آموزش

روغن موتور را جدی بگیرید!!

چند روز قبل بود که در یکی از فروشگاه های معتبر تهران روغن موتور یک برند معتبر برای فروش ویژه قرار داده شده بود و برخی از مشتریان بدون در نظرگرفتن نوع خودرویشان آن ها را صرفا به علت داشتن قیمت مناسب در سبد خرید خود قرار می دادند. در فکر نوشتن مقاله ای در مورد استفاده صحیح از روغن موتور بودیم که با مطلبی در ضمیمه آخر هفته روزنامه دنیای اقتصاد مواجه شدیم . شما را دعوت به خواندن این مقاله می کنیم.

engine oil

روغن موتور را جدی بگیرید؛ این جمله‌ای است که کارشناسان خودرو تاکید فراوانی بر آن دارند. کار روغن موتور اساسا از بین بردن اصطکاک بین قطعات موتور خودرو است.

در واقع روغن موتور با ایجاد لغزندگی بین اجزای موتور از ساییده شدن آنها پیشگیری می‌کند، اما این تنها خاصیت روغن موتور نیست. به گفته کارشناسان خودرو، روغن موتور به دلیل خاصیت خود به‌‌عنوان یک عامل خنک‌کننده و پخش‌کننده حرارت نیز عمل می‌کند. برای مثال حرارت نقاطی مانند کف پیستون‌ها که بر اثر احتراق بسیار داغ می‌شوند، به واسطه پاشیده شدن روغن به این قطعه خنک می‌شود، اما هر کدام از این خاصیت‌ها در صورتی وجود خواهد داشت که روغن موتور مرغوب در موتور خودروی شما وجود داشته باشد، زیرا کم بودن یا زیاد بودن روغن موتور می‌تواند باعث ایجاد لغزندگی بیش از حد، ایجاد اصطکاک بیشتر و یا خرابی موتور شود.

اما روغنی که بیش از حد در داخل موتور کار کند، به دلیل حرکت در موتور و گرمایی که تحمل می‌کند، بخش زیادی از مواد اصلی خود را از دست می‌دهد و از دست رفتن این مواد باعث می‌شود که اصطکاک بین قطعات موتور افزایش پیدا کند و در نتیجه موتور بیشتر گرم شود. این گرم شدن بیش از حد باعث می‌شود یک سری از قطعات اصلی موتور مانند پیستون، یاتاقان، بلبرینگ‌ها، کاسه نمدها و برخی قطعات دیگر آسیب جدی ببینند؛ بنابراین به نظر می‌رسد توصیه کارشناسان برای توجه ویژه به روغن موتور خودرو به جا باشد.

کدام روغن موتور برای خودرو مناسب است؟

اگر می‌خواهید بدانید کدام روغن موتور برای خودرو شما مناسب است، بهتر است نگاهی به در موتور خودرو بیندازید؛ زیرا شرکت سازنده خودرو شما داخل در موتور روغن سازگار با خودرو را معرفی کرده است. مراجعه به دفترچه خودرو هم راه مناسبی برای آگاهی از روغن موتور مناسب برای خودرو شما است.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو کدام است؟

یک کارشناس خودرو زمان مناسب تعویض روغن موتور را بین ۵‌هزار تا ۱۰‌هزار کیلومتر می‌داند. داود اسماعیلی در این رابطه می‌گوید: حتی اگر بهترین برند روغن موتور را هم برای خودرو خود استفاده کرده‌اید، حتما بعد از ۱۰ هزار کیلومتر آن را تعویض کنید، آن هم ۱۰ هزار تای جاده. به عقیده اسماعیلی از آنجا که در شهرهای بزرگی مانند تهران بار ترافیک بسیار زیاد است و خودروها بیش از اینکه راه بروند پشت چراغ قرمز یا در ترافیک بی حرکت در حال کار کردن هستند، زمان تعویض روغن موتور ۵ هزار کیلومتر است زیرا این ۵ هزار تایی که یک خودرو در چنین شهری کار کرده است با احتساب توقف‌هایی که داشته عملا به اندازه ۱۰ هزارتای جاده خواهد بود.
FUCHS-on-Mercedes
اما توصیه دیگر کارشناسان خودرو این است که هنگامی که می‌خواهید روغن را تخلیه کنید، بهتر است به مکانیک بگویید روغن را در ظرفی شفاف بریزد تا به محتویات درون موتورخودروی خود بیشتر آگاه شوید. ممکن است در روغن موتور شما ناخالصی‌هایی مانند براده‌های قطعاتی از موتور وجود داشته باشد که این خود نشانه‌ای است از اینکه موتور خودرو شما به رسیدگی‌های بیشتری نیاز دارد. این ظرف شفاف حتی می‌تواند حباب‌های آب را نیز به شما نشان دهد حباب‌هایی که احتمالا به علت قاطی شدن آب با روغن در روغن موتور به صورت کف سفیدرنگ دیده می‌شوند.
از روغن‌های تصفیه شده استفاده نکنید
تصفیه روغن کاری است که از قدیم انجام می‌شود. در این روش افرادی که شغلشان تعویض روغن خودرو است با عبور دادن روغن‌های مصرف شده از صافی‌ها و فیلترها و انجام دادن برخی عملیات‌های شیمیایی این روغن مصرف شده را تقریبا به حالت اولیه خود، یعنی قبل از سوختگی در می‌آورند؛ اما این روغن هیچ گاه خواص اولیه خود را باز نمی‌یابد و در عملکرد موتور هم خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. این روغن‌های تصفیه شده معمولا نتیجه ترکیب چند روغن مختلف با یکدیگر هستند و از نظر علمی برای خودروهایی که دور موتور بالا دارند اصلا مناسب نیستند. این روغن‌ها معمولا برای خودروهای سنگین استفاده می‌شوند؛ زیرا حجم روغنی که باید در آنها استفاده شود زیاد است و از طرفی دور موتورشان هم کم است.
شاید تنها حسن این روغن‌ها قیمت ارزان تر آنها باشد، اما بد نیست بدانید که قیمت این روغن‌ها تنها کمی از روغن‌های استاندارد کمپانی‌های مطرح ارزان‌تر است و از طرفی کارایی و تاثیر روغن‌های مرغوب را هم ندارند. یکی دیگر از عوارضی که روغن‌های غیر‌استاندارد برای قطعات خودرو شما دارد، این است که این گونه روغن‌ها جرمی را بر روی قطعات و داخل منافذ ظریف عبور روغن از خود به جا می‌گذارند که به مرور باعث مسدود شدن این منافذ و کانال‌ها می‌شوند و در نهایت باعث می‌شوند که برخی قطعات به صورت استاندارد روغن کاری نشوند که این موضوع آسیب جدی به قطعات داخل موتور وارد می‌کند.به این ترتیب توصیه کارشناسان این است که اگر برای تعویض روغن به یک مغازه تعویض روغنی می‌روید روغن‌های استانداردی را انتخاب کنید که توسط کمپانی‌های مطرح تولید شده‌اند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۲۷۸ دیدگاه‌ها

  1. همايون

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    لطفا برای 405 دوگانه سوز چه روغنی خوبه که هم کم نشه و هم کیفیتش خوب باشه. ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مریم

    ۱۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام . برای پرشیای مدل هشتاد و یک که نوزده هزار تا کار کرده چه روغنی بخرم؟ تا الان متوجه شدم کیفیت slو ۱۰w4۰ نیمه سنستیک مناسبه ولی چه مارکی بخرم؟آخرین بار توتال ۵۰۰۰ ریختم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. مریم

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام . پرشیا مدل ۸۱ چه روغنی مناسبه براش؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مریم

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      جوابشو پیدا کردم . جهت اطلاع روغن موتور ۲۰/۵۰ یا ۱۰/۴۰ هر مارکی که انتخاب کنید . اگه همیشه از ۲۰/۵۰ استفاده کردین برای تبدیل به ۱۰/۴۰ که سنستیک هست باید اول بیست دقیقه روغن فلش استفاده کنید . فقط باید روغن از محل معتبر خریداری بشه و درش پلمپ باشه . توتال ۷۰۰۰ و توتال ۵۰۰۰ میتونه مناسب باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. سیامک

      ۱۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      Sj 20w50

      موافقم 0
      مخالفم 1
  4. محمد

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید
    لطفا بفرمایید برای سمند EF7 در زمستان می شود از روغن 5W40 استفاده کرد؟
    درشهر ما نوسانات دما قابل پیش بینی ( خصوصا توسط اداره هواشناسی) نیست .
    ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رضا

    ۳۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان،
    بهترین روغن موتور از نظر من روغن پترونول هستش که سطوح کیفیتی SL’SM’SN رو هم در ۲۰_۵۰ وهم ۱۰_۴۰، ۱۰_۶۰، و۵-۳۰ رو که تمام سنتتیک هستش رو داره،تضمین کیفیت داره و مطمعن شدم که از روغن پایه ایرانی و ادتیو آمریکایی استفاده میکنه،عالیه،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمودتبریزی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    برادران عزیزم اون تعویض روغنیها که احترام زیاد میگذارند حتما یک کاسه ای زیر نیم کاسه هستش والی چه شده تعویض روغنی نوشابه خنک بدهند به مشتری واسه سرگرمی خلاصه طوی مکانیکی یا تعویض روغن حتما روی ماشین باشید حداقل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سیامک

