آموزشهفته نامه

گزینه‌های پیش‌رو برای آینده باتری‌ها

آینده خودروهای الکتریکی بستگی زیادی به نحوه ذخیره انرژی خواهد داشت. در حالی که به نظر می‌رسد که باتری‌های لیتیومی، حداقل برای چند دهه آینده، به عنوان یک گزینه استاندارد مورد استفاده قرار گیرند، امّا محققان دانشگاهی و شرکت‌های تازه‌تأسیس زیادی در حال حاضر هستند برای کشف، طراحی و تولید گزینه‌های جدید در این رابطه تلاش می‌کنند؛ گزینه‌هایی که می‌توانند عملکردی فراتر از محدودیت‌های شیمی کنونی داشته باشند. در ادامه به سه نمونه‌ از تکنولوژی‌هایی اشاره می‌شود که برای این منظور توسعه داده شده و پتانسیل قابل‌توجهی نشان داده‌اند.

جریان کاهش-اکسایش

a-better-battery-inline1-reduction-oxidation-flow
توضیح کلی: در اینجا، انرژی در مخزن‌های حاوی دو مایع الکترولیت و بدون استفاده از الکترودهای مثبت و منفی، ذخیره می‌شود. الکترولیت‌ها با پمپاژ درون سلول‌های باتری، الکتریسیته تولید می‌کنند. شارژ دوباره این باتری می‌تواند به صورت آن‌بورد با انجام معکوس فرآیند و یا جایگزینی الکترولیت در یک ایستگاه سوخت‌گیری انجام شود.

موانع پیش‌رو: بسیاری از کارشناسان معتقدند که رسیدن به یک بُرد مسافت قابل‌قبول برای یک باتری «جریانی» نیازمند مخزن‌های بسیار بزرگ خواهد بود که عملاً نمی‌توانند برای یک وسیله نقلیه، کاربردی باشند.

nanoFlowcell QUANTiNO
nanoFlowcell QUANTiNO
موقعیت کنونی: شرکت «نانو فلوسل» که در لیختن‌اشتاین مستقر است، اعلام کرده که بر روی  یک نمونه اولیه وسیله نقلیه «فلو-سل» کار می‌کند که می‌تواند با ۲ مخزن الکترولیت ۱۶۰ لیتری، به مدت ۱۴ ساعت با سرعت‌های شهری حرکت کند. با این وجود، انتقادهای زیادی از جانب جوامع علمی متوجه این پروژه شده است. یک استارتاپ که توسط پژوهشگران ام‌آی‌تی تأسیس شده و ۲۴M نام دارد، اخیراً به دلیل محدودیت‌های طراحی فضای لازم برای مخازن بزرگ الکترولیت، از باتری‌های  جریان کاهش-اکسایش به چیزی به نام باتری‌های لیتیومی نیمه‌جامد تغییر جهت داده است.

لیتیوم-یون حالت جامد

a-better-battery-inline2-solid-state-lithium-ion
توضیح کلی: یک الکترولیت سرامیکی جامد جایگزین مایع‌های الکترولیت کنونی در سلول‌های لیتیومی کنونی می‌شود. در نتیجه، یک باتری در اختیار خواهیم داشت که آتش نمی‌گیرد، در طول زمان ظرفیت خود را از دست نمی‌دهد و در یک حجم معیّن، می‌توان میزان ذخیره انرژی را به ۲ برابر افزایش دهد؛ چرا که استفاده از الکترولیت جامد باعث می‌شود که بهر‌ه‌گیری از فلز خالص لیتیوم در الکترود منفی ممکن گردد. همچنین عملکرد باتری‌های حالت جامد همراه با افزایش درجه حرارت، بهبود می‌یابد و در نتیجه، نیاز به سیستم خنک‌کننده باتری کاهش خواهد یافت.

موانع پیش رو: الکترولیت سرامیکی تا ۵ برابر سنگین‌تر از مایع‌های الکترولیت است و در عین حال، به یک سری ورقه‌های نازک و شکننده برای حفاظت از آن در مقابل شرایط جاده مورد نیاز خواهد بود. همچنین در هوای سرد، عملکرد باتری نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

موقعیت کنونی: شرکت «دایسون» که یک تولید کننده جاروبرقی در بریتانیا به شمار می‌رود و از جانب دولت یک کمک‌هزینه برای ساخت یک خودروی الکتریکی دریافت کرده، در سال ۲۰۱۵ شرکت تازه‌تأسیس ساخت باتری‌های حالت جامد با نام Sakti3 را خریداری کرده است. البته Sakti3 از یک روش تولید به صورت یک لایه نازک استفاده می‌کند که احتمالاً نمی‌تواند در صنعت اتومبیل جایی داشته باشد. محققان گروه «ساکاموتو» نیز در حال حاضر بر روی تولید متریال سرامیکی به صورت پودر کار می‌کنند. [دانلود ویدئو]

فلز-هوا

a-better-battery-inline3-metal-air
توضیح کلی: سلول «فلز-هوا» که تا حدودی ترکیبی از یک «باتری» و یک «پیل‌ سوختی» است، از اکسیژن موجود در هوایی که به داخل باتری پمپاژ می‌شود، برای راه‌اندازی یک واکنش شیمیایی استفاده می‌کند که منجر به تولید الکتریسیته می‌گردد. این ساختار بسیار سبک‌تر از  زمانی است که «اُکسنده» به صورت یک متریال جامد در باتری به کار می‌رود. در نتیجه، این نوع باتری می‌تواند تا ۱۰ برابر دانسیته انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های لیتیومی در خود داشته باشد. باتری‌های لیتیوم-هوا اخیراً توجه زیادی را در رسانه‌ها به خود جلب کرده‌اند. ضمن اینکه پتانسیل‌های زیادی نیز در سلول‌های روی-هوا وجود دارد؛ چرا که دسترسی به فلز روی بیشتر است و هزینه‌ها را نیز کاهش خواهد داد.

موانع پیش رو: باتری‌های فلز-هوا که قابلیت‌ شارژ مجدد داشته باشند، زمان زیادی نیست که توسعه پیدا کرده‌اند و در حال حاضر، تعداد دفعات شارژ مجدد آنها، قبل از اینکه ظرفیت آنها به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند، بسیار محدود است.

metal-air-battery
موقعیت کنونی: شرکت «فلوئیدیک انرژی» اخیراً در کشورهای در حال توسعه، از باتری‌های روی-هوا به عنوان سیستم پشتیبان خطوط ناپایدار انتقال نیرو استفاده کرده است. تسلا نیز یک اختراع برای وسیله‌ نقلیه‌ای که از یک باتری فلز-هوا به عنوان یک افزاینده مسافت، پس از تمام شدن شارژ باتری لیتومی بهره می‌گیرد، به ثبت رسانده است. در نتیجه، تسلا تعداد شارژ مجدد را برای باتری‌های ثانویه محدود کرده است.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. sina.d

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (69 ديدگاه)

    عالی بود
    خسته نباشید.لطفا از این سبک مقالات علمی بیشتر بزارید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. وحید

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (325 ديدگاه)

    هنوز محدودیت ها زیاده
    یه مطلبی هم درباره باتری های گوگردی خوندم که توسط سونی پایه ریزی شد قراره تو وسایل الکترونیک بکار برده بشه و به تولید انبوه برسه
    بجای لیتیوم از گوگرد استفاده میشه
    و 40 درصد بیشتر انرژی ذخیره می کنه و زودتر شارژ میشه و 30 درصد کوچکتر
    این یعنی یه تسلا با برد پیمایش 1000 کیلومتری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Man

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    از باطری بهتر خازن با ظرفیت های بالا می باشد که در کسری از ثانیه شارژ میشود و میتواند توان قابل ملاحضه ایی نسبت به باطری ها به مدار تحویل دهد. فقط ایراد این کار اینه که خیلی زودتر از باطری تخلیه میشه. راهکارش هم اینه گه ظرفیت خازن ها بالا ببرن بالا . ایرادشم اینه که اندازه خازن افزایش پیدا میکنه. چینی ها دارن رو این خازن ها کار میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    زمان ، به همه ی سوالات پاسخ میده.
    فعلا از شنیدن صدای پیشرانه ی احتراقی لذت میبریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامکال

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (594 ديدگاه)

    پدال دمت گرم که اسم نانو فلوسل رو آوردی.
    اون موقع توی روزنامه ها از سوخت آب نمک نام برده بودند!!!!!!!!!!!!!
    حالا نمیدونم اشتباه روزنامه ها بود یا نه؟؟؟؟؟
    طراحی ماشینهاشم استثنایی هستند.
    درست مطمئن نیستم ولی فکر کنم یکجا از شرکت بوش بعنوان شریک فنیشون نام برده بودند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. h112

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (434 ديدگاه)

    هر چی که مردم دنیا بخوان …خودرو ساز ها هم میسازند…اون ها بیشتر به فکر فروش اند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ASA

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    کاملا مفید بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ویلیامز

    ۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    ب نظرم دوتای آخر مخصوصا دومی کاربردی تره… من ک ب دایسون خیلی امیددارم چون آدم خلاق و با استعدادیه و هیچ وقت تسلیم نمیشه،برا ساخت جاروبرقی بدون کیسه هم بارها شکست خورد درحالی ک خانومش خرج زندگیو میداد ولی تسلیم نشد…یعد هم چون از طرف تاجرای انگلیسی حمایت نشد خودش شرکتشو تاسیس کرد و موفق شد،الانم غیر جاروبرقی وسایل دیگه هم تولید میکنه و احتمالش هس ک خودرو هم بسازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    همه در تلاشن و بالاخره موفق میشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا