خطرناک‌ترین عوامل بروز تصادف در رانندگی

فارغ از استانداردهای ایمنی به کار رفته در وسایل نقلیه، این رفتار رانندگان در جاده‌هاست که سهم زیادی در آمار تصادفات رانندگی دارد. در این میان برخی رانندگان می‌توانند با نشان‌دادن برخی رفتارها، خطرات بیشتری را برای خود و دیگران در جاده ایجاد کنند. در ادامه، به ۹ نمونه از خطرناک‌ترین کارهایی می‌پردازیم که می‌توانند از راننده‌ها سر بزنند.

عدم رعایت حقّ تقدم

یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات، عدم رعایت حقّ تقدم است. مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا (IIHS) می‌گوید این موضوع بالاترین آمار را در علت تصادف بین رانندگان با سن ۷۰ سال و بیشتر دارد و بیشتر در محل ورود و خروج از آزادراه‌ها دیده می‌شود. جان مکفی در در کتابش با عنوان «باربرهای غیرمعمول» که در مورد حمل بار در مسافت‌های طولانی نوشته شده، اشاره می‌کند فضای خط شتاب‌گیری در ورود به بزرگراه یکی از منابع اصلی نگرانی رانندگانی است که وسیله نقلیه‌ای با وزن بیش از ۳۶ تُن در زیر پای خود دارند. یکی دیگر از نمونه‌های این موضوع که بیشتر در سطح شهرها رایج است، علائم توقف و چراغ‌های قرمز است. رانندگانی که از مسیر خودشان می‌آیند، انتظار دارند که در حالت سبز شدن چراغ، تقاطع برایشان خالی باشد.

عدم رعایت حقّ تقدم
عدم رعایت حقّ تقدم

بسته‌نشدن کمربند ایمنی

مطابق گزارش NHTSA، کمربندهای ایمنی جان بیش از ۷۵ هزار نفر را بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ نجات داده‌اند. البته کیسه‌های هوا نیز باعث ایمن‌تر شدن خودروها می‌شوند، ولی طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که باید همراه با کمربندهای ایمنی عمل کنند؛ یعنی حالتی که از پرت‌شدن مسافر در تصادف‌های با سرعت‌های بالا و غلتیدن‌های خودرو جلوگیری شود. بستن کمربند آن‌قدر کار ساده‌ای است که اگر کسی آن را نبندد، غیرقابل‌توجیه است. با توجه به اینکه همه با کمربندهای ایمنی در داخل خودروها بزرگ شده‌ایم، وقتی کمربند را نبسته باشیم، انگار چیزی را برای پوشیدن فراموش کرده‌ایم. همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از تصادفات در سرعت‌های کم و نزدیک به خانه محل زندگی شخص اتفاق می‌افتند؛‌ بنابراین خود را با این نکته که «مقصد چند خیابان جلوتر است» برای نبستن کمربند توجیه نکنید.

نبستن کمربند ایمنی
نبستن کمربند ایمنی

رانندگی بی‌محابا

رانندگی بی‌محابا، یا اگر بخواهیم کمی خودمانی‌تر بگوییم: رانندگی دیوانه‌وار، یک روش خوب برای تصادف کردن است! این حالت از رانندگی شامل منحرف‌شدن، لایی‌کشیدن در ترافیک، سبقت از راست، شتاب‌گرفتن و ترمز به صورت ناگهانی و همین‌طور رانندگی با سرعت کم در خط سرعت در بزرگراه و برخی موارد دیگر می‌شود. در بسیاری از ایالت‌های امریکا، سرعت به اندازه ۲۰ مایل بر ساعت (۳۲ کیلومتر بر ساعت) بیشتر نسبت به محدودیت سرعت جاده، به عنوان رانندگی بی‌محابا شناخته شده و جریمه‌هایی شامل پرداخت نقدی، زندان و یا ترکیبی از آن‌ها برای فرد راننده درنظر گرفته می‌شود. در هر صورت، وقتی در یک ترافیک مشغول رانندگی هستید و نوع حرکت شما نسبت به بقیه تفاوت دارد، بیشتر از همه در معرض خطر تصادف قرار خواهید داشت. در این میان، مردان جوان بیشتر مستعد این رانندگی‌های و مسابقه‌های دیوانه‌وار هستند که البته جای تعجب چندانی هم ندارد.

