۵ تکنیک نگهداری از خودرو در فصل تابستان

مطابق آمار مدیریت ایمنی ترافیک بزرگراه‌های امریکا (NHTSA)، ماه‌های جولای و آگوست بیشترین تصادفات منجر به مرگ را در هنگام رانندگی ثبت می‌کنند. با اینکه افزایش حجم ترافیک، سهم زیادی در ثبت این آمار دارد، ولی شرایط آب‌وهوایی سخت تابستان در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

Polo-6545
البته تابستان فصلی برای آب‌تنی، کباب‌کردن و شاید جوش‌آوردن! است و همیشه معنای لذت و تفریح می‌دهد، ولی این ماه‌های گرم از سال می‌توانند خسارت و خرابی‌های زیادی به وسیله نقلیه شما تحمیل کنند. با این حال، دانستن برخی تکنیک‌های ساده می‌تواند از بسیاری مشکلات احتمالی جلوگیری کند. از قدم‌های کوچکی مانند تمیز کردن کف‌پوش‌ها گرفته تا کارهایی مانند بالا زدن کاپوت، روش‌های مختلفی برای رانندگی ایمن‌تر و راحت‌تر در فصل تابستان وجود دارند. در ادامه به برخی از مهمترین این روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱) تمیز نگه‌داشتن اتومبیل

یک زمستان خیس و طولانی می‌تواند فشار زیادی را به خودروی شما وارد کند. بنابراین، شما می‌بایست یک بررسی دقیق در بیرون و داخل داشته باشید و لکه‌های زنگ‌زدگی احتمالی را در زیر خودرو و بدنه پیدا کنید. وجود لکه زنگ در این قسمت‌ها احتمالاً نشان‌دهنده مشکل در سیستم ترمز یا گل‌گیرهاست. نیک کاپا (Nick Cappa)، مدیر ارتباطات برند «رام تراکز» در FCA در این زمینه می‌گوید:

با اینکه وسایل نقلیه امروزی تمهیدات زیادی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی درنظر گرفته‌اند، ولی باز هم بهتر است که توجه ویژه‌ای به نواحی مشکل‌ساز و نحوه هندلینگ خودرو در هنگام رانندگی داشته باشید.

لبه‌های برف‌پاک‌کن، درزگیرها و سایر قطعات لاستیک را دوباره بازرسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید. در همین حال، حتماً از پاک‌کردن نمک‌ها و تمام باقی‌مانده‌های فصل زمستان مطمئن شوید تا به این وسیله احتمال خوردگی قطعات را کاهش دهید. ضمن اینکه، فضای داخل کابین را نباید فراموش کنید. اگر در یک منطقه سردسیر با زمستان پر از برف زندگی می‌کنید، شستن و تمیز کردن کف‌پوش‌ها اهمیت زیادی دارد. نمک‌های سطح جاده که به کف‌پوش‌ها آورده شده‌اند، می‌توانند منجر به خوردگی کف خودرو شوند. وقتی اتومبیل‌تان را می‌شویید، این کار برای کف‌پوش‌ها نیز انجام دهید و جلوی تشکیل لکه‌های آب سخت را بگیرید. همچنین یک پوشش واکس هر ۳ ماه یک‌بار، می‌تواند به حفاظت رنگ در درازمدت کمک زیادی کند.

Summer Car Washing
۲) بررسی تایرها

آب‌وهوای تابستانی هوای داخل تایرهای شما را منبسط می‌کند و آنها را در خطر ترکیدگی قرار می‌دهد. بر این اساس، می‌بایست همیشه از وضعیت مناسب فشار باد آنها اطمینان حاصل کنید. مطابق راهنمایی که در اختیار شما قرار گرفته (معمولاً در قالب یک برچسب بر روی درب کنار راننده)، فشار باد تایرها را تنظیم کنید. جیمی بولیس (Jamie Bullis)، تکنسین ارشد در Firestone Complete Auto Care در این زمینه می‌گوید:

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که فشار باد مناسب بر روی دیواره تایر درج شده است، ولی چنین چیزی درست نیست. چیزی که در آنجا درج شده، حداکثر فشار باد لاستیک است.

checking-tire-pressure
آج‌ها نیز اهمیت خود را دارند و همیشه باید برای تعویض تایرهای قدیمی آماده باشید. ضمن اینکه همین کارها، یعنی بررسی آج‌ها و فشار باد را برای لاستیک زاپاس نیز باید انجام دهید؛ چرا که همین لاستیک است که قرار است شما را از ماندن و توقف طولانی در جاده نجات دهد.

۳) نگاهی به زیر کاپوت بیندازید.

به گفته دیانا اسکلر (Deanna Sclar)، نویسنده کتاب “Auto Repair for Dummies”، بررسی ۱۵ دقیقه‌ای زیر کاپوت در هر ماه می‌تواند ۷۰ درصد از مشکلات منجر به خرابی در جاده و بزرگراه‌ را کاهش دهد.

Look under the hood
شیلنگ‌ها را برای ترک‌خوردگی‌های احتمالی بررسی کنید. همچنین بست‌های فرسوده می‌توانند باعث نشست شوند. وضعیت باتری را نیز درنظر داشته باشید؛ چرا که دماهای بالا می توانند فشار زیادی وارد کنند. ضمن اینکه، بررسی سطح مایعات وسیله نقلیه خود را فراموش نکنید. ۵ مایع مهم، یعنی روغن، مبرد، روغن‌های گیربکس، فرمان و ترمز، همگی خودروی شما را سر پا نگه می‌دارند. سطح پایین مایعات می‌تواند نشان‌دهنده یک نشتی در شیلنگ‌ها، و یا یک مشکل بزرگتر باشد. مهمتر از همه، به سطح پایین روغن ترمز توجه کنید. مطابق داده‌های انجمن اتومبیل امریکا (AAA)، ۸۸ درصد از تعمیرکاران می‌گویند که رانندگان از تنظیم سطح روغن ترمز خودرویشان صرف‌نظر می‌کنند.

۴) حواستان به سیستم تعلیق باشد.

زمستان‌های سرد به معنای چاله‌ها، دست‌اندازها و ناهمواری‌های بیشتر مسیرها در هنگام تابستان است؛ موضوعی که خبر بدی برای سیستم تعلیق خودروی شماست. «کاپا» در این زمینه می‌گوید:

اگر یک چاله آن‌قدر بزرگ باشد که یک تایر را در خود جای دهد، می‌تواند یک فشار مضاعف به سیستم تعلیق نیز وارد کند. یک غربیلک فرمان که جهتش با چرخ‌ها منطبق نباشد، یک نشانه روشن از احتمال خرابی یا نیاز به تنظیم در سیستم تعلیق خواهد بود.

جایگزین‌کردن شوک‌ها، فنربندی‌ها و اتصالات می‌تواند موجب هشیاری بیشتر فرمان شود. در نتیجه، واکنش‌ چرخ‌ها مستقیم و قابل‌پیش‌بینی خواهد بود و این موضوع، کنترل بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. به عنوان یک قاعده کلی، می‌توانید این حالت را درنظر بگیرید که اگر فرمان را بچرخانید و تا رسیدن به ۳۰ درجه، واکنش چندانی دریافت نمی‌کنید، زمان تنظیم سیستم تعلیق فرا رسیده است. جو باکال (Joe Bacal)، راننده حرفه‌ای که برای تویوتا کار می‌کند، می‌گوید:

وقتی قطعات سیستم تعلیق فرسوده می‌شوند، این موضوع در حسّ سیستم فرمان خود را نشان می‌دهد و یک حالت نامرتب به خود می‌گیرد.

AAA پیشنهاد می‌کند که به منظور آزمایش شوک‌ها، پس از یک دور رانندگی، به هر گوشه از خودرو فشار بیاورید. در این حالت، اگر خودرو دوباره به یک حالت پایدار برگشت، شوک‌های شما هنوز کارآیی خود را دارند.

