خودروی خود را با باک خالی نرانید!

برخی افراد نشان‌دهنده‌ی بنزین خودرویشان را به منزله‌ی گیر دادن‌های والدینشان می‌بینند! روشن و خاموش شدن چراغ باک بنزین همانند پدر یا مادرتان است که به شما می‌گویند اتاقتان را تمیز کنید؛ اما سماجت خودرویتان مبنی بر سوخت‌گیری دوباره را نادیده نگیرید زیرا با تمام شدن بنزین به‌طور بالقوه به خودروی خود آسیب می‌زنید.

fuel-gauge-arrow-istock
همه‌ی ما در شرایطی بوده‌ایم که در حال رانندگی بوده و احتمالاً آهنگی نیز در حال پخش شدن است و ناگهان چراغ بنزین شروع به چشمک زدن می‌کند و این موضوع همه‌ی لذت‌های شما را خراب می‌کند زیرا باید هرچه سریع‌تر به پمپ‌بنزین مراجعه کنید. کدام‌یک از این افراد هستید؟ دسته‌ای که واقعاً عصبی می‌شوند و یا افرادی که کاملاً ریلکس بوده و فکر می‌کنند که چراغ باک خالی یعنی یک پیشنهاد دوستانه!

صرف‌نظر از نوع خودرویی که دارید باید نکاتی را دراین‌باره ذکر کنیم. چراغ هشدار سوخت نشان می‌دهد که خودرو از سوخت رزرو استفاده می‌کند. این مقدار از سوخت حدود 10 تا 15 درصد ظرفیت باک سوخت است. شما می‌توانید با استفاده از مصرف سوخت متوسط خودرو میزان سوخت باقی‌مانده را محاسبه نمایید اما ایده‌ی بهتر این است که ریسک استفاده از خودرو تا آخرین قطره‌ی بنزین را به جان نخرید.

درحالی‌که ایستادن در کنار جاده و منتظر ماندن برای یدک‌کش و یا پیاده رفتن برای رسیدن به نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین با دبه‌ای در دست به حد کافی شرمنده کننده است، نگرانی جدی دیگری وجود دارد که می‌تواند کیف پولتان را تحت تأثیر قرار دهد! و آن گران‌تر از یک باک سوخت خواهد بود.

در باک سوخت خودرو وسیله‌ای وجود دارد که پمپ سوخت نامیده می‌شود. این پمپ‌بنزین را از باک به پیشرانه می‌فرستد. پمپ سوخت به منظور خنک و روان ماندن به بنزین متکی است. راندن خودرو با سوخت کم به این معنی است که پمپ روان نمانده و در این زمان ریسک داغ شدن بیش‌ازحد ایجاد می‌شود. بدترین سناریویی که ممکن است پیش بیاید خرابی پمپ است.

تعمیر این پمپ هزینه‌ی زیادی را به مالک تحمیل می‌کند. خرابی پمپ سوخت به کارایی پایین خودرو مخصوصاً شتاب‌گیری ناهنجار آن و یا حتی عدم روشن شدن خودرو منجر می‌شود.

پمپ سوخت خودرو همچنین داری فیلتر سوختی است که اگر با باک خالی خودرو را برانید به سرعت کثیف می‌شود. زمانی که رسوبات و لجن‌های سوخت به کف باک فرو بروند فیلتر سوخت می‌تواند به سرعت مسدود شود که این نیز پیامدهای هزینه‌بر زیادی را در پی خواهد داشت.

diesel-fuel-pump
نادیده گرفتن هشدار کمبود سوخت خودرو در کل ایده‌ی بدی است و راندن خودرو با این شرایط می‌تواند باعث مشکلات جدی و گران در بخش سیستم سوخت‌رسانی خودرویتان شود. بار بعدی که چراغ باک خودرو روشن شد حتماً در سریع‌ترین زمان به پمپ‌بنزین مراجعه کنید.

منبع: autoguide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

33 دیدگاه

  1. تمدن عرب
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    مطلب خوب و اموزنده ایی بود
    👏

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      باتشکر از شاهین عزیز
      عالی بود

      پاسخ
    2. ali
      سوابق: (120 دیدگاه) ,

      بله خودروی 206 اینجانب که مدل 89 است وقتی به یک درجه مانده به انتها به طور ملموسی صبح ها بد استارت می خورد . تا حالا فکر می کردم به خاطر کیفیت بد بنزین است با اینکه هر چند یک بار بنزین سوپر
      می زنم .
      ولی الآن که این مطلب رو خوندم این قضیه برایم ثابت شد .

      پاسخ
    3. Ferrari Zonda SV
      سوابق: (319 دیدگاه) ,

      خوشبختی یعنی باک ماشینت 100لیتری باشه❤
      توی قسمت بار هم یه نازل 300لیتری داشته باشی و بی خیال از مصرف سوخت همه 8تا سیلندرش رو از بنزین سیراب کنی❤❤
      فورد اف150 رپتور میخام😐❤
      خدایا❤❤❤

      پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    کاملا درسته، همیشه گفتن که اصلا نذارید تا چراغ بنزین، روشن شود.

    پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        یاعلی دادا
        برند بنز عشق است

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3710 دیدگاه) ,

          .
          علی (ع) به همراهت.
          دست علی (ع) همراه تو و همه ی دوستانی که الان این کامنت رو میخونن.

  3. تصویر پروفایل Lord Cezar
    Lord Cezar
    سوابق: (305 دیدگاه) ,

    من یکبار با چراغ روشن پژو پارس حدود 50 کیلومتر رانندگی کردم درست 2 کیلومتر مونده به پمپ بنزین کلا خاموش شد و روشن نمیشد.
    از اون روز به بعد توبه کردم که اولین لحظه که چراغ روشن شد بنزین بزنم حتی سعی میکنم نذارم روشن شه .
    اشتباه بزرگیه اینجوری روندن صافی زیر ماشینم به این خاطر پا از اشغال شده بود و خدا رو شکر پمپ سالم مونده بود که خودم تعجب کردم.
    در کل نذارین مقدار بنزین تو باکتون به زیر 10 15 لیتر برسه.

    پاسخ
    1. یاسین
      سوابق: (92 دیدگاه) ,

      سلام به همگی.آره موافقم.مثه اینکه بخوای تو شیر دو سوخت موتورسیکلت ادامه بدی!که یا شمعت میسوزه یا نمی دونی کجا نگهت میداره.یا فیلتر شیر بنزین خراب میشه و مجبور عوضش کنی و هزارتا مکافات که خدا نصی ب هیچ با خدایی نکنه!البته خدا رو شکر تا به حال این مکافات ها بخاطر بی دقتی خودم تو امر رانندگی موتورسیکلت بوده.وگرنه پرشیام بلا به دور چش نخوره إن شاء الله و همگی بگین ما شاء الله! ن ذاشتم شیر دو بره!خخخ

      پاسخ
      1. سید علیرضا
        سوابق: (52 دیدگاه) ,

        .
        خودت فهمیدی چیچی میگی؟

        پاسخ
      2. مجید
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        فارسی صحبت کن ما هم بفهمیم.

        پاسخ
  4. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    عیب نداره بنزین تموم شد من میندازم رو موتور الکتریکی ////////////
    اره داش این طوریاس ///////

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (184 دیدگاه) ,

      بیدار شو داداچ
      داری هزیون میگی

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        اقای سجاد
        لطفا ادب رعایت فرمائید

        پاسخ
    2. mehran911
      سوابق: (791 دیدگاه) ,

      داداش ما رو هم سوار ۹۱۸ میکنی ؟

      پاسخ
      1. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        بله ای به چشم چرا که نه داش مهران
        اتفاقا دیشب یه لانچ زدم با ماشین پشت چراغ قرمز همه رو سوسک کردم
        پلیس گفت بزن کنار زدم کنار از تخت افتادم نمیدونم 918 من این جوریه یا مال بقیه هم همین مشکل رو دارن
        حالا دوستان گفتن یه اعتراض میکنیم به پورشه شاید فرا خوان دادن ////الله و اعلم ….

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3710 دیدگاه) ,

          .
          King جان.
          وسط دوستان تفرقه ننداز !!
          بنز و پورش هر دو سلطانن.

        2. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
          سوابق: (1605 دیدگاه) ,

          یادت میاد مجید بت گفتم یه اسم بذار ///
          خدا رو شکر از اون موقع هر روز عوضش میکنی دمت گرم منم یکم تغییر دادم …. 🙂
          ولی درست میگی هردو سلطانن …

        3. تصویر پروفایل mohammad fm480
          mohammad fm480
          سوابق: (175 دیدگاه) ,

          داداش 918 سلطان اشتوتگارت بنزه .همه اینو میدونن

      1. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        بابا سالار چه حالی دادی ها دمت گرم
        جمالتو عشقه ……….Archi KHAN

        پاسخ
        1. Archi KHAN
          سوابق: (1658 دیدگاه) ,

          ارادتمندم دوست عزیز

  5. نیما ناصری
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    باباجون اینو برای شما نوشته اگر داری اینجا رو میخونی.

    پاسخ
  6. احسان
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    رسوبات کف باک و این حرفها اصلا حقیقت نداره. هرکسی که یک بار موقعیت پمپ بنزین تو باک رو دیده باشه میدونه که پمپ کف باک نصب شده و یه نوع پمپ کف کش هست یعنی همیشه از کف باک بنزین میکشه پس چه باک پر باشه چه خالی فرقی به حالش نداره.
    اون حرف درباره خشک کار کردن هم در صورتی ۲صحیحه که دیگه بنزینی برای کشیدن نباشه وگرنه با همون ۱۰ درصد هم پمپ توش پر بنزین میمونه.

    پاسخ
    1. مجید
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      احسان اقا درست میگن . من پمپ بنزین 405 رو دیدم . زیرش یه فیلتر داره که اگه رسوباتی باشه بالا نکشه فکر کنم همه پمپ بنزینها همین طور باشه . . در مرحله بعد فیلتربنزین هست که اگه اشغالی هم اومد اونجا جدا میشه . ولی در کل بدون بنزین کافی رانندگی نکنید و با روشن شدن چراغ بنزین سریعا بنزین بزنید .

      پاسخ
  7. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1445 دیدگاه) ,

    نمیدونم با بنزین نزدن چی گیر طرف میاد؟ شاید فکر میکنه که پول کم تری از جیبش خارج میشه. بارها و بارها شده سوار تاکسی یا ماشین شدم و دیدم که چراغ بنزینش روشنه. به جای اونا من استرس میگیرم.
    اما از این قانون آلمانیا خوشم میاد که اگر تو مسیر بنزین تموم کردی جریمه میشی. تا یاد بگیری همیشه باید حسابشده عمل کنی.

    پاسخ
  8. ahmad
    سوابق: (149 دیدگاه) ,

    حقیقش من مشکل خرابی پمپ واسم پیش اومده و این هم به این دلیل بود که همیشه میذاشتم درجه نشانشگر سوخت به کمترین حد خودش برسه بعد میرفتم بنزین میزدم!

    بعد از اینکه این مشکل واسم پیش اومد، دیگه همیشه طبق یک عادت ذاتی وقتی ظرفیت باک به نصف میرسه میرم و دوباره کامل پرش میکنم

    کلا نذارید بنزین موجود در باک از نصف کمتر بشه تا همیشه خیالتون راحت باشه:)

    پاسخ
  9. سارا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    البته این در مورد همه ماشین ها نیست و بعضی هاشون پمپ بنزینشون بیرون باک هست مثل 405 و خیلی از ماشین های دیگه خارجی

    پاسخ
  10. احمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من مخالفم
    در داخل باک مقداری رسوب و ناخالصی وجود دارد. میتوان اجازه داد این رسوبات بیشتر شود یا میتوان بتدریج آنرا تخلیه کرد.
    روشی که در این مقاله پیشنهاد شده برای کوتاه مدت خوب است . اما در دراز مدت چه باید کرد؟
    از نویستنده باید پرسید وقتی وقتی باک پر از ناخالصی شد چه پیشنهادی دارند؟
    اگر باک تا نزدیک خالی شدن پیش برود و فیلتر بنزین بطور مرتب عوض بشود هیچ مشکلی برای خودرو پیش نمی آید.
    در دستورالعمل های نگهداری خود رو نیز چنین چیزی توصیه نشده است.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.