تست تصادف دیجیتالی چیست؟

در حال زندگی در یک دنیای دیجیتالی هستیم و این روزها کامپیوترها حتی می‌توانند جایگزین آدمک‌های تست‌های تصادف شوند. این مزیّت تست‌های تصادف دیجیتالی است؛ جایی که تفسیرهای کامپیوتری جای خرد شدن شیشه‌ها و مچاله‌شدن گل‌گیرها را می‌گیرد.

virtual crash testing
virtual crash testing

البته این تکنولوژی کاملاً جدید محسوب نمی‌شود، ولی مراحل توسعه آن همچنان در حال انجام است. وب‌سایت CNET ویدیویی در زمینه نحوه عملکرد این تست دیجیتالی منتشر کرده است.

virtual crash testing
در حال حاضر تعداد زیادی از خودروهای واقعی به منظور انجام تست‌های ایمنی، به صورت واقعی دچار ضربه می‌شوند و به نظر می‌رسد که این روند تا زمان توسعه کامل تست تصادف دیجیتالی ادامه داشته باشد. در مرحله کنونی، مطابق گزارش CNET، کارایی این تکنولوژی در سطح ۹۰ درصد قرار دارد.

virtual crash testing
در حالی که استفاده از تصادف‌های شبیه‌سازی‌شده به جای نمونه‌های واقعی آنها، به نظر با ایمنی لازم برای جاده‌های دنیای واقعی همخوانی ندارد، ولی نتایج نشان می‌دهند که بسیاری از آدمک‌های تست‌های تصادف کنونی تنها ۲۰ درصد از داده‌های ضربه بر روی بدن را در خود ثبت می‌کنند. در مقابل، شبیه‌سازی‌های کامپیوتری می‌توانند داده‌های پزشکی شامل واکنش‌ استخوان‌ها و بافت‌های بدن انسان را به جنبه‌های مختلف یک تصادف و همین‌طور حالت‌ها و موقعیت‌های بدنی بیشتری را در هنگام ضربه ارزیابی کنند.

virtual crash testing
در نسخه مجازی تست تصادف، به‌جای آن که تنها از یک خودرو در شرایط واقعی استفاده شود، امکان ساخت هرگونه قطعه‌ای از خودرو و حتی میزان بنزین داخل آن به کمک طراحی کامپیوتری وسیله نقلیه وجود دارد و می‌توان آن را به دفعات در معرض تصادف قرار داد؛ بنابراین هیچ گونه تمیزکاری پس از انجام تست نیاز نخواهد بود.

virtual crash testing
همچنین کسانی که در پشت کامپیوتر این تست‌ها را دنبال می‌کنند، می‌توانند قطعات پوسته این خودروی مجازی را کنار بزنند و سلامت قطعات داخلی آن را نیز در واکنش به ضربه تصادف ارزیابی کنند. اگر نقاط ضعفی در این میان وجود داشته باشد، این نواحی می‌توانند دوباره طراحی شده و تست دوباره راه‌اندازی شود؛ دیگر نیازی به یک خودروی کاملاً جدید نیست.

virtual crash testing
از آنجا که این تکنولوژی هنوز به تکامل خود نرسیده است، محققان هنوز از تصادف‌های واقعی برای مقایسه بین خروجی در دو حالت مجازی و واقعی استفاده می‌کنند. یکی از مسائل در این زمینه، عملکرد کامپیوترهاست؛ روند ساخت یک تصادف شبیه‌سازی شده کامپیوتری بسیار آهسته است و مشاهده نتایج هر یک از شبیه‌سازی‌ها بین ۱۰ ساعت تا یک شبانه‌روز طول می‌کشد.


به‌ این ترتیب، کامپیوتر که زمانی چشمان ما را به دنیای بازی مین‌یاب (Minesweeper) باز کردند، اینک می‌خواهند ما را از صدمات ناشی از یک تصادف مطلع سازند. هر دوی اینها (بازی مین‌یاب و تست تصادف دیجیتالی) با ترس و نگرانی از یک انفجار مجازی همراه هستند، ولی حداقل، امیدواری ما نسبت به پیش‌بینی شرایط تست تصادف در دنیای واقعی بیشتر است.


[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

14 دیدگاه

  1. mds
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    اینجا هم از این تستا داریم، مثلا همین سایپا بجای اینکه از آدمک و کامپیوتر استفاده کنه میسپاره به خود مردم تو جاده تست کنن اینجوری هم در وقت صرف جویی میشه هم باعث افزایش تولید و سود دهی بیشتر میشه

    پاسخ
    1. aston martin
      سوابق: (825 دیدگاه) ,

      هر دم از این باغ بری میرسد هر روز که میام پدال ده تا نوآوری میبینم از دنیای بیرون
      بعد ما هنوز موضوع داغه سه ساله گذشته کشورمون اینه که بالاخره تحریمارو بر میداریم یا نه

      پاسخ
    2. SS
      سوابق: (58 دیدگاه) ,

      اتفاقا تست تصادف تیبا که سایپا فیلمشو منتشر کرده بود چنین چیزی داشت
      فقط یکم بین انیمیشنی که ساخته بودن با واقعیت (که اون هم معلوم نبود کجا و با چه شرایطی تست شده فرق داشت) و در واقعیت ستون های ماشین میشکستن و ستون درها کج میشد اما در شبیه سازی تکون نمیخوردن!!!!

      پاسخ
  2. peyman.german
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    پسر…روز به روز تکنولوژی به کمک جان و مال انسان میاد
    به امید روزی که از هوش سرشار ایرانیان برای تولید تکنولوژی استفاده شود

    پاسخ
    1. KING 918
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      هوش سر شار ایرانیان برای خودرو و تکنولوژی !!!! امیدوارم منظورت مهندسین توانای ایرانخودرو سایپا نباشه
      اخه برادر من این هوش سرشار شون نهایت میاد 206 رو صندوق دار میکنه یا از هر ماشینی یه وانت میسازه نمیدونم شاهکار جدیدشون رو دیدی یا نه به اسم وانت اریسان چراغ پژو بدنه پژو موتور پیکان به قول خودشون دستکاری شده (همون که روی پژو روا بود) بعد به شیوه ی کاملا گستاخانه ارم ایرانخودرو بر روی این لگن عجیب الخلقه میدرخشه عزیز نهایتش همینه قول میدم صد ساله دیگه ایرانخودرو یه ماشین در حد جیلی و mg و …..نمیتونه بسازه ……………
      ارادت

      پاسخ
      1. mds
        سوابق: (266 دیدگاه) ,

        برادر من کدوم هوش! ایرانیا اگه هوش داشتن نمیرفتن پراید 1 میلیونی رو 40 ملیون بگیرن

        پاسخ
    2. تصویر پروفایل (new great britain(king mclaren
      (new great britain(king mclaren
      سوابق: (828 دیدگاه) ,

      من موندم این هوش به قول شما سرشار ایرانی ها کی میخواد لبریز شه!!!!!!!!!!
      پراید یک ملیونی!!!!!!!!!!!!!
      اصلا مگه پراید ماشین محسوب میشه؟
      اگرم خیلی بی ارزه 100 هزار تومن با تخفیف 85 هزارو 500 تومن!!!
      والا آدم داشتیم با 100 هزار تومن ماشینی بهتر از پراید ساخته!!!!
      در جواب اون دوست عزیزی که گفته بود چرا باید صنعت خودرو داشته باشیم.
      من یه هشدار جدی بهش میدم مگه نمیدونی ما قراره در تمامی ضمینه ها خود کفا بشیم
      و کشورهای پیشرفته رو انگشت به دهان بذاریم!!!!!!!!!!
      همین الان عراق داره از پراید استفاده میکنه به خاطر ایمنی فوق العاده ای که در برابر حملات تروریستی داره!!!!!!!!!!
      همون طور که میدونی عراق یکی از سخت گیر ترین سیستم های ایمنی خودرو رو اعلام میکنه که پراید توی این سیستم رتبه نخست رو به خودش اختصاص داد
      ورتبه دوم هم تویوتا

      پاسخ
  3. genius
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    اون بدبختهای عقب مونده تازه دارن سعی میکنن به تکنولوژی دهه قبل سایپا مطمئن دست پیدا کنن!!!تست تصادف کامپیوتری تیبا رو که بیاد دارین؟!؟!

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل (*مهرداد*)
    (*مهرداد*)
    سوابق: (339 دیدگاه) ,

    اصلا نمیدونم چه اصراری هست که ما اتومبیل تولید کنیم ..آقا وقتی توانایش و امکانات و تکنولوژی و مهارت و نوآوری نداریم چرا باید صنعت اتومبیل داشته باشیم و ملت را به خاک سیاه بنشانیم .؟!!!

    پاسخ
  5. حسین
    سوابق: (1155 دیدگاه) ,

    مکمل خوبی برای تست های واقعی هست!
    البته باید از ابرکامپیوتر استفاده کرد!

    پاسخ
  6. پژمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جهت اطلاع دوستان که بهترین مغزهای ما الان کجان که میدونیدبس هوش هست اما

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4265 دیدگاه) ,

    تکنولوژِی خیلی خوبیه، فقط معلوم نیست که خود شرکت خودروساز باید مشخصات تمام مواد استفاده شده و شکل ماشین رو برای موسسه تست ارسال کنه و شبیه ساز اونا عمل تست رو به صورت کامپیوتری انجام بده یا روش دیگه ای هست.

    پاسخ
  8. فرزاد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سایپا هم همینکارو کرده بود
    انیمیشن تست تصادف پراید 141 رو درست کرده بود
    نمی دونم مردم و چی فرض کردن

    پاسخ
  9. amir.na
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ببخشید میخواستم بدونم نرم افزای هست بشه باهاش تصت تصادف درست کرد اگر هست اسمشو بگین دان کنم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.