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من بهتون توصیه میکنم حتما یک بار از روغن pers chem استفاده کنید مثلا برای ۴۰۵ یا پارس یا ۲۰۶ یا سمند با موتور tu5 از روغن SJ 10 W 40 استفاده کنید ببینید چقد تاثیر داره تو استارت زدنو نرم کار کردن موتور تازگی تو تهرانسر دفتر فروش زده
    من خودم واسه پرایدم SF 20W50 ریختم ماشینم تو هوای سرد خیلی بد کار میکرد پیش مکانیک بردم باطری ساز بردم ایرادش رفع نشد تا این سری که از این روغن استفاده کردم به خدا دیگه بازی در نیاورد ماشین .میرید تعویض روغنی چقد پول میدید روغن میخرید یه بار سر بزنید ببنید چقد قیمتا خوبه اونجا تو کل روغن ها ، ۵۰۰۰ تومان میگیرن تو تعویض روغنی عوض میکنن حتما خودتون بخرید روغنو که انقد پول مفت ندید

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. ابراهیمی

      ۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      خوشحالم که ماشینت بهتر کار میکنه.
      ابتدا بپرسم که روغن SF را از کجا پیدا کردی؟
      چه مارکی بوده؟
      چه گرانروی داشته؟ ( منو گرید بوده یا مولتی گرید!!!اتومات؟؟؟)
      و اینکه ارزان بودن مهم نیست
      معتبر بودن و سالم بودن مهمه
      حتی علامت استاندارد هم بهش اعتباری نیست!!!
      و دیگه اینکه آیا زشت نیست که بریم رستوران و غذامونو خودمون ببریم و فقط انتظار داشته باشیم که یه میز بدن و بعد رفتن ما تمیزش کنن؟
      آیا زشت نیست که قلیان بدست بریم قهوه خانه سنتی و بشینیم رو تخت و فقط زغال بخواهیم؟
      دوست محترم کمی هم از زوایای مختلف دیگه به موضوع نگاه کنیم خوبه؟
      ضمن اینکه توصیه میکنم از برندهای معتبر داخلی و جهانی استفاده کنید.
      اما اضافه کنم که بنده در حال تحقیق برای راهکاری هستم که هزینه های مربوط. به تعویض روغن را در داخل میهن عزیزم کاهش بده، به امید خداوند و یاری هموطنانم.
      پیروز باشید

      موافقم 1
      مخالفم 3
    2. احمد

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز خب بخواید روغن و خودتون بگیرید پس تعویض روغنیا از کجا نون بخورن .
      من خودم تعویض روغنی دارم و توصیه من روغن موتور بهران سوپر پیشتاز 20w50برای ماشین های پژو و سمند و 10w40برای 206و سمند ملی هست .باز هم اگه سوالی داشتید درخدمتم.خوشحال میشم که کمکتون کنم درانتخاب روغن موتور مناسب ماشینتون

      موافقم 1
      مخالفم 2
  8. ابراهیمی

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام به همه خوانندگان عزیز، چه هموطنان و چه غیر هموطنان
    ابتدا خیلی کوتاه درمورد روغن موتور توضیح مینویسم و در ادامه یه نوشتار جالب و آگاه کننده با چند مثال، براتون یادداشت میکنم.
    ماده اصلی روغن موتور خودرو (( روغن پایه )) است که از پالایش نفت خام بدست می آید.
    روغن پایه هم انواع مختلف داره که اینجا مجال توضیح نداره.
    روغن های موتور در گروه روغن های زیر قرار میگیرد:
    معدنی
    سنتتیک
    نیمه سنتتیک
    پایه گیاهی
    ( بازم میگم که خیلی مختصر میگم که بتونم نهایتا یه چیزی بگم که براتون جالب باشه ، وگرنه حداقل ۱۵ صفحه مقاله باید براتون بنویسم که بهتره خودتون تحقیق کنید)
    القصه تفاوت روغن ها در نوع روغن پایه و فرومول افزودنی هاست.
    که افزودنی ها معمولا تولید کشور ایران نیست!!!
    اما غول های نفتی ایران روغن پایه تولید میکنن.
    (هنر میکنن!!!!)
    اکثر روغن های خارجی در ایران تولید و بسته بندی میشن!!!!!!!!!
    چگونه؟
    این روغن ها تحت لیسانس هستن، روغن پایه را از غول های نفتی داخلی تهیه میکنن و افزودنی ها را وارد میکنن، طبق فرمول شرکتی که تحت لیسانس اون هستن ، مواد لازم را با مقدار و فرول معینی به روغن پایه اضافه میکنن.
    همینجا بگم که از هیچ برندی ( چه داخلی و چه غیر داخلی) اسم نمیبرم که سوء تفاهمی پیش نیاد ، چون هدفم فعلا چیز دیگه ای غیر روغنه و اون هدف قیمت اونه!!!!!
    دوستان …،
    مثال میزنم به صورت پرسش، و شما خودتون، پیش از خواندن سؤال بعدی کوتاه پاسخش رو به خودتون بدید تا باهم به یه نتیجه جالب برسیم.
    همه از کم و بیش از سر زمین کشاورزی و سر جالیز و مستقیم از کشاورز خرید کردیم، ( حتی میشه گفت مستقیم از تولید کننده خرید کردیم)
    درسته؛؟
    تفاوت قیمت محصول خریداری شده از کشاورز یا تولید کننده اصلی با عرضه کننده محلی و مغازه دار و بقال سرکوچه چقدره؟
    واسه یه خیار گوجه سر جالیز، این اختلاف از ۱۰۰درصد تا ۲۰۰درصد هست،( ۵۰۰ تومن جالیز به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مغازه تبدیل میشه)
    استدلالشونم که همه میدونیم چیه و درست هم هست.
    کارگر که چیده
    بار شده
    باربری داشته
    هزینه حمل داشته
    حق دلالی خورده
    به عمده فروشی رفته
    دوباره هزینه انتقال تا مغازه داشته
    مغازه خرج داره، اجاره داره، عوارض داره، مالیات داره، کارگر داره، خود مغازه دارم که باید یه سودی ببره خونش دیگه!
    درسته؟
    بله، درسته
    حالا که درسته برید خدارو شکر کنید که ۳برابر گرون تر از سر جالیزه!!!!
    خب حالا اصل ماجرا…
    وقتی کشور عزیز من ایران، خودش دارای نفت هست و روغن پایه تولید میکنه ، چرا باید قیمت روغن هاش اینقدر بالا باشه؟
    مگه ما سر جالیز نفت نیستیم؟
    هستیم دیگه.
    وقتی یه شرکت خارجی میاد از سر جالیز نفت ما، روغن پایه میخره، افزودنی وارد میکنه، مالیات برند میده، عوارض جانبی بودن میده، هزینه فلان و غیره میده، و هزاتر کوفت ریز و درشت دیگه میده، ( عذر میخوام اشتباه شد، نمیده!!! ازش میگیریم!!!!) و نهایتا قیمتش را هم ما با کمیته های مختلف نظارت و حمایت و بازرسی ، تعیین و ابلاغ میکنیم، چرا باید قیمتی در حدود قیمت روغن های غول های داخلی داشته باشه؟؟؟؟!!!!!؟؟؟؟؟
    بهتره اینجوری سؤالم را تکرار کنم که چرا روغن داخلی ما باید قیمتش در حدود روغن های کاملا وارداتی یا تحت لیسانس و پر شده در داخل باشه؟؟؟؟
    مگه اینجا جالیز نفت نیست؟
    مگه کشور ما نفت نداره؟
    چگونه میشه که اونا از روغن پایه ی اول ها میخرن، و فاکتور های مختلفی هم براشون صادر میکنیم و هزینه تراشی هم میکنیم ، و خودمون که همون روغن پایه را داریم و کلی از اون عوارض و مالیاتهارم نمیدیم این قیمت را داریم؟
    به نظر بنده قیمت روغن های داخلی باید خیلی کمتر از اینی باشه که الآن هست!!!
    خیلییییییی کمتررررررر
    شاید ۵۰درصد کمتر از چیزی که الآن هست!!!!!!!
    اگه قیمت روغن داخلی قیمت واقعی بشه، مگه اون دوست ما میذاره که خودروش ده هزار کیلومتر کار کنه!!!!
    دوستان، تایم استفاده روغن به کیلومتر نیست!!!
    به زمان روشن بودن خودروست!!!!
    از لحظه استارت ، روغن به گردش می افته و کارش را انجام میده، حالا هرچی دور موتور بیشتر بشه اویل پمپ هم میزان گردش روغن را تنظیم میکنه،
    و دور موتور بالا و ….. گاز بیش از حد و ….. فشار به موتور با بار سنگین و ….. شرایط آب و هوایی و … سالم نبودن فیلتر هوا و … گردو غبار محلی و … دیگر عوامل مؤثر را هم در نظر بگیریم به چه نتیجه ای میرسیم؟
    اگه بابت هر ساعت کارکرد موتور خودرو بدون حرکت ، حد اقل حداقل ۶۰کلومتر حرکت عادی محاسبه کنیم چه اتفاقی می افته؟
    عزیزان غول های سندباد علاءالدین که می اومدن و دست به سینه ازشون اطاعت میکردن واسه همون قصه ها یادگاری موندن،
    غول های نفتی ما اینگونه نیستن!!!!
    ما را با اعدا د و کیلومتر های توصیه شده گول میزنن و ما میشیم پینوکیو که از گربه و روباه مکار فریب خورد!
    والا پینوکیو آخرش فهمید و آدم شد اما ما چی؟
    همونطور که خودروی داخلی رو میخریم حداقل ۳برابر قیمت عرضه شده در کشورهای همسایه روغن خودروی داخلی راهم در همین راستا و با هدف حمایت از تولید داخلی میخریم ۳برابر قیمت واقعی!!!!
    موندم چگونه است که ماشین خارجی وقتی وارد کشور ما میشه از ۱۵۰ میلیون در مبداء به حدودای میلیارد میرسه در اینجا!!!! و خودروی خودمون که اینجا ۱۸میلیونه تا بره خارج از ایران و باربری بخوره و غیره، یک سوم اینجا هم نیست؟
    این چجور واردات و صادراتیه که هر دو سرش مردم صبور ایران باید پول بیشتر بدن؟
    چه اتفاقی میافته که هم سرجالز باید باید باید گرون بخریم و هم غیر جالیز؟
    دوستان
    بنده با روغن داخلی( با اینکه هیچ کمپانی تولید خودروی خارجی واسه هیچ مسابقه اتومبیل رانی معتبری توصیه اشون نمیکنه)، مشکل ندارم مشکل من قیمتشه که مردم را مجبور به استفاده از روغن تصفیه شده ی بدون افزودنی و ادتیو و پلیمرهای لازم میکنه.
    فعلا بسه
    اگه نیاز هست دفعه بعد درمورد روغن( استاندارهای گریدها، و علائم) بیشتر توضیح میدم.
    سپاس فراوون از همه خوانندگان عزیز

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. امیر

    ۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه دوستان.من شغلم تعویض روغن هست.روغنهای ایرانی خوبه ولی به درد ماشین قدیمی میخوره و در حال حاضر روغنهای مختلفی با برندهای مختلفی تو بازار هست که کیفیت خوبی داره.نکته مهم اینه که در خرید روغن به API و SAE روغن توجه داشته باشید چون برای هر ماشینی متفاوته.روغن بهران تکتاز واسه پراید خوبه ولی واسه خانواده پژو خوب نیست چونکه سطح کیفیتش واسه پژو پایینه و نمیتونه حرارت موتور پژو را پایین بیاره و ایجاد جرم و رسوب میکنه.یکی دیگه از ویژگیهای روغن که خیلی مهمه اینکه جرم و رسوب موتورو بشوره باعث نشه موتور جرم بگیره.روغنی که زود سیاه بشه خوبه روغنی که دیر سیاه بشه مشخصه جرم موتورو نمیشوره مثل اسپیدی طلایی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امیر

    ۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما یه مدل روغن داریم تو مغازمون به نام
    bio-motors تو ایران تولید میشه با مواد افزودنی انگلیسی واقعا عالیه صدا موتور خیلی نرم میشه جرم گیریه فوق العاده عالی داره واسه هر ماشینی که از این برند روغن (البته با توجه به نوع خودرو روغن مخصوص به خودش) ریختم هیچکس ناراضی نبوده.واسه ماشین خودمم 206تیپ 5 10w40 میریزم عالیه.اگه جایی این روغنو دیدین 1بار امتحان کنید پشیمون نمیشین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ابراهیمی

    ۲۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام بر همه دوستان و خوانندگان محترم
    اینبار با یه هشدار و یک متن جهت هشدار و آگاهی در خدمت هستم.
    ابتدا عرض کنم که همه گروه تعویض روغنی ها منظور نیستند و امیدوارم متوجه منظورم بشوید.
    متأسفانه بدلایلی غیر موجه برخی از دوستان و عزیزان در کار خود دست به تقلب میزنند!!!
    یکی از این تقلب های جدید، اینه که کارتن فیلتر هوای خودروهای خارجی را سالم نگه میدارن و پس از رفتن مشتری ، مجدد آنرا از فیلتر هوای بدون کارتن و استاندارد وشناسنامه پر میکنند!!!
    یعنی فیلتری که معتبر نیست را داخل کارتن گذاشته و مجددا به نفر بعدی میفروشند!!!!
    برای جلوگیری از شیوع این شیوه لطفا از فروشنده بخواهید کارتن را به شما بدهد یا خودتان همانجا آنرا پاره کنید تا قابل استفاده مجدد نباشد.
    دوستان من،
    قصد بنده جلوگیری از سود تعویض روغنی ها نیست
    بلکه جلوگیری از آلوده شدن لقمه بعضی ها به حرام است،
    و جلوگیری از رواج این روش غلط ، باور کنید آنان که دست به این کلاه گذاری یا کلاهبرداری میزنند فقط خود را گول میزنند …،
    لطفا درصورت امکان رواج دهید تا اطلاعات دیگران هم اضافه شود و شاید بعضی ها هم بخوانند و دست از کارشان بکشند.
    به امیدخدا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. ابراهیمی

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه خوانندگان این متن،
    این متن به نام (( نیم لیتر روغن 1 )) خدمتتون ارائه میشه که درمورد نیم لیتر روغن اضافه است.
    امیدوارم که هم مورد قبول واقع بشه و هم مورد استفاده قرار بگیره و منتشر گردد.
    در بعضی از خودرو ها مقدار لیتر روغن مصرفی در موتور نیم لیتر بیشتر از عدد رند گالن ها یا نیم لیتر کمتر است!!!
    مثلا پراید ۳.۵لیتر و L90 هم ۴.۵ لیتر نیاز داره که نیم لیتر از ۴ و ۵ لیتر کمتره و ما امروز درمورد این قضیه صحبت میکنیم.
    ( گرچه بعضی از تعویض روغنی ها هستند که بنا بدلایلی که بعدا میگیم، برای پراید ۴لیتر روغن استفاده میکنن!!!)
    برای پراید، برخی شرکت ها گالن ۳.۵ لیتری درنظر گرفته اند که کم و زیاد نیست، و بعضی افراد نیز هستند که گالن ۴لیتری باز میکنند و پس از استفاده ۳.۵ لیتر از آن ، باقی را به راننده ی خودرو تحویل میدهند تا درصورت نیاز جهت سرریز استفاده کند که از ایشان ممنونیم، اما ….
    هستند بعضی از دوستان که برای پراید ۳.۵ لیتر روغن میریزند اما از گالن ۴ لیتری، و نیم لیتر اضافی را به مشتری و مراجعه کننده بر نمی گردانند و مبلغ ۴ لیتر روغن را نیز میگیرند!!!
    لطفا مراقب باشید و دقت کنید که میزان روغن مورد نیاز شما چند لیتر است و اگر اضافه داشت حتما آنرا بگیرید و در خودرو نگه داری کنید.
    مثلا دیده ام که در مغازه ای ، صاحب مغازه برای ال۹۰ روغن ۵ لیتری الف elf باز کرد و پس از استفاده ۴.۵ لیتر از آن ، مابقی را برای خود نگه داری کرد و به راننده خودرو هم هیچ توضیحی نداد!!! و راننده هم بی خبر از همه جا مبلغ ۵ لیتر روغن را پرداخت کرد!!! و رفت.
    فروشنده و یا همان مغازه دار ، مبلغ ۵ لیتر روغن را ۷۰۰۰۰ تومان محاسبه کرد که درحقیقت ۶۳۰۰۰ بوده، چون نیم لیتر روغن را به خریدار روغن تحویل نداده است.
    و هفت هزار تومان دزدی بی سروصدا اتفاق افتاده است.
    و جالب اینه که مشتری هم پیش خودش میگه ۷۰۰۰۰تومن پول روغنم شده، بدون فیلتر ها!!! و کلی هم دعا بجون یارو میکنه که منت گذاشته و دست مزد هم نگرفته، البته بعضی ها دست مزد هم میگیرند که حقشونه.
    دوستان، دقت کنید که از این اتفاقات برای شما نیافتد و با گرفتن نیم لیتر روغن اضافه ی باقی مانده از فروشنده ، و حتی الامکان با اطلاع رسانی به دوستان خود، از آلوده شدن لقمه های هموطنانمان به حرام، جلوگیری کنید.
    با سپاس از شما که با دقت خواندید
    متن بعدی (( نیم لیتر روغن ۲)) است که درباره نیم لیتر کم داشتن است!!!
    یاحق.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ابراهیمی

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    با سلام
    این متن با نام (( نیم لیتر روغن۲ )) خدمتتان ارائه میگردد و درمورد نیم لیتر روغنی هست که گالن ها کم دارند!!! یعنی روغن مورد نیاز موتور خودروی ما مثلا، ۴.۵لیتر است و فروشنده گالن ۴لیتری باز میکنه، و نیم لیتر کم میاره!!!
    این نیم لیتر از کجا باید تأمین بشه؟
    از همان روغن ، با همان گرید، و همان شرکت.
    دقت کنید که حتما همان شرکت و همان گرید باشه ، که توضیح میدم چرا.
    اول از تعویض روغنی هایی که حلال کار میکنند تشکر میکنم و در ادامه توضیح میدم که هستند بعضی از تعویض روغنی ها که برای خودروی ال ۹۰ (یا هر خودروی دیگر که ۴.۵ لیتر روغن نیاز داره) گالن ۴لیتری باز میکنند و نیم لیتر اضافه را از بشکه!!! که روغن تصفیه است میریزند!!!! و مبلغ را ۴.۵ لیتر روغن داخل گالن محاسبه میکنند!!!
    مثلا روغن ۴ لیتری را که ۶۰۰۰۰ تومان است را میریزند و نیم لیتر هم از بشکه اضافه میکنند و مبلغ کل روغن را ۶۷۵۰۰ تومان حساب میکنند!!! درصورتی که حداکثر قیمت یک لیتر روغن تصفیه ی درون بشکه ۵۰۰۰تومان است که نیم لیتر میشود ۲۵۰۰ تومان نه ۷۵۰۰ تومان!!! که البته بعضی از هموطنان زحمت میکشند و ۵۰۰تومان تخفیف میدن و ۶۷۰۰۰ تومن میگیرند!!!
    در ادامه باید بگم که این حرام خوری بخوره تو سرشون!!! و کاش ماجرا به همینجا ختم میشد!!!
    دوستان، روغن های مرغوب و شناسنامه دار و معتبر ، همه داری مواد افزودنی خاص با فرمول های خاص هستند،
    مثلا اگر ۴ لیتر روغن پایه را با X مقدار پلیمر و y مقدار ضدکف و N مقدار …. و … و… ترکیب کنیم روغن 10w40 SM بدست می آید،
    حالا جناب تعویض روغنی زحمت میکشه و نیم لیتر روغن بدون ادتیو و افزودنی های دیگه به این روغن اضافه میکنه و عملا تمام فرمول روغن را برهم میزنه و مطمئن باشید که دیگه اون روغن ۱۰W40 SM نیست!!!
    هم خودش حرام خورده و هم فرمول را به هم زده و کارخانه را زیر سؤال برده!!!
    دوستان مراقب باشید که درین مواقع اجازه ی اینکار را به فرد مغازه دار ندهید و راه بهتر اینه که اگر خودروی شما مثلا ۴.۵ لیتر روغن نیاز داره، بگید که گالن ۵ لیتری باز کنه ، تا هم ۴.۵ لیتر روغن مناسب داشته باشید و هم نیم لیتر را بگیرید و نگه دارید تا درصورت نیاز سرریز کنید و درصورت عدم نیاز، دفعه بعدی، گالن ۴لیتری از همان روغن را بگویید باز کند و نیم لیتر هم که از قبل برایتان باقی مانده را بریزد. دقت کنید که از همان روغن و با همان گرید باشد.
    اگر گالن ۵ لیتری ندارند و فقط ۴ لیتری دارند، بخواهید که از قوطی های ۱ لیتری همان روغن استفاده کنند نه از بشکه.
    و اگر ۱لیتری هم ندارند!!!!! که اکثرا ندارند!!!! دیگه باید اعتماد کنید به روغنی که باز میکنه یا قبلا باز کرده!!! که اگه قبلا باز کرده ، بازم اعتباری بهش نیست مگه اینکه نفر، آشنا یا دوست و یا مورد اعتماد باشه.
    به هرحال همیشه موارد ذکر شده را در خاطر داشته باشید و سعی کنید به جایی مراجعه کنید که درستکار و حتی الامکان آشنا باشد.
    برای خنده این بیت را مینویسم که میگه:
    من از بیگانگان ننالم هرگز
    که هرچه کرد با من ، آشنا کرد.

    با سپاس از همه کاسبان حلال خور و شما خوانندگان عزیز
    تا بعد …
    حق نگهدارتان

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. مجتبی

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه اطلاعات خوبی رو میخوام بر اساس تجربه در خدمت دوستان قرار بدم. اون دسته از دوستانی که خانواده پژو دارن و سلامت و نرمی ماشین براشون اهمیت قابل توجهی داره بهشون روغن توتال پیشنهاد میکنم. اگر خودرو شما 8سوپاپ هست مثل 405 یا پارس یا سمندو.. دو تا روغن پیشنهاد میکنم. برای 6ماه اول سال روغن 20/50 توتال (حتما حتما قوطیش فلزی باشه اگه اصل بودنش براتون مهمه) که به رنگ قرمز هستش. و برای 6ماه دوم که کمی افت دما داریم و هوا سرد هست برای بهتر کار کردن و راحت استارت خوردن توی سرما از روغن 10/40 توتال (اونهم حتما فلزی باشه با وکیوم پلاستیکی ارم هک شده شرکت توتال به رنگ آبی)استفاده کنید. و اما خودروهای 16سوپاپ نظیر 206 و خودروهای tu5 و ef7..این نوع خودروها برای 6ماه اول از روغن توتال 10/40 فلزی آبی رنگ استفاده کنند و 6ماه دوم ترجیحا روغن 5/40 توتال فلزی به رنگ قهوه ای رو استفاده کنند. روغن فوق العاده ای هست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. امیر

    ۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    روغن 20w50 لیکو مولی برای سمند xu7 چطوره? اگر پیشنهاد بهتری دارین لطفا بفرمایید.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  16. میلاد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ++++++++سلام برشما.من سمند ای اف سون مدل نودو پنج دارم .پایه گاز سوز .ایا باید روغنی مخصوص پایه گاز سوز بگیرم؟؟بهران سوپر پیشتاز یا توتالّ؟؟؟کدامشو بریزم؟؟؟؟؟؟؟!!!!لطفا راهنماییم کنین باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. ایلیا

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام در دفترچه ی اریزو۵ نوشته حجم روغن ۴ مثبت ومنفی نیم
    ولی بدون فیلتر ۵ لیت ریختم .ایا مشکلی داره .یا باید اضافی را خارج کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. اسماعیل

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من?بتازه گی در ماشین رانا از روغن توتال فلزی 20w50 استفاده کردم بنظر شما ایراد داره یا نه عوضش کنم به 10w40

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشید

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اضافه روغنی که ریختی باید تخلیه بشه در غیر اینصورت شمع ها چرب میشن. ماشین نفس کم میاره، خوب استارت نمیخوره…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. mh

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان .برای 405 مدل 88 سالای اول توتال میریختم .ولی الان چند ساله بهران سوپر پیشتاز 10/40 البته بعضی وقتام تابستونا 20/50.ماشین روغن کم نمیکنه بخار هم نمیشه روغنش.بدک نی . ولی بین این غلظتا و صدای موتور واقعا تفاوت وجود داره .برای فیلتر ها بخصوص صافی بنزین دیگه میخوام از ایساکو بگیرم چند وقت پیش پمپ بنزین سوزوند رله دوبلشم سوخت انژکتورشم شره میکرد صافی رو که عوض کردم وضعیتش افتضاح یود !!! سعی کنید زود عوض کنید .فیلتر روغنم با روغن تعویض کنید این فیلترا کلا زیاد اطمینانی بشون نیست !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. یاسر

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان بنده پراید 95 131 دارم ماهی سه چهار هزار کیلومتر میرم ۹۰% توی جاده هستم مسافرکشی نمیکنم.نمیدونم چه روغنی بریزم
    لطفا راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ارش

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان روغن ایرانی خوبه.
    ولی هر چه قدر پول بدی همون قدر آش میخوری
    توی ایرانی ها بهران سوپر پیشتاز
    توی خارجی آترود و توتال کاسترول

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. رضا

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سللم
    یه سوال دارم پژو پارس دوگانه دارم امروز روغن عوض کردم توتال 7000 سطح کیفی 10 w40 ریختم.آیا به موتورش آسیب میرسونه ؟؟یا مناسبه ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. یوسف

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه نیم لیترآب بره تویی روغن موتورماشین بایدچه کارکرد تازه روغن شوعوض کردم اما حالا این اتفاق افتاده باید روغنو کلا عوض کنم یانه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فورا تخلیه کن
      در موتور باز بذار یا با جریان هوای داغ داخلش رو خشک کن و دوباره روغن بریز. جریان هوای داغ پیدا نکردی روغن تصفیه شده بریز یه استارت بزن و بعد دو دقیقه ماشین خاموش کن و روغن تصفیه شده رو خالی کن و بعد روغن مورد نظر خودتو اضافه کن. حتما به اندازه باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. Sardar

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    دوستان در شرایط حال حاضر بازار برای ماشین زیر 150 میلیون بهترین روغن ها بهران هستن . بهران روغن تمام سنتتیک هم داره و کیفیتش هم خوبه . چون آدم نمی دونه کدوم روغن موتور خارجی اصله و کدوم تقلبی پس استفاده از بهران رانا یا سوپر پیشتاز عالیه . کسانی که بهران استفاده می کنند اکثرا راضی هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مهرداد

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    ماشین من سمند ef7 مدل 93 هست روغن رو در نمایندگی های مجاز ایران خودرو تعویض میکنم و معمولا مابین کیلومتر 6000 الی 7000 عوض میکنم اخیرا احساس میکنم صدای موتور بیشتر شده الخصوص موقعیکه کولر رو روشن میکنم صدا خیلی زیاده اما مال دوستم اینطوری نیست لذا فکر کردم از روغنش باشه و به دو سه تعویض روغنی مراحعه کرده ام که بهترین روغن رو چی پیشنهاد میکنید همشون روغن بهران 40 10 سوپرپیشتاز نیمه سنتیک رو پیشنهاد دادن و میگن روغن های ایساکویی به سفارش شرکت سپاهان هست و کیفیتش از بهران پایین تر هست . خواستم نظرات دوستان رو در این مورد بدونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. رضا

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، واسه 206 تیپ 3 بهران پیشتاز 10 هزار ریختم الان 6هزارتا رفتم میخوام عوضش کنم به نظرتون فوکس خوبه؟ تو دفترچش نوشته توتال،ولی خب توتال اصل که پیدا نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. علی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    روغن بهران پیشتاز ۲۰w-50
    با مشخصات API SJ cf/cf 4
    چند هزار کیلومتر باید رفت باهاش؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  28. علی

    ۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من mvm 315 دارم مدتی هستش که از روغن موتور بهران سوپر پیشتاز ۱۰w40 استفاده میکنم. مشکل خاصی برام به وجود نیومده. پیشنهاد تعویض روغنیم بود و به پیشنهادش اعتماد کردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. ابراهیم

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و درود
    من روغن موتوسل sm ۴ لیتری مشکیا میریزم تو ماشینم ۴۰۵ یگانه.یه لیترم اضافه داره .اونم اضافه میکنه ۵ لیتر واسه پژو زیاد نیست؟ بعد اینکه این روغن خوبه؟ قیمتش ۹۰ تومن هست.بیشترم واسه ال ۹۰ استفاده میشه.
    ممنونم پاسخ بدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. مازیار

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام و خسته نباشید
    پژو elxبا موتور XUM دارم. تا کنون از روغنهای 20-50 استفاده کردم بجز دو بار گذشته یکبار واگنر و الانک بهران فول سنتیک توش هست.
    هیچوقت روغن کم نمیکرد این بار تا شمال رفتم از راه کوهستانی و دنده خوری حدود نیم لیتر کم کرد.(سرعت نرمالم 110-120 )
    آیا روغن بهران سوپر پیشتاز نیم سینتیکبرای این موتور جواب میده یا چیز دیگردی مد نظرتون هست. ممنون میشم از لطفتون
    با تشکر مازیار
    من پ

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا