همه‌چیز درباره استاندارد آلایندگی یورو 6

در زمینه‌ی آلاینده‌های زیست‌محیطی آلایندگی وسایل نقلیه موضوعی کلیدی است. در گذشته خودروسازها خودروهایی با کارایی بالا را تولید می‌کردند که هیچ توجهی به آلاینده‌های تولیدی نداشت. هرچند با مطالعات جوی صورت گرفته نشان داده شد که میزان آلاینده‌ها به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و به همین خاطر دولت‌ها و سازمان‌های قانون‌گذاری موجود در سراسر جهان با تصویب قوانینی سعی در کاهش آلاینده‌های تولیدی از طرف خودروها داشته‌اند.

Heavy-Duty Truck Emissions 01
درحالی‌که آلایندگی وسایل نقلیه تنها بخشی از آلودگی کلی است اما شرکت‌های خودروسازی نیز به سهم خود تلاش دارند تا استانداردهای آلایندگی را پاس کنند. در طول سالیان گذشته آلایندگی وسایل نقلیه به خاطر قوانین محدودکننده کاهش یافته اگرچه که در چند وقت اخیر مشخص شده برخی شرکت‌ها برای پاس کردن این تست‌ها و قوانین با چالش مواجه بوده‌اند و رسوایی فولکس‌واگن از جمله‌ی مشهورترین آن‌هاست.

EPA Emissions Tests
EPA Emissions Tests

اما برای برآورده کردن این قوانین چه چیزی لازم است؟ و چه کسی این استانداردهای آلایندگی را تعیین می‌کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال‌ها با ما همراه باشید.

در حال حاضر تمامی خودروهای فروخته شده در انگلستان پیش از آنکه به دست خریدار برسند تست سیکل رانندگی جدید اروپایی (NEDC) را انجام می‌دهند. این تست آلاینده‌های خودرو را در شرایط آزمایشگاهی جاده اندازه می‌گیرد.

این تست توسط سازمان‌های دولتی و در محیط کنترل شده صورت می‌پذیرد. دمای مناسب، سطح مایعات خودرو و فشار لاستیک‌ها اندازه‌گیری می‌شود. این امر تضمین کننده دقت تست تا حد امکان است بنابراین همه‌ی خودروها در یک شرایط تست می‌شوند و بدین ترتیب نتایج هر خودرو را می‌توان با خودروهای دیگر مقایسه کرد.

به علاوه خودروهایی که تست می‌شوند به‌صورت تصادفی توسط قانون‌گذار از بین خطوط تولید انتخاب می‌شوند.

هرچند همان‌گونه که فولکس‌واگن ثابت نمود خودروسازها هنوز هم می‌توانند بدون سروصدا این قوانین را دور بزنند. به منظور اینکه تست‌های آلایندگی بیش از پیش منعکس کننده‌ی شرایط رانندگی واقعی باشند، دستورالعمل‌های جدیدی برای معرفی در سال 2017 در حال توسعه می‌باشند.

euro_1_to_euro_6_for_cars
در پیشنهاد جدید برنامه‌هایی برای در برگرفتن تست آلایندگی رانندگی واقعی RDE و به منظور تشخیص آلاینده‌ها وجود دارد. تست آلایندگی رانندگی واقعی بجای آزمایشگاه در جاده صورت می‌گیرد و از سیستم‌های اندازه‌گیری قابل حملی استفاده می‌شود.

انتظار می‌رود این تست روشی واقعی‌تر برای اندازه‌گیری آلاینده‌ها در آینده باشد اگرچه که شرایط جوی متفاوت روی نتایج تأثیر خواهد گذاشت.

car-emissions

  • استاندارد آلایندگی یورو 6 چیست؟

یورو 6 ششمین قانون اتحادیه‌ی اروپا به منظور کاهش آلاینده‌های مضر خودروها است. این استاندارد در سپتامبر 2015 معرفی شده و تمامی خودروهای تولید انبوه فروخته شده از این تاریخ باید این استاندارد را داشته باشند. هدف استاندار یورو 6 کاهش آلاینده‌های مضر خروجی از اگزوز خودروهای بنزینی و دیزلی است.

این آلاینده‌ها دربردارنده‌ی نیتروژن اکسید، کربن مونواکسید، هیدروکربن‌ها و… هستند. تأثیر این کاهش آلایندگی همچنین می‌تواند به معنی بهبود مصرف سوخت باشد.

قوانین مربوط به یورو 6 استانداردهای متفاوتی را برای خودروهای بنزینی و دیزلی در نظر گرفته‌اند اما این موضوع در نوع متفاوت آلاینده‌های تولیدی این دو نوع سوخت انعکاس می‌یابد. برای دیزلی‌ها حداکثر میزان نیتروژن اکسید تولیدی نباید از 80 میلی‌گرم در هر کیلومتر تجاوز کند. این میزان در استاندارد یورو 5 برابر با 180 میلی‌گرم در هر کیلومتر بود. در مقابل میزان نیتروژن اکسید تولیدی پیشرانه‌های بنزینی نسبت به استاندار یورو 5 بدون تغییر و برابر با 60 میلی‌گرم در هر کیلومتر است.

emissions-standards-s

  • یورو 1 تا یورو 6

اولین بار استانداردهای آلایندگی اروپایی از سال 1992 اجباری شدند و در آن زمان خودروسازها ملزم به رعایت استاندار یورو 1 بودند. این استاندارد ابتدایی بیان می‌داشت که خودروهای دیزلی در هر کیلومتر نباید بیشتر از 780 میلی‌گرم نیتروژن اکسید تولید کنند. این میزان برای خودروهای بنزینی 490 میلی‌گرم در هر کیلومتر بود.

در سال 1997 استاندارد یورو 2 اجباری شد و حداکثر آلایندگی 730 میلی‌گرم در هر کیلومتر برای خودروهای دیزلی تعیین گردید. استاندارد یورو 3 در سال 2000 اجباری شد و میزان نیتروژن اکسید تولیدی خودروهای دیزلی نبایستی از 500 میلی‌گرم در هر کیلومتر تجاوز می‌کرد. در سال 2006 استاندارد یورو 4 این میزان آلایندگی را به 250 و در سال 2009 استاندارد یورو 5 این میزان را به 180 میلی‌گرم در هر کیلومتر کاهش داد.

emission-legislation-for-cars-and-vans
استاندارد آلایندگی یورو برای خودروهای دیزلی

استاندارد یورو

تاریخ مونوکسید کربن

نیتروژن اکسید

یورو 1

جولای 1992 2.72

یورو 2

ژانویه 1996 1.0

یورو 3

ژانویه 2000 0.64

0.50

یورو 4

ژانویه 2005 0.50

0.25

یورو 5

سپتامبر 2009 0.50

0.180

یورو 6

سپتامبر 2014 0.50

0.080

 

استاندارد آلایندگی یورو برای خودروهای بنزینی

استاندارد یورو

تاریخ مونوکسید کربن

نیتروژن اکسید

یورو 1

جولای 1992

2.72

یورو 2

ژانویه 1996 2.2

یورو 3

ژانویه 2000 2.3

0.15

یورو 4

ژانویه 2005 1.0

0.08

یورو 5

سپتامبر 2009 1.0

0.060

یورو 6

سپتامبر 2014 1.0

0.060

 

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

15 دیدگاه

  1. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    این استانداردها، اگه جدی گرفته بشن، سهم به سزایی در کاهش آلودگی خواهند داشت.

    پاسخ
    1. ارش
      سوابق: (156 دیدگاه) ,

      داداچ ما فعلا تو کف یورو چهار موندیم یورو ۶ پیش کش.البته یورو چهار رو هم با هزار حقه بازی انجام میدن اون کیفیت لازم رو نداره

      پاسخ
  2. KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
    سوابق: (1607 دیدگاه) ,

    اینجا که فقط یورو برای فوتبال به کار میره ….
    کسی اهمیت نمیده …. والا بی تعارف

    پاسخ
  3. شهریار
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    و پراید ما یورو 4 است… ینی به زور اگر یورو منفی 1 باشه!!

    پاسخ
    1. مک میسل
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      من نمیدونم چطور یک موتوری که تا همین دیروز الایندگی یورو2 داشت یهو بدون هیچ تغییری در هیچ جای موتور از یورو2 به یورو4 تبدیل شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
  4. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (559 دیدگاه) ,

    چیزی که من ظرف سالها در مقاله های خودرویی خوندم میزان (دی اکسید کربن) رو برای مقدار آلایندگی یک خودرو عنوان میکنند.
    اما در مقاله به (مونو اکسید کربن) اشاره شده، جریان چیه؟

    پاسخ
    1. مانی
      سوابق: (61 دیدگاه) ,

      هیچ کدوم از استانداردهای یورو هیچ سقفی برای کربن دی اکسید تعیین نکردن.
      رعایت این استانداردها خوب هستن ولی اصلا کافی نیستن.
      بر اساس جدولی که سایت قرار داده استانداردهای یورو ۶ و ۵ در موتورهای بنزینی تفاوتی با هم ندارن!

      پاسخ
  5. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    ایشا الله ایران در سال 2055 وقتی استاندارد یوور 65 اومده استاندارد یورو 6 رو برای ماشینای تولیدیش (پراید 911) منظور میکنه

    پاسخ
    1. یاسین
      سوابق: (92 دیدگاه) ,

      خخخخ باز هم طبق روال معمول یه تشکر از شاهین خان و یه سلام گرم در این شب سرد!.۹۱۱رو خوب اومدی! البته ناگفته نماند کربن دی اکسید جذب و دفع و هضمش توسط طبیعت خیلی راحتره تا کربن مونو اکسید!شاید به همین خاطر زیاد روش مانور میدن!

      پاسخ
  6. Bavaria
    سوابق: (262 دیدگاه) ,

    اون ماشین که توو عکس چهارمه، ی فحشه … به هرچی یورو داده

    پاسخ
  7. مانی
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    فقط خسته نباشید رو باید به خودروساز های وطنی گفت که موتور نیسان ۵۰ سال پیش رو تونستن یورو ۴ کنن!والا فردا دولت استاندارد یورو ۶ رو هم اجباری کنه اینا سریع استاندارد یورو ۶ هم پاس میکنن!اصلا هم تقلب نمیکنن ها!
    چند بار پلیس پلاک گذاری خودروهای دوگانه سوز رو به دلیل رعایت نکردن استانداردهای آلایندگی متوقف کرد ولی بازم دارن فروش میرن و پلاک میگیرن،لابی خودرو سازی خیلی قویه،من که باور ندارم هیچ کدوم از خودروهای داخلی یورو ۴ رو بتونن پاس کنن

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل MPH
      MPH
      سوابق: (167 دیدگاه) ,

      این که چیزی نیست،همین الان بگن ما ماشین یورو7 میخوایم . از فردا صبح همه خودروسازامون میشن یورو7
      بععععععععله

      پاسخ
  8. مک میسل
    سوابق: (2636 دیدگاه) ,

    جا داره تشکر بکنیم از اقا شاهین گل به خاطر مطالب خوب و اموزنده اش
    دست مریزاد

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      سلام
      خوشحالم بعد از مدت ها کامنتتو می بینم پسر 🙂
      بیشتر سر بزن 😉

      پاسخ
  9. سروش شیرازی
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    یه چیزه خیلی جالبی که پیش اومد چند وقت پیشا ماشینای یورو 6 رو پلاک نمیکردن میگفتن ما از سطح الایندگیش اطلاعاتی نداریم و معلوم نیست که اینا الایندگیشون پایین باشه(هنوز تکنولوژی اندازه گیریشو نداشتن) یعنی یه جورایی پراید پلاک میشد اما xc90 پلاک نمیشد،یاد صحبت اون بابا توی شوک افتادم که از ادمای ایران خودرو(ویران خودرو!!!!?) بود میگفت چرا ماشینای وارداتی برچسب استاندارد ایرانو ندارن،یکی نیس بگه داداچچچچ شما تکنولوژیشو نداری حتی اندازش بگیری،منظور رفیقمون این بود که معلوم نیس بالفرض بنزی که میاد الایندگیش از پارسی که اون زمانا یورو ۲ پاس کرده (تازه فرانسوی)کمتر باشه !!!داداچ اشتبا مسئولی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.