کروز کنترل تطبیقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کروز کنترل تطبیقی (ACC) درواقع یک کروز کنترل هوشمند است که می‌تواند هنگام نزدیک شدن به خودرو جلویی به‌صورت خودکار سرعت را کم می‌کند و با ماشین مقابل همگام گردد. به‌این‌ترتیب که ابتدا راننده حداکثر سرعت را تعیین می‌کند سپس سیستم توسط یک حسگر رادار کوچک که در پشت جلوپنجره در زیر سپر قرار می‌گیرد، اگر خودروی جلویی کندتر حرکت کند سرعت شما به‌صورت خودکار کاهش می‌یابد و فاصله مجاز از خودروی جلویی کنترل می‌شود و اگر سیستم متوجه شود که دیگر خودرویی مقابل شما نیست، کروز کنترل با کنترل دریچه هوا سرعت شما را افزایش و به میزانی که تنظیم کردید بازمی‌گرداند. کروز کنترل تطبیقی همچنین بانام‌های کروز کنترل فعال، کروز کنترل مستقل، کروز کنترل هوشمند، و یا کروز کنترل رادار نیز شناخته می‌شود. در اکثر موارد این کار توسط یک رادار کوچک در پشت جلوپنجره مشبک و یا در زیر سپر انجام می‌گردد اما برخی از خودروسازها از لیزر، استفاده می‌کنند. فن‌آوری ACC هم در روز و هم در شب قابل‌استفاده است اما توانایی‌های آن در باران شدید، مه و برف مختل می‌شود.

Adaptive cruise control radar illlustration
Adaptive cruise control radar illlustration

ACC، بخش مهمی از آینده اتومبیل‌های بدون راننده را تشکیل می‌دهد. کروز کنترل تطبیقی به‌طور معمول با هشدار برخورد از جلو همراه است حتی اگر آن را فعال نکرده باشید. درزمانی که ACC درگیر می‌شود، سرعت ماشین با کمک ترمز و با حداکثر نیمی از نیروی پتانسیل ترمز کاهش میابد. (راننده و مسافر از این ترمزگیری احساس ناراحتی نمی‌کنند) انجام ترمز توسط چراغ قرمز فلش در بالای داشبورد (که در تصویر مربوط به فورد تورِس مشاهده می‌کنید)، یا با کلمات “!Brake” و یا “!Brake Now” در صفحه کیلومتر شمار نشان داده می‌شود و یا با صدایی رسا انجام این کار را به اطلاع شما می‌رساند. وقتی ACC درگیر نیست، سیستم همچنان به ردیابی ترافیک مقابل می‌پردازد و با اعلام هشدار شمارا از حوادث بالقوه باخبر می‌کند.

Adaptive cruise control radar illlustration
طرز استفاده از ACC

برای تنظیم کروز کنترل تطبیقی شما همان کاری را انجام دهید کهدر یک کروز کنترل استاندارد انجام می‌دادید. راننده پس فشار دادن دکمه “set”سرعت موردنظرش را در ACC مشخص می‌کند. بعدازآن، اگر بخواهد می‌تواند با فشار دادن دکمه‌های + و – سرعت را کم یا زیادتر کند. درنهایت، راننده می‌تواند فاصله موردنظر از ماشین جلویی را تنظیم کند که اغلب با سه دکمه کوتاه، متوسط، و بلند قابل تنظیم است. برخی از خودروسازان این مورد را با ۱، ۲ یا ۳ نشان می‌دهند.

شاخص در پانل ابزار و یا صفحه‌نمایش ماشین اغلب چیزی مانند خطوط همگرا، در بی‌نهایت را نشان می‌دهد که خب همان جاده است. هنگامی‌که رادار یک ماشین را در مقابل شما تشخیص می‌دهد یک آیکون ماشین نمایش داده می‌شود و یا آیکون ماشین تغییر رنگ می‌دهد.

اگر شما برای اولین بار می‌خواهید از ACC ماشین جدیدتان استفاده کنید آن را در طولانی‌ترین فاصله تنظیم کنید تا به‌مرور با عملکرد سیستم ACC این خودرو آشنا شوید. (حتی اگر خودرو قبلی شما هم این سیستم را داشته است.)

Adaptive cruise control radar illlustration
تکنولوژی پشت ACC

کروز کنترل تطبیقی به‌طور معمول با استفاده از رادار ماشین مقابل را شناسایی می‌کند. در ACC هایی که فول-رنج هستند، برخی از خودروسازان از دو رادار استفاده می‌کنند که یکی برای محدوده نزدیک یعنی حدود ۳۰ متر و دوم برای پوشش محدوده دور یعنی حدود ۱۸۰ متر مورداستفاده قرار می‌گیرد. درحالی‌که برخی هم از ACC های فول-رنج که قادر به استفاده از یک رادار هست نیز استفاده می‌کنند.

سیستم ACC با استفاده از کنترل دریچه هوا سرعت را افزایش می‌دهد و با حداکثر نیمی از نیروی پتانسیل ترمز سرعت شمارا کاهش می‌دهد.

اوایل ورود ACC ها رقابت بین استفاده از لیزر و رادار وجود داشت اما رادار هم در آب‌وهوای بد بهتر کار می‌کند و هم هزینه پایین‌تری نسبت به لیزر دارد. بااین‌حال، همچنان برخی از ACC ها نوری هستند. سوبارو از دو دوربین در جلوی آینه وسط برای سیستم بینایی آن استفاده می‌کند که در سیستم ترمز اتوماتیک آن‌هم کاربرد دارد و در سرعت‌های پایین اگر یک عابر پیاده در مسیر شما قرار گیرد خودرو را متوقف می‌کند.

ACC ممکن است در آب‌وهوای بد مشکل‌آفرین گردد. ممکن است در باران سنگین یا برف، سنسور مسدود می‌شود (که یک هشدار دریافت می‌کنید) یا سنسور در پنجره مشبک و یا در زیر سپر پوشیده از برف یا گل شده باشد.

تاکنون، کروز کنترل تطبیقی پیشرفت‌های زیادی نکرده است و تنها در برخی خودروها دقیق‌تر شده است. البته اخیراً پورشه می‌خواهد با سیستم بروز شده InnoDrive خود در همه حال شتاب جانبی معینی را در پیچ‌ها حفظ کند که در این صورت نیازی نیست راننده در پیچ‌ها هدایت خودرو را مجدد به‌دست گیرد و علاوه بر آن در این حالت سوخت کمتری هم مصرف می‌شود.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

17 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (197 دیدگاه) ,

    کروز کنترل چیز خوبیست و کار خوبی می کند!
    نسل جدید که روی s کلاس هست رو نمی دونم اما بیشتر کروز کنترل های تطبیقی که تا به امروز رو ماشینا بوده توی سرعت های بالا واقعا خطر آفرین بوده و به تکامل نرسیده اما قطعا اصلی ترین فاکتور برای خودروهای آینده ست

    پاسخ
  2. رامکال
    سوابق: (195 دیدگاه) ,

    پس با این حساب اگر این گزینه رو فعال بکنیم و بخوایم که به پشت ماشین جلویی بکوبونیم این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.
    درسته؟
    یا به عبارت دیگر در آن لحظه پدال گاز دیگه فرمانی از ما دریافت نمیکنه مگر این که دکمه رو غیر فعال بکنیم.

    پاسخ
  3. حامد
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    خوب اینطوری که یه مشکل دیگه پیش میاد!
    اگه کروز کنترل پس از رسیدن به ماشین جلویی سرعت کم کنه و در این حال ماشینی از پشت
    با سرعت نزدیک بشه احتمال تصادف به شدت بالا میره !تازه تو ایران بدتر هم میشه چون خیلی از ماشینا تو لاین سبقت با سرعت خیلی کم حرکت میکنند مثل اکثر وانت بارها!

    به نظرم زمانی این سیستم کاربردی میشه که همه ماشینا بهش تجهیز بشند و به صورت یه شبکه با هم در ارتباط بوده و محدویت سرعت با توجه به وضعیت همه خودرو ها تعیین بشه اینطوری احتما ل تصادف هم خیلی کم میشه(مثل شبکه های ارتباطی مخابراتی)

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      آقا حامد، اگه ماشین عقبی حواسش تو مدرسه دخترونه نباشه، مطمئنن چرا ترمز ماشین رو میبینه و اونم ترمز میگیره 😉

      کروز کنترل تطبیقی ترمز شدید و ناگهانی نمیگیره، در واقع حداکثر از نصف توانایی ترمز استفاده میکنه (که برای خودرو های عقبی هم اتفاقی نیوفتد)

      برای همینم هست که میگن فاصله ی خودتون رو با خوروی جلویی تا اونجا که میشه روی حالت 3 یا بلند بگذارید (یا بهتر بگم، تا اونجا که میشه روی حالت کوتاه قرار ندید)

      در آخر هم در تایید حرفای شما، این تکنولوژی هنوز راه های زیادی رو باید طی کنه تا تکمیل بشه

      ارادت

      پاسخ
      1. رهگذر
        سوابق: (343 دیدگاه) ,

        فیلمی که لینکشو تو بحث فولکس قرار دادم نگاه کنین سیستم لکسوس و بی ام و و مرسدس رو تست و مقایسه میکنه
        (یارو به فولکس میگه وولکس! :D) ادم تهی باشه یباید با کلمات عجیب و بی پایه خودشو مطرح کنه که البته این یارو خودشو تابلو کرده

        پاسخ
      2. حامد
        سوابق: (185 دیدگاه) ,

        قربان شما
        درسته به این نکته توجه نکرده بودم(قدرت ترمز)
        به هر حال با توجه تجربه شخصی خودم در اتوبان های خودمون بازم خطرآفرین هستش /در همین اتوبان قزوین کرج یه کمپرسور با سرعتی وحشتناک تو لاین سبقت حرکت میکرد مثل یه موشک حالا فکر کنید ماشین جلویی کروزش عمل کنه و سرعتش رو کم کنه بعدش این ماشین سنگین چراغ ترمزم رو ببینه دیگه ترمزاش هم فایده نخواهد داشت.

        در کل ماشین کروز دار سوار نشدم که تستش کنم و نمی تونم نظر دقیقی در موردش بدم ولی حس خوبی بهش ندارم.
        تشکر

        پاسخ
        1. mrr
          سوابق: (4 دیدگاه) ,

          آقا حامد باید بگم که وقتی شما خودتم ترمز ناگهانی بگیری این امکان وجود داره و بنابراین برای کروز یه عیب به شمار نمیاد.

  4. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2212 دیدگاه) ,

    فقط برای مسافت های خیلی طولانی خوبه.کلا با بعضی از تکنولوژی های جدید تو ماشینا حال نمی کنم

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل BMW7
    BMW7
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    پست مفید و آموزنده ای بود تشکر از آ فراهانی،این نوع تکنولوژی ها در حال حاضر و چند مدت آینده کامل نیستند و فقط به نوعی دارن رو اتوموبیل های حال حاظر تست میشن تا کم کم کم و کاستی هاشون مشخص بشه و برای آینده شاید ۴۰سال دیگه به شکل کامل و بی عیب خود برسن،الان دروازه به آینده هستند

    پاسخ
  6. مهربد
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    سیستم علاوه بر فاصله دو خودرو ، پارامتر های دیگری از جمله سرعت ، شیب و جهت حرکت و نیز دنده گیربکس و .. را هم تحلیل میکند و اصلا خطر آفرین نیست !

    پاسخ
  7. رضا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سیستم خیلی خوبیه
    اما یه لحظه فکرشو بکن که پراید از این سیستم استفاده کنه مگه چی میشه ها
    چی میشه که پراید فقط یه ذره .یه ذره امنیت ماشین رو بالا ببره
    اصلا باید تولید پراید رو متوقف کنن مگه نه!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.