آموزشهفته نامه

معرفی آزمون‌های ایمنی یورو NCAP

در سال ۱۹۹۳ دولت انگلستان شرکتی دولتی به نام RRL تأسیس کرد. کار این شرکت انجام تحقیقات و ارائهٔ مشاوره در زمینه‌های مربوط به حمل و نقل بود. RRL در سال ۱۹۹۶ به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شد و نام آن به TRL تغییر یافت. درحالی‌که در سال ۱۹۷۹ مؤسسه NHTSA ایالات‌متحده برای آزمایش و رده‌بندی ایمنی خودروها برنامه‌ای با عنوان NCAP معرفی کرده بود، شرکت TRL بنا به درخواست وزارت حمل و نقل انگلستان مؤسسه Euro NCAP را پایه‌گذاری کرد. این مؤسسه بعدها توسط اتحادیه اروپا مورد تأیید و حمایت قرار گرفت و ساختمان مرکزی آن در بروکسل پایتخت بلژیک که مقر اصلی بیشتر نهادهای اتحادیه اروپاست مستقر شد.

euro_ncap_logo_5_sterne_1
در حال حاضر یوروانکپ آزمون‌های متعددی برای سنجش وضعیت ایمنی غیرفعال و ایمنی فعال خودروهایی که در بازار اروپا عرضه می‌شوند انجام می‌دهد که در اینجا آزمایش‌های مربوط به ایمنی غیرفعال را معرفی می‌کنیم:

۱ – تست تصادف از جلو ODB
بیشترین میزان جراحات و تلفات جانی در برخوردهای جلویی خودروها رخ می‌دهند. یکی از رایج‌ترین و خطرناک‌ترین نوع این برخوردها، حالتی است که در آن دو خودرو در یک مسیر دوطرفه حرکت می‌کنند و به دلیل انحراف به چپ یکی از آن‌ها تصادف رخ می‌دهد.
در این شکل یک مانع تغییرشکل‌پذیر که در مقابل چهل درصد عرض خودرو (بدون آینه‌های جانبی) قرار گرفته نقش خودروی مقابل را بازی می‌کند. برای انجام این تست، خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به مانع ثابت برخورد می‌کند. ضربهٔ وارد شده به خودرو معادل ضربه ایست که در تصادف این خودرو با خودرویی هم‌وزن خود، درحالی‌که هردو با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت در حرکت هستند به آن وارد می‌شود.

1

2

3

در این تست از دو دامی مرد در صندلی‌های جلو و دو دامی کودک با صندلی مخصوص کودک روی صندلی عقب استفاده می‌شود

خانواده سومین نسل از دامی‌های hybrid
خانواده سومین نسل از دامی‌های hybrid

۲ – تست تصادف از جلو با مانع صلب در مقابل تمام عرض خودرو
این تست زیبا و به‌ظاهر ساده یکی از جدیدترین تست‌هاست که در سال ۲۰۱۵ به مجموعه تست‌های تصادف یوروانکپ اضافه شده. قبل از معرفی این تست، به یک مقدمه مهم می‌پردازیم:
همان‌طور که می‌دانید طراحی سازه و بدنه خودرو به راین اساس صورت می‌گیرد که در یک تصادف، قسمت‌های جلویی انرژی دریافت شده در هنگام برخورد را جذب کنند و درنتیجه تغییر شکل پیدا کنند تا این انرژی قبل از رسیدن به کابین سرنشینان مصرف شود و موجب تغییر شکل اجزای نزدیک به سرنشینان نشود. اگر سازه خودرو از استحکام کافی برخوردار نباشد، قسمت‌های جلویی تنها با صرف مقدار کمی از انرژی به حداکثر تغییر شکل ممکن می‌رسند و درنتیجه انرژی برخورد به قسمت‌های نزدیک به سرنشینان می‌رسد و باعث تغییر شکل و برخورد آن‌ها با بدن سرنشینان می‌شود. اما با افزایش استحکام و صلبیت سازه، خطر دیگری به وجود می‌آید. در یک برخورد بین خودرو با هر جسم دیگری (مثلاً یک دیوار) سرعت خودرو با شتاب بسیار زیادی کاهش می‌یابد. وارد آمدن این شتاب به بدن انسان موجب بروز آسیب جدی در ناحیه گردن، قفسه سینه و استخوان‌های تحت فشار کمربند، به ویژه در سالمندان و کودکان خواهد شد. هرچه سازه و بدنه خودرو انعطاف بیشتری داشت باشد (درست در نقطه مقابل صلبیت)، این شتاب بیشتر تعدیل می‌شود و خودرو می‌تواند مثل یک فنر از شدت ضربه به بدن سرنشینان بکاهد. این موضوع بیشتر در تصادفات کوچک اهمیت می‌یابد.
خب، حالا به این تناقض چه باید کرد؟ واقعیت این است که برای ممانعت از آسیب‌های جدی و جبران نشدنی و مرگ سرنشینان در تصادفات شدید، استحکام در اولویت قرار دارد، اما با یک طراحی پیشرفته و استفاده از برخی المان‌ها می‌توان به یک حالت متعادل نزدیک شد. در سال‌های اخیر خودروها مستحکم‌تر شده‌اند و در مقابل فناوری‌هایی مثل سیستم‌های فعال روی کمربند ایمنی برای کاهش صدمات به کار گرفته می‌شوند.

Mazda3 2014
تست تصادف با مانع صلب برای بررسی میزان حفاظت از سرنشینان در مقابل شدت ضربه برخورد طراحی شده. در این آزمون خودرو با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت به دیواری بدون تغییر شکل برخورد می‌کند. عدم تغییر شکل و صلبیت دیوار برخلاف تست قبلی باعث وارد آمدن حداکثر ضربه و شتاب منفی به خودرو خواهد شد. در این آزمایش یک دامی زن (احتمالاً به دلیل وزن کمتر) در جایگاه راننده و یک دامی مشابه در طرف راست صندلی عقب قرار می‌گیرد و میزان آسیب وارده با معیارهایی مثل شتاب وارده به قفسهٔ سینه بررسی خواهد شد.

6

7
۳ – تست تصادف جانبی با مانع متحرک
پس از تصادف از جلو، اولین نوع تصادف که منجر به بیشترین تلفات جانی می‌شود برخوردهای جانبی هستند. در ساختار جانبی خودرو، فضای بسیار کمی برای جذب انرژی و حفاظت از سرنشینان وجد دارد.
در این آزمایش درحالی‌که یک دامی در صندلی راننده و دو دامی کودک با صندلی‌های مخصوص در صندلی عقب جای داده شده‌اند، مانعی با خاصیت تغییر شکل که روی چرخ نصب شده با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت به خودروی ثابت برخورد می‌کند.

8

9

10
با این آزمایش ساختار خودرو در محدودهٔ ستون B، المان‌های محافظت‌کننده در درها و همین طور عملکرد کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۴ – تست تصادف جانبی با دیرک
یکی از انواع تصادفات جانبی، برخورد خودرو با درخت‌ها، تیرهای برق یا پایه‌های موجود در حاشیه راه‌هاست. این تصادفات معمولاً به دلیل از دست دادن کنترل خودرو با فزایش سرعت یا ترمزگیری ناگهانی و یا عدم توانایی ادامه رانندگی به دلیل ایجاد مشکلات خاص برای راننده است. هرچند سیستم‌های ایمنی فعال پیشرفته تا حد زیادی می‌توانند از بروز این‌گونه حوادث جلوگیری کنند، اما در صورت وقوع چنین حادثه‌ای احتمال ایجاد صدمات شدید و مرگ سرنشینان بسیار بالاست.

11

12

13

14
در این آزمون، خودرو با یک دامی به‌جای راننده، با زاویه ۱۵ درجه روی یک صفحه متحرک قرار می‌گیرد و با سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت به یک دیرک صلب برخورد می‌کند. در این آزمایش به دلیل این‌که نیروی زیادی در سطح تماس کم به خودرو وارد می‌شود، شرایط سختی شبیه‌سازی شده و تنها یک سازه مقاوم به همراه کیسه‌های هوای جانبی می‌تواند به‌خوبی از بخش‌های مهم بدن سرنشینان، به‌خصوص سر آن‌ها محافظت کند.

۵ – تست شبیه‌ساز برخورد سر عابر پیاده با خودرو
در این آزمایش برای بررسی صدمات وارده به سر عابر پیاده‌ای که خودرو با او تصادف می‌کند، یک قطعه با هندسه و خواص فیزیکی خاص که نقش سر عابر را دارد با خودرو برخورد می‌کند. این آزمایش بارها با قطعات مشابه سر عابر خردسال و بزرگسال که به قسمت‌های مختلف مشخص روی کاپوت و شیشه جلو برخورد می‌کنند انجام می‌شود.

15

16

17
توانایی جذب انرژی توسط کاپوت و وجود فضای کافی برای تغییر شکل آن و همچنین سیستم‌های ایمنی فعال مثل سیستم «pop up bonnet» در کاهش آسیب وارده مؤثر هستند. در سال ۲۰۱۲، ولوو V40 برای اولین بار در دنیا با یک کیسه هوای خارجی برای حفاظت از سر عابر پیاده عرضه شد که بسیار تحسین‌برانگیز است.

۶ – تست شبیه‌ساز برخورد قسمت بالایی پای عابر با خودرو
18
در این آزمایش برای تخمین میزان صدمهٔ وارده به ناحیه لگن و ران در تصادف خودرو با یک عابر بزرگسال، برخوردهای متعدد قطعهٔ جایگزین بررسی می‌شود.

۷ – تست شبیه‌ساز برخورد ساق پای عابر با خودرو
19

20
این تست مشابه تست قبلی با قطعه‌ای متفاوت و فقط برای عابر بزرگسال انجام می‌شود.

۸ – تست whiplash
شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که خودرویی از عقب با خودروی شما تصادف کند. در هنگام برخورد چه اتفاقی می‌افتد؟ پس از این‌که از خودروی عقبی به خودروی شما نیرو وارد می‌شود، نیرویی از طریق پشتی صندلی به بدن سرنشین وارد می‌شود و بدن او با همان شتاب و سرعتی که خودرو می‌گیرد به جلو هل داده می‌شود، اما اگر سر او روی پشت‌سری نباشد – که معمولاً نیست – این شتاب و افزایش سرعت برای سر اتفاق نمی‌افتد. درنتیجه سر عقب‌تر از بدن قرار می‌گیرد و درحالی‌که بدن با سرعت به جلو حرکت کرده، تنش شدیدی توسط گردن تحمل می‌شود. درست یک لحظه بعد از این و در زمان کاهش سرعت خودرو، سر برای برگشتن به موقعیت تعادل خود، با شدت به جلو پرتاب می‌شود و این بار گردن با یک تغییر وضعیت سریع دوباره تحت تنش قرار می‌گیرد. به دلیل شکل حرکت گردن، به این آسیب‌ها کلمهٔ whiplash به معنای «شلاقی» اطلاق می‌شود. این آسیب‌ها ممکن است برای ناحیهٔ کمر و ستون فقرات هم رخ دهند و هرچند معمولاً خطرناک نیستند اما درمان آن‌ها در یک دوره طولانی و با مشکلات زیاد امکان‌پذیر است.

21

22

23
در آزمون یوروانکپ ابتدا در مرحله «ارزیابی استاتیکی»، هندسه و وضعیت فیزیکی پشت‌سری صندلی جلو نسبت به سر و نحوه تنظیم آن‌ها مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار گرفته و با معیارهای مشخصی مقایسه می‌شود. سپس در مرحله «ارزیابی دینامیکی» با قرار گرفتن دامی مخصوص این تست روی صندلی جلو و نصب آن روی یک صفحه متحرک، سه تست با سرعت‌های کم، متوسط و زیاد انجام می‌گیرند. از سال ۲۰۱۴ این تست علاوه بر صندلی جلو برای صندلی عقب هم انجام می‌شود.

طراحی درست صندلی‌ها و پشت‌سری‌ها و در نظر گرفتن تنظیمات مناسب برای آن‌ها و همچنین استفاده از سیستم پشت‌سری فعال می‌توانند نقش مهمی در جلوگیری از بروز این صدمات داشته باشند.

نویسنده: مهندس مصطفی حسنی- کارشناس مکانیک در طراحی جامدات

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    اولین تست ایمنی جهان را آئودی با فرستادن یک اتومبیل خالی از بالای یک تپه به پایین تپه در سال (اگه اشتباه نکنم) 1947 انجام داد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      جناب حسین
      این تستی رو که شما میگید اولین بار در 1934 شرکت کرایسلر با مدل ایرفلو انجام داد که از یه پرتگاه ماشین رو به پایین مینداختن
      ویدیو این تست توسط کرایسلر در برنامه دیریم کارز هستش

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. ...::: فقط لمبورگینی :::...

        ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        نخیر ، اون تست کرایسلر فقط یک نمایش تبلیغاتی بود ، اصلا تست تصادف نبود ، یک فیلم بود که در تئاتر ها به نمایش دراومد ( جدی میگم) . فقط یک دستگاه Airflow رو از بالای تپه ی 34 متری انداختن پایین ، بعدش دوباره استارت زدن و ماشین روشن شد.
        دلیلش هم این بود که در اون زمان شایع شده بود مدل Airflow امنیت نداره و کرایسلر این فیلم رو ساخت.

        اگر اون فیلم رو تست تصادف حساب کنی همه ی فیلم هایی که توشون ماشین ها تصادف میکنن یجور تست تصادف حساب میشه !!!
        تست تصادف قواعد و ضوابط خاصی داره و اولین شرکتی که این قواعد رو رعایت کرد آئودی بود.

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. ...::: فقط لمبورگینی :::...

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          دیگر افتخارات آئودی در این زمینه :
          ( برگرفته از مقاله ی 3 سال پیش پدال ، قدمت 70 ساله ی تست تصادف آئودی)

          آئودی، اولین خودروسازی بود که «ناحیه‌های مچاله شدگی» را معرفی کرد، چیزی که بعدها یکی از ویژگی‌های استاندارد 1958 NSU پرینز شد. همچنین، این آئودی بود که استفاده از آدمک‌ها را در تست‌های تصادف رایج کرد و اولین مرکز تست تصادف را در سال ۱۹۷۰ در اینگولشتات آلمان راه‌اندازی کرد. البته آئودی، سیستم کیسه هوا را اختراع نکرد. به جای آن، در سال ۱۹۸۶ سیستمی با عنوان پروکن-تن (Procon-ten) معرفی کرد که به صورت خودکار فرمان را حرکت داده و باعث کشیدگی در کمربندهای ایمنی می‌شد. کنترلر این سیستم، هنگام تصادف از ناحیه جلو، عمل می‌کرد. با این حال، خودروهای امروزی آئودی، از همان سیستم معمول، یعنی کیسه هوا، استفاده می‌کنند.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. (ali (CHEVY NOVA

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          اتفاقا اون یه تست کاملا واقعی بود
          دوما تو همون فیلم زمانی که ماشین پرت میشه پایین و محکم میخوره زمین بازم روشن میشه و حرکت میکنه که نشون دهنده مقاومت بالاش هست
          در ثانی یه تست دیگه هم وجود داره از مدل ایرفلو که در زمین خیس با سرعت بسیار بالا در فاصله ی 0/5 متر از یه فردی که در وسط پست وایساده توقف کامل میکنه و نشون دهنده قدرت ترمز ماشینی با فناوری 1934 میلادی هستش
          تازه اگر همهی اینها بخاطر این بوده که شایع بوده کرایسلر ایرفلو ناایمن بوده کرایسلر با ساخت این فیلم ها عکس این شایعات رو نشون میده
          در ضمن کرایسلر ایر فلو 1934 اولین ماشینی بوده که در تونل هوا تست شده

          موافقم 0
          مخالفم 1
        3. (ali (CHEVY NOVA

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          در ضمن مجید کیسه هوا در 1974 توسط اولدزموبیل اختراع وعرضه شد که در مدل تورنادو بکار رفت

          موافقم 0
          مخالفم 1
        4. ...::: فقط لمبورگینی :::...

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          تست واقعی بود ، مثل پشت صحنه ی یک فیلم که واقعیه.
          .
          همه جا از آئودی به عنوان مخترع تست تصادف یاد میشه ، همونطور که از نیکولا تسلا به عنوان مخترع جریان متناوب نام میبرن ، یک حقیقت علمیه که در تاریخ ثبت شده و پذیرش یا عدم پذیرش من و شما تاثیری در اعتبار و صحت اون نداره.

          خودروسازان امریکایی افتخارات بسیار زیادی داشتن ولی اختراع تست تصادف جزو اون ها نیست.

          در ضمن من خودم گفتم که آئودی مخترع کیسه ی هوا نبوده

          موافقم 1
          مخالفم 0
        5. (ali (CHEVY NOVA

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          مجید من گفتم ایودی مخترع تست ایمنی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          من گفتم که اون تستی رو که جناب حسین در پست اول گفتن در 1934 انجام شد توسط کرایسلر
          در ضمن اولدزموبیل هم گفتم تا رفع ابهام شه از مخترع اولیه ایربگ
          در ضمن به قول خودت و همچنین به اتکا به واقعیتی که قابل کتمان هم نیست خودروسازان امریکایی اونقدر افتخارات دارن که لازم نیست من و امثال من پشتشون در بیاییم

          موافقم 0
          مخالفم 1
        6. ...::: فقط لمبورگینی :::...

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          راستش من یه جا خوندم در سال 1971 مرسدس-بنز شماره ثبت انحصاری DE 2152902 C2 را برای اختراع کیسه ی هوا دریافت کرده و از سال 1972 به صورت بسیار محدود روی خودروهای سطح بالا مثل 280S با کد شاسی W116 قرار می داده.
          ( W116 به خاطر همین امکانات وقتی معرفی شد از همه ی ماشین های زمان خودش گرون تر بود.)
          چون ایربگ ها اون زمان بسیار گرون بودن ، کسی به اهمیتشون پی نبرده بود و مشتری ها حاضر نبودن بابتش پول بدن.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        7. (ali (CHEVY NOVA

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          برا اینکه خیالت راحت بشه از این موضوع یه سرچی بکن و مطالبی رو پیرو این موضوع بخون
          در 1974 اولدزموبیل بود که ایربگ رو اختراع کرد و بصورت انبوه بکار برد در مدل تورنادو
          از دیگر افتخارات اولدزموبیل در زمینه ی ایمنی چراغ های جلوی هوشمند بود که در 1955 معرفی کرد و به این صورت کار میکرد که اگه ماشینی مستقیم از روبرو اومد این چراغ های هوشمند نور رو به سمت دیگه ای هدایت میکنه که مستقیم به چشم راننده ی مقابل نخوره و باعث کوربینی فرد مقابل و تصادف نشه

          موافقم 0
          مخالفم 1
        8. (ali (CHEVY NOVA

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          اگ بخوام بازم از ایمنی بگم
          ترمز 4 دیسکی خنک شونده کادیلاک سویل 1975 هستش
          میله فرمونهای خرد شونده در ماشینهای ساخت جی ام در اواخر دهه ی 60 میلادی
          ((محصولات کرایسلر و فورد رو ندیدم)) که در هنگام تصادف مانع از این میشد که ستون فرمون و غربیلک فرمون بیاد تو صورت راننده و باعث فوت بشه
          استفاده ار پیچ و مهره در اتصالات بدنه ماشین که هنگام تصادف پیچ و مهره ها بشکنن و ضربه به سرنشینان وارد نشه
          استفاده از جکهای هیدرولیکی در پشت سپر ماشینهای ساخت امریکا از اواخر دهه ی 60 که ضربه وارده به ماشین رو میگرفت و نمیزاشت ضربه به سرنشینان وارد بشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        9. ونوم اف ۵

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (1274 ديدگاه)

          حالا مجید جون اگه اعودی اینکار رو میکرد میگفتی اوج بررسی علمی هست

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. ...::: فقط لمبورگینی :::...

        ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        کار های ارزشمند و افتخارات خودروسازانی مثل اولدرزموبیل در طول تاریخ بر هیچ کس پوشیده نیست.

        در مورد کیسه ی هوا و تست تصادف هم خیلی سرچ کردم و به همین نتایجی که گفتم رسیدم.

        بازم اگه کسی اطلاعات موثقی داره خوشحال میشم به اشتراک بذاره.

        یادمه دوستمون میلاد و زیگما 1 هفته در همین مورد بحث می کردن که مخترع ایربگ بالاخره کی بوده. آخرش هم یادم نیست به نتیجه ی درستی رسیدن یا نه.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Roham

          ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (728 ديدگاه)

          علی آقا درک و بویی از منطق نبردن
          فقط آمریکایی خوبه!
          بنز و آئودی و فراری و رولزرویس و بنتلی و… هم از همون روز اول غاز چرون و جوالدوز و یخ فروش و کوپن فروش بودن بعدا آمریکایی‌ها لطف و بزرگواری کردن و علم و کمالات بی‌کران خودشون همین جوری مفت و مجانی در اختیار جامعه جهانی گذاشتن و با مهربانی بیش حد به دنیا اجازه خلق تکنولوژی و تمدن دادن
          آمریکا مچکریم
          علی آقا مچکریم
          خدایی اینقدر که گ‌ا‌و فرضمون می‌کنید، گ‌ا‌و‌یم یا بیشتر به نظر میایم
          ( حالا الان تو جواب میگه سیستم AFS اولین بار تو فرغونای مدل 1927 شرکت دختر خاله هنری فورد اینا با غرور و افتخار نصب شد و دنیا رو تکون داد!!! برو راجع بهش بخون!!!) #بی_ربط
          رفیق این خاله گوگولی که شما داری تو گوشی ما هم پیدا میشه ولی از این داستانا توش نیست!
          نمی‌دونم شاید گوگلتون هم آمریکایی و مال ما واسه دهاتای شرق بولیویه!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. ASTON MARTIN

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    چند وقت پیش یک النترا در وکیل آباد مشهد مشابه تست 4ام تصادف کرد و رانندش هم کشته شد..من ازون موقه برام سوال شده که اگر این خودرو تست شده و ایمنه پس چرا اون فرد زنده نموند؟کلیپش هم موجوده سرعتشم در حد همون 30 کیلومتر بود..! :|
    اصلا منطقی نیس..پس ینی اعتبار زیادی هم به این تستها نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      منم اون کلیپ رو دیدم
      یه چیزی برام خیلی عجیب بود که النترا طوری سر خورد که انگار لاستیکهاش جنسش از شیشه بود
      هیچ اصطکاکی با اسفالت نداشت تا ماشین رو از حرکت باز داره
      من خیلی تعجب کردم انگار لاستیکاش گلدستون بود ???
      اون تصادف هم خیلی شدید نبود که ادم توش بمیره و علت مرگ اون فرد ایمنی پایین النترا بود حتی تو تست های iihs هم فیلمهاش هست که نمره قبولی رو نمیاره
      فقط هوندا سیویک بود که بینشون نمره کامل رو کسب کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ASTON MARTIN

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        تو iihs که اصلا راجب “4 – تست تصادف جانبی با دیرک ” اطلاعاتی ننوشته که بشه گفت آورد یا نه

        ولی بازم ناامید کننده بود نتیجه تصادف مذکور

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. ASTON MARTIN

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    یه مسئله ی دیگه ای هم که هست اینه که سرعت ها تو این تست ها خیلی پایینن.. واقا تصادفات تو دنیای واقعی با سرعت های بیشتر از پنجاه شصت کیلومتر اتفاق میوفته :/
    گذشته ازین نمیدونم چرا تست واژگونی خودرو رو نمیبینیم جایی !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mahdi DODGE

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      منم با شما موافقم
      چرا تست چپ کردن و تصادف با سرعت 90 یا 120 نیست؟
      چرا تست مقاومت سقف در برابر سقوط اشیا نیست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نیما

        ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (79 ديدگاه)

        چون اکثر تصادفات تو محده سرعت 50 هستن
        مسلما قبل از برخورد راننده عکس العمل نشون میده و با ترمزی که میگیره سرعت رو به این محدوده میرسونه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mahdi DODGE

          ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (1477 ديدگاه)

          کم پیش میاد کسی بتونه لحظه برخورد از 120 به 50 برسونه
          اما بازم تست چپ کردن و مقاوت سقف در برابر سقوط یه شی وجود نداره
          اگه این 2 مورد وجود داشت خیلی بهتر میشد

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. حسین

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود.
      من اول جواب آقا مهدی رو بدم: تست مقاومت سقف هم با واژگون کردن ماشین و غلت دادنش (معلق زدن) در یکی از موسسات ایمنی امریکا انجام میشه. سقف ماشین باید توانایی تحمل 2 برابر وزن ماشین رو داشته باشه.

      اما استون مارتین جان، اگر بخوان ماشینو با سرعت 100 یا 120 کیلومتر در ساعت با مانع برخورد بدن، ماشین و سرنشین جوری آسیب میبینن که دیگه قابل بررسی نیستن. هدف، بررسی آسیب ها و خسارت هاست نه خرد کردن ماشین. ماشین رو با سرعت کم برخورد میدن تا دقیقا نوع و میزان و شدت خسارت و طرز حرکت ماشین و سرنشین در لحظه برخورد قابل بررسی باشه. قطعا اگر آدمی با 120 کیلومتر سرعت تصادف کنه، توی هر ماشینی باشه آسیب شدید میبینه. قطعا سرعت تست از یک حدی کمتر و از یک حدی بیشتر نباید باشه. اما خب چند سال پیش یه باز بینی توی قوانین ایجاد شد و سرعت ها افزایش پیدا کردن. هر چند سال یک بار استانداردها تغییر میکنن.

      اینکه بگیم این تست ها معتبر نیستن درست نیست. این تست ها در شرایط کاملا یکسان برای ههمه ماشینها انجام میشن اما توی جاده شرایط هیچ دوتا ماشینی یکسان نیست. تفاوت در وزن و تعداد سرنشین و رفتار راننده و ارتفاع سپر ماشینا و زاویه فرمان و …. همه و همه در یک تصاودف واقعی نقش دارن. برای همینه که گاهی یه ماشین با یه برخورد ساده کشته میده و گاهی با شدیدترین تصادف خون از دماغ کسی نمیاد. تست هایی که انجام میشه ملاک خوبی برای پی بردن به میزان ایمنی یک ماشین در مقایسه با ماشینای دیگست و اینکه یک ماشین تا چه حد میتونه خطای انسانی رو جبران کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Mehrbod

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (238 ديدگاه)

        این را هم اضافه کنم که در برخورد های با سرعت های دور و بر 120 ، سرنشینان با احتمال بالا ، می میرند چون اندام درونی بدن انسان ، یارای شتاب منفی این تندی برخورد را ندارد و دچار پارگی می شود . از این روست که بسیاری از آسیب دیدگان حوادث رانندگی در جاده که با چنین سرعتی برخورد داشته اند ، چنانچه آسیب مغزی هم ندیده باشند ، در راه بیمارستان بر اثر خونریزی داخلی در می گذرند..

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. ابی

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام، النترا یی که در بلوار وکیل آباد مشهد از بغل به گاردریل برخورد کرد، و متاسفانه راننده کشته شد از نوع low option و دو ایربک بود ، و ایربک پرده ایی که باعث جلوگیری از صدمات جانبی میشود اصلا وجود نداشت. اگر به سایت iihs مراجعه نمایید النترا از 2013 به بعد جزو 5 ستاره ها می باشد، در ضمن ایمنی بالا به معنی کشته نشدن در هر شرایطی نیست.
    یک مشهدی ساکن بلوار وکیل آباد

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Roham

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (728 ديدگاه)

      رفیق مشهدی ساکن وکیل آباد…
      می‌دونی عبارت Low Option و اساسا واژه Option یعنی چی؟!
      رفیق ایمنی وظیفه‌ست، امتیاز و آپشن نیست
      شما بی شک پتانسیل مدیریت تو شرکتای خودرو ساز داخلی رو دارید
      گرم‌کن فرمون و اپل کار و… نیست که نبودش تاثیری تو سلامت سرنشین نداشته باشه
      ایمنی به شکل مشخص تفاوت بین مرگ و زندگی یک فرد در جامعه‌ست
      فردی که به سن آموزش رانندگی رسیده یعنی کسی که حداقل 18 سال برای آموزش، پرورش، مسکن، خوراک، پوشاک و… اون، کلی هزینه شده و در واقع این هزینه رو جامعه داره تامین می‌کنه و در صورت آسیب دیدن و یا مرگ علاوه بر اتلاف هزینه اولیه، هزینه درمان و… هم اضافه میشه
      این موضوع جدا از بحث عاطفی و گاها مالی و… خانواده و فرد آسیب دیدست
      یه شرکت در سه حالت محصولش شرایط ایمنی مناسب رو تامین نمی‌کنه
      * علم کافی رو نداره
      * کاربر رو قابل نمی‌دونه که برای سلامت و امنیتش ارزش قائل بشه (کاسبیش مهم‌تر مشتریش باشه)
      * بازار هدفش بی ارزش باشه براش

      راستی النتراش فرمون و موتور هم داشت یا اونم باید تو مدل فول آپشنش سراغ گرفت😂🤦‍♂️

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. بهروز

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شاید در آینده دستگاهی اختراع بشه و شتاب داخل خودرو را ثابت نگه دارد و نیازی به ایربگ نباشه۰ به عنوان مثال اگر وسیله ای مثل بشقاب پرنده ساخته شود که با سرعت بالا حرکت نماید در صورت ایست ناگهانی همه اشیاع داخل آن به بیرون پرتاب می شود۰

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا