی معرفی شدند و در دهه اول قرن بیست و یکم نیز خودروهایی همچون BRERA، 147 و 159، GT و 8C و ….. از طرف این کمپانی روانه بازارهای جهانی شدند. در حال حاضر هم کماکان این کمپانی تحت کنترل شرکت فیات/ کرایسلر قرار دارد و مجموع تولیدات آن نیز در سال 2012 میلادی معادل 101,000 دستگاه بوده است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

23 دیدگاه

  1. امیر مرادی
    سوابق: (108 دیدگاه) ,

    به راستی که روح ایتالیایی درش موج میزنه

    پاسخ
    1. آندره آ آنیلی
      سوابق: (132 دیدگاه) ,

      آقا ما همچنان منتظر جولیا مدل جدید2015 سدان آلفاهستیم کسی خبر نداره ازش؟

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل محمد
      محمد
      سوابق: (135 دیدگاه) ,

      خودرو های ایتالیایی اگه حتی مشخصات فنی قابل توجه ای هم نداشته باشن ،ولی لز نظر طراحی هیچ جای گله و شکایتی باقی نمی گذارند همیشه خودروهای زیبایی تولید می کنند

      پاسخ
    3. سامورایی
      سوابق: (182 دیدگاه) ,

      من ژاپنی افراطی هستم ولی طراحی ایتالیا یه چیز دیگه است

      پاسخ
      1. جهانگیر
        سوابق: (131 دیدگاه) ,

        تا حالا فامیلی کدومتون رو تو این سایت نوشتن ؟
        این افتخار نصیب بنده شده
        رومی

        پاسخ
    4. Asian Diesel
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      یک خودروى خاص براى افراد خاص….طراحى منحصر به فرد و در عین حال اشنا با موتور بهبود یافته اى که با بیشترین بازده همراه است…محشره به شخصه مدل 4c این کمپانى رودوست دارم

      پاسخ
  2. موسی مهران
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    عالی .. ممنون از سام عزیز … ایتالیا باید به برندهای باعظمتش بنازه … خیلیم بنازه

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      خواهش می کنم موسی عزیز،لطف داری شما

      پاسخ
  3. sjs
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    مدلهای 1937 و 1970 فوق العادن.جلوپنجره در هر دوره ای بخوبی با طراحی مچ شده…

    پاسخ
  4. بنتلی
    سوابق: (1064 دیدگاه) ,

    ب نظرم فیات باید ب این شرکت کودک پیر بیشتر توجه کنه،شرکت ب این معروفی باید محصولات کامل تری داشته باشه،مثلا ی سوپرکار قدرتمندتراز4c ‎‏ و چن تا سدان.قبلا خودرو های بیشتری تولید میکرد ک دیگه تولید نمیشن،خیلی حیف شد.

    پاسخ
  5. بنتلی
    سوابق: (1064 دیدگاه) ,

    ب نظرم فیات باید ب این کودک پیر بیشتر توجه کنه،شرکت ب این معروفی باید محصولات کامل تری داشته باشه،مثلا ی سوپرکار قدرتمندتراز4c ‎‏ و چن تا سدان.قبلا خودرو های بیشتری تولید میکرد ک دیگه تولید نمیشن،خیلی حیف شد.

    پاسخ
  6. رهگذر
    سوابق: (343 دیدگاه) ,

    زشت و چندش آور نمیدونم چرا مد شده چون ایتالیائیه و میگن! طراح های خوبی دارن هر اشغالی دیدیدن ایتالیائیه ستایشش کنین بله پورشه باکستر هم طراح اولیش ایتالیایی بود بسیار هم زیبا ولی دلیل نمیشه مثلا رنو 21 رو هم بگم زیباست دیوانه نیستم که

    پاسخ
    1. مسعود
      سوابق: (131 دیدگاه) ,

      شما یه بار جولیتا رو از نزدیک ببین میفهمی طراحی یعنی چی

      پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    آلفا رومئو، ماشینهای خیلی خوبی میسازه، هم از نظر فنی و هم از لحاظ قیمت. هم ظاهر قشنگی دارند و هم ایمنی بالایی دارند.

    پاسخ
  8. ford f150 raptor
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    خودروهایی هستند که اگه تو ایران سوار شی نگاه همه رو جلب میکنی.

    پاسخ
  9. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    معلم ما مدتی در ایتالیا تدریس کرده بود از اون جولیتا اورده بود توربو داشت واقعا عالی بود اونجا بهش بن داده بود دولت خریده بودشتابش خیلی محشر بود

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل علي رضا
    علي رضا
    سوابق: (222 دیدگاه) ,

    حس رانندگی فوق العاده ای داره..آلفا رو تا از نزدیک نبینی نمی فهمی چیه…

    پاسخ
  11. Archi khan
    سوابق: (1660 دیدگاه) ,

    دوست عزیزی که به آلفا خرده میگیری !
    به نظرت ماشینی با مشخصات 4c با این کیفیت و طراحی واقعا این قدر بده که شما چندش تون میشه ؟!!
    یه میتو 2012 را الان تو بازار میشه صد خرید ، پولی که باید ماشین چینی یا فوق اش کره ای بخری !
    شما گزینه ی بهتری سراغ داری ؟؟!!

    پاسخ
  12. آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی والفا
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    همیشه گفتم پدر خودرو سازی ایتالیا فقط و فقط آلفا

    پاسخ
  13. Xman
    سوابق: (546 دیدگاه) ,

    ایتالیایین دیگه !!!!!!با این سابقه و استعداد وتوانایی از این کمتر نمیشه ازشون انتظار داشت .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.