5 نکته مفید هنگام تعویض و استفاده از لاستیک‌های زمستانی

اینجا هوا سرد و خشن است و حقایقی غیرقابل‌انکار درباره‌ی لاستیک‌های زمستانی وجود دارد. اگر دمای هوا در مکانی که زندگی می‌کنید به زیر 7 درجه سانتی‌گراد رسید موقع استفاده از این لاستیک‌هاست.

بله حتی تراک یا شاسی‌بلند دو دیفرانسیل شما باید به لاستیک‌های زمستانی مجهز باشد. خودروی شما چهارچرخ محرک خوانده می‌شود نه چهارچرخ متوقف!

Winter tires
و پیش از آنکه به رانندگی خوب افتخار کنید باید بدانید که فاکتورهای فراوانی در یک رانندگی در جاده دخیل هستند و یکی از آن‌ها برف است. به یاد داشته باشید که منظور ما لاستیک‌های زمستانی است نه لاستیک‌های برفی. حتی در مسیرهای خشک نیز لاستیک‌های زمستانی کشش بهتر را از طریق جنس نرم‌تر لاستیک مهیا می‌کنند.

زمانی که لاستیک‌های خود را با تغییر فصل عوض می‌کنید توصیه‌هایی لازم است که ما آن‌ها را برای شما تدارک دیده‌ایم.

  1. امن و هوشیار باشید

checking-tire-pressure
خواه لاستیک‌های خود را در یک فروشگاه عوض کنید و خواه این کار را در خانه انجام دهید، این موضوع اهمیت دارد که کار موردنظر را با ایمنی و با استفاده از ابزار صحیح به سرانجام برسانید. اگر لاستیک‌ها را در خانه تعویض می‌کنید استفاده از جک‌های کفی برای تحمل وزن خودرو ضروری است. بهتر است که در ابتدا تنها یک بخش از خودرو را بلند کرده و لاستیک آن بخش را تعویض کنید. با استفاده از آچار چرخ و در دو مرحله پیچ‌ها را باز کرده و لاستیک را خارج کنید.

  1. شرایط چرخ‌ها و لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید

5thingsaboutswitchingyourtires001
این موضوع درباره‌ی هر دو نوع لاستیک صدق می‌کند. استفاده از لاستیک‌های زمستانی باعث افزایش طول عمر هر دو مجموعه‌ی لاستیک‌ها خواهد شد هرچند سائیدگی هنوز هم وجود خواهد داشت. سایش معمولی با سرعتی یکسان و معمولاً در کل لاستیک دیده می‌شود درحالی‌که ساییدگی ناصاف به علت مشکلات سیستم تعلیق و تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها در یک‌طرف دیده شود.

  1. برچسب‌گذاری لاستیک در حال اتمام

5thingsaboutswitchingyourtires003
زمانی که لاستیک شما به پایان عمر خود نزدیک می‌شود فراموش نکنید که آن‌ها را برچسب‌گذاری کنید. تکه‌ نوشته‌ای ساده مثل چپ جلو و یا راست عقب می‌تواند راهکار مناسبی باشد؛ و فراموش نکنید وقتی می‌خواهید دوباره از مجموعه لاستیک‌ها استفاده کنید با این راهکار خواهید دانست که کدام لاستیک باید عوض شود. همچنین چرخاندن لاستیک‌ها نیز در طی چند ماهی که استفاده نمی‌شوند اهمیت دارد.

  1. بازدیدی بصری از خودرو داشته باشید

5thingsaboutswitchingyourtires002
برای تشخیص برخی مشکلات خودروی خود مجبور نیستید که به مکانیک مراجعه کنید. زمانی که لاستیک‌ها را تعویض می‌کنید دیدی دقیق به سیستم تعلیق و ترمز بیندازید تا ایرادات احتمالی را بیابید. قطعاتی مثل لوله‌های ترمز، بوش‌ها و… را برای تشخیص شکستگی‌ها و نشتی‌های احتمالی بررسی کنید.

  1. لاستیک‌ها را به‌طور مناسب نگهداری کنید

تایرهای زمستانی
زمانی که لاستیک‌ها را تعویض نمودید طرز نگهداری صحیح از لاستیک‌های استفاده نشده اهمیت دارد. مطمئن شوید که لاستیک‌ها تمیز هستند و قبل از اینکه آن‌ها را داخل کیسه‌های غیرقابل نفوذ به وسیله هوا قرار دهید از خشک شدن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. این کار عمر لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد. لاستیک‌ها را در مکانی خشک و خنک و تا حد امکان دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

منبع: autoguide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

12 دیدگاه

  1. Bavaria
    سوابق: (228 دیدگاه) ,

    ممنون از مقاله مفیدتون
    با وجود کیفیت نامناسب اکثر تولیدات داخلی اما من کیفیت تایر های ساخت داخل رو خوب میدونم و کاملا قابل اعتمادن

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (127 دیدگاه) ,

      سلام دوستان یه سوال: لاستیک های پژو پارس من kumho ecsta هست که تابستانه هستند آیا لازم هست که اونها رو عوض کنم و از لاستیک زمستانه استفاده کنم با توجه به اینکه کارم جوریه که روزی 150 کیلومتر اتوبان خارج از شهر هم باید رانندگی کنم

      پاسخ
      1. رضا
        سوابق: (127 دیدگاه) ,

        منفی چرا میدید یکی جواب من رو بده بجای منفی دادن

        پاسخ
        1. كوروش
          سوابق: (320 دیدگاه) ,

          نیازی نیست
          ببینید عاج کافی داره اگه توی برف و بارون دید چسبندگی کافی نداره یه فکری براش بکنید قبل زمستان یه تنظیم باد بکنید و بعد تست کنیدش

      2. ارمان
        سوابق: (994 دیدگاه) ,

        اقا رضای عزیز نمیدونم کجا میشه لاستیک زمستونی برای رینگهای پرشیا گیر اورد اما اگر واقعا مسیرتون تو هوای برفی و یخ بندون هست حتما استفاده کنید و اگر هم دنبالش بودید از برندهای متفرقه فاصله بگیرید
        من بهترین تایر های زمستانی رو بریدج استون میدونم اما باید دقت کنید که تایر مال نهایتا ۲۰۱۵ باشه اگر نه یه ماه بعد ترک میخوره و خطر ناکه ولی اگه مسیر حرکتیتون یخبندون و برفی نیست با یکم مراقبت میشه با لاستیک های ال سیزن یا تمام فصول سر کرد

        پاسخ
        1. رضا
          سوابق: (127 دیدگاه) ,

          آقا کوروش و آقا آرمان ممنون از وقتی که گذاشتید و جواب دادید

  2. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1463 دیدگاه) ,

    شهر ما امروز تو سردترین زمان به منفی 9 درجه زیر صفر می رسه
    تو زمستونا تا منفی 20 درجه هم میرسه
    من کلی تحقیق کردم لاستیکهای میشلن خیلی عالین ولی تو سایز 16 حدودا 200 هزار تومن جفتی از بقیه گرونتره ولی بعد میشیلن لاستیک سومیتومو فوق العاده هست
    چند روز پیش من سومیتومو ژاپن تولید 2016 گرفتم سایز 205.55.16 به قیمت 520 تومن عالیه به همه پیشنهاد میکنم یه بار هم شده سومیتومو استفاده کنند نرمیش تقریبا میشه گفت در حد هانکوک شاید یکم سفت تر باشه که ادم اصلا متوجه نمیشه ولی از نظر دوام هندلینگ و پایداری خودرو تو ترمز گیری عالیه مخصوصا این که برای تمامی فصول میشه ازش استفاده کرد من خیلی راضی ام

    پاسخ
    1. مجید
      سوابق: (460 دیدگاه) ,

      سامان عزیز!
      ارادت ویژه!
      برای شما شاید سومیتومو جواب بده ولی سمت ما چون مرطوب هستش کارایی کامل نداره به خاطر همین من رفتم سراغ میشلن البته باید ببینی ماشینت چیه و چه آجی برای اون کاری که میخوای جواب میده.مثلا من برای تیپ 5 خودم میشلن نگرفتم چون موقع خرید هم کمیاب بود و هم انبار مونده(قبل از برجام) ولی تو سایز 14 رودستون N5000 گرفتم که اجش عین میشلن فابریک تیپ 5 فرانسوی بود و خشک تر بودنش رو با گاز نیتروژن حل کردم ولی برای پیکاپ عموی بزرگم رفتیم دیدیم بهترین کزینه تو سایز 16 میشلن که با توجه به کار ماشین تو معدن و خاک عالی جواب گرفتیم و با این که خیلی ها پیرلی یا مکسس یا بریجستون رو پیشنهاد کردن اما اصطکاک و توان کنترلش یه چیز دیگه س!
      به هر حال موفق و سالم باشی و زمستون گرم و شادی داشته باشی!
      افرود میری به یاد بر و بچ پدال باش!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل سامان اذری
        سامان اذری
        سوابق: (1463 دیدگاه) ,

        داش دوام بریجستون فوق العاده هست
        ماسمند داریم درسته که میگن عمر مفید لاستیک نهایتش 5 ساله ولی این زاپاسش از سال 82 روش بریجستون ژاپن هست خیلی وقتها هم زیر ماشین بوده ولی تا حالا نه باد کم کرده نه کیفولی من اصلا اعتقادی به رودستون ندارم از نظر کیفیت و فروش از هموطن خودش هانکوک و کوموهو عقب ترهستشیتش رو از دست داده حتی خبری هم از اون ترک های خیلی ریز هم نیست انگار نه انگار که مال 13 سال پیشه

        پاسخ
    2. فرامرز
      سوابق: (742 دیدگاه) ,

      خدا رو شکر باز ایران لاستیک ارزونه. من تو آلمان ۴ تا لاستیک زمستونی دانلوپ سایز 205.55.16 با رینگ آهنی یک سال کارکرده خریدم ۱ میلیون (تازه از دست خریدم نه از فروشگاه). اگه میخواستم نو از فروشگاه بخرم ۲ میلیون تموم میشد.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل سامان اذری
        سامان اذری
        سوابق: (1463 دیدگاه) ,

        فرامرز جان
        اتفاقا دانلوپ هم داشت همون 520تومن بود قیمتش من این سومیتومو رو از تهران تایر قیمت پرسیدم 570 تحویل تهران قیمت داد ولی این 520 تومن داد تاریخشم هفته 31 سال 2016 هست خودشم made in japan بود

        پاسخ
    3. كوروش
      سوابق: (320 دیدگاه) ,

      سومیتومو عالیه
      من خودم تا حالا چند بار توی سایت به دوستان پیشنهاد کردمش اتفاقا امروز توی برف چسبندگیش رو تست کردم حیلی عالی بود من لاستیک ۴ فصل انداختم و راضی هستم درسته از میشلن و پیرلی بهتر نداریم اما بدلیل قیمت بسیار بالا و تاریخ مصرف گذشته توی بازار ایران بنظر من بهترین جاگزین میشلن همین سومیتومو هستش تنوع خوبی هم داره عمرش هم از کره ای ها هانکوک و کمهو و… خیلی بیشتره

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.