داستان مالکیت کمپانی‌های خودروسازی و سیاست‌های آن‌ها (قسمت اول)

همواره می‌شنویم که شرکتی چون ب‌ام‌و مالک مینی است یا فولکس‌واگن مالک آئودی و لامبورگینی. گاهی اوقات این اطلاعات کمی گیج‌کننده می‌شود و حتی ما را متعجب می‌سازد اگر شما هم بیشتر مواقع برایتان سؤال پیش می‌آید که سیستم مالکیت شرکت‌ها چگونه است، باید بدانید که تنها نیستید و افراد زیادی به دنبال اطلاعات دقیق از این سیستم هستند.

Honda Assembly Line
Honda Assembly Line

حال در این مقاله به بررسی جامع و موشکافانه این مبحث می‌پردازیم. برای دادن نظم و ترتیب به مقاله، هم‌قدم با خورشید از شرق آسیا یعنی سرزمین خورشید تابان شروع می‌کنیم.

japan automotive industry

1. تویوتا

تویوتا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده تولید انبوه خودرو در آسیا و جهان شناخته می‌شود و علاوه بر خودرو در مسائلی چون بازرگانی، بیمه و … نیز فعالیت دارد.

Toyota
این شرکت مالکیت شرکت‌های لکسس (واحد ساخت اتومبیل‌های لوکس)، دنسو (سازنده قطعات خودرو، کامیون و ماشین‌آلات سنگین) و همچنین هینو (سازنده موتورهای دیزلی، کامیون و اتوبوس) را در اختیار دارد. همچنین تویوتا با داشتن 51.2% سهام دایهاتسو (قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن و تولیدکننده خودروهای سایز کوچک و بیابان‌گرد)، بزرگ‌ترین سهامدار و مالک آن محسوب می‌شود.


البته داستان مالکیت تویوتا به مرزهای ژاپن محدود نمی‌شود و این شرکت مالک شرکت آمریکایی سایون و همچنین مالک 50% سهام شرکت تویوتا – پژو – سیتروئن اتومبیل چک (شرکت سازنده اتومبیل‌های تویوتا و پژو – سیتروئن در اروپا مستقر در جمهوری چک) است.

tpca
همچنین تویوتا مالک شرکت‌های زیر را نیز بر عهده دارد:

boshoku
شرکت تویوتا بوشوکا (تولیدکننده عمده محصولات نساجی، قطعات داخلی و تزئینات خودرو)
تویوتا 39.36% و دنسو 5.43% سهام این کمپانی را در اختیار دارند.

tsusho
شرکت تویوتا سوشو (ششمین شرکت بزرگ تجاری جهان)
سهامداران این شرکت عبارت‌اند از:
شرکت خودروسازی تویوتا (21.8%)
شرکت صنایع تویوتا (11.2%)
گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی (2.3%)
شرکت مالی میتسوبی سومیتومو (1.2%)
شرکت خدمات بیمه نیپون لایف (1.1%)
بانک سومیتو میتسوبی (1.2%)

aisin
شرکت آیسین سیکو (تولیدکننده قطعات خودرو و سیستم‌های ترمز)

toyota
شرکت صنایع تویوتا (تولیدکننده تجهیزات حمل‌ونقل، قطعات الکتریکی و بزرگ‌ترین تولیدکننده لیفتراک و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های انواع کمپرسور)
سهام‌داران:
تویوتا (23.51%)
دنسو (9.1%)

toyota financial
شرکت خدمات مالی تویوتا (شرکت بیمه و وام خودرو)

شرکت TRD یا Toyota Racing Development
کار این شرکت توسعه ماشین‌های تویوتا و آماده کردن آن‌ها برای مسابقات اتومبیل‌رانی است. مثل نصب توربو، دیسک‌های ترمز، چرخ و…

2. هوندا

حال به سراغ یکی دیگر از خودروسازان بزرگ ژاپن و بزرگ‌ترین سازنده موتورسیکلت دنیا و همچنین موتورهای درون‌سوز یعنی هوندا می‌رویم.

honda
این کمپانی برخلاف هم‌وطن خود فعالیتش را تنها محدود به موتورسیکلت و ماشین می‌کند و تنها زمینه فعالیت خارج از خودروی آن، ساخت جت‌های شخصی و همچنین اسکوتر، قایق کوچک شخصی و جت اسکی و چند مورد دیگر تحت برند هوندا است.

honda-motor
این شرکت تنها دارای دو شرکت زیرمجموعه معروف است:
یکی آکورا (آکیورا) که مسئول ساختن خودروهای لوکس و اسپرت این شرکت محسوب می‌گردد (و بعدها تویوتا و نیسان به تقلید از آن لکسس و اینفینیتی را تأسیس کردند)

acura
و دیگری شرکت هونداجت که یک شرکت هوافضا مستقر در آمریکا است و در زمینه ساخت و مونتاژ انواع هواگرد و جت‌های تجاری فعالیت می‌کند.

