شرح سیستم دیسترونیک در جلوگیری از تصادف

سیستم های دیسترونیک و دیسترونیک پلاس مرسدس بنز به شما این اطمینان را می‌دهد که زمان رسیدن به خودروی جلویی را در هر لحظه می‌داند. رادار سیستم کروز کنترل تطبیقی مقدار سرعت مورد نیاز را محاسبه می‌کند. در صورتی که فاصله از اتومبیل جلویی کاهش یابد، پدال گاز هم تقلیل می‌یابد یا سیستم در صورت نیاز ترمزها را فعال می‌کند. در صورتی که از لحاظ شرایط ترافیکی مشکلی نباشد، سیستم به طور خودکار پدال گاز را به مکان اولیه خود قرار می‌دهد تا سرعت قبلی حاصل گردد.

Adaptive Cruise Control DISTRONIC PLUS
Adaptive Cruise Control DISTRONIC PLUS

فاصله زمانی می‌تواند بدون وقفه توسط اهرم‌های کنترلی کروز کنترل در محدوده 1 تا 2 ثانیه تنظیم شود. سیستم به‌طور خودکار از پدال گاز و ترمز استفاده می‌کند، ولی توانایی ندارد که در مقابل خودروهای ساکن عکس‌العمل نشان دهد. تأثیر بالقوه ترمزگیری به 30 درصد بیشترین نیروی ترمزی خودرو محدود می‌شود(نزدیک 40 درصد با سیستم دیسترونیک پلاس و 50 درصد با سیستم دیسترونیک پلاس همراه با دستیار فرمان). اگر قدرت ترمز که می‌تواند توسط DTR یا DTR+ اعمال شود کافی نباشد، به راننده به‌طور تصویری و آکوستیکی هشدار داده می‌شود.

کنترل پاسخ سیستم دیسترونیک توسط فاصله تا هدف مورد نظر تعیین می‌شود؛ که شامل زاویه فرمان و سرعت خودرو است.
سیستم DTR و DTR+ بر روی سرعت‌های خاصی کار می‌کند. ترافیک‌های تقاطعی توسط سیستم شناسایی نمی‌شود و شناسایی خودروی مقابل به‌طور کامل قابل اعتماد نیست. موانع ساکن می‌توانند برای این سیستم تنها هشدار در پی داشته باشد. از محدودیت‌های دیگر این سیستم می‌توان به عدم شناسایی کامل خودروها بر سر پیچ است که ممکن است ترمزها به‌طور غیرقابل انتظار گرفته شوند یا تأخیر در عمل کردن داشته باشند.

هرگونه بارش سنگین برف بر روی سنسورها و پوشیده شدن سطح مشبک رادیاتور ممکن است که سیستم دیسترونیک را از کار بیندازد. در این شرایط سیستم پیغام “سیستم در حال حاضر در دسترس نیست” می‌دهد. سیستم DRT+ می‌تواند در هنگام مجاورت با امواج رادیویی از مدار خارج شود. در این‌گونه موارد غیرفعال کردن دستی آن توصیه می‌شود. سیستم‌هایی که از تکنولوژی رادار استفاده می‌کنند مانند سیستم درهای اتوماتیک منازل، ممکن است در این سیستم خودروی شما اختلال وارد کنند.

distronic_plus

انواع سنسورهای مورد استفاده سیستم دیسترونیک/دیسترونیک پلاس

سنسور ARS 310 و ARS210 برای سیستم دیسترونیک
• برای ارسال امواج رادار در حد فاصله‌های طولانی به همراه واحد کنترل

ars210
ars310
سنسور ARS 310 و LRR3 برای سیستم دیسترونیک پلاس
• برای ارسال امواج رادار حد فواصل کوتاه و طولانی به همراه واحد کنترل

lrr3
محدوده شناسایی سیستم دیسترونیک پلاس با سنسور ARS310 برای ارسال امواج دوربرد و کوتاه برد در شکل زیر مشخص می‌باشد که اهداف نزدیک برد را در محدوده 30 متری، اهداف متوسط برد را در محدوده 60 متری و اهداف دوربرد را در محدوده 200 متری شناسایی می‌کند.
محدوده شناسایی سیستم دیسترونیک پلاس با سنسور LRR3 در شکل زیر مشخص می‌باشد که اهداف نزدیک برد را در محدوده 30 متری، اهداف متوسط برد را در محدوده 100 متری و اهداف دوربرد را در محدوده 200 متری شناسایی می‌کند.

S-Klasse (W221) 2008

سیستم PRE-SAFE

ایده ترمز PRE-SAFE از سوی مرسدس بنز توانایی راننده را در کاهش دادن تصادف از پشت سر به‌واسطه هشدارهای آکوستیکی و تصویری، افزایش می‌دهد. برای این کار از حس‌گرهایی مشابه دیسترونیک پلاس استفاده می‌کند. سیستم می‌تواند به‌طور خودکار به‌منظور کاهش تصادفات جاده‌ای ترمزگیری کند. اگر سیستم از فاصله مجاز تعریف‌شده تا خودروی جلویی تجاوز کرد، هشدار تصویری “فاصله” به مدت 3 ثانیه نمایش داده می‌شود. بعد از این هشدار “تصادف” در قدم اول بر روی صفحه نمایش نقش می‌بندد که تقریباً 2.6 ثانیه قبل از برخورد است. در ادامه اگر راننده پاسخی نداد سیستم به‌طور خودکار از 40 درصد توان ترمزی استفاده می‌کند که به‌عنوان دومین قدم در 1.6 ثانیه قبل برخورد خودرو اتفاق می‌افتد. در همین لحظه PRE-SAFE وارد عمل می‌شود. قسمتی از ترمزگیری ممکن است به‌وسیله حرکت فرمان یا عکس‌العمل راننده بر روی پدال ترمز باشد. اگر راننده دخالتی نکرد، سیستم ترمز اضطراری به‌عنوان سومین قدم مداخله را انجام می‌دهد که تقریباً 0.6 ثانیه قبل برخورد این اتفاق صورت می‌گیرد. در این موقع، سیستم توانایی جلوگیری از برخورد را ندارد، که تنها این مراحل شدت برخورد و تصادف را کاهش می‌دهد.

distronic_plus
در شرایطی که تصادف قریب‌الوقوع باشد، هشدارهای تصویری و آکوستیکی برای ترافیک‌های طولی و تقاطعی و همچنین افراد پیاده‌ای که در مسیر خودرو قرار دارند، راننده را هوشیار می‌کنند. هنگامی که عابر پیاده در مسیر خودرو شناسایی شد، سیستم ترمز اضطراری به‌طور کامل یا جزئی وارد عمل می‌شود. [دانلود ویدئو]

[jwplayer mediaid=”80919″]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

41 دیدگاه

  1. شاهین
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    آقای طهوری ممنون،مثل همیشه جالب و آموزنده بود.
    دوستان آیا کمپانی های دیگری هم از این سیستم یا مشابهش استفاده میکنن؟ من ولوو رو میدونم با BMW.از بقیه چندان اطلاعی ندارم.ممنون میشم اگه بگید.

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      شاهین حالا که داری سرچ می کنی اینو هم سرچ کن!!!!!
      (((84.5mm*92.8mm)))

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3142 دیدگاه) ,

        داداش فکر کنم مقایسه ی بین فراری FF و لامبورگینی آونتادور هستش.درسته؟
        راستی فردا حتما یه سر به سایت بزن.

        پاسخ
        1. carbonado aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          در خدمتم!!!!!
          این همه فراری هست بعد یهو بند کردی به ff!!!!!!!

        2. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          آخه سرچ که کردم FF رو آورد.

        3. carbonado aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          کدوم یکی مال FF بود؟؟؟؟؟

        4. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          سرچ کردم اینارو آورد
          ★Ferrari FF★
          4907mm
          1953mm
          1379mm
          2990mm

          ★Lamborghini Aventador LP700★

          4780mm
          2030mm
          1136mm
          2700mm

        5. carbonado aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          اینا که اندازه ی ماشین هست!!!!!! من منظورم یه چیز دیگست!!!!!!!!!!!

        6. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          غیر از این چیزی نفهمیدم.فردا با دیدن اون چیزی بهت قولش رو داده بودم خودت بگو داداش. 😉

        7. خاوری
          سوابق: (1104 دیدگاه) ,

          کورس پیستون یا اندازه یه قطعه موتوری نیست ؟ ها کربونادوجان

        8. carbonado aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          یکم نزدیک شدی ولی برای کدوم ماشین ها؟؟؟؟؟

    2. فرید
      سوابق: (788 دیدگاه) ,

      بله…لکسوس خیلی وقته از این دوتا سیستم داره استفاده میکنه…به نام pcs و راداری که روی ماشیناش هست…

      پاسخ
    3. meysam
      سوابق: (400 دیدگاه) ,

      این سیستم تو ایران هیچ کاربردی نداره. چون همه دائم میپیچن جلوت، اونوقت یا هنگ میکنه یا باعث میشه با سرعت 10 km به مسیرت ادامه بدی.

      پاسخ
      1. ASTON MARTin
        سوابق: (830 دیدگاه) ,

        گل گفتی :))
        اینجا پا باید توی هزارم ثانیه ها از ترمز به گاز تغییر مکان بده

        پاسخ
  2. datsun
    سوابق: (595 دیدگاه) ,

    مرسدس كارش درسته.
    مرسدس هميشه يه نو آوري دور از تصور داره، كه بعد از مدتي ميشه آبشن بقيه خودروسازها

    پاسخ
    1. Ahmad..F12
      سوابق: (2517 دیدگاه) ,

      دقیقاً..
      و هنوز تکنولوژی هاش تو راهه
      ینی این روند همچنان ادامه داره

      پاسخ
  3. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    الان بچه ها سیستم کروز کنترل تطبیقی و این چه فرقی دارن؟؟

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      داداش صادق توی این سیستم فکر کنم اول هشدار میده بعد وارد فاز عملیاتی میشه و خودش ماشین رو متوقف میکنه.این سیستم Pre safe علاوه بر اون وقتی تشخیص بده وقوع تصادف قطعیه،کمربندهارو محکم میکنه،سانروف رو میبنده،پشت سری هارو استاندارد میکنه و…

      پاسخ
      1. حسين
        سوابق: (1172 دیدگاه) ,

        آخه شاهين جون اينجا كه نوشته ماشين كاملا متوقف نميشه و فقط شدت تصادف كم ميشه!!!

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          حسین جون من چند سال پیش تو مجله مقایسه ی همین سیستم هارو توی بنز و BMW و ولوو خوندم.اونجا موانع مصنوعی گذاشته بودن و عکس العمل خودروهارو بررسی میکردن.فکر کنم بنز اول شد،ولوو دوم و BMW سوم.
          اونجا فکر کنم ماشین به طور کامل متوقف میشد.توی سرعت های کم فکر کنم ماشین رو متوقف میکنه.

        2. حسين
          سوابق: (1172 دیدگاه) ,

          شاهين جان فكر كنم او مقايسه رو خونده باش. مال خيلي وقت پيش بود، نه؟
          من حدس ميزنم اين سيستم از يه سرعتي به پايين ديگه كار نميكنه و براي توقف ماشين در سرعت هاي پايين مثلا در ترافيك يه سيستم ديگه وارد عمل ميشه!!
          به نظرم اينجا جا داره بگم ب ام و در بسياري از سيستم هاش بجاي رادار از دوربين استفاده كرده (شايدم بزودي استفاده خواهد كرد) و معتقده دوربين، ضعف هاي رادار رو نداره

        3. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          آره مال چند سال پیش بود.فکر کنم تا سرعت 30 یا 40 بود که ماشین رو متوقف میکرد.

        4. صادق
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          شاهین و حسین جان

          ممنون از هر دوی شما، یه چیزایی دستگیرم شد

        5. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          مخلصم داداش

        6. خاوری
          سوابق: (1104 دیدگاه) ,

          این مطلب که شاهین جون میگن رو من تو مجله ماشین خوندم..مقایسه میان بی ام دبلیو سری 7، مرسدس E classو وولوو (فک کنم شاسی بلنداش)بود..خیلی مقاله جالبیه

        7. Ahmad..F12
          سوابق: (2517 دیدگاه) ,

          نه حسین جان کامل ماشینو متوقف میکنه
          من حتی میتونم از مرسدس آکتروس مطلبی رو همراه با ویدئو بزارم ببینی چطور اون غول سنگین وزن خودشو چند متر قبل از از مانع متوقف میکنه
          واقعاً که جالبه

        8. حسين
          سوابق: (3 دیدگاه) ,

          ممنون از همه ي دوستان. من اينجوري فهميدم كه اين سيستم تا يه سرعتي توان متوقف كردن ماشينو داره و از اون سرعت به بعد فقط از شدت خسارت كم ميكنه. يه سيستم ديگه هم هست براي سرعتهاي خيلي كم و حركت توي ترافيك شهري كه كاملا اتوماتيكه و هي هشدار نميده. يه جورايي رانندگي خودكاره

  4. حسين
    سوابق: (1172 دیدگاه) ,

    درود. يعني هيچ سيستمي وجود نداره كه كاملا ماشينو متوقف كنه؟ حتما هست! دوستان عزيز اگر كسي ميدونه اين سيستم چيه و چجوري كار ميكنه و اينكه سيستم كروز كنترل انطباقي چه فرقي با اين داره و … ما رو از جهل به سوي علم هدايت كنه. ممنون

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      حسین جان تا جایی که من میدونم همین سیستم تا سرعت خاصی که دقیق یادم نیست خودرو رو کاملا متوقف میکنه.

      پاسخ
      1. عدنان
        سوابق: (17 دیدگاه) ,

        پیکان من هم داری این سیستمه ،ولی نیمه اتوماتیکه اول بوق مزنه اگه جواب نداد فوش می دمه …………… …….

        پاسخ
      2. احسان آرسنالی
        سوابق: (1108 دیدگاه) ,

        شاهین تو جنیسس نسل جدید 2015 تو سرعت زیر 80 کامل متوقف میکنه

        پاسخ
  5. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    ممنون آقای طهوری
    این تکنولوژی خیلی در مسافرت به درد می خوره رانندگی رو خیلی راحتر میکنه
    خیلی تکنولوژی باحالیه
    باید منتظر موند تا ضعف های این تکنولوژی در آینده برطرف بشه
    مرسدس نماد تکنولوژی در جهان

    پاسخ
  6. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    چند روز پیش با فقط یک اشتباه 295 انسان بیگناه از بین رفتند
    این اتفاق میتونست برای هرکدام از ما بیوفته
    فردا در هلند عزای عمومی اعلام شده
    برای شادی روح کشته شدگان این حادثه فاتحه بخونیم

    پاسخ
  7. دادا
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    آقا هرو ضمن ادای احترام به همه کشته شدگان.تو هم داستان داری…مافاتحه بخونیم برای اونا.که اصلا اکثرشون تو رو قبول ندارن وهم کیشت نیستن…چرا به کشته های هم کیشان وهمسایه هات نمیگی فاتحه بخونیم…شرمنده.قلب رئوف برا همه باید باشه نه یه عده از کشورای خاص.راستی کله های متلاشی دختران موصلی وفلسطینی وسربریده ی بچه ی سوری رو دیدی…ای کاش بنز یکی از سردمداران تکنولوژی برتر تفنگی میساخت که وقتی لوله اش طرف بچه یی گرفته میشد خودبخود غیرفعال میشد…اگه میشد دیگه بچه یی متلاشی شده نداشتیم.باورکن تخیلی نمیگم.اگه بنز میخواست ونفعش بود احتمال زیاد انجام میداد ومیشد…

    پاسخ
    1. hero
      سوابق: (593 دیدگاه) ,

      اولا بخاطر داشتن چنین افکاری خیلی برات متاسفم!
      دوم اینکه میخواستم بصورت فنی جوابتو بدم ولی میبینم باید جواب کسی بدم که حتی اسم منو بلد نیست درست تلفظ کنه! فعلا شما اندر خم یک کوچه ای!

      پاسخ
  8. احمدرضا فقط آلمان فقط بنز
    سوابق: (394 دیدگاه) ,

    یه تبلیغی چند سال پیش دیدم از بنز یه مردی داش رانندگی بعد داشت با سرعت به سمت جاده تحت تعمیر میرفت یه دره بود بعد میدونست که میمیره بعد عزراعیل اومد کنارش گفت تو داری میمیری بعد یه دفعه ماشین وایساد (همین سیستم عمل کرد) بعد مرده به عزراعیل گفت متاسفم نه تا وقتی سوار مرسدس بنزم

    پاسخ
  9. فرزین
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    واقعا ممنون از این برنامه خوب و آموزنده!!

    پاسخ
  10. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    ممنون اقای طهوری بسیار اموزنده بود
    از نویسندگان سایت تقاضا دارم از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنند
    مطالبی در مورد تکنولوژی های جدید و نحوه کارشون

    پاسخ
  11. ASTON MARTin
    سوابق: (830 دیدگاه) ,

    باید تبریک و تسلیت گفت
    چون از یه طرف تقریبا نیمی از کار رو به رایانه میسپاریم که این باعث یعنی خداحافظ رانندگی کلاسیک
    و از یه طرفم شاهد ورود به یه عصر نوینیم

    پاسخ
  12. محد صادق
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    لطفا منابع این مقاله رو برای تحقیقات بیشتر ذکر کنید.با تشکر

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.