خودروی ایمن؛ همه چیز کیسه هوا نیست!

تنها تصادفات با سرعت بالا تهدید کننده سلامت ما نیست، همچنین کیسه های هوا تنها رکن تعیین کننده در ایمنی خودرو در کابین اتوموبیل شما نخواهد بود. بلکه نحوه طراحی صندلی های سرنشینان خودرو هم دارای استاندارد های خاص بین المللی است که به حفاظت از سرنشینان کمک می کند.

Whiplash_claims_medical_experts_and_specialist_doctors_could_assess_whiplash_injuries_under_new_proposals_0005_Volvo

ترومای شلاقی (Whiplash Injury)، آسیب ستون فقرات گردنی است که به دنبال ضربات جلو و عقب وارد به خودرو، حتی در سرعت های پایین رخ می دهد. در این حالت به دنبال نیروی وارد شده و ترمز شدید خودرو، ابتدا سر به عقب خم می شود و سپس خودبخود سر به جلو بر می گردد. چنین خم و راست شدن ناگهانی مهره های گردن سبب درد در ناحیه گردن و فواصل بین دو کتف می شود، که منجر به محدودیت حرکت گردن می شود. حتی ممکن است به علت تورم قدام گردن اختلال بلع رخ دهد و در موارد بسیار شدید آسیب به جمجه وارد می شود.

whiplash_intro01

این نوع تصادفات به میزان بالایی رخ می دهد. تشخیص ضایعات ناشی از آن هم سخت و هم هزینه بردار است. همچنین  پاسخ به درمان این جراحات  بسیار بد است که حتی  تا دو سال فرد را درگیر می کند. و مهمتر آنکه طبق برآوردهای انجام شده سالانه تا 10 ملیارد یورو هزینه را بر جوامع  کشور های اروپایی تحمیل می کند. تمام این عوامل منجر به آن شده تا در بریتانیا یک تبم  تحقیقاتی که متشکل از پزشکان متخصص، فیزیوتراپیست ها و اعضاء دولت، شرکت های بیمه،  قوه قضاییه و گروه های ذینفع می باشد، به بررسی این عارضه و راهکارهای پیشگیری از آن بپردازند.

cg_test1_big

به منظور ارزیابی بیشتر، علاوه بر شبیه سازی تست برخورد از جلو و عقب، شبیه سازی دیگری با نصب صندلی بر روی سورتمه محرک ( تست دینامیک) در جهت برآورد نیروهای وارده که منجر به ایجاد ضایعه می گردند، هم صورت می گیرد. بر اساس تحقیقات انجام شده طراحی مدل هندسی، حفظ یکارچگی و اندازه  صندلی،  نحوه قرار گیری سر و محافظت از آن بر ریسک بروز این عارضه تاثیرگذار است. به طور مثال امروزه سعی بر آن است که صندلی سرنشینان جلو به نحوی طراحی شود که محل تکیه گاه سر تا حد امکان پهن و وسیع باشد و در عین حال کمی متمایل به جلو باشد. در واقع هدف آن است که با نزدیک کردن ناحیه سر و گردن به صندلی، دامنه حرکت شلاقی در هنگام وقوع تصادف کاهش یابد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

23 دیدگاه

  1. carbonado aventador
    سوابق: (3637 دیدگاه) ,

    خیلی ممنون از این مطلبی که گذاشتید . تازه من و خیلی کاربران دیگر فهمیدیم که همه چیز کیسه ی هوا نیست!!!!

    پاسخ
  2. جمشید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ببین اینا دارن چه جوری خودروهاشون رو ایمن میکنن ولی ما هنوز اندر خم کیسه ی هوا موندیم…!!!

    پاسخ
  3. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    اصلا باید پشت سر هم ایربگ بذارن تا دیگه اصلا گردن هم تکون نخوره.

    پاسخ
  4. carbonado aventador
    سوابق: (3637 دیدگاه) ,

    اونجوری طرف فلج می شه . چون حالت انفجاریش گردن رو به{….}می ده!!!!!!

    پاسخ
  5. slr722
    سوابق: (1351 دیدگاه) ,

    چون بحث ایمنی اومد میگم…

    محکم تر از شورلت نوا من ماشین ندیدم… خیلی خیلی این ماشین محکمه…

    پاسخ
    1. tv
      سوابق: (199 دیدگاه) ,

      تو اکثر این ماشینای امرکایی از ورق 8 استفاده شده … که تو مدل های لوکس ورقه ی بدنه گالوانیزه یعنی مقاوم در برابر زنگ زدگی استفاده شده …. اکثر المانیها بخصوص بنز و بی ام دابلیو هم این قابلیت رو داشتن …

      ولی الان تو ماشینای مدرن ماشین طوری طراحی میشه که ضربه باعث جمع شدن بعضی قسمتهای ماشین بشه و اثرات تنشی به سرنشین وارد نشه …

      پاسخ
  6. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    محکمی ربطی به امنیت نداره. ماشین محکم= وارد شدن نیروی تصادف به سرنشین.
    ولی همین شورلت رو که میگی الان در میان خودروساز های طبقه متوسط امن ترین خودرو هارو میسازه!

    پاسخ
  7. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    اگه ماشین ایرانی باشه،ترجیح میدم کیسه هوا باز نشه!

    پاسخ
  8. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    ماشین ایمن اونیه که خودش مچاله بشه ولی سرنشیناشو حفظ کنه ن اینکه خودش سالم بمونه و سرنشیناشو کتلت کنه!
    وقتی بمیرم یا فلج بشم دیگه ماشینم کمتر اسیب ببینه یا بیشتر ب چ دردم بخوره ه ه ه ه ه

    پاسخ
  9. میلاد. فقط المان.فقط بنز.
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.
    اونها به چه چیز هایی دقت میکنند.حالا اگه یکی بیاد تو ایران همچین پیشنهادی یا مساله ای را مطرح کنه جز این که به تمسخر گرفته بشه و ذوقش کور بشه هیچ چیز دیگه ای نداره.
    بعدشم اس ال ار جان قدیم فکر میکردند که هر چه قدر ماشین محکم تر باشه و از ورق ضخیم تر و فولاد محکم تر ساخته بشه ایمن تر است.در صورتی که اینطور نیست.
    چون فشار وارده به سرنشینان خیلی خیلی بیشتر میشه.تا جایی که شاید خسارت های جبران ناپذیری داشته باشه.ولی الان دقیقا برعکسه .درسته که ماشین ها از الیاژ های سبکتر و نرم تر دارن استقاده میکنند ولی خاصیت جذب نیرو و فشاری که به انها وارد میشه خیلی بیشتره.اون الیاژ ها سعی میکنند که فشار وارد از تصادف را جذب کرده و در خود نگه دارند که این نگه داشتن منجر به تغییر شکل ان ها میشه.

    ((( راه گریز را پیش از ستیز باید جست )))

    پاسخ
  10. سارا
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    این مطلب رو چند سال پیش دربارش تحقیق کرده بودن و برای پیش گیری از آسیب نوعی بالشتک ساخته بودن که روی پشت سری صندلی هر ماشینی نصب میشد …

    پاسخ
  11. ali
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    اقا فرض کن مثلا رو پراید کیسه هوا باشه یا نباشه چقدر فرق میکنه بعد یه تصادف بد …

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      هیچی ، نه از شاسیش چیزی میمونه نه اتاق!!! اصلا معلوم نیست داشبوردش تو تصادف کجا میره که ایربگش باز شه !!!شاید تو صندوق عقب ایربگ فرمون و پیدا کنی تازه اگر باز شه !!!!

      پاسخ
  12. سعید
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    خوب بقیه اش چی شد … منظورم بقیه مقاله بود … اینکه توی تصادفات حتی با سرعت کم به مهره های گردن فشار میاد و تحقیقات در این زمینه ادامه داره درست … اما نتیجه اش چی؟ چی کار باید کرد ؟ چطور میشه جلوی این اتفاق رو گرفت !!!؟

    پاسخ
  13. armin
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    سارا جون این بالشتک ها برای تصادفات باسرعت کمه نه برای تصادفات باسرعت بالای 100کیلومتر!

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      بستگی به شدت و نوع ضربه و جایی که ضربه میخوره داره ، نه سرعت ، فرض کن شما داری از دره پل یا از پارکینگ سقوط میکنی ، اون موقع که ماشین کیلومترش سرعت سقوط آزاد محاسبه نمیکنه رو هوا ، موقع برخورد به ته دره شدت زیاد باشه ایربگ باز میشه

      پاسخ
    2. حمید
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      ببخشید من اشتباه متوجه شدم ، با ایربگ صندلی اشتباه گرفتم ، درست می فرمایید شما

      پاسخ
  14. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    یعنی من موندم یه نفر آدم با سواد تو این خودروسازیامون نیست که بیاد این پشت سری های صندلی ها رو یه طراحی جدیدی بکنه!!!!!
    آخه این نوع فعلی هیچ کاربردی نداره .
    حتی اگه ارتفاعش هم بالا بیاریم ، برای تکیه دادن سر بهش باید حتما سرمون رو برگردونیم عقب و در هنگام تصادف هم که اصلا کار خاصی نمیکنه.
    مثلا در بیشتر ماشین های جهان پشت سری های فعال در هنگام تصادف وجود داره که حتی در هنگام رانندگی هم میشه بهش تکیه داد .

    پاسخ
  15. e.scamp
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    بابای من با 206 داداشم با سرعت 70 بدون ترمز تصادف کرد شاسی ماشین خم شد کیسه هوا باز نشد مدل ماشین 90 بود گفتم هشداری داده باشم

    پاسخ
  16. شورلت
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    ماشین از نظر ایمنی فقط شورلت ماخودمون حدود10سال پیش باشورلت نوا 6نفر توماشین بودیم از یه دره25-30متری رفتیم پایین هیچ کس هیچ طوریش نشد فقط داییم بابام دستش شیکست حتی یه در ماشین هم باز نشد

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (124 دیدگاه) ,

      فقط ماشین آمریکایی رو عشق است

      پاسخ
  17. ali
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    ماشين آمريکايي که به درد ايران نميخوره برو اونجا(آمريکا رو ميگم) ماشين بخر کيف دنيا رو بکن جاده عالي امکانات توپ ماشين نهايت تکنولوژي تازه جنيفر هم هست ديگه بيشتر از اين چي ميخواي

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.