تفاوت سیستم بای‌توربو با توئین توربو در چیست؟

مطمئناً هنگام مطالعهٔ متون خودرویی با دو کلمهٔ بای‌توربو (Bi Turbo) و توئین توربو (Twin Turbo) مواجه شده‌اید. کلماتی که به معنای مجهز بودن پیشرانهٔ خودرو به دو توربوشارژر هستند؛ اما چرا خودروسازان از دو کلمهٔ متفاوت برای بیان دو توربو بودن پیشرانه‌های خود استفاده می‌کنند؟ آیا تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد یا صرفاً دو نام مختلف هستند که مفهوم یکسانی دارند؟ در ادامهٔ این مطلب به بررسی تفاوت میان سیستم بای‌توربو و توئین توربو می‌پردازیم.

bmw-328d-10

اگرچه به نظر بسیاری توئین توربو و بای‌توربو تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو بیانگر یک ترکیب هستند اما تفاوتی جزئی میان این دو سیستم توربو وجود دارد. بای‌توربو به معنای استفاده از دو توربوشارژر مختلف در یک موتور است درحالی‌که توئین توربو استفاده از دو توربوشارژر یکسان معنی می‌دهد. بهتر است کمی ساده‌تر بیان کنیم. در سیستم بای‌توربو پیشرانه دو توربوشارژر با اندازه‌های مختلف مجهز می‌شود؛ یعنی یک توربوشارژر کوچک و یک توربوشارژر بزرگ. توربوشارژر کوچک در دور موتور پایین و هنگامی‌که گازهای اگزوز هنوز فشار زیادی ندارند مورداستفاده قرار می‌گیرد و چون دارای توربین کوچک‌تری است با فشار گاز پایین هم سریعاً دور گرفته و هوا را به پیشرانه تزریق می‌کند؛ اما پس از بالا رفتن دور موتور، توربوشارژر کوچک غیرفعال شده و توربوشارژر بزرگ‌تر وارد مدار می‌شود. بدین ترتیب پدیدهٔ تأخیر توربو تا حد زیادی از بین می‌رود چراکه در هر دور موتوری حداقل یکی از توربوشارژرها فعال هستند.

2009-bmw-7-series-v8-gasoli

اما در سیستم توئین توربو، هر دو توربوشارژر کاملاً یکسان بوده و یک اندازه دارند. در این سیستم هر دو توربوشارژر همزمان فعال هستند. سیستم توئین توربو عمدتاً در پیشرانه‌های V شکل مورداستفاده قرار می‌گیرد و هر یک از توربوشارژرها هوای موردنیاز یک ردیف از سیلندرها را تأمین می‌کنند. مثلاً در یک موتور V8 یک توربوشارژر هوای چهار سیلندر سمت چپ و توربوشارژر دیگر هوای چهار سیلندر سمت راست را تأمین می‌کند؛ بنابراین در این سیستم همچنان کمی تأخیر توربو وجود دارد که البته خودروسازان معتبر با استفاده از تکنولوژی‌های جدید این تأخیر را به حداقل ممکن رسانده‌اند.

b177667

البته این نام‌گذاری همواره در همهٔ خودروسازان به این صورت رعایت نمی‌شود و ممکن است شرکتی به‌صورت برعکس از آن‌ها استفاده کند. به‌عنوان‌مثال شرکت مازراتی برای پیشرانهٔ V6 مدل مراک از نام بای‌توربو استفاده می‌کرد درحالی‌که این موتور مجهز به دو توربوشارژر یکسان و هم‌اندازه بود که هرکدام هوای موردنیاز یک ردیف سه‌تایی از سیلندرها را تأمین می‌کردند.

پیشرانۀ بای‌توربو مازراتی مراک
پیشرانۀ بای‌توربو مازراتی مراک

اما غیر از سیستم‌های توئین توربو و بای‌توربو، جهت از بین بردن پدیدهٔ تأخیر توربو و همین‌طور افزایش توان پیشرانه، برخی از خودروسازان سیستم پرخوران سومی را بنام توئین شارژر بکار گرفته‌اند. در این سیستم موتور هم به توربوشارژر و هم سوپرشارژر مجهز است. همان‌طور که می‌دانید سوپرشارژر نیروی موردنیاز جهت چرخش توربین خود را مستقیماً از پیشرانه می‌گیرد و با گازهای خروجی منیفولد اگزوز کاری ندارد؛ بنابراین در این سیستم چیزی بنام تأخیر توربو وجود ندارد چراکه سوپرشارژر همواره در هر دور موتوری فعال است؛ اما نقطه‌ضعف سوپرشارژر این است که کمی از توان موتور را می‌گیرد. به همین دلیل برخی از خودروسازان مانند فولکس‌واگن و ولوو از هردوی توربوشارژر و سوپرشارژر در پیشرانه‌های خود استفاده کرده‌اند.

پیشرانۀ توئین شارژر فولکس‌واگن
پیشرانۀ توئین شارژر فولکس‌واگن

نحوهٔ کار این سیستم بدین‌صورت است که در دور موتور پایین یعنی هنگامی‌که فشار گازهای خروجی کم است، سوپرشارژر فعال بوده و با اتصال به موتور نیروی موردنیاز خود را تأمین و هوا را به موتور تزریق می‌کند؛ اما وقتی دور موتور بالا رفت، سوپرشارژر غیرفعال شده و ارتباطش با موتور قطع می‌گردد. در این مرحله توربوشارژر که نیروی موردنیاز خود را از فشار گازهای خروجی تأمین می‌کند وارد مدار شده و هوا را به پیشرانه می‌رساند.

پیشرانۀ توئین شارژر ولوو
پیشرانۀ توئین شارژر ولوو

و درنهایت آئودی هم راه حال دیگری را برای از بین بردن تأخیر توربو بکار برده است. این شرکت برای اولین بار مدل SQ7 خود را به سه توربوشارژر مجهز کرده که یکی از آن‌ها الکتریکی است یعنی نیروی موردنیاز برای چرخش توربین آن به‌صورت الکتریکی تأمین می‌شود. بدین ترتیب این توربوشارژر الکتریکی در هنگام پایین بودن دور موتور بدون نیاز به فشار گازهای خروجی فعالیت کرده و هوای موردنیاز پیشرانه را تأمین می‌کند. درنتیجه تأخیر دو توربوشارژر دیگر کاملاً از بین می‌رود.

پیشرانۀ سه توربوی آئودی SQ7
پیشرانۀ سه توربوی آئودی SQ7

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

23 دیدگاه

  1. Bavaria
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    ممنون از آقای دهقان خیلی مفید بود

    پاسخ
  2. علي دانشمند
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    موتور فقط تنفس طبیعی
    حتی ماسل کارهای آمریکایی (((موستانگ و کامارو))) که به حجم زیاد پیشرانه و سیلندر معروف بودن تسلیم موتورهای توربو دار شدن اما هنوز کمپانیهای خاص اروپایی مثل لامبو هست زنده باد لامبورگینی که سر تعظیم به توربو نکرده و همچنان داره موتور تنفس طبیعی میسازه
    لذت شتاب خطی تنفس طبیعی یه چیز دیگست

    پاسخ
    1. Bavaria
      سوابق: (248 دیدگاه) ,

      بازار ی جای خیلی نامرد و ناجوانمرد و بی رحمه
      هرکی سر تعظیم به شرایط بازار خم نکنه،بازار اونو خم میکنه(به استثنا مدل های محدود که بازار مخصوص دارند)

      پاسخ
      1. علي دانشمند
        سوابق: (49 دیدگاه) ,

        داش Bavaria این کامنتی که دادی خیلی زیبا بود چون من هم ورشکست شدم و جلمه شما رو میفهمم که گفتی هرکی سر تعظیم به شرایط بازار خم نکنه،بازار اونو خم میکنه

        پاسخ
        1. Bavaria
          سوابق: (248 دیدگاه) ,

          ممنون منم ی تجربه رو ب شکست داشتم ک بزور جمعش کردم

    2. رامتین
      سوابق: (735 دیدگاه) ,

      وقتی شرکتهای قویتر مثه فراری و بوگاتی دارن توربو میزنن بفکر لامبو نباش. مثه اینکه مثلا تیمهای درجه یک فوتبال دنیا یه تغییری در رویه خود بدن، بعد شما بگی مثلا تیم سوئد هنوز تغییری نداده و بگی پس زنده باد سوئد. اصولا همیشه از برترینها حمایت کن. شرکت بنز در حدی هست که لامبو را میتونه قورت بده. همون ماشین فرمول1 اشو بیاره، اوانتادور جلوش محو میشه. البته منظور اینه که دانش فنی شرکت بنز خیلی قویتره.

      پاسخ
      1. Roozbeh
        سوابق: (6 دیدگاه) ,

        آونتادور یه ماشین کامله و هیچ حرفی توش نیست. وقتی مک لارن رو قورت میده شما میگی مرسدس بنز آونتادور رو قورت میده؟😁😁 یکم فکر کن بعد حرف بزن

        پاسخ
      2. علی
        سوابق: (121 دیدگاه) ,

        ماشین فرمول یکو با ماشین شهری مقایسه میکنی؟
        اسپرت ترین مدل شهری بنز ک فعلا AMG GT-S هستش ک از هوراکانم جا می مونه
        هر چند مقایسه این دوتا خالی از اشکال نیس

        پاسخ
  3. Daniel
    سوابق: (278 دیدگاه) ,

    لامصب کیفیت از زیر کاپوت BMW و BENZ چکه میکنه… .

