آموزش

موتورهای دو زمانه چگونه کار می‌کنند؟

اگر بخواهیم دو نوع موتور خودروهای سواری و سنگین را کنار بگذاریم، نوع سومی وجود دارد که موتورهای دو زمانه نام دارد. اگرچه امروزه، موتور خودروهای سواری و سنگین تماماً چهار زمانه هستند، ولی در نوع سوخت مصرفی با هم تمایز دارند. موتورهای دو زمانه به واسطه قدرت کمتر آن در مقایسه با موتورهای یادشده، مخصوصاً وسایل نقلیه، ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر، کوچک‌تر و چابک‌تر می‌باشد.

برشی از یک موتور دوزمانه
برشی از یک موتور دوزمانه

مفاهیم پایه:

از جمله کاربردهای موتورهای دو زمانه در اره‌های برقی و جت اسکی‌ها است که دارای سه مزیت مهم است که تمایز عمده‌ای با موتورهای چهار زمانه‌ایجاد کرده است:

  • موتورهای دو زمانه از سوپاپ استفاده نمی‌کنند که موجب ساده‌تر شدن ساختار این‌گونه از موتورها و کمتر شدن وزنشان می‌شود.
  • در موتورهای دو زمانه در هر بار چرخش میل‌لنگ، یک مرحله احتراق صورت می‌پذیرد. درحالی‌که در موتورهای چهار زمانه با هر دو بار چرخش میل‌لنگ، یک مرحله احتراق صورت می‌گیرد. این پدیده خود باعث افزایش توان به شکل چشم‌گیری می‌شود.
  • موتورهای دو زمانه می‌توانند در هر جهتی کار کنند که برای وسایلی نظیر اره‌برقی بسیار کارآمد خواهد بود. موتورهای چهار زمانه استاندارد ممکن است به واسطه جریان روغن که در آن‌ها قرار دارد، تا زمانی که در جهت مناسب قرار نگیرند، به‌درستی کار نکنند.

این مزایای اشاره شده موجب می‌شود موتورهای دو زمانه سبک‌تر، ساده‌تر و ارزان‌قیمت‌تر شوند. موتورهای دو زمانه به واسطه داشتن مرحله احتراق در هر دور، توانی دو برابر موتورهای چهار زمانه با حجم برابر تولید می‌کنند. ترکیب وزن پایین و قدرت دو برابری موتورهای دو زمانه باعث شده که نسبت توان به وزن در این‌گونه موتورها نسبت به اغلب موتورهای چهار زمانه بیشترین مقدار باشد.
معمولاً موتورهای دو زمانه را نمی‌توانید در خودروها جستجو کنید. چون موتورهای دو زمانه دو عیب اساسی مهم دارند که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

سیکل موتورهای دوزمانه
سیکل موتورهای دوزمانه

سیکل موتورهای دو زمانه:

انیمیشن زیر نحوه کار موتور دو زمانه را نشان می‌دهد. تفاوت عمده این موتور با موتورهای چهار زمانه‌این است که مرحله جرقه که منجر به احتراق می‌شود در هر بار چرخش اتفاق می‌افتد.


همچنین در شکل مقطع برشی موتور دو زمانه‌ای را مشاهده می‌کنید که جریان سیال در آن نشان داده شده است. همان‌طور که می‌بینید موتورهای دو زمانه کمی غیرهوشمندانه طراحی شده است چون مراحل سیکل دارای همپوشانی هستند.

مرحله جرقه:

خب از مرحله زدن اشتعال شروع می‌کنیم. سوخت و هوا در سیلندر با هم متراکم می‌شوند و هنگامی که جرقه زده می‌شود مخلوط پیش رو مشتعل می‌شود. نتیجه حاصل انفجاری است که پیستون را به پایین حرکت می‌دهد. به یاد داشته باشید که در خلال اینکه پیستون پایین می‌رود مخلوط سوخت-هوا به سمت محفظه میل‌لنگ (یا پوسته موتور) مکیده می‌شود. به‌محض اینکه پیستون به پایین‌ترین نقطه مرگ خود برسد، راه گاه تخلیه باز می‌شود. فشار موجود در سیلندر موجب می‌شود تا اکثر گازهای حاصل از احتراق به سمت بیرون از سیلندر روانه شوند.

چرخه موتورهای دوزمانه
چرخه موتورهای دوزمانه

مرحله مکش (ورود سوخت-هوا):

هنگامی که پیستون از پایین‌ترین نقطه سیلندر شروع به حرکت به سمت بالا می‌کند، راه گاه ورودی باز می‌شود. حرکت پیستون موجب فشرده کردن مخلوط در محفظه میل‌لنگ می‌شود بنابراین درون سیلندر ذرات به هم نزدیک‌تر می‌شوند. همان‌طور که در شکل مشاهده می‌کنید در این مرحله گازهای خروجی (گازهای حاصل از احتراق) از سیلندر خارج می‌شوند در عین حال مخلوط تازه سوخت-هوا وارد می‌شوند. به یاد داشته باشید که در طراحی مسیر جریان سیال موتورهای دو زمانه، پیستون به گونه شکل‌گیری (طراحی) شده است که مخلوط سوخت-هوا به‌راحتی در قسمت بالای پیستون در محفظه خروجی جریان پیدا نمی‌کند.

ورود و مکش سوخت
ورود و مکش سوخت

مرحله تراکم:

اکنون به علت مومنتوم موجود در میل‌لنگ، پیستون به سر جای اول خود (جایی که برای مرحله جرقه‌زنی آماده شود) برمی‌گردد که مرحله تراکم شکل گیرد. هنگامی مخلوط هوا-سوخت در پیستون متراکم شدند، مکش (ایجاد خلأ) در محفظه میل‌لنگ به وجود می‌آید. این مکش Reed Valve را باز می‌کند و موجب مکیده شدن هوا-سوخت-روغن از کاربراتور می‌شود. Reed Valve شیرى متشکل از ورقه فولادى نازکى که جریان یک‌طرفه سیال را سبب می‌شود.
هنگامی که پیستون به مرحله مرگ بالا می‌رسد، مرحله جرقه انجام می‌شود و چرخه مکرراً تکرار می‌شود. در موتورهای چهار زمانه مراحل مکش، تراکم، احتراق و تخلیه به‌طور مجزا صورت می‌پذیرد.

اجزای یک موتور دو زمانه
اجزای یک موتور دو زمانه

شما می‌توانید ببینید که پیستون سه عملیات متفاوت در موتورهای دو زمانه انجام می‌دهد:

  • یک طرف پیستون محفظه احتراق وجود دارد که مخلوط سوخت-هوا را متراکم می‌کند و به واسطه انفجار مخلوط موجود، انرژی رها می‌شود.
  • از طرف دیگر پیستون در محفظه میل‌لنگ قرار دارد که در آن پیستون مخلوط را از کاربراتور می‌مکد و از Reed valve از مخلوط می‌گذرد و به دلیل فشار موجود در سیلندر مخلوط به سمت داخل محفظه احتراق روانه می‌شود (در واقع به دلیل اختلاف فشار است)
  • در همین حین قسمتی از پیستون به مانند سوپاپ عمل می‌کند، راه گاه‌های خروجی و ورودی را باز و بسته می‌کند.
خروج دود
خروج دود

