علائم روی تایر چه چیزی به ما می گویند؟

هیچ گونه شکی وجود ندارد یکی از المان‌های مهم یک خودروی مناسب انتخاب لاستیک صحیح برای آن است. نوع لاستیک ممکن است در اتوبان‌ها و جاده‌های شهری متفاوت باشد. یقیناً دوست داران خودرو فرق بین لاستیک زمستانی و تابستانی را متوجه می‌شوند ولی احتمال زیاد، خیلی از رانندگان از علائم روی لاستیک سر در نمی‌آورند. در ادامه به بررسی علائم و نشانه‌های روی لاستیک می‌پردازیم.

Tires
اول از همه، نام سازنده یا برند تایر معمولاً بزرگ‌ترین نشانه روی تایر است که در درست در وسط قرار دارد.
در مرحله بعدی اندازه تایر، سرعت مجاز و میزان بارگذاری روی آن است. مانند ZR 20 Extra load 40/295
نحوه کارکرد تایر از دیگر مشخصاتی است که روی لاستیک حک می‌کنند مانند Tubeless یا Radial بودن آن. تایرهای رادیال امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد چون صلبیت نسبتاً بالایی دارند و فرمان پذیری مناسبی در جاده‌های مختلف به خودرو می‌دهد. لاستیک های تیوب لس به ما می‌گوید که تایر ما نیازی به تیوب داخلی نمی‌باشد که این امکان باعث ایمنی بیشتر در سرعت‌های زیاد و عملکرد مناسب‌تر هنگام شتاب گیری و ترمز گیری می‌شود.

all tire logos combined smaller
بیشترین بار مجاز و بیشترین فشار لاستیک معمولاً در لبه داخلی تایرها نوشته می‌شود. مانند kg1060max load، max inflation 330 kpa. آشکارا مشخص است این دو مشخصه با توجه به نوع تایر و ابعاد تایر با هم متمایز است.
ممکن است بر روی لاستیک خود DOT HWJM N5H8 ببینید که نشان دهنده سازمان حمل و نقل آمریکای شمالی است. اساساً این شماره‌ها به شما می‌گوید که این لاستیک در کدام شهر ساخته شده است.
علاوه بر علامت‌ها و شماره‌ها ممکن است نام کشوری که این لاستیک ساخته شده است مستقیماً بر روی آن حک شود. ممکن است یک سری هشداری‌های ایمنی نظیر دمای کار را بر روی آن حک کرده باشد.

tire size
حالا برمی گردیم به ابعاد تایر، هر کدام از اعداد در واقع از مشخصات تایر مانند پهنا، ارتفاع و سرعت دورانی می‌باشد. با توجه به شکل گروه سه رقمی شماره‌ها مانند 295 بیانگر پهنای تایر بر حسب میلی‌متر است. شماره دو رقمی بعدی مانند 40 نشانگر ارتفاع دیواره لاستیک است که معمولاً به صورت درصدی از پهنا نمایش می‌دهند، در اینجا یعنی 40 درصد 295 میلی‌متر که برابر 118 میلی‌متر است. حرف بعدی ZR است که معمولاً برای تایرهای با سرعت بالا استفاده می‌شود. Z یعنی شما مجاز خواهید بود که با سرعت بیشتر از 149 مایل بر ساعت (240 کیلومتر بر ساعت) حرکت کنید و R یعنی این لاستیک رادیال است. شماره دو رقمی آخری هم نمایانگر قطر رینگ می‌باشد.
باید اضافه شود که شما ممکن است در کنار شماره رو رقمی حرف‌های دیگر هم ببینید که بیانگر بیشترین سرعت مجاز است.
M-130km/h
N- 140 km/h
P- 150 km/h
Q- 160km/h
R- 170 km/h
S- 180 km/h
T-190km/h
U- 200km/h
H-210 km/h
V- 240 km/h
W- 270 km/h
Y- 300 km/h

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

75 دیدگاه

  1. BMW
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    دمت گرم پدال خیلی مفید بود
    استفاده کردیم

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      330 کیلومتر هم میشه z . ولی یه سوال لاستیک هایی که سرعت بالای 400 رو می رن با چه حرف انگلیسی ای نشان می دهند؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
      1. سینا
        سوابق: (213 دیدگاه) ,

        carbonado جون هر وقت ماشینشو خریدی، حرف رو لاستیکشو خودم بهت میگم. الکی استرس نداشته باش …

        پاسخ
        1. carbonado aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          شما دعا کن بخرم . می دم یه دوری هم شما باهاش بزنی!!!!!!!!!

        2. سینا
          سوابق: (213 دیدگاه) ,

          باشه ولی به شرط اینکه اون موقع هم یادت باشه ها! نری دیگه پشت سرتم نیگا نکنی!!

        3. cartel
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          این کنجکاوی ، سوال بدی نیست.

      2. نخود آش
        سوابق: (275 دیدگاه) ,

        نیازی نیست سرعت بالای 400 با حروف نشون داده بشه قیمتش تعیین کننده است. لاستیک بوگاتی گرند اسپورت 60 هزار دلار قیمتشه. عرضش هم 365 هست.

        پاسخ
    2. carbonado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      آقای علی طهوری دستت درد نکنه خیلی عالی داری عمل می کنی . همین جوری ادامه بدید تا سطح علمی کاربران پدال بالا بره . موفق و سربلند باشید!!!!!!!

      پاسخ
    3. کیانوش
      سوابق: (286 دیدگاه) ,

      دستتون درد نکنه ولی این مطلب تکراری بودا !!! نبود؟؟

      پاسخ
    4. سجاد
      سوابق: (33 دیدگاه) ,

      ببخشید که پاسخو زدم اما مهم بود! یه مهمممشو جا انداختید بگی یعنی تاریخ انقضا لاستیک

      پاسخ
    5. آرش
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      عدد مربوط به سرعت تایر ماشین من T هست (رودستون N6000) یعنی ماکزیمم 118 مایل یا 190 کیلومتر بر ساعت، من قبل اینکه این موضوعو بدونم بارها باهاش 240 تا هم رفتم. کسی میدونه دقیقا چه مشکلی ممکنه به وجود بیاد؟

      پاسخ
      1. محمد
        سوابق: (6 دیدگاه) ,

        میترکه و خدایی نکرده به مقصد نمیرسی !!!

        پاسخ
      2. رضا
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        امکان داره قبض جریمه 400 تومنی بیاد درب خونتون. مشکلش همینه فقط

        پاسخ
  2. مهدی
    سوابق: (627 دیدگاه) ,

    دورود به دوستان
    یه سوال
    اینکه میگن رینگ و لاستیک پهن (سایز) زیر ماشین میندازید باعث میشه به ماشینتون آسیب بزنید چیه؟
    سپاسگذارم
    مهدی

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (627 دیدگاه) ,

      ببخشید سوالم رو ادامه میدم
      در مورد روغن موتور و تاثیر اون بر روی موتور و …… توضیح بدید
      یه نکته فرقی بین روغن موتورهای داخلی با خارجی هست؟
      سپاسگذارم
      مهدی

      پاسخ
      1. carbonado aventador
        سوابق: (3638 دیدگاه) ,

        پدال یه پست گذاشته بود که : (روغن موتور را جدی بگیرید) . اینو در پدال سرچ کنی به جواب می رسی!!!!!!!!

        پاسخ
      2. امیر
        سوابق: (61 دیدگاه) ,

        آقا مهدی من معذرت می خوام ولی سپاس گزار اینطوری درسته. ببخشید.

        پاسخ
    2. carbonado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      یکی از مشکلاتش فرسایش بیشتر نسبت به لاستیک های معمولی است . دوم اینکه اصطکاک بیشتری با جاده داره که باعش می شه مصرف بنزین بره بالا و بقیه اش رو درست نمی دونم که صحیح هست یا غلط!!!!!!!

      پاسخ
      1. مهدی
        سوابق: (627 دیدگاه) ,

        سلام carbonado aventador عزیز
        ممنون از پاسخگویی شما
        سپاسگذارم
        مهدی

        پاسخ
        1. carbonado aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          تصحیح می کنم . (باعث می شه) آقای توفیقی گفت هوای تبریز سرده و من به خاطر لرزش دست اشتباه نوشتم . حالا منم می گم اینقدر که آلاینده در هوا است و از سوزش چشمم باز نمی شه اشتباه نوشتم!!!!!!!!!!

    3. fleetwood
      سوابق: (278 دیدگاه) ,

      لاستیک پهن بیشترین آسیب به ماشین را در چرخهای جلو میزنه ، این آسیبها وقتی بیشتر میشه که علاوه بر رینگ و لاستیک پهن ارتفاع ماشین را با بریدن کمک فنر ها و فنرها کم کنیم ، اولین مشکل اینه که فرمون ماشین سفت میشه و بعد از 40 هزار کیلومتر پمپ هیدرولیک خراب میشه ، جلو بندی ماشین به صدا میافته و برای پژو پارس هر 20 هزار کیلومتر تقریبا 100 هزار تومن خرج جلوبندی میکنم، ترمز ها برای این رینگ و لاستیک های پهن ضعیف هستند و شتاب ماشین هم کم شده و کلیومتر شمار هم عدد صحیح را نشون نمیده و هزینه تعویض لاستیکهای پهن نسبت به لاستیکهای معمولی خیلی بیشتره

      پاسخ
  3. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    بهترین تایر ساز دنیا از نظر شما:
    گودیرِ امریکا + +
    میشیلنِ فرانسه – –
    ^__^

    پاسخ
    1. احسان1
      سوابق: (115 دیدگاه) ,

      وقتی هیچ کدومش گیر نمیاد برای ما چه فرقی میکنه اگر اگر گیر بیاد تاریخ مصرفش گذشته مال سال 2002 تا 2004

      پاسخ
      1. عرفان
        سوابق: (28 دیدگاه) ,

        دوست عزیز بنده توی بازار لاستیک هستم و تقریبا تمام برند هایی که در بالا هست جدید ترین مدل هاش هست در ایران فراوون … دوست عزیز چقدر طرز فکر ما کهنه مونده دیگه گذشت اون زمانی که چیزی در فرنگ بود و در ایران پیدا نمیشد الان تقریبا هرچیزی هرجای دنیا باشه رو میتونیم در ایران هم ببینم و داشته باشیم البته جیپ پر پول لازمشه…

        پاسخ
        1. احسان1
          سوابق: (115 دیدگاه) ,

          عرفان خان چیزی که داریم میبینیم خلاف گفته های شما رو نشون میده ما که هرجا گشتیم نبود هی میگفتن میشلین اروپایی عمرا گیر بیا گودیر امریکایی تحریمیم دیگه شمارو نمیدونم شاید با بچه های بالا نسبت دارین

        2. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود.

          عرفان جان از بس که دروغ و دقل زیاد شده ادم نمیدونه

          حرف چه کسی رو باور کنه.البته جسارت نباشه ها، من

          منظورم شما نیستی.منظورم بازار لاستیک فروش های

          خیابان چراغ برق و میدان شوش است.

          اگر شما در این بازار هستی بگو تا از شما خرید کنیم.

          باز فکر کنم شما با اعتماد تر از بقیه باشید.

          البته با قیمت مناسب.

          ((( ایران و المان )))

    2. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      اول از همه تشکر میکنم از اقای طهوری بابت مطالب خوبشون.

      دوم اینکه من لاستیک کنتیننتال رو بیشتر از همه قبول دارم.حتی اگه اول

      نباشه.

      ((( ایران و المان *)))

      پاسخ
  4. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    میشیلن فرانسه بهتره
    بعد پیرلی ایتالیا
    بعد تویو ژاپن
    اکثر ماشینهای سوپر اسپرت و سریع از تایرهای این کارخانه ها استفاده می کنن.
    گودیر منحصر به ماشینهای آمریکاییه

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      توفیقی میخواستم از الفاظ رکیک استفاده کنماااا
      مرسدس بنز اس کلاس بنز اس ا اس ، بی ام و سری 7 و … بسیاری از ماشین های آلمان از گودیر استفادهد میکنن!باورت نمیشه عکس تک تکشون رو دارم.آثودی آ8 هم از گودیر استفده میکنن.
      میشیلن روی بیشتر محصولات فورد هست.پیکاپ ها هم امثرا بریجستون و گود یره.

      پاسخ
  5. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    کانتیننتال هم روی پیکاپ هایی بیشتر هست که محور عقبشون 4 چرخه.
    بی اف گد ریچ میشیلن و گود یر هم واسه هواپیمما میزنن.

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      ببخشید اشتباه شد.شرکت مادر بی اف گود ریچ که اسمش گود ریچه(شرکت مادر منحل شده و اسمش عوض شده)یه زیر مجموعه دیگه داره که واسه هواپیما میزنه. اکثر لاستیک هواپیما های زیر ساخت گود ریچه 🙂 (از بچگی اسم تمام تایر ساز هارو بلد بودم 😀 )
      Boeing 737
      Boeing 747-400
      Boeing 757-200
      Boeing 767
      Boeing 777
      Boeing 787
      Airbus A320 series
      Airbus A330/A340
      Airbus A350
      Airbus A380
      (عشق است)F-14 Tomcat
      F-15 Eagle
      F-16 Fighting Falcon

      پاسخ
  6. احسان1
    سوابق: (115 دیدگاه) ,

    یک سوال میگن هرچی لاستیک نرم تر باشه مثل لاستیکهای کره ای زودتر اج صاف میکنه خواستم بدونم راسته یا شایعه ی برا اینکه لاستیکها همه یک کیلومتر مشخصی کارخانه زده مثلا کومهو 90 هزار تویو هم 90 هزار رودستون 70 هزار لاستیکهای ایرانیم که 40 هزار داره تا 60 هزار

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      تا اونجایی که من می دونم نرمی لاستیک در نرمی فرمان و جذب ضربه بهتر عمل می کنه و همچنین چسبندگی بهتر ولی صاف شدن عاج رو نمی دونم اگه کسی می دونه با ما هم بگه تا یاد بگیریم!!!!!!!!

      پاسخ
  7. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    ممنون آقای طهوری.اتفاقا همیشه برام سوال بود این اعداد روی لاستیک مربوط به چیه.

    پاسخ
  8. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    زیگما من باید از الفاظ رکیک استفاده کنم یا تو.
    من نگفتم خودروهای سوپر لوکس یا لوکس یا سدان.
    گفتم سوپر اسپرت.مثل بوگاتی که تایرهاش میشیلن هست.
    یا فراری که پیرلی استفاده میکنه هم تو فرمول 1 هم تو محصولات جاده ای

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      بذار یه پاسخ بلند برات بذارم.اولا اس ال اس یه سوپر اسپورته.
      دوما.شما متاسفانه یا دروغ میگی(از استفاده از این کلمه عذر خواهی میکنم) یا نا دانسته حرفی رو میزنی.
      در مورد کوروت اطلاعات غلط دادی.
      در مورد گود یر همین طور.(بازار اصلی گود یر خودرو های غیر امریکایی هست)
      همین طور درباره حداکثر سرعت محصولات سری m ب ام و
      و چند تا دروغ یا اشتباه دیگه
      ازت خواهش میکنم.تمنا میکنم بدون اطلاع حرفی نزن یا دروغ نگو.
      متاسفم

      پاسخ
  9. فرهاد
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    تاریخ تولید لاستیک را از کجا میشه فهمید؟

    پاسخ
    1. احسان1
      سوابق: (115 دیدگاه) ,

      در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولید ان است.این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است.دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم اخر سال تولید را نشان می دهد.
      فرضا درج عدد 2106بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در بیست و یکمین هفته سال 2006 تولید شده است.اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال 2000 می باشد.

      پاسخ
  10. تصویر پروفایل علی طهوری
    علی طهوری
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    دوستان عزیز خواهشا مسائلی مثل اینکه کدوم کشور اول ساخته، آلمان بهتره یا امریکا یا چیزی شبیه اینو بی خیال شید.!!!
    بابا الان مشکل ما این نیست که کدوم کشور بهتر یا بدتره.
    بیایین سر مسائل فنی و علمیش بحث کنیم.
    البته کشور های جهان سومی مثل ما همیشه باید حسرت کارهای دیگران رو بخوریم و ادعا کنیم که من میدونم فلان کشور چه قدر پیشرفته هست و …
    بیایید دست به کار بشیم و از نیرو و توان خودمون استفاده کنیم و پیشرفت کنیم. میدونم سرعت حرکت ما مثل سرعت حرکت لاک پشت و اونا مثل خرگوشن.
    ولی اگه خودمون همت نکنیم چیزی رو نمی تونیم درست کنیم.
    ببخشید که طولانی شد. بیشتر از یه کمی هم خارج بحث بود.
    به نظرم نیاز بود که ذکر کنم.

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      اگه اونایی که مدیر این لگن ساز ها هستند یکم از فهم و درک شما و جوان هایی با استعدادی که کم هم نیستند یکم بهره می بردند قطعا جایگاهمون در صنعت خودرو سازی خیلی بالاتر از الان بود!!!!!!!!!

      پاسخ
    2. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      من هم دقیقا دارم همین کارو میکنم!
      راستی.سرعت حرکت ما مثل لاکپشت نیست.لاک پشت حداقل با سرعت کم میره جلو.ولی رشد اقتصادی ما الان منفیه!یعنی ….

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل علی طهوری
        علی طهوری
        سوابق: (14 دیدگاه) ,

        میدونم که تا حالا اینقدر هم منفی نبوده…(تو بدترین شرایطیم)
        اینم میدونم که خیلی از مشکلات دیگه ای هست.
        ولی حداقل نیمه پر لیوان رو همیشه نگاه می کنم. چون اگه همش به نیمه خالی نگاه کنم دیگه امیدی برای زندگی نمیمونه واقعا.!

        پاسخ
  11. امیر
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    علی طهوری +++++++++++++++++++++++++++++++++

    پاسخ
  12. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    با تشکر از مطالب آموزنده پدال
    میخواستم به دوستان بگم هر مدل لاستیکی میخواین
    بخرین خوبه فقط چینی نباشه

    پاسخ
  13. masoud v12
    سوابق: (134 دیدگاه) ,

    بهترين تاير براي ماشين تاير پدال هستش كه نمونه اش رو در بالا ميبينيد!!!!!

    پاسخ
  14. بهزاد
    سوابق: (759 دیدگاه) ,

    جناب زیگما.
    هر خودروسازی با توجه به بازار و منطقه ی فروشش اقدام به تهیه ی تایر متناسب با اون منطقه میکنه و معمولا در حالت استاندارد از تایرهای با عملکرد معمولی استفاده میکنن و تایرهای پریمیوم در حالت سفارشی قرار داره مثل میشلین پایلوت و پیرلی p zero و…
    شرکت بنز با چندین کمپانی از قبیل پیرلی و میشلین و دانلوپ و پیرلی و گودیر و کنتیننتال و… همکاری میکنه و هیچ شرکتی وجود نداره که فقط با یک تایرساز قرارداد بسته باشه ولی اگر ملاک بازار اروپا باشه شرکتهای گودیر و میشلین و کنتیننتال و پیرلی سهم عمده ی این منطقه رو دارن ولی متاسفانه با ورود تایرهای ارزانتر از خاور دور در این چند سال اخیر کم کم از سهمشون کاسته شده(تایرسازان ژاپنی و کره و تایوان و هند).
    در سالهای قبل و دهه ی 2000 میلادی در مسابقات قوانینی بود که به تایرسازان اجازه ی رقابت رو میداد و مثل الان در انحصار نبود مثل فرمول 1 و MOTOGP و… و اگر اون رقابتها رو به یاد داشته باشید 2 شرکت بریجستون و میشلین حضور گسترده ای داشتند و در بیشتر مواقع در فرمول 1 و MOTOGP این بریجستون بود که بر رقیبش برتری داشت! و اگر به فرمول برگرده میتونه این پیرلی رو ضربه فنی کنه…(پوتنزا)

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      آره .بریجستون که سرور اس یو وی هاست….

      پاسخ
  15. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    تایر یعنی کویر تایر ساخت اردبیل هاهاها

    پاسخ
  16. jalal
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    با این خودرو سازی های که ما داریم فقط میشه به یک دهم لیوان اعتماد کرد بقیه اش پوچه .

    پاسخ
  17. حسن محمدی از کرمان
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام
    سوال تخصصی؟
    در محاسبه کردن سیستم انتقال خودرو تبدیل کردن واحدهای in بهmm یا به عکس در انواع لاستیک چگونه است. ممنون از راهنمایتون%

    پاسخ
    1. amir hosein
      سوابق: (56 دیدگاه) ,

      برای تبدیل واحد اینچ به میلی متر باید عدد مورد نظر رو که به اینچ هست ضرب در 25.4 کنیم یعنی 15 اینچ برابر است با 381 میلی متر 15×25.4=381 و برای تبدیل میلیمتر به اینچ باید 381 میلی متر رو ضرب در 0.039370079 کنیم که میشه (381 ×0.039370079=15 اینچ)

      پاسخ
  18. محسن هوشیار
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من خودم لاستیک فروش هستم هر سوالی داشتید در خدمتم.

    پاسخ
  19. مسعود
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام.لاستيکي داريم با سايز
    20~65~17.5 اونوقت با فرمول مربوطه چطوري ميشه قد کامل لاستيک رو محاسبه کرد؟

    پاسخ
    1. amir hosein
      سوابق: (56 دیدگاه) ,

      مسعود جان اگه بخوایم محیط کامل لاستیک رو حساب کنیم اول باید پهنای لاستیک رو در فاق لاستیک ضریب کنیم و تقسیم بر 100 کنیم یعنی 175×68÷100=113.75بعدش باید ضریب در 2 کنیم 113.75×2=113.75 حالا باید قطر رینگ رو از اینچ به متر تبدیل کنیم یعنی 20×0.0254= که میشه 0.508 متر الان باید 113.75 رو از میلی متر به متر تبدیل کنیم که میشه 0.11375 حالا این دود عدد رو با هم جمع میکنیم 0.11375+ 0.508 که حاصل میشه 0.62175 که اگر ضرب در عدد پی بشه (0.62175×3.141=1.95291675) حاصل میشه محیط کامل چرخ یعنی 1.952 متر

      پاسخ
  20. مسعود
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اضافه کنم که نماينده کوير تاير هستم و کارخانه لاستيک کوير در شهر بيرجند است.بجز يک يا دو سايز بقيه سايز هاي توليدي شرکت با کيفيت خوب توليد ميشه.

    پاسخ
  21. علي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    بر روی تایر های بارز ارقامی نظیر 300 ، 400 یا 600 نوشته شده که مربوط به گل تایر است این ارقام چه مفهومی دارند. مثلا 600 نسبت به 300 چه برتری دارد؟

    پاسخ
  22. مهران
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با تشکر از آقای طهوری
    بحث لاستیک شد,نکته فنی و مفیدی که به ذهنم رسید در رابطه با فشار باد لاستیک رو اینجا خدمت دوستان عرض میکنم
    همیشه برای تنظیم باد لاستیک سعی کنید زمانی اینکار رو انجام بدین که لاستیک خنک باشه.ما اغلب عادت داریم زمانی که توی جاده میریم و بعد از پیمودن یه مسافت طولانی به آپاراتیها یا تعویض روغنیهای کنار جاده مراجعه کرده و ازشون میخایم باد لاستیک رو تنظیم کنن.دوستان دقت داشته باشین که بعد از طی مسافت جاده ای معمولا لاستیکها داغ میشن و فشار باد درون لاستیک بالا میره.سرویس کار هم بدون درنظر گرفتن این مورد فشار باد رو کم میکنه درحالیکه این بالا نشان داده شدن فشار باد لاستیک ممکنه همه یا مقداریش کاذب باشه.پس ترجیحا سعی کنین فشار باد درون لاستیک رو در شرایط دمای معمول لاستیک اندازه گیری کنین

    پاسخ
  23. ابوالفضل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    590-13 یعنی چه چه مشابهتی با سایز لاستیک بقیه شرکتها دارد میتونیم 175/70/13 راجایگزین کنیم برای عقب وانت پیکان

    پاسخ
  24. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    بریج استون برای اس یو وی
    میشیلن برای سواری

    پاسخ
  25. کریم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام
    دوستان من یه آزرا دارم و میخام لاستیک برند دانلوپ سری sport maxx بخرم که روش نوشتهzr17 / 55/235. ( از راست به چپ). هرجا سرچ کردم معنی zr رو نمیتونم پیدا کنم. معمولا فقط یه حرف R میزنن این قسمت که علامت اختصاریه رادیاله. اگه کسی میدونه راهنماییم کنه لطفا.

    پاسخ
    1. Hamid
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دوست عزیز zr به معنی بالاترین درجه تحمل سرعت بر روی لاستیک ها درج میشه.
      از حرف aتاz هستش که zr یعنی قوی ترین مدل برای سرعت

      پاسخ
  26. محمد رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت دوستان
    بنده یه پارس سال بنزینی ثبت نام کردم که تو این هفته قراره بهم تحویل بدن و هنوز نمیدونم مدل لاستیکش چیه
    بعضی ها میگن اگه لاستیکت چینی بود حتما عوضش کن.بعضی دیگه میگن کیفیت ساخت لاستیک های چینی مثل لینگ لانگ و ترای انگل از ایرانی بهتره و عوضش نکن
    والا گیج شدم..ماشین های قبلیم زیرشون بارز و کویر بود که ازشون راضی بودم
    خواستم از شما هم راهنمایی بگیرم که از دید شما بهترین لاستیک ایرانی و چینی چیه؟اگه چینی بود عوض کنم یا اگه ایرانی بود عوض کنم؟
    در کل اگه هر تجربه ای از لاستیک ایرانی و چینی دارین ممنون میشم باهام به اشتراکش بزارین

    پاسخ
  27. آرش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام فروشندگان ماشین معمولا می گن مثلا لاستیک 70 درصد
    این به چه معناست ؟
    یعنی چی ؟

    پاسخ
  28. افشین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    یه سوال داشتم 265/35 که رو لاستیک هست یعنی عرض لاستیک, 26 سانتو نیم میشه؟

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      ۲۶۵نشاندهنده عرض و ۳۵ نشاندهنده اندازه فاق میباشد

      پاسخ
  29. اسماعیل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سپاس از اطلاع رسانی خوب

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.