توصیه‌هایی برای رانندگان تازه‌کار

با این که آمارها چیز دیگری می‌گویند، ولی بسیاری از رانندگان بر این باورند که سطح رانندگی آنها بالاتر از متوسط قرار دارد. در هر حال، نمی‌توان چندان به این موضوع اعتماد کرد و به همین دلیل است که «میشلن» تصمیم گرفته است که مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای مهارت در رانندگی را جمع‌آوری کند. در اینجا، برخی از توصیه‌هایی که توسط دست‌اندرکاران مجله Car and Driver ارائه شده‌اند را مرور می‌کنیم.

توصیه‌هایی برای رانندگان تازه‌کار
سر خود را بالا بگیرید و تا جایی که می‌توانید مسیر روبرویتان را نگه کنید. بگذارید که دید پیرامونی شما، بقیه کار را انجام دهد. در این حالت نسبت به بقیه رانندگان، زودتر اتفاقات ترافیک را مشاهده می‌کنید و در نتیجه، بدون نگرانی و یا دستپاچگی، می‌توانید در شرایط خطرناک، واکنش نشان دهید. همچنین لطفاً تلفن را کنار بگذارید!

توصیه‌هایی برای رانندگان تازه‌کار
چراغ‌های خود را روشن کنید؛‌ حتی اگر تاریکی هوا اندک باشد (مثلاً اول صبح) و یا باران بیاید. زیرا اگر حتی بتوانید به خوبی اشیا را از یکدیگر تشخیص دهید، ولی موضوع این است که دیگر رانندگان بتوانند شما را ببینند.

Turn on your headlights
شما نمی‌توانید چند کار را با هم انجام دهید و همین‌طور نمی‌توانید چنین فکری هم در سر داشته باشید. سال‌ها طول می‌کشد تا واقعاً بتوانید در حال صحبت کردن با یک شخص، تمرکز کافی را بر روی رانندگی داشته باشید. همچنین باید صحبت‌کردن با تلفن، یا پیام دادن را فراموش کنید. این مسئولیت را جدّی بگیرید. این موضوع بیشتر از هر چیزی در جاده‌ها کشته می‌دهد. البته این قربانیان، تنها یک آمار بر روی کاغذ نیستند، بلکه دوستان و همکلاسی‌های شما می‌توانند باشند.

توصیه‌هایی برای رانندگان تازه‌کار
هر مسیر و هر پیچی را به عنوان یک تجربه یادگیری درنظر بگیرید. سعی کنید که در هر پیچ، به بهترین زاویه فرمان برسید و هنگام خروج از آزادراه، بهترین خط را انتخاب کنید. البته این معنای آن نیست که این کار را در سرعت‌های بالا و مسابقه‌ای نیز باید انجام دهید، ولی در همین حال به شما آموزش می‌دهد که چگونه خودروی خود را به صورت دلخواه هدایت کنید.

توصیه‌هایی برای رانندگان تازه‌کار
رانندگی با گیربکس دستی را یاد بگیرید. هنوز هم بهتر است که با یک گیربکس دستی، رانندگی را یاد بگیرید. البته شاید دردسرها و درگیر شدن‌های اضافی را دوست نداشته باشید، ولی این کار باعث می‌شود که راننده بهتری از شما ساخته شود. اول از همه اینکه، در شرایط اضطراری باید مهارت رانندگی با گیربکس دستی را داشته باشید. دوم اینکه، در این حالت، یک دست آزاد ندارید که بخواهد به سراغ گوشی موبایل برود و همچنین در پشت فرمان، باید مراقبت بیشتری در مورد علملکرد دست‌ها، پاها و ذهن خود داشته باشید؛ چیزی که در نهایت ممکن است برای شما خوشایند باشد.

Learn to drive a manual transmission
این کار را در یک پارکینگ خیس یا پوشیده از برف انجام دهید؛ سعی کنید که هیچ‌گونه جدول، تیر چراغ‌برق یا دیگر اشیای ثابت در محدوده حرکت شما قرار نداشته باشند. در این حالت، در یک سرعت متوسط، شرایط واکنش ترمز‌گیری خود را در شرایط توقف ناگهانی امتحان کنید. در هنگامی که سرعت خودرو کم می‌شود، فرمان را به‌شدت بچرخانید تا مشاهده کنید که ترمزهای ضدّ قفل نه‌تنها برای کاهش فاصله توقف استفاده شده‌اند، بلکه می‌توانند قدرت فرمان شما را در هر گونه برخورد احتمالی حفظ کنند.

Hard-Brake-Wet
اگر در پشت چراغ قرمز، اولین خودرو هستید، وقتی چراغ سبز می‌شود و قبل از اینکه به وسط تقاطع گاز بدهید، ابتدا بررسی کنید که خودروی دیگری از چراغ قرمز مسیر دیگر فرار نکرده باشد؛ چیزی که اتفاق نادری هم نیست.

driving school
ببینید که کجا می‌خواهید بروید. سر خود را بالا بگیرید. این کار را برای تمرین انجام دهید: در یک خیابان اصلی که در حال رانندگی هستید، سعی کنید آخرین چراغ قرمز ممکن را مشاهده کنید. مطمئناً بعد از این چراغ قرمز نیز یک چراغ قرمز دیگر نیز وجود خواهد داشت. بنابراین، به دنبال آن بگردید. وقتی به پیچ مسیر می‌رسید، سر خود را بچرخانید و داخل پیچ را نگاه کنید. به عنوان یک عادت، سعی کنید همیشه مسیر پیش‌روی خود را نگاه کنید و پیش‌‌زمینه از روبروی سپر جلوی خود داشته باید.

driving school
کدام دوست‌ شما تصادف‌های زیادی را تجربه کرده است؟ با او سوار خودرو نشوید!

driving school

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

32 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل احسان آرسنالی
    احسان آرسنالی
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    مفید بود ولی فکر نکنم واسه ما ایرانی ها بدردبخور باشه. چون تاریخ ثابت کرده ما ایرانی ها از تجربیاتمون درس نمیگیریم

    پاسخ
    1. mehdi
      سوابق: (132 دیدگاه) ,

      من بعد حدود سه ماه وقت گذاشتن و رفتن به کلاس رانندگی قرار بود الان راننده ی تازه کار شم.ولی موقعی که امتحان داده بودم اعبار معافیت تحصیلیم تموم شده بود.هیچی دیگه باید یه سال بعد دوباره تازه برم کلاس رانندگی…

      پاسخ
        1. Ali.Q
          سوابق: (97 دیدگاه) ,

          عکس ۵ ام داره با روح و روانم بازی میکنه

        2. پیر خرابات
          سوابق: (83 دیدگاه) ,

          خیلی توش نمون بد آموزی داره ،
          گفتیم تو این عکس یه نکته انحرافی بزاریم ببینیم کسی متوجه میشه یا نه،

    2. تاریخ
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      تاریخ غلط کرده که بخاد چیزی ثابت کنه رجب ما ایرانیا..:|
      ماها تکیم ، ما خاصیم،، هر کاری که بخایم میکنیم و هر کاری هم که بکنیم حتمن کاره درستی هست .

      پاسخ
  2. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    ما که مجبوریم رانندگی با گیر بکس دستی رو یاد بگیریم با اتومات هم بلدیم ولی ……………..
    به امید رانندگی با گیر بکس PDK برای همه ارزومندم……………..
    ولی مطالب خوبی بود ….تنکس

    پاسخ
  3. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    و بعنوان مورد آخر اضافه کنین
    در ایران همیشه حق تقدم با نیسان آبی هست !
    پس بدون کَل کَل و درگیری لفظی اجازه دهید تشرف ببرن این بزرگوار…

    پاسخ
  4. farshid
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    پس یعنی مردم ایران خیلی حرفه ی هستن تو رانندگی چون بیشتر ماشین ها دنده دستی هستن

    پاسخ
    1. خسته و له
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      مردم ایران که حرفه ای هستن اما ماشیناشون نه، حرفه ای نیستن !
      اونروز با ۲۰۶ سر بریدگی خاستم دور بزنم گفتم یه نیمچه دستی هم بکشم که ته ماشین یکم بچرخه مجبور نشم خیلی دور بگیرم..
      هیچی دیگه، از اون روز به بعد چرخ عقب سمت شاگرد تالاق تالآق میکرد، خلاصه امروز به اتفاق ماشینم رفتیم تعمیر گاه طرف میگه شانس آوردی کنده نشده چرخت تا الان، فقط با کمک سر جاش مونده !!
      جفت بولبرینگ اکسل از جاش در اومده بود،
      اینو گفتم واسه عزیزانی که با ماشین های محور جلو و اکسل دار مثل پژو ها دستی میکشن.، نکنید عزیزان، نسازید عزیزان.. این ماشینا واسه دستی ساخته نشدن.

      پاسخ
  5. car man
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    هر ایرانی یک مایکل شوماخر (: این امر در خانوم ها دویست برابر است\:

    پاسخ
    1. خسته و له
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      گفتی خانوم یاد یه خاطره شیرین افتادم ،،
      روزی روزگاری در لاین ۳ خیابان مشغول مالندگی {رانندگی بودیم که به بریدگی رسیدیم و به جای راه ندادن و رد شدن تصمیم گرفتیم سرعت کم کنیم تا این عزیزان دور بزنند ،
      یکی ازون عزیزان یک بانوی پراید سوار بود که جلوی ما دور زد و ماهم پشتش حرکت کردیم، تو همون حین یه لحظه حواسم به آینه عقب پرت شدو یهو جلوم رو نگاه کردم دیدم حاج خانوم ایستاده!!
      زدم ترمز ولی به دلیل دور گرفتن موتور متاسفانه از سمت چپ جلوی ماشینم خوردم به سمت راست عقب ماشینشون !
      پیاده شدم و علت این حرکت انتحاری و خارق العاده رو جویا شدم که ناگهان پی بردم ایشون فراموش کرده بودن فرمون رو برگردونن!!! و با همون وضعیت رفته بودن تو کلما و به لطف خداوند و کمک بلوار خودرو رو نگه داشته بودن !
      اما با این حال به هیچ وجه روحیه مبارز و فمنیست خود را از دست نداده و اسرار داشتند که بنده از پشت زدم به ایشون و هدایتشون کردم به سمت کلمها ! O: |: |:
      بنده که به شدت تحت تاثیر این تخیلات بالیوودی و آن روحیه بالا قرار گرفته بودم از خیر خسارت گذشته و به راه خودبه سوی ابدیت ادامه دادم..

      پاسخ
  6. سعيد رنجكش جهرمي
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    متاسفانه اعتماد به نفس کاذب در اکثر رانندگان دیده میشه بخصوص در ایران یکی از دلایل بروز بیشتر تخلفات و تصادف ها در ایران جدایی از کیفیت خودرو ها و جاده ها همین رانندگی های پر ریسک هست

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      یعنی میگی دیگه مردم لایی کشی نکنن؟

      پاسخ
      1. خسته و له
        سوابق: (83 دیدگاه) ,

        نه عزیزم ما که نمیگیم مردم لایی نکشن دستی نکشن ..
        فقط میگیم موقع مسافر زدن شونزده تا افغانی نچپونن تو پرایدشون، وگرنه چپ میکنن و سقت میشن.. همین

        پاسخ
  7. سجاد
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    چند توصیه برای هموطنان
    ۱-معکوس کشیدن رو یاد بگیرین ، یه روز جونتون رو نجات میده.
    ۲-از بالا بردن دور موتور نترسید .

    پاسخ
    1. راننده فوق سنگین
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      گفتی معکوس یاد یه خاطره افتادم..
      یه روز تو جاده ابر قو داشتم با کمر شکنم با ۶۸ تن بار میرفتم ،
      سربالایی جلوم بود ، افتادم توش، هوا ابری بود یه نمه هم زده بود،، چنتا تریلی و اتوبوس هم جلوم بودن ، افتادیم تو پیچو خمای ابولحیات ،، خلاصه سرتو درد نیارم.. زدم دنده ۵اومدم سبقت بگیرم ناگهان دیدم یه ولو ۲۸ چرخ با ۹۶ تن بار داره میاد تو شکمم ..
      خودمو نباختم ، گفتم چیکار کنم چیکار نکنم .. یه راه این بود که بپرم بیرون چار تا غلط بزنم مثه بوروس علی رو زمین فرود بیام ، اما من یه راننده با غیرت هسم.. زدم دنده ۴ گاز گرفتم دیدم موتور زور میزنه ، یه ۲ و ۳ دادم تو کمش گازو گرفتم چنان نعره ای کشید موتور که جفت کردم ، جفت توربو شارژارو روشن کردم گازو گرفتم یه معکوس دیگه دادم تو شکمش جوری که کله ی ماشین بلند شد و یه تیک زد فرمونو پیچیدم و نجاتش دادم ،، اون ولو از میلیمتریم رد شد.. جوری که نفسای رانندش رو حس کردم تو صورتم و یه بوی تخم مرغ گندیده رو حس کردم ، فک کنم تخم مرغ آبپز خورده بود..
      خلاصه ینی که تعریف کردم شاید یک دهم چیزی که اتفاق افتاد هم نبود.. شاگردم تا مقصد خودشو خیس کرده بود و همینطوری میلرزید..
      تعریف از خود نباشه اما اگه یه راننده واقعی تو دنیا وجود داشته باشه اون منم ،، فرمون تو دستم مثه شکلاته ، باهاش بازی میکنم

      پاسخ
  8. فرشید
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    دلیل این که ده روز از خودرو های امریکایی مطلب نمی نویسید چیه…نکنه باعث نفوذ امریکایی ها میشه.

    پاسخ
    1. احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      علتش اینکه مترجم دلش نمیخواد مطلب مربوط به آمریکایی ترجمه بکنه. اگه بلدی مطلب جدید مربوط به آمریکایی ترجمه کن بفرست وایه سایت اوناهم بزارند البته نه با گوگل ترنسلیت

      پاسخ
    2. مکانیک خسه
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      برو سایتای آمریکایی انجا مطلب زیاده .
      آخه مرده مؤمن ، ماشینای آمریکایی چه چیز خاصی دارن که مطرح شه؟ خیلی پیشرفت و نو آوری دارن الان !؟
      لا اقل چارتا خبر جالب راجب تکنولوژی ناب آلمانی ها و ژاپنی ها هست واسه گفتن ..
      اونا چی دارن تو چنته.،، اصن چی میفهمن راجب ماشین !؟؟! باور کن خوده آمریکایی ها هم سوار ماشینای آلمانی و ژاپنی میشن !
      اون از ماشینای اس یو ویشون که اندازه اوتوبوسه ،اونم از مسابقات ماشین سواریشون که یه پیست بیضی هست و ماشینا هی دورش دور دور میکنن.. اینقد میچرخن تا یکیشون سرگیجه بگیره حالت تهوع بهش دس بده تصادف کنه بقیه بتونن جلو بزنن !

      پاسخ
  9. محمد66
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    میشه یه مطلب در مورد کلاسهای آموزش رانندگی بذارید که الان مثل کلاس کنکور شدن و فقط راههای قبولی در آزمون رو یاد میدن..

    پاسخ
  10. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    دیگه توی ایران، راننده متعادل خیلی کم داریم. یا لاین چپ هست و به صورت تفریحی و در حال صحبت و خوردن، رانندگی میکنه و کل مسیر 1000 کیلومتری رو به همین شکل داره میره و کاری به بوق و چراغ ماشینهای عقب نداره و یا با سرعت زیاد و مارپیچ، فقط میگه برو که رفتیم.

    پاسخ
  11. SalleH
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    لفطا آموزش دریف کشیدن هم بزارید :)))

    پاسخ
  12. اشکان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    یه مورد دیگه برای هم وطن های عزیز! جان هرکیو که دوس دارین یکم به راهنما زدن ماشینا توجه کنین! من هر وقت راهنما میزنم باید دستم رو هم از شیشه ببرم بیرون تا راه بگیرم! جالب اینجاست که مثلا راهنما سمت چپ رو که میزنی تا می بینن، حتی اونی که با سرعت 20 تا داشت میومد یه دفع میبینی سرعتش رو میکنه 120تا (مثال) تا از کنارت رد شه و بهت راه نده

    پاسخ
  13. مکانیک خسه
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    مایلم چند نکته ظریف در مورد رانندگی به هم میهنان عزیزم آموزش بدم ، هرچند که خسسه هسم و از صبح تاحالا ۱۸ تا موتور پیاده کردم و ۱۵ تا دیفرانسیل سوار کردم و تعدادی گیربکس ریختم پایین و یه مورد تعویض روغن هم داشتم که روغن ریخت رو سرو پکالم و تا خشتکم رفت و هرچی سر راهش بود سوزوند.. بگذریم.
    در رانندگی نکات مهمی رو باید مد نظر قرار بدین.،
    مثلا سعی کنید هنگام رانندگی با هیچکس صحبت نکنید ، هرکسی هم باهاتون صحبت کرد با پشت دست بزنید تو دهنش، بهتر از تصادف کردنه.
    وقتی ماشین میروند ساندیویچ کتلت نخورین، ممکنه سسش بیریزه رو پاتون و حواستون به پایین پرت شه و برین تو کلما.
    سعی کنید موقع ماشین روندن یه دستتون فقط رو فرمون باشه ، اگه دوتاش باشه میگن اماتورین ، همیشه دست چپتون رو پنجره باشه و با انگشت وسطش و انگشت اشارش فرمون رو بگیرین و کنترل کنید ، دست راست هم مامور تعویض دنده میباشد و در مواقع بیکاری کارش بازی کردن با دکمه های ضبطه .
    از بوق زدن جدن خود دری کنید حتی در مواقع بغرنج ، درین صورت میگن شما راننده حرفه ای هسین.
    سعی کنید همیشه لایی بکشید و هیچوقت ترمز نگیرید و اگر لازم شد بگیرید جوری بگیرید که صدای جیغ آن ابهت شما را به رانندگان دیگر نشان دهد و بفهمند با کسی شوخی ندارید.
    سعی کنید حد المقدور پیچ ها را با دستی بپیچید و به هیچ وجه منتظر نشوید تا خودروهای دیگر برای شما بایستند ، همیشه راه خود را خودتان باز کنید به زور.
    حد اقل یک بار در روز سعی کنید اینه بزنید، لذتی که اینه زدن به انسان میدهد قابل وصف نیست..{ یبار یادش بخیر با سرعت ۸۰ ۹۰ تا اینه یه بنده خودرو زدم جوری که قاب بالای اینه خودم در رفت خورد تو صورتم از پنجره اینوری افتاد بیرون ! 😐 }
    هیچوقت به عابرین پیاده مجال رد شدن ندهید. حق تقدم با شماست در خیابان.، خیابان مال شماست و حق با شماست اول، همانطور که در پیاده رو حق با اونهاست اول.
    هرگاه به ابر پیاده زدید از محل حادثه متواری شوید و در فرصتی مناسب با اورژانس تماس گرفته و این بار وجدانیه سنگین را از دوش خود بردارد. اما هیچوقت نایستید که روزگارتان سیاه میشود و ماه ها بدبختی خواهید کشید. جوری که آرزو میکنید کاش که کشته بودن.
    این بود نکاتی مهم در زمینه رانندگی ، امیدوارم مورد استفادتون قرار بگیره . در آینده باز هم از تجربیات نابم در اختیارتون خواهم گذشت.

    پاسخ
      1. مکانیک خسته
        سوابق: (83 دیدگاه) ,

        برای خنده نگفتم جوون 😐 مطلبم کاملا آموزشی بود { بر اساس رویداد های واقعی }

        پاسخ
    1. احسان
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      به نظرم هرچی سعی کنیم هنگام رانندگی با احتیاط و فرهنگ درست رفتار کنیم بهتره. و این هم ربطی به آماتور بودن نداره. دیدم شوفر با سابقه 30 سال سر یک لحظه عدم احتیاط و غرور زندگیشو به باد داده (دایی مادرم) راننده حرفه ای کسیه که جوری برونه آب تو دل مسافراش تکون نخوره نحوه شتاب دادنش تعویض دنده همه چیش هماهنگ باشه استرس به سرنشین وارد نکنه چون جون آدمیزاد خیلی با ارزش و شیرینه

      پاسخ
  14. lmbx
    سوابق: (189 دیدگاه) ,

    جالب بود اینی که ادم همیشه به جایی که میخواد بره تمرکز کنه و نه جایی که هست تو رانندگیش خیلی مهمه.اما به غیر از ایران تو همه جای دنیا کم یا زیاد مردم تو رانندگی اعتماد به نفس زیادی دارن .بیشتر تصادفات ه به علت تصمیم نادرست در هنگام خطر هست

    پاسخ
    1. جوشکار خسته
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      چطور من موقع رانندگی همیشه رو جایی که بودم تمرکز دارم و هیچ مشکلی هم پیش نیومده تاحالا؟!
      اینا همش حرفه..
      کسی راننده هست که موقع رانندگی همه حواسش به رانندگی نباشه و تمرکز اصلیش رو مسائل نا مربوط باشه.

      پاسخ
      1. احسان
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        شما چشمات رو به جلو هستش میبینی چیکار میکنی در این حالت فکرتم جای دیگه باشه بازم میتونی کنترل کنی. به هم خوردن تمرکز یعنی کل حواست جای دیگه باشه که اون موقع صاف میری تو دیواری جدولی جایی …

        پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.