آموزش

۱۰ اشتباه متداول مکانیک‌ها

یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به عنوان یک مالک خودرو این است که تا جایی که می‌توانید به سراغ تعمیرکار نروید. در همین حال، برخی از ما علاقه خاصی به دست به آچار شدن بر روی خودرویمان داریم. ولی گاهی اوقات نیز اشخاص در خانه یا مکانیک اتومبیل در بیرون برخی مسائل را فراموش می‌کنند و اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند. در ادامه به ۱۰ نمونه از این اشتباهات می‌پردازیم.

۱۰ اشتباه متداول مکانیک‌ها
هرز کردن و توجه نکردن به میزان استاندارد سفت‌کردن پیچ‌ها
هرز شدن پیچ‌ها چیزی است که همیشه می‌توان از آن پرهیز کرد. هر وقت یک پیچ را هرز می‌کنید، یک احساس ناخوشایند به شما دست می‌دهد و از دست خود عصبانی می‌شوید. خوشبختانه در بیشتر اوقات با مته‌کاری یا ابزار مناسب برای پیچ‌های هرز شده، می‌توانید این پیچ‌ها را از جای خود خارج کنید، ولی واقعاً دردسر زیادی برایتان دارد. بنابراین همیشه ابزار مناسب را برای هر پیچ به کار ببرید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید. توجه نکردن به استاندارد سفت‌کردن پیچ‌ها در خودرویتان، زمانی گریبان شما را می‌گیرد که به عنوان مثال، چرخ آن به یک طرف پرتاب شود! بنابراین چیزی را با «دست» سفت نکنید. همچنین به شکلی ساده از «آچار بکس ضربه‌ای برقی» استفاده نکنید؛ اگر یک استاندارد چرخش برای پیچ وجود دارد، از آن پیروی کنید.

1344728994282467906
استفاده از قطعات مشابه
این کاریست که در مواقع نیافتن قطعه یدکی اصلی ممکن است به سراغ آن برویم. مخصوصا در مورد خودروهای قدیمی‌تر که یافتن قطعات آنها دشوار است، با ابتکار از سرهم‌بندی سایر قطعات بهره می‌گیریم. فارغ از اینکه پس از مدتی این خودرو کم‌کم در دوگانگی مدل‌های مختلف با قطعات گوناگون از هم می‌پاشد.

Biting Off More Than You Can Chew
عدم رعایت اصول ایمنی در برابر مواد شیمیایی
ممکن است بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده از انواع حلال‌ها تا اسپری‌ها، برای پوست یا سیستم تنفسی زیان‌آور باشند. عدم رعایت دستورات ایمنی و استفاده نکردن از ماسک، دستکش و لباس مناسب، در آینده، مکانیک را از کار خود پشیمان خواهد کرد.

1344728994318650434
استفاده نکردن از ابزار مناسب
طبیعی است که همه برای کارگاه‌های مکانیکی سطح با ابزارهای متفاوت برای انجام کارهای مختلف، کار نمی‌کنند. ولی وقتی که یک روش تعمیر در خانه را به صورت آنلاین پیدا می‌کنید و در این آموزش به شما گفته می‌شود که به این منظور یک ابزار خاص به کار ببرید، باید حتماً از ابزار مناسب برای این کار استفاده کنید. این ابزار می‌تواند حتی یک آچار مخصوص باز کردن قفل چرخ باشد.

Not Staying Organized
کم تخمین‌زدن زمان انجام یک کار
وقتی در حال کار بر روی یک اتومبیل هستید، بهترین حالت این است که مشتری منتظر شما نباشد. همچنین اگر خارج از کارگاه هستید و یا بر اساس یک آموزش آنلاین، کاری را انجام می‌دهید، بهتر است چند ساعت و حتی چند روز بیشتر به خود زمان بدهید. وقتی خودتان بر روی اتومبیلی کار می‌کنید، مشکلات مختلفی ممکن است برای شما پیش بیاید.

Underestimating Work Time Frame
شکستن پیچ‌های زنگ‌زده
متأسفانه وقتی با چنین‌ پیچ‌هایی در یک خودرو مواجه می‌شوید، کار زیادی نمی‌توان در مورد آنها انجام داد. یکی از اولین راهکارها این است که آنها را مدتی در مایع روان‌کننده‌ای مانند PB Blaster بخیسانید و سپس دست به دعا شوید که بعداً بتوانید بازشان کنید. گاهی اوقات با پیچاندن آنها، سرشان جدا می‌شود که اصلاً چیز خوشایندی نیست.

Breaking Rusted Bolts
درهم‌ریختگی قطعات باز شده
تصور کنید که یک تعمیر را به پایان رسانده‌اید و می‌بینید که نیمی از قطعات را پیدا نمی‌کنید. در این شرایط، بیشتر می‌توانید اسباب خنده دیگران را فراهم کنید. بنابراین، همه چیز را به طور منظم پیش ببرید. پیچ‌ و مهره‌ها در یک کیسه قرار دهید، به هر چیزی برچسب بزنید و چیزی را گم نکنید.

Not Staying Organized
تشخیص نادرست علامت‌های خرابی
اگر بر اساس چیزی که در اینترنت پیدا کرده‌اید، یک علامت را در خودرویتان اشتباه تشخیص بدهید، اوقات چندان خوشی در انتظار شما نخواهد بود. بسیاری از ما در ادامه به سراغ سفارش قطعه می‌رویم و در حالی که همچنان قطعه‌های بیشتری تهیه می‌کنیم، هنوز مشکل‌مان برطرف نمی‌شود. بنابراین، حتی اگر نمی‌خواهید خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید، از یک کارشناس در این زمینه کمک بگیرید. اگر این کار را انجام ندهید، هزینه‌ای به مراتب بیشتر از آنچه که مورد نیاز است، صرف خواهید کرد.

Improperly Diagnosing Issues
استفاده نکردن از جک‌های ایستاده
برای انجام هر کاری، اگر به زیر اتومبیل‌تان می‌روید، نباید به استفاده از تنها یک جک خوابیده در زیر آن اکتفا کنید. اگر می‌خواهید که ۲ تُن وزن روی سر شما خراب نشود، بهترین گزینه استفاده از جک‌های ایستاده است.

Auto Repair Safety
تقلّای بیش از حد در انجام کارها
وقتی در یک آموزش می‌بینید که گفته شده «این کار برای مبتدیان نیست»، لازم نیست برای «مبتدی‌نبودن» تقلّا کنید؛ چرا که با این کار، شاید تنها شرایط خودرویتان را بدتر می‌کنید. در عین حال، می‌توانید اندکی بیشتر هزینه کنید تا متخصصان کار را سریعتر و به شکل مناسب انجام دهند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. امير علي

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (399 ديدگاه)

    این عکس اخریه دیگه داره خیلی تقلا میکنه

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. سعید

      ۲۶ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (477 ديدگاه)

      به نظر من عکس اخری برا من ماشین باز زن زندگیه(-:

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. سعید

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مردم عزیز مواظب این تعمیرکارا باشین….بعضیاشون اصن تعمیرکار نیستن(البته بلانسبت تعمیرکارای خوب و با انصاف)
    من پرایدم رو که مدل 93 هستش بردم پیش یه تعمیرکاری برای رفع مشکل ریپ زدن موتور از همون اول تابلو بود حالیش نیست هیچی
    اشتباه کردم ماشینو نیاوردم بیرون و گذاشتم کارشو کنه….خلاصه آخرش …. به ماشین.

    تعمیرکار خوب تا ماشینو ببینه مشکلشو میفهمه…دست هرکسی ندین ماشینو

    موافقم 11
    مخالفم 2
  3. DAIMLER

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    الان همه مکانیک میشن!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. سامان اذری

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    یه بار ماشین من وقتی روشن میکردم و موتور سرد بود دور موتور تا میومد رو 2000 یه صدای بدی میومد
    ولی وقتی تا میبردم پیش مکانیک صداش قطع میشد وقتی هم که توضیح میدادم میگفتند احتمالا از گیربکس ماشینه که باید باز بشه :(
    اخر سر دوستم که مکانیک بود اوردم پیش ماشین روشن کردم گفت یه فلز محافظه.
    لوله اگزوز که از موتور خارج میشه خیلی داغه اون محافظ رو گذاشتند که چیزی به لوله برخورد نکنه موقع سرد بودن موتور به هم برخورد میکنه و اون صدا رو میده بعد گرم شدن انقباض میشه و به هم میچسبه
    با دستش فصله اش رو تنظیم کرد یه قرون هم پول نگرفت

    حالا لوله اگزوز کجا و گیربکس کجا O_o

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. Hitler

      ۲۶ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      ساده ترش بررسی استپ موتورت بوده :D

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ali

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (126 ديدگاه)

    این خانمه تعمیرگاهش کجاست ؟من ماشینم خرابه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  6. احمد باقری

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دیگه زیادی داره تلاش می کنه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. reza::germany::mercedes

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    میدونید بدترین چیز چیه؟دل و روده یه ماشینو بریزی بیرون
    از اخر دوباره سر همش کنی بعد ببینی ده دوازده تا پیچ و قطعه دیگه اضافه اومده :-)

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. رضوان

    ۲۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پژو پارس من بوی بنزین داخل کابین می امد هر تعمیرکار بردم گفت باک سوراخه باید باک رو عوض کنی اخرسر یه تعمیرکار گفت واشر در باکت خرابه با 500 تا تک تومن درست شد.
    تعمیرکارها واقعا بااشتبتهشون علاوه بر ماشین اعصاب مالک ماشین رو هم به نابودی میکشونن

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. محمد علوی

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بیشتر بخاطر این هست که مکانیک ها تعویض کار هستند نه تعمیر کار …..این دو خیلی با هم فرق میکنند…
      البته الان چند سالی هست که بطور کلی حتی تعمیر موتور ماشین هام رو هم خودم انجام میدم ،اوایل اشتباه میکردم و کلی لوازم الکی خریدم ,الان دیگه حرفه ای شدم و تا واقعا قطعه ای نیاز نباشه نمیخرم …..

      موافقم 3
      مخالفم 0
  9. احسان

    ۲۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    یه اشتباه که خیلی از مکانیک ها انجام میدن اینکه پیچ های موتور ماشین رو با اچار تا جای که زور دارن سفت میکنن در حالی که هر پیچی باید به اندازه گشتاور گفته شده با اچار ترک متر (که خیلی از مکانیک ها نمیدون چیه) بسته شه. به عنوان مثال پیچ های سرسیلندر رو همین طور الکی سفت میکنن و فشار یکسانی روی سرسیلندر نیست وبعد از گرم شدن موتور باعث تاب برداشتن سرسیلندر و مدام واشر سوزندن میشه اخرشم میگن جنس ایرانی کار نمیکنه وفلان برو استوک اصل بگیر
    این فقط یه نمونه اش بود

    موافقم 7
    مخالفم 1
  10. ali ayat

    ۲۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    منم کارم مکانیکیه ولی نه حرفه ای خب آره درسته اما اینجور چیزا معمولا داخل ایران زیاده چرا چون رشته مکانیک خودرو و کار کردن به صورت تجربی کاملا از هم جدا است و همچنین دانشگاهای سراسر کشور در این زمینه در بدترین نوع ممکن درس داده میشود (کارگاه با کلاس جدا استاد قدیمی مطالب در هم و قدیمی هیچکی سرفصل نداره همه گیج هرکی یه چیزی میپرونه)خب در این شرایط اکثر اتفاقات بالا اتفاق میفته ولی حالا مثلا این قطعات در هم باشه تو ایران مسئله نیس تو خود شرکت اصلی قطعات تو گونی توسط کارگر میارن عین چی تخمین زدن زمان که کلا مشکل داریم تو فرهنگمون زیاد سفت کردن پیچ عادیه چون خود شرکت وقتی پیچ شل جا میزاره توقعی از مکانیک نداشته باشید

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. حسین

    ۲۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    من کارآموزیم توی زاگرس خودرو ، راهبران خودرو (تعمیرگاه هیوندای و کیا) بود،به این شکل نبود که گفته شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ماهان گاز

    ۲۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    سلام من یه وانت پیکان 84دارم دوگانه کارگاهی!چندماه پیش ماشین جوش میاوورد!
    آب تخلیه میکرد!!!!!!بردم پیش چندتا مثلا مکانیک یکی گفت واشر سر سیلندر/ یکی گفت رادیاتور سیخ بزن در صورتی که آب قشنگ گردش میکرد. حتی ناچارا ترموستاتو بازکردم ولی تعقیری نکرد .در ضمن آبروغنم قاطی نمیکرد.ولی یه مکانیک لا مرووت به زورسر سیلندرو باز کرد فرستاد تراش ونزدیک 400هزار خرج تراشید ولی بازم همون آش بودو همون کاسه/بعدشم گفت
    چون گاز سوزه باید شلنگ رگولاتورو کور کنیم وکور کرد بازم درست نشد!!!!!!!!!!!!
    ما هم اعصاب خورد خدا برم سرو صورت مکانیکو بیارم پایین………
    بیخیال چندمدت بعد رگولاتورو تعویض کردم درست شد/علت را پیدا کردم لوله ورودی اب داخل رگولاتور (ورودی و خروجی)کور بود رادیات اب خالی میکرد ب مولا مردم دیگه تعویض کار شدن ونه تعمیر کار!!در ضمن هزینه رگولاتور باتعویض125000تومان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! این یه تجربه بود گفتم در اختیار شما بازدید کنندهای گرامی بذارم.تا گیر این تعویض کارهای لا مرووت نیوفتید وسرتون کلاه نره متشکرم%ببخشید سرتونو درد اووردم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  13. CarGeek

    ۲۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    مشکل اینه که طرف می خواد 50 سال رانندگی کنه ، حاضر نیست 6 ماه 1 سال در حد ماشین خودش کار فنیشو یاد بگیره.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. میثم فردین

      ۱۹ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بهترین مکانیک ماشین، راننده اون ماشینه، والسلام، من دیگه حرفی ندارم

      موافقم 7
      مخالفم 2
  14. ahmad

    ۲۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    من هم مث بقیه دل خوشی از این تعمیر کارا ندارم
    قریب به اتفاق تعمیرکار ها به دنبال یک بهونه هستن که قطعه عوض کنن و یه خرج درست و حسابی روی دستت بزارن.
    طرف بدون اینکه زحمت به خودش بده و موتور ماشین رو ببینه میگه که باید فلان قطعه رو عوض کنی!
    من یه سری شتاب ماشینم اومده بود پایین به تعمیرکار گفتم مشکلش چیه؟
    گفت باید دیسک صفحه عوض کنی
    در حالی که شمع های ماشین خراب شده بودن و در جای دیگه با تعویض 4 تا شمع مشکل رفع شد. خلاصه اگه حواست جمع نباشه تا جایی که جا داشته باشه جیبتو خالی میکنن!

    موافقم 5
    مخالفم 0
  15. پرهام

    ۲۹ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (200 ديدگاه)

    اووووووووووووووووووووه اینقدر تا حالا گیر میکانیک نادون افتادم که نگو
    یه بار یکیشون سر سیلندر ماشینمو اشتباه بسته بود :)))))

    موافقم 5
    مخالفم 0
  16. محمد زمانلو

    ۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    پس پدر بزرگم راست می گه : اونجایی رو که شما اسمش رو تعمیرگاه می گذارید ،
    «تعویض گاه » هستش نه «تعمیرگاه». چون اگه طرف نتونه عیب یه قطعه رو پیدا کنه ، اگه با انصاف باشه میگه از دستم بر نمیاد و اگر هم از شانس بدتون بی انصاف بود یا قطعه رو با یه دونه کهنه تر از مال خودتون عوض می کنه و یا یه جوری ماس مالیش می کنه که بعدا متوجه می شید که کار از کار گذشته و ماشین هم خرا ب شده باشه !
    خدا شما رو هیچ وقت گیر تعمیرکارهای بی انصاف نندازه ، الهی آمین!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  17. رزگار

    ۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من سمند داشتم تسمه تایم چرخیده بود و این ماشین بهم خورده بودویواش استارت میخوردمکانیکه میگفت باطری ضعیفه یه باطری بزرگ آوردن اینقدراستارت زدن تاقشنگ همه سوپاپا کج شدن ودوتاپیستون هم سوراخ شدن وحدود1.5میلیون خرج رودست من بدبخت گذاشتن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. سروش

    ۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    شتاب ماشین من هم کم شده بود، به جای مکانیکی رفتم اگزوز سازی کاتالیزو در آوردم مشکلم حل شد در حد تیم ملی

    موافقم 2
    مخالفم 3
  19. sunmartin

    ۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    همین افرادی مثل شما هستند که هوا را با تارج کردن کاتالیزور از اینی که هست آلوده تر میکنند فکر کردید زرنگی کردید؟؟به خود و اطرافیان ضربه زدید بزرگترین نعمت خواوند سلامتی است که باید قدر شناسانه با آن برخورد کرد

    موافقم 3
    مخالفم 5
  20. هادی کریمی

    ۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام هیچوقت گیر تعویض کار نیوفتین بلند صلوات.
    اقا ماشین من اون نیم سینی که به گیربکس بسته میشه زیر ماشین بین موتور و گیربکس شکل هلال ماه و دوتا پیچ داره.یه پیچش افتاده بود و میخورد به فرایویل و صدای میداد هرجا میبروم میگفتن گیربکس مرخصه خدا شاهده دیگه سیر شدم که گیربکس کلی پولشه خلاصه خدا زد پس کلم خودم رفتم زیر ماشین دیدم به گیربکس ی چیزی شله و سرجاش محکم نیست گشتم پیچشو بستم خوب شد.تاسف خوردم به حال ما ماشین داران بدبخت ک گیر میکانیک خدا نشناس افتادیم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  21. علیقلی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    الهی آب روغن قاطی کنم شاید مکانیکم توباشی

    موافقم 6
    مخالفم 0
  22. امید کریمی

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز
    من ۱۰ ساله سابقه مکانیکی دارم
    یه راهنمایی میکنم شاید بدردتون بخوره
    فرق مکانیک خوب و بد
    یه مکانیک منصف و خوب وقتی بهش مشکل ماشین رو میگی زرتی نمیگه فلان جاشه بابد باز بشه
    اول کلی تست میگیره از موتور میره از آن گزوز میاد
    بیرون بعد عیب کارو میگه بهتون
    امااا یه مکانیک تازه کار ناشی چشم بسته اونم با اطمینان کامل .هنوز کاپوت و بالا نداده عیب و میدونه
    شما هم تا به خودتون بیاید موتور ماشین رو و زمینه

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا