آموزشهفته نامه

5 جنبه بد تعمیر زنگ‌زدگی و پوسیدگی بدنه خودرو

تعمیر پوسیدگی بدنه‌ی خودرو به اندازه‌ی کار بر روی خود آن خسته کننده است اما انجام این کار می‌تواند شما را از هزینه‌های اضافی دیگر مصون بدارد.

اگر مراقب نباشید پوسیدگی می‌تواند به‌طور کامل قاتل خودروی شما شود. وجود آب در بدنه به آرامی باعث نفوذ در زیر رنگ خواهد شد و با گذشت زمان شاهد زنگ‌زدگی و پوسیدگی خواهید بود.

repairing-rust
بنابراین وقتی‌که این قطره‌های زنگ زده را در رکاب‌ها و قوس چرخ‌ها مشاهده کردید زمان آن است که نفسی عمیق بکشید و به دنبال تعمیر آن باشید. شاید در مرحله‌ی اول این موضوع را فراموش کنید اما بالاخره یک روز باید آن را درست کنید؛ بنابراین نخواهید توانست مکانیک‌های زیادی را پیدا کنید که یک روز را برای تعمیر این بخش از خودروی شما صرف کنند. پس خودتان دست‌به‌کار شوید بهتر است. اینجا ۵ جنبه‌ی ناخوشایند جراحی یک خودرو برای تعمیر پوسیدگی بدنه را ذکر کرده‌ایم.

پوسیدگی همیشه بدتر از آن چیزی است که به نظر می‌آید
پوسیدگی از طرف پانل بیرونی شاید تنها یک وصله‌ی کوچکی به نظر آید که به بدنه رخنه کرده است اما وقتی‌که فرایند تعمیر را شروع بکنید به زودی خواهید فهمید که این پوسیدگی و زنگ‌زدگی به محدوده‌ی وسیع‌تری در بدنه انتقال یافته است.

repairing-rust-02
مشکل بسیاری از کانورتیبل ها این است که زنگ زدگی در نواحی داخلی اتفاق می‌افتد. این امر به خاطر انتقال آب از درزهای کناری سقف به طرف رکاب‌ها و قوس چرخ‌های عقب است که باعث می‌شود ساختار داخلی خودرو خورده شود؛ بنابراین پس از سمباده کشیدن به قوس چرخ پوسته‌ی بیرونی کنار زده شده و لایه‌ی داخلی پوسیده نمایان می‌گردد.

تردید و دودلی و علاقه به خودرو شما را از این کار بازمی‌دارد
متأسفانه باید وقتی‌که هر بخشی از فلز پوسیده را می‌برید وحشیانه (!) عمل کنید. پیش از اینکه عملیات جوشکاری شروع شود هر بخش فلزی‌ای که خورده شده باید توسط سنگ سمباده تمیز شود.

repairing-rust-03
این کار می‌تواند کاملاً دردناک باشد مخصوصاً وقتی‌که علاقه‌ی بسیار زیادی به خودروی خود داشته باشید.

هزینه‌ی پیشین در نظر گرفته شده برای تعمیر پوسیدگی شما را ورشکسته خواهد کرد
نمی‌دانیم در ذهن کسانی که تصمیم می‌گیرند کل فلز بدنه را با فیلر ترمیم کنند چه می‌گذرد اما شگفت زده خواهید شد وقتی بفهمید که بسیاری از تعویض کاران از این روش استفاده می‌کنند. پوشاندن حفره‌های زنگ زده با بتونه روشی سریع است اما در طولانی‌مدت این بتونه آب را به خود جذب خواهد کرد و دوباره به بدنه آسیب خواهد رساند و یا اینکه محافظت خوبی در برابر رطوبت نخواهد داشت.

repairing-rust-04

تعویض پانل‌ها می‌تواند کاری ارزان باشد و هماهنگی را بر هم بزند
در خودروهایی که نقاط زنگ‌زدگی و پوسیدگی مشخصی دارند شرکت‌های مشخصی پانل‌های تعویضی کامل را برای جاگذاری در مناطق پوسیده شده می‌سازند.

repairing-rust-05
متأسفانه این قطعات هرگز حالت استاندارد پانل‌های اصلی بدنه را نخواهند داشت؛ بنابراین وقتی که فلز اصلی بدنه جوشکاری و بریده شد به کرات خواهید دید که قطعه‌ی جایگزین آماده به نظر می‌رسد که با بدنه‌ی اصلی همخوانی ندارد.

repairing-rust-06

خودروی شما برای چندین هفته ظاهر مزخرفی خواهد داشت
اگر یک هفته‌ی کامل را کار می‌کنید پس احتمالاً تنها آخر هفته‌ها فرصت خواهید داشت تا روی خودرویتان کار کنید. بسته به آن نقطه‌ای از خودرو که نیازمند تعمیر است، این کار می‌تواند چندین آخر هفته‌ی شما را پیش از آماده شدن برای فرایند رنگ بگیرد.

repairing-rust-07
ما فرایند تعمیر نسل اول مزدا MX-5 را در اینجا نشان داده‌ایم که وقت زیادی را گرفت. ازآنجایی‌که در برخی رویدادها نیز شرکت می‌کردیم ظاهر خودرو بسیار بد جلوه می‌کرد. از طرف دیگر رنگ شدن این نواحی نیز نتیجه‌ای فوق‌العاده در پی نخواهد داشت. این امر همانند جراحی پلاستیک روی صورت است؛ اما مردد نشوید! در آخر خواهید فهمید که تمام این کارها ارزشش را داشته است.

repairing-rust-08
تعمیر نواحی زنگ‌زده و پوسیده‌ی بدنه چیزی است که قطعاً هر ماشین‌بازی باید یک‌زمان انجام دهد. واضح است که باید با خودروهای ارزان‌تر این کار را شروع کرد اما در طولانی‌مدت این امر تمرینی برای کارهای خاص‌تر و گران‌تر خواهد بود. توصیه‌ی ما این است که در زمان مناسب تعمیر را شروع کنید، نه خیلی زود و نه خیلی دیر. اگر زنگ‌زدگی را روی بدنه می‌بینید پس همین حالا آن را درست کنید.

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    کار واقعا سختیه!!!!!!!من تجربه رکاب 405 مدل 83 رو داشتم پدر ادم رو در میاره!!!!!!تازه وقتی کار تمام شد دیدم لکه های روی در و گلگیر بیشتر نشون میدن!(چون وقتی تموم شد و رنگش کردیم نو تر از بدنه نشون میداد)خلاصه یه کار کوچیک تبدیل شد به یه تعمیر کامل سپرها و قلم گیری و نقاشی بدنه و سپر و واکس و پولیش کامل و هزینه ناقابل 370 هزارتومنی(سال 89نه الان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)اما ارزشش رو داشت چون آخر کار خودت از ماشین لذت میبری و موقع فروش هم چون ماشین تمیز بود و عکس تعمیرات رو با فاکتور نشون دادم خریدار هم با خیال راحت و یه رضایت خاصی خرید ماشین رو.ولی یه هفته بی ماشین بودم!!!!!!!!!

    موافقم 10
    مخالفم 2
  2. Carbonado Aventador

    ۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4460 ديدگاه)

    خداروشکر ایران انقدر کشور خشکی هست که تو اکثر شهر ها پدیده زنگ زدن ماشین رو مشاهده نکنیم!!!
    فکر نمیکردم این کمبود بارون یجا به درد بخوره!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 12
    1. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

      ۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      اره تا حالا حتی ندیدم ماشینی بدنه ش زنگ زده باشه /////
      شاید خیلی کم پیش میاد

      موافقم 3
      مخالفم 14
    2. فرامرز

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      اونم با کیفیت رنگ پایین خودروهای ما!!!

      موافقم 5
      مخالفم 3
  3. Matin

    ۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (233 ديدگاه)

    دهن آدمو سرویس می کنه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  4. متین

    ۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (30 ديدگاه)

    یادم اون قدیما ماشین پلاک شمال همیشه قیمتش کمتر بود میگفتن چون رطوبش زیاده و بدنه زنگ زدگی داره . ههههه

    موافقم 16
    مخالفم 0
  5. محسن

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، ماشین من 111 سفید، الان یه چند وقته رکاب سمت راست، دوتا لکه بود الان سوراخ شده طی دوهفته، واقعا آزار میده منو، دیگه وقتشه باید کاری کرد به قول دوستان یه پولی باید پیاده بشیم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. Nima

    ۲۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم امروز بردم پارس دادم برای تعمیر روی دستگیره در راننده پوسیدگی داشت با زیر چراغهای عقب کار هزینه بر و وقت گیریه ولی خوب ارزششو داره

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. مهران

    ۱۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگر یه پاترول چهار در رو بازسازی کنید تازه میفهمید پوسیدگی چیه و چه پروسه کاربر و پر زحمتی است

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. آراد

      ۲۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا قراره اینکارو از فردا شروع کنم.پیشنهادی برام نداری؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. Erfan

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اره جون دلت .عزیزم بیا خوزستان ببین اینقدر رطوبت زیاده که ماشین بدون پوسیدگی نمی بینی……

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. MohammadSh

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من اینکارو خودم انجام دادم و مشکلی نداشتم چون زنگ زدگی سطحی بود.
    اما الان که یه مدت گذشته زیر بتونه شروع کرده به زنگ زدن و داره باد میکنه(علایم زنگ زدگی روی خوده بتونه هم هست).نمیدونم مشکل از کجاست.قبل بتونه باید آهنو ضدزنگ بزنم آیا؟

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا