تونل باد چگونه کار می‌کند؟

تونل‌های باد برای شبیه‌سازی جریان‌های هوا یا سیالات روی بدنه وسایل نقلیه یا هر وسیله‌ای که در تماس و اصطکاک با محیط پیرامونی خود قرار می‌گیرد، به کار می‌روند. سابقه اولین تونل باد به سال 1871 برمی‌گردد. امروزه برای بهبود آئرودینامیک خودروها و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی و سروصدا از تونل‌های باد استفاده می‌شود.

فراری 458 ایتالیا در تونل باد
فراری 458 ایتالیا در تونل باد

فن‌های غول‌پیکر

همواره در تونل‌های باد یک یا چند فن الکتریکی وجود دارد که به منظور هدایت جریان هوا به داخل و یا خارج از محل آزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال فن تونل باد کمپانی GM (جنرال موتورز) قطری معادل ۴۳ فوت دارد؛ این عدد معمولاً برای سایر کمپانی‌ها معادل ۲۰ فوت و یا کمتر می‌باشد. بعضی از تونل‌ها، هوا را بارها در یک چرخه بسته به جریان در می‌آورند و از یک جبهه هوا چند مرتبه استفاده می‌نمایندنمایند (در اصطلاح: Göttingen type)؛ سایر تونل‌ها هوا را از یک طرف از اتاق‌های مجاور کشیده و پس از اتمام آزمایش از طرف دیگر آن را تخلیه می‌نمایند (در اصطلاح:Eiffel type).

فن های غول پیکر برای تسریع جریان هوا
فن های غول پیکر برای تسریع جریان هوا

الگوی سنجش

در زیر سطح هر تونل، دستگاه‌های سنجش دقیق، نیروها و گشتاورهای افقی (دِرگ) و عمودی (لیفت) وارد شده به اتومبیل مورد تست را اندازه گیری می‌کنند. سنسورهای دیگر، وظیفه ثبت دمای هوا و فشار در نقاط کلیدی را بر عهده دارند. علاوه بر نیروی الکتریکی که برای به حرکت در آوردن هواکش‌ها مورد نیاز است، در برخی از تونل‌ها، انرژی صرف حفظ کردن فشار و رطوبت هوای درون محل تست می‌شود.

How-a-wind-tunnel-works-placement
انجام تست

تونل‌های باد بر حسب نیاز می‌توانند شرایط اتمسفری را معکوس نمایند؛ اتومبیل مورد تست، هنگام عبور جریان هوا از بالا و اطراف آن ساکن بوده، که این مطلب باعث بروز اختلال با سطح زمین می‌شود. برخی از تونل‌های باد، مشکل اختلاف سرعت با دنیای واقعی را توسط غلتک‌های متحرک مرتفع می‌کنند. این موضوع به خصوص در تست اتومبیل‌های “فرمول یک” که تأثیر سطح زمین بر روی عملکرد اتومبیل بسیار حیاتی می‌باشد، رایج است. سایر تونل‌ها نتایج خوب خود را با از بین بردن لایه ای از هوا که مهندسان هوافضا آن را “لایه مرزی” می‌نامند، به دست می‌آورند.

شمای کلی یک تونل باد
شمای کلی یک تونل باد

در لایه مرزی، سرعت جریان هوا از صفر بر روی سطح زمین تا حداکثر سرعت خود در بالاترین نقطه لایه متغیر است. هدف اصلی هر تونل هوا داشتن باریک‌ترین لایه مرزی ممکن است تا بتواند به بهترین شکل، شرایط یک اتومبیل در حال حرکت بر روی جاده را بازسازی نماید.

مرسدس بنز سری W-201 در تونل باد
مرسدس بنز سری W-201 در تونل باد

درباره نویسنده

تصویر پروفایل پژمان

پژمان فاطمیان، کارشناسی رشته مهندسی مکانیک در حرارت و سیالات و هم‌اکنون نیز در رشته مهندسی مدیریت اجرایی مشغول به تحصیل می باشد. عاشق اتومبیل، تکنولوژی شکلات و تیم بارسلونا !

66 دیدگاه

  1. کیان
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    “سابقه اولین تونل باد به سال 1871 برمی‌گردد.”
    این منو تحت تاثیر قرار داد…

    پاسخ
    1. انزو
      سوابق: (370 دیدگاه) ,

      پس اگه بدونی ک سابقه ایران خودرو ب چ سالی برمیگرده چقد تحت تاثیر قرار میگیری؟

      پاسخ
      1. انزو
        سوابق: (370 دیدگاه) ,

        این فراری 458 خدای آیرودینامیکه ها.

        پاسخ
        1. مک میسل
          سوابق: (2636 دیدگاه) ,

          من تو یه خبر خوندم ماشین رزبرگ از همیلتون درصد تونل بادش بهتره؟؟؟؟؟؟؟؟؟کسانی که میدونن لطفا منو توجیح کنن.

      2. erfan
        سوابق: (45 دیدگاه) ,

        تاریخ ساختش به چند ده سال بعد بر نمیگرده ..میره!!!!

        پاسخ
  2. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    اولین تونل باد ساخت یه انگلیسی بود.

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      زیگما کجا بودی ؟؟؟

      یدفعه ظهور میکنی !!!!!!

      پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          چه اتفاقاتی ؟؟؟

          چیزی شده ؟؟؟

          تو مسیر شمال ؟؟؟

        2. امید
          سوابق: (1324 دیدگاه) ,

          ای ناقلا رفتی برزیل زیگما

      1. PEUGEOT
        سوابق: (997 دیدگاه) ,

        زیگما به قول میلاد چند روزه که نبودی پدال سوت و کور بود
        اگه توی مسیر زیاد شلوغ نمی کردی الان شویت پلو با ماهی بهت چسبیده بود

        پاسخ
  3. ROLLS R R ROYCE
    سوابق: (190 دیدگاه) ,

    ماشین های ایرانی مخصوصا سمند آیدرودینامیک ش خیلی پایینه!!!!

    چون ایران تونل باد نداره!!!!!

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      چون ایران تونل باد نداره ، سمند ایرودینامیکش بده ؟؟؟

      این چه حرفیه ؟؟؟

      سمند در زمان خودش ( 15 الی 16 سال پیش ) ایرودینامیکش بد نبود ، اما

      خب برای الان ضعیفه .

      پاسخ
    2. Ferya
      سوابق: (687 دیدگاه) ,

      آیرو دینامیک سمند شرف داره بر ال90 فرانسوی که اونا تونل باد دارن و ما نداریم
      شما برو جاده کوهستانی پشت سمند بشین ، بعد همون مسر رو با ال90 برو . مطمئنا” اگه با همون سرعتی که با سمند پیچ ها رو رد میکردی با ال90 بری یه داستان غم انگیز میــشه …

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        ربطی به تونل باد داشتن و نداشتن نداره .

        خودروساز ها ماشین هاشونو برای تست به کشورهای دیگر میفرستن .

        حالا چه ایمنی باشه . چه ایرودینامیک . چه تست در کویر و مناطق

        قطبی .

        در مورد پیچ هم حرف شما درسته .

        پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      چطور ؟؟؟

      مگه ایرودینامیکش بده ؟؟؟؟

      پاسخ
      1. شهاب
        سوابق: (266 دیدگاه) ,

        درود
        پ ن ایرودینامیکش خوبه!
        با چشم میشه ضریب درگشو حدس زد!! 😀

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          ربطی نداره .

          ماشین اقتصادی همینه .

          مگه مطلب تونل باد رو نخوندی که نیسان لیف و تویوتا

          پریوس چه ارقامی داشتند ؟؟؟

          تازه ژاپنی بودند .

          باید ببینی هدف و اولویت خودروساز چی بوده !!!!

          شما باید این ماشینو با همرده های خودش مقایسه کنی .

        2. Ferya
          سوابق: (687 دیدگاه) ,

          ارتفاع بلندی برای افراد قد بلند لازم نیست

          پس اینجوری اگه کسی قد بلند باشه نمیتونه سوار ماشین کوپه بشه ..؟
          نه داداش من اگه داخل ماشین و فرم کلیش درست طراحی بشه نیازی به همچین ستون های بلندی نیست

          نمیدونم واقعا ستوناش چرا انقد بلنده …؟!!!

        3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود بر شما .

          عزیز جان شما خودت یک بار دیگر جملتو بخون !!!!!!

          وقتی وضع نابه سامان جاده ها و خیابان ها در طراحیه

          ماشین لحاظ میشود ، طبیعتا باید فاصله ی کف ماشین از

          سطح جاده بیشتر باشد ، وقتی بیشتر میشه ، به جای

          افزایش طول خودرو ، که خود باعث افزایش قیمت و

          قرارگیری خودرو در کلاس دیگری میشود ، با افزایش

          ارتفاع جبران میکنند .