نمونه جت تجاری ساخت هونداجت
نمونه جت تجاری ساخت هونداجت

همچنین این کمپانی یک فرودگاه را با طول باند 720 متر و ارتفاع 12 متر از سطح دریا در شهر «او که گاوا» در «سایتاما» ژاپن در اختیار دارد.

3. نیسان

کمپانی نیسان یکی از دو وجه اتحاد رنو و نیسان (Renault-Nissan Alliance) است که در 1999 تأسیس و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده به نحوی که طبق برآوردهای امروزی از هر 10 خودرو در جهان یکی به رنو-نیسان اختصاص دارد. بعداً به طور مفصل در مورد رنو-نیسان بحث خواهد شد.

Nissan
در حال حاضر 44% سهام نیسان در دست کمپانی رنو است. همچنین نیسان نیز 15% از سهام کمپانی رنو فرانسه را در اختیار دارد.

شرکت اینفینیتی (بخش ساخت اتومبیل‌های لوکس)، داتسون (شرکت مادر صنعت خودروسازی ژاپن – تولیدکننده خودرو، کامیونت و وانت) و همچنین نیسمو (Nissan Motorsport – Nismo) شرکت‌های زیرمجموعه نیسان محسوب می‌شود.


همچنین نیسان مالک 30% سهام دانگفنگ موتورز (یکی از 4 شرکت بزرگ خودروسازی در چین) نیز هست. دانگ‌‌فنگ موتورز به همراه چانگان موتورز، گروه فاو و سایک موتورز به عنوان 4 خودروساز برتر چین شناخته می‌شوند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes

رضا حصیری؛ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک؛ علاقه‌مند دنیای خودرو ...

49 دیدگاه

  1. e36
    سوابق: (753 دیدگاه) ,

    یه نوع امپراتوری بین کمپانی های بزرگه ، کوچیکترا باید زیر مجموعه یه بزرگتر باشن

    پاسخ
      1. mory
        سوابق: (403 دیدگاه) ,

        آقای رضا حصیری عزیز لطفا در مورد سیستمش همونطور که فرمودید و علت خرید را بفرمایید

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2173 دیدگاه) ,

          mory جان واضحه مثلا تویوتا میاد خودرو میسازه بعد میاد شرکت قطعه سازی هم میزنه که هزینه هاش کم بشه بعد موسسه مالی یزنه که به خریدارا وام بده تا راحتتر خودرو رو بخرن یه شرکت هم میزنه که ماشینا رو تقویت کنه…
          این هم که میگی خریدن خیلی درست نیست…اگه دقت کنی شرکتای ژاپنی زیر مجموعه هاشونو نمیخرن بلکه خودشون تاسیس میکنن(حداقل چن دهه اخیر اینطور بوده)برعکس شرکتای اروپایی…ژاپنی ها تو مسائل غیر خودرویی زیاد سرک میکشن ولی اروپایی ها و آمریکایی ها ترجیح میدن در زمینه خودرو سر و تهشو بیرون بکشن مثالش هم فولکس واگن…میخواستم اینا رو بعدا بیارم ولی خ الان اومد
          ببخشید طولانی شد!!!

      2. DRAGONBORN
        سوابق: (1887 دیدگاه) ,

        هوندا هواپیمایی هستیا خودرو سازی

        هههه هههههه ههههههههه

        پاسخ
  2. DRAGONBORN
    سوابق: (1887 دیدگاه) ,

    مطلب کامل وخوبی بود ممنون پدال

    پاسخ
      1. احمد
        سوابق: (364 دیدگاه) ,

        اتفاقا یکی از دلایی که تویوتا به اینجا رسیده به خاطر کیفی بودن محصولاتشه

        پاسخ
        1. خاوری
          سوابق: (1104 دیدگاه) ,

          کار تویوتا از هر شرکتی بر نمیاد..یه مجموعه فوق العاده عظیم با انبوهی از مدلها و تجهیزات..این از یه زنجیره تامین بزرگ و سیستم لجستیکی فوق پیشرفته ناشی میشه
          تو یه کتاببسیار معتبر از یه اقتصاددان برجسته خوندم که: “جهان صنعتی به تویوتا مدیونه”

      2. DRAGONBORN
        سوابق: (1887 دیدگاه) ,

        تو چرا عکس لافراری رو گذاشتی مکی؟؟؟

        پاسخ
  3. فرهاد
    سوابق: (359 دیدگاه) ,

    تویوتا از اون چیزی که فکر میکردم گنده تره

    پاسخ
      1. DRAGONBORN
        سوابق: (1887 دیدگاه) ,

        تویوتا عجب زیرمجموعه ای داره

        پاسخ
  4. hemi cuda
    سوابق: (584 دیدگاه) ,

    آقا رضا دستت درد نکنه . خیلی مطلب خوبی بود . راستی آقا رضا کمپانی نیسان در سال در سال 1933 تاسیس شده .

    پاسخ
      1. hemi cuda
        سوابق: (584 دیدگاه) ,

        آقا رضا ممنون از شما . یه پیشنهاد میخواستم بهت بدم . لطفا در مطالب جداگانه و جامعی تاریخچه trd و nismo و مهمترین خودروهای تفویت شده این تیونرها را معرفی کن . دستت درد نکنه . داشت یادم میرفت سوالی ازت بپرسم . آیا در دهه 80 میلادی و زمانی که پورش 959 معرفی شد کمپانی نیسان مدل r32 gtr nismo را رقیب این خودرو معرفی کرده بود ؟؟

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل datsun
          datsun
          سوابق: (592 دیدگاه) ,

          بله این دو خودرو در آن
          زمان رقیب هم بودن
          R32 درخشش زیادی داشت
          لقب گودزیلا رو تو این مدل
          از اسکای لاین به کار بردن
          که تا الان هم باقی مونده

        2. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2173 دیدگاه) ,

          سوال دومتو که داتسون جان بسیار عالی جواب داد…
          مسمونه سوال اول
          راستش تو فکرم بود که در مورد تاریخچه مسابقات مطلب بفرستم پدال …
          بعد از این که این سری کامل شد روش کار میکنم!!!

      2. hemi cuda
        سوابق: (584 دیدگاه) ,

        آقا رضا درباره تاریخچه نیسمو و تی آر دی هم مطلب توی پدال بزار . درباره تاریخچه مسابقات هم باید بگم یه مطلب واسه پدال بفرستی خیلی عالی میشه چون همانطور که خودت بهتر از من میدونی اکثر نوآوریها و تکنولوژیهایی که توی ماشینایی که به روش تولید انبوه ساخته میشن هستش از ماشینهای مسابقه ای به این ماشینها رسیده .

        پاسخ
    1. تصویر پروفایل datsun
      datsun
      سوابق: (592 دیدگاه) ,

      درسته نیسان در سال 1933 تاسیس شد البته از سال
      1914 فعالیتش در ضمینه خودرو سازی شروع کرد بود
      1999 بخشی از سهامش رو رنو خریداری کرد

      پاسخ
      1. hemi cuda
        سوابق: (584 دیدگاه) ,

        آقای داتسون بابت اطلاعاتی که دادی دستت درد نکنه . البته من هم از علاقه مندان 2 آتیشه ماشینای ژاپنیم . تا جایی من میدونم یه نشریه استرالیایی به nissan skyline gtr لقب گودزیلای ژاپنی رو داده .

        پاسخ
  5. احمد
    سوابق: (364 دیدگاه) ,

    سوبارو هم ۱۶ درصذ از سهامش مال تویوتاست

    پاسخ
  6. مهران۱
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    بابت مطلب از اقا رضا تشکر می کنم کلی یاد گرفتم.
    رضا جان در مورد دانگفنگ موتورز وکیفیت ماشیناش اندک اطتلاعاتی به ما بدی ممنون میشم.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
      Reza :: Deutschland :: Mercedes
      سوابق: (2173 دیدگاه) ,

      ممنون از شما مهران جان
      راستش دانگفنگ موتورز (ملقب به دنگ و فنگ موتورز!!!) رقابت شدیدی رو با شرکت سایک بر سر اول شدن در چین داره و دائم هم جاشون عوض میشه(الان سایک اوله)…در مورد ماشیناش هم باید گفت که کیفیت ماشیناش یک سر و گردن از چری و لیفان بالاتره مخصوصا در سال های اخیر (به دلیل همکاری با نیسان)و میشه اونو تا حدودی با شرکتی مثل جیلی هم قیاس کرد…

      پاسخ
  7. hrf
    سوابق: (375 دیدگاه) ,

    جالبه چون تویوتا با توجه ب شرکتهای زیر مجموعش کلا از شرکت های دیگه جانبی بی نیاز هست. حتی میتونه پارچه و چرم مورد نیازش رو از شرکتهای زیر مجموعش بگیره بعدم خودش بهتون وام میده برین ماشیناشو بخرین 😀 زنده باد تویوتا. دست گرداورنده هم واقعا درد نکنه. خیلی مطلب جالبی بود

    پاسخ
  8. YaShaR
    سوابق: (295 دیدگاه) ,

    شرکتهای بزرگ استراتژی های متفاوتی رو اجرا می کنند ولی اغلب اونها از استراتژی یکپارچگی افقی استفاده می کنند…
    مثلا شرکتهای رقیب رو می خرند تا هم بازار اونها رو در اختیار بگیرند و هم رقیب رو حذف کنند.
    مانند سایپا که شرکتهای پارس خودرو زامیاد و بهمن و… رو در اختیار گرفته
    ولی استراتژی ایران خودرو مشارکت یا joint venture هستش (شریک شدن با شرکتهای دیگه خارجی) که یه نوع استراتژی تدافعی محسوب میشه…

    کلا یه سازمان بسته به نوع نیازش می تونه از 16 نوع استراتژی که( 13 تاش اصلی و3 تاش ژنریک یا عمومی هست) یا از ترکیبات مختلف آنها استفاده کنه

    پاسخ
  9. مصطفی ...
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    ممنون مطلب خوب و جالبی بود…
    منتظر قسمت های بعدش میمونم

    پاسخ
  10. بهزاد
    سوابق: (759 دیدگاه) ,

    بزرگترین مزیت تویوتا در تولید همین کنترل تامین کنندگان قطعات هست.
    این شکل از تولید به تویوتا اجازه میده که درگیر چانه زنی یا تصاحب قطعه ساز توسط رقبا نشه.
    از اونور تویوتا محدودیت یا انحصاری هم برای قطعه سازهاش در نظر نمیگیره و تمامی قطعات با تیراژ بالا تولید و به دست سایر شرکتها هم میرسه و این مزیت رو میده که تولید ارزانتر تمام بشه.

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل Behnam
    Behnam
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    مطلب خوب و جالبی بود .
    البته همین مطلب هم میتونه برای خیلیا گیج کننده باشه هنوز 🙂

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل Behnam
    Behnam
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    البته فکر کنم میشه به صورت غیر مستقیم تویوتا رو سهامدار بخشی از شرکت سوبارو هم دونست.

    پاسخ
  13. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    خیلی ممنون از آقای مهندس حصیری واسه مطلب به این باحالی

    پاسخ
  14. عباس
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    اونا شرکت ها رو یکی یکی زیر مجموعه خودشون میکنن،اینطور ماشین ها خوب و متناسب با نیاز مشتری میسازن!ولی تو ایران بخاطر اینکه پول بیشتری به جیب بزنن مردم بیچاره رو استثمار کنن تمام شرکت ها رو دارن زیر مجموعه خودشون میکنن

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل HaMiDrEzA
    HaMiDrEzA
    سوابق: (53 دیدگاه) ,

    تویوتا یعنی یک الگوی تمام عیار برای هر شرکتی که میخواد دنیارو فتح کنه.

    پاسخ
  16. ReZa
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    پس هر شرکتی چه خودروسازی باشه یا هر چی باشه یک زیر مجموعه ای و مالکیتی داره.راستی آقای دراگون جان مثل اون آواتاری مثل ماشینه قدیمیه هست تو کارتون ماشین ها هر سری با طرح های جور واجور میاد.تو هم هر سری با آواتار مختلف سری میزنی به پدال!

    پاسخ
  17. تصویر پروفایل MjM
    MjM
    سوابق: (298 دیدگاه) ,

    سلطان همشون فولکس واگن…با زیر مجموعه هایی مثل پورشه…لامبو…آئودی…سئات…بوگاتی…بنتلی…اشکودا…دوکاتی…مان….اسکانیا و…

    پاسخ
    1. hemi cuda
      سوابق: (584 دیدگاه) ,

      آقای mjm هیچ کمپانی از نظر تعداد زیاد زیرمجموعه ها به گرد پای کمپانی جی ام gm نمیرسه . چون جنرال موتورز الان هم 10 زیرمجموعه داره . http://www.gm.com/

      پاسخ
      1. DRAGONBORN
        سوابق: (1887 دیدگاه) ,

        زیر مجموعه فولوکس رو هم بزارین

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2173 دیدگاه) ,

          صبر…………….
          به جاهای خوبش هم می رسیم!!!
          .
          .
          .
          Hemi cuda جان و ReZa جان صبر کنید قسمت دوم بیاد بعد اگه شد دوباره این حرفا رو بزنین!!! عکس العمل بقیه جالب میشه!!!
          خخخخخخخخخ 😀

  18. حفیظ
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    با سلام.
    آیا هینو(HINO) زیر مجموعه نیسان نیست؟؟؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.