آموزش پولیش حرفه‌ای بدنه خودرو

نگهداری خودرو امر بسیار مهمی هست، زیرا خودرو شما درواقع سرمایه شما هست و عدم رسیدگی به خودرو می‌تواند خسارت زیادی به این سرمایه وارد کند. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود خودرو شما نو به نظر برسد درخشندگی رنگ بدنه آن هست. اگر رنگ خودرو شما کدر شده و یا روی آن خطوط ریز بسیاری وجود دارد نگران نباشید، کافی‌‌ست خودرو خود را پولیش کنید. بسیاری از شما تا حدودی با عمل پولیش آشنا هستید، اما ممکن است برای انجام پولیش حرفه‌ای و بدون نقص مهارت لازم را نداشته باشید. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله، آموزش انجام یک پولیش حرفه‌ای را برای شما عزیزان قرار دهیم.

آموزش پولیش حرفه‌ای خودرو
آموزش پولیش حرفه‌ای خودرو

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب دائمی به رنگ خودرو، انجام این روش را به یک‌بار در سال محدود کنید و از واکس بدنه هم، فقط هر چند ماه یکبار استفاده کنید.

گام اول: ابتدا با دقت و البته با دست شروع به شستشوی اتومبیل خود در یک محیط سر پوشیده کنید. خودرو را به طور کامل شستشو دهید اما آن را خشک نکنید.

آموزش پولیش حرفه‌ای بدنه خودرو
پولیش حرفه‌ای خودرو

نکته تکنیکی: عمل ویلینگ “پولیش با دستگاه” یک فرایند کثیف است، بدین معنی که ماده پولیش به چیزهایی که در اطراف شما قرار دارند می‌پاشد، پس بنابراین هرآن چه در اطرافتان هست (مانند اتومبیل های دیگر و دیوارهای اطراف) و چیز‌هایی که نمی‌خواهید کثیف شوند را پوشانیده یا از اطراف کار دور کنید. اگر ماشین شما رنگ تیره‌ای دارد از پد نرم‌تر و ترکیبات صیقلی‌تر استفاده کنید، زیرا رنگ‌های تیره حساس‌تر هستند.

گام دوم: محل تمیز شده، پد را بر روی دستگاه پولیش قرار داده و بدنه را به واکس پولیش آغشته کنید، سپس دستگاه پولیش را روشن و سرعت آن را بر روی متوسط تنظیم کنید. مناطق مورد نظر را با حرکت چرخی و با استفاده از یک سرعت متوسط گسترش دهید. نکته مهم این است که پد در حال چرخش را موازی با سطح خودرو نگاه دارید تا از به جا ماندن رد حرکت چرخشی بر روی بدنه جلوگیری کنید. در تمام سطح به صورت مداوم به جلو و عقب اعمال فشار کنید. هنگامی که ناحیه مورد نظر گرم شد و رنگ در هنگام لمس کمی گرم احساس کردید، این زمانی هست که خش‌ها شروع به ناپدید شدن می‌کنند. هنگامی که آب بدنه پرتاب و یا توسط پد فوم جذب شد و در سطح درخشش مشاهده کردید کار پولیش آن قسمت به پایان رسیده و به سراغ قسمت بعدی بروید.

پولیش حرفه‌ای خودرو
پولیش حرفه‌ای خودرو

نکته تکنیکی: منطقه را مرطوب نگه دارید و از پولیش برای هر قسمت فقط به اندازه‌ای که لازم هست، استفاده کنید.

گام سوم: در صورت لزوم برای جلوگیری از اشباع شدن پد به واکس پولیش، کار را متوقف کنید و پد فوم را با یک شلنگ آبکشی کنید.
نکته تکنیکی: لبه بیرونی پد حرکت سریع‌تری دارد و اصطکاک بیش‌تری نسبت به مرکز آن تولید می‌کند، این قسمت معمولا حامل پولیش کمتری هست. بنابراین به خصوص در قسمت‌های پیچیده، مانند دستگیره‌ها، آینه‌ها، گوشه‌ها، و خطوط سپر می توان تنها از لبه بیرونی پد استفاده کرد، البته با مراقبت بیشتر.

پولیش حرفه‌ای خودرو
پولیش حرفه‌ای خودرو

گام چهارم: وقتی کارتان تمام شد، تمامی قسمت‌ها از جمله درب‌ها، بدنه و کاپوت ماشین را دوباره به دقت با دست شستشو دهید و اینبار پس از شستشو بدنه را به طور کامل خشک کنید.

پولیش حرفه‌ای خودرو
پولیش حرفه‌ای خودرو

گام پنجم: استفاده از یک لایه واکس بر روی رنگ به عمل پولیش کمک خواهد کرد و عیوب سطحی باقی مانده را پوشش می‌دهد. بر روی یک پد فوم نرم ترکیبی از واکس خمیری و پولیش نهایی به نسبت ۶۰:۴۰ آغشته نمایید. با سرعت متوسط و باحرکت به عقب و جلو و اعمال فشار کم اما ثابت شروع به گسترش واکس بر روی خودرو کنید. این کار را تا زمانی که سطح کاملا خشک و تمیز شود ادامه دهید.

پولیش حرفه‌ای خودرو
پولیش حرفه‌ای خودرو

گام ششم: پس از خشک شدن واکس، بدنه و مناطق دیگر ماشین (پنجره‌ها، چراغ‌ها، و غیره) را از واکس و پولیش پاک کنید و توجه کنید که این کار را با یک پارچه پنبه‌ای نرم انجام دهید. سپس جهت بازرسی نهایی ماشین را به زیر نور خورشید ببرید. از درخشش رنگ بدنه لذت ببرید.

پولیش حرفه‌ای خودرو
پولیش حرفه‌ای خودرو
قبل و بعد از پولیش بدنه خودرو
قبل و بعد از پولیش بدنه خودرو

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

28 دیدگاه

  1. بهنام
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    سپاس مقاله ی خوب و کاربردی بود

    پاسخ
    1. مصطفی
      سوابق: (213 دیدگاه) ,

      ممنون از مطالب مفید
      یه سوال چرا موقع پولیش ، بدنه باید خیس باشد؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل مهرداد فراهانی
        مهرداد فراهانی
        سوابق: (36 دیدگاه) ,

        درود مصطفی جان
        رطوبت باعث سهولت در عمل پولیش میشه و همچنین از اصطکاک بیش از حد جلوگیری میکنه.
        ارادت

        پاسخ
  2. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    ممنون اقای فراهانی بسیار عالیییییییییییییییییی………………………….لایک

    پاسخ
  3. کیهان
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    ممون ولی اگه قرار به پولیش واکس باشه اول پولیش کامل بعد واکس دیگه واکس و پولیش رو قاطی نمیکم

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    اون عکس اولیه طرف کچله منو یاد یکی انداخت حالا ماشینش چیه؟! پورشه؟!

    پاسخ
  5. شایان
    سوابق: (1312 دیدگاه) ,

    با سپاس از آقای فرهانی عزیز لطف کنید اظهار فضل همیلتون در مورد شوماخر بزرگ هم بذارید یکم بخندیم با تشکر

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1452 دیدگاه) ,

    دستت درد نکنه آقای فراهانی. اگر بازم از این دست مقالات داشتی ممنون میشیم بزاری.

    پاسخ
  7. sasan
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    من خودم یک سال توی نقاشی خودرو شاگردی کردم یه چیزی که در مورد واکس پالیش زدن بعضی از نقاشها هست اینه که بهضیهاشون زحمت پالیش زدن و به خودشون نمیدند و فقط ماشین و میشورند و کمی واکس میزنن بدنه. رو برای اینکه بفهمید ماشین پولیش خورده یا اینکه خوب خرده یا نه کافیه با پشت انگشت بکشید روی رنگ رنگ باید کاملا لیز لیز باشه.
    و یا لنگ رو پرت کنید رو کاپوت لنگ باید خیلی راحت سر بخره

    پاسخ
  8. فرید
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    عمر رنگ ماشین با این کار کم میشه ؟

    پاسخ
    1. SS
      سوابق: (59 دیدگاه) ,

      اگر این کار اصولی انجام بشه عمر رنگ زیاد هم میشه
      اونطور که من خوندم، پولیش با توجه به شرایط استفاده خودرو باید سالی یک یا دو بار انجام بشه و در کنار اون به طور مستمر از واکس برای محافظت از رنگ پولیش خورده استفاده بشه.
      در واقع شما برای مثال در ابتدای پاییز و بهار رنگ رو پولیش میکنید و بلافاصله واکس میزنید و در اخر هر ماه یا هر دو هفته یکبار بعد از تمیز کردن کامل ماشین واکس رو تجدید میکنید.
      پولیش کردن پی در پی ممکنه باعث نازک شدن رنگ خودرو بشه و بجای فایده ضرر هم داشته باشه.
      نکته دیگه ای که خوندم درباره رنگ های روغنی بود که نوشته بود برای این نوع رنگها پولیش زیاد توصیه نمیشه. نمیدونم این مورد آخر درسته یا نه؟؟؟!!!

      پاسخ
      1. نادر افشار
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        در مورد نکته رنگ روغنی که نوشتید . امروزه دیگه رنگ روغنی بر روی ماشین استفاده نمیشه و متاسفانه به علت اطلاعات کم افراد و حتی پلیس مملکت همچنان به رنگ ساده اتومبیل رنگ روغنی گفته میشه . در صورتی که رنگ ساده بدنه خودرو امروزه از جنس پلی اورتان است و از خط 22 است و با پولیش شدن مشکلی ندارند.

        پاسخ
    2. mahyar
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      پولیش یه ماده سایشی هست که لایه برداری میکنه , یعنی یواش یواش ضخامت سیلر کیلر کم میکنه

      پاسخ
      1. نادر افشار
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        در مورد لایه برداری صحیح می فرمایید . ولی بر روی اتومبیل چیزی به اسم سیلر کیلر پاشیده نمی شود . این اصطلاح در مورد صنایع چوب کاربرد دارد نه خودرو ،
        بر روی بدنه خودرو از کلر پلی اورتان برای براقیت و ماندگاری رنگ استفاده می شود.
        نمونه ای از این کلر ها را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.
        http://paintcar.ir/12-%DA%A9%D9%84%D8%B1-%D9%87%D8%A7

        پاسخ
  9. SS
    سوابق: (59 دیدگاه) ,

    دوستان کسی میدونه دستگاه گریندر مخصوص پولیش کردن در چه محدوده قیمتی هست و از کجا میشه تهیه کرد؟؟

    پاسخ
    1. احمدنوروزی
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      سلام باچندبرند دربتزارموجود هست که از حدود220شروع ومیره بالا وبنده مارک d.c.aگرفتم جهت کارگاه هم کیفیتش خوب بود وهم قیمتش
      توجنسهای معمولی روبه خوب سرتراز بقیه هست وبلبرینگ اون مثل بقیه صدا نداره فکرکنم 250گرفتم همراه با پد پولیش

      پاسخ
    2. کیوان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      200 تا 800 تومان بستگی به دور چرخش داره

      پاسخ
    3. نادر افشار
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      توصیه دوستانه : به هیچ عنوان از دستگاه برای پولیش خودرو استفاده نکنید!!!!!
      نحوه پولیش کردن و براق کردن رنگ خودرو با کمترین هزینه و حرفه ای ترین روش را اینجا بخوانید http://paintcar.ir/content/7-who-to-renew-color-of-cars

      پاسخ
  10. دوربین مداربسته
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوست عزیز.ممنون از مقاله جالبتون.می خوام بدونم چند درصد جای پولیش قابله تشخیصه؟فک کنم باید خیلی در این زمینه حرفه ای بود

    پاسخ
  11. احمدنوروزی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    باسلام وعرض ادب
    جناب ایارنگ روغنی خودرو رامیتوان واکس وپولیش کرد ؟
    دررنگهای روغنی کیلرروغنی بعدازاتمام رنگ استفاده میشه ؟

    پاسخ
  12. امین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام با دستگاه برش فرز مینی هم میشه پد پولیش قرار داد

    پاسخ
  13. امین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با عرض سلام و تشکر از مطالب مفیدتان، فقط یک سوال: در گام چهارم ماشین رو با آب خالی بشوریم بعد با پارچه و دستمال کشی یا فقط با کف دست ؟؟؟
    مواد شوینده استفاده کنیم در این مرحله یا آب خالی؟؟؟

    پاسخ
  14. سجاد شاهمیرزایی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.من ماشینمو پولیش زدم با دستگاه بد پولیش واکسم زدم با دست.ولی وقتی جلوی نور یا شبا جلوی نور چراغ ماشین هست ی جوری موج میزنه بدنه.انگار چرخش دستگا روش جا گذاشته.اینجو چطوری میشه حلش کرد ممنون میشم راهنمایی کیند.رنگ ماشینم ابی متالیکه.

    پاسخ
    1. نادر افشار
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      نتیجه استفاده از دستگاه همینه اگر برای ماشین خود ارزش قائل هستید این کار را با دست انجام دهید . برای رفع این مشکل ماشین دوباره پولیش کنید اونم با دست نحوه صحیح این کار و از لینک زیر بخون
      نحوه پولیش کردن و براق کردن رنگ خودرو با کمترین هزینه و حرفه ای ترین روش را اینجا بخوانید http://paintcar.ir/content/7-who-to-renew-color-of-cars

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.