2014_Acura_RDX_2
۵) خنک بمانید.

به جای اینکه کولر را در یک زمان کم، با فشار زیاد راه بیندازید، سعی کنید که آن در یک سطح کم و یکنواخت روشن کنید. استفاده بهینه از سیستم کولر می‌تواند موجب بهبود مصرف سوخت شده و همین‌طور، خودروی شما را در یک فرم خوب نگه دارد.

air conditioner
همچنین باید آب به میزان کافی بنوشید. تشنگی می‌تواند بر روی توانایی رانندگی شما در یک مسیر طولانی و یکنواخت تأثیر بگذارد. به همین ترتیب، وجود الکل در خون و یا خواب ناکافی در شب، می‌توانند چنین تأثیری داشته باشند. یک تحقیق جدید که در این زمینه صورت گرفته، نشان می‌دهد که افرادی که هیچ‌گونه آب یا نوشیدنی به مدت ۱۰ ساعت مصرف نکرده‌اند، تعداد اشتباهات آنها، مانند انحراف از خط و تأخیر در ترمز‌گیری، ۲ برابر شده است. البته این آزمایش‌ها به مدت ۲ ساعت در یک دستگاه شبیه‌ساز رانندگی انجام گرفته است. بروک کریستوفر (Brock Christopher)، از مرکز آزمایش‌های انسانی پورشه در این زمینه می‌گوید:

نوشیدن آب به میزان کافی، یکی از فاکتورهای مهم در معادله رانندگی است.

وی همچنین پیشنهاد می‌کند که در طول هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رانندگی در سفرهای طولانی، ۴ تا ۶ جرعه آب بنوشید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

9 دیدگاه

  1. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    اگه خیلی کولر بزنی چشم درد میگیری اگه نزنی سر درد میگیری از گرما
    کاش میشد مهاجرت کرد یک مکانی که هوا معتدل باشه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ALIREZA034
      ALIREZA034
      سوابق: (71 دیدگاه) ,

      اکثرا ماشینای ایرانی اینجورین ولی در هر ماشینی ادم میتونه مود عوض کنه.

      پاسخ
    2. فورد
      سوابق: (286 دیدگاه) ,

      مجبوری مگه دریچشو بده اون ور چشات درد نمیگیره یا … ..شایدم شما با چشماتون دکمه کولرو میزنی چشات درد میگیره نکن برادر نکن

      پاسخ
      1. حميد
        سوابق: (868 دیدگاه) ,

        اگه اطلاعات علمی نداری بهتره چیزی ننویسی چون تحقیقات نشون میده کولر باعث خشکی چشمها میشه و سر درد

        پاسخ
  2. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    از معدود مقاله های کاربردی بود که از به درد کاربران ایرانی هم میخوره

    باتشکر

    پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    بالاخره بازبینی ماشین تاثیر داره.

    پاسخ
  4. محمد رومياني
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    هیچ وقت فک نمیکردم آب خوردن تو رانندگی تاثیر داشته باشه!!!

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل محمد زمانلو
    محمد زمانلو
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    پراید ما که تو دمای بالای 40 درجه سلسیوس عملا کولری نداره که بخوام اونو تو دور آهسته و مدت طولانی ازش استفاده کنیم ! در این دما همیشه به جای موتور ،خودمان در داخل خودرو در حال جوشیدن هستیم و اگر کولر روشن بذاریم ، گرمای موتور را جذب می کنیم! پس بهتره همون راه حل همیشگی یعنی بازکردن شیشه ها را انتخاب کنیم!

    پاسخ
    1. کاویان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      والا مشگل از ماشین شماس بعدشم ماشین رو که توی افتاب پارک میکنی به دلیل گرم شدن دریچه های کولر خیلی طول میکشه تا باد خنک بده شما مایش رو بزار تو سایه بعد ببین همین پراید چه سرمایی داره من خودم یه فرد به شدت گرمایی ام اما چنان سرمایی میده که بعضی وقت ها حتی مجبور میشم بکنمش

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.