پنج راه جالب برای کاهش مصرف سوخت

مصرف سوخت بهینه، اگر برای همه مالکان خودرو مسئله‌ساز نباشد، ولی برای بسیاری از افراد یک موضوع مهم تلقی می‌شود. تصور کنید در وسط راه بنزین تمام کرده‌اید و هیچ ایستگاه سوختی نیز در نزدیکی نیست؛ در این حالت، هرگاه با حرف E چشم در چشم می‌شوید، فشار بیشتری را حس می‌کنید و احتمالاً آرزو خواهید کرد که کاش به جای این خودروی عضلانی، یک «پریوس» در زیر پایتان بود. در ادامه، می‌خواهیم تکنیک‌هایی را مرور کنیم که در مواقعی که بنزین شما در جاده کم است، برای رسیدن خودرو به یک پمپ بنزین بسیار مفید خواهند بود.

fuel economy cars
راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت

۱) پرهیز از رانندگی پرتنش
وقتی به‌شدت سرعت را کم می‌کنید و سپس دوباره شتاب می‌گیرید، میزان زیادی از سوخت خودرو را مصرف خواهید کرد. وقتی به‌صورت ناگهانی سرعت خودرو را کم و زیاد می‌کنید، مصرف شما افزایش پیدا می‌کند. در همین حال، اگر پا را بر روی پدال گاز ثابت نگه دارید، بنزین در کمترین میزان خود، جریان می‌یابد.

Shitty Driver
همچنین وقتی از یک تپه بالا می‌روید، سعی کنید سرعت را کم کنید؛ سپس وقتی از سراشیبی پایین می‌روید، دوباره سرعت بگیرید. این کار باعث مصرف بهینه‌تر سوخت می‌شود.

۲) تعویض دنده هوشمندانه
وقتی در دنده‌های پایین، با سرعت بالا حرکت می‌کنید، صدای لذت‌بخشی از خودروی شما به گوش می‌رسد. البته برای «لذت»، قیمتی نمی‌توان گذاشت، ولی در عین حال، شما در حال فشار آوردن به موتور و همین‌طور از دست دادن مقدار بیشتری بنزین هستید. پس به نسبت سرعتی که می‌خواهید با آن حرکت کنید، دنده را به‌دقت تعویض کنید و فکر «نمایش» را از سر بیرون کنید؛ چرا که بنزین شما در حال اتمام است و این همه خودنمایی، هیچ توجیهی ندارد.

eight speed automatic transmission
BMW eight speed automatic transmission

۳) سپر به سپر حرکت نکنید.
البته به نکته اول در مورد تلاش همیشگی برای سرعت گرفتن نیز برمی‌گردد، ولی در اینجا فاکتور ترمزهای غیرضروری نیز به آن اضافه می‌شود. وقتی راننده جلویی شما در جاده به‌شدت ترمز می‌کند، شما هم همین کار را خواهید کرد؛ همین موضوع در هنگام شتاب‌گیری نیز صادق است. شما در این حالت مجبورید با راننده جلویی خودتان همگام شوید، مگر اینکه خود را مقیّد به پُر کردن فاصله در جاده ندانید.

driving too close
در حالت کلی، چه مخزن سوخت‌تان پُر باشد یا نه، رانندگی با فاصله کم نسبت به خودروی جلویی عذاب‌آور است! در واقع، این یکی از کارهایی است که رانندگان با آن روی اعصاب می‌روند.

۴) پرهیز از درجا کار کردن خودرو
اگر در ترافیکی گیر افتاده‌اید که هیچ راه فراری از آن نیست، خودروی خود را خاموش کنید. این کار ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد، ولی اگر خودروی شما بیش از یک دقیقه درجا کار کند، بخشی از بنزین خود را بی‌فایده مصرف خواهید کرد. بنابراین خودروی خود را خاموش کنید، صبر کنید تا همه‌چیز دوباره به جریان بیفتد و دوباره روشن کنید. به خاطر داشته باشید که در این حالت و برای رساندن خود به پمپ بنزین، صرفه‌جویی در بنزین برای شما در اولویت قرار دارد.

Start-the-car
۵) از محدودیت سرعت تبعیت کنید.
اگر می‌خواهید به پمپ بنزین برسید، آرامش خود را حفظ کنید و پدال گاز را تا آخر فشار ندهید؛ بلکه پای شما می‌بایست استراحت کند و به دور از پدال باشد. وقتی خودروی شما شروع به سرعت گرفتن می‌کند، مصرف سوخت بیشتری صورت می‌گیرد. همچنین هنگامی که ترمز می‌گیرید و دوباره می‌‌خواهید به آن سرعت برسید، بنزین بیشتری نیاز خواهید داشت.

speed
پدال ترمز و گاز شما، هم می‌توانند باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت شما شوند و هم به سرعت این سوخت را تمام کنند.

تکنیک‌های بسیار بیشتری در این زمینه وجود دارد، ولی حقیقت این است که یک موضوع را باید قبول کنید؛ اینکه با خودرویی که بنزین آن در حال تمام‌شدن است، رانندگی نکنید. حتی وقتی پولی به همراه ندارید، سعی کنید حداقل یک‌چهارم مخزن بنزین را پر کنید. ضمن اینکه وقتی با یک باک تقریباً خالی رانندگی می‌کنید، تمام مواد کف آن به داخل موتور شما کشیده می‌شود و ممکن است هزینه‌های نگهداری بیشتری را متوجه شما کند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

32 دیدگاه

    1. mohammad_boss429
      سوابق: (86 دیدگاه) ,

      تو این اوضاع تورم سخت نیس

      پاسخ
    2. آروین
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اصلا یه جوون به این حرفها میخنده ؛در نهایت میگه ای بابا حوصله داری ها!!!
      ولی در واقع همه چیز به فرهنگ رانندگی بستگی داره، صرفنظر از کم داشتن بنزین طرز رانندگی با تأنی و متانت و احترام به قوانین رانندگی و دیگر رانندگان؛ هم باعث مصرف کمتر بنزین میشود و هم فشار کمتری به خودرو میاورد.

      پاسخ
  1. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    والا من یه سمند دارم همه ی این کارا رو هم انجام میدم ولی بدکردار بنزینو قورت میده…
    البته تقصیرش هم نیست چون موتور v8 سمند حجم بالا ایی داره خب من اتظارم زیاده….

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل <<<<<
    <<<<<
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    خیلی ممنون از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنید
    چون در بهبود فرهنگ درست رانندگی بسیار مفید خواهد بود
    بازم به شما تلویزیون که فقط تبلیغ میذاره اصلا براش این مسائل اهمیتی نداره

    پاسخ
  3. سعید
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    کولر را خاموش کنید ، شیشه ها را بالا بکشید و با سبکترین دنده و کمترین فشار بر روی پدال گاز ادامه بدهید . کاهش سرعت خود را طوری تنظیم نمایید که با کمترین فشار بر پدال ترمز سرعت خودرو کم شود ، اگر در جاده ای با شیب منفی در حال حرکت هستید می توانید خودرو خود را خلاص نموده و با سرعت مطمئنه ادامه بدهید .

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      یادتون رفت اینو بگید که اول باید خلوص نیت داشته باشیم???? و صد البته خودرو های پیشرفته و دارای قدرت فوق بشری ایران خر نظیر رانای هیبریدی و سمند دیزلی رو نباید نادیده بگیریم و با توجه به اینکه محصولات ایران خ*** با داشتن موتور هایی دوازده سیلندر و با حجم های بالا تنها صدی پانزده لیتر میسوزونند و باید خدا را شکر کنیم که مسئولین عزیز صنعت خودروی ایران را به این حد از خودکفایی رسانده اند که هم اکنون به کره ی ماه نیز صادرات داریم . این را نیز بدانید خودرو های ایمن ایران خ* با پلتفرم هایی کاملا ایرانی و مصرف سوخت ناچیز و قدرت بالا میتوانند خودرو های کافران آلمانی و آمریکایی و انگلیسی را قورت دهند و کسانی که خودروی ایرانی را تحریم کرده اند سران آن کشور ها میباشند. 😐
      ( خر بخرید ، خودروی ایرانی نخرید )

      پاسخ
    2. Javad
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      همه ی مواردی که گفتید رو قبول دارم جز خلاص کردن خودرو در جاده ی با شیب منفی

      پاسخ
      1. mehdi turbo
        سوابق: (204 دیدگاه) ,

        اره منم بات موافقم من پیارسال امتحان رانندگی دادم قشنگ یادم خلاص کردن جز نکاتی بود ک اصن نباید انجام بدیم مخصوصن تو سراشیبی.

        پاسخ
    3. بابک
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      خودرو را در سرازیری خلاص کنیم ؟؟!!!!! حتما شوخی میفرمایید دوست عزیز . به خطرش نمی ارزد.

      پاسخ
    4. تصویر پروفایل سجاد
      سجاد
      سوابق: (199 دیدگاه) ,

      خلاص کردن خودرو در سراشیبی هیچ تاثیری بر مصرف بنزین نداره، مصرف بنزین در سراشیبی در حالت خلاص با حالتی که دنده رو در گیر میکنید و از پدال گاز استفاده نمیکنید یکسانه و با حالتی که ماشین درجا کار میکنه مصرفش یکیه به شرطی که به ماشین گاز ندید و ماشینتون انرژیش رو از شیب جاده بگیره نه پدال گاز، ودر حالتی که کولر روشن باشه و در سراشیبی رانندگی کنید مصرف در حالتی که دنده درگیره حتی از خلاص هم کمتره، بنابراین خلاص کردن ماشین چه از نظر فنی و چه صرفه ی اقتصادی هیچ توجیهی نداره.

      پاسخ
      1. محمدی
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        البته در ماشین های بروز دارای سیستم ECU ، زمانیکه دنده درگیر است پا را از روی پدال گاز برداریم سیستم بطور اتوماتیک سوخت ورودی به موتور را قطع می کند. این نکته رو بنده با L90 امتحان کردم. در دنده خلاص صدی 1.2 لیتر مصرف داره و لی در حالت دنده و بدونه فشار بر روی پدال گاز در سرازیری مصرف صفر می باشد.

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل شاهین
          شاهین
          سوابق: (7 دیدگاه) ,

          عذر میخوام چطور با این همه دقت اندازه گرفتید؟؟؟!!

    5. محمدرضا
      سوابق: (13 دیدگاه) ,

      روندن با دنده خلاص مصرف رو افزایش میده ولى در سرازیرى فقط کافیه پا رو از پدال گاز بردارى اونوقت مصرف صفر میشه. خودروهایى که سیستم fuel injection دارن اینجورین.
      کسانى که ماشینشون کامپیوتر سفر دارن میفهمن.

      پاسخ
  4. معین
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    سرعت بهینه 80 کیلومتر فراموش شده .

    پاسخ
    1. من
      سوابق: (192 دیدگاه) ,

      من شنیدم سرعت 40-50 بهینه ترین مصرف سوخت رو داره ؛ درسته؟

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1443 دیدگاه) ,

      بهینه ترین سرعت 95 کیلومتر بر ساعت یا 60 مایل بر ساعته. 80 تا اندکی مصرف بیشتر داره
      120 تا خیلی مصرف بیشتر.
      مقالش تو مجله ماشین هم چاپ شد میتونید پیداش کنید.

      پاسخ
  5. یاسین
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    خلاص کردن ماشین اشتباه محض اکثر کسانسیه که فکر میکنن تو مصرف سوخت نقش داره دور موتور تو مصرف بنزین نقش داره

    پاسخ
  6. luis
    سوابق: (589 دیدگاه) ,

    میخواهید مصرف سوختتان پایین آید،؟؟
    کافیست تویوتا یاریس سوار شوید مدل های قدیمی با قیمت پایین در دست رس است
    ولی فکر کل کل و …. رو از سرتون بیرون بیاورید ماشینی پر دوام کم استهلاک با امکانات مناسب نرم و راحت تویوتا یاریس.

    پاسخ
  7. real
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    یه سمندef7دارم با مراعات تمام اینا صدی ۱۲تا میسوزونه تازه مثلا اقایون میگن مثلا کم مصرفه ماشین ۵۰۰اسبی اینقد میسوزونه!

    پاسخ
  8. شاسی
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    خلاص کردن توی سرازیری تاثیر داره ولی انقدر کمه که قابل قیاس نیست. چون دور موتور در حالت خلاص در اکثر خودرو ها روی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ است و در سرازیری با بیشترین شیب ممکن در آخرین دنده که معمولا دنده پنجم است دور موتور روی ۲۰۰۰ ثابت می ماند.
    تفاوت های این دو حالت در چند چیز است. یکی اینکه در حالت خلاص صدای موتور به داخل کابین بسیار کم میشود، کنترل خودرو در فرمان دادن سخت تر میشود، شتاب خودرو رو به افزایش است و سرعت ثابت نمی ماند. که در حالت دنده سرعت هم بسته به نوع گیرباکس و وزن خودرو ثابت می ماند.
    از مواردی هم که در مصرف سوخت بسیار موثر است رانندگی با سبک ترین دنده ی ممکن است. همچنین ثابت نگه داشتن شرایط خودرو مانند ثابت بودن سرعت، ثابت بودن فرمان و ثابت بودن میزان باد کولر تاثیر دارد. تا جایی که در پیچ ها توصیه میکنم از حداکثر پیچ استفاده کرده تا فرمان کمتری به خودرو بدهید.
    چک کردن موتور، استفاده از لاستیک با باد مناسب، توزیع یکنواخت بار، عدم استفاده از باربند، بالا بودن شیشه ها، اطمینان از سالم بودن سیستم های برقی و موارد ریز دیگر در کاهش مصرف سوخت کمک زیادی میکند.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1443 دیدگاه) ,

      تو موتورهای انژکتوری زمانی ک پدال گاز رو فشارنمیدی سوختی تزریق نمیشه.
      زمانی که تو سراشیبی ماشینت رو خلاص کنی موتور با دور سلو کارمیکنه و سوخت هم تزریق میشه تا موتور روشن بمونه. اما اگر در دنده بزاری باشه و گاز ندی سوختی تزریق نمیشه و دور موتور از طریق درگیربودن موتور با گیربکس هس که تأمین میشه و مصرف سوخت صفر هست.
      پس تو سراشیبی ماشینتون رو خلاص نکنین و دردنده نگه دارین و گاز ندید. مگر این که شیب کم باشه و مجبور ب خلاص کردن ماشین بشین.

      پاسخ
      1. شاسی
        سوابق: (105 دیدگاه) ,

        برای حرفی که میزنی یه مثال نقض میارم.
        ببین اصلن امکان نداره وقتی گاز رو فشار ندی سوختی تزریق نشه. در هر موتور روشنی در هر حالتی سوخت تزریق میشه. البته منم توصیه نمیکنم از دنده خلاص استفاده کنن ولی مطمئنا مصرف سوخت در دو حالت اختلاف چندانی نداره.
        مثال نقضم هم اینه که شما وقتی خودرو را در دنده یک قرار میدی اصلن گاز نده فقط پدال کلاچ رو نصفه نگه دار. در جاده ی صاف بدون شیب ماشین حرکت میکنه.حتی در دنده دو هم امتحان کن مطمئنا بازم حرکت خواهد کرد.پس حرفی که میفرمایید خودرو در دنده بدون فشار پدال گاز هیچ سوختی تزریق نمیشه غلطه

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
          نوید جهرمی
          سوابق: (1443 دیدگاه) ,

          کافیه با کامپیوتر سفری ماشین که مصرف لحظه ای رو نشون میده چک کنی متوجه حرف بنده میشین.یه سرچ هم تو اینترنت بزنین مقالاتی راجبش میتونین پیداکنین. توی مجله ماشین با پرادو و یاریس همین مسأله رو تست کرده بودن.
          این دنده یک و دو هم که میگین درسته. اگر شما در حال سرعت داشتن پاتون رو از رو گاز بردارین پاشش سوخت قطع میشه. اما در حالتی که موتور دور لازم رو برای روشن موندن نداره و میخود خاموش بشه ای سی یو موتور رو در دور سلو نگه میداره. پس مسلمه ک سوخت میپاشه تا موتورت خاموش نشه.
          کنترل پاشش سوخت توسط ای سی یو هست و به صورت لحظه ای انجام میشه. مثل موتورهای کاربراتوری نیست که دائماً سوخت بیاد تو موتور.

  9. تصویر پروفایل sina
    sina
    سوابق: (104 دیدگاه) ,

    ef7 صدی 12 تا؟؟؟؟ شما حتما ماشینتو بده یه دیاگ بزنن بهش حتما مشکل داره

    پاسخ
  10. فرشید
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    یکی از بهترین راهها استفاده از کروزکنترله
    که خیلی به مصرف سوخت کمتر کمک میکنه

    پاسخ
  11. real
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    اقا سینا صدی ۱۲رو تو شهر میسوزونه تو جاده هم با سرعت حداکثر ۱۲۰ کمتر از ۸نمیسوزونه اونم بدون کولر با کولرم تا ۹/۵هم میرسه

    پاسخ
  12. real
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    تازه موندم این cvvtرو نمیذاشتن چقد میسوزوند تازه با این ضریب تراکم ۱۱!
    موندم جطوری مهندسان شفیق به این ضریب ترکمبا این سوخت مسخره ایران رسیدن کسی میدونه البته برا گاز مشکلی نداره ولی برا بنزین موتورو داغون میکنه!!

    پاسخ
  13. محمدرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام موتور ef7طراحی زیمنس المان و ساخت ایران در ضمن ماشین های دوگانه هیچ وقت تنظیم کار نمی کنند چون سرعت پیشروی شعله cngاز بنزین کمتره حتی تو ماشین های پایه گاز سوز ماشین یا باید رو بنزین کار کنه یا رو گاز در یک حالت تنظیم میشه ولی LPG این طور نیست مثل بنزینه
    با تشکر

    پاسخ
  14. کامیار
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    تجربه خودمه:حرکت توی دور موتور 2تا 3 هزار مصرف سوخت رو کم میکنه البته تو ماشین های بنزین سوز داخل

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.