آموزش

بررسی انواع مدلهای گیربکس

گیربکس اتوماتیک، دستی، دو کلاچه یا متغیر پیوسته؛ کدام شایسته انتقال توان خودرو شما هستند؟ هنگام انتخاب خودرو در خرید، یکی از مهم ترین گزینه های پیش رو انتخاب نوع سیستم انتقال توان خودرو شما است. در ایام قدیم فقط یک مدل دستی و یک مدل اتوماتیک وجود داشت. ولی زمانه عوض شده!

eight speed automatic transmission
eight speed automatic transmission
حالا انتخاب های ما در میان تکنولوژی های نو وسعت بیشتری گرفته است. مخصوصاً از زمانی که خودروهای الکتریکی وارد بازار شده اند و قصه انتقال قدرت خاص خود را دارند. سیستم انتقال قدرت در واقع مجموعه ای از چرخ دنده ها هستند که به طور معمول قدرت خروجی تولید شده از موتور را به چرخ ها انتقال می دهند و باعث حرکت خودرو می شود.

انتقال قدرت دستی معمولی:

این نوع انتقال توان نیازمند فشردن پا روی پدال کلاچ می باشد تا ارتباط موتور با جاده منقطع گردد سپس شما اختیار دارید که دنده مناسب را به وسیله دست انتخاب کنید. معمولا تعداد دنده ها در این نوع سیستم ۵ است، اما به ندرت ۶ دنده هم عرضه می شود (منظور ۵ یا ۶ سرعته می باشد).

transmission 5speed forks
transmission 5speed forks
در اولین روز های پا گرفتن صنعت اتومبیل سازی تمامی خودرو ها مجهز به سیستم انتقال قدرت دستی بوده اند.

طراحی سیستم انتقال قدرت دستی ساده و فوق العاده کارآمد است. کنترل کامل خودرو با سلیقه راننده بر عهده وی می باشد. در هنگام ترافیک راننده مجبور است که دست خود را از روی فرمان بردارد و دنده را مکررا عوض کند که باعث خستگی وی می شود. بنابراین استفاده از این نوع سیستم انتقال فدرت نیازمند تمرین و مهارت راننده می باشد.

انتقال قدرت خودکار:

برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ توسعه داده شد. اکثر خودرو های امروزی از این نوع سیستم استفاده می کنند و این یک دلیل بیشتر نمی تواند داشته باشد و آن راحتی در استفاده است. فقط کافی است آن را در حالت Drive قرار دهید و پای خود را بر روی گاز فشار دهید. سیستم دنده مناسب و صحیح را برای شما انتخاب می کند. البته سیستم انتقال قدرت خودکار مجموعه ای بسیار پیچیده است و باعث مصرف شدن کمی بنزین بیشتر نسبت به مدل انتقال قدرت دستی می شود. که این افزایش مصرف سوخت به علت وزن زیاد این سیستم و بازده مکانیکی نسبتاً کمتر در مقایسه با سیستم انتقال قدرت دستی است.

در گذشته اکثر سیستم های انتقال قدرت خودکار با ۳ سرعت (به علاوه دنده عقب) ساخته می شدند. امروزه سیستم های خودکار ۹ سرعته نیز ساخته شده است و این باعث مصرف سوخت بهتر و راندمان بهتر این گیربکس می شود.

حال ببینیم که سیستم های انتقال قدرت بعدی که از همین دو سیستم مشتق شده اند چگونه اند.

انتقال قدرت اتوماتیک با کنترل دستی:

همین طور که رایانه ها جای خود را در خودرو پیدا کردند، سیستم های انتقال قدرت خودکار قابلیت جدیدی پیدا کردند. خودروسازان به راننده ای که خودرو اتوماتیک را برای رانندگی انتخاب کرده است این اجازه را می دهند تا در مواقع لازم دنده ها را شخصاً تعویض نماید. که این تعویض به وسیله تغییر مکان دسته دنده یا پدال هایی پشت فرمان می تواند صورت بگیرد. این پدال ها در خودروهای اسپرت بیشتر به چشم می خورد و خیلی فراگیر نیست.

porsche 911 carrera tiptronic shift control
porsche 911 carrera tiptronic shift control
راننده توانایی تعویض دنده گیریکس خودکار را پیدا می کند اما طریقه درست عوض کردن و زمان عوض کردن دنده مهم است و صحیح انجام ندادن آن می تواند به گیربکس صدمه وارد نماید.

انتقال قدرت پیوسته متغیر یا CVT

اگر کمی اخبار خودروها را دنبال کرده باشید حتما در مورد CVT مطالب بسیاری خوانده اید. طراحی بسیار ساده دارد ولی عملکرد خیلی بهتر در شرایط گوناگون از خود نشان می دهد. در واقع از دو پولی که به وسیله یک تسمه به هم متصل شده اند ساخته شده است. پولی به کار رفته در این سیستم انتقال قدرت بسیار خاص می باشد به طوری که اندازه آن به تعویض دنده تغییر می کند. تعداد دنده های موجود در CVT قابل شمارش نیست چون فاصله دنده ها فوق العاده کم و در اصطلاح پیوسته دنده عوض می شود. یعنی بین کمترین نسبت و بیشترین نسبت تسمه جابه جا می شود و توان منتقل می شود.

how the CVT transmission works
how the CVT transmission works
رانندگی با خودرویی که سیستم CVT دارند مانند خودرویی است که سیستم انتقال قدرت آن خودکار است با این تفاوت که احساس عوض شدن دنده در خودرو ندارید. در عوض دور موتور به طور پیوسته و آرام بالا و پایین می شود. ممکن است در این نوع سیستم انتقال قدرت دور موتور شما بالا باشد و بگویید که این آخر سرعت خودرو است ولی در دور موتورهای بالا دو پولی به سرعت در حال تغییر سایز (تعویض دنده) هستند و سرعت خودرو به طور یکپارچه افزایش می یابد. در این نوع انتقال قدرت احتمالاً شما از رانندگی خسته می شوید به همین علت خودروسازان تعویض دنده توسط راننده را هم به این سیستم اضافه کرده اند. اگر دوست دارید که رانندگی با سرعت را تجربه کنید مطمئناً این گزینه نمی تواند برای شما مناسب باشد. در حال حاضر این تکنولوژی نیاز به بالغ شدن و زمان دادن به آن هست. به واسطه تکنولوژی ویژه ای که در تسمه موجود در این سیستم است فعلاً امکان بارگذاری بیش از اندازه روی آن نیست (منظور رانندگی با سرعت های خیلی بالا و پر بازده مانند رانندگی در رالی). در آینده ای نه چندان دور این تکنولوژی همه گیر خواهد شد و قابلیت های جدید به آن اضافه می شود.

how the CVT transmission works
CVT transmission

انتقال قدرت دو کلاچه یا DCT

با تشکر از سازندگان خودروهای مسابقه ای، سیستم انتقال قدرت دوکلاچه با تکنولوژی فوق العاده بالا وارد بازار شده است. تعویض دنده در این نوع انتقال فدرت می تواند دستی یا خودکار باشد.

همان طور که از نام این سیستم برمی آید، این سیستم دارای دوکلاچ است که دنده را عوض می کند. مزیت عمده این سیستم انتقال قدرت به حداقل رساندن زمان تعویض دنده است. این تعویض دنده در کسری از ثانیه و به نرمی صورت می گیرد. این مزیت بزرگ در مسابقات و رالی ها بسیار می تواند تعیین کننده باشد. این نوع سیستم انتقال قدرت سبک است و در حال حاضر با تعداد دنده های بالا دست و پنجه نرم می کند. به واسطه تعویض دنده کنترل شده خودکار توسط رایانه، تقریباً خرابی گیربکس نزدیک به صفر است. متاسفانه از عیب های بزرگ برای این سیستم انتقال قدرت، قیمت تمام شده آن است.

انتقال قدرت الکتریکی

خودروهای الکتریکی از سیستم های انتقال قدرت جداگانه نسبت به خودرهای بنزینی یا گازوئیل سوز بهره می برند.

انتقال قدرت یک سرعته: یکی از سیستم های انتقال قدرت که هم برای خودرو و هم برای موتور استفاده می شود انتقال قدرت یک سرعته است. این سیستم با ارتباطی ساده موتور را به چرخ ها متصل می کند. خب در این زمان به کار بستن موتور در زمان مناسب خیلی مهم و سخت می باشد. هنگام درگیری موتور با سیستم انتقال قدرت کار به شدت پیچیده می شود. از دنده اول شروع می شود (که معمولاً یک تسمه وجود دارد که به چرخ دنده کاهشی و سپس به یکی از چرخ متصل است) بعد از مدتی چرخ دنده های دیگر اضافه می شوند تا سرعت افزایش پیدا کند.
خودروی جدید تسلا مدل S با تکنولوژی بالایی بهره برداری شده است که تنها دارای یک دنده است.
برخی از سازندگان خودروهای الکتریکی از چندین دنده برای خودروی خود استفاده کرده اند که متاسفانه ناموفق بوده اند، هیچ کسی از چگونگی استقبال مشتریان از اینگونه خودروها به واسطه انتقال قدرت خاص آن خبر ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۸۹ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (61 ديدگاه)

    نمیدونم چجوری ازتون تشکر کنم بابت این مطالب عالی. ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. slr722

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      واقعا عالی بود.

      تشکر ویژه…

      اما یک نکته…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. slr722

        ۱۲ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (1347 ديدگاه)

        نکتش جا موند…:)

        هر گیبرکس اتوماتی هم خوب نیست…

        نمونش 207 و 206 …

        من خودم تا الان نداشتم…البته چنین بار سوار شدم…

        اما هرکی داره خیلی از بد عوض کردن گیربکس و بی کیفیت بودن این گیربکس میگه…

        مثل اینکه خیلی هزینه داره…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مهرداد

          ۱۲ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (31 ديدگاه)

          دقیقا…ما 206 تیپ 6 داریم… خیلی بد و تابلو دنده عوض میکنه..هر دنده ای که عوض میکنه یه تکونه شدید به ماشین وارد میشه..مصرفشم که خیلی زیاده..خیلی هک بی روحه.
          اصلا بدرد نمیخوره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حمید

          ۱۲ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          تا جایی که من میدونم اشکال از خود گیربکسها نیست ، یکی نحوه منتاژ شاهکار ایرانخودرو و دوم اینکه من شنیدم این گیربکسهارو پژو برای tu5 طراحی نکرده و مال موتور حجیمتر یا گشتاور بالاتری بوده . واسه همین فاصله دو تا سه زیاده و گاها پیش میاد که گیربکس بین سه و دو گیج میشه معکوس میده دولاره عوض میکنه باز کم میاره معکوس میده … (شنیده ها از دیگران بود شاید اشتباه باشه)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. ناشناس

          ۱۲ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (16 ديدگاه)

          من شنیدم که میگن گیربکسش خیلی گیجه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. من

          ۱۷ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (4 ديدگاه)

          بنده جزو علما نیستم ولی تجربه ماشین اتوماتیک (سواری ها! نه فنی ) از سال 76 تا به حال رو دارم. پژو 405 اتوماتیک شورلت نووا اولدز موبیل اف دو بنز 280 اپتیما سوناتا و ووووو بعله 206 تیپ 6 :D
          چون موضوع سر 206 هست فقط در مورد اون صحبت میکنم. اولا دوستان و جوانان عزیز باید این رو درک کنن که با یک خودروی سواری کوچک داخل شهری سروکار داریم نه ماشین رالی و این حرفها.دوما.به جرات میگم اگر ماشین شما از گیربکس سالمی برخوردار باشه و سیستم کانورترش هم سالم باشه هیچگونه گیجی! در تعویض دنده ها نخواهید دید. دنده ها بسیار خوب ومناسب عوض میشوند. اگر شما در حین تعویض دنده با حال لگد زدن ملایمی مواجه میشید به این علته که به احتمال بسیار زیاد با شتاب ناگهانی اقدام به سرعت گیری کردین و توجه نکردید که یک خودرو 1600 سی سی سوار هستید که داخلش رو هم بنزین کثافت ایرانی ریختید.روغن موتور تصویه شده قلابی به جای توتال به شما غالب شده و تعداد زیادی از قطعات بسیار بسیار عالی چینی هم در جاهای دیگر خودرو مشغول همکاری با موتور و گیربکس هستند! در صورتی که به حالت معمولی با این خودرو رانندگی کنید هیچ لگد زدن و گیجی مشاهده نمیکنید. اما باید یادتون باشه موتور این خودرو با توجه یه بنزین بسیار با کیفیت ایرانی بعد از مدتی با کاهش توان مواجه میشه و گیربکس به منظور جبران کاهش نیرو تعویض دور موتور رو در دورهای بالاتری انجام میده من به عینه میبینم که تعویض 3 به 4 که قبلا در دورهای چهار هزار الی پنج هزار صورت میگرفت الان روی شش هزار و نزدیک به قطع کن گاز صورت میگره و بالطبع پس از تعویض دنده و افت ناگهانی دور موتور با پدیده لگد زدن ملایم رو به رو هستیم!
          اما هنرش گفتم عیبش رو هم بگم.
          این گیربکس اگر اشتباه نکنم 6 عدد شیر برقی داره که دوتا از اون ها روی هم زیر باطری و داخل یک محفظه نصب شدن. داخل هرکدوم از شیربرقی ها یک صافی کوچک روغن قرار داره که در صورت مسدود شدن یا گرفتگی با آت و اشغال اون جفتک پرانی و لگد پرانی معروف 206 حادث میشه. چراق برق و اسپرت دنده روشن میشه و ماشین روی دنده دو هنگ میکنه و باید ماشین رو خاموش و روشن کنید تا برطرف بشه بعد تشریف ببرید خیابان معلم پیش برادرهای ارامنه! اگر صبح زود برید یه مقداری توی صف تشریف داشته باشید بعد از داخل شدن اونام از اونجایی که تعویض کارن نه تعمیرکار دو عدد شیر برقی براتون عوض میکنن در نیم ساعت خداتومن پیاده میشین میایم فحش میدین به 206 :D
          سال 88 من دقیقا یادم هست سیصد هزارتومان بابت شیرهای برقی و چهل هزاتومان بابت تعویض دادم. یعنی به حساب الان باید یه چیز حول و هوش دو میلیون تا سه میلیون تومان در بیاد. سرتونو درد اوردم ببخشید

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. کیانوش

      ۱۳ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (289 ديدگاه)

      خیلی خیلی ممنون عالی بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. alireza

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خیلی عالی بود متشکرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. pouya

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    جالب بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یاروو

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    مرسی از مطلب مفیدتون و اینکه ام جی 6 مدل 2014 دو کلاچه هست و قیمتشم زیاد تغییری نکرده البته هنوز ایران نیومده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. carbonado aventador

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      ای کاش این مطلب رو هم می گفتید که اولین بار کادیلاک گریبکس اتوماتیک رو اختراع کرد و بر روی ماشین هاش نصب کرد!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. رضا 2272

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    عالی بود پدال. مخصوصا عکسا. خیلی ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمود

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (251 ديدگاه)

    به نظر من گیربکس دو کلاچه از همه بهتر سریع تر و دقیق تره .

    هر کی موافقه لایک کنه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. alix360

      ۱۴ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      البته منم شنیدم سیستم دو کلاچه اولا سنگینه دوما در شهر مخصوصا در ترافیک خیلی بد عمل میکنه.من خودم نظرم اینه که گیربوکس معمولی بهترینه در همه جا.میخواستم بدونم اون هایی که در رالی استفاده میشه از کدوم نو هست؟باید برای دنده عوض کردن دسته رو عقب جلو بکنی ولی باید کلاچ هم بگیری.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. توفیقی

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    من گیربکس دو کلاچه رو بیشتر می پسندم.
    چون خیلی رو شتاب و عملکرد بهینه گیربکس تاثیر داره.
    مثل PDK porsche duel kuplung
    یعنی گیربکس دو کلاچه پورشه.
    یا گیربکس دو کلاچه نیسان CVVT
    یا لامبورگینی آونتادور
    یا فراری برلنیتا
    یا بی ام و M6

    واقعا گرون بودن چیزی بی حکمت نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محسن.د

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1447 ديدگاه)

      سیستم انتقال قدرت رودست پورشه نیومده! Porsche Doppelkupplung

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .

        ۱۲ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود.

        خیلی عالی و تخصصی بود.

        پدال و اقای طهوری و دیگر نویسندگان محترم :

        صمیمانه از شما ممنونم.خیلی کمک در فهمیدن این گیربکس ها و نحوه

        ی عملکردشون به ما کردی.

        ((( ایران و المان )))

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. آریا

          ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
          سوابق: (5 ديدگاه)

          درود آقای میلاد.
          شما چیزی در مورد دوره های مکانیکی خودرو و یا دوره های دانشگاهی در آلمان، هماهنگ با کمپانی های بزرگی مانند بی ام و ، پورش،فولکس میدونید؟
          امیدوارم که پاسخی بدین.
          از پیش سپاسگزارم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. carbonado aventador

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      آونتادور تک کلاچه است که باعث لگدزدنش در هنگام تعویض دنده می شه!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. m.a7200

        ۱۲ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (28 ديدگاه)

        اونتادور دو کلاجه است نمیدونی حرف نزن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. carbonado aventador

          ۱۳ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (4461 ديدگاه)

          برو خودت نمی دونی الکی حرف نزن !!!!!!!!من خودم مهندس های لامبورگینی رو درس می دم . منبع این حرفت رو برام بنویس!!!!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. لامبوی کرد

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (68 ديدگاه)

      کسی میتونه دقیق بگه:چ جوری از دو کلاجه استفاده کنیم؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی عقیلی

        ۱۶ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (118 ديدگاه)

        بابا وقتی میگن دو کلاچه معنیش این نیست که راننده هم باید کلاچ بگیره
        اشتباه نکنین
        همه کارا رو خودش انجام میده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. توفیقی

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    یه ضرب المثلی ترکی هست که میگه.
    اوجوزلی اتین شورباسی اولماز
    یعنی با گوشت ارزون انتظار کباب با کیفیت نداشته باش.

    یا یه ضرب المثل اروپایی که
    به اندازه پولی که می پردازید امکانات دریافت خواهید کرد.

    پس مشکل گیربکس دو کلاچه گرون بودنش نیست.
    مشکل پول توی جیب ماست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. e.scamp

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      با سلام خدمت آقای توفیقی من نمیدونم شما ترک هستین یا نه ولی معادل فارسی مثالی که زدین عالی بود من همیشه دنبال معادل فارسی این مثال بودم مرسی یاشاسین توفیقی قارداش

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. masoud v12

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (145 ديدگاه)

      البته فکر کنم منظور از شوربا آبگوشت باشه نه کباب شرمنده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. متین

      ۱۳ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      یه ضرب المثل ایرانی هم هست که میگه به اندازه پولت آش می گیری

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. sajjad

      ۱۴ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (89 ديدگاه)

      شوربا که به آش میگن نه کباب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. توفیقی

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    راستی گیربکس سکوئنشال که آستون مارتین استفاده می کنه چه جور گیربکسیه؟
    کسی میتونه توضیح درست و حسابی بده.
    من یه جایی خوندم همون دنده اتوماتیکه فقط قابلیت تعویض دنده به صورت دستی رو هم داره تا لذت رانندگی که بیشترش مدیون تعویض دنده هست از بین نره.

