خودروی هیبریدی چیست؟

با وجود خودروهای هیبریدی متفاوت در بازار، هنوز هم افراد زیادی هستند که از طرز کار این نوع خودروها آگاهی چندانی ندارند. در زمان خریدن یک خودروی جدید، خریداران نه‌تنها به جنبه‌های زیست‌محیطی توجه می‌کنند بلکه دنبال گزینه‌هایی جایگزین نیز هستند.

2016 Toyota Prius
2016 Toyota Prius

از زمان عمومیت یافتن تویوتا پریوس در جامعه، خودروهای دوست دار محیط‌زیست زیادی عرضه شده‌اند. هم‌اکنون در کنار خودروهای دیزلی کم‌مصرف، خودروهای کارای متفاوتی نیز در بازار فروخته می‌شوند که از آن جمله می‌توان به خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) و همچنین خودروهای تمام الکتریکی اشاره کرد.

به منظور آشنایی هرچه بیشتر با این دسته از خودروها ما سیستم‌های هیبریدی متفاوت را در همه نوع وسایل نقلیه شرح داده‌ایم.

  • خُب خودروی هیبریدی چیست؟

یک خودروی هیبرید به بیان ساده مدلی است که از دو منبع انرژی مختلف برای به حداکثر رساندن راندمان و کارایی استفاده می‌کند. این سخن معمولاً به این معنی است که ترکیب کردن انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری‌ها با انرژی احتراقی سوخت‌هایی چون بنزین، دیزل و یا گاز مایع یک خودروی هیبریدی را می‌سازد. البته موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌ها است زیرا در سیستم‌های هیبریدی متفاوت انرژی الکتریکی شاید مثلاً توسط پیشرانه‌ی احتراق داخلی و یا از ترمزهای احیا شونده تولید شود درحالی‌که در دیگر سیستم‌ها شما می‌توانید برای شارژ باتری‌ها از پریز برق استفاده نمایید.

نمای کلی سیستم هیبرید تویوتا
نمای کلی سیستم هیبرید تویوتا

همچنین تفاوت‌هایی در چگونگی استفاده از الکتریسیته‌ی ذخیره شده وجود دارد. برخی سیستم‌های هیبرید شاید به‌طور انحصاری توسط یک یا بیش از یک پیشرانه‌ی الکتریکی و پیشرانه‌ی احتراق داخلی حرکت کنند که اکثراً به عنوان هیبریدهای گسترش دهنده‌ی محدوده‌ی حرکتی شناخته می‌شوند. دیگر خودروها پیشرانه‌هایی الکتریکی دارند که می‌توانند هم‌زمان با پیشرانه‌ی احتراق داخلی عمل کنند و یا از تنظیماتی برخوردار هستند که می‌تواند بین این دو پیشرانه به‌طور متناوب سوئیچ نماید.

2015 Audi Q7 E-TRON TDI
در ادامه با محبوب‌ترین سیستم‌های هیبریدی موجود در بازار امروزی آشنا می‌شویم:

  • هیبریدهای سری

در هیبریدهای سری همانند خودروی فیسکر کارما و یا برخی نسخه‌های ب ام و i3، خودرو به تنهایی توسط الکتریسیته حرکت می‌کند و درحالی‌که شما در حال رانندگی هستید، پیشرانه‌ی احتراق داخلی با شارژ کردن باتری‌ها به محدوده‌ی حرکتی شما اضافه می‌کند.

bmw-i3-11
هیبریدهای سری می‌توانند بسیار پاک باشند زیرا تمام اهداف و نیات یک خودروی تمام الکتریکی را در مسافت‌های کوتاه برآورده می‌کند.

2012 fisker karma
fisker karma

بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این سیستم‌ها هزینه‌ی بالا است. با تکنولوژی زمان کنونی، باتری‌های بزرگ‌تر موردنیاز هیبریدهای سری گران‌تر از باتری‌های کوچک‌تر سیستم‌های هیبریدی موازی هستند. هزینه‌ی اضافی و پیچیدگی ژنراتور احتراق داخلی می‌تواند این خودروها را حتی گران‌تر از خودروهای الکتریکی خالص کند.

  • هیبریدهای موازی

سیستم سینرژی هیبرید تویوتا بی‌شک شناخته‌شده‌ترین مثال سیستم‌های هیبرید موازی است. هوندا Insight نیز دیگر مثال محبوب است. در هر دو مورد خودرو در ابتدا با پیشرانه‌ی احتراق داخلی حرکت می‌کند اما واحد الکتریکی نیز به همین قوای محرکه متصل می‌شود بنابراین می‌تواند قدرت بیشتری را در هنگام شتاب‌گیری‌ها ایجاد کند. به همین دلیل در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

Honda Insight
هیبرید موازی می‌تواند به تنهایی با حالت الکتریکی نیز عمل کند اگرچه که معمولاً تنها در سرعت‌های پایین و برای رانندگی در شهر و محدوده‌های بسیار محدود این کار صورت می‌پذیرد. البته اندازه‌ی کوچک باتری‌ها باعث می شود که رسیدن به حداکثر ظرفیت شارژ به سرعت امکان‌پذیر شود و هرگز نگرانی از بابت محدوده‌ی حرکتی وجود نخواهد داشت.

2010_toyota_camry_hybrid_india_thailand-9
حتی اگر شارژ باتری‌ها به‌طور کامل تخلیه شود شما می‌توانید به تنهایی با پیشرانه‌ی احتراق داخلی به رانندگی خود ادامه دهید. این سیستم به همراه هیبریدهای ملایم عموماً به عنوان بهترین گزینه‌های هیبریدی در نظر گرفته می‌شوند. همچنین یادآوری این نکته مهم است که حالت الکتریکی هرچند در شهر از آلودگی جلوگیری می‌کند اما الکتریسیته‌ای که شما استفاده می‌کنید عموماً با سوختن سوخت در پیشرانه تولید می‌شود. معنی سخن این است که رانندگی در حالت فقط الکتریکی در حقیقت راندمان کمتری نسبت به حالت هیبریدی دارد.

  • هیبریدهای ملایم

سیستم هیبرید ملایم (Mild) اساساً مشابه سیستم هیبرید موازی است و در آن پیشرانه‌ی الکتریکی در زمان نیاز خودرو به قدرت بیشتر با پیشرانه‌ی احتراق داخلی همکاری می‌کند.

Ferrari Laferrari
Ferrari Laferrari

به عنوان نتیجه این سیستم عموماً از کوچک‌ترین باتری‌ها استفاده می‌کند و به تنهایی نیز نمی‌تواند با باتری‌ها کار کند. البته شما از مزیت‌های کاهش مصرف سوخت بهره مند می‌شوید و انرژی‌ای که معمولاً در هنگان ترمز گیری هدر می‌رود می‌تواند به الکتریسیته تبدیل شده و در باتری‌ها ذخیره شود و در هنگام نیاز به سیستم رانندگی وارد گردد. درحالی‌که این سیستم به عنوان هیبرید ملایم طبقه‌بندی شده اما این همیشه تعریفی مناسب نیست. فراری لافراری 963 اسب بخاری از سیستمی شبیه این سود می‌برد که با نیروی الکتریکی می‌تواند به کارایی بسیار بالایی دست پیدا کند.

  • پلاگین هیبریدها

سیستم‌های پلاگین هیبرید یا PHEV تازه‌ترین نوع قوای محرکه هستند و به سرعت محبوبیت خود را افزایش داده‌اند. این سیستم‌ها با اضافه کردن باتری‌های بزرگ‌تری که می‌تواند از منبع انرژی خارجی تغذیه شود اساس مفهوم هیبریدهای موازی را به خودروهای تمام الکتریکی نزدیک‌تر کرده‌اند.

PSA-EV-PHEV-05
خودروهای هیبرید موازی به‌طور چشمگیری با آپشن پلاگین هیبریدی سفارش داده می‌شوند بنابراین برای مثال می‌توان جدیدترین نسخه‌ی تویوتا پریوس PHEV را نام برد که ادعا می‌شود در حالت فقط الکتریکی 48 کیلومتر را طی کند. در شرایط رانندگی عادی پریوس هیبرید معمولی شاید تنها 1.6 کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی و پیش از آنکه پیشرانه وارد مدار شود حرکت نماید.

London_PHEV_034
هرچند درحالی‌که خودروهای پلاگین هیبریدی برای رانندگی روزمره بسیار مناسب هستند اما اگر شما معمولا مسافت‌های زیادی را رانندگی می‌کنید، مزیت‌های کاهش مصرف سوخت محدوده‌ی حرکتی 48 کیلومتری می‌تواند با هزینه‌های بیشتر این تکنولوژی خنثی شود. شاید یک خودروی دیزل کم‌مصرف گزینه‌ی بهتری باشد.

toyota_prius_plugin
جدای از پریوس، دیگر خودروهای پلاگین هیبریدی هم وجود دارند که در بین دوست داران خودرو از محبوبیت بالایی برخوردارند از جمله شاسی‌بلند میتسوبیشی اوت لندر، مرسدس C350e و ولوو V60. ابرخودروهای مک لارن P1 و پورشه 918 نیز در این دسته جای می‌گیرند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

26 دیدگاه

  1. titan
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    ماشین هیبریدی یعنی لگن وقتی ماشینو گاز میدی باید شلاق سوپاپ رو بشنوی نه اینکه از اگزوز بخار اب بیاد بیرون

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1463 دیدگاه) ,

      همه ماشینها قرار نیس که اسپورت باشن
      ضمنا مالیات سفت و سخت خودروهای الاینده تو اروپا و امریکا طوریه که منو شما هم.اگه تو اون کشور ها زندگی میکردیم مطمئنا موقع خرید یه نگاهی به خودروهای هایبریدی میکردیم
      و صد البته همه دوست دارن هوایی که تنفس میکنند تمیز و سالم باشه

      پاسخ
    2. Developer
      سوابق: (116 دیدگاه) ,

      پس با این استدلال شما پورشه 918 و فراری لافراری و مکلارن P1 لگن به تمام معنا هستن!
      بعد بخار آب چه ربطی به الکتریکی بودن و هیبرید بودن داره ؟؟ مگه ماشین های هیبرید بخار آب میدن بیرون؟؟ یعنی قشنگ تو دو خط کل علم مهندسی خودرو رو نابود کردی رفت!
      اصلا به وجد میام سطح علمی کارشناسان عزیز سرزمینم رو میبینم…!

      پاسخ
      1. Hekmat
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        اون خودرو که بخار اب میده هیدروژنیه نه هیبری

        پاسخ
    3. سید مهران میرابوالقاسمی
      سوابق: (93 دیدگاه) ,

      دقیقا خیلی عشقی نظر دوستمون یعنی ماشین های مثل تسلا وپریویس این چیزا نه فراری و مکلارن به قول دوستمون وقتی ماشینا گاز بدی باید صداش ادما دیوونه کنه ماشین های تمام الکتریکی وقتی گازشون میدی صدا ماشین شارژی اسباب بازی میدن.

      پاسخ
    4. سعید اسی
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      خودمونیم … ابروی هر چی فراری و مک لارن با اون ابهت رو بردی زیر سوال 😅😂😂

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل علي رضا
        علي رضا
        سوابق: (222 دیدگاه) ,

        به نظر بعضی ها ماشین فقط باید صدا خفن بده و طراحیش مثل لامبورگینی باشه…
        بقیه هم بوقن

        پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (460 دیدگاه) ,

    همیشه تو کشورهای پیشرفته از این خودرو ها همایت شده و تو کانون توجه بودن ولی تعداد کمی از اونا واقعا به شرایطی که تو کاتالوگ گفته شده در واقعیت رسیدن اما من به شخصه نوع دوم یعنی موازی رو دوست دارم چون تو دنیای واقعی کاربردی تره و قیمتش هم به نسبن نمونه های دیگه منطقی تر.ولی به هر حال اگر میخواید بهترین کارایی رو از ماشین های هیبرید بگیرید باید رانندگی یکنواخت و ملایم داشته باشید

    پاسخ
  3. Davood
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    سلام آقا همه چیز گازشو بگیر نیست مثلا من ال۹۰ داشتم شتابش نسبت به پولش خو ب بود الان یاریس دارم با اینکه از اون شتابش کمتره ولی دنیای دیگه ای داره

    پاسخ
  4. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    چرا فراری هیبریدی تولید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
    مدل لافراری

    پاسخ
  5. lmbx
    سوابق: (188 دیدگاه) ,

    من یه چیزی رو متوجه نمیشم در هیبرید های موازی مثل همین تویوتا پریوس یا کمری ها که تو کشور خودمون هم هست باتری ها برای شارژ به پریز برق متصل نمیشوند و خود موتور درون سوز باتری ها رو شارژ میکنه؟بعدش در مورد لافراری که 963 اسب توان داره این توان همیشه در دسترس نیست؟!یعنی اگر ترمز نکنیم این انرژی تولید نمیشود؟

    پاسخ
    1. ehsan
      سوابق: (31 دیدگاه) ,

      دقیقاَ، در این خودرو ها زمانی که باتری خالی می شود موتور احتراق داخلی ژنراتور را به حرکت درآورده و ژنراتور باتری را شارژ میکند.در مورد خودروهایی مانند لافراری توان مجموع و یا حداکثر تنها زمانی در دسترس است که باتری شارژ باشد.

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3670 دیدگاه) ,

    فعلا با توجه به سطح تکنولوژی دیزل های کم مصرف گزینه ی بهتری هستن.

    پاسخ
  7. امیرحسین
    سوابق: (324 دیدگاه) ,

    دوست گرامی که میفرمایید هیبریدی ها بخار میدن بیرون!!!!!!!!!عزیزم اون ماشین ها هیدروژنی هستن و نه الکتریکی

    پاسخ
  8. ehsan
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    مقاله کاملی بود اما در آن به دلیل اصلی استفاده از سیستم هیبرید در خودروها اشاره ای نشده. به بیان کاملا ساده در یک خودرو هیبرید انرژی مکانیکی موتور احتراق داخلی به انرژی الکتریکی تبدیل شده و این انرژی در باتری ذخیره می شود. سپس انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری توسط یک الکتروموتور مجددا به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. در نگاه نخست با توجه به این که در اغلب خودروهای هیبرید انرژی الکتریکی از بیرون خودرو تامین نمی شود و در آنها تنها تبدیل انرژ ی صورت میگیرد و همچنین راندمان تبدیل انرژی هیچ گاه صد در صد نمی باشد، راندمان مصرف انرژی یک خودرو هیبرید نه تنها از یک خودرو معمولی بیشتر نباید باشد بلکه به دلیل اتلاف انرژی در جریان تبدیل آن این راندمان کمتر نیز باید باشد !!!
    اما یک نکته بسیار مهم در این بین نهفته است : یک موتور احتراق داخلی حداکثر راندمان خود را در سرعت و دور موتور مشخص تولید میکند در صورتی که در یک موتور الکتریکی راندمان همیشه ثابت است. به بیان دیگر در تردد شهری و به ویژه در ترافیک سنگین یک موتور احتراق داخلی به ندرت در حالت بهینه مصرف سوخت و تولید گشتاور قرار میگیرد و در این شرایط خودرو سوخت مصرف میکند اما معادل آن توان تولید نمی کند. رمز کاهش مصرف سوخت در یک خودرو هیبرید در این نکته نهفته است: در این خودرو ها در سرعت های پایین که موتور احتراق داخلی در حالت غیر بهینه قرار دارند موتور الکتریکی وظیفه حرکت دادن و یا کمک به حرکت خوردو را دارد و در سرعت بالا این وظیفه به موتور بنزینی منتقل می شود.

    پاسخ
    1. lmbx
      سوابق: (188 دیدگاه) ,

      خیلی مطلب جالبی رو ذکر کردید این همون قانون دوم ترمودینامیک است (ساخت ماشین گرمایی با بازدهی ۱۰۰ درصد غیرممکن است)اما پس چرا توان خودروی هیبرید از توان خودروی معمولی بیشتر اسب ایا این توان بیشتر فقط زمانی هست که باتری ها شارژ هستند و موتور خودرو ژنراتور را به حرکت در نیاورده؟منظور من از توان اسب بخار تولیدی مجموع است

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        ولی میگن شاید بشه قانون دوم ترمودینامیک نقض کرد

        پاسخ
  9. akbar
    سوابق: (55 دیدگاه) ,

    استفاده از تکنولوژی خودروهای هایبرید سری برای اتوبوسهای درون شهری بسیار عالی است ، وجود فضای بسیار برای نصب باطریها کار را برای استفاده از این تکنولوژی آسان می کند . به جای استفاده از یک موتور چندهزار سی سی غول پیکر که در دورهای مختلف کار می کند ، استفاده از یک موتور 2000 سی سی که در دور بهینه تنظیم شده است کافی خواهد بود . ضمن اینکه علی الرغم عدم اصلاح فرهنگ خاموش کردن موتور اتوبوسها در دو انتهای مسیر دیگر نگران اتلاف انرژی نخواهیم بود ، چون اتوبوس در حال شارژ می باشد .

    پاسخ
  10. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    کمی بی ربط:

    کسی میدونه چرا ایرتویا فروش کمری هیبریدی آمریکایی رو متوقف کرده و نسخه ژاپنی رو جایگزینش کرد؟

    پاسخ
    1. Amir52
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      سلام به این علت که واردات خودرو های تولید آمریکایی به ایران ممنوع شد و حتی امکان تردد در مناطق آزاد هم ازشون گفته شد ، به این علت شرکت ایرتویا نسخه ژاپنی این خودرو رو وارد کرد که از نسخه امریکایی هم زیبا تر هم آپشنالتر و هم ایرانی پسندتر هست رو وارد میکنه .

      پاسخ
      1. امین
        سوابق: (809 دیدگاه) ,

        ممنون
        بله نسخه ژاپنیش واقعا کامل تر هست

        پاسخ
    2. Amir52
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      به این علت که واردات محصولات ساخت آمریکا به ایران ممنوع شد حتی به مناطق آزاد .
      به نظر من این نسخه ژاپنی هم زیباتر هم آپشنالتر از نسخه امریکاییشه،یه جورایی ایرانی پسندتره

      پاسخ
  11. محمد حسین
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    یه اشتباه تایپی کوچیک وجود داره
    قسمت نقاط ضعف هیبریدهای سری ، خط دوم :
    باتری‌های بزرگ‌تر موردنیاز هیبریدهای “”سری”” گران‌تر از باتری‌های کوچک‌تر سیستم‌های هیبریدی موازی هستند

    پاسخ
  12. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    تکنولوژی خیلی جالبی دارن.

    پاسخ
  13. آرش قدوسی ( کارشناس زیست سلولی و مولکولی( بیوشیمی ))
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    به نظر من آینده ی خودرو در موتور های پیل سوختی ( هیدروژنی ) هست . برد بسیار بالا ، عدم نیاز به موتورهای کمکی بنزینی ویا دیزلی ، استهلاک پایین و همچنین عدم تولید آلودگی توسط این نوع از موتورها همگی فاکتور هایی هستند که می تونن به عنوان برگ برنده ی این نوع ازموتورها باشند . و همانطور که مشاهده می کنیم شرکت های بزرگی همچون مرسدس ، BMW ، تویوتا ، هوندا ، هیوندایی و … در حال توسعه فناوری و به کار بستن این نوع از پیشرانه ها هستند و به نظر من فناوری پیشرانه های هایبرید و تمام الکتریکی در نهایت در مقابل این نوع از پیشرانه ها شکست خورده خواهند بود . ضمنا نباید فراموش کنیم که باطری های مورد استفاده در خودرو های الکتریکی و همچنین فرایند تولید برق برای شارژ این خودرو ها آلودگی های بسیاری رو برای محیط زیست به وجود می یاره ضمنا پس از خرابی باطری ها فرایند دفع و معدوم سازی به دلیل نوع مواد به کار رفته در باطری ها مشکلات بسیار جدی ای رو متوجه محیط زیست می کنه .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.