    پاسخ
      1. Daniel
        سوابق: (278 دیدگاه) ,

        درست میگی شرمنده.تازه آئودی از لحاظ تکنولوژی بالاتر بود چون ی توربو الکتریکی اضاف داره که تاخیر رو از بین میبره.

        پاسخ
  4. پرهام
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    توربو واقعا جذابیت داره ولی اون روزی که صدای V12 یه لامبو یا فررا ری به گوش نرسه نصفی از روح صنعت اتومبیل پر میکشه .

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (330 دیدگاه) ,

    یکی از مفید ترین مطالبی که در سایت پدال موجود هست سپاس بسیار از نویسنده محترم

    پاسخ
  6. pooriya
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    ی سوال چرا خودرو سازان از توربو شارژرها ی الکتریکی استفاده نمیکنن ؟؟ مزایای زیادی داره از جمله نبود تاخییر و لگ و کاهش قطعات مکانیکی
    ی زمانی سیستم فرمان هیدرولیکی خوب بود ولی سیستن فرمان الکتریکی جاشو گرفت یا سیستم سوخت رسانی کاربراتوری که مکانیکی هست با سیستم سوخت رسانی انژکتوری جایگزین شد الان هم توربو الکتریکی باید جایگزین توربوی مکانیکی بشه

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1169 دیدگاه) ,

      درود. مهمترین مشکل توربوهای الکتریکی احتمالا تامین برقشونه. در آینده اگر خودروسازها از باتری های 48 ولتی بجای باتری های 12 ولتی فعلی استفاده کنن، این مشکل حل میشه. در نمونه های آزمایشی با استفاده از این سیستم از موتور 1.2 لیتری، 259 اسب بخار قدرت گرفته شده که میشه 216 اسب به ازای هر لیتر حجم موتور که واقعا زیاده. اما مشکل دیگه فشار بالا و استهلاک موتور هستش. در نهایت اگر استفاده از توربوهای الکتریکی رایج بشه پیشرفت زیادی در صنعت خودرو به وجود میاد.
      ——————————————————–
      پی نوشت: سیستم توئین توربوی ب ام و از دوتا توربو با اندازه های مختلف استفاده میکنه و در سایت ب ام و، سیستم بای توربو رو اینجوری معرفی کرده که از دوتا توربوی هم اندازه استفاده میکنه! گویا تعاریف متفاوته

      پاسخ
  7. M
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    توئین پاور و توئین اسکرول که ب ام و استفاده میکنه چیه ؟؟ دوتا توربو هستش ؟؟ …

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1169 دیدگاه) ,

      درود. تا جایی که بنده اطلاع دارم، توئین پاور توربو به معنی استفاده از دوتا توربو هستش که سایز متفاوتی دارن. اما توئین اسکرول یک توربو هستش که توسط دوتا لوله اگزوز به چرخش درمیاد. یعنی به جای اینکه همه سیلندرها دودشون یکی بشه و وارد توربو بشه، سیلندرهایی که به صورت همزمان کار میکنن (مثلا سیلندر الف و ب) از یک لوله دودشون حرکت میکنه و سیلندرهای دیگه که زمان بندیشون قرینه این سیلندرها هست (مثلا ج و د)، از یه لوله دیگه دودشون خارج میشه و به توربو میرسه. این روش تاخیر توربو رو کاهش میده چون دود پیوسته و با فشار کافی در اختیار توربو قرار میگیره.

      پاسخ
  8. Mostafa
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خیلی جالب بود ممنون وای به حالمون اگه روزی پراید هم به سیستم توربو مجهز بشه

    پاسخ
  9. امیر
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    سلام عکس اول که موتور بی ام و هست تنها دارای یک توربوشارژه و تویین یا بای نیست.

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل MPH
    MPH
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    جا داره یه یادی هم بکنیم از سیستم توربو در ماشینای فرمول یک که به واسطه سیستم mgu-h تاخیر عملکرد ندارن

    پاسخ
  11. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    یکی از بهترین مطالب این سایت بود.

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل Hamed Ferrari
    Hamed Ferrari
    سوابق: (54 دیدگاه) ,

    خب اونوقت باید 911 هم بای توربو باشه که… یعنی بای توربو همون معنی توربو متناوب رو بده . تا جایی که من میدونم اینا فرق دارن و توی متناوب دو توربو با اندازه های مختلف در دور موتور متفاوت کار میکنن ولی تو بای توربو در دور موتور بالا توربو کوچک از مدار خارج نمیشه و به توربو بزرگتر کمک میکنه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.