ترمز دیسکی چگونه عمل می کند؟

اکثر خودروهای امروزی دارای ترمز دیسکی در محور جلو و برخی از آن‌ها هم در تمامی چرخ‌ها هستند. دیسک، یکی از مهم‌ترین اجزاء سیستم ترمز است که نقشی اساسی در توقف خودروی شما دارد. یکی دیگر از انواع ترمزهای دیسکی معمول در خودروها ترمز دیسکی با گیره شناور تک سیلندر است. که در این مقاله به نحوه عملکرد این نوع ترمز پرداخته می شود.

BMW M6 Coupe Disc Brake
ترمزهای دیسکی در ب ام و

اجزاء ترمز دیسکی عبارت‌اند از:

  • بالشتک های ترمز (لنت های ترمز)
  • گیره که شامل پیستون هم می شود
  • صفحه گردان که بر روی هاب سوار شده است

ترمزهای دیسکی خیلی شبیه به ترمزهای لقمه ای دوچرخه می باشد. ترمزهای دوچرخه از گیره تشکیل شده است که بالشتک های ترمز را در مقابل چرخ فشار می دهد. در ترمز دیسکی خودرو لنت های ترمز بر روی صفحه گردان یا روتور به جای چرخ فشار می آورد و نیرو هم به جای کابل از طریق نیرو هیدرولیکی تا مین می شود. اصطکاک بین دیسک و لنت ها در واقع باعث می شوند تا سرعت دورانی روتور کمتر شود.
خودرو در حال حرکت انرژی جنبشی به اندازه مشخصی دارد و نیروی ترمزی باید بر این انرژی غلبه کند تا بتواند خودرو را متوقف کند. هر بار که شما خودروی خودتان را متوقف می کنید در واقع انرژی جنبشی را به انرژی گرمایی تبدیل نموده اید. این انرژی گرمایی به وسیله اصطکاک بین لنت و روتور به وجود می آید. به همین علت اکثر خودروها مسیرهای ورود و خروج هوا را بر روی روتور ها تعبیه می کنند. ترمز های دیسکی به وسیله چندین پره خنک می شوند. این پره ها بین دو صفحه دیسک وجود دارد. این پره ها هوا را به داخل دیسک هدایت می کنند و باعث خنک شدن سطح دیسک می شوند.
در شکل زیر می توانید شماتیک دیسک ترمز را از نمای نزدیک مشاهده فرمایید.

Disc Brake Diagram
Disc Brake Diagram

ترمز های خود تطبیقی:
ترمز های با گیره شناور تک پیستونه دارای خاصیت خود تنظیمی است (Self-Adjusting). همچنین این قابلیت را دارد که به طور خودکار در مرکز قرار بگیرد (Self-Centering) گیره می تواند از طرفی به طرف دیگر بلغزد پس بعد از هر بار ترمز گیری خود به خود به سمت مرکز جا به جا می شود. همچنین به دلیل اینکه هیچ گونه فنری برای برگرداندن لنت (بالشتک) ترمز به جای اولیه نیست، همواره لنت در فاصله ای خیلی کم نسبت به روتور قرار دارد. این مسئله خیلی مهم است چون پیستون موجود در ترمزها دارای قطر بیشتری نسبت به پیستون بزرگ در سیستم ترمزی است. اگر پیستون ترمزی به سمت سیلندر برگردد یعنی فاصله بین لنت و دیسک زیاد باشد، برای سیستم ترمز نیاز به نیروی زیادی است از طرف سیال که دوباره لنت ها را با دیسک درگیر کند.
خودرو های قدیمی دارای چهار پیستون در گیره بودند. دو پیستون در هر طرف وجود داشت و بالشتک ترمز را به سمت دیسک می فشرد. این نوع طراحی تقریباً منسوخ شده است چون گیره های تک پیستونه ارزان قیمت تر و همچنین مورد اعتماد تر خواهند بود.

ترمز های اضطراری:
خودرویی که تمام چرخ هایش داراب ترمز دیسکی است باید از ترمز های اضطراری نیز بهره ببرد که از طریق مکانیزم جدا فعال می شود. بسیاری از خودروها از کابل برای فعال کردن ترمزهای اضطراری استفاده می کنند. برخی از خودروهای چهار چرخ ترمز دیسکی دارای ترمز کاسه ای جدا نیز هستند که بر روی چرخ های عقب خودرو تعبیه می شود. معمولاً از طریق کابل فعال می شود و هیچ گونه مسائل هیدرولیک در کار نیست.


