آموزش

روغن موتور را جدی بگیرید!!

چند روز قبل بود که در یکی از فروشگاه های معتبر تهران روغن موتور یک برند معتبر برای فروش ویژه قرار داده شده بود و برخی از مشتریان بدون در نظرگرفتن نوع خودرویشان آن ها را صرفا به علت داشتن قیمت مناسب در سبد خرید خود قرار می دادند. در فکر نوشتن مقاله ای در مورد استفاده صحیح از روغن موتور بودیم که با مطلبی در ضمیمه آخر هفته روزنامه دنیای اقتصاد مواجه شدیم . شما را دعوت به خواندن این مقاله می کنیم.

engine oil

روغن موتور را جدی بگیرید؛ این جمله‌ای است که کارشناسان خودرو تاکید فراوانی بر آن دارند. کار روغن موتور اساسا از بین بردن اصطکاک بین قطعات موتور خودرو است.

در واقع روغن موتور با ایجاد لغزندگی بین اجزای موتور از ساییده شدن آنها پیشگیری می‌کند، اما این تنها خاصیت روغن موتور نیست. به گفته کارشناسان خودرو، روغن موتور به دلیل خاصیت خود به‌‌عنوان یک عامل خنک‌کننده و پخش‌کننده حرارت نیز عمل می‌کند. برای مثال حرارت نقاطی مانند کف پیستون‌ها که بر اثر احتراق بسیار داغ می‌شوند، به واسطه پاشیده شدن روغن به این قطعه خنک می‌شود، اما هر کدام از این خاصیت‌ها در صورتی وجود خواهد داشت که روغن موتور مرغوب در موتور خودروی شما وجود داشته باشد، زیرا کم بودن یا زیاد بودن روغن موتور می‌تواند باعث ایجاد لغزندگی بیش از حد، ایجاد اصطکاک بیشتر و یا خرابی موتور شود.

اما روغنی که بیش از حد در داخل موتور کار کند، به دلیل حرکت در موتور و گرمایی که تحمل می‌کند، بخش زیادی از مواد اصلی خود را از دست می‌دهد و از دست رفتن این مواد باعث می‌شود که اصطکاک بین قطعات موتور افزایش پیدا کند و در نتیجه موتور بیشتر گرم شود. این گرم شدن بیش از حد باعث می‌شود یک سری از قطعات اصلی موتور مانند پیستون، یاتاقان، بلبرینگ‌ها، کاسه نمدها و برخی قطعات دیگر آسیب جدی ببینند؛ بنابراین به نظر می‌رسد توصیه کارشناسان برای توجه ویژه به روغن موتور خودرو به جا باشد.

کدام روغن موتور برای خودرو مناسب است؟

اگر می‌خواهید بدانید کدام روغن موتور برای خودرو شما مناسب است، بهتر است نگاهی به در موتور خودرو بیندازید؛ زیرا شرکت سازنده خودرو شما داخل در موتور روغن سازگار با خودرو را معرفی کرده است. مراجعه به دفترچه خودرو هم راه مناسبی برای آگاهی از روغن موتور مناسب برای خودرو شما است.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو کدام است؟

