توان ترمز چگونه تولید می شود؟

اگر شما کاپوت خودرویتان را بالا زده باشید احتمالاً بوستر ترمز (تقویت کننده نیروی ترمز) را دیده باشید. یک قطعه گرد سیاه رنگ است که در پشت موتور در طرف راننده قرار دارد. در ترمزهایی که از نوع کاسه‌ای هستند نیازی به تأمین توان از قبل نیستند. ولی در ترمزهای دیسکی که در خودروهای امروزی حداقل در محور جلو کاربرد دارد، نیاز به تأمین توان دارند (یا نیاز به تقویت توان ترمزی دارند).

How Power Brakes Work
How Power Brakes Work

تقویت کننده ترمز از خلاء استفاده می‌کند تا نیروی فشاری پای شما را بر روی پدال چند برابر کند و به سیلندر بزرگ بفرستد.
تقویت کننده خلاء:
بوستر خلاء یک قوطی آهنی است که شامل سوپاپ و دیافراگم است. میله‌ای از مرکز این بوستر عبور می‌کند که از یک طرف به پیستون سیلندر بزرگ متصل است و از طرف دیگر با یکسری میله اتصال به پدال متصل است.

vacuum brake booster
vacuum booster

یکی دیگر از اجزاء مهم در تولید توان ترمزی سوپاپ چک می‌باشد. سوپاپ چک یک سوپاپ یک‌طرفه است که به اجازه می‌دهد تا هوا داخل بوستر خلاء را بیرون مکیده شود. اگر موتور خاموش باشد یا نشتی در محفظه خلاء وجود داشته باشد، سوپاپ چک از داخل نشدن هوا به داخل بوستر خلاء اطمینان حاصل پیدا می‌کند. این عمل خیلی مهم است چون بوستر خلاء باید توانایی داشته باشد تا نیروی ترمزی کافی را برای راننده جهت توقف وسیله نقلیه خود حتی زمانی که موتور خاموش است، ایجاد کند. ممکن است شما در اتوبان بنزین تمام کنید و موتور به طور ناگهانی خاموش شود، در صورت عدم وجود سوپاپ چک ترمز خودرو شما نیروی کافی برای ایستادن را نمی‌تواند تولید کند.
نحوه عملکرد بوستر:
بوستر خلاء خیلی ساده و زیبا طراحی شده است. این وسیله به منبع خلاء برای کار کردن نیاز دارد. در خودروهای بنزینی، موتور خلاء مناسب برای تقویت کننده را تولید می‌کند. در حقیقت اگر شما یک محفظه‌ای را به یک قسمت از موتور وصل کنید، می‌توانید مقداری هوا از داخل محفظه به بیرون بکشید یعنی در آن خلاء ایجاد کنید. خودروهای دیزل چون خلاء نمی‌سازند معمولا برای ترمز چنین خودروهایی یک پمپ خلاء نیاز است.

برای ترمز گیری در یک خودرو ابتدا پدال ترمز فشرده می‌شود، میله‌ای که از وسط بوستر عبور کرده و به طرف سیلندر بزرگ رفته است، به سمت جلو حرکت می‌کند و پیستون واقع در سیلندر بزرگ را فعال می‌کند. موتور خلاء نسبی در داخل بوستر خلاء از دو طرف دیافراگم ایجاد می‌کند. هنگامی که پدال ترمز فشرده می‌شود، میله سوپاپ را باز می‌کند و اجازه می‌دهد که هوا از یک طرف دیافراگم در بوستر وارد شود. این عمل فشار وارد بر یک طرف دیافراگم را افزایش می‌دهد بنابراین به هل دادن میله کمک فراوانی می‌کند که در نهایت به فشردن پیستون سیلندر بزرگ کمک فراوانی می‌کند.


به محض آزاد شدن پدال ترمز، سوپاپ هوا را به بیرون می‌دهد در حالی که سوپاپ خلاء دوباره باز می‌شود. این عمل خلاء را در دو طرف دیافراگم ایجاد می‌کند. همچنین باعث می‌شود که پیستون سر جای اصلی خودش قرار بگیرد.
شماتیک بوستر ترمز:
نمودار زیر نمایی نزدیک از اجزاء ترمز و همچنین تقویت کننده آن را نشان می‌دهد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

32 دیدگاه

  1. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    خلاصه ومفید…
    جناب طهوری زحمت کشیدید..
    توضیحاتتون بسیار روان وقابل فهمه…

    پاسخ
    1. SALAR
      سوابق: (378 دیدگاه) ,

      دوستان عزیز پدال تو جشنواره وب ایران یاری کنید
      ………………..زنده باد پدال………….

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل محسن
        محسن
        سوابق: (14 دیدگاه) ,

        بسیار ممنونم از مقالات مفیدتون آقای طهوری عزیز
        لذت بردم
        محسن تقی زاده – دانشجوی ارشد مکانیک بیوسیستم – گرایش طراحی و ساخت دانشگاه تربیت مدرس تهران
        تکنسین اتومکانیک و برق خودرو

        پاسخ
  2. امیدبرتر
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    عاشق این جور مقاله هاتم پدال!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  3. arash1354
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    فكر ميكنم اين سيستمتوي ماشينهايي كه از موتورهاي هيبريدي استفاده ميكنند متفاوت باشه ( بخاطر ذخيره انرژي ترمز)

    پاسخ
  4. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    با تشکر از آقای طهوری، ازتون خواهش دارم که درمورد ترمزهای بادی هم مطلب بذارید واینکه اصلا چرا در ماشینهای سنگین از ترمز بادی استفاده میشود.

    پاسخ
      1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
        سوابق: (1422 دیدگاه) ,

        خواهش میکنم 🙂

        پاسخ
  5. saied
    سوابق: (829 دیدگاه) ,

    وای ! یه نفر این چیزارو چطوری طراحی کرده ! هرکی بوده روحش شاد .

    پاسخ
  6. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    خدا خیرت بده پدال.عالی بود

    پاسخ
  7. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    اقای طهوری خیلی زحمت میکشی.

    البته جا داره که از دیگر نویسنده های پدال هم تشکر و قدر دانی بکنم.

    هر کدام در یک شاخه زحمت میکشید.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      بسیار ممنون از آقای طهوری و پدال
      مطالبتون بسیار آموزنده بود.

      پاسخ
  8. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    اقای طهوری میشه این جملتونو بیشتر توضیح بدهید و علتشو بیان کنید:

    ((( در ترمزهایی که از نوع کاسه‌ای هستند نیازی به تأمین توان از قبل

    نیستند. ولی در ترمزهای دیسکی که در خودروهای امروزی حداقل در محور جلو

    کاربرد دارد، نیاز به تأمین توان دارند یا نیاز به تقویت توان ترمزی

    دارند )))

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      ممنون اقای طهوری.

      با توضیحی که دادید قشنگ متوجه شدم.

      خیلی لطف کردید!!!!!!!!!!!!!!!!!

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل علی طهوری
      علی طهوری
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      سلام
      من که نمی تونم همه پیغام هاتون رو بخونم و جواب بدم. پس ناراحت نشید لطفا!!!
      منظورم اینه که برای ترمز های کاسه ای نیازی به بوستر نیست. عمکرد اونجا با سیم هستش. ولی چون تو ترمز های دیسکی بحث هیدرولیک میاد وسط دیگه قوانین خاص خودش رو داره. مثلا مثل اینه که بگید چرا تو شوفاژ خونه دیگ آب می ذارن به طور جدا…؟!
      تامین توان هم توی سیستم هیدرولیک به وسیله بوستر انجام میشه مگر اینکه به تنها قدرت مورد نیاز مارو نمی تونه تامین کنه.

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        من ناراحت نشدم . انتظارم از شما بیشتر از اینها بود . بگذریم .

        خب اگر اینجوری باشه پس نیسان وانت نباید بوستر داشته باشه.

        بعدشم خب وقتی من این مطلب رو میخونم و برام سوالی پیش امد باید

        چه کار کنیم؟؟؟من نه . بقیه چی؟؟؟خب میاییم که یک چیزی یاد بگیریم.

        ببخشید که باعث ناراحتیه شما شدم.

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
  9. sepi
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    دمتون گرم خیلی کامل توضیح دادید

    پاسخ
  10. ناصر
    سوابق: (192 دیدگاه) ,

    با سلام لطفا بفرماييد خلا از كدام قسمت خودرو ايجاد مي شود منظورم اين هست ايا وسيله خاصي براي ايجاد خلا در خودرو تعبيه شده است؟؟/

    پاسخ
  11. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.یه سوال فنی دارم-علت چوب شدن ترمز برخی ماشینای مدل 90 به این ور در برخی از موارد چیه؟آیا سیستم ای بی اس؟یا مشکل از بوستر؟(منظور از چوب شدن سفت شدن پدال ترمز در بعضی موارد)…من هنوز این مشکل رو دارم…لطفا تشریح کنین علت این مشکل رو…سپاس…

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل علی طهوری
      علی طهوری
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      سلام
      راستش دقیقا نمی دونم خودمم. جون خودم تجربه کردم.
      یه مشکلی کوچکی توی این سیستم هست چون اون لحظه پدال ترمز رو سفت می کنه که از قفل شدن چرخ ها جلو گیری کنه. البته نباید در حالت کلی اینجوری باشه.!
      باید از یه مکانیک ماهر با تجربه پرسید.

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (40 دیدگاه) ,

      سلام بزرگوار.سوالی که شمافرمودید بیشتر به علت پارگی دیافراگم بوستر به وجود میاد.چون بوستر نیروی پای راننده رو 10 برابر میکنه و وقتی که دیافراگم پاره بشه یا مشکل دیگه ای توی کارکرد بوستر و سوپاپ یک طرفه به وجود بیاد راننده برای ترمز باید نیروی بیشتری به پدال وارد کنه.سوپاپیک طرفه هم معمولا داخل شلنگ رابطبوستر پو منیفولد هوا قرار داره.

      پاسخ
  12. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.لطفا اگه کسی از دوستان علت رو میدونن حتی مدیر مسوول سایت عزیز پدال لطفا علت این چوب شدن رو بفرمایند….سپاس

    پاسخ
  13. امیر
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اگه بتوانید به صورت تصویری(فیلم) توضیحات را تو آپارات آپلود و لینکش را در چنین سایتهایی بگذاری بسیار عالی میشود

    پاسخ
  14. javad
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    توضیحات کامل بود به امید موفقت برای شما

    پاسخ
  15. kasra
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    بچه های رشته مکانیک اینارو خوندن باو….ولی بازم ممنون

    پاسخ
  16. آریا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    درود به همه.
    چه در سیستمهای ترمز کفشکی و چه در سیستم های ترمز لقمه یا دیسکی نیاز بایدی به بوستر نیست، تنها کار بوستر چند برابر کردن نیرو پدال پا رانندهاز راه هیدرولیک هست، به همین دلیل از بوستر در خودروهای ترمز دیسکی،کفشکی و یا در خودروهایی که هر دو سیستم رو دارند بهره گرفته میشه، پس چه در ترمز کفشکی و چه دیسکی میشه بدون بوستر ترمز گرفت، اما اینکار خسته کننده و نیاز به قدرت پا داره که برای آسودگی بیشتر و نیز ایمنی از بوستر بهره گرفته میشه.

    پاسخ
  17. آریا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    یک نکترو بگم که در خودروهایی که از هیدرولیک برای ترمز بهره گرفته میشه و بوستر دار هست، دیگه اون مکانیسم مکانیکی ترمز برای ترمزهای دیسکی وجود نداره،و تنها نیرو از راه شیلنگهای روغن هست.

    پاسخ
  18. آریا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    این نکترو هم بگم که در خودروهایی که امروز از بوستر استفاده میشه مکانیسم مکانیکی برای ترمزهای دیسکی وجود نداره و تنها نیروی هیدرولیکی از راه شیلنگ به سیلندرهای لقمه یا لنت وارد میشه.

    پاسخ
  19. مریم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ممنون از توضیحاتتون. فقط در موتور های دیزل با ترمز بادی،این نیروی حاصل از بوستر که با push rod وslack adj به بادامک مزدوج میره چه نوع حرکتی را ایجاد میکنه؟ یعنی حرکت بادامک از کدام نوع شتاب ثابت ،یکنواخت،سیکلوئیدی یا هارمونیک هست؟

    پاسخ
  20. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    باتشکر از پدال
    وتشکر ویژه از آقای طهوری
    لطفا بازم از این مقاله های علمی بذارین
    درمورد سیستم کار ABS هم اگه مطلب بذازین ممنون میشم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.