بررسی آکورا MDX مدل ۲۰۱۶

نسخه ۲۰۱۶ از پرفروش‌ترین مدل آکورا شاید از نظر قیافه، همان مدل سال قبل باشد، ولی چیزهای زیادی در زیر این پوسته تغییر کرده‌اند. به عنوان اولین نمونه، می‌توان به سیستم جدید گیربکس ۹ سرعته ZF اتوماتیک اشاره کرد که به MDX کراس‌اور اضافه شده است. اضافه کردن سه دنده سرعت دیگر نسبت به گیربکس ۶ سرعته در مدل قبلی، باعث شده تا دامنه نسبت انتقال قدرت اضافه شود و قدرت ۲۹۰ اسب‌بخاری موتور ۳/۵ لیتری V-6 به نحو بسیار بهینه‌تری استفاده گردد. البته ترکیب موتور ۲۹۰ اسب‌بخاری و گیربکس ۶ سرعته در مدل قبلی، حالت چندان کُندی نیز نداشت، ولی آکورا در مدل جدید، همانند سایر خودروسازان تا جای ممکن به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت حرکت کرده است. بدیهی است که بازوی خودروهای لوکس هوندا ترجیح می‌دهد تا به جای سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته CVT، از گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک استفاده کند.

2016 Acura MDX
2016 Acura MDX

اولین دنده گیربکس، با نسبتی بسیار اندک، قدرت را منتقل می‌کند. MDX از حالت توقف با استفاده از نسبت کلی 20.4:1 شروع به حرکت می‌کند و در مدت ۵/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ یعنی به اندازه نیم‌ثانیه زودتر از مدل ۲۰۱۴ با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک. این خودرو سپس در تست یک‌چهارم مایل، با سرعت نهایی ۱۵۲/۸ کیلومتر بر ساعت در مدت ۱۴/۶ ثانیه از این مسیر عبور می‌کند که این زمان به اندازه ۰/۳ ثانیه از مدل ۲۰۱۴ سریعتر است. شیفت دنده‌ها در حالت تخت‌گاز سریعتر از آنچه که فکر می‌کنید، اتفاق می‌افتند. به عنوان مثال هنوز کلمه «آکورا» را به صورت کامل بر زبان نیاورده‌اید که به دنده دوم می‌رسید. البته داشتن دنده‌های بیشتر در یک گیربکس، لزوماً به معنای تصمیم‌گیری بهتر سیستم برای انتخاب دنده مناسب نیست.

2016 Acura MDX
2016 Acura MDX

شیفت دنده‌ها توسط راننده، همانند نسخه‌های ۹ سرعته اتوماتیک TLX سدان جدید، با استفاده از دکمه به جای دسته دنده انجام می‌شود. اوایل کار با این سیستم، ممکن است اندکی سردرگم باشید. به عنوان مثال، شاید وقتی می‌خواهید یک دوربرگردان سه‌نقطه‌ای سریع در مقابل جریان ترافیک داشته باشید، دسته دنده سنتی می‌تواند شرایط راحت‌تر و آشناتری را برای شما ایجاد کند. ولی با استفاده از دکمه‌های تعویض دنده، باید چشمتان را از روی جاده بردارید و یک لحظه دکمه موردنظر را پیدا کنید و آن را فشار دهید. با این که حذف دسته دنده باعث شده تا اندکی فضا آزاد شود، ولی دکمه‌های تعویض دنده نیز از نظر اشغال فضا چیزی کم ندارند.

2016 Acura MDX
2016 Acura MDX

ویژگی جدید دیگر برای مدل ۲۰۱۶، سیستم توقف آزاد یا idle stop است. آکورا در این سیستم، همانند دیگر سیستم‌های استاپ-استارت اتوماتیک، در جلوی چراغ‌قرمزها موتور را خاموش کند تا به این وسیله در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند. همین ویژگی تا اندازه‌ای باعث شده تا مصرف سوخت اندکی بهبود یابد و در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر، ۰/۶ لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا کند. وقتی خودرو می‌خواهد از حالت «توقف آزاد» دوباره شروع به حرکت کند، با ضربه همراه است که البته به اندازه چیزی نیست که در سیستم‌های مشابه در مدل‌های ب‌ام‌و و پورشه تجربه کرده‌ایم. امّا در عین حال، حالت نرم موجود در مدل‌های مرسدس‌بنز را ندارد. در تست MDX مدل ۲۰۱۶، مصرف سوختی برابر ۱۱/۲ لیتر از این خودرو مشاهده شد که این میزان ۱/۲ لیتر نسبت به مدل قبلی MDX در سال ۲۰۱۴ کمتر است.

2016 Acura MDX
2016 Acura MDX

2016 Acura MDX
2016 Acura MDX

همانند کراس‌اورهای برندهای لوکس دیگر، آکورا نیز تکنولوژی‌های زیادی را برای مدل MDX درنظر گرفته است. برای مدل ۲۰۱۶، شاهد گسترش سیستم «آکورا واچ» به تمام نسخه‌های MDX هستیم. خودروی ۵۸ هزار دلاری تست‌شده در اینجا از پکیج‌های «پیشرفته» و «سرگرمی» استفاده کرده و شامل امکاناتی چون سیستم مونیتورینگ ترافیک پشت‌سر (یک ویژگی بسیار خوب برای تمام کراس‌اورهای بزرگ و وسایل‌نقلیه‌ای که تعداد ستون‌های بدنه آنها بیشتر از ۲ است)، سیستم کاهش انحراف در جاده و سیستم ترمز کاهش برخورد است. یک دوربین چشمی برای عملکرد این دو سیستم اخیر و اطلاع از وضعیت جاده موردنیاز خواهد بود. البته در جایی که خبری از جاده‌های مناسب و با کیفیت نیست، ویژگی نیروی فرمان هوشمند (active steering force) نیز در سیستم کاهش انحراف از جاده چندان به کار نخواهد آمد.


ولی در هر صورت، آکورا MDX همچنان به عنوان یکی از کراس‌های ۷ سرنشینه دوست‌داشتنی باقی می‌ماند. در همین حال، گیربکس جدید و ارتقای تکنولوژی در مدل ۲۰۱۶ باعث می‌شود که همچنان در صحنه رقابت در کلاس خود باقی بماند و چیزی از سطح هندلینگ و لذت رانندگی در آن کم نشود.


مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۷ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۵۸۰۰۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۵۷۸۵ دلار).
  • نوع موتور: SOHC ۲۴ سوپاپ V-6،بدنه و رویه آلومینیومی،انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۳۴۷۱ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۹۰ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۶۲ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۸۱۹ متر.
  • طول ماشین: ۴/۹۱۷ متر.
  • عرض: ۱/۹۶۱ متر.
  • ارتفاع: ۱/۷۱۷ متر.
  • وزن کلی: ۱۹۳۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۰/۷ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۸۹ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۸۱/۸۵ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۶/۳۸۸ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 82g.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

21 دیدگاه

    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      @.F
      این ماشین اگر وارد بشه قیمتی حدود 500 تا 700 میلیون تومن رو در ایران پیدا میکنه
      Mdx سردمداره فروش اکورا در امریکاست و واقعا جذابه ولی واقعا من متوجه نشدم چرا اینقدر suv های هوندا و زیر شاخش اکورا در امریکا محبوب هستن
      جلوپنجره ی عجیب و خاص،گرافیک زیبای چراغهای جلو و البته عقب
      و ژاپنی بودن اونم فنی فوق العادشو تضمین میکنه
      اما سوال اینجاست که واقعا چرا اینفینیتی هنوز نتونسته تو شاخه ی لوکس ژاپنی ها به جایگاهی درخور دست پیدا کنه؟

      پاسخ
      1. نخود آش
        سوابق: (275 دیدگاه) ,

        سلام دوست عزیز من فکر میکنم اینیفینیتی به خاطر این طرفدارش کمه که یه خوبی نیسان نیست. مثلا تا اونجایی که اطلاع دارم nissan 350z و inifinity g35 پلتفرم و موتورهاشون یکی بود ولی اینیفینیتی بازده نیسان رو نداشت

        پاسخ
    2. E 36
      سوابق: (753 دیدگاه) ,

      وارد میشد حدود 400 تا قیمت میخورد ، مارو سن نه ؟!!!

      پاسخ
    3. یک ایتالیایی
      سوابق: (132 دیدگاه) ,

      به نظرتونن این بهتره یا هایلندر؟؟ واقعا انتخاب دشواری هستش

      پاسخ
      1. ارمان
        سوابق: (997 دیدگاه) ,

        یک ایتالیایی این بهتره خدایی

        پاسخ
      2. وحید
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        آکورا ام دی ایکس در رده خودروهای شاسی بلند لوکسه. تویوتا هایلندر با هوندا پایلوت مقایسه می شه که در اکثر مقایسه ها هوندا پایلوت کمی بالاتره. در برندهای لوکس هوندا و تویوتا که به ترتیب آکورا و لکسوس هستن، آکورا ام دی ایکس با لکسوس جی ایکس 460 در یه رده هستن. یعنی رده مید سایز شاسی بلند لوکسشون. هر دو خودروهای خوبین و بستگی داره کی چی لازم داشته باشه. خودروهای هوندا اصولا در هر رده یه نمه بالاتر از تویوتا هستن.

        پاسخ
  1. بهزاد
    سوابق: (759 دیدگاه) ,

    درود بر دوستان عزیز.
    خبر خوبی برای علاقه مندان آلمانی و ژاپنی؛
    با توافقی که بین برگذارکنندگان مسابقات DTM که سه شرکت معظم آلمانی در اون شرکت میکنند و سوپر GT که لکسوس و آکورا و نیسان هستند انجام شده و قوانینی مانند موتور 4 سیلندر توربو تا حداکثر 600 اسب و… از سال 2017 قراره مسابقه شروع بشه.
    هنوز نمیدونم تعداد این مسابقات چقدر هست و کدام پیست ها رو در نظر گرفتند و احتمالا از لحاظ اعتبار و جذب اسپانسر و تماشاگر بتونه به قواره فرمول 1 و موتو جی پی و لمانز برسه که خبر بسیار جالبی بود و نشان دهنده ی ارتباطات نزدیکی که این شرکت ها با هم دارند و رقابت هایی که میتونه به جذابیت دنیای ورزشهای موتوری کمک بیشتری کنه.

    پاسخ
    1. Ahmad..F12
      سوابق: (2517 دیدگاه) ,

      یه خبر خوب هم من به علاقمندان ژاپنی میدم

      طویوطا قراره از BMW موتور بگیره و روی چندتا از مدل هاش نصب کنه!

      این خبر اصلاً تعجب نداره

      ولی،

      بعضی طرفدارهای طویوطا میان از BMW بد میگن و میگن پر استهلاکه، پس چرا طویوطا

      میخواد از این شرکت پر استهلاک برای پیشرانه خودروهاش استفاده کنه 😀

      پاسخ
  2. Archi Khan
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    ماشین های هوندا که عالی ، لوکس و با کلاس هستند ، آکورد ، crv و…
    دیگه آکورا که دیگه جای خود داره.

    پاسخ
  3. محمدرضا777
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    واقعا محشره بسیار هم خوب..ولی…..لکسوس چیزه دیگریست …

    پاسخ
  4. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    خیلی از این برند خوشم میاد 🙁

    پاسخ
  5. Mclaren
    سوابق: (393 دیدگاه) ,

    هوندا کارش درسته مخصوصا وقتی لوکس تر میشه و آکورا میشه
    کلا توی محصولات ژاپنی هوندا و نیسان بالاتر از بقیه هستن بحث فروش هم که تویوتا

    پاسخ
  6. امیرحسین
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    از سرنوشت تجدید نظر در مقررات واردات خودرو خبری نشد؟ قرار بود مصادیق لوکس بودن رو از موتور 2500 سی سی تغییر بدن….

    پاسخ
  7. Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    مسعود جان ممنون عالی بود

    هوندا و زیر مجموعش هردو با کیفیت و رضایت بخش هستند

    MDX هم از این قاعده مستثنا نیست ولی نمیدونم چرا من نمیتونم با جلو پنجره آکورا ارتباط برقرار کنم

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      احمد با فرمونش ارتباط بر قرار کن جواب میده ببین چقدر باحاله فکر کن پشتش نشستی جولو پنجره رو نمیبینی که فرمونو اون لوگوی خاصو میبینی

      پاسخ
  8. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    به دل من که نمیشینه نمیدونم چرا…
    لکسس خیلی بهتره

    پاسخ
  9. ارشیا.فقط ژاپن.فقط اینفینیتی.
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    اقای احمد اولن تویوتا رو اشتباه نوشته بودی دوما تویوتا خواسته برای ارتباط برقرار کردن با برند های المانی از بی ام وه استفاده کرده و اینکه سازمان j.d.power امریکا گفته که تویوتا هم موتور و هم بدنه ى با دوام تری نسبت به بی ام وه داشته و اینکه چند تا ماشین رو نخاسته فقط یه ماشینش رو موتور بی ام وه گذاشته.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.