یک کارشناس خودرو زمان مناسب تعویض روغن موتور را بین ۵‌هزار تا ۱۰‌هزار کیلومتر می‌داند. داود اسماعیلی در این رابطه می‌گوید: حتی اگر بهترین برند روغن موتور را هم برای خودرو خود استفاده کرده‌اید، حتما بعد از ۱۰ هزار کیلومتر آن را تعویض کنید، آن هم ۱۰ هزار تای جاده. به عقیده اسماعیلی از آنجا که در شهرهای بزرگی مانند تهران بار ترافیک بسیار زیاد است و خودروها بیش از اینکه راه بروند پشت چراغ قرمز یا در ترافیک بی حرکت در حال کار کردن هستند، زمان تعویض روغن موتور ۵ هزار کیلومتر است زیرا این ۵ هزار تایی که یک خودرو در چنین شهری کار کرده است با احتساب توقف‌هایی که داشته عملا به اندازه ۱۰ هزارتای جاده خواهد بود.
FUCHS-on-Mercedes
اما توصیه دیگر کارشناسان خودرو این است که هنگامی که می‌خواهید روغن را تخلیه کنید، بهتر است به مکانیک بگویید روغن را در ظرفی شفاف بریزد تا به محتویات درون موتورخودروی خود بیشتر آگاه شوید. ممکن است در روغن موتور شما ناخالصی‌هایی مانند براده‌های قطعاتی از موتور وجود داشته باشد که این خود نشانه‌ای است از اینکه موتور خودرو شما به رسیدگی‌های بیشتری نیاز دارد. این ظرف شفاف حتی می‌تواند حباب‌های آب را نیز به شما نشان دهد حباب‌هایی که احتمالا به علت قاطی شدن آب با روغن در روغن موتور به صورت کف سفیدرنگ دیده می‌شوند.
از روغن‌های تصفیه شده استفاده نکنید
تصفیه روغن کاری است که از قدیم انجام می‌شود. در این روش افرادی که شغلشان تعویض روغن خودرو است با عبور دادن روغن‌های مصرف شده از صافی‌ها و فیلترها و انجام دادن برخی عملیات‌های شیمیایی این روغن مصرف شده را تقریبا به حالت اولیه خود، یعنی قبل از سوختگی در می‌آورند؛ اما این روغن هیچ گاه خواص اولیه خود را باز نمی‌یابد و در عملکرد موتور هم خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. این روغن‌های تصفیه شده معمولا نتیجه ترکیب چند روغن مختلف با یکدیگر هستند و از نظر علمی برای خودروهایی که دور موتور بالا دارند اصلا مناسب نیستند. این روغن‌ها معمولا برای خودروهای سنگین استفاده می‌شوند؛ زیرا حجم روغنی که باید در آنها استفاده شود زیاد است و از طرفی دور موتورشان هم کم است.
شاید تنها حسن این روغن‌ها قیمت ارزان تر آنها باشد، اما بد نیست بدانید که قیمت این روغن‌ها تنها کمی از روغن‌های استاندارد کمپانی‌های مطرح ارزان‌تر است و از طرفی کارایی و تاثیر روغن‌های مرغوب را هم ندارند. یکی دیگر از عوارضی که روغن‌های غیر‌استاندارد برای قطعات خودرو شما دارد، این است که این گونه روغن‌ها جرمی را بر روی قطعات و داخل منافذ ظریف عبور روغن از خود به جا می‌گذارند که به مرور باعث مسدود شدن این منافذ و کانال‌ها می‌شوند و در نهایت باعث می‌شوند که برخی قطعات به صورت استاندارد روغن کاری نشوند که این موضوع آسیب جدی به قطعات داخل موتور وارد می‌کند.به این ترتیب توصیه کارشناسان این است که اگر برای تعویض روغن به یک مغازه تعویض روغنی می‌روید روغن‌های استانداردی را انتخاب کنید که توسط کمپانی‌های مطرح تولید شده‌اند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۲۷۸ دیدگاه‌ها

  1. e.scamp

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    من مکانیک میخونم ترم 5 استادمون گفت برای اینکه ماشین خوب کار کنه همیشه از یه روغن موتور استفاده کنید دلیل علمی نداشت گفت تجربه 17 18؛سالش ثابت کرده گفت مارک روغن موتور رو هربار عوض نکنید هربار همون رو بریزید

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. slr722

      ۱۲ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      هرچی به ماشین بی توجه تر باشی ماشین برات بهتر کار میکنه…

      من هر دو سال یک بار برای ماشین خودم روغن میریزم…تازه هر روزم راحت 100 km رانندگی میکنم…

      حساس نباشید…

      موافقم 1
      مخالفم 17
      1. emad

        ۱۳ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (93 ديدگاه)

        به عبارتی میشه هر 70000 کیلومتر روغن تعویض میکنی
        داداش شما احتمالا تو کل زندگیت تعویض روغنی نرفتی! حالا خودت ماشین دار نیستی بماند
        شوخی هم در نظر بگیریم بی مزه بود
        افزایش تصاعدی قیمت روغن مارو بیچاره کرده

        موافقم 11
        مخالفم 1
      2. احسان1

        ۱۳ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (113 ديدگاه)

        شما بی توجه نیستی خیلی بیخیالی

        موافقم 10
        مخالفم 0
      3. مجيد

        ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        افرین .من سه تا ماشین دارم البته نمیشه گف ماشین .یکیش نیسانه یکیش پاتروله یکیشم زانتیا
        اصلا کاری به کارشون ندارم
        ولی وقتی میخام کمی توجه کنم زود یه خرج میذارن دستم

        موافقم 2
        مخالفم 3
      4. ابوالفضل

        ۴ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداشم هر روز باید به ماشین رسیدگی کرد یه بار موتور بزاره زمین باید دارو ندارتو خرجش کنی

        موافقم 6
        مخالفم 0
    2. ehsan

      ۴ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من مهندس مکانیک با هفت سال سابقه کار هستم’روغن های کارخانه های مختلف مواد افزودنی مختلف دارند که احتمال واکنش دادن اینها وجود دارد’چون پس از تعویض مقداری از روغن قبلی هست که با روغن جدید واکنش میدهد و باعث خرابی قطعات میشه’اگر خاستید نوع روغن رو عوض کنید:یک بار ماشین رو پر روغن جدید کنید و روشن کنید و پس از چند دقیقه خالی کنید و سپس دوباره از روغن پر کنید’ما در پتروشیمی با دستگاهها همین کار رو میکنیم

      موافقم 3
      مخالفم 1
    3. فواد

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اختلاط روغنها با برندهای مختلف باعث اسیدی شدن روغن و خرابی سیلینگ در معرض روغن میشود پس بهتر آن استکه از یک برند روغن استفاده گردد.

      موافقم 2
      مخالفم 0
    4. حامد

      ۱۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من شغلم تولید روغن موتوره!
      حرف استادتون رو اشتباه متوجه شدین.این جمله به این صورت درسته:برای سر ریز کردن برند رو عوض نکنید چون ممکنه اختلاف در ساختار وجود داشته باشه و همخوانی نداشته باشه روغنا باهم!ولی هنگام تعویض روغن پس از تخلیه کامل از هر روغنی با سطح کیفیت API و گرید SAE مناسب می توان استفاده نمود.

      موافقم 8
      مخالفم 0
    5. Car22

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام، علت علمی اش اینه که فرمول ساخت روغن ها با هم فرق میکنه، وقتی از چند روغن متفاوت استفاده بشه باهم واکنش شیمیایی ایجاد میکنن و بعد از آن تولید اسید سولفوریک میکنه که باعث خورندگی قطعات موتور مىشه ، به همین دلیل تا جایی که امکان داره از یک مارک استفاده کنید.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. e.scamp

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    مراقب مارک های قلابی باشین مثلا توتال دیگه اصلش نمیاد اگر مونده آخراشه از اوناست که تو انبار مونده

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۱۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      روغن توتال در شهرک صنعتی کاوه تحت لیسانس توتال فرانسه تولید و بسته بندی می شه!شرکت به توتال که شریک تجاری بهران-توتال به حساب میاد محصولات ELF و توتال رو تولید می کنه

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. aryamehr

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    من ک شنیدم تو مراکز ایران خودرو اگه صاب ماشین نباشه دوروبر روغن قاطی خوب وبد میریزن مراقب اینجور بی دینا هم باید بود علاوه بر روغن خوب

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۳ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      اونا بی دین نیستن! اونا از شرف و انسانیت بی نصیب شدن. بی دین ها کسایی هستن که بنز و بی ام و میسازن و هر چند به دینی اعتقاد ندارن شرف خودشون رو به بهترین نحو حفظ کردن.

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. علی

        ۲۲ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اقا فرامرز بسیار از جواب عاقلانه ویا بهتر بگویم عارفانه سرکار حظ کردم یا حق

        موافقم 4
        مخالفم 0
      2. ناصر

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        تا حدودی موافقم باهات البته با ساخته هاشون
        ولی مطمئن باش که از ما خیلی با اعتقادتر ، باخداتر و با وجدانتر هستن و اگر از هر مسلکی باشن حداقل مثل ایرانی جماعت ( البته نه همه )
        چند رو و مزور نیستن

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (4 ديدگاه)

          من با نظر آقای فرامرز موافقم ولی نباید کارهای برخی شرکت های بزرگ رو حمل بر با خدا و با وجدان بودنشون دونست
          اگه می بینی اونا ماشین هایی با کیفیت می سازن و به فکر امنیت مشتری هاشونن بخاطر اینه که به فکر سود بیشتر از طریق حفظ برند و شرفشونن کاری که هیچ کدام از مدیران خود رو سازان ایرانی بدان عقیده ای ندارن چون هر ماه پولشونو دولت میزاره تو جیبشون
          تنها همین تفکر سطحی خودرو سازان داخلی باعث شده که کشوری مثل کره جنوبی به رقیبی برای ژاپنی ها تبدیل بشه ولی ایران همچنان به منتاژ کردن دسته دومی های منسوخ شده اروپا بسنده کنه
          اگه یک مقدار دولت دست از حمایت از اینان برمی داشت و بهشون آسون نمی گرفت یا به حقوق مشتری ها رسیدگی می کرد و خودرو سازان رو تحت فشار بیشتری می گذاشت شاید کمی بهتر میشد
          در جامعه ای که حتی پلیس راهنمایی و رانندگی نمی تواند جلوی تولید برخی خودروی فاقد حد اقل میزان امنیت را بگیرد ما چه کار می توانیم بکنیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. farzad

        ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (3 ديدگاه)

        داداش دمت گرم خیلی جوابت جالب بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. کامران

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (2 ديدگاه)

        البته دوست عزیز بنز وبی ام و برای انسانیت وشرف جنس خوب تولید نمی کنند بلکه می دونند که سود ومنفعتشون در اینه که درست کار کنند

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. احسان

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    یک راهنمایی میخوام من برای پژو پارس دوگانه کارخانه روغن توتال 7000 میریزم خوبه یانه اگر نه چی بریزم؟؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. رهام

      ۱۳ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (186 ديدگاه)

      توتال 5000 بریز ولی 7000 تو زمستون خوبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مجید امینی

      ۱۳ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پیشنهاد میکنم برندهای داخلی نظیر پارس، بهران وایرانول رو که به کیفیتها وانواع مختلفی متناسب با خودرو وعملکرد آن تولید میشن رو استفاده کنید.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. مهیار

        ۲۷ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (39 ديدگاه)

        آخه هر ماشینی رو نباید ایرانی ریخت مثلا شما بنز کلاس اس رو با اون حجم بالای موتور و تکنولوژی پیشرفته روغن ایرانی بریزین نابود میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. شهاب

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست من
      با توجه به اینکه موتور پژو پارس همون موتور شرکت پژو هست و در دفتر ماشن های 405 روغن مناسب رو توتال توصیه کردن بهتره از همین مارک استفاده کنی فقط بدون که توتال با بسته بندی های مختلفی تو ایران هست که خیلی هاش تقلبی هست . منم مثل خودت دنبال اصلش بودم که یکی از دوستای دانشگاهم که تو اداره استاندارد هست بهم گفت توتا اصلی در ایران مال شرکت به توتال هست که تو ساوه زیرنظر خود توتال تولید میکنه و اونا تو استاندارد مرتب تست و کنترلش میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مجتبي

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من اطلاعات روغنم فوله فقط انقدری بدون که روغنها با برند خارجی روغن تصفیه هستند و روغن مطمءن میخواهید از روغن موتور های داخلی ازجمله ایرانول که من رو اسمش قسم میخورم استفاده کن

      موافقم 0
      مخالفم 1
  5. حسین(جاسم)

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    ای بابا.دیگه روغن موتورم تقلبی شده.این چه زندگییه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amin

      ۱۲ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      اینم از روحانی :)

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. رضوان

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دکتر شجاعی رییس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت استاد ما هست ایشون میگه من سه تا ماشین خارجی دارم هر سه رو روغن ایرانی میریزم میکن ایشون کیفیت روغن ایرانی بهتره چون ایرانی ها مستقیم از نفت خام روغن میگیرن اما خارجی ها از قیر و مازوت و .. درست میکنن
    شخصا برای پژو پارس همیشه از بهران سوپر پیشتاز استفاده میکنم و همیشه راضی بودم

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      اکثر روغن های موجود پایه داخلی دارند و رو همشون تحت لیسانس زده همه یه روغن پایه دارن ولی افزودنی هاشو ن متفاوته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. صادق

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام دوستم که تعویض روغنی داره یه بار بهم گفت که بسیاری از برندهای معروف روغن توی ایران اصلی نیستند و به اصطلاح پر کردنی در قشم، کیش یا اماراتند و جالب اینه که از روغن ایرانی به نام …نول پر میشن. به منم همیشه میگه برای پژو همونو بریز. خودشم یه ال 90 و یه 206 داره از همون استفاده میکنه. آخه قیمتشم مقرون به صرف هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من واسه پراید کاسترول 8000 میریزم ولی چون یکم به ماشین زیادی فشار میارم همیشه تو 4000 عوض میکنم آدم باید دمار ماشین رو در بیاره چون این دلال های بی شرف بلا نسبت شما عزیزان ماشین رو فقط با توجه به سال برمیدارن اگه وقت دارین ادامش رو بخونید : حدودا تا یه هفته پیش یه 405 مدل 84 ذاشتم که فوق العاده بود دور موتورش خدا وکیلی بیشتر از 4000 نرفته بود 100000 تا هم تازه رد کرده بود دقیقا ماشین کارمندی بود فقط میرفتم سر کار و برمیگشتم تازه بدون رنگ هم بود ازم بیشتر از 14 میلیون نخریدن میخواستم پارس تندر یا 206 v8 بگیرم فروختمش ولی الان فهمیدم که ماشین باید سالی 25000 تا کار کنه که فروشنده ضرر نکنه خدا دمار دلال جماعت رو در بیاره

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Ali

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (10 ديدگاه)

      دوست عزیز
      به جای نابود کردن ماشین ، به دلال ماشین نفروش .
      من به دقت به ماشین رسیدگی می کنم ، همیشه هم به قیمت به مصرف کننده فروختم. هر دو هم راضی .

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. mahmood

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    واسه موتور سیکلت چی‌ بریزیم!؟

    من در موتورم باز کردم ولی‌ چیزی توش ننوشته بود!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کاظم

      ۱۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ایرانول یا همون الوند قدیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. مصطفی بهبهانی مطلق - برازجان

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با سلام
    مشخصه کیفی روغن باید ملاک انتخاب باشد بعد باید برند خوب را انتخاب کرد.
    مثال:
    موتور xu7 : مشخصه روغن آن 20W50 است. باید روی روغن های موجود دنبال این مشخصه کیفی باشید.
    یا موتور ef7 : مشخصه روغن آن 10W40 است.
    خرید این روغن ها باید از اماکن معتبر صورت گیرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. aryamehr

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    آقا فرامرز میفرمایند به انسانیت وشرف ربط داره نه دین عزیز جان اونایی که میفرمایین بی دین هستن ولی شرف دارن فک نمیکنی اشتباهه اونا هم دین ما نیستن گیرم اصلا غیر خدا پرست و بودایی وغیره تو آیین های دینی وغیر دینی همه دنیا شرف وانسانیت وجود داره حتی چینی ها که رتبه اقتصاد 2 دنیا هستند و غیر خداپرست تو آیینشون هست که انسانیت رو رعایت کن تا پیشرفت کنی ولی واسه ما کلا برعکسه اونی که دین خودش رو حالا هر دینی رعایت نمیکنه شرف نداره نه اونی که به اصطلاح شما کافره ولی شرف داره مثلا ادیسون ب نظر شما کافر بود یا اینایی ک تو ایران از دین حرف میزنن ولی ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آریو

      ۴ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (206 ديدگاه)

      بحث دین و مذهب و … رو بی خیال شو. به روغن موتور بپرداز.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. سارا

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    بیشتر مارک های بازار تقلبی هستن بخصوص توتال و کاسترول … حتی مارک هایی مثل الف فرانسه هم به دلیل نداشتن برچسب قیمت و قیمت بالا در بازار حقوق مشتری رو نادیده میگیرن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (39 ديدگاه)

      روغن کاسترول اصل رو نمایندگی هایی مثه آسان موتور و اطلس خودرو و غیره دارن که همینجوری هم نمیفروشن.تو هیچ آپاراتی شما روغن کاسترول اصل پیدا نمیکنین

      موافقم 2
      مخالفم 0
  13. الهام

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم سالهاست که از روغن فوکس استفاده می کنم و واقعا راضیم قبلش از روغنای ایرانی استفاده می کردم واقعا بدردنخور بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رامتین

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    slr تو چرا نظرات الکی میدی. بله واسه پیکان مدل 57 اگه بجای روغن موتور، روغن نباتی هم بریزی کار میکنه ولی مثلا واسه 206 اگه بیخیال باشی معلومه چی اتفاقی میوفته، چه برسه به ماشینهای بالاتر. من خودم برا 206 هر 7500 روغن عوض میکنم. روغن تیتان هم استفاده میکنم که عالیه و البته کمی گرونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. narges fereydooni

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مساله کیفیت و در کنارش قیمت هم خیلی مهمه که روغن فوکس هر دو مشخصه رو داره . ضمنا من تحقیق کردم و دیدم که روغن Fuchs تنها روغن خارجی واقعی که الان تو بازار وجود داره و من واقعا از مصرفش راضی هستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. امیرحسین

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هر چی گرون تر بهتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. carbonado aventador

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4461 ديدگاه)

    روغن برای ماشین فقط مگناتک کاسترول . من یه ماه تو تعویض روغنی بودم و هر ماشین در رنج 20 تا 80 میلیون رو gtx و مگناتک می ریختیم!!!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. حسن

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (61 ديدگاه)

    برندهای داخلی پارس، بهران و ایرانول در گرید های 40-10 جز به صرفه ترین و با کیفیت ترین روغن های بازار هستند. روغنهای بازیافتی در محدودهPH7 قرار دارند و خیلی سریع اسیدی می شن اما روغنهایی که نام بردم نزدیک 8 هستن. اگه دیدید ماشینتون به نحو غیر معمول روغن کم می کنه شک کنیدکه بازیافتی هست و از هیدورکربن ها و اسیدها برای بازیافتش استفاده شده. می تونید از PH سنج هم برای کنترل استفاده کنید که تو لوازم آزمایشگاهی ها به صورت کاغذی هست. توتال و الف اصل تو بازار وجود نداره. قیمت اصل توتال 7000 چیزی حدود 120 هزار تومان درمیاد. هرگز زیر 10 هزارتا روغن ماشین رو عوض نکنید. چون با این کار به طبیعت صدمه می زنید. موارد استثنا مثل خوابیدن طئلانی مدت ماشین، رفت آمد در ترافیک سنگین و یا پیش بینی سوار شدن خودرو به مدت 20 سال آینده قضیش فرق می کنه. روغن های 40-5 طول عمر میانگینی نزدیک 15 هزار کیلومتر دارن که با وسواس در 12 هزار می شه اقدام به تعویض کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. قبولی تیزهوشان

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    من پدرم از چند شرکت روغن داخلی بازدید کرده است پدرم گفت :بیشتر این روغن های خارجی از شرکت های ایرانی خریداری میکنند مخصوصا بهران عرب ها ور میدارند روغن را در قوطی خود و با مارک خود درست می کنند پس شما اگر ایرانی بخرید بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      من وی8 دارم.توتال و پارس سوپر پایا و بهران سوپر پیشتاز رو امتحان کردم.واقعا روغن بهران سوپر پیشتاز خودشه.رودست نداره.من هر 8000کیلومتر بهران سوپر پیشتاز میریزم و با ماشینم پرگاز میرونم.واقعا از بهران راضی ام.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام برای ۲۰۶ اس دی وی ۸ توتال۷۰۰۰فلزی ریختم چند کیلومتر بعد باید عوضش کنم ممنون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Ali

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (10 ديدگاه)

        من برای ٢٠۶ مدل ٨۴ توتال قوطی میریختم تا دیدم تقلبی شده.
        خیلی روغن امتحان کردم ولی بهران سوپر پیشتاز بهتر بهش ساخت.
        ال ٩٠ مدل ٩٠ هم دارم ، اونم از elf بردم رو سوپر پیشتاز ١٠-۴٠ ، خیلی راضیم ازش .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. داود

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پدر خانم من تعویض روغنی داره تقریبا 20 ساله کارش اینه ایشون به من پیشنهاد میکنه همیشه از روغن موتور ایرانی استفاده کنم چون هم استاندارد هم روش نظارت میشه و پیشنهاد خودش بهران تکتاز که هر 5000 عوض میکنم ماشینم سمند مدل 90 که الان 5 سال دارم از همین روغن استفاده میکنم تا الان که 55000 کارکرده هیچ مشکلی براش پیش نیومده . به نظر من ماشین های ساخت داخل مثل پژو، سمند، واسشون هیچ فرقی نمیکنه که روغن 40 تومنی بریزی یا 120 تومنی ولی واسه ماشینهای خارجی مثل پورشه،بنز، باید حتما روغن مرغوب بریزی که اونم تو کشور ما پیدا نمیشه.موفق باشید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهروز

        ۱۶ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ۵۵هزار کیلومتر تو شیش سال، کارکرد زیاد و کاملی نیست که ماشینتون با بهران تکتاز هنوز خراب نشده و سالم مونده،
        یه ماشین اگه روغنش حساسیت رو نوع و کیفیتش نداشته باشی تو بالای ۱۲۰ تا ۱۵۰هزار کیلومتر باید خودشو نشون بده که تو رینگا و یاتاقانها و میل سوپاپا و …نباید موتور تعمیرات بخاد یا به روغنسوزی بیفته که صد البته به کیفیت قطعات خودروسازای ایران تو اون سال تولید ماشینتون هم مرتبطه..
        گرانروی و تکنولوژی روغن برا موتورای ۱۶سوپاپ که طراحی بروزتر و قطعات دقیق تر وجفت تری دارن رو خیلی باید حساس بود و حتمن گرانرویش ۱۰_۴۰باشه که روانتر باشه و بتونه بین قطعات نفوذ کنه و روانکاری بطور دقیق همه جای موتور انجام بشه..
        روغن موتورای ۸ سوپاپ رو همون ۲۰_۵۰ که شرکت گفته بریزین در غیر این صورت و استفاده از روغن روانتر اولین اثرش صدای زیاد موتورتون خواهد بود،برا ویسکوزیتش تابستون زمستون نکنید. شاید با روغن شل راحت استارت بخوره اما این فقط چند ثانیه است و بعد روشن شدن ،موتور باید بایه روغنی که خیلی روانه و نمیتونه فضای بین قطعاتش رو کامل پر کنه کار کنه و رفته رفته ضربات ریز بین قطعات و صدای زیاد موتورو کاهش عمر قطعات آن در طولانی مدت از نتایج استفاده از روغن روانتر از گرانروی تعیین شده توسط شرکت سازنده خودرو است.
        اما ترموستاتون رو جهت مطمئن شدن از دمای کارکرد موتور و حفظ گرانروی روغن در دمای کارکرد تعیین شده برای موتورچک کنید که سالم باشه و تو جاده ها موتورتون بواسطه ناتوانی ترموستات در بالا نگه داشتن دمای موتور در حالت بهینه،که دمای کارکردپایین موتور باعث سفت شدن روغن و روانکاری نشدن بعضی از قطعات خواهد شد.
        تو روغنای موجود در ایران بهترین عملکرد و کیفیت رو توتال اماراتی داره که درجه اس ان رو داره خودم ۱۰_۴۰رو امتحان کردم عالی بود..بعد کاسترول مگناتک که اس ان هست و سپس بهران سوپر پیشتاز و ایرانول و پارس سوپر پایا با تکنولوژی اس ال و اس جی هر سه تقریبا در یه رده هستند.
        توتال ایرانی قوطی پلاستیکی رو اصلن پیشنهاد نمیکنم همون شرکتای ایرانی مثل ایرانول و بهران و پارس ازش خیلی بهترن،تو پالایشگاه هم روغن مصرفی دستگاهها رو ایرانی مثل ایرانول سپاهان و بهران میریزیم.
        برا پراید و موتور پژو و سمند ۱۸۰۰سی سی که ۸ سوپاپن و تکنولوژی قدیم دارن همون ۲۰_۵۰ ایرانیا به صرفه و خوبن
        ..موفق باشین

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. علی

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (2 ديدگاه)

        داداش خودمونیم استادارد ایران کشکه پول بدی بهت استاندارد میدن هیچ نظارت موثری رو کالاهای ایرانی نیست همه چیزی با پول حل میشه من موتور ماشینم بهم دروغ نمیگه روغنهای ایرانی سریع سیاه میشن و چسبندگی ندارن ولی توتال فلزی عالیه واقعا نوش جونشون

        موافقم 0
        مخالفم 0
  20. احسان 16v

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (133 ديدگاه)

    روغن موتورهایی که تو ایران هستن همگی توی شرکت های ایرانی پر میشن و همه شون یه جورن فقط بخاطر برندایی که روشون میزنن قیمتاشون فرق داره……همه کشکین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. آرش

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    رعایت نکات زیر باعث افزایش عمر موتور و عملکرد بهتر آن خواهد شد :
    ۱- با هر بار تعویض روغن ، فیلتر را نیز حتما تعویض نمایید ( بدون توجه به میزان کارکرد آن ).
    ۲- از ترکیب چند روغن با یکدیگر پرهیز کنید.
    ۳- پس از استارت زدن اجازه دهید موتور حداقل ۱۵ ثانیه درجا کار کرده و سپس تا مدتی با دور پایین برانید.
    ۴- هیچگاه از افزودنیها استفاده نکنید ، چرا که ممکن است با افزودنیهای موجود در روغن سازگار نباشند ، و این را نیز بدانید که هرچه لازم باشد در خود روغن موجود است.
    ۵- از روغنی که بیش از ۳ سال از تاریخ تولید آن گذشته ، استفاده نکنید.
    ۶- سیاه نشدن روغن ، نشانه مرغوبیت آن نیست ، بلکه بدین معناست که روغن قابلیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصیها را نداشته است.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. مصطفی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    باسلام بهترین روغن موتور درحال حاضر که تقلبی نداره روغن آترود هست که خیلی باکیفیته.آقااحسان برای پژو پارس فقط آترود 12000 جی ال ایکس که قوطی قرمز ومشکی داره بریز.چون توتال همش قلابی شده .من شنیدم توی ظرف توتال روغن اسپیدی طلایی میرزن ومیدن دست مردم .ولی آترود هنوز نتونستن تقلبی بزنن اونم بخاطر رنگ سبزی که داره هست.ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 1
  23. بیکس و کار

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    باجناق بنده شغل شریفشان روغن خودرو فروشی عمده و جز
    ازش سوال کردم که چه روغنی بهتره با توجه به توضیحاتی کاملی که حدودا یک ساعت طول کشید این شد چکیده اش
    روغنهایی که بطور پیش فرض تا 15000 کیلومتر کارایی دارند از نظر علمی و تهیه مواد بطوری ساخته میشوند که عملا بعد از 9000کیلومتر موادی خاصی که داخل روغن موتور وجود دارند فعال میشوند که این منجر به طول عمر مفید روغن می شود یعنی اگر روغن موتور را قبل از 9000 کیلومتر تعویض کنیم فقط و فقط پول خودمان را دور ریخته ایم مضافا بر اینکه با نظر حسن آقا (چندتا کامنت بالاتر) کاملا موافق هستم که این کار برای طبیعت زیان آوره
    ماشین ها هم دیگه مثل قدیم ها نیستن که بیایید روغن موتور رو با دست چک کنید اگه احساس کردید چربه خوبه هر روغن موتوری رو با فرمولاسیون خاص خودش می سازند باید دید که برای موتور خودروی شما چه روغن موتوری مناسبه
    باید به نوع روغن مثلا M و یا N و یا G و یا S توجه کرد دقت کنید روی چهارلیتری روغن درج شده توی همین رنج برای خودرو خودتان روغن بخرید. الزاما هیچ گرونی خوب نیست و هیچ ارزونی مقرون به صرفه
    با تشکر از همه برای وقتی که برای خوندن گذاشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سعید

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    سلام من 405 دارم – هر 10000 تا 5 لیتر بهران سوپر پیشتاز تعویض میکنم چون ماشین من تغریبا هر 3 هزار کیلومتر نیم لیتر روغن کم میکنه و من از همون روغن میریزم سرش یعنی توی 10 هزارتا حدود 1و نیم تا دولیتر روغن سرش میریزم – به نظر دوستان کارم درسته یا باید زودتر عوض کنم – البته به ماشین فشار هم نمیارم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دلیل کم شدن روغنت (رینگ موتور ) که اگه هم شرکتیین جنس خوبی نیست و همون روغن رو که میزی خوبه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. تورج

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سعید خان من پیشنهاد میکنم اول سطح کیفی روغن موتورتو چک کنی ببینی به موتورت سازگاره یا نه من تو پارس هشت سوپاپم از همین رو غن ایساکو میریزم هر ده هزارتا هم با فیلتر عوض میکنم . سطح کیفیتش اس ال هستش کم هم اصلا نمیکنه همه جوره هم میگازونم . شما اگه اس ال ریختی و کم کرد دوباره پیش نهاد میکنم برو تعمیر گاه چون موتورت مرخصه چه خبره تو ده هزارتا دولیتر سر میریزی. تو ده هزارتا معمولا باید دویست تا سیصد سی سی کم کنه طبیعیه اونم اگه همش پرگاز بری وگرنه اگه بخواهی معمولی بری همین دویست سیصد سیسی هم زیاده بخاد کم کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. مهرداد

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوندن نظرات برخی از دوستان واسم جالب بود ، حیف که به برخی از کامنتها نمی شه جواب داد . مثلاً اینکه روغن ایرانی رو بهتر معرفی کردن … خیلی از محصولات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار ولی روغنهای وارداتی با قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالا در آخر ،هم به نفع مصرف کننده است ، هم در چرخه طبیعت مناسب تر . روغن فوکس تولید آلمان و نیازی به تبلیغ نداره همون طوری که ماشینهای آلمانی نیازی به تبلیغ نداره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. carbonado aventador

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4461 ديدگاه)

    سعید جون 10000 کیلومتر خیلی زیاده . موتور ماشین رو آسیب می زنه . مخصوصا جنسش ایرانیه . ما الان روغن کاسترول مگناتک می ریزیم و به مشتری می گیم 8000 تا عوض کن . پس سری روغنت رو عوض کن!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. میلاد

    ۲۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    سعید جان سوپر پیشتاز روغن خوبی ولی بنظر من مشکل روغن کم کردن ماشینت باش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. م

    ۳۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه 405مدل93 دارم روغن15هزار اترود براش مصرف میکنم هر 10هزارم عوضش میکنم تازه میشه روغن ایرانول کار نکرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. میلاد.فقط المان.فقط بنز.

    ۱۵ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.
    به نظز من بهترین روغن برای ماشین های معمول ایران که ارزون هستند بهران پیشتاز و بهرات تکتاز هستند.

    ((( ایران و المان )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. masood

    ۳۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ممنون به خاطر اطلاعات خوبتون

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا