آموزش

روغن موتور را جدی بگیرید!!

چند روز قبل بود که در یکی از فروشگاه های معتبر تهران روغن موتور یک برند معتبر برای فروش ویژه قرار داده شده بود و برخی از مشتریان بدون در نظرگرفتن نوع خودرویشان آن ها را صرفا به علت داشتن قیمت مناسب در سبد خرید خود قرار می دادند. در فکر نوشتن مقاله ای در مورد استفاده صحیح از روغن موتور بودیم که با مطلبی در ضمیمه آخر هفته روزنامه دنیای اقتصاد مواجه شدیم . شما را دعوت به خواندن این مقاله می کنیم.

engine oil

روغن موتور را جدی بگیرید؛ این جمله‌ای است که کارشناسان خودرو تاکید فراوانی بر آن دارند. کار روغن موتور اساسا از بین بردن اصطکاک بین قطعات موتور خودرو است.

در واقع روغن موتور با ایجاد لغزندگی بین اجزای موتور از ساییده شدن آنها پیشگیری می‌کند، اما این تنها خاصیت روغن موتور نیست. به گفته کارشناسان خودرو، روغن موتور به دلیل خاصیت خود به‌‌عنوان یک عامل خنک‌کننده و پخش‌کننده حرارت نیز عمل می‌کند. برای مثال حرارت نقاطی مانند کف پیستون‌ها که بر اثر احتراق بسیار داغ می‌شوند، به واسطه پاشیده شدن روغن به این قطعه خنک می‌شود، اما هر کدام از این خاصیت‌ها در صورتی وجود خواهد داشت که روغن موتور مرغوب در موتور خودروی شما وجود داشته باشد، زیرا کم بودن یا زیاد بودن روغن موتور می‌تواند باعث ایجاد لغزندگی بیش از حد، ایجاد اصطکاک بیشتر و یا خرابی موتور شود.

اما روغنی که بیش از حد در داخل موتور کار کند، به دلیل حرکت در موتور و گرمایی که تحمل می‌کند، بخش زیادی از مواد اصلی خود را از دست می‌دهد و از دست رفتن این مواد باعث می‌شود که اصطکاک بین قطعات موتور افزایش پیدا کند و در نتیجه موتور بیشتر گرم شود. این گرم شدن بیش از حد باعث می‌شود یک سری از قطعات اصلی موتور مانند پیستون، یاتاقان، بلبرینگ‌ها، کاسه نمدها و برخی قطعات دیگر آسیب جدی ببینند؛ بنابراین به نظر می‌رسد توصیه کارشناسان برای توجه ویژه به روغن موتور خودرو به جا باشد.

کدام روغن موتور برای خودرو مناسب است؟

اگر می‌خواهید بدانید کدام روغن موتور برای خودرو شما مناسب است، بهتر است نگاهی به در موتور خودرو بیندازید؛ زیرا شرکت سازنده خودرو شما داخل در موتور روغن سازگار با خودرو را معرفی کرده است. مراجعه به دفترچه خودرو هم راه مناسبی برای آگاهی از روغن موتور مناسب برای خودرو شما است.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو کدام است؟

یک کارشناس خودرو زمان مناسب تعویض روغن موتور را بین ۵‌هزار تا ۱۰‌هزار کیلومتر می‌داند. داود اسماعیلی در این رابطه می‌گوید: حتی اگر بهترین برند روغن موتور را هم برای خودرو خود استفاده کرده‌اید، حتما بعد از ۱۰ هزار کیلومتر آن را تعویض کنید، آن هم ۱۰ هزار تای جاده. به عقیده اسماعیلی از آنجا که در شهرهای بزرگی مانند تهران بار ترافیک بسیار زیاد است و خودروها بیش از اینکه راه بروند پشت چراغ قرمز یا در ترافیک بی حرکت در حال کار کردن هستند، زمان تعویض روغن موتور ۵ هزار کیلومتر است زیرا این ۵ هزار تایی که یک خودرو در چنین شهری کار کرده است با احتساب توقف‌هایی که داشته عملا به اندازه ۱۰ هزارتای جاده خواهد بود.
FUCHS-on-Mercedes
اما توصیه دیگر کارشناسان خودرو این است که هنگامی که می‌خواهید روغن را تخلیه کنید، بهتر است به مکانیک بگویید روغن را در ظرفی شفاف بریزد تا به محتویات درون موتورخودروی خود بیشتر آگاه شوید. ممکن است در روغن موتور شما ناخالصی‌هایی مانند براده‌های قطعاتی از موتور وجود داشته باشد که این خود نشانه‌ای است از اینکه موتور خودرو شما به رسیدگی‌های بیشتری نیاز دارد. این ظرف شفاف حتی می‌تواند حباب‌های آب را نیز به شما نشان دهد حباب‌هایی که احتمالا به علت قاطی شدن آب با روغن در روغن موتور به صورت کف سفیدرنگ دیده می‌شوند.
از روغن‌های تصفیه شده استفاده نکنید
تصفیه روغن کاری است که از قدیم انجام می‌شود. در این روش افرادی که شغلشان تعویض روغن خودرو است با عبور دادن روغن‌های مصرف شده از صافی‌ها و فیلترها و انجام دادن برخی عملیات‌های شیمیایی این روغن مصرف شده را تقریبا به حالت اولیه خود، یعنی قبل از سوختگی در می‌آورند؛ اما این روغن هیچ گاه خواص اولیه خود را باز نمی‌یابد و در عملکرد موتور هم خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. این روغن‌های تصفیه شده معمولا نتیجه ترکیب چند روغن مختلف با یکدیگر هستند و از نظر علمی برای خودروهایی که دور موتور بالا دارند اصلا مناسب نیستند. این روغن‌ها معمولا برای خودروهای سنگین استفاده می‌شوند؛ زیرا حجم روغنی که باید در آنها استفاده شود زیاد است و از طرفی دور موتورشان هم کم است.
شاید تنها حسن این روغن‌ها قیمت ارزان تر آنها باشد، اما بد نیست بدانید که قیمت این روغن‌ها تنها کمی از روغن‌های استاندارد کمپانی‌های مطرح ارزان‌تر است و از طرفی کارایی و تاثیر روغن‌های مرغوب را هم ندارند. یکی دیگر از عوارضی که روغن‌های غیر‌استاندارد برای قطعات خودرو شما دارد، این است که این گونه روغن‌ها جرمی را بر روی قطعات و داخل منافذ ظریف عبور روغن از خود به جا می‌گذارند که به مرور باعث مسدود شدن این منافذ و کانال‌ها می‌شوند و در نهایت باعث می‌شوند که برخی قطعات به صورت استاندارد روغن کاری نشوند که این موضوع آسیب جدی به قطعات داخل موتور وارد می‌کند.به این ترتیب توصیه کارشناسان این است که اگر برای تعویض روغن به یک مغازه تعویض روغنی می‌روید روغن‌های استانداردی را انتخاب کنید که توسط کمپانی‌های مطرح تولید شده‌اند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۲۷۸ دیدگاه‌ها

