تاریخچه‌ای کوتاه از کانورتیبل

اتومبيل‌های بدون سقف یکی از بزرگترین اختراعات تاریخ صنعت خودرو بوده‌اند. البته شاید کمی در این مورد زیاده‌روی شده باشد؛ زیرا در واقع، اولین اتومبیل‌ها همگی روباز بوده‌اند. یکی از مثال‌های بارز این موضوع، کوآدری سایکل ۱۸۹۶ هنری فورد است که همانند دیگر وسایل نقلیه موتوری آن دوران، یک طراحی شبیه به درشکه داشت.

Henry Ford & his 1896 Quadricycle
Henry Ford & his 1896 Quadricycle

در آن زمان‌ها، اگر راننده می‌خواست در آب و هوای نامساعد رانندگی کند، یا بایستی از یک ‍پوشش دست‌ساز استفاده می‌کرد و یا اینکه زیر یک درخت، اتومبیل خود را پارک می‌کرد. چنین چیزی کارایی لازم را برای استفاده روزمره از اتومبیل، برآورده نمی‌کرد.

در سال ۱۹۰۵، کادیلاک، خودروی با فضای کاملاً بسته را به صورت یک آپشن عرضه کرد. این کار، توجه بسیاری از رانندگان را در آن زمان جلب کرد؛ کسانی که مجبور بودند با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت، گرد و خاک و مگس‌ها را تحمل کنند!

1905 Cadillac Osceola Coupe
1905 Cadillac Osceola Coupe

از سال ۱۹۱۰، کادیلاک این طراحی را به صورت استاندارد درآورد و به نظر می‌رسید دوران اتومبیل‌های روباز به آخر رسیده است. ولی به زودی، رانندگان دنیای اتومبیل از بودن در زیر یک پناهگاه جداکننده از محیط خسته شدند و به این ترتیب نخستین کانورتیبل‌های واقعی در دهه 20 ميلادی متولد شدند.

در نخستین مدل‌ها از این طراحی خودرو، سرما، مشکلی جدی بود و استفاده از سقف‌ نیز به آسانی میسر نبود. اما این وضعیت در سال 1935 با معرفی پژو 601 ایکلیپس تغییر کرد؛ خودرویی که یک سقف با قابلیت جمع‌شدن داشت.

peugeot 601 eclipse 1935
peugeot 601 eclipse 1935

این نوع طراحی در سال ۱۹۳۹ بوسیله ‍پلیموث ادامه یافت و طی آن، اولین سقفی معرفی شد که کنترل آن با استفاده از موتور بود. در سال‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی، کم‍پانی Nash Motors کانورتیبل Rambler را معرفی کرد که در آن چارچوب درها و ستون‌های میانی با جمع‌شدن سقف نیز در جای خود، باقی می‌ماندند. در نتیجه شرایط برای منطبق‌سازی بهتر ساختار طراحی فراهم شد و برخی مشکلات کانورتیبل‌های اولیه مانند سر و صدای زیاد، حذف شد.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی، نگرانی‌ها در مورد آینده کانورتیبل‌ها افزایش یافت؛ چرا که محدودیت‌های و استانداردهای جدید دولتی می‌توانست آخرین میخ بر تابوت کانورتیبل‌ها باشد. ولی در میانه‌های دهه ۸۰، دوباره میزان علاقه‌مندی به کانورتیبل‌ها افزایش پیدا کرد و رانندگان زیادی به آنها اقبال نشان دادند.

امروزه، نوآوری‌هایی مانند سقف شیشه‌ای لغزان، اتومبیل‌های روباز را در مسیری قرار داده که پیش از آن و در سال‌های اولیه این نوع طراحی خودرو، هیچ‌کس نمی‌توانست به آن فکر کند. طراحی کانورتیبل‌ها، هنوز هم ادامه دارد و به طرف آینده در حرکت است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

37 دیدگاه

    1. mory
      سوابق: (403 دیدگاه) ,

      بالاخره بعد از عمری یکی تو یکی از پستا گفت که چرا تو کامنت اول نظرتونو می نویسید(این کار دقیقا مثل پیچوندن صف تو نون وایی)

      چیزی که مسلمه اینه که کار خوبی نیست (دارم 2 باره اینو میگم)

      بیاید کامنت بی ربط رو به عنوان جواب تو کامنت اول ننویسیم

      هرکی موافقه لایک

      مخالفام که معلومه دیس لایک
      با علت بگین

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل احسان آرسنالی
        احسان آرسنالی
        سوابق: (1108 دیدگاه) ,

        mory تا چند ماه پیش این یه معضل واسه من بود ولی بعدا دیگه بیخیال شدم اگه کمی دقت کنی(نمیخوام بگم فرد بزرگی هستم و کامنتام مهمه) میبینی خیلی خیلی کم اثری از من تو کامنت اول هست چون تو 90% مواقع جواب های کامنت اول رو رد میکنم به نظر من راه حلش اینه.

        پاسخ
        1. mory
          سوابق: (403 دیدگاه) ,

          منم یه دوران گفتم ولی بعدش بی خیال شدم ولی الان دیگه موقشه که پدالم یه کاری بکنه

      1. mory
        سوابق: (403 دیدگاه) ,

        آقای ME 84 مرد حسابی این کامنت یعنی چی ؟

        چرا اینجا کامنت میدید

        بابا کم ایرانی بازی در بیارید

        پاسخ
        1. مرتضی
          سوابق: (849 دیدگاه) ,

          حرف بدی زده؟؟ فولکس رو دوست داره ایراده؟ یا مسئله چیز دیگست؟

        2. تصویر پروفایل احسان آرسنالی
          احسان آرسنالی
          سوابق: (1108 دیدگاه) ,

          مرتضی مشکل اینجاست که اومده زیر کامنت اول جواب بیخود گذاشته میشد خودش پایین همین جمله رو کامنت بزاره

  1. تصویر پروفایل پوری پوریا
    پوری پوریا
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    اتومبیل های کانورتیبل و کروکی کلا جذاب هستن!چون تو هم میتوی تو هوای گرم سفق ماشینو باز بزاری و تو هوای بارونی سقفو جمع کنی! ولی ماشین های کلا سقف باز موقع آاب و هوای نا مساعد مشکل ایجاد میکنن 🙂 پسر اون کادیلاکه چقدر کوچولوئه!! خودرو تک سرنشین که میگن اینه!! 🙂 کلا یه نفر توش به زور جا میشه!!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      اون فولوکس عکس شاخص مطلب رو عشق است!!!
      قدمت به اون میگن!!!
      پژو هم ماشین خوبیه فقط به شرطی که دوستان،پژو رو با مدل های:اردی-405-پرشیا و206 نشناسن!!!

      پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    پژو پدر صنعت اتومبیل سازی. امیدوارم با این همه قدمت مدلهای بیشتر و متنوع تری از پژو تو جهان و ایران ببینیم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      پژو مارک خوب و با قدمتیه،فقط این چند ساله رو خراب کرد!!!

      پاسخ
  3. علی
    سوابق: (255 دیدگاه) ,

    چه میکنه این مسعود انیس حسینی .واقعا ممنونم از شما مسعود جان.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      دست جناب انیس حسینی که هم در کالایاب هست و هم در اینجا،(جایی دیگه که ایشون باشه اطلاع ندارم)ازشون نهایت تشکر رو دارم…

      پاسخ
        1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
          K.MAK.MISEL
          سوابق: (2636 دیدگاه) ,

          اره ولی خب به هر حال باید بازم بگیم دیگه

  4. Just germany...
    سوابق: (264 دیدگاه) ,

    اون پژو 601 سقفش خیلی باحاله…

    پاسخ
  5. منصور
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    یک سوال از کارشناسان محترم و دوستان عزیز دارم. تفاوت کانورتیبل, کبریولت, رودستر و کروک چیه؟
    ممنون

    پاسخ
  6. فرید
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    پژو قدمت زیادی داره ولی ی کمپانی سیاسیه ی چیزی مث ایرانخودرو خودمون چون اکثر سهام داران پژو نفوز زیادی در سیاست فرانسه واروپا دارن

    پاسخ
  7. فرید
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    من ب شخصه از ماشینای کانورتیبل خوشم نمیاد چون نگهداریشون سخته باید مرتب سقفشون واکس بخو
    ره جلوی افتاب نباشن و….. و

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل احسان آرسنالی
      احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      حرف شما درست آقا فرید ولی تا اونجایی که ماشین کانورتیبل با سقف پارچه ای داشته باشی منم از سقف پارچه ای زیاد خوشم نمیاد ولی اگه سقف فلزی داشته باشی دیگه مشکل واکس و آفتاب رو نداری ولی یه تفاوت که داره با سقف پارچه فضای صندوق عقب بیشتر و حدودا 100 کیلو وزن کمتر داری که هم واسه تقسیم وزن خوبه هم مصرف عوضش زود خراب میشه ولی فلزی هم امنیت بیشتری داره هم کارایی چون حتی دیدم تو فلزی سانروف هم میگذارند

      پاسخ
  8. مهران1
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    خداییش نمی دونستم که اینا نواوریهای دهه 30 میلادین.
    ممنون از نویسنده

    پاسخ
      1. احسان آرسنالی
        سوابق: (1108 دیدگاه) ,

        ای مک میسل دهنت آسفالت کلی خندیدم

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
          K.MAK.MISEL
          سوابق: (2636 دیدگاه) ,

          احسان جان چرا اون توپچی ارسنال تبدیل به ویلچر شده؟؟؟

      2. تصویر پروفایل وحید
        وحید
        سوابق: (402 دیدگاه) ,

        من نمیدونم بعضیا با استناد به چی میان ایرانو با کشورای پیشرفته مقایسه میکنن البته حق دارن اخبار ساعت 14 نیم ساعتش درمورد پیشرفت کشور ایرانه بقیه اخبار: انگلیس کلی معتاد داره آمریکا هفت تیر کشی شده اسپانیا رکود شده ایتالیا تبانی شده و مسئولین فرانسه رسوا شدن و یونان تظاهرات شده و…

        پاسخ
  9. تصویر پروفایل A
    A
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    اگه پژو نبود بقیه می خوستن چه کار کنن

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل A
    A
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    پژو 601 صد در صد جز بهترین های تاریخ است

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل parseh net30
    parseh net30
    سوابق: (283 دیدگاه) ,

    همه جای دنیا خودروهای کانورتیبل و قورت دادت بجز ایران. ولی فکر کنید سمند کانورتیبل!!!!

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل Ali
    Ali
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    دیگه بیشتر شرکت های معروف دارن کانورتیبل میزنند.
    چرا ایران نمیزنه؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Mamas
      Mamas
      سوابق: (99 دیدگاه) ,

      دوست عزیز ما هنوز تکنولوژی اب بندی سانروف رو نداریم چه برسه به …

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      از کانورتیبل کردن ماشین فقط اره کردن سقفشو بلدن که اونم آهنگری سر کوچه ما میتونه انجام بده

      پاسخ
  13. F16ZG فقط فرانسه.فقط پژو
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    601 بی نظیره زنده باد پژو…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.