تفاوت بین واحدهای کیلووات، PS و اسب‌بخار

زمانی که خودروی اسپورت جدیدی عرضه می‌شود یکی از جذاب‌ترین مشخصات برای افراد میزان قدرت تولیدی آن خودرو است.

drift
قدرت به عنوان یک هویت عبارت از میزان سریع بودن و توانایی یک خودرو در حرکت دادن یک خودرو به جلو مطرح است که این توانایی و اجبار به حرکت جلو به گشتاور تولیدی پیشرانه‌ی احتراق داخلی نیز بستگی دارد. این موضوع در مهندسی به‌طور عمومی میزان “کار” خودرو برای حرکت خوانده می‌شود؛ اما در نواحی مختلف جهان واحدهای یکسانی برای بیان میزان قدرت یک خودرو وجود ندارد ولی می‌توان با استفاده از فرمول‌های مختلف واحدها را به یکدیگر تبدیل کرد. بیایید با هم نگاهی به تفاوت واحدهای مختلف بیندازیم.

  • کیلووات Kilowatts

1kW = 1.341hp

از نظر فنی این فرم از اندازه‌گیری یکسان‌ترین روش محاسبه و اندازه‌گیری قدرت بوده و توسط هر مهندسی در هرکجای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. وات یک واحد SI (سیستم بین‌المللی) بوده به این معنی که همانند متر، کیلوگرم، ژول و ثانیه بر مبنای سیستم متریک شکل گرفته است. وات میزان انرژی ترانسفر شده در واحد زمان است که در واقع همان کاری است که پیشرانه‌ای احتراق داخلی انجام می‌دهد.

این واحد اکثراً در نیم‌کره‌ی جنوبی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند توسط گشتاور چرخ در حال گردش و توسط این فرمول محاسبه شود:

1kw
کیلووات بیش‌ازپیش در ذکر قدرت خروجی پیشرانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعجبی نخواهیم کرد اگر که در اروپا نیز این واحد به عنوان استاندارد تعیین شود اگرچه که ممکن است آمریکایی‌ها فشار زیادی برای ممانعت از این کار وارد کنند.

اگرچه با عرضه‌ی روزافزون خودروهای الکتریکی استفاده از این واحد افزایش یافته اما توانایی پیشرانه‌های الکتریکی با استفاده از کیلووات ساعت kWh بیان می‌شود که در واقع بیانی از توانایی تولید بخش معینی از قدرت توسط آن پیشرانه است.

  • اسب بخار HP

horsepower
این واحد که توسط پدر ماشین بخار آقای جیمز وات خلق شده تا به امروز هم کاربرد داشته و در اکثر نقاط دنیا از آن برای بیان قدرت خروجی پیشرانه استفاده می‌شود. اسب بخار یعنی حمل 14968 کیلوگرم جرم توسط یک اسب در یک دقیقه و به فاصله‌ی 30.5 سانتی‌متر. هیچ‌کسی نمی‌داند که آیا اسبی وجود دارد که بتواند این مقدار از بار را حمل کند یا خیر. این واحد قدرت به وات اجازه داد تا مقایسه‌ای مستقیم بین لوکوموتیو بخار خود و اسب‌های معمولی داشته باشد. تا زمانی که ماشین بخار اختراع نشده بود بخش اعظم حمل‌ونقل در سلطه‌ی اسب‌ها بود.

اسب بخار هنوز هم به عنوان واحد اصلی قدرت باقی مانده و در اکثر نقاط جهان نیز از همین واحد استفاده می‌شود. با استفاده از فرمول‌های زیر می‌توان تبدیلات مختص اسب بخار به دیگر واحد را انجام داد:

equation
البته استفاده از اسب بخار نیز دردسرهای خاص خود را دارد. BHP (brake horsepower) به تجهیزات موردنیاز برای تست قدرت خروجی پیشرانه‌ها اشاره دارد. در ایالات‌متحده این مورد تنها با قطعات جانبی متصل به قوای محرکه اندازه‌گیری می‌شود و البته برخی موارد جانبی در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین اگر همه‌ی قطعات در جای خود باشند، اعداد اسب بخار HP آمریکایی‌ها بالاتر از BHP محاسبه شده توسط اروپایی‌ها به دست می‌آید.

WHP یا اسب بخار چرخ نیز نشان‌دهنده‌ی قدرت مفیدی است که پیشرانه تولید می‌کند و این واحد نیز با استفاده از گشتاوری که از طریق قوای محرکه به دست می‌آید محاسبه می‌شود.

  • PS

1PS = 0.986hp

ps
این کلمه مخفف pferdestärke است که ترجمه‌ی ساده‌ی آن همان اسب بخار است اما برخی اصلاحات متریک در آن صورت گرفته تا مناسب حال قرن 21 باشد. اسب بخار متریک در اروپا به‌عنوان واحدی استاندارد برای اندازه‌گیری و بیان قدرت بکار می‌رود و احتمالاً در آینده‌ای نه‌چندان دور در انگلستان نیز به‌طور گسترده استفاده خواهد شد.

استاندارد مهندسی رسمی برای اندازه‌گیری اسب بخار متریک به میزان قدرت مورد نیاز برای بالا بردن 75 کیلوگرم جرم به اندازه‌ی یک متر و در یک ثانیه تعریف می‌شود. این واحد 1.4 درصد بیشتر از واحدهای امپریال قدیمی است.

حال که تعاریف و تفاوت‌های واحدهای مختلف قدرت را دانستیم بهتر است نگاهی به قدرت تولیدی برخی خودروهای مشهور بیندازیم:

Nissan Skyline GTR R34: 206kW = 276hp = 280PS

nissan-skyline-gtr-r34
McLaren 570S: 419kW = 562hp = 570PS

mclaren-570s
Honda Civic Type-R FK2: 228kW = 306hp = 310PS

honda-civic-type-r-fk2
Bugatti Chiron: 1,103kW = 1,479hp = 1500PS

bugatti-chiron
فکر می‌کنم که اکثر شما طرفدار اسب بخار باشید چراکه در کشور ما نیز این واحد بیش از همه بکار رفته است. این‌طور نیست؟

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

27 دیدگاه

    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3651 دیدگاه) ,

      خیلی خیلی مفید بود .
      ممنون.
      اونتادور Sv
      740 اسب بخار
      755 PS
      560 KW

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Elring-aventador
        Elring-aventador
        سوابق: (284 دیدگاه) ,

        اونتادور سوپر ولوچه جاش اینجاس ❤️ حتی اگه انجین 1425 پژو روش باشه

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3651 دیدگاه) ,

          درسته
          من میگم خودروسازی یعنی گروه آئودی…
          لامبو
          ائودی
          دوکتی

        2. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3651 دیدگاه) ,

          داداش لامبو تنها خودروسازیه که به جای horsepower از bullpower استفاده میکنه ! ( روح فروچیو به خوابم اومد و ازم خواست اینو به همه بگم. بگم لامبورگینی با همه متفاوته. ).

          وگرنه چطور میشه با موتور 740 اسبی رکوردی زد که لافراری با 1000 اسب بخار جرات نکرد بزنه ؟ ( 6:59:74 )

      2. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        اقا مجید عزیز خوشحال شدم کانتتو دیدم
        گفتم رفتی دیگه

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3651 دیدگاه) ,

          عزیزی
          گفتم چند وقت باشم.
          الان اگه برم
          از وجود دوستان عزیزی مثل شما محروم میشم
          ثانیا بعضی عزیزان فکر خواهند کرد دخالت کردن در امور بقیه جواب میده و این کار رو بعد از من در مورد کسای دیگه هم ادامه میدن

      3. mohammad
        سوابق: (21 دیدگاه) ,

        “Elemento” شما شب کمتر غذا میل کن که کمتر خواب ببینی.

        پاسخ
    2. فقط انگلستان
      سوابق: (425 دیدگاه) ,

      با تشکر از آقای شاهین احمد زاده عزیز
      مطلب خوبی بود اگه می شه مقاله ای هم از رنجروور کوپه بذارید خیلی وقته منتظر یه مقاله در موردش هستم.

      پاسخ
    3. مجید
      سوابق: (459 دیدگاه) ,

      ممنون از نویسنده واقعا آموزنده بود

      پاسخ
  1. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به قول جرمی:
    اسب بخار بیشتر باعث فروش خودرو میشه.
    با گشتاور بیشتر مسابقه را میبری!
    اسب بیشتر؛ تاپ اسپید بالاتر
    گشتاور بیشتر؛ شتاب بالاتر
    اسب را بیخی، گشتاور را عشقه!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Elring-aventador
      Elring-aventador
      سوابق: (284 دیدگاه) ,

      داداش شرمنده اخلاق ورزشیت !

      ولی خب این فقط یه شوخی مسخره بود … خیلی جدی نگیر حرفای جرمی کلارسون رو …

      http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/10/1kW.jpg

      نمی خوام روی فرمول ها مانور بدم ولی با توجه به همین یه فرمول گشتاور تولیدی یه ماشین به خیلی چیزا بستگی داره ولی به طور مستقیم به اسب بخار (توان) بستگی داره ینی هرچی اسب بخار کمتر باشه به همون نسبت گشتاورش کمتر میشه .

      پاسخ
    2. کامیاب
      سوابق: (458 دیدگاه) ,

      فک کنم این مال هنری فورد بود نه جرمی.
      گشتاور ربطی به شتاب نداره،اسب بخار هم ربطی نداره،توازن بین اسب بخار و گشتاور هست که شتاب افزاینده رو بیشتر میکنه.

      پاسخ
      1. کامیاب
        سوابق: (458 دیدگاه) ,

        هنری فورد،جرمی خخخخ
        بارها گفته شده،از کارول شلبی هس

        پاسخ
    3. M
      سوابق: (40 دیدگاه) ,

      فک کنم اینو شلبی گفته نه اون اورانگوتان !

      پاسخ
    4. آرش
      سوابق: (126 دیدگاه) ,

      رابطه گشتاور و شتاب خطی نیست که گشتاور بیشتر الزاما به معنی شتاب بیشتر باشه

      پاسخ
  2. amin
    سوابق: (255 دیدگاه) ,

    با هر واحد و فرمولی که حساب کنید اون ماشین زرد تو عکس اول نهایت قدرته!!!!

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Elring-aventador
    Elring-aventador
    سوابق: (284 دیدگاه) ,

    مرسی اقا شاهین تشکر فراوان عزیز

    عاشق فیزیکم وقتی در مورد یه انجین v8 باشه و حسابی ادمو اذیت کنه تا با محاسبه بوست توربو و ضریب های اصطکاک و هدر رفتنای نیروی موتور و… بخوایی بازدهش رو حساب کنی

    علم فقط علم خودرو

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Elring-aventador
      Elring-aventador
      سوابق: (284 دیدگاه) ,

      رفقا فقط یه مطلبی

      تو قسمتی که کیلو وات رو توضیح داده بود منظور از چرخ در حال گردش گشتاور انتهایی شاطون هایی که میلنگ رو میچرخونن هست نه گشتاور انتهایی لاستیک ها

      پاسخ
      1. کامیاب
        سوابق: (458 دیدگاه) ,

        در اکثر مواقع اسب بخار اعلامی کارخونه ها گشتاور میلنگ هست و نه گشتاور انتهایی چرخ ها.آونتادور راست میگه.

        پاسخ
  4. کامیاب
    سوابق: (458 دیدگاه) ,

    ممنون از نویسنده عزیز ولی اینطوری که شما توضیح دادید شاید عوام برداشت درستی از مفهومش نداشته باشن.
    ببینید به زبان ساده:
    گشتاور:نیرویی که شما مثلا به یک پیچ گوشتی وارد میکنید تا پیچی رو بچرخونید(همین رو تعمیم بدید به خودرو)
    اسب بخار:توانایی شما در تبدیل انرژِی غذایی که خوردید به نیرویی که با اون پیچ گوشتی رو بچرخونید.(با راندمان اشتباه نگیرید،این عددی بزرگتر از یک هست (معمولا)و نشان دهنده کارا بودن یا نبودن ابزار یا شخصی نیست)
    حالا چون انسان مد نظره از ضریب تبدیل انرژِی استفاده میشه،در خودرو ضریب تبدیل انرژی موجود در سوخت به کار که در آخر ضربدر راندمان خواهد شد)
    راندمان یا بازده:انرژی خروجی یا تبدیل شده نسبت به انرژی وارد شده ،یعنی یکی زیاد غذا بخوره زوربازوش کم باشه،یا برعکس)
    راندمان از فرمول توان ورودی بر توان خروجی یا تبدیل شده بدست میاد.
    کار:نیرویی که وارد میشه و موجب جابجایی هست.W=F.D.Cos^
    مثل باز کردن یک پیچ با نیروی 10نیوتون در مدت ده ثانیه.
    (نیرو که با F یا همون فورس بیان میشه عبارت است از توانایی انجام کار که با انرژِی تقریبا هم معنیه)

    پاسخ
  5. XmanSHP9
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    با دیدن عکس شیرون جون تازه ای گرفتم!

    پاسخ
  6. Joker
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    گشتاور رو کجا نوشته یکی به من بگه!؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.