  1. arash

    ۱ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام دوستان
    همون جور که اشاره شدبیشتر مارک های بازار تقلبی هستن بخصوص توتال و کاسترول. روغن موتوراز لحاظ کیفیت درجه های مختلفی دارند برای خودرو های بنزینی
    API-SA.SC.SD.SF.SG.SJ.SL.SM.SN
    از چپ به راست کیفیت بهتر میشه وهر خودرویی کیفیت خاص خودشو داره مثلا پیکان روغن باکیفیت SDوSC باکارکرد3000کیلومتر-پراید SF SG باکارکرد8000و10000کیلومتر(تو تهران کمتر از 6000)-پژو405 وسمند معمولی کیفیت SJ باکارکرد15000کیلومتر (تو تهران کمتر از 10000)-L90وپژو206 کیفیت SL باکارکرد20000کیلومتر(تو تهران کمتر از 13000)-وماشینایی با طراحی 2004 به بالا از کیفیت SM به بالا باید استفاده کنن این کیفیتها توسط کار خونه تولیدکننده خودرو ها توصیه شده وهیچ وقت نباید از کیفیت پایینتر استفاده بشه.
    هر وقت میخاید بدونید روغن خوب بوده یانه درپوش روغن روی موتور ماشینتون رو باز کنید وباکشیدن انگشت روی جداره اهنی ببینید که روغن جرم ولجن جا گزاشته یا نه اگه کم بود خوب که هیچ ولی اگه زیادبود دیگه واسه دفعه بعد
    ازیه برند دیگه خرید کنید
    من خودم واسه پراید روغن شرکتی سایپا ساخت سپاهان بودش فکر کنم ریختم اما ازبس محوطه ی موتو رو گند کشید که سریع عوضش کردم و رفتم روغن آترود خریدم که نتنها موتورو کثیف نکرد تازه گندایی که روغن سپاهان جا گزاشته بود رو هم پاک کرد!
    روغن اترود رو به همه پیشنهاد میکنم اما دقت کنید که نوع اصلیش رنگ روغن سبز فسفری هستش و بویی شبیه به بوی یونجه تازه میده!همین باعث شده نوع تقلبیش کم باشه!
    در مورد مقالهی بالا باید یگم روغن های تصفیه شده توسط کارخانه از نوع بهترین روغن های بازار هستن واز روغن های معمولی کیفیت بالاتری دارن

    این موضوع ثابت شده هست وکلی تحقیق علمی انجام شده چون(جدا کردن روغن ناب از روغن سوخته ای که نصف نفت خام هم نا خالصی نداره عملی تر هست)

    موافقم 6
    مخالفم 5
    1. سیاوش

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      احیانا شما مدیرعامل شرکت آترود نیستید؟!

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. خانبایان

        ۱۲ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        ببخشید کی گفته روغن توتال تقلبیه؟؟؟؟
        من 8 سال هست که توتال استفاده میکنم بهترینه

        موافقم 2
        مخالفم 3
        1. امیر

          ۲۵ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (8 ديدگاه)

          سلام دوست گرامی ،
          اگر کمی مطالعاتتون رو در مورد برندهایی که گفتید بیشتر کنید ، خودتون متوجه موضوع میشید .
          کاسترول در خود آلمان ، لیتری 12 یورو بود اگر اشتباه نکنم و جالب اینه که با طی مسافت 20.000 کیلومتر باز هم جوابگو بود. پرسیدم چقدر دیگه میشه رفت ، گفتن تا 35هزار جا داره و مشکلی هم پیش نمیاد .
          به نظر شما ، وقتی اینجا بیش از 5هزار کیلومتر جواب نمیده ، این چی می تونه باشه

          موافقم 3
          مخالفم 0
      2. خانبایان

        ۱۲ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        توتال وارداتیه.
        بعضی از محصولاتش در امارات تولید میشه و بعضی از محصولات مستقیم از فرانسه وارد میشه.
        سطح کیفی روغن موتور با استاندارد های متفاوتی بیان می شود که این استاندارد ها عبارتند از: استاندارد آمریکایی انیستیتو نفت آمریکا API، استاندارد اروپایی ACEA ، استاندارد ژاپنی JASO و استاندارد روسی AAE, GOST. در اینجا استاندارد روغن موتور مربوط به API آورده شده است:

        API: انیستیتو نفت آمریکا برای طبقه بندی و جداسازی روغن ها بر حسب کیفیت و فناوری ساخت آن ها اقدام به کد گذاری خاصی نموده است. این کد ها شامل دو حرف می باشند؛ حرف اول معرف بنزینی یا دیزلی بودن روغن موتور است. حرف C نشان دهنده ی این است که روغن برای استفاده در خودروهای دیزلی است و حرف S نشان دهنده ی این است که روغن موتور برای خودروهای بنزینی طراحی شده است. حرف دوم نمایانگر کیفیت و فناوری ساخت روغن می باشد که بر حسب حروف الفبای انگلیسی، از حرف A شروع شده و تا کنون در مورد خودروهای بنزینی تا حرف N و در مورد خودروهای دیزلی تا حرف J ارتقا یافته است. برای خودروهای دیزلی بعد از حرف مذکور، در مواردی اعداد 2 یا 4 نیز دیده می شود که نشان دهنده ی این است که روغن برای موتورهای 2 یا 4 زمانه طراحی شده است.
        همواره نوع ارتقا یافته ی روغن، خواص روغن های قبلی را نیز دارد؛ یعنی می توان از آن روغن برای خودروهایی که در دفترچه راهنمایشان انواع قدیمی تر روغن پیشنهاد شده است، استفاده نمود. اما عکس این موضوع صحیح نیست؛ یعنی استفاده از روغن موتور قدیمی تر (با کد پایین تر) برای موتوری که روغنی با کد جدید برای آن پیشنهاد شده است، بسیار مضر می باشد. در حال حاضر اکثر روغن ها قابلیت تامین نیازهای هر دو نوع موتور بنزینی و دیزلی را دارند که برای این روغن ها استاندارد به صورت دو کدی نوشته می شود، برای مثال API CD/SH.
        در جدول زیرکدهای API برای خودروهای بنزینی بر اساس سال ساخت خودرو، آورده شده است.

        سطح کیفیت
        وضعیت
        توضیحات
        SA
        از رده خارج
        روغن پایه، گاهی مواد ضد کف و کاهنده ی نقطه ریزش دارد. برای هیچیک از موتورهای امروزی قابل استفاده نیست.
        SB
        از رده خارج
        مقدار کمی مواد ضد اکسید شدن و ضد ساییدگی دارد. برای موتورهای مدل سال 1930 تا 1963 مناسب بوده است.
        SC
        از رده خارج
        مواد افزودنی ضد خوردگی، ضد ساییدگی و مقداری مواد افزودنی پاک کننده در آن وجود دارد. برای خودرو های بنزینی مدل 1964 تا 1967 مناسب است.
        SD
        از رده خارج
        مانند روغن SC است با این تفاوت که مواد افزودنی بیشتری دارد. مناسب برای موتور های مدل 1968 تا 1971 است.
        SE
        از رده خارج
        مانند روغن SC و SD است ولی سطح بالاتری دارد. برای موتورهای مدل 1972 تا 1979 مناسب است.
        SF
        از رده خارج
        مانند روغن SE است ولی خاصیت ضدساییدگی و ضد اکسید شوندگی بیشتری دارد. برای موتورهای مدل 1980 تا 1988 مناسب است.
        SG
        از رده خارج
        دارای مواد افزودنی روغن SF است و برای خودروهای بنزینی مدل 1933 تا 1989 مناسب است.
        SH
        از رده خارج
        دارای مواد افزودنی روغن SG با مقدار بیشتر است و موارد مربوط به ایمنی محیط زیست نیز در آن لحاظ شده است. برای مدل های 1994 تا 1996 مناسب است.
        SJ
        رایج
        دارای سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی ممتاز است و برای موتورهای مدل 1997 تا 2001 مناسب است.
        SL
        رایج
        بالاترین سطح کیفی روغن موتور بنزینی در استاندارد API و مناسب برای خودروهای ساخته شده از نیمه دوم سال 2002 است.
        SM
        رایج
        برای مدل های اواخر سال 2004.
        SN
        رایج
        قابل استفاده در تمام موتور خودروهایی که از سال 2010,2011 طراحی شده است این روغن موتور با مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیون، پوشش دهی بیشتر و محافظت در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات و افزایش کارایی روغن موتور در دمای پائین بهبود یافته است. گرید های سبک این روغن موتور صرفه جویی قابل ملاحظه ی در مصرف سوخت فراهم می آورد. برخی روغنهای SN دارای استاندارد ILSAC از نظر کیفیت حفظ انرژی هستند.

        در جدول زیرکدهای API برای خودروهای دیزلی بر اساس سال ساخت خودرو، آورده شده است.

        سطح کیفیت
        وضعیت
        توضیحات
        CA
        از رده خارج
        شامل مواد پاک کننده و ضد خوردگی می باشد. برای موتور های دیزلی سبک مدل سال های 1940 تا 1950 مناسب است.
        CB
        از رده خارج
        برای متور های دیزلی سبک مدل 1949 تا 1960 که سوخت حاوی گوگرد بیشتری به کار می بردند، مناسب است.
        CC
        از رده خارج
        شامل مواد افزودنی پاک کننده و ضد خوردگی بوده و برای موتورهای دیزلی سبک مدل سال های 1961 به بعد مناسب است.
        CD
        از رده خارج
        شامل مواد افزودنی ضد خوردگی، ضد سایش، پاک کننده است و برای موتورهای دیزلی سوپر شارژ و با سوخت محتوی گوگرد زیاد، مناسب است و در سال 1955 معرفی شد.
        CD-II
        از رده خارج
        برای موتور های دو زمانه در سال 1987 طراحی شده است.
        CE
        از رده خارج
        روغن موتور مناسب برای موتور های دیزلی سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ مدل 1980 تا 1987 است که به جای روغن های CC و CD نیز می تواند به کار رود.
        CF
        از رده خارج
        روغن موتور تک درجه ای مناسب برای موتور های دیزلی سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ است که در سال 1984 معرفی شده است و می تواند جایگزین روغن CD شود.
        CF-2
        از رده خارج
        روغن موتور مناسب برای موتورهای موتور های دیزل دو زمانه است که در سال 1994 معرفی شده است که می تواند جایگزین CD-II باشد.
        CF-4
        از رده خارج
        روغن موتور چند درجه ای مناسب برای موتورهای دیزل سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ مدل 1990 است.
        CG-4
        از رده خارج
        مانند روغن CF-4 است ولی برای مدل سال 1995 و برای مصرف با سوخت هایی که کمتر از 5/0 درصد گوگرد دارند.
        CH-4
        رایج
        برای موتور های دیزلی سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ مدل 1998 مناسب است.
        CI-4
        رایج
        روغن مخصوص موتور های دیزلی سبک، متوسط و سنگین با ویژگی کاهش اکسید های نیتروژن تا 50% با استفاده از گازهای خروجی خنک شده از اگزوز به عنوان جایگزین اکسیژن. این روغن به منظور مقابله با اسید های حاصل از NOX ، دارای قابلیت ذخیره بالاتری است.
        CJ-4
        رایج
        معرفی شده در سال 2006 برای موتور های سرعت بالای چهار زمانه. این روغن موتور طراحی شده تا استانداردهای تولید آلایندگی مدل سال 2007 در اتوبان را دارا باشد. روغن های API CJ-4 از حد معیار های عملکردCl-4 PLUS, Cl-4, CH-4,CG-4 و CF-4 فراتر رفته و می توانند به طور موثری موتور های نیازمند سرویس این نوع API را روغن کاری نمایند.

        موافقم 2
        مخالفم 1
    2. میثم

      ۲۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وقت بخیر …دوست عزیز پیشنهاد میکنم در این زمینه بیشتر تحقیق کنید و میزان کیفیت و سنجش انواع روغن موتور رو از روی جرم گرفتگی درب سوپاپ به ایتمهای دیگه تغیر بدید محض اطلاع عرض میکنم اکثر الودگی های موتورهای پیستونی کف کارتل ته نشین یا در صافی اویل پمپ خودرو و فیلتر روغن جمع میشه البته کف پیستون و شاتون ها بی نصیب نیستند٫ جرم گرفتی درب سوپاپ و قسمت بام موتور نتیجه حلالیت بالای روغن و انتقال الودگی از قسمتهای حساس موتور به بام موتور و عملکرد دقیق روغن موتوره… بر خلاف انچه که که ما فکر میکنیم روغن موتوری که زودتر تیره میشه روغن بهتری هست چون حلال خوبی هستش و جرم و الودگی قطعات موتور رو به خوبی جذب میکنه ٬٬٫فعالیت روغن در قسمت بالای موتور کمتره و کار اصلی روغن در قسمت بام موتور روانکاری انگشتی و میل بادومک هستش و فلو روغن در این قسمت از تمام بخش های دیگه کمتره در نتیجه ذرات معلق راحت تر به دیواره ها میچسبه یعنی عملا الودگی از پایین به بالا انتقال داده شده و به علت فلو کم /جرم روغن دست به دامن دیوارهای درب سوپاپ میشه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. حسن محمدی از کرمان

    ۲۱ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام عزیزان
    اگر برند روغن مصرفی موتور را عوض میکنیم حتما” باییدقبل از استفاده باید موتور خودرو شستشو شود چون ترکیبات شیمیایی هر برند روغن با هم متفاوت است باید به تابستانه بودن وزمستانه بودن و همچنین بنزینی وگازوییلی روعن موتور باید دقت کرد و گرانروی و استانداردو….

    موافقم 0
    مخالفم 4
    1. امیر

      ۲۵ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (8 ديدگاه)

      کاملا درسته که پس از تغییر برند روغن ، موتور رو شست و شو داد.
      چون اگر روغن جدید ، کیفیت بهتری نسبت به قبلی داشته باشه ، ممکنه آشغال های روغن قبلی رو از جداره موتور بشوره و به داخل موتور بره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ahmadreza

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    گرانروی ینی چی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mansour

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      همون Viscosity، ویسکوزیتیه

      یکی از ویژگی های فیزیکی هر ماده که به میزان اصطکاک مولکولهای آن(بهنگام لغزیدن بر روی یکدیگر) بستگی دارد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. بنده خدا

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.چنتا سوال دارم….1-فرق روغن مخصوص CNGبا معمولی 20-50 چیه 2-آیا از لحاظ کیفیت 10-40 بهتر از 20-50 یا30-5بهتر از 10-40 3-بهترین روغن تولید داخل قیمت مناسب برای موتور پژو کدومه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (14 ديدگاه)

      هر ماشینی روغن خودشو میطلبه
      مثلا پژو 405 20w50 sj
      اگر بجای این روغن حتی روغن گرانتر 5w30 sn فول سنتتیک بریزی نه تنها پولتو دور ریختی بلکه تمام واشر ها و کاسه نمدهارو خراب کردی موتور به روغن سوزی و مسائل اینچنینی ام دچار میشه
      پس دفترچه خودرو رو نگاه کنید و به سه نکته توجه کنید
      1 گرانروی مثلا: 20w50, 10w40, 5w40, 5w30, 0w30 و غیره
      2 شاخص کیفی API : sj ,sl ,sm ,sn
      3 پایه روغن: ماینرال، نیمه سنتتیک، سنتتیک
      برخی معتقدند اگر روغن با کیفیت بالاتر استفاده بشه ایراد نداره ولی اصلا اینطور نیست روغن باید همون مشخصاتی رو داشته باشه که سازنده خودرو توصیه کرده « داخل دفترچه و داخل درب موتپر مشخص شده»
      یاعلی

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. نوید

        ۱۹ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عزیزم یکم تحقیق کن در مورد چیزایی ک مینویسی ماشین من 111 یورو 4 هست تو دفترچه زده روغن 20 50 در صورتی ک پراید یورو 4 خود شرکت موقع سرویس اولیه 1040 شرکتی میریزه sj
        همین رو ریختن تو موتور روغن کم میکنه
        ولی شما میگی سطح کیفی بالاتر بریزیم مشکل ایجاد میکنه سال 92 پراید قبلیم ک موتور قدیم بود 20 50 می‌ریختم ایرانول بعد عوض کردم اسپیدی ریختم با سطح کیفی بالاتر هیچ مشکلی هم نداشت
        لطفا اطلاعات غلط ندید

        موافقم 3
        مخالفم 0
    2. امیر

      ۲۵ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (8 ديدگاه)

      با سلام ،
      این استاندارهایی که شما نام بردید ، غلظت های روغن در فصول مختلف هست و بستگی داره به محیطی که شما در آنجا قرار هست از روغن استفاده کنید.
      10 تا برندی که روغن تولید می کنند ، هر کدوم از اونا ، استاندارد های نام برده ی شما رو تولید می کنن ،
      شما اول بایستی به دفترچه راهنمای ماشینتون مراجعه کنید که کدوم روغن برای ماشین شما در نظر گرفته شده .
      طراحان موتور خودرو ، نوع روغن رو در نظر گرفته و موتور رو طراحی می کنند . توضیحاتش طولانیه ، شما مراجعه کنید به سایت ها ، اطلاعات کامل دادن دوستان .
      من در مورد اینکه به پژو چه استانداری جوابگو هست اطلاعاتی ندارم ، فقط در مورد خود استاندارد ها اطلاعات دارم.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. فرزان

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متأسفانه من روغن آترد خیلی قبول داشتم و برای ماشینم استفاده میکردم اما بعد از چند سال فهمیدم جرم از خودش باقی گذاشته ؛ لطفأ در مورد روغن کاسترول 10w40 اطلاعاتی بدید که آیا برای MVM 110 مناسب هست یا خیر ؟ با تشکر از همه دوستان . موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. سعید

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (29 ديدگاه)

      با سلام خدمت دوست عزیز . من به خاطر اینکه روی کارکرد سالم موتور خیلی حساس هستم , همیشه از روی حالت کارکرد و صدای موتور متوجه میشم که چه موقع باید روغن عوض بشه نه بر اساس کیلومتر! اکثر روغنهارو هم با ماشینهای مختلفی که داشتم تست کردم و الان مدت خیلی زیادیه که فقط کاسترول توی موتور میریزم . زمستان 10w40 و بهار و تابستان هم 20w50 . اگه روغنی که میریزی اصلی باشه متوجه میشی که که چقدر صدای موتور نرمتر میشه . یعنی اینکه اصطحکاک بین قطعات کمتره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۲۵ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (8 ديدگاه)

        سلام ،
        گفته های شما کاملا صحیح هست ، روغن موتوری که باعث کاهش و نرمی موتور بشه ، میشه گفت جنس خوبی هست.
        ممنون میشم اگر به ایمیل بنده مشخصاتتون رو ارسال کنید ، تا زمانی که روغن جدید آلمانی ای که قرار وارد کنیم رو آوردم ، بعنوان تست ، بهتون هدیه بفرستم و نتایج امتحان کردنتون رو بهم منعکس کنید .
        E-mail : aamy.pco@gmail.com

        با تشکر

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. ح .ض

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    لطفا” بفرمایید برای سوزوکی ویتارا چه نوع روغنی (ایرانی)مناسبتر است من در تابستان سوپر پیشتاز 50-20و در زمستان ایرانول 40-10استفاده میکنم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رامین

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من بهترین روغن موتور برای پژو و پراید بهران سوپر پیشتاز است من همیشه همین روغن را میریزم و خیلی هم راضیم و سر 5000 تا عوض میکنم البته این روغن 10000 تا است ولی بهتر سر 5000 تا عوض شود

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ali

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز روغن بهران سوپر پیشتاز مخصوص 206 میباشد.
      هر خودرویی دارای استاندارد روغن مخصوص به خود می باشد. با مراجعه به دفترچه سازنده یا درب موتور خودرو می توان روغن مخصوص آن خودرو را بدست آورد.
      مثلا در روغن های تولیدی شرکت بهران:
      برای پراید بهران تکتاز
      برای پژو و سمند بهران پیشتاز
      برای 206 بهران سوپر پیشتاز مناسب می باشد.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Ali_954rr

        ۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        پراید یورو 4 موتورش تغییر کرده و باید حتما روغنی با کیفیت SL مثل بهران سوپر پیشتاز استفاده کنید.
        بهران تکتاز که دیگه رفته برا خودش، دقیقا مثل‌ آب میمونه، سمتش نرید بهتره.
        بهران پیشتازو برای پراید قدیمی یورو 2 و 405 و سمند بسیار مناسب میدونم.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. امیر

      ۲۵ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (8 ديدگاه)

      میشه سوال کنم که چرا همون 10هزار تا رو باهاش نمیرید ؟
      اگه سازنده روغن میگه 10هزار پس مطمئن باشید که اون 15هزارم میره اما بحث اینه که ،
      اونی که میگن 16هزار تا برو هم در 5هزار کیلومتر مجبور عوض کنه چون روغن خرید شده ، کشش لازم رو نداره در واقع این روغن تصفیه شده هست با عرض تاسف

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. رضا

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من پارس دوگانه کارخانه ای دارم و اینبار روغن لیکومولی ریختم .
    تمامی دوستان در مورد همه روغن ها نظر دادن بغیر از لیکومولی.
    روغن خوبیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۵ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (8 ديدگاه)

      اگه تضمین داده بشه که حداقل 15هزار کیلومتر باهاش رانندگی کنید ، خوبه ،
      نه اگه گفتن در 5هزار عوض کن ، بدونید که یا روغن به درد نخوره و یا اون تعویض روغنی دنبال سود بیشتره.
      مشکل اینجاس که از نام برند ها ، خیلی سو استفاده ها می کنن ، میارن روغن سوخته رو تصفیه می کنن و در اون بسته بندی میریزن و می فروشن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من از اون زمانی که لیکومولی آلمانی اصل وارد میشد استفاده کردم … ولی متاسفانه الان چند سالی هست که شرکت نشت بن میزنه این روغنو و به شدت افت کیفی پیدا کرده !! در یک کلام محصولاتش در ایران آشغاله – حتی روغن گیربکسشم امتحان کردم که بیچارم کرد …

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. hamid

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باور کنید اتومبیلهای مختلف ایرانی رو امتحان کردم وبهترین وگرانترین روغنها رواستفاده کردم اما الان به این نتیجه رسیدم پولمو دور ریختم و روغن در ماشین زاقارت ایرانی هیچ فرقی باهم ندارند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. محمدرضا شهسواري

    ۵ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام بهترین روغن برای پراید جه روغنی است

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام به همه دوستان عزیز

      در جواب دوست خوبم حسن محمدی از کرمان باید بگم شستشوی موتور یا به اصطلاح فلش کردن موتور زمانی باید انجام بشه که جرم موتور بیش از اندازه باشه و به سادگی پاک نشه و از بین نره و معمولا 1 الی 2 بار موتور هر ماشینی رو نباید بیشتر فلش یا همون شستشو کرد به خاطر اینکه مواد شیمیایی که توی محلولهای فلش یا همون شستشوی موتور هست دوام قطعات داخلی موتور رو پایین میاره و یه جواری استفاده بیش از اندازه از این محلولها باعث خورندگی قطعات داخلی موتور میشه که نتیجه مشخصه سوختن موتور و هزینه گزاف تعمییر اساسی موتور و همچنین اعداد ذکر شده روی هر جعبه یا بسته بندی روغن به این صورت که عدد اول از سمت چپ نشان دهنده مقاومت روغن در درجه حرارت پایین یا min و عدد دوم نشان دهنده مقاومت روغن در درجه حرارت بالا یا max به طور مثال روغن w_20-50 عدد اول یعنی 20 این روغن موتور از درجه حرارت 20 تا 0 درجه سانتی گراد میتواند در موتور به وظیفه اصلی خودش یعنی خنک کردن قطعات و روانکاری و محافظت از قطعات داخل موتور که اصطلاحا به آن گرانروی موتور هم گفته میشه رو به خوبی انجام بده و خاصیت گرانروی خودش رو از دست نمیده هر چه این اعداد مقدارش بیشتر باشه یعنی روغن سفت تره و برای استفاده در مناطقی که درجه حرارت بالایی دارند مناسب تره و در فصل گرم سال این روغن برای ماشین مناسب تره که اصطلاحا بهش روغن تابستانی هم گفته میشه اما در جواب دوستم خوبم بنده خداباید بگم این اعداد هیچ ربطی به کیفیت روغن نداره و فقط نشان دهنده درجه گرانروی و شلی یا سفتیه روغنه و کیفیت روغن رو همون طوری که arash عزیز گفت به صورت API-SA.SC.SD.SF.SG.SJ.SL.SM.SN روی بسته بندی مینویسن حسن محمدی عزیز از کرمان موضوع تابستانی یا زمستانی بودن روغن بیشتر مربوط به ماشینهای کاربراتوری میشه و ماشینهای انژکتوری از سال 2000 به بعد که پژو 206 و غیره رو شامل میشه تا 2014 باید روغنی رو که کارخانه سازنده اعلام کرده برای همه درجه حرارت ها استفاده بشه نه اینکه توی زمستون روغن شل یا به اصطلاح زمستونی استفاده کرد و توی تابستان بر عکس به طور مثال پژو 206 تیپ 2 و 3 توی دفترچه اعلام شده روغن 40-10 با کیفیت API-sl و نیمه شیمیایی یا به اصطلاح semi syntactic باید استفاده بشه به 2 دلیل :

      1-بیش ترین فشار به موتور در زمان استارت زدنه که موتور ماشین سرد یا اولین استارت که بعد از گذشتن 10 الی 12 ساعت در زمانی که قطعات موتور کاملا سرد شده باشه اتفاق میفته برای اینکه روغن بتونه خلاصیهای موتور رو با پمپ شدنش به سرعت پر کنه که ما در زمان استارت زدن صدای چلق چلق سوپاپها و ما بقی قطعات رو نشنویم این روغن مناسب برای خودروی ماست که کارخونه تولید کننده میزان گرانروی و کیفیت روغن و همچینی مدت زمان تعویض اون رو در شرایط آب و هوای مختلف و منطقه ای که خودرو در اون منطقه کار مینکه رو قید میکنه. سعید عزیز توجه به صدای موتور و انتخاب و عوض کردن روغن طبق گفته شما از نظر تجربه کاملا درسته اما از نظر فنی و علمی اصلا کار معقول و درستی نیست خودرو در زمان استارت زدن هیچ گونه صدای غیر از صدای دنه استارت و ساست اتوماتیک که دور موتور رو بین 1.5 تا نزدیکی 2 ار پی ام نگه میداره تا میزان درجه حرارت موتور طبق چیزی که برای کامپوترش تعریف شده برسه و بعد از اون قطع میکنه هیچ گونه صدای غیر عادی از موتور نباید شنیده بشه قطعات داخلی تا زمانی که گرم نشدن ایرادات خودشون رو نشون میدن و همین طور رنگ روغن هر چی شفاف تر و روشن تر باشه بهتره و اگر قهوایی یا سیاه بود برای عوض کردنش باید سربعا اقدام کرد که موتور ماشین بیش تر از این جرم نگیره و همچنین بعضی از روغن موتور ها مثل توتال 5000 7000 9000 و فوکس 10000 20000 و غیره که عدد قید کردن به معنی کیلومتری که باید طی بشه نیست کارخونه سازنده در شرایط مختلف آب و هوایی و منطقه ای قید میکنه که در چه کیلومتری روغن موتور فیلتر روغن و غیره باید عوض بشه و خود راننده با توجه به نوع رانندگی خودش میتونه یک حداقل و حداکثر کیلومتری رو که با ماشینش طی میکنه رو به عنوان زمان تعویض روغن در نظر بگیره مثلا اگر به ماشین فشار میاریم و به طور مداوم تخته گاز میریم اگر کارخونه گفته در کیلومتر 5000 تا با روغن موتور توتال 7000 با گرانروی 40-10 باید روغن عوض شه ما میتونیم 1000 تا 2000 کیلومتر زودتر روغن ماشین رو عوض کنیم تا سلامت موتور ماشین خودمون رو تضمین کنیم.

      2-در ماشینهای جدید روغن رابطه مستقیمی با مصرف سوخت داره و اگر کارخونه سازنده بنز به طور مثال برای مرسدس کلاس c خودش میگه روغن 50-5 استفاده بشه برای اینکه موتور راحت تر و نرم تر کار کنه که نتیجش میشه مصرف سوخت کمتر طبق چیزی که توی کاتالوگ و دفترچه هر ماشینی سیکل مصرف سوختش قید شده نه کمتر نه بیشتر از عدد قید شده.

      و در آخر باید این موضوع رو بگم که تمامیه روغنهای خارجی مثل کاسترول توتال (حتی عربیش) فوکس لیکومولی آترود elf همگی تقلبی هستن و حتی فروشندگان با تجربه و این کارشم که تو کارشون حلال حرام سرشون میشه هم نمیتونن اصل یا تقلبی بودن روغن رو تشخیص بدن و سعید جان تجربه شما در مورد بد کار کردن یا نرم کار کردن موتور اینجا به در میخوره اما در زمان استارت اول نه در زمان گرم بودن موتور بیشتر این روغنها که در اصل روغن سوخته به حساب میان یا تو کیش قشم یا اشتهارد دارن تصفیه میشن و تو بستهای توتال کاسترول فوکس و غیره پر میشن دوستانی که به حرفهای من شک دارن میتونن تشریف ببرن هایپر استار قسمت روغن ماشین و برگه ایی که پشت روغنهای فوکس کاسترول و لیکومولی نوشته رو بخونن که تو قسمت آدرس نوشته شده اشتهارد کیش قشم و غیره و از فروشندش هم بپرسی میگه این آدرس نمایندگی فروشش هست در صورتی که روغن اصل فقط و فقط آدرس کارخونه اصلی رو باید قید کنه البته این تنها راه تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی نیست خیلی راحت میتونن بسته بندی اصل رو پیدا کنند و مابقی ماجرا….. من پشنهادم فقط و فقط روغن موتور بهران هست و الان روغنهای فوق العاده با کیفیت و تو درجه گرانروی 50-20 40-10 30-5 50-5 رو هم زده البته نا گفته نماند اگر روغن موتور اصلی توتال کاسترول فوکس و غیره رو پیدا کنم اونو ترجیح میدم به بهران اما تو شرایط فعلی بهران به نظر من بهترینه. و همه دوستانی که میپرسن این روغن بهتره یا اون روغن دوستان عزیز فقط وفقط به کیفیت روغن که کارخونه گفته مثل: SA.SC.SD.SF.SG.SJ.SL.SM.SN توجه کنید بعد به گرانرویش که گفته مثل:50-20 40-10 30-5 40-5 50-5 30-10 30-15 و غیره توجه کنید نه به مارک یا همون برند روغن که مثلا من میگم توتال خوبه ایرانول روغن افتضاحیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سیاوش

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (7 ديدگاه)

        اینکه مثلا روغن کاسترول تو قشم تولید میشه دلیل بر تقلبی بودنش نیست. یه زمانی اگه یه سایت رسمی کاسترول سر میزدید همون آدرس قشمو به عنوان نماینده رسمیش تو اینران به همراه شماره تلفن قید کرده بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یاشار

          ۲۲ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          دوست گلم لینک شرکت کاسترول رو میزارم شما نمایندگی ایران رو به ما لطف کن نشون بده ، حتی امارات هم نمایندگی نداره….
          https://www.castrol.com/

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. امیر

          ۲۵ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (8 ديدگاه)

          گفته شما صحیح ، اما می تونید به من بگید که چرا با این برندی که گفتید مسافت بیش از 5 تا 6 هزار کیلومتر رو نمیشه طی کرد ؟
          اگه مطالعه داشته باشید ، در خود آلمان کمتر از 20هزار تا تعویض نمی کنند ، آیا اگر شما هم می تونید این مسافت رو می تونید طی کنید و می دونید که موتورتون نمی سوزه ، پس اون روغنی که گفتید دقیقا هموم تولید شده ی کشور مبدا هست.
          به شما پیشنهاد میدم از تعویض روغنی بپرسید که این روغن سوخته ها کجا میرن ، به جواب می رسید خودتون

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. خانبایان

        ۱۲ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        توتال فرانسویه حرف نداره

        موافقم 0
        مخالفم 1
      3. Reza

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام بر اقای محمدی عزیز.در مورد تقلبی بودن کاسترول که شما فرمودین گفتین که به پشتش مراجعه بشه درسته ؟؟شما فرمودین که ادرس نمایندگیش رو نوشته در صورتی که کامل غلط هستش فرمایش شما چون بنده اهل قشم هستم و کاسترول اینجا شرکتش هستش که تولید میکنه نه نمایندگیش البته ناگفته نماند که تحت لیسانس انگلیس میباشد پس اینجا میشه نتیجه گرفت که تمام مواد افزودنی و ساخت روغن از اونجا میاد به قشم و اینجا لندینگ هست و فقط و فقط پلمپ میکنند و صادر میشه تو ایران متاسفانه به دلیل اینکه روغن خوبی میباشد و روغنهای ایرانی مصرفش کم شده به همین دلیل خیلی از شرکتها این نوع روغن ها رو اسمش بد میکنند

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. مهدی

        ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        با تشکر از نظرات کارشناسی دوستان،در مورد گرانروی روغن ها در دماهای بالا و پایین یه سوال همیشه برام مطرح بوده و اون هم اینکه برای خودرویی مثل ال90 که توصیه کارخونه روغن 10W40 هست،میشه برای اینکه نرمتر کار کنه و هم چنین تضمین گرانروی بهتر روغن در دماهای پایین و بالا(هم زمستون هم تابستون)از روغن 5W50 استفاده کرد؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Ali_954rr

      ۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      پراید یورو 2 بهران پیشتاز
      پراید یورو 4 بهران سوپر پیشتاز

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نام من

        ۷ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ببخشید بهران سوپر پیشتاز نیمه سنتیک منظورتونه؟
        اخه تعویض روغنی گفت نیمه سنتیک داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. س م ج م

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من ال90 مدل89 خرید ه ام صاحب قبلی روغن مینرال مصرف میکرده ایا باید نیمه سنتتیک حتما بریزم از روغن فلش استفاده کنم؟ چه مراحلی باید انجام دهم؟ اسیبی به موتور نمی زند؟ لطفا راهنمایی فرمایید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      با سلام به دوست خوبم س م ج م شما احتیاجی نیست از فلش استفاده کنید تو متن بالا هم گفتم فلش فقط و فقط برای از بین بردن جرم موتور به کار میره اون هم نهایتا 2 بار بیشتر نباید استفاده بشه که اگر به فرض موتور خودروی شما جرم هم گرفته باشه میتونید با زود به زود عوض کردن روغن و با قرار دادن ماشین در شرایطی مثل جاده که باید سرعت ثابتی رو نگه داشت مقدار زیادی از جرم موتور رو بدون استفاده از فلش از بین ببرید. و میتونید از روغن دیگه ای هم استفاده کنید اما پیشنهاد من به شما دوست خوبم اینه که معمولا روغن elf با کیفیت API SL, API SM و گرانروی 40-10 رو برای ال 90 استفاده میکنن اما از اونجایی که روغن تقلبی elf توی بازار زیاد هست و ما هم نمیتونیم تشخیص دهیم بهتره از روغن [بهران سوپرپیشتاز ] 40-10 با سطح کیفیت API SL رو استفاده کنید.

      موفق و پیروز باشید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر

      ۲۵ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (8 ديدگاه)

      با سلام ، گفته های دوست عزیزمون آقا سینا کاملا صحیحه ،
      من از کارخانه های آلمانی همین سوال رو پرسید که ، مشتری ما چند سال است از روغن سوخته استفاده کرده ، حالا اگر ما این روغن های شما رو که موتور رو تمیز می کنن بخواهیم بهش بدیم ، تکلیف این دوده هایی که قراره از موتور ماشینش کنده و به داخل موتور بیاد چی میشه ؟ فلاشینگ کنیم آیا ؟
      گفتند که نه ، بار اول در 10تا 15هزار تعویض کنه مشتریتون ، و بار دوم در 20 تا 30 هزار تا .
      البته این برای روغنی هست که ما می خواهیم وارد کنیم ، در مورد سایر برند ها نمی تونم اظهار نظر کنم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. س م ج م

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام مخصوصا اقا سینا در مجله ایران خودرو خواندم برای تعویض روغن مینرال به نیم سنتتیک باید برای زدودن دوده ایجاد شده از روغن مینرال باید از روغن فلش حتما استفاده کرد وگر نه به مرور کنده میشوند وضرر دارد نفرمودید حتما باید تعویض کنم یا نه راهنمایی بفرمایید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. س م ج م

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام در مجله ایران خودرو (شاید شماره 328) خواندم اگر بخواهید روغن مینرال را به نیمه سنتتیک عوض کنید حتما” باید از فلش استفاده کنید وگرنه دوده جمع شده روی موتور کنده شده و ضرر می رساند. ضمنا” نفرمودید حتما” باید تعویض روغن انجام دهم یا نه
    تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حمید

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هموطن عزیزم با توجه به وضعیت اقتصادی مردم ومشکلات جهانی و…… بیائید به هم کمک کنیم . به خدا توکل وتوجه داشته باشیم و انچه اطلاعات و تخصص داریم در اختیار یکدیگر قرار دهیم . در مورد روغن موتور انکسی نظر دهد که اطلاعات و تخصص لازم در ان ضمینه را داشته باشد . مباد که بر اثر نظر من ضرر مضاعفی به هموطن دیگری برسد .امید که این عرض بنده قبول افتد و بر حقیر ببخشائید . دلتان شاد و خیالتان همیشه اسوده باد . دست در دست هم دهیم به مهر . خدا نگهدارتان

    موافقم 0
    مخالفم 2
  15. شهرام

    ۱۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و با اجاره مدیر محترم وب سایت
    بنده امروز یک تجربه خیلی خیلی بد در خصوص تعویض روغن موتور ماشین را داشتم گفتم حتما با شما در میان بذلرم أصلا هم خدای نکرده قصد توهین به کسی و ضد تبلیغ رو ندارم
    بنده به یکی از تعویض روغنی هایی که در محل زندگیم هست رفتم دوستانی که در شرق تهران سمت میدان هروی و شمس اباد هستند حتما این تعویض روغن محسن که دقیقا از شمال به جنوب استاد احسن بنا بعد از روگذر همت روبوری کوچه طاهر هست رو که شبانه روزیه دیدن اینها یک ترفند برای تعویض روغن دارند که اولا بعد از ورود شما به این مکان دو یا سه نفر از شما استقبال می کنند و شما را به زور به سمت میز مدیر مغازه می کشانند مدیر این مجموعه با تعارف چای و نوشیدنی از شما پذیرایی می کند و کار گران مشغول تعویض روغن و فیلتر و …… می شوند روغنی که من گفتم برای ٢٠۶ می ریزم توتال همون ایرانیه و دبه پلاستیکی است رو بریزن ولی کمی شک کردم و گفتم خودم باید بالای سر ماشین باشم و ببینم که چیکار می کنند اولا مثل شعبده بازها اصلا مجال نمیدن تا شما ببینی روغن رو از کجا اوردن و کی ریختن ! من متوجه موارد مشکوکی شدم تمام روغنها از مارکهای گوناگون را دورشون سلفون کشیده بودند ( همون سلفونهایی که روی مواد غذایی می کشن و هممون توی خونه هامون هست ) کارگر رو دیدم روغن رو سرازیر کرد توی موتور من اعتراض کردم و گفتم تا در روغن رو باز کردی ریختی تو موتور پلمپ روغن چی شد ایشون گفت کندم یه تیکه از پلمپ رو نشونم داد که اصلا رنگو رو نداشت به واسطه ای که من چندینبار به این مکان مراجعه کرده بودم با خودم گفتم خوب شاید من زیادی حساسم و بی خیال شدم ١١٠ تومن هم بابت اون فیلترا دادم ، حس کنجکاوی من دوباره منو کشوند به دبه روغنی که نیم لیترشو گذاشتم پشت ماشین بله حدسم درست بود روغن فعله بهم داده بود چون اصلا دبه مشخص بود بارها پرشده ، خلاصه کوتاهش کنم که با پلیس بازی از ایشون انکار بلاخره یک قوطی اماراتی که اونم مطمعن هستم تقلبیه با اینکه پلمپشو دیدم که باز کرد برای ریخت ، خوب حالا من متوجه شدم که تقلبه دیگران چی ؟ دزدی اینه ، ما سلامت ماشین مردم بازی می کنند خواهش می کنم حتما اگر نزدیک هستید برید ببینید باهاتون شرط می بندم تمام روغن موتوراش پر شدست از اعتماد مردم سواستفاده می کنند
    اگر کسی شماره اتحادیه ایم منطقه رو داره برام بفرسته یا اگر اشنایی دارید لطفا لطفا و حتما حتما گزارش بدید ظاهرا هم چون وضع مالش خوبه پلیسم باهاش کاری نداره و خیلی مظلوم نما می گه همه پلمپن به خدا ، لطفا اطلاع رسانی کنید
    استاد حسن بنا شمال به جنوب بعد از روگذر همت روبروی خیابان طاهر تعویض روغنی شبانه روزی محسن ( تپه شمس اباد ) مراقب سودجویانی که با خراب کردن ماشین شما روز به روز گردن گلفتر می شوند باشید
    ارادتمند شما شهاب

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی بافقی

      ۲۰ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام….شهاب جان از پیگیری که انجام دادی متشکر..واقعا دمت گرم…ای کاش همه اینجوری دنبال حقشون میدویدن!!!!
      تا چنین افرادی با دزدی به ظاهر شرافت مندانه!!! گردن کلفت نشن!!!
      خدمت دوستان عزیزم عرض کنم تعویض روغنی ها به راحتی میتونن روغن درجه ۵ یا ۶ رو به جای روغن درجه ۱ و ۲ قالب کنن…هر چند که تعویض روغنی های مرد و حلال خور هم کم نیستند…..در کل دقت کنید بابت چه جنسی پول پرداخت میکنید….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. Hamid

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من 2ساله که پژو 206 تیپ2 مدل 85 دارم و در این 2سال انواع واقسام روغن موتورهارو توى این زبون بسته ریختم.
    آخرین روغنى که ریختم موتوسل میباشد.
    اما احساس میکنم روغن خوبى نیست.
    لطفا نام یک برند را به من معرفى کنید.
    واقعا سردرگمم.
    باسپاس

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمدعلی

      ۲۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام حمید جان به نظر من بهترین روغن برای 206 بهران رانا تمام سنتیک 5W30 است

      موافقم 1
      مخالفم 0
  17. محمدعلی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان عزیز

    من سمند EF7 دو گانه سوز دارم 69000 تا کار کرده . لطفا راهنمایی کنید بهترین روغن در فصل {تابستان} برای موتور این خودرو چیه؟ آخه میگن روغنها فصلی هستن و روغنی که تو زمستان استفاده میشه نباید تابستان هم از آن روغن استفاده شه !!!

    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جمال

      ۱۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      محمد علی جان
      من خودم 4سال بیشتره سسمند ef7 دارم.بهترین روغن براش روغن توتال40-10 هستش با کیفیت اس ال . بعد اون روغن luxtury 10-40 با کیفیت اس ام بهترین روغن برای ای ماشین هستش. با سپاس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. مجید

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    کسی اطلاعاتی در مورد روغن موتور زیگما xigma داره؟ لطفا راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مجید. کرمان

    ۱ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام. دوستان عزیز لطفا زمان تعویض روغن. حتمااااااااااا ظرف خالی شده رو از فروشنده بگیرید و حتما سوراخ و معدوم کنید. که روغن فله توش نریزن و به مشتری بعدی تحویل بدن. با تششششکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. sina nakhaei

    ۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان من یک پراید مدل 90 دارم از ساعت تحویل ماشین تا الان دارم لیکومولی 20-50 میریزم اتومات 4 فصل اول از همه بگم رئوی 6عزار عوضش میکنم واقعا عالی سرعت 20 صدای متور درجا اصلا در نمیاد متور روان کار میکنه بریزین تا متوجه بشید
    خوب برای اصلی قلابی بودنش براتون بگم
    4لیتری ابی رنگ داره داخل پوشش پرسی هست و یک شیشه شور داخلش هست و یک کارت نوبت دوره ای داخلش هست برچسب پلمپ داره و برچسب هفت رنگ کنارش زده این روغن هم قیمت خوبی داره هم 2050- هم – 1040 هم داره بگیرید تا متوجه کارکردش بشید واقعا متور سالم نگه میداره من بدی ندیدم حتی دیدم دوستان من روغن ها دیگه میریزن ماشین شون اب کم میکنه و مشکلات دیگه ولی این روغن عالی حتی پژو داشتم اینو میریختم 6سال تو پژو ریختم عالی بود
    فقط امتحان کنید زمان تعویض هم خالی کردن ببینید چه رنگی هست و هنوز خاصیتش از دست نداده
    ممنون از دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمود

    ۱۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من در زمان تعویض روغن اشتباها به جای 4.5 لیتر 5لیتر روغن ریختم آیا این کار موتور ماشین رو از بین میبره آیا احتیاجی هست 0.5لیتر از روغنش کم کنم در ضمن من رو موتور ماشینم حساسیت بالایی دارم و چند روزی این موضوع فکرم مشغول کرده ممنون میشم راهنماییم کنید؟(موتور ماشین سمند lx)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محمد

    ۱۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلامو احترام
    اگر ظرفیت موتور 3.5لیتر باشد ولی 2لیتر کم داشته باشد،با وجود 1.5لیتر روغن به موتور ضربه وارد نشده؟؟خواهشمند است راهنمایی کنید
    حداقل روغن چه میزان باید باشد یرای تیبا؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علی

    ۲۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    آقا اولکا نانو بریزید حرف نداره یه بار امتحان کنید خودتون متوجه میشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مجتبی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من 206 تیپ 5 مدل 84 دارم.هوا که سرد میشه موتور ماشینم سه کار میکنه بعد از مدتی خوب میشه.مشکلش چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مال منم همینجوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. پاتريك

    ۳۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین روغن موتور از نظر من توتال هستش من همیشه ماشین خارجی داشتم و اکثرا تویوتا سوار میشم و با تجربه چندین ساله ای که دارم از نظر من بهترین روغن موتور توتال هستش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. جواد پاکنژاد

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من میخوام روغن اولکا نانو 10-40اس ال بریزم در تندر دوستان کسی که استفاده نظر شون و بیان کنند بسیار ممخمنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمود44

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من ریختم خیلی راضی بودم. شتاب ماشینمو بشدت افزایش داد . احساس میکنم واقعا روی سوخت هم تاثیر داشته . کم شده مصرف سوختم . خداییش من خوشم اومد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. مهیار

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    دوستان اگه قیمت روغن براتون اهمیت نداره یا محصولات بنز رو استفاده میکنین روغن lemforder استفاده کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. علیرضا

    ۷ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام: سمند EF7 بنزینی یورو 4 دارم تو 2000 کیلومتر اول روغن موتور رو عوض کردم و روغن بهران سوپر پیشتاز نیمه سنتتیک 10W-40 با سطح کیفیت SL ریختم . دوستان عزیز لطفا بگید این نوع روغن موتور (منظورم نیمه سنتیک) برای موتور EF7 بنزینی مناسبه یا خیر؟ ممنون میشم کامل راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. رزگار

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان .برای پراید (سوخت گاز مایع) چه روغنی مناسب است؟ 3بار است روغن اسپیدی میریزم آخرین بار متوجه شدم بعد 450کیلومتر سفر برون شهری بعد از ایستادن خودروبه مدت چندین دقیقه از درزهای هواکش روغن میریزه زمین .تازه تعمیر است. و درجه پری میله روغن هم مناسب است .علتش چی میتونه باشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. مسلم

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان بنده تازه 206صندوقدار TU5 تحویل گرفتم میخوام روغنش عوض کنم چه مارک روغن بریزم خواهشا راهنمایی کنید حقیقت تصمیم دارم بهران سوپر پیشتاز بریزم نظرتون چیه؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. علی

      ۵ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (493 ديدگاه)

      روغن فقط VALVOLINE والسلام
      من برای ماشینم از کویت میارم ولی خیلی گرونه

      موافقم 1
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا