آشنایی با انواع موتورهای تولیدی در کارخانجات خودروسازی جهان (قسمت اول)

از این هفته قصد داریم طی سلسله مقالاتی هر ماه انواع موتورهای مورد استفاده در کارخانجات خودروسازی جهان را معرفی کنیم. این مقالات شامل معرفی انواع خانواده‌های موتورها و گونه‌های آن‌ها و تکنولوژی‌ها و اصطلاحات بکار رفته در آن‌ها می‌شود. در اولین بخش به معرفی موتورهای سری GR از کمپانی معظم تویوتا می‌پردازیم. پیشینهٔ این موتورها که بر روی انواع خودروهای سواری و اس یو وی تویوتا و لکسس قابل سفارش هستند به سال 2002 بازمی‌گردد. از یکی از نسخه‌های موتور GR در خودروهای لوتوس نیز استفاده شده است.

Toyota 1GR FE engine
Toyota GR engine

1GR-FE

این موتور با حجم دقیق 3956 سی‌سی به‌صورت طولی نصب می‌گردد که آن را برای خودروهای محرک عقب و 4 چرخ محرک قابل استفاده می‌کند. این موتور با بنزین اکتان 91 توانایی تولید 239 اسب بخار و 377 نیوتون متر گشتاور را داراست. این موتور از سیستم VVT-i روی میل‌سوپاپ ورودی استفاده می‌کند و ضریب کمپرس آن نیز 10 به 1 می‌باشد. وزن این موتور با بلوک آلیاژی و سرسیلندر تمام آلومینیومی تنها 166 کیلوگرم است. در سال 2010 این موتور دستخوش تغییراتی شد که این تغییرات شامل نصب سیستم VVT-i در هر دو میل سوپاپ ورودی و خروجی می‌شد. نسخهٔ بروز رسانی شدهٔ 1GR توانایی تولید 285 اسب بخار قدرت و 392 نیوتون متر گشتاور را دارد. این موتور اتاق احتراق مخروطی استفاده می‌کند که با ایجاد توربولانس در هنگام تراکم سبب ترکیب بهتر هوا و سوخت می‌گردد. در این‌گونه طراحی‌ها که به Tapper-squish معروف هستند فاصلهٔ پیستون تا سر سیلندر در نقطهٔ مرگ بالایی معمولاً کمتر از یک میلی‌متر است. این طراحی سبب شده تا احتمال خودسوزی در این موتور بشدت کاهش یابد و موتور به راندمان بالاتری دست پیدا کند. طراحی سوپاپ‌های ورودی نیز به گونه ای است که دریچهٔ سوپاپ دارای کمترین سطح مقطع دیواره باشد تا از چسبیدن مولکول‌های سوخت به سطح آن جلوگیری شود. طراحی سیلندرها نیز به‌صورت بوش خشک بوده و به دلیل ضخامت کم آن‌ها امکان انجام عملیات تراشکاری روی آن‌ها وجود ندارد و در صورت آسیب دیدن دیوارهٔ سیلندر باید نسبت به تعویض کل بلوک اقدام کرد. کیت سوپر شاژر TRD نیز برای این موتور در مدل‌های FJ و تاکوما قابل سفارش است. این موتور در مدل‌های فوررانر, لندکروزر, پرادو, تاکوما و لکسس GX400 قابل سفارش است.

Toyota 1GR FE engine
Toyota 1GR FE engine

2GR

این موتور با 3456 سی‌سی برای نصب به‌صورت عرضی طراحی شده که آن را برای خودروهای چهار چرخ و محرک جلو قابل استفاده می‌کند. قدرت این موتور بسته به مدل خودرو متغیر است اما به‌طور متوسط 266 اسب بخار قدرت و گشتاور حدود 350 نیوتون متر را تولید می‌کند. این موتور نیز دارای سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها برای هر دو میل‌سوپاپ ورودی و خروجی است. سرسیلندر این موتور به 3 قسمت تقسیم شده که شامل کاور سوپاپ‌ها, هوزینگ میل‌سوپاپ و سرسیلندر است. این موتور 163 کیلوگرمی در مدل‌های آریون, ونزا, کمری, لکسس ES350 و RX350 و تویوتا هایلندر استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این موتور با تغییرات نرم‌افزاری که حداکثر دور آن را به 7000 دور افزایش داده در لوتوس Evora نیز استفاده می‌شود.

Toyota 2GR FE V6 engine
Toyota 2GR FE V6 engine

2GR-FZE

این موتور همان موتور 2GR است که با نصب سوپرشارژر قدرت آن به 350 اسب بخار افزایش یافته و در خودروهای لوتوس اگزیج S و لوتوس Evora S و تویوتا آریون TRD نصب شده است.

2GR-FSE

این موتور 3.5 لیتری در مدل‌های لکسس GS350 و IS350 استفاده شده و مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت است. استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت نه تنها تمایل به ناک یا خودسوزی را در موتور کاهش داده بلکه با کمک به کاهش دمای هوای ورودی به افزایش راندمان موتور کمک کرده است. در سیستم تزریق مستقیم این موتور, تویوتا از انژکتورهای جدیدی استفاده کرده که به‌صورت عمودی در سیلندر قرار دارند و کار پخش سوخت را به‌صورت گسترده و یکنواخت انجام می‌دهند. این مکانیزم سبب شده تا مخلوط هوا و سوخت نه تنها کاملاً یکنواخت بلکه کاملاً دقیق نیز باشد. همهٔ این عوامل دست به دست هم داده تا این موتور دارای قدرت و گشتاور خروجی عالی در بین موتورهای تنفس طبیعی باشد. این موتور 305 اسب بخار و 380 نیوتون متر گشتاور را تولید می‌کند. این موتور 174 کیلوگرمی بین سال‌های 2006 تا 2009 در لیست ده موتور برتر جهان قرار داشت.

Toyota 2GR FSE V6 engine
Toyota 2GR FSE V6 engine

2GR-FXE

این موتور 245 اسب بخاری برای استفاده در مدل‌های هیبریدی لکسس آماده شده که تغییرات آن شامل استفاده از چرخهٔ آتکینسون و سیستم بازچرخانی گاز اگزوز (EGR) استفاده می‌کند. این سیستم با برگرداندن بخشی از دود به مانیفولد ورودی سبب کاهش دمای موتور و به دنبال آن کاهش آلایندگی می‌شود. میزان این دود توسط سوپاپ EGR کنترل می‌شود. در این موتور, EGR به سیستم خنک‌کننده نیز مجهز است.

3GR-FE

این موتور 3 لیتری برای استفاده در لکسس های کد 300 و تویوتا Reiz است و به سیستم VVT-i مجهز است. ضریب کمپرس این موتور 10.5 به 1 بوده و قدرت و گشتاور آن به ترتیب 228 اسب و 300 نیوتون است. این موتور برای بازارهای آسیا چین و خاورمیانه است.

Toyota 3GR-FE engine
Toyota 3GR-FE engine

3GR-FSE

این موتور همان گونهٔ FE است که به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده و قدرت آن به 250 اسب بخار افزایش یافته است. این موتور در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی عرضه می‌شود.

4GR-FSE

این موتور برای بازار داخلی ژاپن است. با قدرت 204 اسب بخار مجهز به زمان‌بندی متغیر سوپاپ و تزریق مستقیم سوخت است. این موتور برای تویوتا کراون و لکسس GS250 و IS250 قابل سفارش است.

Toyota 4GR-FSE engine
Toyota 4GR-FSE engine

5GR-FE

5GR در کشور چین تولید می‌شود و برای محصولات بازار چین است. این موتور برای کاهش هزینهٔ تولید و استفاده از خط تولید مشترک از قطر سیلندر مشابه با مدل 3GR-FE استفاده می‌کند و ضریب تراکم آن 10 به یک است. 5GR بدون سیستم تزریق مستقیم سوخت ولی با VVT-i عرضه می‌شود.

ادامه دارد…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

28 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    آقای ریاحی واقعا ممنون
    در ضمن ما حتما منتظر قسمت یا قسمت های بعد هستیم

    پاسخ
    1. امیررضاFXX K
      سوابق: (26 دیدگاه) ,

      خوشمان امد ها ای ریاحی
      تعجب نکنید برره ای بود…
      درود…

      پاسخ
    2. E 36
      سوابق: (753 دیدگاه) ,

      موافقم با نوید منتظر خصوصا موتورهای آلمانی هستیم آقای ریاحی

      پاسخ
  2. MAFIA
    سوابق: (435 دیدگاه) ,

    هم ژاپن و هم آلمان تو موتورسازی حرف اول رو می زنن.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Lord Cezar
      Lord Cezar
      سوابق: (305 دیدگاه) ,

      واسه من جای سوال هست که موتوری با حجم 4 لیتر چرا اینقدر کم نیرو تولید میکنه . فرض مثال موتور 3.8 لیتر هیوندای جنسیس 320 اسب نیرو میده ولی این موتور 285 تا . همون 1GR رو میگم.(اصلا کاری به کیفیت تولید و کشور سازنده ندارم بحث رو قدرت خروجی هست ) به نظرم حرف اول رو تو موتور سازی المان میگه . بعد امریکا بعد ژاپن .مثال المانی موتور 4 سیلندر 2 لیتری بنز a45 هست که 325 اسب خار قدرت تولید میکنه به این میگن مهندسی . موتور هل کت رو در نظر بگیرید با حجم 6.2 لیتر و سوپر شارژر 707 اسب میده .

      پاسخ
      1. پیر پشمک موی
        سوابق: (179 دیدگاه) ,

        داداش اون ب زور توربو شارژه ک اینجورمیشه

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Lord Cezar
          Lord Cezar
          سوابق: (305 دیدگاه) ,

          داداش موتور A45 توربو داره ولی جنسیس که توربو نداره بازم بیشتر هست . بدون توربو هم خیلی موتور داریم که توان خروجی بیشتری نسبت موتور های تویوتا میدن .

      2. تصویر پروفایل مسعود
        مسعود
        سوابق: (16 دیدگاه) ,

        در خوب بودن موتور های آلمانی شکی نست اما اسب بخار همه چیر نیست !
        با توجه به اینکه هلکت موتور خیلی ارزانی هست اما در دور موتور 4500 دور در دقیقه 881 نیتون بر متر گشتاور تولید میکنه و مصرف سوختش هم خیلی بالا نیست، 10 لیتر در اتوبان و 19 لیتر در شهر
        این مصرف سوخت با این گشتاور با این قیمت تموم شده برای موتور خیلی هم بد نیست و یک جور موفقیت حساب میشه !

        پاسخ
      3. mehran911
        سوابق: (793 دیدگاه) ,

        راستش جواب سوالت طولانیه و فضا کم

        برای جواب سوالت که فکر کنم سوال خیلی ها باشه رو با مقایسه2 موتور مختلف شروع میکنم

        1- فولکس واگن GRC
        2- S63 amg

        در ابتدا بگم که معمولا موتور هایی که نسبت به حجمشون اسب بخار کمتری تولید میکنن گشتاور بالایی دارند البته منظور من موتور های بدون توربو شارژر هست چون با وجود توربو شارژر مقایسه بین 2 موتور منطقی و علمی نیست چون نوع و میزان booster توربو شارژر ها باهم متفاوته.

        در دو موتور بالا فولکس واگن GRC با موتور 1.6 لیتری قدرتی باور نکردی 540 اسب بخار رو تولید میکنه و مرسدس S63 با موتور 5.5 لیتری 585 اسب بخار و 900Nm گشتاور تولید میکند
        دلیل این اتفاق پلتفرم خودرو وسیاست کمپانی است
        بعنوان مثال هدف ساخت GRC رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها در 2.2 ثانیه است که این خود اسب بخار بالا در دور موتور بالایی را می طلبد از طرفی کسی از S63 انتظار همچین شتاب اولیه ای را ندارد و از یک سدان لوکس غیر عادی بنظر میرسد.
        گشتاور بالا در S63 باعث کشش بهتر و شتاب ثانویه بهتر میشود که این را همه از یک سدان لوکس انتظار دارند

        این دو موتور هر دو از توربو شارژر استفاده می کنند ودر اصل نباید باهم مقایسه بشن اما دلیل این کار فهم بهتر دوستان بود

        پاسخ
      4. E 36
        سوابق: (753 دیدگاه) ,

        کره رو یادت رفت ! هیوندای و کیا هم موتوراشون پربازده هستند ، کیا از موتور 2000 GDi با یک توربو 265 اسب با گشتاور 366 نیوتن متر میگیره !!

        پاسخ
      5. cbr400
        سوابق: (584 دیدگاه) ,

        آقای لرد سزار پیشرانه a45 با توربو چارجر 350 اسب بخار قدرت تولید میکنه . اگه همین پیشرانه 1grبا توربوچارجر تولید بشه از 300 اسب بخار تا اعداد خیلی زیاد { مثلا 700hp یا 800hp } میتونه قدرت تولید کنه . یه سوال ازت دارم . پیشرانه a45 بدون توربو چقدر قدرت تولید میکنه ؟؟ این مقایسه های غیر واقعی هیچ چیزی رو ثابت نمیکنه .

        پاسخ
    2. ارمان
      سوابق: (1000 دیدگاه) ,

      دو نفر حرف اولو میزنن؟ مثل دعوای دو نفره که هردوتاشون میخوان وسط بخوابن؟

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    اینو یادم رفت بگم
    پرچم بالاست
    درود
    درود بر شرفت

    پاسخ
    1. پیر پشمک موی
      سوابق: (179 دیدگاه) ,

      اره داداش معظم چون معتبر ترین و پرفروش ترین خودروساز جهانه

      پاسخ
    1. پیر پشمک موی
      سوابق: (179 دیدگاه) ,

      این دیدگاه بوی تعصب میدهد لطفا نسبت ب هر گونه پیشداوری خودداری فرمایید

      پاسخ
  4. حسین
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    دوستان عزیز به صفحه ی زیر در اینستاگرام سر بزنید
    passargad_service_center

    پاسخ
  5. Farbod Amn
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    حسين جان مقاله عالي بود…استفاده كرديم…تو ايران براي مصرف كننده بهترين ماشينا ماشيناي ژاپنيه…از هر نظر….

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (248 دیدگاه) ,

      برای تولید کننده چی؟ خه خه خخ………………

      پاسخ
  6. پیر پشمک موی
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    قابل توجه دوستان اوتایی ک ب حجم موتور بالا و قدرت کم تویوتا گیر نیدن چون اینا بدون توربو شارژه و هدف کیفیت و ماندگاری بیشتره البته شرکتایی مث بنز و بی لم و ک توربو استفاده میکنن دلیلی بر ضعف اونا نیست اونسیاست های هر شرکته ک دسته هاصی از مشتریانو عدف قرار میده و این یعنی رقابت سالم

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    نه په چی
    اصلا خودرو ساز یعنی تویوتا………………………………………….
    قابل توجه دوستان تمام این موتور ها با تنفس طبیعی هستند .نه توربو دو قلو وکمپرسور و ……. اگر همین موتور ها را توربو شوند تا دو برابر می توان قدرت خوروجی بیشتری گرفت . باتوجه به راندمان بالای ان ها ولی عمر موتور به همان نسبت پایین میاد ولی هدف تویوتا ساخت خودرو بادوام وبا کیفیته.
    ولی اگر همین کمپانی هدفش ساخت خودرو اسپرت باشه می تونه از یک موتور با حجم 2000cc قدرت 205 اسب بخار بیرون بکشه .وشاهد ان هم تویوتا GT 86.

    پاسخ
  8. کیانوش 38
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    ممنون از مطلب خوبتون! ففط ممنونتون میشم اگر توی مقالات بعدیتون به جای کاور موتور عکس خود موتور رو بذارید. درست مثل عکس 4GR-FSE

    پاسخ
  9. F.A
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    سلام و با عرض تشکر و خسته نباشید. لطفاً در مورد موتور منصوب در میتسوبیشی اوتلندر و لنسر توضیح دهید و در مورد خوب و بد بودن و کارایی آنها نیز توضیح دهید که در مقاله مذکور چندان به این موارد پرداخته نشده است. ممنون

    پاسخ
  10. sunmartin
    سوابق: (1429 دیدگاه) ,

    خیلی تاپیک با ارزشی هست پدال داره راه مجله ماشین پیش میره
    در مورد موتور چین هیچ حرف و نظری برای گفتگو نداره اما کره جنوبی دا ه خوب پیش میره بهصوص کیا وه کار طراحی های موتور های لامبادا و تتا و ..همگی بعهده خود شرکت یا هینوندا بوده و اتفاقا بازده خوبی هم داشتن بعلاوه اینکه همر طولانی پوسته و قطعات موتوری در محصولات کیا هیوندا وجود داره

    پاسخ
  11. Adel
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ممنون عالی بود در مورد انواع موتورها توضیح بدبن ممنون

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.