سرویس کردن ترمزها:
معمول ترین سرویس ترمزها، تعویض به موقع لنت ها است. بر روی لنت ها معمولاً یک قسمت آهنی وجود دارد که به آن‌ها پوشش شاخص (Wear Indicator) گفته می شود. وقتی که بر اثر استفاده از ترمز و همچنین اصطکاک بین مواد قسمتی از لنت ترمز سابیده شد، پوشش شاخص به دیسک برخورد می کند و صدای سوت مانند تولید می کند. این بدان معنی است که زمان عوض کردن لنت ترمز رسیده است. همچنین راه های دیگری از جمله بازید لنت ترمز از طریق باز کردن گیره وجود دارد.

برخی اوقات یکسری خطوط عمیق خورده شده بر روی دیسک نمایان است. این مورد زمانی اتفاق می افتد که یک لنت به انتها رسیده برای یک مدت طولانی بر روی خودرو نصب شده است. بعضاً پیش می آید که دیسک ترمز تاب بردارد و مسطح بودن خود را از دست دهد. اگر چنین اتفاقی برای دیسک شما بیفتد معمولاً در هنگام ترمز گیری نه چندان شدید ترمز شما شروع به لرزه یا ارتعاش می کند. هر دو این مشکلات به وسیله ماشین کاری روی سطح دیسک قابل حل شدن هستند. هر زمان که لنت های ترمز را تعویض می کنید نیازی به ماشین کاری دوباره بر روی دیسک نیست. شما تنها زمانی به پرداخت کاری دیسک نیازمندید که دیسک شما تاب برداشته باشد یا خطوط عمیق بر روی آن ایجاد شده باشد. در حقیقت پرداخت کاری سطح دیسک عمر آن را کوتاه می کند. چون با هر بار ماشین کاری ضخامتی از دیسک کم می شود.

disc brake

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

51 دیدگاه

  1. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    دوستان یک سوال.آیا سورن تمام چرخ هاش دیسکی هست؟تیپ 5 چطور؟

    پاسخ
    1. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      زیگما جان تمام چرخ های هردو ماشین دیسکی هستند.

      پاسخ
    2. arash1354
      سوابق: (121 دیدگاه) ,

      تيپ معموليش فقط چرخ جلو ديسكيه

      پاسخ
    3. سهیل
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      نه همه ماشین های سایپا و ایران خودرو جلو دیسک و عقب ترمز کفشی دارن

      پاسخ
      1. mrr
        سوابق: (4 دیدگاه) ,

        خودرو های پارس lx و پارس elx و سورن elx و 206 تیپ 5 و 206 sd v8 و دنا و رانا lx هر 4 چرخ دیسکی هستند.

        پاسخ
  2. ناصر
    سوابق: (191 دیدگاه) ,

    جالب بود ….اگه میشه بازم از این مطالب آموزنده بذارید

    پاسخ
  3. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    عالیه… 😀
    عالیه… 😀
    همینجوری ادامه بده داداش…

    پاسخ
  4. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    ترمز رو ول کن …. رینگ M6 و نگاه کن با دیسکاش

    با تشکر از آقای طهوری
    آموزنده بود

    ممنون

    پاسخ
    1. یارو . فقط المان . فقط فولوکس
      سوابق: (290 دیدگاه) ,

      اینو خوب اومدی

      ________________________(پرچم بالاست)_____________________________

      پاسخ
    2. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      کالیبرای ترمز رنگی خیلی دوست دارم

      پاسخ
  5. omid
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    یعنی من حال میکنم با این مطالب علمی- خودرویی…
    ما که کاری از دستمون بر نمیاد فقط امیدواریم خدا به خود نویسنده و خانوادش خیر بده…دمت گرررررررررررررم

    پاسخ
  6. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    جالب بود پدال من …. تو با این مطالب داری هم خودتو بالا میکشی هم مخاطب هاتو

    پاسخ
  7. Mohammad XX
    سوابق: (202 دیدگاه) ,

    ممنون پدال. مثل همیشه عالی

    پاسخ
  8. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.یه سوال دارم.امنیت ترمزگیری و فاصله توقف در خودروهای 4چرخ دیسکی بالاتره (مثل رانا یا206تیپ5)یادر خودروهایی که2چرخ دیسکی اند و چرخای عقب کاسه ای(مثل تندر یا405)؟یه سوال دیگه-چرا سیستم ترمز بوش بهتر از مندو عمل میکنه؟یا بهتر بگم چرا خطا های مندو بالاتر از سیستم بوش؟یه سوال دیگه آیا ترمز عقب405 میشه دیسکی کرد؟هزینش چقدره؟یه سوال دیگه چرا ترمز سمند با absبهتر از 405باabs هستش؟(هم در فاصله توقف هم در بهتر جمع کردن ماشین با اینکه سمند سنگین تر از 405هستش)لطفا جواب بدین؟و سوال آخر به نظر من ترمز تندر از بقیه خودرو های زیر40تومن واقعا بهتره ویا با ترمز رانا که4چرخ دیسکیه برابری میکنه علت چیه؟چون تندر 2چرخش دیسکیه و 2تا دیگه کاسه وچرا ترمز405در مدل abs دار انقذر خطا داره و در کل داغون؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      بنده خدا چقدر سوال داری!!!!

      عملکرد ترمز های دیسکی خیلی بهتر از کاسه ای است.ولی نسبت به کاسه ای

      گرون تر تمام میشود.علتشم اینه که چون در مجاورت هوا هست و خنک میشود.

      ولی کاسه ای نه.ترمز دیسکی عملکرد بهتری در سیستم ABS دارد تا کاسه

      ای . پس با این نتیجه 4 چرخ دیسک بهتره.

      علت عملکرد بوش رو نمیدونم ولی فکر کنم جون دقیق تره و مهندسی تره.

      بیشتر سیستم انژکتور های ماشین ها هم بوش هست .

      ترمز 405 رو هم میشه دیسکی کرد.

      فقط خود کارخونه نمیخواد ، چون ارزون تره . اگر نه که هیچ فرقی بین

      اکسل عقب 405 پرشیا و سمند و پارس ELX نیست.هزینشو نمیدونم ولی قدیم

      200 تومان بود.

      ترمز سمند بهتره چون فکرکنم با EBD هستش. بعدشم چون سنگینتره و از

      پیستون و بوستر بزرگتر بهره میبره.

      ترمز ال ممد بهتره چون به روز تره . بعدشم ال ممد سبک تره.ولی من پشت

      سمند LX نشتم ، پشت ال ممد هم نشستم . ولی ترمز سمند قویتر از ال ممد

      بود.البته اینو بگم که معیار مشخصی نداره چون ماشینای ایران م3 تخم

      مرغ شانسی میمونه.

      ترمز 405 هم فکر کنم م3 پراید میمونه و فقط برای چرخ های عقب چشمی

      داره.کلا تعطیله.من چند بار نزدیک بوده تصادف بد جور کنم . باید 2 الی

      3 بار بکوبی رو پدال تا پر کنه. درسته؟؟؟؟؟؟؟

      موفق باشی.

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
      1. *عرفان*
        سوابق: (4 دیدگاه) ,

        حاجی همش نمیدوونم و فک کنم شد که…

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود.

          وقتی چیزیرو 100درصد مطمئن نیستم با قطعیت حرف نمیزنم.

          حالا الان چه مشکلی برای شما پیش امده ؟؟؟

        2. *عرفان*
          سوابق: (35 دیدگاه) ,

          اولا سال 89 405 abs داشتیم و شخصا خیلی با این ماشین رانندگی کردم به نظره من 405 ای بی اس اصلا ترمز تداره
          اگر با سرعت 50 به بالا ترمز نسبتا شدید بزنیترمز نمیگیزه یا در حال ترمز گرفتن آسفالت تاب داشته باشه اصلا و ابدا ترمز عمل نمیکنه و تنها امیدت اول خدا بعد دنده معکوس و تذمز دستیه
          .حتی یه بارم سرم اومد ترمز نگرفت مجبور شدم دستی کشیدم خدا رحم کرد خوردم به جدول ئ ریگ به کل نابود شد
          اما هنوز که هنوزه نمیدوونم چرا ترمز اش اینجوری بود و راجع بش هیچ نظری نمیدم
          ثانیا چیزی و که بش اطمینان ندارین عنوان نفرمایین.
          ثالثااین قسمت از سخنانتون برا من ایهام داره..
          (ترمز ال ممد بهتره چون به روز تره . بعدشم ال ممد سبک تره.ولی من پشت

          سمند LX نشتم ، پشت ال ممد هم نشستم . ولی ترمز سمند قویتر از ال ممد

          بود)
          با کدوم رانندگی کردین و با کدوم رانندگی نــکردین؟؟

        3. امیر.ش
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          سلام دوستان.
          من سمندEF7دارم ومتاسفانه مثه خیلی از بر بچه های دیگه از ترمزش راضی نیستم.ترمزabsداره ولی اگه وقت ترمز روی یه برآمدگی بره اصطلاحا پله میکنه وشمارو میبره تو باقالیا.بعضی از دوستا خودشون رفتن وabs شونو قطع کردن واز ترمز معمولی استفاده میکنن؛ ولی من میترسم دستکاریش کنم بدتر بشه.بهرحال ممنون از نویسنده وتمام دوستان این سایت.بخدا میسپرمتون…
          امیر.ش از قم

      2. *عرفان*
        سوابق: (35 دیدگاه) ,

        اولا سال 89 405 abs داشتیم و شخصا خیلی با این ماشین رانندگی کردم به نظره من 405 ای بی اس اصلا ترمز تداره
        اگر با سرعت 50 به بالا ترمز نسبتا شدید بزنی ترمز نمیگیزه یا در حال ترمز گرفتن آسفالت تاب داشته باشه اصلا و ابدا ترمز عمل نمیکنه و تنها امیدت اول خدا بعد دنده معکوس و ترمز دستیه
        .حتی یه بارم سرم اومد ترمز نگرفت مجبور شدم دستی کشیدم خدارحم کرد خوردم به جدول ئ رینگ به کل نابود شد
        اما هنوز که هنوزه نمیدوونم چرا ترمز اش اینجوری بود و راجع بش هیچ نظری نمیدم
        ثانیا با تمام احترام نسبت به نظر شما اما چیزی و که بش اطمینان ندارین عنوان نفرمایین.خوانندگان رو صحبت های شما حساب باز میکنن

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود.

          من پشت 405 مدل 91 نشستم ، ترمز افتضاحه ، بعضی از

          مواقع ترمز شدید میزنی ، زیر پات خالی میشه .

          باید دوبار الی سه بار بزنی رو پدال تا پربشه.اگر نه

          رفتی لای باقالیا .

          سمند EF7 مدل 90 هم روندم ، همینطور ال ممد مدل 89 .

          سمند ترمزش از ال 90 قویتر بود و گیرایی بهتری داشت .

          اما لازم به ذکر است که بگم ال 90 مدل E1 بود .

          بعدشم منظور من این بود که ال 90 چون از سیستم ترمز

          به روزتری استفاده میکنه ، از رانا بهتره با این که

          چرخ عقب کاسه است .

          ولی ترمز سمند ال ایکس EF7 از ال 90 بهتره . البته

          تو مدل هایی که من تست کردم . ترمز سمند مشکلات ترمز

          405 رو نداره . حتی مدل SE .

          ((( ایران و المان )))

      3. اصغری
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        اقا ما که سوات درست و حسابی نداریم اما فکر کنم رو ترمز کاسه ای اصلا امکان نصب ای بی اس نباشه ها!؟ هست؟
        یکی به ما بگه. جون فکر کنم اصلا قابلیتش رو نداشته باشه.
        یکی که میدونه به مام بگه

        پاسخ
    2. سارا
      سوابق: (42 دیدگاه) ,

      سیستم ترمز لوگان بوستر های بهتری داره و همینطور از EBD برای هماهنگی ترمز استفاده میکنه … خوبیش اینه که بر خلاف ترمز های پراید و خانواده 405 پشت ماشین در ترمز های شدید نمیچرخه