          بعد شما چرا این ماشینو با ماشین کوپه مقایسه میکنی ؟؟

          ماشین کوپه فازش چیز دیگری است ، ماشین کلاس B فازش

          چیز دیگری است !!!!

          خودروی کوپه باید دارای خصوصیاتی خاص باشد ، از جمله :

          فاصله ی کم تا زمین به خاطر چسبندگیه خوب و هندلینگ .

          فرمان پذیری خوب . و ….

          ماشین اقتصادی معنیش با کوپه فرق داره . حتی از

          اسمشون هم پیداست .

          تا جاییکه من مطالعه کردم ، ستون های بلندش به خاطر

          این مسأله است . البته باید یاداور بشم که تعادل

          ماشین رو در سرعت های بالا مخصوصا در سرپیچ به

          هم میریزد .

    2. شهاب
      سوابق: (266 دیدگاه) ,

      یکم نبوغ تو طراحیش به کار نرفته، چه فکری کرده داچیا خدا میدونه!
      حالا شما بیا بگو موتور و گیربکسش حرف نداره ، جاداره ، . .
      از همه بدتر قیمت این اسب وحشی هست که در حدودایه 44 بیلیون تومان ناقابل برا نسخه ی گیربکس منوال و در نسخه لیمیتد ادیشن 47 بیلیون آب میخوره
      در سالیان گذشته و خیلی نزدیک که شما یادتون نمیاد! با این پولا میشد بنز و بی ام دبیلیو و لکسس و . . . خرید! خدا اون روزا رو برگردون

      نفدی بود بر ال 90! 😀

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        نبوغ توش بوده ، اما دیده نمیشه .

        به خدا اینو هزار بار گفتم .

        این ماشین توسط طراحان رنو و داچیا انجام شده .

        هدف این ماشین تولید و عرضه در کشورهای جهان سوم بوده .

        اینهایی که میگم در این ماشین اولویت داشتند :

        صندوق بزرگ . ارزان سازی داخل و خارج . فضای بزرگ داخل .

        ابعاد کوچک بیرونی . استهلاک کم . کم مصرف . ارتفاع بالا برای

        افراد قد بلند .

        به طور کلی : این ماشین طوری طراحی شده که جوابگوی 90درصد

        بازار های مختلف دنیا باشه . وقتی گزینه ی اخر نمای ظاهری

        میشه ، خب معلومه نمای ظاهریش چندان جالب نمیشه .

        ولی خب از نظر من زیباست . حتی از پرشیا .

        حالا چون این ماشینی که قراربود جزو ارزونترین ماشینهای دنیا

        باشه ، به این شکل داره در ایران عرضه میشه ، تقصیر رنو و

        داچیا نیست . مملکت ما بیخوده .

        سیستم تعلیق این ماشین طوری طراحی شده که جوابگوی جاده ها و

        خیابان های جهان سوم باشه .

        ماشینی بوده که سیاستش ماشین دار شدن همه بوده .

        ال90 در زمان عرضه 3تا موتور داشت در بازار جهانی :

        موتور 1.4 لیتر با 8 سوپاپ با قدرت 75 اسب بخار .

        موتور 1.6 لیتر با 8 سوپاپ با قدرت 90 الی 95 اسب بخار .

        موتور 1.6 لیتر با 16 سوپاپ با قدرت 105 اسب بخار .

        اگر مدیران موتور ضعیف رو بگذارند و سودشون رو معقول کنند ،

        ماشینه ارزونی میشه . .

        خلاصه بگم که یکی از بهترین ماشینها در رده ی خودشه .

        پاسخ
        1. شهاب
          سوابق: (266 دیدگاه) ,

          کاملا صحیح
          اما تا زمانی که اینجا بیخوده , اینم بیخوده . . .

        2. میلاد
          سوابق: (208 دیدگاه) ,

          طراحی بد فرم و ناراحت صندلی ها ،دستگیره ی تا حد امکان مضحک درب عقب و نفوذ حداکثری صدای موتور به داخل کابین هم از اولویت های طراحان لوگان بوده!
          پی نوشت:این مقاله ی پدال برسد به دست کارکنان مرسدس 😀

        3. چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
          سوابق: (486 دیدگاه) ,

          درود.
          میلاد این حرفو تو زدی ؟!!
          “ولی خب از نظر من زیباست . حتی از پرشیا . ”
          وای بر من !!!
          انصافا ال ممد ماشین بدی نیس ولی گند زده به طراحی
          ینی اینقد کییییییفیت با قیمت پایین براش مهم بوده که نمیتونسته یه دوزار خرج قیافه ی این لگن (ببخشید لوگان) بکنه.

        4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          بله چاپلو این نظر من بود .

          کیفیت این ماشین پایین نیست . یک بار گفتم مقیاستون

          کیفیت ایران نباشه . ایران فقط بلده گند بزنه .

          اما باز همین ال90 از خیلی ماشین های دیگه با کیفیت

          تره .

          کلا پروژه این ماشین ، براساس کاربدی و ارزان قیمت

          تعریف شده .

          شما به من بگو از چه نظر کیفیتش پایینه تا جوابتو بدم .

          مگه ندیدی نیسان هم داره برند ارزان قیمت خودشو با نام

          داتسون راه میندازه .

          داتسون و همین ال90 مشترکاتی خواهند داشت .

          ماشین های لادا بر اساس همین ال90 داره ساخته میشه .

        5. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          چاپلو جان تست های این ماشین رو از تهران تا مشهد ،

          تهران تا اصفهان و …. بخون و با مزایا و معایب این

          ماشین اشنا بشو .

          این ماشین توسط مجله ی ماشین تست شد و لقب جان سخت

          محبوب گرفت . دیگه بنز نبوده که بگیم پارتی بازی شده .

        6. چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
          سوابق: (486 دیدگاه) ,

          درود.
          اقا من نمیدونم چرا ما یه حرفی میزنیم دوستان عزیز یه برداشت دیگه ای میکنن.
          میلاد من گفتم
          “ینی اینقد کییییییفیت با قیمت پایین براش مهم بوده که نمیتونسته یه دوزار خرج قیافه ی این لگن (ببخشید لوگان) بکنه.”
          من از مزایای ال ممد از اون دور پایین 750 تایی که تو 405 و 206 و بقیه ی ماشینا 860 تاس(واسه کاهش الایندگی و مصرف و سوخت و استهلاک کمتر) تا ارتفاع بلند ماشین و جلو بندی تقویت شده ش که به قول خودت مخصوص جاده ی کشور های جهان سومی هس(اخ جون الان دیگه اعتراف کردم ما جز کشور های درحال توسعه نیستیم ما جهان سومی هستیم ها ها ها) همینطور اتاق نسبتا محکم و ایمن اون موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ قدرتمند و… واقفم
          اما خداییش دیگه شورشو دراورده
          شما الانو نبین که همه ی مدلاش فول اپشن شدن قبلشو اگه دوستان یادشون باشه 5 مدل مختلف داش E0 که ساده ترین مدل بود حتی کولر هم روش نداره ینی فکرشو بکن روی E1 هم نه فرمون هیدرولیک هس نه abs و نه شیشه ی برقی عقب و …
          ازینا که بگذریم من میگم چرا اینقدی که به کیفیت ماشین توجه شده (کار به اپشنکاری ندارم منظورم اتاقو و موتور گیربکسو شاسیه)به طراحیش هیچ توجهی نکردن ؟؟؟

        7. carbonado aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          یه کلام میگم دیگه بحثش رو تموم کنید
          اگه می خواهید برید ماشین سال 1985 سوارشید برید پرشیا رو بخرید . اگه می خواهید ماشینی رو بخرید که حداقل20 سال بروزتر هست لوگان رو بخرید
          الان لوگان تو ترکیه فروخته میشه همگی هم می دونید تو ترکیه که یه کشور اروپایی هست کیفیت و…. براشون چقدر مهمه!!!!!!
          یه سوال!چرا پرشیا تو اروپا و ترکیه فروخته نمی شه؟؟؟؟؟؟
          آیا ماشینی که 15 سال ویران خودرو تولید کرده ارزش سوارشدن داره؟؟؟؟؟؟؟
          چرا قیمت لوگان 6 میلیون گرانتر از پرشیا هست؟؟؟؟؟
          چرا تو خیابان ها تعداد لوگان بیشتر از پرشیا هست؟؟؟؟؟
          چرا استقبال عمومی از لوگان بیشتره؟؟؟؟؟؟
          چرا لوگان تو تست تصادف ایران رتبه اول رو کسب کرده ولی پرشیا جزء سه تای اول نبوده؟؟؟؟؟؟؟
          امیدوارم نظرتون راجب به پرشیا که محصول اییییران خووودرو هست عوض بشه!!!!!!!!!!!!!!

        8. چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
          سوابق: (486 دیدگاه) ,

          سلام بر کربونادو عزیز
          اقا ما خیلی مخلصیما
          اولا. اینکه شما میگی ماشین مال 85 میلادیه اصلا دلیل نمیشه که اون رو بد حساب کنیم همونطور که مک لارن F1 هم مال سال 92 میلادیه ولی بعد از 20 سال هنوز هم برای خودش عجوبه ایه البته کاملا قبول دارم که قیاس این دو قیاس مع ال فارقه ولی با حساب اینکه پارس ساخته شده از روی 405 هستش و 405 هم ماشین برگزیده ی سال اروپا در سال 88 شد پس خیلی بی انصافی نیس اگه 405 رو با F1 مقایسه کنیم.
          دوما. طبق چه اماری تعداد لوگان از پارس بیشتر بوده تا جایی که من میدونم سال 92. 100 هزار دستگاه پارس تولید شده که این رقم برای لوگان 20 هزار تاست.
          اینم لینکش
          http://alef.ir/vdcftmd0mw6d0ma.igiw.html?223353
          برای سال 90 هم امار پارس 91 هزار دستگاه و برای لوگان 90 هزاردستگاه اینم لینکش
          http://www.entekhab.ir/fa/news/59111/%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B9%DB%B0-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85
          تازه این امار مقایسه ای هس از تولید خودرویی که سال 78 تولید شده و خودرویی که سال 85 خط تولیدش تو ایران افتتاح شد میبینید که بعد از اینهمه سال هنوزم استقبال خوبی ازش میشه شما میگید تعداد لوگان بیشتره از پارسه در حالی که طبق امار تولید پارس تا9 ماهه ی سال 89 تعداد 489808 دستگاه بوده اینم لینکش
          http://didban.ir/fa/news-details/5204/
          به نظرت تو این سه سال چند دستگاه لوگان تولید شده امار سال 90 به بعد هم که مشاهده میکنید پارس بیشتر از لوگانه پس چطور تو خیابونا تعداد لوگان بیشتره ؟؟؟
          سوما. طبق چه اماری استقبال از لوگان بیشتر از پارسه.
          پارس نسبت به تفاوت امکاناتش با 405 خیلی گرونت از 405 هستش که این نشون دهنده ی استقبال زیاد از این خودرو هست.
          البته من هم قبول دارم که استهلاک پارس بالاست و ایمنی اون پایین تر از لوگانه ولی …

        9. چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
          سوابق: (486 دیدگاه) ,

          سلام بر کربونادو عزیز
          اقا ما خیلی مخلصیما
          اولا. اینکه شما میگی ماشین مال 85 میلادیه اصلا دلیل نمیشه که اون رو بد حساب کنیم همونطور که مک لارن F1 هم مال سال 92 میلادیه ولی بعد از 20 سال هنوز هم برای خودش عجوبه ایه البته کاملا قبول دارم که قیاس این دو قیاس مع ال فارقه ولی با حساب اینکه پارس ساخته شده از روی 405 هستش و 405 هم ماشین برگزیده ی سال اروپا در سال 88 شد پس خیلی بی انصافی نیس اگه 405 رو با F1 مقایسه کنیم.
          دوما. طبق چه اماری تعداد لوگان از پارس بیشتر بوده تا جایی که من میدونم سال 92. 100 هزار دستگاه پارس تولید شده که این رقم برای لوگان 20 هزار تاست.
          اینم لینکش
          http://alef.ir/vdcftmd0mw6d0ma.igiw.html?223353
          برای سال 90 هم امار پارس 91 هزار دستگاه و برای لوگان 90 هزاردستگاه اینم لینکش
          http://www.entekhab.ir/fa/news/59111/%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B9%DB%B0-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85
          تازه این امار مقایسه ای هس از تولید خودرویی که سال 78 تولید شده و خودرویی که سال 85 خط تولیدش تو ایران افتتاح شد میبینید که بعد از اینهمه سال هنوزم استقبال خوبی ازش میشه شما میگید تعداد لوگان بیشتره از پارسه در حالی که طبق امار تولید پارس تا9 ماهه ی سال 89 تعداد 489808 دستگاه بوده اینم لینکش
          http://didban.ir/fa/news-details/5204/
          به نظرت تو این سه سال(86 تا 89)چند دستگاه لوگان تولید شده امار سال 90 به بعد هم که مشاهده میکنید پارس بیشتر از لوگانه پس چطور تو خیابونا تعداد لوگان بیشتره ؟؟؟
          سوما. طبق چه اماری استقبال از لوگان بیشتر از پارسه.
          پارس نسبت به تفاوت امکاناتش با 405 خیلی گرونت از 405 هستش که این نشون دهنده ی استقبال زیاد از این خودرو هست.
          البته من هم قبول دارم که استهلاک پارس بالاست و ایمنی اون پایین تر از لوگانه ولی …

        10. تصویر پروفایل ROHAM
          ROHAM
          سوابق: (33 دیدگاه) ,

          من موندم با این همه محاسن که L90 داره !!! بنز B و هیوندای ورنا یا اکسنت و تویوتا یاریس و … چرا به عقلشون نرسیده چهره ای شبیه این اثر هنری داشته باشن؟!!!
          اصلا موندم خود رنو چرا شعور اینو نداشت نسل جدید L90 رو شبیه قبل بسازه؟!!!!
          چرااااااا…!!!

  4. mahdi
    سوابق: (627 دیدگاه) ,

    درود
    تونل باد شرکتهای معتبر اروپایی و آمریکایی و ژاپنی رو نمیدونم چطوری کار میکنه
    اما در مورد خودرو سازای داخلی (ایرانخودرو و سایپا) یه حدسهای میتونم بزنم
    روش کارشون به این شکل
    مدیران ایرانخودرو سایپا میان توی تونل وایمستن و یه کارهای میکنن (البته کار بدی نمیکنن) و یه جورایی تولید باد میکنن البته ماسک میزنن و بعد اون باد رو میفرستن سمت ماشین و به این ترتیب تست باد و آیرودینامیک و غیرو ذالک رو انجام میدن
    تازه این یه حسن داره
    بعضی مواقع به وسیله این نوع آزمایش منحصر به فرد رنگ ماشین رو هم آزمایش میکنند تا ببینند رنگ ماشین میپره یا نه
    به این میگن تکنولوژی
    آمریکا هنوز نتونسته به این تکنولوژی دست پیدا کنه
    یعنی ته فن آوری و …………. هست
    هموطنان عزیز برید حالشو ببرید و برگی زرین در افتخارات صنعت خودرو سازی
    دیگه چی میخواید هی بگید ماشین گرونه باباجون این همه دارند براتون زحمت میکشن
    این نوع تست باد فقط یه نمونش هست
    تازه تست کیک خامه ای هم هست که بعدا براتون تو پستهای بعدی توضیح خواهم داد
    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      البته اقا مهدی منظورش این بوده که مدام فوت میکردند و چون مسواک نمیزدند ،

      مجبور شدن که از ماسک استفاده کنند .

      درسته مهدی جان ؟؟؟

      🙂 🙂

      پاسخ
      1. mahdi
        سوابق: (627 دیدگاه) ,

        درود میلاد جان
        فکر نکنم از بوی بد دهان مدیران خودروساز ایران باشه
        چون تست باد رو احتمالا بعدازظهر انجام میدند تولید باد یه جور دیگست
        تازه دو مدل تولید باد داریم که اگه توجه کرده باشید محصولات ایرانخودرو سایپا بعضی مواقع یکی در میون یا خوبند یا بدند و اون به این ترتیبه
        اگه یه مقدار دقت کنید احتمالا بعدازظهر تست باد رو انجام میدند و روزهایی که ناهارشون لوبیا داشته باشه تست بادشون احتمالا موثرتره و میزان کیفیت محصولاتشون بالاتره
        اصلا توی این روزهای که ظهر لوبیا میخورند رنگ ماشین هاشون رو هم بهتر میتون چک کنن
        توجه کردید که بعضی مواقع ماشینهاشون از نظر کیفیت رنگ مرغوب نیست بخاطر اینکه اون روز لوبیا نخوردند
        به هر حال میلاد جون ما در توانایی های مدیران ایرانخودرو و سایپا شکی نداریم
        میدونستی از طرف شرکتهای خارجی سفارش کار دارند
        نمونه هاشون رو توی بادکنک میفرستند برای شرکتهای معتبر
        اونم به نرخ دلار
        جلل خالق
        بگذریم
        ای بابا میلاد جون اینا خیلی …………. تر از این حرفان
        سپاسگذارم
        مهدی (فرزند کوروش)

        پاسخ
        1. چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
          سوابق: (486 دیدگاه) ,

          مهدیییییییییییییییییی.
          میکشمت به خودرو سازای وطنی توهین میکنی!!!!!!!
          وای این توهین ها دیگه قیرغابل غبوله!!!!!!!

        2. mahdi
          سوابق: (627 دیدگاه) ,

          درود
          چاپلو جان عزیزم من توهین نکردم
          فقط یه مقدار از توانایی های لایزالی که خودروسازان دارند تعریف کردم
          این نوع صنعت تقریبا میتونیم بگیم تنها صنعت بومی هست که خودروسازان داخلی بهش دست پیدا کردند
          ارادت
          سپاسگذارم
          مهدی (فرزند کوروش)

  5. mahdi
    سوابق: (627 دیدگاه) ,

    درود
    این عکس مرسدس بنز سری W-201 در تونل باد
    این مدل بنز رو خیلی دوست دارم
    دیوانه وار این مدل رو دوست دارم
    اگه یه روزی دستم باز بشه این مدل و یه مدل بالاترش رو میخرم
    بی نظیره
    مدلهای دهه 90 و 2000 بنز (کپل ) بی نظیرند
    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      اصلا اسم مدل قدیمی هارو نیار که ذوق مرگ میشم .

      پاسخ
      1. mahdi
        سوابق: (627 دیدگاه) ,

        درود میلاد جان
        همه این مدل بنز رو دوست دارند
        کلمات در وصفش کم میارند
        ایکاش یه خط تولید بصورت خیلی محدود تاسیس میکردند و مدلهای قدیمی و دهه 90 بنز رو بصورت سفارش با همون ترکیب بدنه اما داخلش و موتورش رو از جنس نو و فابریک با امکانات مدرن می زدند
        اینو بگم : یعنی دیگه از یه ماشین چی میخوای
        فکرش رو بکن مدلهای قدیمی که دوست داری هم قطعاتشون به آسونی یافت میشه هم خدمات بالایی دریافت میکنی
        یه دونه از این مدل داشته باشی میری برا خودت اتفاقا یه مدل کپل رو امروز دیدم فقط وایسادم نگاهش کردم
        خوش به حال صاحبش
        حتما در آینده یه دونه میخرم
        یعنی روانی میش یه دونه از اینا رو داشته باشی
        روحت رو جلا میده صیقل میده
        انشالله همه به مدلهای محبوبشون دست پیدا کنند
        سپاسگذارم
        مهدی (فرزند کوروش)

        پاسخ
    2. رضا
      سوابق: (1690 دیدگاه) ,

      درسته
      با وجود اینکه سالها از تولیدش میگذره ولی همچنان مغرور و با شخصیته

      پاسخ
  6. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    آقاى پژمان فاطميان عزيز،ممنون بابت متنتون اما من به اين متن انتقاد دارم!
    اين متن خيلى تلگرافى و خلاصه نوشته شده و اطلاعات كاملى به خواننده نميده و حتى در خيلى جاها مطالب متن ناتمام و نصفه كاره رها شده،مثل قسمت لايه ى مرزى (boundary layer)كه به دوستان در موردش توضيح ندادين و همچنين نگفتين منظورتون در مورد از بين بردن لايه ى مرزى چيه؟چون لايه ى مرزى رو نميشه از بين برد و فقط ميشه با streamlining و كاهش اصطكاك قطرش رو كم كرد،آيا منظورتون ناديده گرفتن تأثير لايه ى مرزى در آزمايشات بوده يا چيز ديگه؟و همچنين منظورتون لايه ى مرزى تشكيل شده روى ديواره هاى تونل باد بوده؟
    ديگر ايراد اين متن اينه كه در مورد بعضى از تصاوير متن مثل تصوير چهارم كه نشون ميده تونل باد به شكل venturi هست و از قانون برنولى براى افزايش سرعت جريان هوا استفاده ميكنه و همچنين در مورد اين قانون توضيح نداديد تادوستانى كه در اين مورد اطلاع ندارن مطالب بيشترى عايدشون بشه،
    بابت زياده گوييم عذرخواهى ميكنم،اميدوارم ناراحت نشده باشين:)

    پاسخ
  7. علی
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    بی خیال تونل بادانصافافراری خیلی زیباست.

    پاسخ
  8. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    به نظر من پژو اگزالت هم ضریب آیرودینامیکی بالایی داره

    کاش در تونل باد قرار می گرفت ببینیم چه عددی رو بدست میاره

    پاسخ
    1. چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
      سوابق: (486 دیدگاه) ,

      اگزالت یکی از زیبا ترین ماشینای پژو هست من خیلی خوشم میاد ازش
      همینطور اونیکس.
      راستی پژو اونیکس ساخته شد یا فقط در حد رندر ها باقی موند؟

      پاسخ
      1. PEUGEOT
        سوابق: (997 دیدگاه) ,

        نه چاپلو عزیز متاسفانه تولید انبوه نشد
        نه تنها اونیکس بلکه هیج کدوم از خودروهای مفهومی پژو مثل اگزالت، Hx1، RC4 و … تولید انبوه نشد
        اتفاقا سال 2012 در نمایشگاه پاریس مک لارن p1 رتبه اولو کسب کرد و پژو اونیکس رتبه دومو ولی برعکس پژو مک لارن تولید انبوه شد
        واقعا من هیچ وقت این رفتار پژو درک نکردم که چرا خودروهای به این خوبی رو تولید انبوه نکرده!
        فقط خواسته نشون بده که تکنولوژی ساخت چنین ماشینایی رو داره

        پاسخ
  9. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    آمریکایی ها همه چیزشون بزرگه
    فکر کنم نمی تونن وسیله ای رو کوچیکش رو تولید کنن
    اصلا با کلمه کوچیک مشکل دارن

    پاسخ
    1. hamid3x
      سوابق: (188 دیدگاه) ,

      پژو جان خط اولت بدآموزی داره ها !!!
      امریکایی ها چیزای کوچیک مثل ترانزیستور CMOS را به ابعاد نانومتر تولید میکنند که در دنیا کار هر شرکتی نیست بتونه تولید کنه.
      اما از طرفی یه آمار هم میگه یک امریکایی 25 برابر یک اروپایی انرژی مصرف میکنه

      پاسخ
      1. PEUGEOT
        سوابق: (997 دیدگاه) ,

        نه بابا حمید جون بچه های پدال خودمونین منظورمو میفهمن
        منظورم به معنی بدش نیست
        خب چیکار میشه کرد اینم یکی از ویژگی های زبان شیرینه پارسیه دیگه

        پاسخ
  10. سام
    سوابق: (779 دیدگاه) ,

    با سلام مجدد
    مطلب مفید و آموزنده ای بود.با سپاس

    پاسخ
  11. majid
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    این که جیز خاصی نیست توی سایپای خراب شده تونل طوفان دارن
    حالا جون ما ایرانیا اهل ریا نیستیم رو نمیکنیم

    پاسخ
  12. yamin
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    برادران پدالی من رو به جمع خودتون راه میدید؟

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      خوش امدی دوست گرامی . جمع ما بدون شما یک چیزی کم داشت .

      پاسخ
    2. Japan & Germany
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      درود عزیزم ، راه تو را میخواند

      پاسخ
    3. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      دوست عزیز با اومدن به پدال ما رو خوشحال کردی
      امیدوارم در پدال حضوری پر رنگ داشته باشی

      پاسخ
    4. حسين
      سوابق: (1173 دیدگاه) ,

      بله كه راه ميدن. باعث خوشحاليه…
      من خودم اينجا ترم پاييني هستم، بايد توجه داشته باشي كه به ترم بالاييا احترام بذاري!! D-:

      پاسخ
  13. حسين
    سوابق: (1173 دیدگاه) ,

    درود. آقا پژمان مطلب عالي اي بود. من چندتا سوال راجع به جريان سيالات دارم. اگه ممكنه باهام تماس بگيريد. ممنون ميشم
    rahmanihossein1371@gmail.com

    پاسخ
  14. milad
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    لطفا اگر کسی میدونه هزینه ساخت این تونل ها چقدره به منم بگه

    پاسخ
  15. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    چطور ممکنه یه خودرو ضریب ایرو دینامیکش بالا باشه اونوقت تو بزرگراه 5.6 لیتر بسوزونه؟
    من خودوم تندر90 رو روندم حتی تو سرعت 120 صدای باد رو زیاد نمیشنوم
    فقط صدای موتور داخل میاد که اونم با عایق بندی درست میشه

    پاسخ
  16. ali
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    اگر این آزمایش تونل باد رو پراید انجام بدن
    باد می برش!!!!!

    پاسخ
  17. ziya
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    داریم درمورد ماشین صحبت میکنیم نه تابوت

    پاسخ
  18. enzo
    سوابق: (214 دیدگاه) ,

    الان تونل باد یکی از الزامات خودروسازای بزرگ شده ولی یادمه چند سال پیش لوکا مونتزملو میگفت تو F1 حتی دقیق ترین تونل بادم جای تست واقعی تو پیست رو نمیگیره ولی عوضش کم هزینه تره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.