همان‌طور که مشاهده فرمودید پیستون در موتور دو زمانه خیلی کارها انجام می‌دهد که موجب می‌شود این دسته از موتورهای ساده و سبک‌وزن باشند.
اگر تا به حال از موتورهای دو زمانه در وسایل خود استفاده کرده باشید، حتماً می‌دانید که روغن موتورهای دو زمانه را باید همراه با سوخت بنزین با هم در باک بریزید. در موتورهای چهار زمانه محفظه میل‌لنگ (کارتر) کاملاً از محفظه احتراق جدا می‌باشد. بنابراین شما می‌توانید محفظه میل‌لنگ را با روغن غلیظ پر کنید تا یاتاقان‌های میل‌لنگ روانکاری شوند. یاتاقان‌ها پیستون را به میله Rod وصل می‌کنند و روغن موجود دیواره سیلندر را هم روانکاری می‌کند. در موتورهای دو زمانه محفظه میل‌لنگ خود تحت فشار قرار دارد تا مخلوط هوا-سوخت به سمت سیلندر وارد شوند بنابراین روغن غلظت زیادی نمی‌تواند داشته باشد. در عوض شما روغن را به همراه بنزین وارد باک می‌کنید تا میل‌لنگ دیواره سیلندر و میله متصل کننده (Rod) روانکاری شوند. اگر شما فراموش کنید روغن را وارد نمایید، موتور دو زمانه شما یقیناً عمر بسیار طولانی نخواهد داشت.

معایب موتورهای دو زمانه

موتورهای دو زمانه دو عیب بسیار بزرگ نسبت به موتورهای چهار زمانه دارند. موتورهای دو زمانه همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد ساده‌تر و سبک هستند در ضمن توان دو برابری نسبت به موتورهای چهار زمانه با حجم برابر تولید می‌کنند، پس سؤال اصلی اینجاست که چرا در خودروهای سنگین و سواری از موتورهای دو زمانه استفاده نمی‌کنند؟
جواب سؤال فوق در چهار نکته زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • موتورهای دو زمانه عمری کوتاه‌تر از موتورهای چهار زمانه دارد. نبود وجود سیستم روانکار مستقل بدان معنی است که سایش در موتورهای دو زمانه بیشتر است.
  • روغن‌های موتورهای دو زمانه گران‌قیمت هستند و نزدیک به ۴ انس برای هر گالن بنزین نیاز است. در صورتی که از موتورهای دو زمانه برای خودرو استفاده کنید، برای هر ۱۶۰۰ کیلومتر نیازمند یک گالن روغن هستید.
  • موتورهای دو زمانه از سوخت به صورت کارآمد استفاده نمی‌کنند. بنابراین مصرف سوخت شما در هر صد کیلومتر بالاتر خواهد بود.
  • موتورهای دو زمانه آلایندگی بالایی دارند. این آلایندگی ناشی از دو علت است. اولین مورد، احتراق روغن است. روغن موجود در باک باعث می‌شود، موتورهای دو زمانه بسیار دودزا باشند. همچنین سایش بسیار زیاد موتورهای دو زمانه می‌تواند ابر بزرگی از دود روغنی شکل ساتع کند. دلیل دوم خیلی تأثیرگذار نیست. همچنین جدا نبودن سیکل تخلیه از ورود سوخت، باعث می‌شود مقداری از سوخت همراه با دود خروجی به صورت استفاده نشده و خام خارج گردد.
  • هر زمان که تغییری در مخلوط سوخت-هوا داخل محفظه احتراق ایجاد شود، قسمتی از آن از راه گاه تخلیه بیرون درز می‌کند. این دلیلی است بر اینکه در اطراف اکثر موتورهای دو زمانه موجود در قایق همواره روغنی شکل است. این نشت روغن از سوخت می‌تواند محیط اطراف را کثیف کند.

معایب فوق بدان معناست که موتورهای دو زمانه در مواردی مانند دستگاه‌های چمن‌زن خانگی و موتورهای برق پرتابل کاربرد دارد که خیلی مورد استفاده روزانه نیستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۱۰۸ دیدگاه‌ها

  1. احمد

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام میخام موتور تریل بگیرم به نظر شما چهار زمانه بهتره یا دو زمانه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. میلاد دهقان

      ۲ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      برا چه کاری؟ چه انتظاری؟
      برا کلا کوه و بیابون دو زمانه! برا صداش دوزمانه! برا شتاب دوزمانه!
      برا شهر چهارزمانه، برا مسافرت چهار زمانه، برا قطعات یدکی چهار زمانه!
      برا ترکیبی هم چهار زمانه چون دردسر یه متر پیمایش تو شهر با دو زمانه بیشتر از صد متر پیمایش بیابون با چهار زمانست!!
      ولی این نکته هم مد نظرت باشه تریل چهار زمانه آف رودی بدرد بخور زیر 15 تمن نیس…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. majid suzuki