      پاسخ
  9. m.a7200
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    سلام.من هم سوال دارم. آیا دیسک های سوراخ دار که برای بهتر خنک شدن هست گران تر هستند؟ چرا؟ و اگه فقط تفاوتش در سوراخ یودنه چرا تمام دیسک ترمز ها سوراخ نیستند تا بهتر عمل کنند؟

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      سازنده ي ماشين مياد مقدار حرارتي رو كه ديسك تحمل مي كنه رو حساب مي كنه . برأي خودرو هاي ملئ نيازي نيست كه سوراخش كنند زيرا حد أكثر سرعتي كه ميشه رفت بيشتر از 150 تا نيست . بعضي جاها سوراخ كردن هم كافي نيست و سازنده ها از ديسك هاي سراميكي استفاده مي كنند!!!!!!! (Super veloce)

      پاسخ
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      بله گرانتر هستند.

      وقتی که یک دسک رو سوراخ سوراخ میکنند و یا شیار میدهند ، از مقاومت دیسک

      در برابر فشار گیره و پیستون که پشت لنت ها هستند کم میشود . در نتیجه

      میان این از الیاژ های محکم تر و با در صد تحمل بیشتر در برابر گرما

      استفاده میکنند که در قیمتشون تاثیر بسزایی دارد.

      موفق باشی .

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
  10. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    در سیستم ترمز هم، پورشه همیشه از بهترین ها بوده.

    پاسخ
  11. مصطفی
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    ترمز دیسکی پراید که میگن همینه 🙂 !!!

    پاسخ
  12. احسان
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    بعضی دیسک ها گرد هستن ولی اطرافشون زبونه زبونه هست. مثلا مثل دیسک های جلو موتور های طرح ویوو
    کسی میدونه چرا؟

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      احتمالا برأي خنك كاري بهتر است ، زيرا سطحش با هوا بيشتر تماس داره . من همجين سيستمي رو روى دوجرخه ها ديدم!!!!!!! (Super veloce)

      پاسخ
  13. امیرقاسمی
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    سلام توی بعضی ازترمز ماشین ها فقط در جلو 4تا سمت راست و4سمت چپ در کل 8عدد نصب میشه

    پاسخ
  14. saied
    سوابق: (818 دیدگاه) ,

    مرسی پدال ! ولی فکر کنم خیلی مختصر و مفید توضیح دادین .

    پاسخ
  15. Majestic
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    منم یه سوال بپرسم…
    ترمز های عقب روی ماشین های تولید داخل فقط وقتی ترمز دستی میکشیم فعال میشه؟ یعنی با فشردن پدال ترمز ، ترمز های چرخ های عقب هیچ عکس العملی نشون نمیدن؟ من 206 دارم و وقتی ترمز میکنم به نظرم میاد ته ماشین هم پایین میاد.. برام سوال شده که ایا با فشردن ترمز، ترمز های عقب هم درگیر میشن یا نه؟

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      بله ولي ترمز هاي جلو خيلي قويتر هستند . در همه ي ماشين ها ترمز عقب هم كار مي كنه ولي 70-80 درصد قدرت ترمز مال جلو هست!!!!!!!! (super veloce)

      پاسخ
  16. مجتبی
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    سلام به همه.
    یبارم یکی از آشناهای ما 405 خریده بود
    (طبق گفته خودش)آقا بعد گذشت 6-7 ماه(شایدم بیشتر)این اصلا لنت عوض نمیکرد
    یعنی لنتاش کم نمیشد
    آقا یروز تو اتوبان ترمز میکنه،میبینه ترمز نمیگیره
    اما پدال ترمز هم دیگه بالا نمیاد،همینجوری ک میرفته
    یهو صدای بدی از چرخای جلو در میاد و ماشین قفل میکنه…
    خلاصه،با یدک کش میبرن تعمیرگاه،میبینن لنت دیسک ترمز رو خورده
    وچون دیسک نازک شده،براثر فشار شکسته…
    فک کنم اینم دستاورد جدید ویران خودروئه…///
    خدایا،میدونم بخاطر توجه توئه ک مابا این ماشینا صحیح و سالم سفر میکنیم،اما بازم خودت هوامونو داشته باش…

    پاسخ
    1. arash1354
      سوابق: (121 دیدگاه) ,

      اتفاقا ماشين منم كه رفتم براي چك لنت ترمز بهم گفتند ديسكت داره خورده ميشه !

      پاسخ
      1. اصغری
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        این موضوع احتمالا به علت آلیاژ مزخرف دیسک و جنس افتضاح لنت باشه. البته تجربه خود من هم تقریبا اینجوری بود که لنت ایرانی اصلا مصرف نمیشد انگار ولی رو دیسک خط مینداخت و صدا میداد یعنی مثلا بعد از شیش ماه که لنت ایرانی رو نگاه میکرد هنوز ضخمتش تغییری نکرده بود ولی وقتی از لنت های اسپانیایی و یا فرانسوی ( 206 دیگه) استفاده میکنی بعد شیش ماه کاهش ضخامت به خصوص در لنت های عقب( تیپ 6) واضح و محسوسه.

        پاسخ
  17. hamrd
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    به نظر من از میان قطعات ماشین کمترین پیشرفت رو ترمز ها کردن . دیگه تو بهترین حالت ها 30 متر 100 تا صفرشونه. خیلی ناجوره آدم انتظار داره خیلی بهتر از اینا باشه

    پاسخ
  18. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام خسته نباشید
    ایادیسکی کردن ترمزهاعقب پرایدی که ترمزهاجلوش دیسکیه کاراصولی وخوبیه یانه

    پاسخ
  19. غلامرضا رحمانی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آیا زاویه قرار گیری ( موقعیت کالیپر به لنت ،90 -45 و . . . درجه نسبت به دیسک ) در عملکرد ترمز ها تاثیر دارد ؟

    پاسخ
  20. علیرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام خسته نباشی بچه ها آیا میشه ترمز عقب پراید دیسکی کرد؟ چطور میشه دیسک چه ماشینی بهش میخوره؟ وهزینه چقدر داره. باسپاس از شما دوستان عزیز

    پاسخ
  21. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    کدام ABS ها در خودروها فاجعه می ‌آفریند؟

    نقص در سیستم ترمز برخی از خودروهای داخلی مربوط به ABS ها با مارک MANDO است که منجر به بروز سوانح مالی و جانی زیادی برای خریداران این خودروها شده است.

     
    به گزارش عصرصنعت، پیش از این اعلام شده بود که وجود نقص فنی در عملکرد سیستم ترمز ضد قفل (ABS) تامین شده از سوی یک شرکت بزرگ با مارک”M” منجر به بروز سوانح در برخی از سواری‌های تولید داخل شده است. بررسی‌ های صورت گرفته نشان می‌ دهد که این  ABS ها با مارکMANDO توسط یک شرکت بزرگ داخلی از یکی از کشورهای آسیایی وارد شده و در اختیار خودروسازان قرار می ‌گیرد.

     
    کیفیت اینABS  ها از نمونه‌های اصلی که به خودروسازان ارائه شده پایین ‌تر بوده و منجر به نقص در عملکرد سیستم ترمز خودروهای تولیدی گردیده که در نتیجه آن به دنبال سوانح و تصادفات صورت گرفته، مشکلات جانی و مالی زیادی برای خریداران برخی از خودروهای داخلی ایجاد شده است.

     
    در سوانح رخ داده در این زمینه، در گزارش های مراجع رسمی از جمله کارشناسان دادگستری و پلیس راهنمایی و رانندگی به عمل نکردن سیستم ترمز خودرو به دلیل نقص در سیستم ترمز ABS با مارکMANDO اشاره شده است. هم ‌اکنون در رابطه با مشکلات و سوانح ایجاد شده در خودروهای تولیدی باABS  های با مارک MANDO، شکایت های مختلفی به مراجع قضایی ارائه شده اماتاکنون خبری ازایرانخودرومبنی برفراخوان نشده است

    پاسخ
  22. فرزاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام
    مهندسین محترم یه راهنمایی ازتون دارم
    خودرو پارس چرخ عقبش کاسه ایه می خوام دیسکیش کنم چه کار باید انجام بدم
    اصلا این کار شدنی است یا نه
    ممنون ازتون

    پاسخ
  23. Reza
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    من تازه لنت ترمز چرخ جلویی 206 اس دی رو عوض کردم اما الان دو روزه که abs دیگه کار نمیکنه میتونه از نو بودنه لنتها باشه چون فیش abs هم وصله و خطایی تو صفحه نمیاد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.