    دیگه نمیدونم چقدر درسته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. زیگما

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    آره بابا فوکوس برقی هم یه دنده داره.جالب باید باشه.
    ما الان داریم پراید رو نیمه اتومات میکنیم.سال 1945 یعنی 68 سال پیش ماشین های اتوماتیک با قیمت معقول در امریکا و اروپا(بعد ها)فروخته میشدن. ما کجاییم خدا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. زیگما

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    شورلت بل ایر 1949 با دنده اتوماتیک عرضه میشد! ماشینی که تاکسی بود!!فاصله رو احساس کردین؟ من که فکر میکنم هیچ وقت بهشون نمیرسیم….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. زیگما

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    برادر طهوری
    در مورد سیستم هیدرو ماتیک هم یه چیزی میگفتی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      منظورت همون گیربکسهای اتومات سنتی آمریکایی هاست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. زیگما

        ۱۲ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        آره که بعد از دهه 90 دیگه منقرض شدن!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  12. محسن.د

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    آقای طهوری از وقتی شما اومدین، سطح پدال خیلی بالاتر رفته واقعا ممنونم ازتون. فقط یه نکته ای میخواستم بگم البته باعرض معذرت! به نظرم بهتر بود عبارت “…thanks to” به جای”باتشکر از سازندگان…” ترجمه میشد “به لطف سازندگان خودروهای مسابقه ای”

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. زیگما

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      مگه اینا ترجمس؟فکر کردم خود طهوری مینویسه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. carbonado aventador

        ۱۲ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        همین که آقای طهوری می ره تحقیق می کنه و درون پدال می گذاره باید ازش خیلی ممنون باشیم . لطفا حرف اضافه هم نزن!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. محسن.د

        ۱۲ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (1447 ديدگاه)

        ممکنه یک قسمتهایی ترجمه باشه و یک قسمتهایی هم خودشون مینویسن.درضمن ترجمه کردن یه مطلب فنی هم سخت تر ازاینه که خودشون بنویسن!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. carbonado aventador

          ۱۲ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (4461 ديدگاه)

          محسن خان منظورم زیگما بود . یک وقت بد برداشت نکنی!!!!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  13. توفیقی

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    گیر نده زیگما.
    مگه خودت همه اطلاعاتی که داری دربارش تحقیق کردی.
    خارجی ها پیدا می کنند و ما فقط حفظ می کنیم.
    مگه دانشگاه نمیری.ازت مقاله یا کنفرانس میخوان میری تحقیق می کنی یا میری گوگل سرچ می کنی بعد کپی پیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. زیگما

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      همین مونده تو این سن برم دانشگاه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .

        ۱۲ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود.

        زیگما من که میگم تو از خود پدالی.

        البته حدسم میگه.

        24 ساعته هم پای پدالی.

        ((( ایران و المان )))

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محسن.د

          ۱۲ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (1447 ديدگاه)

          جالب تر اینکه بلافاصله بعداز رفتن “مسیح”، “زیگما” پیداش شد :-)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. زیگما

          ۱۲ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          omg
          چی بگم والا!؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. حمادي

          ۱۲ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (303 ديدگاه)

          انگار مردم فکر کردن اینجا ویجته!?

          موافقم 0
          مخالفم 0
  14. km

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    واقعا عالی بود. خیلی ممنون :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. توفیقی

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    مگه چند سالته زیگما؟؟؟
    باید بگم پیرشی جوون یا جوون شی پیری!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Edi♪♫

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (95 ديدگاه)

    پدال یدونه ای، فقط واسه نمونه ای،،
    اما در مورد انتقال قدرت الکتریکی مطلب کم بود و عکسم نزاشتی واسه بچه ها. آینده به سمت الکتریکی شدن خودروها میره.منم خیلی تحقیق دارم تو این زمینه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احسان(احسان سابق)

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    عجب چیزی بود.کلی در حالت مجازی دنده عوض کردم و جعبه دنده رو به … دادم!پدال جدیدن خیلی دوست داشتنی شدی.عالی بود.دمت گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. فرزاد

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    گبربکس دستی یعنی عذاب اونم تو این تهرانه پر ترافیک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. سارا

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    برای جاده های پر ترافیک ایران فقط cvt خوبه … این که پدال همش مینویسه cvt خسته کننده هست به خاطر اینه که این مطالب رو ترجمه میکنه وگرنه خیلی هم خوب هست هم آرامش داخل کابین هم مصرف سوخت و عمر بهتر موتور… حداقل تمام حواست رو به جاده میدی که بهت نزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود.

      البته سارا خانوم ما تا پشت هیچ کدامشون نشینیم نمیتونیم نظر قطعی بدیم.

      ((( ایران و المان )))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. masoud

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    خدا پدر و مادرتونو نگه داره با این مطالب فنی که میزارید.
    لطفا بیشتر از این مطالب علمی و فنی بزارید.با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. sheta.giyan

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اوووووه…چه چیزی نوشتید…کلا . . . نمیدونم چی بگم….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. zondar

    ۱۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    F.a
    پدال خیلی توپ توضیح دادی.
    دوستان من قصد خرید هیوندای ولوستر رو دارم برام عجیبه با این قیمت گیربکس دو کلاجه داره چطور با این قیمت پایین این گیریبکس رو داره؟
    اگه کسی اطلاعی داره بگه لطفا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. mammad

    ۱۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    عالیی بود ممنونم ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. ebi

    ۱۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به معنای واقعی کلمه دمتون گرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. احسان

    ۱۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود اما متاسفانه در آن به یکی از مهمترین انواع گیربکس که گیربکس نیمه اتوماتیک و یا ترتیبی (سکوئنشال) می باشداشاره نشده است که گیربکس مورد استفاده در اغلب ماشین های سوپر اسپرت مانند فراری ، لامبورگینی، بوگاتی و همچنین خودرو های فرمول می باشد. در این نوع گیربکس دنده هابه صورت پی در پی و با استفاده از یک اهرم (معمولاً پدال پشت فرمان) تعویض می شوند و فرایند کلاج گیری به صورت خودکار صورت میگیرد. در واقع در این نوع گیربکس راننده با فشردن یکی از پدال های تعویض دنده به گیربگس اعلام می کند که قصد تعویض دنده را دارد و تعویض دنده نه با استفاده از فشار دست راننده بلکه با استفاده از سیستم های الکترونیکی و مکانیکی موجود در گیربکس صورت می پذیرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. علی عقیلی

    ۱۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    پدال ممنون
    بسیار کار امد و زیبا بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. Driver

    ۲۱ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کسی میدونه گیربکس تویوتا اریون از کدوم نوعه؟
    وقتی میذارم تیپ ترونیک تا دور موتور و قرمز نکنه دنده عوض نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهرداد

      ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      دوست عزیز:
      در گیربکس های تبپ ترونیک اگر در حالت تعویض دستی خودتان دنده را عوض نکنید گیربکس در دورهای بالا که خطر خرابی برای گیربکس وجود دارد دنده را عوض می کند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. Amir mahdi

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    از توضیحات خوب پدال ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. وحید

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من گیربکس تیبا رو اتومات کردم ( اتومات پرایدی) یک مشکل کوچیک دارم اونم دور موتورشه که در حالت در جا رو 1400 هستش
    100 قدم نرسیده به چراغ قرمز که ماشین رو با سرعت مثلآ 50 تا خلاص میکنم دور موتورم میره رو 2500 تا . ماشین که توقف کامل میکنه دور موتور برمیگرده رو 1400
    باطبع مصرف ماشین رفته رو 11 لیتر در 100 کیلومتر
    از دریچه سوخت نشد دورش رو پایین بیارم
    با دیاگ هم نمیشه سرش کلاه گذاشت . سنسور مپ رو هم که نمیشه گول زد.
    کسی واقعآ ترفندی بلده دور موتور رو پایین بیارم؟ 09363219074

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. mohammadali

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مطالب خوب است اما از تصاویر بیشتر استفاده میشد بهتر بود برای درک مطلب

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا