تست خودروهای بنزینی و دیزلی با سوخت اشتباه

در سایه سر و صداهای حول و حوش آلودگی موتورهای TDI فولکس‌واگن، توجه خیلی‌ها به سمت وسایل نقلیه دیزلی جلب شده است. بر اساس همین موج تحقیق و موشکافی در مورد دیزل‌ها، برنامه تلویزیونی «دنده ۵» در بریتانیا (Fifth Gear)، یک آزمایش کلاسیک در مورد قرار دادن سوخت دیزل در یک خودروی بنزینی و ریختن بنزین در یک خودروی دیزلی منتشر کرده است.

fifth-gear-gasoline-diesel-video
مجری این بخش از برنامه «دنده ۵» توضیحاتش را با تعمیرات معمول در ارتباط با قرار گرفتن سوخت نامناسب در موتورها شروع می‌کند. معمولاً در یک نمایندگی یا تعمیرگاه خودرو، تعویض مخزن سوخت، خطوط انتقال و پمپ سوخت پیشنهاد می‌شود که هزینه‌های قابل‌توجهی را متوجه مالک خودرو می‌کند. البته «دنده ۵» برای این مشکل که در ظاهر بسیار پیچیده می‌نماید، راه‌حل ساده‌ای متشکل از چند بار راه‌اندازی سیستم خودرو با استفاده از سوخت تازه را پیشنهاد می‌کند.
برای آزمایش این نظریه، برنامه‌سازان، دو کامپکت دست‌دوم، یکی با پیشرانه دیزلی و یکی دیگر با پیشرانه بنزینی خریداری کرده و ۵ لیتر سوخت اشتباه در هر کدام از آنها قرار داده است.

Putting Petrol Into A Diesel Car
با شروع تست، هر دو خودرو روند مثبتی را نشان می‌دهند و تا چند مایل، رانندگی شرایط نرمالی دارد. ولی خودروی بنزینی تنها پس از چند مایل، سوخت دیزل را پس‌ می‌زند و متوقف می‌شود. ولی پس از ریختن بنزین تازه به باک، دوباره جان می‌گیرد و دیزل را خارج می‌کند. به نظر می‌رسد که کمترین آسیب به سیستم وارد آمده است؛ چرا که این خودرو پس از ریختن سوخت تازه، باز هم عملکرد قابل‌قبولی در تست آلودگی دارد.

Putting Petrol Into A Diesel Car
شرایط هاچ‌بک دیزلی بسیار بهتر است و موتور آن، مدت زیادی به عملکرد خود ادامه می‌دهد. در واقع این خودرو در نهایت، در هنگام تست آلودگی، دچار توقف می‌شود. در همین حال، پس از شستشوی سیستم، خودروی دیزل آماده رانندگی است و حتی «Fifth Gear» آن را به یک مسافرت جاده‌ای ۲۰۰ مایلی (۳۲۰ کیلومتری) می‌برد.


نتیجه این آزمایش بسیار جالب‌توجه است، ولی با توجه به پیچیدگی موجود در پیشرانه‌های امروزی بهتر است در تجربه‌کردن شخصی این موضوع، چندان عجله نکنید. با این حال، مشاهده اینکه چقدر راحت موتورهای TDI فولکس‌واگن وارد یک بحث رسوایی شده‌اند، می‌تواند نظر ما را به هر گونه تئوری در رابطه با «دیزل» جلب کند. [دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

6 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل (*مهرداد*)
    (*مهرداد*)
    سوابق: (339 دیدگاه) ,

    اتومبیلهای دیزل در صورتی که بالاترین کیفیت دیزل در اونها استفاده بشه عملکرد بسیار خوبی خواهند داشت ..همونطور که الان بی ام و هم در بعضی مدلهاش مثل مدلهای سری 5 و ایکس وان هم بنزینی داره هم دیزل ..ولی در ایران باتوجه به کیفیت پایین دیزل اصلا استفاده از سواریهای دیزل توصیه نمیشه چون توربودیزل استفاده شده در اتومبیلهای مدل بالا به نوع دیزل حساس هستند .

    پاسخ
  2. h-paya
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    پدال جان لطفا درباره اخبار آِئودی و شرکت رامک خودرو که گویا 10 مدل ماشین میخواد وارد کنه وقیمتهاشون مطلبی قرار بده.

    پاسخ
  3. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تکذیب شرکت خودروسازی آئودی در شرایطی اتفاق افتاده که پیش از این خبر آمده بود دو شرکت خودروسازی داخلی با این خودروساز مطرح جهان مذاکره کرده اند.  

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این شرکت در خصوص اخبار منتشره مبنی بر واردات محصولات شرکت آئودی آگ (خودروهای سواری) در ایران، بدینوسیله توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی به شرح ذیل ارایه مطرح کرده است: 

    1-شرکت آئودی آگ (آلمان) به عنوان تولید کننده خودروهای آئودی و مالک انحصاری برند آئودی هیچ گونه نمایندگی مجاز، توزیع کننده و یا وارد کننده رسمی در کشور ایران ندارد.  

    2-آئودی آگ به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی یا خارجی، اجازه واردات محصولات این شرکت، انتصاب وارد کنندگان و یا اجازه اعطای نمایندگی به منظور واردات محصولات آئودی به کشورجمهوری اسلامی ایران اعطا نکرده است. 

    3-آئودی آگ مالک انحصاری برند آئودی بوده و به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی یا خارجی اجازه استفاده از علامت تجاری خود در کشور جمهوری اسلامی ایران اعطا نکرده است.  

    4-  بدیهی است شرکت آئودی آگ انطباق کیفیت محصولاتی که بدون مجوز این شرکت و خارج از پروسه معمول فروش آئودی آگ در بازار ایران عرضه می شوند را با استانداردهای خود تضمین نمی نماید. 

    5-به دلیل نداشتن نمایندگی رسمی در ایران شرکت آئودی آگ امکان ارایه هر گونه پشتیبانی و خدمات پس از فروش مورد تایید و مطابق با استانداردهای آئودی آگ را در خصوص هر محصول متعلق به این شرکت در ایران نخواهد داشت. لازم به ذکر است پشتیبانی فوق الذکر به منظور استفاده بهینه و مطابق با استانداردهای بین المللی از محصولات این شرکت ضروری قلمداد می گردد.  

    6-آئودی آگ از مصرف کنندگان محترم بابت توجه به موارد فوق قدردانی می نماید.  

    شرکت آئودی آگ

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل shahab
      shahab
      سوابق: (646 دیدگاه) ,

      6-آئودی آگ از مصرف کنندگان محترم بابت توجه به موارد فوق قدردانی می نماید. ???
      کدوم مصرف کننده؟؟ کدوم نمایندگی؟؟ کدوم پشتیبانی؟؟

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4283 دیدگاه) ,

    آخر چی شد، معلوم نشد، میخوان به عنوان نماینده رسمی وارد کنن تا همینجوری مثل قبل وارد می کنن.

    پاسخ
  5. محمود تبریزی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان بزرگوار گازوئیل استفاده شده در بغل دستمان ترکیه هیچ شباهتی با گازوئیل ما نداره اتوبوس نزدیکیهای ایران سوختش تمام شد بعلت گرانی ده لیتر گازوئیل زدیم صدای موتور عوض شد اتوبوس مان بی صدا و پر قدرت کار میکرد البته یکساعت تا بازرگان که دوباره ………………………پس سواریهای دیزل نمیزارند ایسران میدونند چه پوخیه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.