محور عقبی که فکر می‌کند!

حتی مأمور بارکشی فروشگاه هم قبول دارد که دور زدن یک پیچ تند وقتی هر چهار چرخ می‌توانند بپیچند راحت‌تر است. اما اجرا کردن این ایده در واقعیت روی خودرو چندان ساده نیست. برای مدت‌های طولانی خودروسازان به دنبال طراحی سیستمی بودند که چرخ‌ها عقب را مانند چرخ‌های جلو فرمان دهد. می توان گفت که این ایده در همه‌ی حالت‌های رانندگی تأثیر مثبت دارد. هنگام رانندگی در کوچه‌های باریک دور زدن با شعاع بسیار کمتری را امکان پذیر می‌سازد. در جاده‌های پر پیچ و خم قدرت فرمان پذیری خودرو (هندلینگ) را افزایش می‌دهد. در سرعت‌های بسیار بالا باعث افزایش پایداری خودرو می‌شود.

فرمان پذیری چهار چرخ 4WS در پورشه
فرمان پذیری چهار چرخ 4WS در پورشه

اما تا به حال اجرای عملی این سیستم بر روی یک خودروی سواری امکان پذیر نبوده است. اضافه کردن یک سیستم فرمان به چرخ‌های عقب؟ سیستمی که مانند چرخ‌های جلو به طور مکانیکی کنترل می‌شود؟
خیر. این سیستم به علت هزینه‌ی زیاد و کمبود فضا در محور عقب عملی نیست.


مهندسان شرکت ZF تصمیم گرفتند که یک سیستم جایگزین پیدا کنند که به AKC (مخفف عبارت Active Kinematic Control) شناخته می‌شود. این ایده‌ی جدید نسبتاً ساده است. طراحی یک سیستم تعلیق که بتواند ویژگی‌های خودش را همراه با حرکت خودرو تغییر دهد. ویژگی‌هایی از قبیل زاویه‌ی چرخ‌ها. متخصصان یک بازوی کنترلی متغیر را که برای تغییر دادن جهت حرکت چرخ‌ها مناسب است طراحی کردند و آن را عمود بر جهت حرکت قرار دادند.

مکانیزم فرمان پذیری چهار چرخ 4WS
مکانیزم فرمان پذیری چهار چرخ 4WS

اگر بازوی کنترلی به هنگام حرکت خودرو طول و یا مکان را تغییر دهد، چرخ‌های عقب نیز زاویه‌ی خود را چیزی در حدود 3 درجه تغییر می‌دهند. علی رغم کمبود این مقدار، هنگامی که با حرکت چرخ‌های جلو ترکیب بشود می‌تواند تأثیر بسیار مفیدی در عملکرد حرکتی خودرو داشته باشد.
در نتیجه سیستم AKC شرکت ZF با بازوی کنترلی خودش یک سیستم فرمان عادی (مانند چرخ‌های جلو) به حساب نمی‌آید. این سیستم تنها زمانی وارد عمل می‌شود که ECS (یا ECU مخفف Electronic control system) دستور مناسب را با توجه به شرایط خودرو بدهد. تحت کنترل هوشمند ECS تغییر در زاویه‌ی چرخ‌های عقب می‌تواند طوری اعمال شود که با شرایط خودرو تطابق کامل داشته باشد و باعث عملکرد بهتر شود. در سرعت‌های پایین AKC چرخ‌های عقب را مخالف با جهت چرخ‌های جلو زاویه می‌دهد که باعث کوچک و کوتاه‌تر شدن شعاع پیچیدن خودرو می‌گردد و قابلیت فرمان پذیری (هندلینگ) خودرو را افزایش می‌دهد. در سرعت‌های بالاتر AKC چرخ‌های عقب را هم جهت با چرخ‌های جلو زاویه می‌دهد که باعث پایدارتر و ایمن‌تر شدن خودرو می‌گردد.
به علت تأثیر فوق العاده ی این سیستم بر قابلیت فرمان پذیری (هندلینگ) در همه‌ی سرعت‌ها، خودروسازان علاقه‌ی خودشان را به داشتن این سیستم در خودروهای خود اعلام کرده‌اند. در آینده‌ی نزدیک این سیستم به سمت تولید انبوه با دو بازوی کنترلی در خودروهای اسپرت و یک بازوی کنترلی (که در وسط محور (اکسل) عقب نصب می‌گردد) در خودروهای معمولی پیش می‌رود.
این سیستم در حال حاضر روی آخرین نسل پورشه 911 نصب شده است و بازخورد بسیار خوبی از آن گرفته شده است.

[jwplayer mediaid=”59556″]

(در باره فیلم):سیستمی که در این فیلم مشاهده نمودید ساخته‌ی شرکت ZF نیست اما ایده‌ی آن کاملاً یکسان است با این تفاوت که هنگام ترمز کردن چرخ‌های عقب هر دو به سمت داخل خودرو زاویه می‌گیرند که مانند ترمز عمل می‌کند و به کاهش سرعت خودرو کمک می‌کند. [دانلود ویدئو]

نویسنده: سید محمد حسین سادات رسول

36 دیدگاه

  1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    ای جانم 911 !!!

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (756 دیدگاه) ,

      میخواستم یه خودرو با هندلینگ عالی بخرم. انتخابم پژو آر دی بود. حالا که این رو دیدم شاید تصمیمم عوض بشه پورشه ۹۱۱ بخرم البته هنوز مطمئن نیستم که به اندازه فرغون های خودمون خوب باشه!

      پاسخ
    2. carbonado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      من حرف شما رو كامل مي كنم ، أي جانم بورشه!!!!!!!

      پاسخ
      1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
        سوابق: (1422 دیدگاه) ,

        صد البته لامبو جان! 😉

        پاسخ
        1. امین
          سوابق: (435 دیدگاه) ,

          ممنون فرامرز جان کلییییییی خندیدم !!!!!!!!!!!! :دی

  2. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    برو بابا! ب ام و خیلی وقته این سیستم رو روی ماشیناش به صورت آپشن گذاشته! 911 چی چیه؟
    Integral Active Steering اسمش هست.1750 دلار هم پولشه برای نصب روی سری 5!!

    پاسخ
    1. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      درسته سیستم خوبیه ولی زیگما راست میگه اینو قبل بی ام و رو ماشیناش گذاشته بود.

      پاسخ
      1. Zonda R
        سوابق: (1591 دیدگاه) ,

        F.A
        فرق نمی کنه کدوم کمپانی اینو ابداع کرده
        مهم اینه که در خدمت مصرف کنندست برای لذت بیشتر رانندگی

        پاسخ
        1. mehran911
          سوابق: (795 دیدگاه) ,

          محض اطلاع دوستان این سیستم اختراع شرکت هونداست البته با یکی دوسال اختلاف میشه دایملر بنز روهم مخترع دونست
          توضیحات خوبی داده بودم که سایت کامنتم قبلیم رو حذف کرد

    2. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
      سوابق: (1422 دیدگاه) ,

      اولا که چه ربطی داره! چون BMW رو بعضی مدلهاش به صورت آپشن قرار میده، دلیل نمیشه چیز عادی باشه و یا دقیقا همون کار سیستم 911 رو بکنه! اگه اینجوری باشه آکورا هم داره! پس یعنی واسه آکورا هم همون کار BMW رو انجام میده!
      پس بگیم ABS بنز مهم نیست چون بعضی پرایدها هم ABS دارند!
      درضمن محض اطلاع جنابعالی این سیستم در BMW تا 2.5 درجه چرخ عقب میتونه تغییر زاویه بده که در 911 توربو چرخ عقب تا 3 درجه میتونه تغییر زاویه بده! احتمالا باید بدونی تو سرعتهای بالا نیم درجه اونم واسه چرخ عقب! چقد فرق داره!
      حرف آخر اینکه تو درحدی نیستی که به 911 بگی چی چیه!!!

      پاسخ
  3. امیدبرتر
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    برای دریفت کردن هم خوبه!

    پاسخ
  4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    بابا ول کنید که این حرف هارو .

    مهم چیه؟؟؟؟؟

    دیگه نمیگم . خودتون میدونید.

    ولی حالا هر کی ساخته.هر کی اولین بار گذاشته به کنار.

    عجب سیستمی طراحی کرده.دمش گرم.

    من شنیدم که زانتیا هم چرخ های عقبش تغییر زاویه میده.البته نه به این

    شکل و سیستم ، فقط تو جای خودش ، اون هم تحت فشار و به مقدار خیلی کم.

    کسی اطلاعی داره؟؟؟

    ایا صحت داره؟؟؟

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      میلاد جان شما آدرس ایمیلتو دادی نه جیمیل
      منتظر آدرس جیمیلتم.

      پاسخ
    2. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      مهم اونی نیست که شما میگی. میدونی که؟؟؟؟

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        شماها هنوز مصرف موتور های 8 سیلندرتون برابری میکنه با

        12 سیلندر های ما.

        بعدشم 1000 دیدگاهی شدنت مبارک.

        پژو جان من جیمیلم رو دادم ولی پدال پاک کرد.

        دوباره میذارم.

        ((( MILADOLF.G65AMG@GMAIL.COM )))
        ((( ایران و المان )))

        ((( آلمان : مهد خودروسازی در دنیا )))

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          چـــی؟مگه من(ما؟؟) موتور هشت سیلندر دارم ؟؟؟ چی میگی؟

          میلاد دوست من نمیتونی منو به کشور خاصی بچسبونی ….تلاشی در این زمینه نکن دوست من.
          دوستِ من 🙂

        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود.

          من رو حساب اواتار هایی که میذاری بهت گفتم.

          ((( ایران و المان )))

        3. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          والا سعی کردم همه جور آواتاری بذارم!
          از عکس اسب و مارمولک چجوری فهمیدی؟ 😉

  5. mory
    سوابق: (403 دیدگاه) ,

    هر چند اگر bmw هم این رو قبلا اختراع کرده بود من بازم بش احترام میزارم
    مطمئنا یه فرقی میکنه اگه نه نمیومد تقلب کنه آخه مگه شرکت کره ایه پورشسا

    پاسخ
    1. mehran911
      سوابق: (795 دیدگاه) ,

      mory جان به هیچ وجه bmw این سیستم رو اختراع نکرده این سیستم توسط شرکت هوندا در حدود سالهای 1970 اختراع شده

      پاسخ
  6. امیرحسین
    سوابق: (240 دیدگاه) ,

    کلا بعد از بنز خوبه . . .

    پاسخ
  7. km
    سوابق: (681 دیدگاه) ,

    خیلی خیلی خیلی این ماشین رو قبول دارم.

    پاسخ
  8. mehran911
    سوابق: (795 دیدگاه) ,

    سیستم پیشرفته وخوبی است و این اولین بار نیست که برای ساختنش تلاش میشه اولین شرکت هایی که این تفکر را عملی کردن هوندا باسیستم 4ws وشرکت دایملر بنز بودند. 4ws برای فرمان دهی به هر چهار چرخ طراحی وساخته شد که انقلابی در زمان خودش بود ومیشه گفت سیستمی که در بالا معرفی شده 4ws پیشرفته است دوستان خواهش می کنم اینو با PTV یا همون تقسیم گشتاور بین چهار چرخ در پورشه اشتباه نگیرید در ضمن شرکت bmw هم به تازگی از این سیستم استفاده میکنه و تا اونجایی که من میدونم پورشه جز اولین شرکت هایی است که از 4ws توسعه یافته بدست خودش استفاده میکنه.

    فقط پورشه

    فقط پورشه

    پاسخ
    1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
      سوابق: (1422 دیدگاه) ,

      LIKE 😉

      پاسخ
  9. حمزه
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    عشق است آلمان. ولی من قبلا این سیستم رو رو بی ام دابلیو دیده بودم. حالا. بگذریم. مهم اینه که این سیستم راحتی و ایمنی رو به ارمغان میاره. دستشونم درد نکنه

    پاسخ
  10. yedoost
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    فقط میتونم بگم ماشالله … 😐

    پاسخ
  11. Reza
    سوابق: (73 دیدگاه) ,

    دوستان لندکروز هم یک همچین سیستمی برای پیچیدن در پیچ و خم های کوه و دره ها داره البته به قول معروف با همون دنده سنگین و سرعت کم.

    پاسخ
  12. soroush
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    وقتی برای 10 سال تمام پیشرفته ترین شرکت اتوموبیل سازی جهان باشه بایدم اینجور چیزایی داشته باشه!!!

    پاسخ
  13. soroosh
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    خوبه باریکلا داره اما نمی دونم چزا انقدر 911 بیریخته اصلا گیر داده به اصالت پرستی باید یه فکر اساسی کنه برای طراحیش فدای بنزو استون برم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.