راهنمای خرید خودروی دست دوم

خرید خودروی کارکرده، جدا از دلایل آن، می تواند تجربه ای تلخ یا شیرین باشد. تلخ از آن جهت که این خودروها قطعاً فرسوده‌تر از نسخه‌های نوی خود بوده و آماده هرگونه مشکل فنی و خرج‌تراشی می‌باشند. شیرین از آن جهت که با انتخابی درست، میزان زیادی از بودجه خرید خودرو را صرفه‌جویی می‌کنید. در داستان خرید و فروش خودروی کارکرده، هم خریدار می‌خواهد ارزان‌تر و خوب‌تر بخرد و هم فروشنده می‌خواهد بیشتر بفروشد تا سود بیشتری گیرش بیاید. اینجاست که منافع طرفین، به هم دیگر برخورد می‌کند. انگار که هرکدامشان دنبال این هستند که از این دریاچه کوچک، ماهی خودشان را بگیرند. به هر حال این راهنما برای شماست که می‌خواهید خودروی دست‌دوم بخرید، مخصوصاً این روزها و در آستانه نوروز که بازار خرید و فروش خودروی دست‌دوم پررونق است. قبل از اینکه راهی بنگاه‌ها یا مراکز خرید خودروی دست دوم شوید یا اینکه در آگهی روزنامه‌ها و سایت دنبال اتومبیل مورد نظرتان بگردید، توصیه‌های ما را جدی‌تر بگیرید.

Buy-A-Used-Car

بررسی وضعیت ظاهری خودرو

بدنه یکی از مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت هر خودروی کارکرده است. بدنه رنگ شده را نمی‌توان به‌هیچ‌وجه تعمیر کرد اما بخش فنی خودرو این قابلیت را دارد، پس بدنه خودرو را به‌دقت مورد بازدید قرار دهید. خودرو را حتماً در روز و زیر نور آفتاب بررسی کنید. ناهمواری‌های روی بدنه، تفاوت رنگ قسمت‌های مختلف، یکسان‌نبودن اندازه درزهای بین درها، کاپوت و صندوق عقب، راحت بسته نشدن درها یا باز شدن بیش از حد آن‌ها از نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کنید. استفاده از قلم تشخیص رنگ‌شدگی، هزینه چندانی ندارد. این قلم‌ها را به راحتی می‌توانید تهیه کنید. درها را باز کنید و قسمت لولای آن‌ها را چک کنید. کاپوت را بالا بزنید و بدنه خودرو را از داخل چک کنید. اثرات پارگی، جوش یا رنگ‌شدگی علائم خوبی نیستند. نکته مهم این است که اگر کسی نقاش درجه‌یک خودرو نباشد، نمی‌تواند کارشناس رنگ خوبی باشد. ضمناً قلم‌های تشخیص رنگ‌شدگی، قطعات تعویضی را تشخیص نمی‌دهند. این هنر کارشناس است و چشم او و تجربه چندین سال زحمتش. پس اگر شک دارید، از نظر کارشناسان هم استفاده کنید.

bug-used-car

سلامتی موتور، از همه‌چیز مهم‌تر

سخت‌ترین قسمت خرید یک خودروی کارکرده تست سلامتی موتور و گیربکس است. بهتر است چند دقیقه پشت فرمان خودرو قرار گرفته و با آن رانندگی کنید تا عملکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق، فرمان‌پذیری و گیربکس آن را محک بزنید. بهتر است این کار را در مکانی خلوت انجام داده تا با دقت زیاد به صداهای مختلف گوش کنید و علت هریک را جویا شوید. سر و صدای ایجاد شده در قسمت زیرین خودرو به‌خصوص هنگام عبور از ناهمواری‌ها، وجود اشکال در سیستم جلوبندی یا فنربندی خودرو را به شما گوشزد می‌کند. گاهی اوقات صداهای مختلفی از ناحیه درها شنیده می‌شود که ممکن است به خاطر تنظیم نبودن آن‌ها یا ایراد داشتن قفل آن‌ها باشد. اگر در داخل خروجی اگزوز چرب باشد یا دود آبی رنگ از آن خارج شود، موتور خودرو روغن‌سوزی دارد و اگر از آن دود سیاه رنگ خارج شود، بیانگر آن است که احتراق بنزین به درستی صورت نمی‌گیرد. حالا وقت آن است تا کاپوت ماشین را بالا بزنید. با دقت به موتور نگاه کنید. جای خال و رد جوشکاری، تمیزی بیش از حد بعضی از بخش‌های موتور نشان‌های مشکوکی است.

Christine-Engine

پشت فرمان بنشینید و برانید

تشخیص صحت عملکرد جلوبندی و فرمان اتومبیل دست‌دوم تنها از راه آزمایش عملی ممکن است. خودتان پشت فرمان بنشینید و حرکت کنید. اتومبیل نباید لرزش داشته باشد و هنگام عبور از دست‌اندازها یا چاله‌ها با مشکل مواجه شود. لرزش و بالا و پایین شدن خودرو نشان می‌دهد جلوبندی کار، چندان مناسب نیست و نیاز به تعمیر دارد. اگر برایتان مقدور است در یک بزرگراه اتومبیل را با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آزمایش کنید. در این سرعت به آرامی و احتیاط دست‌هایتان را از روی فرمان بردارید. فرمان سالم در این حالت هیچ حرکتی ندارد و ماشین به سمت چپ یا راست منحرف نمی‌شود. البته این آزمایش را هنگامی انجام دهید که باد هر ۴ لاستیک تنظیم شده باشد. سیستم برق اتومبیل هم ازجمله مواردی است که هنگام خرید بررسی می‌شود. یادتان باشد چراغ‌های جلو و عقب، راهنماها، چراغ ترمز و دنده عقب را امتحان کنید. باتری سالم هم با یکی دو بار روشن و خاموش کردن موتور آزمایش‌اش را پس می‌دهد. شیشه جلو و عقب هم باید سالم باشد. اگر شیشه‌ها ترک بزرگ برداشته‌اند، قیمت یک شیشه کامل را درنظر بگیرید.

Man driving his car

وضعیت داخلی اتاق خودرو

داخل کابین نخستین چیزی که درنظر گرفته می‌شود، وضعیت پوشش صندلی‌هاست که تقریباً نشان‌دهنده سلیقه مالک و طرز نگهداری خودرو نیز هست. بعد از آن باید به داشبورد و پوشش داخلی درها توجه کنید، زیرا در اتومبیل‌هایی که جنس مواد پلاستیکی به‌کار رفته در کابین آن‌ها نامرغوب باشد، امکان ترک خوردن داشبورد و رودری‌ها بعد از چند وقت زیاد است که اگر به آن‌ها رسیدگی نشود، ترک‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و دیگر امکان ترمیم آن‌ها وجود ندارد. سالم بودن سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع، برف‌پاک‌کن، دستگیره درها، چراغ‌ها و صندلی‌ها نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. نکته دیگری که باید به آن توجه شود، لوازم و تجهیزات جانبی است که بعداً توسط مالک خودرو به آن اضافه شده است. هرچند این یک امتیاز مثبت به‌حساب می‌رود اما فراموش نکنید بعضی‌ها از این ویژگی سوءاستفاده کرده و مبلغ بیشتری از قیمت خودرو از شما دریافت می‌کنند. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توانید حدس بزنید آیا پرداخت مبلغی اضافه برای دریافت آن‌ها به‌صرفه است یا اینکه بعداً همان تجهیزات را به سلیقه خود و با قیمتی مناسب‌تر خریداری کنید.

used-car-interior

به راحتی اعتماد نکنید!

کارت اتومبیل، کارت شرکت سازنده، برگه عدم‌خلافی، برگه معاینه فنی و بیمه نامه را حتماً بررسی کنید. یادتان باشد اطلاعات درج شده در همه برگه‌ها باید با آنچه شما رؤیت می‌کنید برابری داشته باشد. نقش بیمه اتومبیل هم در تعیین قیمت مهم است. طبق قوانین همه خودروها باید دارای بیمه شخص ثالث باشند. درضمن بد نیست نگاهی هم به کارکرد اتومبیل داشته باشید. ۱۰ هزار کیلومتر برای هر یک سال کاملاً ایده‌آل محسوب می‌شود.

used-car-dealer

چقدر کار کرده است؟

به عددی که کیلومترشمار خودرو نشان می‌دهد، فوری اعتماد نکنید! دستکاری کردن آن چندان کار پیچیده‌ای نیست. خودروهایی که مهلت گارانتی آن‌ها به پایان نرسیده باشد، گزینه‌های وسوسه‌برانگیزی هستند زیرا تا مدتی معین، سرویس‌های دوره‌ای و تعویض برخی از قطعات آن‌ها رایگان انجام می‌شود. این از عواملی است که ممکن است کیلومتر خودرو را دستکاری کنند. از راه‌های سریع تخمین زدن مقدار کارکرد هر خودرو، خوردگی دیسک چرخ‌ها، باز و بسته شدن پیچ‌های برخی از قطعات موتور خودرو، چرم صندلی، روکش فرمان، دسته دنده و … است. روش‌های دیگری نیز وجود دارد؛ مثل مراجعه به نمایندگی و استخراج سابقه سرویس‌های دوره‌ای خودرو یا تمیزی پشت شیشه صفحه کیلومتر شمار که نباید در آن اثر انگشت یا دست‌خوردگی باشد. البته بازهم همه این راه‌ها نتیجه قطعی نمی‌دهد و افراد سودجو راه‌هایی برای پوشاندن حقیقت بلدند که به‌اصطلاح به عقل جن هم نمی‌رسد. امیدواریم که به پست چنین آدم‌هایی نخورید و با خیال راحت، بتوانید خرید بسیار خوبی داشته باشید.

2011-bmw-m3-coupe-speedometer

حرفه‌ای خرید کنید

پایتخت، ۴ مرکز خرید و فروش خودروی دست دوم دارد که زیرنظر شهرداری تهران فعالیت می‌کنند. یکی از گزینه‌ها برای خرید، رفتن به همین مراکز است. مرکز دوران، چیتگر، خاوران و آیت‌الله سعیدی، ۴ مرکزی هستند که می‌توانید سراغ آن‌ها بروید. اگر شما هم این گزینه را انتخاب می‌کنید، حواستان به این چند توصیه هم باشد.
قبل از مراجعه به مراکز خرید و فروش خودروی دست دوم، دقیقاً بدانید چه می‌خواهید، چقدر بودجه دارید و مواردی از این دست. اطلاعات کلی درباره خودرو هم به‌دست بیاورید.
وقتی وارد پارکینگ یا همان مرکز خرید خودرو شدید، به نخستین موردهایی که دیدید اکتفا نکنید. ماشین کم نیست و فرار هم نمی‌کند؛ پارکینگ پر از ماشین است. همه پارکینگ را با خیال راحت بگردید.
حتماً دنبال انتخاب خودروهای کارشناسی شده باشید. خودروها قبل از ورود به این مرکز، کارشناسی می‌شوند.
اگر از ماشینی خوشتان آمد، با فروشنده‌اش درباره مشخصات و قیمت حرف بزنید. بعد سراغ کارشناسان بروید تا بدنه را بازدید کنند و نظرشان را درباره کیفیت و قیمت بدهند.
اکیداً یادتان باشد که ماشین را برای تنظیم سند به خارج مجموعه نبرید. بگذارید همه کارها داخل مجموعه صورت بگیرد تا خیالتان راحت باشد. اینطوری احتمال سوءاستفاده پایین می‌آید.

Used cars
نوشته: الهام مرادی، روزنامه همشهری

22 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل RETOLEX
    RETOLEX
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    خیلی ممنون واقعا مطلب خوبی بود
    امروزه اگه بخواهیم یه ماشین درست و حسابی داشته باشیم باید به سراغ ماشین دست دوم بریم
    یا ماشین دست دوم یا ماشین چینی و ایرانی ولی باید برای خرید ماشین دست دوم خیلی وقت بذاریم و حواسمون باشه از کی داریم میخریم
    موفق باشید

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      @.F
      خرید خودروی خارجی یکی از بزرگترین چالش هاست به چند گزینه اشاره میکنم
      قبل از اون توجه کنید دیگه دوره قلم تشخیص تموم شده یه سری دستگاه الکترونیکی هستن که هم رنگ شدگی و هم قطعات تعویضی رو تشخیص میدن
      چند تجربه در مورد خرید خودروی خارجی
      1.یکی از دوستان یه bmw سری 3 مدل 2006 خرید علیرغم اینکه بسیار با تجربه در خرید هست اما بعد از 2 ماه متوجه شد که کیلومتر ماشین باز شده و همه ی چراغ های error با چسب با مهارت پوشیده شده که هزینه ی تعمیر هنگفتی روی دستش گذاشت
      2.خرید سانتافه هم از این قرار بود که خودرو با گرمکن خریداری شده بود در فصل تابستان و حتی دکمه های اون هم موجود بود اما بعد از استفاده در فصل زمستان مشخص شد فقط دکمه ی گرمکن داره و گرمکنی وجود نداره
      اینها کوچکترین مشکلات هستش
      فروش مدل یک سال بالاتر ،کم کردن کیلومتر که بنده با چشم دیدم با مطلق 50 هزار تومن یه سوناتا رو که10 هزارتا کار کرده بود رو صفر کردن و بجای صفر فروختن
      اگر شما هم تجربه یا شنیده ای دارید به اشتراک بگذارید تا تجربه رو تجربه نکنیم

      پاسخ
      1. لاکی استریک
        سوابق: (192 دیدگاه) ,

        سلام و درود خدمت دوستان عزیز میخواستم ازتون بپرسم شماها که تو ماشین حرفه ای هستید تا ۱۰۰ ملیون چی خوبه بخرم؟؟

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل MoahmmadTSR
    MoahmmadTSR
    سوابق: (324 دیدگاه) ,

    دمت گرم داداش خوب بود
    ولی مجله ماشین کامل ترشو قبلا گذاشته بود

    پاسخ
    1. Archi khan
      سوابق: (1658 دیدگاه) ,

      البته کسی که مطلب را گذاشته خانم هستش آااا

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل Alpha
    Alpha
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    دستتون درد نکنه
    ولی اخه همه که ماشیناشون رو نمیبرن نمایندگی
    اصلا بعضی ماشینای دست دوم نمایندگی ندارند

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    ماشین دست دوم خریدن یجور ریسکه،خیلی باید مواظب بود و همه چی رو بررسی کرد

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
    K.MAK.MISEL
    سوابق: (2631 دیدگاه) ,

    توی این بنداز بازار راهنمایی خوبی بود
    ممنون از نویسنده و سردبیر

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
    K.MAK.MISEL
    سوابق: (2631 دیدگاه) ,

    من باعموم همین تابستون قبل تر(تابستان92)رفتیم پارکینگ چیتگر
    یه پژو2000 براش خریدیم.
    تا الان فقط1 بار تعمیرگاه رفته که اونم فقط به خاطر این بود که پمپ بنزین ماشین ضعیف شده بود و ماشین خاموش میکرد.
    ما خودمون پژو2000 داریم
    تا الان هم ماشین خوبی بوده
    منتها فرق مال ما و عموم اینه که ما از0 دستمونه
    عموم دسته 2 هستش.
    ما سال74 پژو رو خریدیم
    اون سال92!

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل TerraByte
    TerraByte
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    سلام.یه سوال کوچیک دارم که میخوام لطفا بادلیل جوابمو بدید ، با تشکر 😀

    قبل عید میخوام یه ماشین بخرم و حدود 20 تا 22 تومن پول دارم
    با این پول ریو مدل85 یا پژو 405 مدل 88؟؟؟ چرا؟؟

    از یک طرف میگم پژو مدل بالاتر میشه بخرم و ریسکش کمتره ولی از طرف دیگه ریو ماشین بهتریه ، متخصصین داخلی کمتر دستکاریش کردن و هزینه هاش هم کمتره!!!

    واقعا گیج شدم و نیاز به راهنمایی دارم ، هر جا هم که مقایسه هاشونو خوندم هرکی اومد و از ماشین خودش باتعصب زیاد طرفداری کرد، حالا با فرض سالم و کم کار بودن هر دو کدومش رو پیشنهاد میکنید؟؟چرا؟؟؟؟

    !!!!!HELP ME PLZ

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      داداش منم عین خودتم منتهی میخوام اونور سال بخرم دوستان لطفا راهنمایی کنید دمتون گرم

      پاسخ
    2. amir
      سوابق: (21 دیدگاه) ,

      ما الان ۴۰۵ سال ۹۱ دوگانه سوز داریم واقعا از هر لحاظ راضیم ازش با این که برای خریدش بالای ۵۰ تا ۴۰۵ و دیدیم و این و پیدا کردیم و هر روزم بالای ۱۰۰ کیلومتر داره کار میکنه و فعلا خرجی نداشته
      و ریو هم اون سال هایی که تولید میشد داشتیم ماشین خوبیه وقتی توش میشینی احساس میکنی پشت یه ماشین خارجی نشستی ولی خرج بدنه اش بالاست ما برای یه تصادف کوچیک ۱ تومن پیاده شدیم (سپر و چراغ و صاف کاری گلگیر )یا مثل تعمیر کارای محترم سایپا تو نمایندگی پمپ هیدرولیکشو ترکوندن گردنم نگرفتن نوش و پیدا نکردیم و دست دومشو ۵۰۰ گرفتیم،خرج قطعات مصرفیش پایینه فقط ،مخصوصا الان که تولید نمیشه فر کنم بالاتر رفته
      من خیلی فرقی بین اینها نمیبینم و ۴۰۵ و میخرم چون از لحاظ قطعات واقعا بهتر و موتورشم واقعا قویه و ارزش نداره ریو بگیری

      پاسخ
    3. شاهین
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      من جات بودم یه هیوندای ورنا 83 یا 84 میخریدم که از ریو هم خیلی با کیفیت تره

      پاسخ
  8. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    بد نبود ولی اخرش همه کارا رو باید کارشناس انجام بده

    پاسخ
  9. سامی
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    شما یجور نوشتی انگار همه میخوان برن بنز و بی ام دبلیو بخرن .
    اکثرا دنبال ماشین تا 30 تومن هستن که تو این رنج قیمت ماشین ها معمولا سالی 15 تا 20 هزارتا کار میکنن و خبری از چرم روکش صندلی و فرمون نیس .
    😉

    پاسخ
  10. سامی
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    terra byte وقتی میتونی تیبا صفر بگیری واسه چس دنبال ماشین مدل خورده ای ؟
    با یکی دو تومن بالا تر یه تیبا صفر بگیر از 2 سال کارانتی استفاده کن
    این عقلانی تره تا پژو و سمند یا ریو که قطعاتش هم بالاست و کم

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل Behnam
    Behnam
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    بسیار خوب و مفید ، فقط اگه کمی اطلاعات جامع تر و به روزتر بود بهتر میشد .

    سپــــــاس

    پاسخ
  12. احمد
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    چه اسراریه برای مطلب به این خوبی که مال خودمان است از تصاویر خارجی استفاده کنید!
    ما خودمان خیلی خوبیم… ( به قول مهران مدیری: ” … ماخوبیم !!! ” )
    جان؟! آره…

    پاسخ
  13. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    خوش بحال کسی که ریو من بخره مثل یه موجود زنده باهاش رفتار کردم تمامی سرویس های دوره ای و تمامی قطعاتی مانند دسته طبق و طبق و بلبرینگ چرخ و دیسک و صفحه تعویض شده اورجینال کیا موتورز همراه با فاکتور و با قیمت بالایی خریداری شده چراغ مطالعه و نقشه خوان و گرمکن صندلی ها و پروژکتور تیوترهای اصلی و تور نگه دارنده و .. هم که توسط سایپا حذف شده بودن مجددا خریداری کرده و نصب کردم روی سرعت گیرها و دست اندازها با ترمز حرکت میکنم تو این مدت نسبت طولانی سر 60 هزار تا تسمه تیمینگ عوض شده و روغن پروفی کار 120 هزار تومانی تا الان توش ریختم ..این صحبت ها را کردم چون خودم دنبال یک دست دوم سراتو اتاق قدیم یا مگان بودم (بیشتر کره ای و کیا ترجیح میدم) اما هنوز ماشین خودم که مدل 85 هست 80 هزار تا کارکرده و بوی نویی میده من جطور میتونم به یه خودروی دست دوم اعتماد کنم که نمیدونم صاحب یا صاحبان قبلیش چقدر باهاش دستی کشیدن از رو سرعت گیرها پرواز کردن و فرمان (رول) تو آخر پیچوندن و به پلوس فشار آوردن،قطعات تعویضی که گفتم با بی کیفیت ترین قطعات جایگزین کردن پس این ریسک نمیکنم اد مول یه ریو 2015 یا سراتو مونتاژ سایپا را نداشته باشم جرات این کار ندارم که بعدا حسرت خودروی خودم به دلم بمونه کلا خرید خودردی استوک یک چالش و ریسک بزرگه

    پاسخ
  14. REZA
    سوابق: (218 دیدگاه) ,

    آقا من یع سوال داشتم از محضر اساتید.الان من هیوندا کوپه 2008 یک یا دو لکه رنگ قرمز 60 تومن بخرم یا ارزششو نداره؟؟؟خرج دستم نزاره؟؟؟ضمنا من منطقه آزاد ارس هستیم امکان خرید خودروی پلاک ارس هم هست.کوپه بخرم یا خودروی دیگری پیشنهاد می کنید؟؟؟؟

    پاسخ
    1. سهند
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      من قیمتای منطقه آزاد دستم نیست اما بنظرم یه ماشین صفر بگیری خیلی بهتره … هیوندا کوپه هشت ساله کار کرده هم قدیمی شده و هم اینکه ماشینه اسپرتیه طرف بالا پایینش کرده اینقد ازش کار کشیده و بهش گاز داده ….. من که باشم یه ماشین نو میگیرم یا یدونه بنز اگه گیرم بیاد … البته گفتم من قیمتای منطقه ازاد دستم نیست که بخوام مدل بگم اما بنظرم اونو نگیری شاید بهتر باشه …

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.