خودروهای ضد گلوله چگونه ساخته می شوند؟

امروزه در شهرهای بزرگ و گران قیمت دنیا لیموزین‌های زیادی را می‌بینیم که مالکین آنها برای حفظ جان خود مبالغ هنگفتی می‌پردازند. تاکنون از خود پرسیده‌اید چرا و چه افرادی سوار بر این اتومبیل‌ها می‌شوند؟ عموماً هنرپیشگان، خواننده‌ها، افراد متمول و سیاستمداران از ترس آدم ربایی و ترور دست به چنین انتخاب‌هایی می‌زنند، اما بسیاری از چنین افرادی سراغ این ماشین ها که دائما در چشم مردم و مقابل دوربین‌های تیزبین عکاسان یا آدم رباهاست نمی‌روند و خودروهای شخصی‌شان را با سپردن به دست شرکت‌های امنیتی، مبدل به تانک‌های ضد گلوله می‌کنند. این کمپانی‌ها در مقاطع مختلف دست به تقویت اتاق، شاسی، پنجره، تایر، محفظه موتور و باک سوخت می‌زنند تا در مقابل انواع تپانچه و مسلسل‌های سبک و سنگین مقاومت کنند. این شرکت‌ها که از استانداردهای موجود ناتو، موسسه استاندارد ملی اروپا و ایالت متحده استفاده می‌کنند، قادر به ضد انفجار کردن خودروها در مقابل مین و موشک یا نارنجک نیز هستند.

خودروهای ضد گلوله
خودروهای ضد گلوله

آزمایشگاه‌هایی که در دنیا امکانات انجام چنین آزمایشی را دارند محدود بوده و تنها در آلمان، انگلستان، ایالات متحده و ابردین اسکاتلند هستند. هیچ کدام از این شرکت‌ها حتی در حساس‌ترین شرایط اقدام به افشای مواد مورد استفاده در تولیدات و یا روش تولیدشان نمی‌کنند، زیرا در این صورت، تروریست‌ها و شرکت‌های رقیب مشکل ساز می‌شوند و باید به دنبال متد جدیدی بود و مجدداً هزینه و آزمایش و… قراردادهایی امضا شده که هیچ وقت منقضی نمی‌شود و در آن قسم خورده‌اند که این اطلاعات به هیچ قیمتی به بیرون درز نکند.

Ballistic Protection Levels
Ballistic Protection Levels

در این میان خودروهایی که بیشتر چنین فرایندی روی آنها انجام می‌شود یا بیشترین سفارش را دارند از برندهای مرسدس بنز، آئودی، ب ام و، رولزرویس، بنتلی، کادیلاک، جاگوار، سیتروئن، لکسس و لینکلن هستند. عامل دیگری که در انتخاب خودروها دخیل است، اقلیم جغرافیایی و هدف از به کارگیری آن است. برای مثال لیموزین‌های کشیده و سدان ها برای محیط‌های عمومی در ایالات متحده، اروپا و آسیا مناسب بوده و خودروهای کوچک‌تری چون شورولت، فورد، پژو، پورشه، فولکس واگن که از نظر بدنه کمی جمع و جورتر هستند، برای امریکای جنوبی مناسب خواهند بود. ولی اخیراً بیشترین رشد سفارش جهت ضد گلوله کردن خودروها در رده SUV داشته و پس از آن مرسدس بنز جی کلاس، شورولت سابربن، رنجروور، تویوتا لندکروز و نیسان پیس کیپر بوده‌اند.


آزمایش شلیک روی چنین خودروهایی دارای استانداردهای سخت بین المللی است که با گرد هم آوردن مهندسین فنی، طراحان، متخصصین بالستیک و کارشناسان اسلحه صورت می‌پذیرد. هدف از ضد گلوله کردن خودروها نیز به غیر از مسئله امنیتی، بالا بردن راحتی، توانایی‌های حرکتی و فنی آنها نسبت به خودروهای پایه است و در مدل‌های جدید سعی شده حتی نمای بیرونی آنها برای جلوگیری از جلب توجه کردن با خودروهای معمولی تفاوتی نکند. برای رسیدن به این منظور تمامی موادی چون فولاد، تیتانیوم، کولار، سیلیکات بور و سرامیک‌های سبک با یکدیگر به کار گرفته می‌شوند. اولین و بزرگ‌ترین هدف، بالا بردن ایمنی اتاق است و سپس شاسی خودرو تقویت می‌شود. پس از آن سیستم تعلیق بسیار قدرتمند با فنر لول و سیستم ضد شوک به همراه سیستم ترمز به این مجموعه افزوده می‌گردد و در نهایت یک لیموزین ضد گلوله تولید می‌شود که نزدیک به یک یا دو تن به وزنش اضافه شده است، البته این مسئله برای رانندگان آنها امری غیر عادی جلوه نمی‌کند، زیرا تمامی این رانندگان دوره‌های ویژه برای رانندگی با این اتومبیل‌ها گذرانده‌اند.


قطعات فولادی که در این خودروها مورد استفاده می‌گیرند، به نوعی به یکدیگر جوش داده می‌شوند تا در برابر بالاترین میزان حرارت هم مقاومت کنند. سایر ملحقات نیز نظیر محفظه روغن، باک سوخت، سقف ضد مغناطیسی، تایرهای تخت، کامپیوتر به روز شده‌ی خودرو و باتری هم دستخوش تقویت و به نوعی دگرگونی می‌شوند.
درها نیز به قفل دیدبولت مجهز هستند که در حین انفجار باز نشوند، همچنین از چسب‌های پیشرفته برای جلوگیری پس زنی شیشه‌ها، حین انفجار استفاده می‌گردد و حتی چراغ‌های عقب و جلو، آینه ها و آنتن خودرو هم ضد گلوله می‌شوند! سیستم اطفاء حریق خودکار برای پیشرانه و فضای اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمربندهای ایمنی نوع مسابقه‌ای که به صورت خودکار به حالت ارتجاعی در می‌آیند، در این گونه اتومبیل‌ها نصب می‌شوند.


برای مشخص کردن میزان ضد گلوله بودن یک خودرو، دو بخش وجود دارد:

  1. شلیک مستقیم توسط کلت، اسلحه تیربار، تک تیرانداز یا گروهی کثیر از مهاجمان در جهات و فواصل مختلف.
  2. آزمایش توانایی‌ها در برابر نارنجک‌های دستی، مین و راکت بوده و سرانجام ادغام هردوی آنها در فاصله بسیار نزدیک به خودرو است.

[jwplayer mediaid=”60159″]
بحث دیگری که در مورد این این لیموزین‌ها مطرح بوده، راحتی و محیط داخلی آنهاست که برای افراد خاص حتی گاهی اوقات به منزله یک دفتر کار لوکس است. به همین منظور پیشرفته‌ترین سیستم‌های صوتی تصویری، صندلی‌های لوکس با ماساژور و گرم کن، یخچال، ایجاد دیوار حائل ضد هوا بین کابین راننده و سرنشینان، مجهز کردن به سیستم تهویه مطبوع قوی‌تر، آنتن (جی پی اس) برای تقویت تلفن ماهواره‌ای، سیستم ارتباط داخلی بین راننده با سرنشین و محافظ شخصی، قرار گیری کلت کمری، ماسک حملات شیمیایی، جعبه کمک‌های اولیه، سیستم رادار هوشمند و موکت‌های ضد آتش در کف و سقف آنهاست. در این میان دو کمپانی بیش از سایرین در زمینه ضد گلوله کردن خودروها در سراسر دنیا معروف هستند. یکی از آن‌ها تازه کار است و دیگری سابقه‌اش به 125 سال پیش باز می‌گردد.


موتک به عنوان مجموعه‌ای آلمانی از سال 2000 تا کنون به این تجارت اشتغال داشته و مرکز رسمی ضد گلوله کردن رولزرویس است. مدیر عامل موتک، آقای اونگرر می‌گوید اکثر خودروهایی که مورد بهینه سازی ایمنی قرار می‌گیرند از نوع لانگ و دارای فواصل اکسل طویلی هستند که رولزرویس فانتوم هم نوعی از آنهاست. کار خودرویی مثل فانتوم تا سه ماه به طول می‌انجامد و با انجام پروسه‌هایی روی سقف جدید، سیستم تعلیق و اگزوز که صد هزار دلار هزینه دارد، کار آغاز و حتی تا بیش از یک میلیون دلار هم می‌رسد که معمولاً بین 500 کیلو گرم تا یک تن بر وزن خودرو می‌افزاید. البته فرمان پذیری خودروهایی چون ب ام و سری 7 و فانتوم با اضافه کردن حداکثر امکانات، تضعیف نمی‌شود. مشتریان او نیز افراد خاصی بوده که نیمی از آنها از خاورمیانه و 25 درصد از اروپا و آسیا هستند و در این میان خانواده‌های سلطنتی، سیاستمداران و دولتی‌ها 60 درصدان را تشکیل می‌دهند و 35 درصد از افراد ناشناس و تجار معمولی و 5 درصد هم رهبران مذهبی کلیساها هستند.


از طرفی شرکت سنتیگون که در جولای 2007 توسط مجموعه‌ی مادر بایی تأسیس شد، بزرگ‌ترین مرکز تهیه مواد اولیه برای ضد گلوله نمودن اتومبیل‌ها است. البته شرکت سنتیگون مدعی است که در زمینه علوم بالستیک، مهندسی خودرو، حفاظت و امنیت شخصی و علم ضد گلوله متخصص است. این شرکت 8 مجموعه در 7 کشور دنیا دارد و سالیانه بین 1500 تا 1700 دستگاه خودرو را ضد گلوله می‌کند.

[jwplayer mediaid=”60160″]
مدیر عامل آن می گوید، ما به دو روش سفارش می‌گیریم و حتی این توانایی را داریم که روی خط تولید کارخانه، خودروها را ضد گلوله کنیم. در کل تمامی این کمپانی‌ها که به ضد گلوله کردن خودروها مشغول‌اند، قبول دارند که هیچ گاه امنیت کامل وجود ندارد و در طول حرکت در جاده امکان وقوع حادثه با هر خودروی دیگری وجود دارد و با توجه به ترور شخصیت‌ها، تمامی این‌ها بر این امر اذعان داشتند که حتی بهترین خودروی ضد گلوله هم دارای محدودیت‌هایی است.

منبع: مجله ماشین

41 دیدگاه

  1. SALAR
    سوابق: (378 دیدگاه) ,

    واقعا عالی یک مهندسی بسیار پیشرفته . دم ناتو گرم وشرکتهایی که زیردستشن

    پاسخ
    1. توفیقی
      سوابق: (1124 دیدگاه) ,

      پدال اشتباه نکن این ماشینها مقاوم به موشک نیستن.شوخی میکنی؟؟؟اول اینکه موشک نه و راکت.خیلی فرق بین موشک و راکت هست.با موشک یه منطقه رو نابود میکنن مثل موشک کروز یا اسکندر یا شهاب و با راکت یک هدف خاص مثل RPG و استرینکر و بازوکا این ماشینها به راکت و موشک و مین مقاوم نیستن…حتی تو لیست اسلحه هایی که گذاشتی قویترین اسلحه ازز تایپ MG ساخت آلمان است با گلوله های کالیبر 50.این ماشینها حتی نمیتونن جلوی دوشکا و مسلسل GATTLING GUN هم دوام بیارن چه برسه به راکت و مین و موشک.///

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        توفیقی من این مطلبو از مجله ماشین نوشتم .

        در ضمن این مطلب مجله ماشین ترجمه شده ی یکی از مجلات معتبر

        اروپاست . دقیقا اسمشو نمیدونم .

        یک لینک در پایین برات میذارم که هم مدل اسلحه ها و تقویت

        خودروهای ضد گلوله و انجام تستهاشون رو ببینی .

        بچه ها این کلیپم ببینید . اپارات تازه گذاشته .

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
        1. كربنادو.فقط آلمان.فقط منصوري
          سوابق: (3637 دیدگاه) ,

          زيبا بود ، دستت درد نكنه!!!!

      2. استون مارتین
        سوابق: (825 دیدگاه) ,

        توفیق منبعت برا این ادعاها چیه؟

        پاسخ
    2. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      مطلب جالبی بود پدال … جاداشت از لندکروز ها پرادو های ویژه ی ارتش و V.I.P ضد گلوله که حداقل تو هر ارتشی 200 تا وجود داره هم یاد کنیم

      پاسخ
    3. SALAR
      سوابق: (378 دیدگاه) ,

      دوستان عزیز پدال تو جشنواره وب ایران یاری کنید
      ………………..زنده باد پدال………….

      پاسخ
  2. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    ببین چقد از کار خودشون مطمئن بودند که طرف بدون جلیقه و … رفت جلوی تیرانداز نشست!!!

    پاسخ
  3. arash1354
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    شيشه ها رو معمولا لايه لايه ميسازند و بين هر لايه ورقهاي پليمري خاصي تعبيه ميكنند

    پاسخ
  4. امیرقاسمی
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    سلام خیلی وقت پیش توی مجله نواور دباره همین موضوع نوشته بود
    یک کارخانه که اصلا معلوم نیست کجا هست همچنین خودرو میسازه این خودروها فقط یک اشگار دارند که در تروروپاکستان خودشو نشان داد مابین درها اندکی فاصله هست ازاینجا میشه نفوذ کرد

    پاسخ
    1. SALAR
      سوابق: (378 دیدگاه) ,

      دوستان عزیز پدال تو جشنواره وب ایران یاری کنید
      ………………..زنده باد پدال………….

      پاسخ
  5. saied
    سوابق: (818 دیدگاه) ,

    خیلی حال کردم ! مخصوصا از اون قسمتی که نوشته با اینکه وزن فانتوم زیاد میشه ولی تو قسمت فرمان پذیری خودرو تاثیری نداره .
    ولی فکر کنم متسفانه این کارا تو ایران زیاد جایی نداشته باشه ! چون به ما که گفتن مرگ دست خداست 🙂

    پاسخ
  6. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    ایول…!!!
    آقا خیلی خیلی این پست باحال و نوآورانه بود..
    دمشون گرم..! اگه یکی از این ماشین های ضدگلوله تو GTA بود شیش ستاره هم میشدی؛ بازم پلیسو می کردی تو قوطی…!!

    پاسخ
    1. توفیقی
      سوابق: (1124 دیدگاه) ,

      کوروش اونوقت خودم با بازوکا میزدم به ماشینت ببینم ضد بازوکا هم هست..
      ضد گلوله هست ضد راکت که نیست!!!!!!!!!
      راکت هم تو دست اکثر گروه های تروریستی هست.مقل RPG-7

      پاسخ
  7. امیرقاسمی
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    یک شرکت توی تهران هست که یک نوع برچسب شفاف روی شیشه ها نصب میکنه میشه شیشه نکن من دوستم روی جنسیس سدان نصب کرد دعوا شد بالوله فلزی هرچی خواستند شیشه بکشکنند نشد خوب هست در تصادف شدید دیگه شیشه پودر نمیشه

    پاسخ
  8. saied
    سوابق: (818 دیدگاه) ,

    اون وقت این تو خیابون با یه ماشین معمولی تصادف کنه . تکلیف ماشین معمولی چیه ؟

    پاسخ
  9. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    پدال باور کن خیلی دوست دارم.مطلب فوق العاده ای بود.
    من عاشق ماشین پاپم.اخرش یکی از اینا می خرم و یه راننده استخدام می کنم باهاش میرم شمال

    پاسخ
  10. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    پدال ممنون که گذاشتی.

    فکر کردم بیخیالش شدی.

    دست کسی هم که عکس و فیلم برای این مطلب تهیه کرد ممنون.

    به نظر من بهترین خودروی ضد گلوله هم بنز G کلاس است.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
  11. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    ممنون پدال اطلاعاتت بسیار جالب بود.
    P E U G E O T

    پاسخ
  12. مسعود کرمان
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    نظرتون راجب به تویوتا کورولا 2014 چیه
    هم ار لحاظ فنی هم طراحی

    پاسخ
    1. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      خودرویی با طراحی زیبا ،قیمت پایین ،هزینه و مصرف بسیار پایین ، بهترین ماشین واسه شهر

      پاسخ
  13. علی
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    این چیزا که بدرد منو شما نمیخوره بیشتربه درد اجلاسهای
    بین المملی میخوره این خودرو هاروویژه مقامات دولتی
    میسازن

    پاسخ
  14. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    بهترین ماشین ضد گلوله رولزرویس فانتوم هست نه مرسدس G کلاس
    مقامات سیاسی و ثروتمندا سوار رولزرویس میشن نه شاسی بلند بیابانی شبیه لندروور

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      سلام توفیقی!!!

      خوبی؟؟؟؟

      من بین سواری و شاسی بلند گفتم.با شاسی بند اکثر جاها میشه فرار کرد و

      محدودیت کمتری داره.بعدشم توفیقی جان من نظر خودمو گفتم که بنز جی کلاس

      بهترینه.

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
    2. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      توفیقی جان شما از کجا میدونی؟ آمار رسمی داری که میگی رولزرویس فانتوم بهتره؟
      اتفاقا یه چند وقت پیش شبکه من و تو داشت درباره همین خودروهای ضدگلوله صحبت می کرد که گفت بنز بهترین ماشین های زدگلوله رو میسازه.

      پاسخ
  15. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    دست دوم این خودرو خیلی ارزونه.مثلا یه تاهو 2005 ضد گلوله تو امریکا ممکنه 35 هزار دلار باشه.

    پاسخ
    1. km
      سوابق: (681 دیدگاه) ,

      فکر نمیکنم از آدم های معروف کسی حاضر شه تاهو 2005 سوار شه. اینجور آدما یه ماشین لوکس میخوانو(ضد گلوله بهتر) یه راننده. ولی جاستین بیبر هدف خوبیه!

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        شاید یارو قاچاقچی باشه و ماشین ضد گولوله دلش بخواد.میتونه بیاد امریکا بخره چون ارزون در میاد.یه تاهو.به قیافه قاچاقچی ها هم میاد….

        پاسخ
        1. km
          سوابق: (681 دیدگاه) ,

          قاچاقچی ها که لامصب وضعشون خیلی خوبه. بهترین ماشین برای اونا G63 6×6 هست

        2. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          اینو به خودشون بگو. آخه علاقه خاصی به تاهو دارند.تاهو شده نماد پلیس و مافیا.فکر نکنم کس دیگه ازش بخره
          : ))))))))))))

  16. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    RPG یا بازوکایی که یک تانک فولادین رو ذوب و منفجر میکنه.نمیتونه یه ماشین رو که فقط شیشه هاشو چند لایه کردن و پشم شیشه و الیاف صنعتی تو بدنش کار گذاشتن رو پودر کنه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!میتونه.خنده داره…

    پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (35 دیدگاه) ,

      دوست عزیز خودروهای ضد گلوله تا اونجا که من میدونم 6 رده بندی استاندارد داره که تو رده ی اخر اتفاقا ضد راکت هم هست و راکت دارای کلاهک انرژی جنبشی رو هم مهار میکنه مثل RPG_7 وکف ماشین از نوعی فیبر کربن خاص که از برقکافت ماده ای مثل کریولیت که در تولید المینیوم کاربرد داره ساخته میشه که ضد مین ,ied( بمب های دست ساز کنار جادهای)هم هست لیموزین کادیلاک اوباما که بهش میگن هیولا جالبه بدونی خارج از این رده بندیه وضذ گلوله های کالیبر 7/62 .12/7.و حتی کالیبر 23هست(مسلسل استاندارد تانک های ناتو) وضد پرتابه هایی با قوس سقوط عمودی مثل kornet وtow حتی موشکای ضد تانک کلاس میلانه که تو 100تا120 mmزره غیر واکنش گرنفوذ میکنه همچنین ضد حمله شیمیایی و تشعشعات رادی اکتیوه(نه بمب اتم)

      پاسخ
  17. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    از اسم ماشین ها هم معلومه
    ANTI BULLET یعنی ضد گلوله.
    نگفته
    ANTI ROCKET or ANTI MISSILE or ANTI MINE
    نگفته ضد راکت یا ضد موشک یا ضد مین

    پاسخ
  18. km
    سوابق: (681 دیدگاه) ,

    ولی همین ضدگلوله کردن کلی به قیمت ماشین اضافه می کنه مثلا S550 قیمتش میشه اندازه ی میباخ. آخه کی دلش میاد به جی کلاس شلیک کنه یا بهش بمب بندازه؟؟ 😐

    پاسخ
  19. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    من دلم میاد KM.حال میده منفجر کردن.همین الانم دارم کلیپ انفجار بزرترین و قویترین بمب اتم دنیا یعنی بمب اتمی تزار ساخت شوروی سابق رو میبینم که قدرت انفجارش برابره با 10 برابر کل مهماتی که تو جنگ جهانی 2 منفجر شده.خیلی رویاییه.

    حال میده یکیش رو تو برلین یکیش رو تو توکیو یکیش رو تو لندن یکیش رو تو پاریس یکیش رو تو رم و یکیش رو تو واشنگتن منفجر کنی ولی حیف که فقط یدونه ازش ساخته شده.حیف

    پاسخ
    1. km
      سوابق: (681 دیدگاه) ,

      حال میده یکیشم رو سرت منفجر بشه 🙂 آخه مرد مومن این چه فکراییه میکنی؟ این فکرها مال تروریستاس…. بیخیال

      پاسخ
  20. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی

    هه هه هه هه توفیقیه دیگه کاراش خیلی رویاییه.

    یادم میاد تو یکی از پست ها نوشته بود ما چند تا دوستیم وهر هفته به یه جای متروکه می ریم و با سرعت زیاد ماشین میرونیمو به ماشین هارو به هم دیگه می زنیم و…

    کامنت های توفیقی انقدر رویایی که تا حالا نشده به کامنت هاش نخندم.

    ای بابا.

    پاسخ
  21. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    آره KM حال میده یکیشم تو سر خودم منفجر بشه ومن به درک واصل بشم.فرض کن تو یه لحظه پودر بشی و محو و نابود بشی طوری که روحت هم فرصت نکنه از جسمت بره بیرون و به لقائ معشوق بپیونده…
    چه لذتی از این بالاتر هان؟؟؟چه لذتی؟؟؟

    پاسخ
  22. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی

    جناب توفیقی اولا اینکه خودم تبریزیم،
    دوما شما خرج و مخارج کادیلاک رو از کجا میاری؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.