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جواب تو رو تو این شعر که خودم گفتم میگم خوب گوش کن
      دود زا چه دردی است که درمان ندارد
      ویران شود آن خانه ای که دود زا ندارد
      موتور دوزمانه رو با همه ی دردسراش دوست دارم الانم یه کلکسیون از موتور های قدیمی دارم وبهترین موتور تریل تودنیا موتور های تریل دوزمانس چون زورش بیشتره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. احمد

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام بچه اراکم موتور کراس و تریل دوستدارم و قصد خریدشو دارم میخام هم تو شهر باش برم هم بیابون و نمیخام خیلی بش فشار بیارم قیمتشم خیلی نزنه بالا موتورای داخلی ام قبول ندارم چی باشه بهتره دو زمانه چهار زمانه و …

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. احمدdt

      ۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز درمرد اینکه چهار زمانه بهتره یا دوزمانه باید بگم که اصتحلاک وخرابیه چهاررمانه نسبت به دوزمانه کمتره ولی دوزمانه تیز تر و قدرت مانور بیشتری داره در ضمن موتور کراس موتوریه که نمیشه بهش فشار نیاری چون کیپس داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آرتبن

      ۲۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام چهار زمانه یک چیز دو زمانه یه چیز دو رمانه صدای قشنگ زنبوری داره و دور بالا ،و قدرت کمتر و دود زاس،چهار زمانه صداس معمولی دورش متوسط قدرتش بیشتر دورش کمتر دود زاهم نیس، دو زمانه موتور سوار و کننده میخواد ک از صدای موتور بفهمه چخبره،چهارزمانه بخری بهتره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سیاه

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دو زمانه فقط مال پیست هست و اجازه عبور از شهر رو نداره موتور خوب می خای بگرد ی گراز 150cc بگیر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. rrr

    ۱۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دانشجوی ترم 7 مکانیکم مشخصات موتور اره برقیو برا پروژه میخواستم چیزایی مث نسبت تراکم و تعداد سیلندر میتونین کمکم کنید؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمدdt

      ۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام .موتور اره برقی یه موتور دوزمانه هست و موتور دوزمانه هیچ وقت بیشتر از یک سیلندر نداره ودر مورد اطلاعات بیشتربه سایت شرکت راش بر برید که کارخانه تولید اره موتور با اسم اشتیل المان هست و میتونی قطعات یا انجیل کامل هم تهیه کنی.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. بیات

        ۱ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام . کی میگه دو زمانه بیشتراز یک سیلندر نداره موتور سوزوکی x7 و موتور یاماها 200 و موتور ایژ دو سیلندر هم هست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. دانیال

          ۲۴ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (1 ديدگاه)

          پدر خودم موتور ایژ 350 دو سیلندر داشت دو زمانه بود

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. امیرحسین

      ۱۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آره برقی که تراکم و… نداده برقیه میزنی به برق با کلید موتور برقی به کار میاندازه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. مهزیار

    ۲۶ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    من میخوام موتور دوزمانه کاوازاکی 125 بخرم لطفا راهنماییم کنید.
    موتور خودمو چندروز پیش دزدیدن.
    چه مشکلاتی برا موتورسیکلت دوزمانه پیش میاد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمدdt

      ۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام.منظورتGTO؟موتور دوزمانه دیگه دورش تموم شده .یکسریا عشقی سوار میشن ولی چون دودزاست ومعاینه فنی بهش نمیدن پلاک نمیشه وهمش باید ترس اینو داشته باشی که موتورت رو راهنمای رانندگی بگیره در ضمن باید توش روغن دوزمانه بریزی که از هر یک لیترش6000تومان قیمتشهدوزمانه فقط برای پیست خوبه اونم کراس.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امین

      ۲۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هیچ مشکلی براش پیش نمیاد یه عمر موتوره فقط دنده 5 رو تخته گازه نکن بزار یکم جا گاز خوردن داشته باشه (هر موتوری رو اگه همیشه با دور موتور بالا بری زود داغون میشه اگه چهار زمانه باشه روغن سوزی میوفته اگه دو زمانه باشه شاتون میزنه )

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amirsalar

        ۲۴ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام داداش از کجا بفهمم روغن دوزمانه داره یا وقت ریختنشه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. محمدصبوری

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ، من راجع به زمان جرقه و نقطه مرگ بالای پستون موتور ۲ زمانه به راهنمایی نیاز دارم ، فلکه برق یاماها۱۲۵ و بوبین موتور GTo را روی موتور تریال شرکو سوار کردم ولی زمان جرقه درست نیست اگه میشه راهنماییم کنید ، باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمدdt

      ۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام دوست من شما فلکه برق yb125رو باید با پلاتین خودش مچ کنید اگه تریال پلاتین داره با دهنه پلاتین تنظیم کن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. محمدرضا کردی

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوست عزیزمن یه کراسkx250. دارم ولی برقش مال خودش نیس میشه راهنمایی کنی که چطوری یه برقی بزارم روش چون فابریک خودش خیلی گرونه لطفا کمک کنید ممنون میشم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رضا

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه 125Ybسوپر دارم هنوز نمیتونم چه روغنی برای داخل موتور و چه روغنی برای قاب بقلش خوبه در حال حاظر برای قاب بقل از روغن دوزمانه استفاده میکنم.خیلی هم گاز میدم میترسم پیستون پچسبونه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سامان

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بابت اطلاعاتتون بسیار ممنون میخواستم بدونم جنس پیستون و مدل اون در این نوع موتور کدومه ممنون میشم پاسخ بدید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور فقط دو زمانه لاکردار شتابش خوبه اما اگه بلد نباشی دو زمانه چه جوری گاز بدی وگرنه موتور اصطلاکش بالا میره اگه روغن کارتل نباشه عیبی نداره ولی باید روغن بغل هر دفعه چک کنی چون اگه روغن بغل نباشه موتور قفل میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علی

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوست عزیز یه جی تی او دارم روشن نمیشه شمعش جرقه میزنه هندل هم خوب میخوره ولی روشن نمیشه مشکلش چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجتبی

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      صددرصد از کاربراتوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. مجتبی

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با عرض سلام خدمت تمامی دوستان.من یه rs125یاماها دارم میخام بدونم چجوری میشه برق سر شمع این موتور رو به یه کم بیشتر از میزان خودش برسونی یعنی از چه کوئلی براش استفاده کنم شماره پیستون هم 125هست سیلند هم بوش نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مجتبی

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام میشه بگیر چطور میشه موتور تریل و از کراس تشخیص داد بعد چهار زمانه مخصوص تریل هست و دوزمانه مخصوص کراس اگه با کراس بیرون شهر برونی بازم ممکنه موتورتو بگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیر شیخ

    ۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    شاید موتور های دو زمانه اذیت میکنن ، شمع خیس میکنن ، دود زا هستن ، با حرارت زیاد قفل میکنن ، و راهنمایی و رانندگی بلافاصله پس از رویت همیچین موتوری اون رو توقیف میکنه ….همه این مشکلات رورقبول دارم ،
    ولی اون لذتی که روندن یه موتور سیکلت دو زمانه داره، مخصوصا صدای اگزوزش ، هیچ موتور چهار زمانه ای نداره . اگه از پلیس نمیترسید و میخواید تو اوقات فراغت از موتور سواری لذت ببرید ،موتور دو زمانه گزینه فوق العاده ای هست.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. محمد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یک موتور دو زمانه سوزوکی ۱۰۰ax دارم ولی هی شمع میسوزونه و موتور هم بعد ۵ دیقه خیلی داغ میشه میشه راهنمایی کنید بعد ۵ دیقه گاز که میدم دورش پایین نمیاد و وقتی یایین میاد هی خودش گاز میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۲۷ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام،کاربراتش مشکل داره،و شمع سوزاندن داغ کردنش برا مصرف سوخت زیاده

      موافقم 1
      مخالفم 0
  15. amir

    ۲۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من موتور دو زمانه باز کردم. یک دونه‌سوپاپ داره. موتور چهار زمانه ام باز کردم دو سوپاپ داره. اینجور ک شما میفرمایید. با کمی دستکاری رویه چهار زمانه وبستن مکان سوپاپ ها و خالی کردن قطعاته اضافه میشه تبدیل به دوزمانش کرد. اصلا اسمش روشه دوزمانه. یعنی بازو بست توسط یک‌سوپاپ ،دود و هوا،محله خروج و ورود یکیه.اما با یک سوپاپ.نه هیچی. مسلما این تکنولوژیه ساده در وسایل دیگه وجود داره. ولی موتور را بعید میدونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سروش

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان. بنده یک موتور دو زمانه دارم که چند وقت پیش رو دنده ۳ بودم که اشتباهی دادم ۲ دورموتور زیاد شد و موتورخاموش شد. الان دود خیلی زیادی میکنه و بعد از اینکه موتور گرم میشه دیگه کار نمیکنه و یه صدای زوزه هم از تو موتور میاد. سیلندر و پیستون هم سالمه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. parsa

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    ایا میتوان موتور دو زمانه با انرزکتور کار کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. منوچهر

    ۱۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    وقت همه به خیر
    موتور تریال دارم مدتیه که تنظیم کاربراتورش به هم خورده و خوب گاز نمیخوره ،چه طور میشه فهمید که ایرادش از کم آوردن سوخته یا از زیادی اون ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Reza

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام یک دستگاه اره موتوری دارم که با اگزوز خفه میشه خاموش میشه دلیلش چیه ولی بدون اگزوز مثل ساعت کار میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. شهاب

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام یه سوال داشتم من یه سوزوکی ax125 دارم تازه رنگ زدم بهش موتور سفت کار میکنه اون سرعت قبلا رو هم نداره میخواستم ببینم چون تازس اینجوریه خوب میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. رامین

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سوال که سالهاست ذهن من را مشغول کرده این است که در موتورهای تک سیلندر پیستون چگونه بالا میاید چون به همان قدرتی که پایین میرود نیاز به همان قدرت برای بالا رفتن دارد 1.چرخ لنگر که چنین قدرتی راندارد2گاز احتراقی که به محفظه زیر پیستون راه ندارد3درمرحله احتراق میلنگ نیم دور میزند .لطفا اگه کسی واقعا جواب را میداندبه بنده بگوید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Nasser

      ۱۶ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیزم ببخشید شما باید زیاد فکرخودتو درگیر نکنی. چون سوالی که کردی تقریبا به این مفهومه که از اختراع چرخ تا به امروز باید برای شما شرح داد.??

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. سیاوش

      ۲ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من خودم مهندسی برق خوندم ولی با اصول اولیه مکانیک هم آشنا هستم. شما یا انرژی شیمیایی حاصل ازاشتعال مخلوط سوخت و هوا(که خود را به شکل گازهای منبسط شونده و بسیار داغ نشان می‌دهد) را کلا نادیده گرفتی و یا اون رو دست کم گرفتی و یا فکر میکنی پیستون باید با همان قدرت و دقیقا در همان مدت که صرف پایین رفتن میکنه باید بالا بیاد که در بدترین حالت اگر حتی مدت زمان برابر باشد بن‌بستی ایجاد نمی‌کند چون قدرت پایین رفتن بسیار بیشتر از بالا آمدن است و این یعنی کار خالص. انرژی پیستون موقع پایین رفتن ناشی از انفجار مخلوط سوخت و هوا بسیار بالاست که منجر به کار(حرکت خودرو یا بریدن تنه درخت در ارّه و…) می‌شود اما موقع بالا رفتن صرفا و صرفا مقداری انرژی صرف متراکم کردن مخلوط و مقداری هم صرف حرکت خود پیستون می‌شود. پر واضح است که همان انرژی لازم برای بالا آمدن پیستون از انفجارهای قبلی سر منشا می‌یابد. که درون سیستم در حال کارذخیره است بویژه درون چرخ لنگر که وظیفه پیوستگی جریان انرژی در موتورهای رفت و برگشتی(پیستونی) را هم دارد. خلاصه آنکه قدرتی که پیستون با آن پایین می آید(قدرت تولیدی از سوخت) خیلی بیشتر از قدرت لازم برای بالا بردن پیستون(صرفا مصرف جهت غلبه بر گرانش و متراکم کردن مخلوط) است. پس در سیستم مقداری از این قدرت زیاد تولیدی از طریق ذخیره در چرخ لنگر صرف بالا بردن پیستون میشود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سیاوش

      ۲ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      البته مومنتوم میل‌لنگ هم برای بالا بردن پیستون کفایت میکند چون همانطور که اشاره شد قدرت کمی برای بالا بردن یه پیستون(که تنها کار آن متراکم کردن مقداری مقداری هوا و سوخت می‌باشد) نیاز است. و نقش اصلی چرخ لنگر برای پیوستگی جریان انرژی در دسترس میل‌لنگ است. خیلی خیلی عامیانه بگم اگه ما 10 واحد مومنتوم برای انجام کار دستگاه لازم داریم ما در مرحله توان کافیست 11 واحد مومنتوم برای میل‌لنگ تولید کنیم تا یک واحد اضافی آن صرف بالا بردن پیستون به وضع اولیه شود. درست همانطور که شما وقتی 20لقمه نهار میخوری لااقل انرژی حاصل از یک لقمه آن صرف خوردن بلعیدن گوارش و هضم و جزم وعده بعدی یعنی شامتان خواهد شد تا شما زنده بمانی و همچنان این چرخه را بتوانی ادامه دهی و 19 لقمه دیگر آن در دسترس شماست برای انجام کار و کار و کار!!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  22. حیدر

    ۲۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام میخواستم یک متور 2 زمانه درست کنم ولی نمیدانم سوراخ های ورودی وخروجی دقیقا در چه جایی قرار میگیرند و حجم سیلندر های 2000 سی سی تک سیلند ر هم میتوان همچین عملی به وجود اورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. حسن

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام چقدر روغن باید در یک لیتر بنزین موتور دو زمانه بریزیم رو در باک موتور زده شده ۱ روغن /۲۵ بنزین یعنی چه ؟یک به بیست پنج

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Amin

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز من ی موتور کاوازوکی جی تی او دارم حتی وقتی خاموشه روغن بغلش قطع نمیکنه و کاربراتور و کل صفحه بنزین کشم میشه بنزین حالا نمیدونم پمپ روغن بغلم چه ایرادی داره میتونین راهنمیایم کنین یا ی فیلم دقیق از پمپ روغن بغل بذارین دقیق نگاش کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. ابوالفضل

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دی تی 175دارم ولی نمی دونم چرا شتاب موتورم خیلی کمه راهنماییم کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. محسن

    ۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید من یه سوزوکی 100 خریدم همه چیش عالیه ولی دود میکنه اگه تو باکش روغن نریزم دود نمیکنه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. سعید

    ۴ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید یاماها 125 وایبی دنده تایم دارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. رامین

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ،موتور سیکلت های کشور خودمون چهار زمانه است ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. مهرشاد

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ب نظرتون موتور چهار زمانه 150سی سی قویتره و شتابش بالاتره یا موتور دوزمانه 125 سی سی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. بهروز نیشابور 2زمانه

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منکه عاشق موتور 2زمانم باصداش عشق میکنم اونم سوزوکی وکاوزاکی یه الوند موتور یاماها100دارم یه سوزوکی 100وکاوزاکی125 عالین خدایی .فقط یه سوال اگزوز موتور یاماها 100 خفه کار میکنه اینا دوده میگیرن باید بشورمش دود نمیره از اگزوز از سر اگزوز دود میرنه بیرون انگار بسته اگزوزش چیکارش کنم ؟؟؟مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا