برررسی آکورا RDX مدل ۲۰۱۶

آکورا، اولین ژاپنی‌ای بود که کلاس خودروهای لوکس را به چالش کشید و در سال ۱۹۸۶ با شعار برجسته «عملکردِ حساب‌شده» به این بازار گران‌قیمت وارد شد. در همین حال، طول زیادی نکشید که شاخه لوکس محصولات هوندا از این هدف بزرگ اولیه فاصله گرفت و بیشتر وارد یک مرحله پیچ در پیچ در جستجوی یک هویت شد که نتیجه آن رفته‌رفته در مدل‌های کنونی در قالب بازگشت به ریشه‌ها مشاهده می‌شود؛ موضوعی که حداقل در مورد خودروهای مسافری صدق می‌کند.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

امّا در دپارتمان «شاسی‌بلند‌» آکورا، داستان به گونه‌ی دیگری است؛ جایی که برای اولین مدل آکورا در کلاس کراس‌اورهای کامپکت، سر و صدای زیادی به پا شد. ولی پس از آن، RDX اولیه که تا حدودی سرکش و در عین‌حال، هیجان‌انگیز بود، کم‌کم به سمت طراحی کابین مدرن، کیفیت سواری، آرامش در حین حرکت، تکنولوژی‌های بی‌شمار و برطرف‌کردن خواسته‌های راننده قدم برداشت.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

این تکامل، هنگامی اتفاق افتاد که RDX در سال ۲۰۱۲ به نسل دوم خود رسید؛ چیزی که در آپدیت کنونی برای مدل ۲۰۱۶ از این هم فراتر رفته است. یک طراحی با جذابیت بیشتر، افزایش تجهیزات در کنار امکانات ایمنی، قدرت بیشتر به صورتی متعادل و همین‌طور کاهش مصرف سوخت به میزان ۰/۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر جاده با دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، از جمله اقداماتی هستند که آکورا در مدل جدید انجام داده است. در همین حال، مصرف سوخت اندازه‌گیری شده برای مدل AWD تست برابر ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

خروجی موتور ۳/۵ لیتری V-6 به اندازه ۶ اسب‌بخار و یک پوند-فوت (۱/۳۵ نیوتن‌متر) افزایش یافته که همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، تغییر چندانی در عملکرد در پیست آزمایشی نشان نمی‌دهد. شتاب‌گیری این خودرو دقیقاً مشابه چیزی است که از مدل ۲۰۱۴ آکورا AWD RD شاهد بوده‌ایم؛ یعنی ثبت سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در ۶/۲ ثانیه و عبور از فاصله یک‌چهارم مایل در مدت ۱۴/۸ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

البته این آمار نسبت به استاندارد این کلاس خودرویی، وضعیتی قابل‌احترام دارند و از بسیاری از رقبا سریعتر هستند. در همین حال، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به‌خوبی با بازه قدرت موتور هماهنگ است و در حالت «اتوماتیک کامل» کار خود را به‌خوبی دنبال می‌کند. ضمن اینکه واکنش‌های آهسته نسبت به ورودی پدل‌شیفترها چیز زیادی به تجربه رانندگی اضافه نمی‌کند. همچنین RDX در تمامی مسیرها آرام و استوار حرکت می‌کند و سرنشینان را کاملاً از ناهمواری‌ها و سر و صدای جاده و بیرون جدا می‌کند.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

اینکه چقدر به این شرایط آرام کابین علاقه داشته باشید، بیشتر به شما و انتظاری که از وسیله نقلیه خود دارید ارتباط پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید یک خودروی لوکس داشته باشید که در عین راحتی، شما را از دردسرهای ترافیک روزانه جدا کند و نسبت به سایر گزینه‌ها، واکنش بهتری نسبت به پدال گاز داشته باشد، RDX شما را کمتر ناامید خواهد کرد. ولی اگر انتظار واکنش‌های انفجاری، کمترین حرکات بدنه، فرمان تیز، چسبندگی اطمینان‌بخش و قاطعیت سیستم ترمز دارید، کم‌کم گلایه‌هایتان از RDX شروع خواهد شد.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

به عنوان مثال، سیستم فرمان الکترونیکی، همگام با سرعت خودرو، وزن خود را تغییر می‌دهد، ولی در عین حال، حسّ دقت مناسبی ایجاد نمی‌کند. در نتیجه، راننده در وسط پیچ‌ها احساس می‌کند که باید فرمان را بیشتر تصحیح کند. لغرش بدنه، چیزی است که به مقدار فراوان احساس می‌‌شود. همچنین، چسبندگی که توسط یک سری تایرهای میشلن پرایمسی MXM4 تمام‌فصل با ابعاد 235/60-18 حمایت می‌‌شود، در وضعیت متعادل به میزان 0.77 g در تست لغزش در پیچ مشاهده شده است.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

عملکرد سیستم ترمز کاملاً متناسب با کلاس خودرویی RDX است. البته پدال ترمز، وضعیت پایدار و مناسبی را نشان داده، ولی فاصله ۵۶ متری برای توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت چیزی نیست که بتوان به آن افتخار کرد. همچنین در پشت فرمان RDX با بدفرمانی‌های زیادی مواجه می‌شوید که البته چنین موضوعی در این کلاس خودرویی، چندان غیر معمول نیست.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

اگر دینامیک رانندگی را برای چند دقیقه کنار بگذاریم، RDX جایگاه بالایی در جذابیت‌های ظاهری، امکانات، فضای داخلی و «ارزشمند بودن» دارد. جلوبندیِ جدید با ردیف چراغ‌های آشنای LED آکورا همراه شده و شرایط را برای یکی از خوش‌ترکیب‌ترین پکیج‌های ظاهری در این کلاس، اندکی پیچیده‌تر کرده است. در همین حال، در خودروی تست‌شده، امکانات آپشن زیادی استفاده شده‌اند؛ از جمله دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، سیستم راهبری، یک سقف آفتاب‌گیر اتوماتیک، طراحی چرمی، سیستم صوتی پرمیوم ELS، پاندورا، قابلیت اتصال بلوتوث، درب عقب خودکار و خیلی‌ چیزهای دیگر به صورت خودکار. همه این موارد باعث شده‌اند که در نهایت یک کراس‌اور کامپکت لوکس و زیبا با قیمت کلی ۴۴ هزار و ۳۴۰ دلار در اختیار داشته باشیم.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

همچنین این قیمت نهایی شامل مجموعه ایمنی جدید آکورا با نام «آکورا واچ» می‌شود که در آن سیستم‌هایی چون هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار برای کاهش اثر تصادف، کروز کنترل انطباقی، هشدار عبور از خط جاده، دستیار حفظ حرکت در بین خطوط و یک نمایشگر رنگی اضافه می‌شوند. در مورد تکنولوژی‌های دیگر مورد استفاده در این خودرو، نمی‌توان به کنترل‌های نمایشگر لمسی و عدم‌کاربرد دکمه‌ها و کلیدهای معمولی اشاره نکرد؛ موضوعی که واقعاً ستایش‌آمیز است.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

با این وجود، برای خریداری که اولویت‌هایش راحتی در سکوت و ویژگی‌های لوکس باشند و کمتر به لذت رانندگی توجه داشته باشد، RDX گزینه نسبتاً مناسبی خواهد بود. شاید هم در آینده آکورا بتواند شعار اولیه خود، مبنی بر «راحتیِ حساب‌شده» را برای شاسی‌بلندهای خود در عمل به کار ببرد.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۴۴۳۴۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۷۶۹۰ دلار).
  • نوع موتور:SOHC با ۲۴ سوپاپ V6،بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۳۴۷۱ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۷۹ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۱/۷ نیوتن‌متر در ۴۹۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

2016 Acura RDX
2016 Acura RDX

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۶۸۵ متر.
  • طول ماشین: ۴/۶۸۴ متر.
  • عرض: ۱/۸۷۲ متر.
  • ارتفاع: ۱/۶۵۱ متر.
  • وزن کلی: ۱۷۸۵ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۶/۸ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (تخمین): ۲۱۷/۲۶ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۶/۰۸۳ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 77g.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

24 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل AliZeus
    AliZeus
    سوابق: (418 دیدگاه) ,

    چیز ردیفیه..
    رینگ هاش نظرمو جلب کرد…رنگشم خیلی دوس دارم 🙂
    کوفتتون بشه آمریکایی ها

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل M3 RS 4D
    M3 RS 4D
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    کراس اور خوبیه …
    کابین خوشگلی داره ….
    طراحی بدنشم جذابه ….

    پاسخ
  3. تحریم خودروی ایرانی جهاد در راه خداست
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    قیافه ش که انگارلکسوس rx هست فقط جلو پنجره ش ویکم تغییرات کوچیک داره

    پاسخ
  4. me84
    سوابق: (399 دیدگاه) ,

    خییییییییییلی خوشم اومد چون برای من ساخته شده چون منم راحتی و سکوت اتاق ماشین خیلی برام مهمه. بیشتر از هندلینگ و چسبندگی و ….

    پاسخ
  5. امیر.عارف
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ماشینی کار آمد و بادوام . آپشنهای کاربردیش هم خوب هستند . امیدوارم تو ایران با قیمت معقول عرضه بشه

    پاسخ
    1. me84
      سوابق: (399 دیدگاه) ,

      سامان جان
      حاجی چند وقته دیگه عکس نمیذاری دلمون گرفت!

      پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    واقعا ماشین معرکه ای هست. هم خارجی هم داخلی هم فنی.

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل HELL CAT
    HELL CAT
    سوابق: (196 دیدگاه) ,

    آکورا برند زیر نظر هونداست که محصولات لوکس این شرکتو میسازه درسته که خیلی باکیفیت و خوب هست محصولاتش ولی یه مشکل داره اونم رنج قیمتشه که میشه هم قیمت بنز و بی ام و پورشه آئودی که من با این که علاقه ی فراوانی به این برند دارم خودم هرگز انتخابمو از این برند نمیدونم و سراغ غول خودروسازی ژرمن ها میرم

    پاسخ
  8. ارشیا
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    اقای hell cat هم قیمت اوناست چون اکورا در حد اوناست.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل HELL CAT
      HELL CAT
      سوابق: (196 دیدگاه) ,

      آره در حد اون که هست حتی نرم تر شاید ایزوله تر با کیفیت تر ولی واقعا اگه نگاهی به بدنه ماشین یا مخصوصا طراحی داخلیش بندازی میبینی هیچ پیشرفتی نداشته دلیلش چیه به نظر من چون فروشش پایین بوده شرکت براش سودی نداشته که سرمایه گذاری روی پروزه اش بکنه حتی بیا با هوندا آکورد2016مقایسش کن واقعا آکورد جدید تو رنج خودش بی همتاست حتی به نظرم زیبا تر از آکورا هم هست ولی خب سلیقه ای هست ولی رقیبای هموطنش لکسوس و اینفینیتی هستند که واقعا عالین تو این زمینه من بین این سه برند هم شده لکسوس انتخابم هست

      پاسخ
  9. amir
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    تحریم خودروها داره جواب میده ادامه بدید ایران خودرو و سایپا داره سود مشارکت ۲۸٪ میده ورشکستگی نزدیکه

    پاسخ
  10. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    ازش خوشم میاد
    بدنه اسپرت.کابین زیبا و تجهزات زیاد با کیفیت بالا
    البته رقیبای هم وطنش یعنی لکسس و اینفینیتی هم خدایی خیلی عالی هستن
    رقابت این سه سامورایی ژاپنی هم مثل سه کابوی آمریکایی (فورد شورولت و دوج) خیای جذابه و انتخاب از بینشون خیلی سخته

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل hamid reza
    hamid reza
    سوابق: (375 دیدگاه) ,

    بیرونش واقعا عالیه ولی داخلش برا یک خودرو لوکس یکم عادی و ساده هست

    پاسخ
  12. Ahmad reza
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    انصافاً از یه ماشین جه انتظار دیگه ای دارید
    نرمی و کیفیت و طراحی داخلی وخارجی و برند و قدرت و سرعت و استهلاک و مصرف سوخت و ….. اش عالیه………
    یه کم پشتش شبیه سانتافه اس و یه کم هم قیمتش بالاس ولی ما تو ایران با پول این میتونیم اسپرتیج و توسان بخریم

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1456 دیدگاه) ,

    اوایلی ک تازه با آکورا آشنا شده بودم ی نقد طراحی درموردش خوندم ک میگف مشکل طراحیاش اینه ک از جلو نگاه میکنی شبیه کسیه ک دندونش ارتودونسی شده و داره بهت لبخند میزنه. قابل هضم نیس برات. یا خوشت میاد یا بدت میاد و دیگه ب دلت نمیشینه.
    بعد از این همه وقت هنوزم ب نظرم همونجوره طراحی های آکورا.زیادی فضایی و شرقیه.هنوزم خود هوندارو به آکورا ترجیح میدم.
    اگه مجبور باشم بین لوکسای ژاپنی انتخاب کنم از اینفینیتی انتخاب میکنم.بعد لکسس.

    پاسخ
  14. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    من این برندو دوست دارم
    از دوستان کسی میدونه این ماشین واسه منطقه ازاد چطور باید تهیه کرد داخل امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس تو هیچ سایتی نتونستم این برند رو ببینم؟؟؟؟؟

    پاسخ
  15. محمدرضا
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    اگر جذابیت و اپشن بخوایم و نه کیفیت فوق العاده ی رانندگی میریم کره ای می خریم دیگه چه کاریه این همه پول به این بدیم.من توی برندای لوکس ژاپنی اینفینیتی رو بیش تر بقیه دوست دارم ولی به اکیورا هم علاقه دارم اما کامنت ها رو تصور کنید اگر روی این ماشین لوگوی کیا یا هیوندای خورده بود.به نظر من جدا از برند یکم کره ای می زنه که زیاد جالب نیست.

    پاسخ
  16. محمدرضا
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    درود….
    طراحیش خیلی کلاسیکه.. منو یاد ورا کروز هیوندای میندازه ار بقغ و از جلو یاد سانتافه نسل قبل
    خیلی محتاطانه طراحی شده … از ویزگی های ریسکی مثل محصولات کیا برخوردار نیست … ولی خودروی جالبیه…

    پاسخ
  17. adel
    سوابق: (154 دیدگاه) ,

    بسیار تحسین برانگیز…….
    واقعا لذت بردم بنظرم همه چیش ردیفه…

    پاسخ
  18. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    خودرو با کیفیت تویوتا ، هوندا و مهیج و زیبا بی ام دبلیو و بنز

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.