اشکودا

اشکودا کودیاک رسماً رونمایی شد

پس از تبلیغات و خبرهای فراوان، اشکودا رسماً از SUV جدید هفت‌نفرهٔ خود، کودیاک در طول یک رویداد رسانه‌ای در آلمان در حضور تعداد زیادی از خبرنگاران و مهمانان حاضر در محل «Kraftwork» برلین پرده‌برداری کرد. علاوه بر اینکه کودیاک بزرگ‌ترین SUV اشکودا است همچنین بزرگ‌ترین صندوق بار را نیز در کلاس خود دارد. این امر به لطف ابعاد گستردهٔ خودرو همچون طول ۴.۷ متری آن پدید آمده است درحالی‌که فاصلهٔ بین دو محور این SUV ساخت جمهوری چک نیز برابر با ۲.۸ متر است.

Skoa-Kodiaq-Live-CS-26~1

همان‌طور که اشاره شد، اشکودا کودیاک با حجم صندوق بار معادل ۷۲۰ لیتر که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب به ۲۰۶۵ لیتر افزایش میابد، در کلاس خود بهترین است. همچنین اگر صندلی تاشو سرنشین جلو را هم سفارش دهید کودیاک می‌تواند اشیاء طویلی تا طول ۲.۸ را هم حمل نماید. جهت تخلیهٔ راحت‌تر بار نیز درِ صندوق مجهز به کنترل الکتریکی شده است. همچنین نمونهٔ مجهز به موتور دیزل ۲ لیتری با گیربکس DSG و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک می‌تواند تا ۲.۵ تن بار را بکسل کند.

2017-Skoda-Kodiaq-16~1

ویژگی‌های طراحی بیرونی این خودرو شامل یک خط شانهٔ پررنگ، جلوپنجرهٔ سه‌بعدی، چراغ‌های جلوی باریک و سطوح منحنی زیادی می‌شود. اشکودا در چراغ‌های عقب C شکل کودیاک به‌صورت استاندارد از LED استفاده کرده و این بدان معنا است که خریداران هر سه تیپ این خودرو از چراغ‌های عقب LED بهره‌مند خواهند بود. علیرغم اینکه کودیاک فقط ۴ سانتیمتر کشیده‌تر از مدل اکتاویا است اما این SUV جدید یک فضای داخلی بزرگ‌تر از حد معمول را در کلاس خود ارائه می‌کند.

2017-Skoda-Kodiaq-27~1

در داشبورد خودرو عناصر عمودی جسورانه‌ای مانند چهار دریچهٔ هوای بزرگ بکار رفته است. صفحه‌نمایش لمسی بزرگ نیز داشبورد را به دو بخش مساوی، یکی برای راننده و دیگری برای سرنشین جلو، تقسیم می‌کند. برای راحتی بیشتر نیز خریداران می‌توانند گرم‌کن فرمان، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با گرم‌کن و تهویهٔ مناسب، کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای و چند ترکیب داخلی پارچه و چرم که شامل چرم آلکانترا هم می‌شود را سفارش دهند. سیستم‌های ایمنی کودیاک هم همان‌هایی است که در سدان پرچم‌دار ساپرب ارائه می‌گردند ازجمله سیستم‌های هشدار برخورد از جلو با ترمز اضطراری شهری، حفاظت از عابر پیاده، کروز کنترل تطبیقی، حفظ حرکت میان خطوط، شناسایی نقاط کور و هشدار عقب. همچنین برای اولین بار در برند اشکودا، یک سیستم نمایش اطراف خودرو با استفاده از دوربین‌های نصب‌شده در سپرهای جلو و عقب و زیر آینه‌ها عرضه‌شده است. این سیستم دیدی کامل و فراگیر را از خودرو ارائه می‌کند که در مکان‌های تنگ و همچنین هنگام رفتن به آفرود بسیار مفید خواهد بود.

2017-Skoda-Kodiaq-42~1

فضای داخلی کودیاک نه‌تنها بسیار بزرگ و جادار است بلکه هوشمند هم هست. سه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود که از صفحه‌نمایش لمسی ۶.۵ اینچی با سازگاری با اندروید اتو گوگل و کار پلی اپل شروع می‌شود. با پرداخت مبلغی بیشتر می‌توان صفحه‌نمایش ۸ اینچی باکیفیتی را سفارش داد درحالی‌که در بالاترین تیپ نیز یک حافظهٔ ۶۵ گیگابایتی به همراه اینترنت ۴G LTE ارائه می‌گردد. همچنین اشکودا SUV جدید خود را به سیستم Skoda Connect با قابلیت همسان‌سازی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آنلاین، تماس اضطراری و کنترل خودرو از راه دور مجهز کرده است.

اشکودا کودیاک روی پلت‌فرم MQB فولکس‌واگن ساخته‌شده است بنابراین جای تعجب نیست که برای آن موتورهای مختلف گروه فولکس‌واگن ارائه گردد. اشکودا فعلاً برای SUV جدید خود پنج موتور مختلف شامل دو نمونهٔ دیزل TDI و سه نمونهٔ بنزینی TSI را ارائه کرده است. موتور پایهٔ بنزینی این خودرو یک واحد ۱.۴ لیتری TSI با ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که نسخهٔ قوی‌تر این موتور نیز با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌گردد. اگر به موتور بنزینی قوی‌تری نیاز داشته باشید می‌توانید موتور ۲ لیتری TSI را با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور سفارش دهید. بااین‌حال هنوز هیچ صحبتی مبنی بر ارائهٔ نسخهٔ ۲۸۰ اسب بخاری این موتور برای کودیاک نشده است اما شاید بعداً این نمونه هم به لیست موتورهای کودیاک اضافه گردد.

2017-Skoda-Kodiaq-93~1

در کنار موتورهای بنزینی، یک موتور دیزل ۲ لیتری TDI با دو سطح قدرت نیز ارائه می‌گردد که به‌احتمال‌زیاد انتخاب بسیاری از خریداران خواهد بود. نسخهٔ پایهٔ این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که مدل قوی‌تر با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین موتور کودیاک محسوب می‌شود. همهٔ این موتورها مجهز به سیستم توقف-حرکت، بازیابی انرژی ترمزها و مدیریت حرارت هستند که به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. مصرف سوخت نمونهٔ اول، به‌عنوان موتور دیزل پایه حدود ۵ لیتر در صد کیلومتر است درحالی‌که موتور بنزینی پایه یعنی پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری TSI، مصرف سوختی برابر با ۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. بالاترین مدل کودیاک یعنی نسخهٔ مجهز به همان موتور ۲ لیتری دیزل ۱۹۰ اسب بخاری، در ۸.۶ ثانیه از صفر به‌ سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و درنهایت به حداکثر سرعتی بیش از ۲۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند.

کودیاک همچنین با سه گیربکس مختلف و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو چهارچرخ محرک در دسترس است. گیربکس‌های این خودرو شامل یک ۶ سرعتهٔ دستی، یک ۶ سرعتهٔ DSG و یک نمونۀ جدید ۷ سرعتهٔ DSG می‌شود که آخری برای اولین بار است که در محصولات اشکودا مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌شود. این گیربکس‌ها بسته به نوع موتور و نوع انتقال قدرت قابل انتخاب هستند. خریداران می‌توانند موتور بنزینی ۱.۴ لیتری TSI مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک را با گیربکس‌های ۶ سرعتهٔ دستی یا ۶ سرعتهٔ DSG سفارش دهند درحالی‌که نمونهٔ دیفرانسیل جلو فقط با گیربکس ۶ سرعتهٔ DSG عرضه می‌شود. نسخهٔ پایهٔ دیزلی نیز در نمونهٔ چهارچرخ محرک با دو گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی یا ۷ سرعتهٔ DSG ارائه می‌شود درحالی‌که نسخهٔ دیفرانسیل جلو فقط با گیربکس ۷ سرعتهٔ DSG عرضه خواهد شد.

با پرداخت هزینه‌ای اضافه می‌توان سیستم اختیاری کنترل دینامیک شاسی تطبیقی یا DCC را سفارش داد که برای مدل‌های اکتاویا و ساپرب هم ارائه‌شده است. در تیپ پایه و تیپ میانی، کودیاک به‌صورت استاندارد با رینگ‌های ۱۷ اینچی ارائه می‌شود درحالی‌که تیپ بالایی با رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی و یک آپشن رینگ ۱۹ اینچی عرضه می‌شود. برای برخورداری از یک رانندگی پویا نیز می‌توان سیستم اختیاری انتخاب‌گر حالات رانندگی مختلف را سفارش داد که به راننده اجازه می‌دهد بهره‌برداری از موتور را تنظیم و گیربکس DSG، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع و سیستم‌های دیگر خودرو را مدیریت کند.

حالات رانندگی کودیاک شامل معمولی، اقتصادی، اسپرت و شخصی می‌شود. مدل‌های چهارچرخ محرک نیز با یک حالت رانندگی برفی ارائه می‌شوند که با استفاده از سیستم‌های ABS، ASR و ACC (اگر سفارش داده شده باشد) خودرو را برای حرکت در جاده‌های لغزنده سازگار می‌کند. کسانی که علاقه‌مند به رفتن به آفرود دارند هم می‌توانند خوشحال باشند چراکه برای آن‌ها اشکودا یک حالت خاص آفرود را ارائه کرده است که با لمس سادهٔ یک دکمه، ساختار شاسی، موتور و ترمزها به‌منظور حرکت بهتر در مسیرهای ناهموار تنظیم می‌شود.

این روزها کراس‌اوورها و SUVها از محبوبیت بالایی در بازار بخصوص در اروپا، آمریکا و چین برخوردارند درحالی‌که دقیقاً اشکودا در همین بخش بازار ضعف داشت؛ اما حالا با معرفی کودیاک به‌عنوان اولین SUV هفت‌نفرهٔ ساخت جمهوری چک اوضاع فرق خواهد کرد. مدل‌های جدید اشکودا کودیاک، سئات آتکا، بنتلی بنتایگا و آئودی Q2 به همراه مدل‌های آیندهٔ لامبورگینی اوراس، فولکس‌واگن ترامونت و آئودی Q4، Q6 و Q8، تیم کراس‌اوور/SUVهای گروه خودروسازی فولکس‌واگن را بسیار قدرتمند خواهند کرد. اشکودا اعلام کرده است که فروش کودیاک از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد و قیمت‌گذاری آن نیز درزمانی نزدیک به آغاز فروش صورت خواهد گرفت.

2017-Skoda-Kodiaq-69~1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. هادی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    امیدوارم ماشین خوبی باشه واسه خریدارانش منتهی حس میکنم ظاهرش زیاد مدرن نیست. ضمناً این که بهتره خودرو های هر شرکتی ظاهر خاص خودشون رو داشته باشن ولی من اثری از طراحی منحصر به فرد روی این خودرو ندیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ferrari

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1883 ديدگاه)

      ماشین خوبی به نظرمیاد. از طراحیش خوشم اومد و قابلیت های فنی خوبی داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Nima

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (1658 ديدگاه)

        خداوکیلى ١.۴ لیتر و 125 اسب بخار براى ماشینى با این وزن و سایز!!!!
        واقعا!!!!
        عین چینى هاس که ماشین میسازن سایز لندکروز بعد موتورش 110-130 اسبه. بابا خوب نیس باور کن. من گفتم موتور پایش 200 اسبه.

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      به نظر من که قشنگ و شیک

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (522 ديدگاه)

        بسیار زیبا و کاربردی…..

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          ایول

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. احسان آرسنالی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1885 ديدگاه)

    اشکودا و سئات هردوشون زیر نظر فولکس واگن خیلی پیشرفت کردند مبارکشون باد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      ما یاد بگیریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مجید

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    جلوپنجره ش منو یاد ولوو های جدید و محصولات لینکلن میندازه ولی امیدوارم تو عمل موفق باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (38 ديدگاه)

      ولوو نه ولی لینکلن چرا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      اتفاقا منو یاد محصولات جدید پژو نسل جدید کیا کدنزا میندازه.
      این جلو پنجره و خطوط روی کاپوت این جور تداعی مکنه.
      اما هر چی که هس خودروی با ابهت و زیبایی از آب در اومده.کاش به ایران هم راه پیداکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. « مجید . فقط ماشین آلمانی . فقط پورش »

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    امیدوارم Skoda به توسعه و پیشرفتش ادامه بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      امیدوارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    پیشرفت شرکت اشکودا، خیلی خوب بوده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احسان(احسان سابق)

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    به عنوان یه خودروی اقتصادی فوق العاده خوبه.شرافت و صداقت غربی ها در امر بازاریابی و تولید محصول هزاران بار از دعاهای تو خالی ما بیشتر برکت داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دیگه دیگه احسان جان…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. آرمان

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    اگر بگم این ماشین رو سوار شدم باورتون میشه؟؟
    اگر بگم پراید خیلی مطمئن هست چی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (392 ديدگاه)

    هیوندای توسان در6ماه اوا 2015دراروپا107تا فروخت در6ماه اول 2016به فروش75288رسیده واسپرتیج 77461 جالبه دربازار آمریکا هم اسپرتیج وتوسان با رشد بالا فروشاشون بسیار نزدیک همه باتمام انتقادات ایرانیا به اسپرتیج جدید اما میبینیم دراروپا به وآمریکا به چه فروشی رسیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حاجی آقا زارع

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ماشین فوق العاده خوب و زیبایی هست محصولات اشکودا با کیفیت و دارای قیمت مناسب هست کاش بیاد ایران وقتی نمیشه بنز و بی ام دبلیو سوار شد چون خیلی گرونه شاید بشه اشکودا خرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (128 ديدگاه)

    قالب بدنه شاسی بلند های آئودی فولکس واگن اشکودا به نظرم یکی هستند تو بحث سدان و غیره همین طور بهمین خطر متنفرم ازشون تکراری هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ارمان

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    چند سال اخیر عالی بود واسه اشکودا نمیدونم چرا حتی تابحال از نزدیک هم ندیدم این ماشینو اما تو این بازار عجیبو قریب پر از گرگ خیلی موفق عمل کرده . افرین به این اراده و مدیریت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. رافال M

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    کاش ایران خودرو و سایپا رو به فولکس واگن بفروشن تا اونا هم شکوفا بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. ali

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (775 ديدگاه)

    سادگی و زیبایی رو با هم داره . اشکودا هم که کیفیت و راحتی رانندگیش با فولکس واگن فرقی نمیکنه پس فروش خوبی هم خواهد داشت. امیدوارم اشکودا که اینده میخواد تو ایران مونتاژ بشه این مدلم جزوشون باشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا