خودروهای کانورتیبل و معایب آن‌ها

این یک واقعیت است که خودروهای کانورتیبل وزن بیشتری از همتایان کوپه خود دارند؛ اما این مقدار دقیقاً چقدر است و تا چه میزان بر عملکرد خودرو تأثیر دارد؟ این امر را به‌سختی می‌توان اثبات کرد.

2015 BMW M4 Convertible
2015 BMW M4 Convertible

ما برای پی بردن به این مسئله، وزن اعلام شده توسط سازندگان 25 جفت خودروی کوپه/کانورتیبل را بررسی کرده‌ایم. با انجام این بررسی پی بریم که هرچند کانورتیبل ها وزن بیشتری از نمونه کوپه خود دارند اما این افزایش وزن بسیار کمتر از میزانی است که ما انتظار داشتیم؛ زیرا خودروسازان در هنگام طراحی یک پلت‌فرم مشترک بسیار هوشمندانه ساخت هر دو نمونه کوپه و کانورتیبل بر روی آن را پیش‌بینی کرده و با مهندسی فوق‌العاده‌ای سعی در به حداقل رساندن افزایش وزن مدل‌های کانورتیبل و کاهش پیچیدگی‌ها دارند. برای مثال می‌توان به پورشه‌های باکستر و کیمن اشاره کرد که هر دو وزن یکسانی دارند.

تفاوت وزن نسخه کوپه و کانورتیبل خودروها
تفاوت وزن نسخه کوپه و کانورتیبل خودروها

اما اوضاع در کانورتیبل های 4 نفره قدری متفاوت بوده و افزایش وزن آن‌ها تا حدودی بیشتر از رودسترهای دو نفره است. به‌طور مثال کرایسلر 200 کانورتیبل که قبلاً تولید می‌شد در حدود 225 کیلوگرم سنگین‌تر از نمونه سدان خود بود و یا فولکس‌واگن EOS که تولید آن اوایل امسال متوقف شد، 218 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به یک گلف GTI دو در دارد. در حال حاضر ب‌ام‌و سری 4 تنها خودروی کانورتیبل 4 صندلی موجود در بازار است که همتای کوپه هم دارد.

Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque Convertible

ایراد دیگری که در خودروهای کانورتیبل به چشم می‌خورد، وجود سر و صدای بیشتری در کابین آن‌ها نسبت به مدل‌های کوپه است؛ اما در حال حاضر با وجود ابزارهای مدرن و پیشرفت‌های حاصل شده در صنعت خودروسازی، این ایراد از بین رفته است و میزان سر و صدای کابین یک خودروی کانورتیبل حتی با سقف پارچه‌ای تفاوت چندانی با نمونه کوپه آن ندارد. این مسئله توسط ما با اندازه‌گیری میزان صدای کابین چندین خودروی کانورتیبل در سرعت 112 کیلومتر در ساعت ثابت شد.

تفاوت صدای کابین خودروهای کوپه و کاورتیبل
تفاوت صدای کابین خودروهای کوپه و کاورتیبل

اما نوع دیگری از خودروهای روباز نیز وجود دارد که درگذشته تولید می‌شد و طرفداران زیادی داشت و آن خودروهای با سقف تارگا است. در سالیان اخیر پورشه با ساخت دوباره 911 تارگا این نوع سقف را مجدداً احیاء کرد. هرچند 911 تارگا سنگین‌ترین کانورتیبل حال حاضر بازار نیست (نسبت به مدل کوپه خود) اما جالب‌ترین (و بدون شک پیچیده‌ترین) راهکار برای لذت بردن از هوای آزاد در هنگام رانندگی محسوب می‌شود.

Porsche 911 Targa 4 GTS
Porsche 911 Targa 4 GTS

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

13 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل Hamid
    Hamid
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    به نظر من مزایای سقف کانورتیبل و لذت رانندگی با ماشین روباز معایبش رو پوشش میده و توجیه میکنه.

    پاسخ
    1. علي
      سوابق: (902 دیدگاه) ,

      حالا خوب یا بد ، هر چی که هست مطمئنا به درد ایران نمیخوره. هوا آلوده ، افت قیمت شدید اینجور خودروها، خواهان کم داشتن، جنبه عمومی پائین، خدمات پس از فروش افتضاح، هزینه بالا. خود من با جفت چشام دیدم تو خیابون ی نفر که کچل بود سوار ی خودروی لوکس سقف جمع شو شده بود ولی انقدر همه بهش تیکه انداختن که طرف عصابش ریخت بهم و دعواش شد و جلوی چشم همه انقدر از رو عقده زدنش که خون بالا میاورد.

      پاسخ
      1. sajad
        سوابق: (184 دیدگاه) ,

        علی کدوم شهر زندگی میکنی؟
        عجب همشهریای عقده ای داری!
        منم خودم از این ماشینا ندارم ولی وقتی تو شهر میبینم ، لذت میبرم .

        پاسخ
      2. سینا
        سوابق: (10 دیدگاه) ,

        جالبه مردم بدبختی که چشم پیشرفت دیگران و ندارن و از حسادت میان راننده یه ماشین لوکس و کتک میزنن جای تاسف داره

        پاسخ
      3. محمد علي
        سوابق: (66 دیدگاه) ,

        بابا شوخی میکنه با عرض معذرت بنظرم صاحبان کانورتیبل ها معمولا عقده ای ترند چند بار دیدم که تو ترافیک یارو توی ۶ دقیقه ١٠ بار سقف رو باز و بسته کرد معمولاً هم خودم با این ها برخورد داشتم طرف نمی تونست درست تلفظش کنه داشت از ائیرودینامیک پیشرفته اش برای من کلاس می گذاشت

        پاسخ
    2. CORVETTE Z06
      سوابق: (219 دیدگاه) ,

      اون جذابیت و قدرت مخ زنی که اتومبیل کانورتیبل داره کوپه نداره

      پاسخ
      1. احسان
        سوابق: (237 دیدگاه) ,

        خدایش قبل از اینکه به مردم بگین عقده ای یه نگاه به خودتون بندازین که زیر کامنت اول کامنت میزارین که دیده بشین هنوز فرهنگ استفاده از این مزیت پاسخ گویی به کانتها رو ندارین بعد میان مردم رو…

        پاسخ
  2. احسان
    سوابق: (237 دیدگاه) ,

    من که از این نمودارها چیزی نفهمیدم .درمورد سقف تاراگا هم اگه بیشتر توضیح می دادین خوب میشد .ممنون

    پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    این پورشه 911، هیچ جذابیت ظاهری خاصی نداره، ولی این بی ام دبلیو M4، خیلی باحاله.

    پاسخ
  4. یاسین
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    نه تاراگا رو خوشم اومد.این پورشه همیشه تافته ی جدا بافته داره!آغا خداشاهده کدومتون می تونه تو گرمای جنوب کانورتیبل رو روباز تو روز رانندگی کنه!مگر شب اونم اگه از شرجی سر کچلت خیس نشه.بعد من باور ندارم مردم ما بلانسبت شما،هنوز اینقد کمبود ندارن که وحشی گری ازشون سربزنه!بلا شک قضیه چیز دیگری بوده!در کل روبازا هم عالمی دارن!ولی ترجیحا تو اروپا و جای خوش آب و هوا!

    پاسخ
  5. edris
    سوابق: (108 دیدگاه) ,

    جالبه کیا و هیوندا هنوز کانورتبل نزدن!
    بنظرم جای کانورتبل خالیه تو محصولاتشون

    پاسخ
  6. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    علیرغم همه صحبت های منطقی دوستان درباره عدم توجیه این دسته از خودروها در ایران
    من عاشق خودروهای کانورتیبل و کوپه هستم …

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.