رانندگی تهاجمی و خطر آفرین
رانندگی تهاجمی و خطر آفرین

درافتینگ پشت‌سر کامیون‌ها

حرکت کردن پشت‌سر یک کامیون تریلر حتماً باعث بهبود مصرف سوخت شما می‌شود، ولی این دلیل نمی‌شود که باید حتماً این کار را انجام دهید. کار درافتینگ، مخصوص رانندگان نسکار است؛ در حالی که که پنهان شدن یک خودروی ۱۸۰۰ کیلوگرمی در ناحیه کم‌فشار پشت یک کامیون ۳۶ هزار کیلویی و با ۴ متر ارتفاع، منطقی نیست. در سال ۲۰۰۷، برنامه تلویزیونی افسانه‌زدایان (MythBusters) نیز نشان داد که این موضوع حقیقت دارد. ولی آن‌ها در همین حال نشان دادند که دنبال کردن یک کامیون با فاصله‌ای کمتر از ۴۵ متر فوق‌العاده خطرناک است. حتی با حفظ این فاصله، هنگامی‌که کامیون به صورت ناگهانی ترمز کند، شما کمتر از ۲ ثانیه برای عکس‌العمل زمان خواهید داشت. از جمله موضوعات دیگری که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید این است که برخی از رانندگان کامیون، به صورت مستقیم نمی‌توانند ببینند که دقیقاً پشت‌سرشان چه خبر است و نسبت ارتفاع تریلر و کاپوت خودرو خطر بیشتری ایجاد می‌کند.

قرارگیری در نقطه کور کامیون ها
قرارگیری در نقطه کور کامیون ها

سرعت زیاد به‌خاطر شرایط جوی

البته قبلاً به موضوع رانندگی دیوانه‌وار اشاره شده، ولی این موضوع شایسته بحث و بررسی بیشتر است. وقتی شرایطی جوی از حالت عادی خارج می‌شود، بهترین راه برای جلوگیری از تصادف، کاستن از سرعت است و این موضوع شامل رانندگان باتجربه و ماهر نیز می‌شود. این مسئله از علم فیزیک نشأت می‌گیرد که متأسفانه همه به آن توجه نمی‌کنند. اگر خودروی شما از دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک استفاده می‌کند، دلیل نمی‌شود که با آن در هوای طوفانی و سرد با سرعت زیاد حرکت کنید. وقتی سطح جاده لغزنده باشد، یک وسیله نقلیه ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلوگرمی در هنگام کاهش سرعت ناگهانی از سرعت بالا، کشش خود را احتمالاً از دست خواهد داد. مطابق گزارش سازمان مدیریت فدرال بزرگراه‌های امریکا، ۲۴ درصد تصادفات رانندگی با شرایط آب‌وهوایی مرتبط هستند. همین دلیل کافی است تا سرعت خود را کم کنید و فاصله مناسبی با خودروی جلویی ایجاد کنید.

سرعت زیاد در شرایط جوی یا مسیر نامناسب
سرعت زیاد در شرایط جوی یا مسیر نامناسب

رانندگی با حواس‌پرتی

خودتان روش صحیح را می‌دانید؛ جای انجام‌دادن کارهای شخصی در خانه است. همچنین تلفن همراه خود را در هنگام رانندگی خاموش کنید. NHTSA تخمین می‌زند که در بیشتر اوقات ۶۰۰ هزار راننده حواس‌پرت در جاده‌های امریکا حضور داشته باشند. در این میان، دولت فدرال امریکا به مقامات ایالتی فشار می‌آورد که جلوی ارسال اس‌ام‌اس و خوردن غذا در حین رانندگی و دیگر فعالیت‌هایی را که باعث منحرف‌شدن نگاه و ذهن راننده‌ها از جاده می‌شوند، بگیرند. ارسال پیام در زمان رانندگی، می‌تواند به اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک باشد. راننده‌های حواس‌پرت، مثال‌های خوبی برای کسانی هستند که فکر می‌کنند ایده تکنولوژی راننده خودکار در خودرو، یک ایده عالی و بسیار مفید است. بنابراین اگر می‌خواهید نسل کنونی خودروها را حفظ کنید، گوشی خود را کنار بگذارید.

کارهای متفرقه در حین رانندگی
کارهای متفرقه در حین رانندگی

سرعت گرفتن

سرعت در بین عوامل تصادفات منجر به مرگ، پس از رانندگی در حالت مستی، در جایگاه دوم قرار دارد. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ توسط مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا صورت گرفته، رابطه بین سرعت وسیله نقلیه و شدت تصادف «غیرقابل‌انکار» بوده و بر اساس قوانین فیزیک است؛ هر چه سریع‌تر حرکت کنید، در هنگام برخورد، بیشتر کوبیده خواهید شد. مطالعه IIHS همچنین اشاره می‌کند احتمال یک تصادف به صورت کلی وقتی افزایش پیدا می‌کند که یک راننده بالاتر یا پایین‌تر از حدّ مجاز سرعت برای یک جاده حرکت کند. وقتی همه با یک سرعت مشخص در یک جاده حرکت کنند، شرایط قابل‌پیش‌بینی‌تر می‌شود و ایمنی جاده نیز بالاتر می‌رود.

سرعت زیاد، یکی از مهمترین عوامل تصادفات مرگبار
سرعت زیاد، یکی از مهمترین عوامل تصادفات مرگبار

رانندگی در حالت خستگی

رانندگی با حالتی خواب‌آلود به اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک است. وقتی بدن شما به استراحت و خواب نیاز دارد، به هر ترتیب می‌خواهد آن را به‌دست بیاورد. وقتی کسی با وجود نیاز به توقف و استراحت، همچنان به ادامه رانندگی اصرار بورزد، واکنش‌های کُندتری داشته و حتی می‌تواند در پشت فرمان به خواب برود. نتیجه این حالت، چندان جالب و خوشایند نخواهد بود. راننده‌های خسته و خواب‌آلود، شانس بیشتری برای تصادف در جاده‌های با محدودیت سرعت بالا هستند و معمولاً قبل از وقوع تصادف نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند. این مشکل به حدّی است که برخی از خودروسازان لوکس برخی تجهیزات رانندگی برای مقابله با حالت خستگی و خواب‌آلودگی را معرفی کرده‌اند. بنابراین اگر احساس خواب آلودگی و سرسنگینی می‌کنید، از جاده بیرون بزنید و در یک جای امن، اندکی استراحت کنید. شاید دیرتر از زمان پیش‌بینی‌شده به مقصد برسید، ولی این زمان را برای ایمنی بیشتر خود و دیگر رانندگان حاضر در جاده صرف کرده‌اید.

خواب آلودگی حین رانندگی مساویست با استقبال از مرگ
خواب آلودگی حین رانندگی مساویست با استقبال از مرگ

رانندگی در حالت غیرعادی

داده‌های NHTSA نشان می‌دهند که رانندگان مست، یکی از عوامل اصلی تصادف‌ها هستند. بخش عمده‌ای از تصادفات رانندگی منجر به مرگ، تحت‌تأثیر رانندگی با حالت مستی است. الکل مشخصاً توانایی رانندگی شما را پایین می‌آورد و مهم‌تر از همه اینکه، قدرت واکنش شما را کاهش می‌دهد. بنابراین، در این حالت سعی کنید از روش‌های معمول، مانند استفاده از تاکسی یا کمک از یک شخص مورداعتماد برای رفتن به خانه استفاده کنید. چنین کاری، حتماً از حوادث تراژیک احتمالی جلوگیری خواهد کرد. در همین حال، آزاد شدن استفاده از بعضی مواد مخدر در برخی ایالت‌های امریکا، باعث شده که این مواد نیز پتانسیل بالایی برای ایجاد تصادفات رانندگی پیدا کنند. در هر حال، از طرف پلیس با رانندگانی که در حالت غیرعادی هستند، برخوردهای زیادی اعمال می‌شود.

رانندگی بدون هوشیاری با عقل زائل
رانندگی بدون هوشیاری با عقل زایل

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

43 دیدگاه

  1. خودروي ملي ,انحصار ملي
    سوابق: (166 دیدگاه) ,

    يک مورد هم من اضافه کنم …سوار شدن بر لگن هاى ويران فرغون و سايبان

    پاسخ
    1. باربد★فقط GM★فقط کامارو★
      سوابق: (811 دیدگاه) ,

      همش به این قضیه فکر میکنم که اسم سنگ پا بهتره تا سایبان برای سایپا.

      پاسخ
    2. PlayStation
      سوابق: (57 دیدگاه) ,

      تصادف در م… و حرف زدن با موبایل سر من اومده.

      پاسخ
    3. خودروي ملي ,انحصار ملي
      سوابق: (166 دیدگاه) ,

      يعنى ميخام ببينم اين دوست عزيزى که زير کامنت من ديسلايک زده کيه فک کنم از کارمنداى ويران فرغون يا سايبانه

      پاسخ
    4. کیان
      سوابق: (155 دیدگاه) ,

      یه مورد هم بنده اضافه کنم با اجازتون :
      اینکه یه جنس مخالف بشین بقل دست آقایون خاص که دیگه نه میفهمن کدوم خط با چه سرعتی در حال حرکت هستش و … !!!!

      پاسخ
    5. amir
      سوابق: (21 دیدگاه) ,

      ببخشید الان یعنی تو ایران آمار تصادفات هیوندا و کیا و بنز و بی ام و و …. صفر هست ؟
      شما اگر با ماشین جلویی به اندازه هر ۱۰ کیلومتر ۵ متر فاصله بزارید (طبق قوانین راهنمایی و رانندگی خیلی از کشور ها ) حتی لگن بدون ترمزم سوار شی (به قول خودتون البته )‌قطعا میتونین خودرو رو متوقف کنین مثلا روی سرعت ۱۰۰ تا میشه ۵۰ متر که فاصله ترمزی پراید هست ۳۷ متر که ۲۳ متر هم فرصت خطا دارید (این در صورتی هست که خودرو جلویی به دیوار تبدیل شه ) ، پس اولین ایراد و مهمترین ایراد رانندگی ما و کسانی که با یه تست پارک دوبل گواهینامه میدن هست نه خودرو

      پاسخ
      1. بیژن
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        ضمن تایید صحبتهای شما فقط یک نکته در ایران وجود داره و اون اینکه تا فاصله شما با ماشین جلویی بیشتر 3یا 4 متر بشه سریعا یه ماشین میاد رودستون و فضای خالی جلوی شما رو پر میکنه و عملا همیشه فاصله شما با ماشین جلویی کمه(البته بیشتر در معابر شهری)

        پاسخ
  2. Mostafa&S
    سوابق: (318 دیدگاه) ,

    خطرناکترین عوامل بروز تصادف اول خودروی غیرایمن هست و بعد جاده خراب که تو ایران دو تاشو با هم داریم
    دم مسئولین گرم…

    پاسخ
    1. E 36
      سوابق: (753 دیدگاه) ,

      از همه بدتر رانندگی با حالت خواب آلوده

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل نوید
        نوید
        سوابق: (1525 دیدگاه) ,

        از بد تر و در عین حال بهتر فرهنگ رانندگی
        یا خودمونی ترش شعور رانندگی
        یا به قول پدال …

        پاسخ
        1. ASTON MARTin
          سوابق: (830 دیدگاه) ,

          از همههههه بدتر وقتیه که ازون اهنگا میزاری 😐

        2. تصویر پروفایل نوید
          نوید
          سوابق: (1525 دیدگاه) ,

          از همه بدتر وقتیه که از اون چیزا میخوری
          البته اونم زیر شاخه ی فرهن و شعور رانندگیه

  3. lmbx
    سوابق: (189 دیدگاه) ,

    به نظر من این که میگن بیشتر تصادفات به علت خطای انسانی و شده بهونه برای این لگن سازها حرف بی ربطی هست.اولا چون پشت هر چیزی اشتباه انسانی هست یعنی اگه جاده با عث تصادف باشه یک انسان در طراحی جاده مقصر بوده یا مثلا اگه ترمز یه ماشین کار نکرد باز هم یه انسان پشتش بوده چون ترمز را چک نکرده یا نقص از طراحی بد مهندس کارخونه بوده!پس اگراین طوری باشه صد در صد تصادفات اشتباه انسانیه!و این همه خودرو ساز تو دنیا دارن الکی میلیون ها دلار صرف تحقیق درباره ایمنی خودرو میکن!!!درست ما بایددرست رانندگی کنیم اما این سیستم های امنیتی ماشین مثل ترمز ضد قفل،ایر بگ،esp یا… هستن که موقع اشتباه ما باید از تصادف جلوگیری کنن یا صدمات رو به حدقل برسونن

    پاسخ
    1. E 36
      سوابق: (753 دیدگاه) ,

      بشر به دنبال رسیدن به همینه دیگه ، اینکه همه چیز دست خودرو باشه
      یکم زمان لازمه…

      پاسخ
    2. عارف
      سوابق: (66 دیدگاه) ,

      عاقا دقیقا جملاتیو گفتی ک تو دلم بود،میخاستم یه جا بگم،دمت گرم

      پاسخ
  4. pony car
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    پریدن ناگهانی افسر وسط اتوبان برای نگاه داشتن اتومبیل ومابقی ماجرا که همه میدونند

    پاسخ
  5. امیدبرتر
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    “شتاب‌گرفتن و ترمز به صورت ناگهانی”
    این دو تا عشق منه!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل RETOLEX
      RETOLEX
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      عاشق ترمز ناگهانی هستی !!!!!!!!!
      شتاب رو قبول دارم ولی ترمز!!!!!!!!

      پاسخ
  6. باربد★فقط GM★فقط کامارو★
    سوابق: (811 دیدگاه) ,

    فقط پدال جان ای کاش ذکر میکردی که دلایل مذکور مربوط به چه کشوری هست!صد در صد آمریکا و آلمان و انگلستان کمتر با این مسائل برخورد میکنن چون سیستم های تشخیص عابر پیاده ی فوق پیشرفته ی خودرو ها شون و عوامل حفظ ایمنی سرنشین و عابر برای اونا از اهمیت والایی برخورداره.پس تنها یک کشور میمونه که اونم…دوستان میدونن!!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید
      نوید
      سوابق: (1525 دیدگاه) ,

      البته ژاپن رو هم فراموش کردی بنویسی
      البته نمیدونم عمدا بود یا سهوا
      .
      .
      .
      شوخی کردم
      شما که با ژاپنیا پدر کشتگی نداری
      .
      .
      ولی کلا به سیستم های امنیتی لکسوس ال اس اگه توجه کنید دیگه هیچ وقت عمدا یا سهوا ژاپن رو یادتون نمیره
      مخصوصا اون بررسی حالت راننده

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل نوید
        نوید
        سوابق: (1525 دیدگاه) ,

        شوخی کردما یه وقت ناراحت نشی
        اصلا قصد توهین و …
        نداشتم

        پاسخ
  7. masoud kerman
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    سلام ببخشيد ربطي به اين مطلب نداره اما يه راهنمايي مي خواستم از كسايي كه از ماشين سر در ميارن
    من متاسفانه چند ماه قبل يه النترا تحويل گرفتم
    چند روز صبح پيش زمان روشن كردن ماشين يه كم بد روشن شد و دود كرد ماشين دور موتور هم پايين بود يه گاز دادم دور موتور رفت بالا رو ٢ موند بعد چند ثانيه امد زير ١ اين اتفاق دو بار افتاد
    حالا كلا دور موتور زيره ١ هست ميشه بگي دور موتور ٦٠٠ هست ! اما ماشين لرزش يا ريپ اصلا نداره
    كسي ميدونه دليل چيه و ايا خطر هم داره ؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      درود
      حتما ماشینتونو ببرید نمایندگی هیوندای
      ممکنه خطرناک باشه
      یکی از دوستام405 داشت
      همین اتفاق براش افتاد
      بعد از3 روز خواست بنزین بزنه به راحتی ماشینش اتیش گرفت!!!
      راستی خواستم یه چیزی بگم
      رفته بودم نمایندگی ایرانخودرو.
      رفتم ازش پرسیدم که ایا این دنا ها در ماه های بعدی موتور1.7 لیتری سوپرشارژ روش قرار میگیره؟
      گفت نه جونم،فعلا چیزی در کار نیست
      جالب اینجاست
      گفتم چرا؟
      گفت هیچوقت به ایران خودرو اطمینان نکن
      دست من و شما به هیچ جا بند نیست!
      خود مدیر نمایندگی هم با ایرانخودرو بد بود!

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل RETOLEX
      RETOLEX
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      مشکل از کامپیوتر ماشین هست باید تنظیم بشه
      درمورد دور موتور زیر یک ماشین های زیادی اینطور هستن مثلا هیوندای سوناتا

      پاسخ
  8. علی
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    من قبول دارم که خودروهای تولیدی داخل و 90% خودروهای موجود از ایمنی خیلی پایینی برخوردارن و وضعیت راه های کشور هم واقعا خطرآفرین و مرگباره اما دلیل اول تصادفات منجر به فوت در کشورمون بخاطر خطای انسانی و رعایت نکردن قوانینه و خودمون میتونیم اینو به وضوح توی جاده های کشور مشاهده کنیم
    وقتی راننده پراید که از ایمنی ماشینش اطلاع داره و باهاش حرکات مارپیچ میکنه و 160 تا میره خب معلومه مقصر اصلی در وهله اول خودشه

    پاسخ
  9. محمد
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    کار درافتینگ، مخصوص رانندگان نسکار است؛ جایی که پنهان شدن یک خودروی ۱۸۰۰ کیلوگرمی در ناحیه کم‌فشار پشت یک کامیون ۳۶ هزار کیلویی و با ۴ متر ارتفاع، منطقی است…
    پدال عزيز لطفا در جا گذاري كلمات دقت كن.اين دو خط خيلي غلط اندازه

    پاسخ
    1. ASTON MARTin
      سوابق: (830 دیدگاه) ,

      مردم از خنده به مولا =))) دمت مشتی

      پاسخ
  10. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    ایزانیا که همه ی این کارا رو با هم انجام میدن هیچ، ماشینشونم گاریه که دیگه میشه قوز بالا قوز

    ولی به نظرم 2 تای این موارد از همه بدترن، یعنی انصافا خیلی خطرناکن

    1-کار کردن با تلفن پشت فرمون
    2- در حالت خستگی بخوای مسیر طولانی رو رانندگی کنی

    نه اینکه بقیه خطری نباشن، ولی این 2 تا دیگه خیلی خطری ان (البت از نظر من)

    ارادت

    پاسخ
  11. نخود آش
    سوابق: (276 دیدگاه) ,

    بعضی از این دوستان هستند که اصلا شعور رانندگی ندارند(البته از همه عذر میخوام). مثلا همیشه با نور بالا حرکت میکنن. همه حواس راننده جلویی پرت این موضوع میشه. بعد از اون راننده جلویی به فکر تلافی میفته. چند روز پیش مجبور شدم یک ساعت و نیم جلوی یکی از این بی فکرا رانندگی کنم. خواهش میکنم رعایت کنید.
    بعد همین آدما انتظار دارن ماشین ارزون شه ب ام و سوار شن. خوب عزیز من تو که فرهنگ نداری همین هم از سرت زیاده.
    درمورد عامل تصادف هم به نظر من درسته که ماشین و جاده درست و حسابی نداریم ولی میشه بهتر از این رانندگی کرد.

    پاسخ
  12. احسان
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    آقا من به چشم خودم دیدم تو جاده شمال راننده محترم پراید داشت قلیون میکشید! فک کنم از بابت ایمنی پراید خیالش راحت بود واسه خودش کافه درست کرده بود تو ماشین

    پاسخ
    1. ASTON MARTin
      سوابق: (830 دیدگاه) ,

      خیلی خندیدم.. دمت برار :)))))))

      پاسخ
  13. تصویر پروفایل علی آهنگر
    علی آهنگر
    سوابق: (378 دیدگاه) ,

    آقا جدیدا پدال هر مطلبی که میزاره من میرم توی قسمت کامنتاش Ctrl+F رو میزنم و مینوسم (پراید) اگه پیدا نشه تعجب میکنم
    از بس که ما این خودروی دوست داشتنی رو دوست داریم 😐

    پاسخ
  14. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.برخی از دوستان انگار سایت مال ایناست فقطم این حضرات نظرشون درسته…این سایت فقط مخصوص خودرو و موضوعات خودرو هستش…هر چن مربوط به اون موضوع نباشه…بازم میگم این سایت زر خرید کسی نیست…فقط برای خودرو دوستاست….همین…نظر هر کسی واسه خودش محترمه…

    پاسخ
  15. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    دوستان قصد جسارت به هیچ کس رو نداشتم…ارادت

    پاسخ
  16. سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    بیشتر عوامل تصادفات برمیگرده به بی توجهی و حواس پرتی

    پاسخ
  17. کیانوش
    سوابق: (286 دیدگاه) ,

    حرف از تصادف شد من به خاطر رفت و امد 400 کیلومتری بین استانی حد اقل ماهی سه بار اولین دلیل رو به خستگی میدم تا سرعت زیاد از نظر من خستگی + سرعت زیر سرعت حداقل مجاز = با تصادف 100 %

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.