اوپل

کراس‌اوور ساب‌کامپکت اوپل کراسلند X رسماً معرفی شد

تنها چند روز پس از انتشار تیزر، اوپل به همراه همزاد بریتانیایی‌اش یعنی واکسهال، رسماً کراس‌اوور جدید کراسلند X خود را معرفی کرد. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدید که جایگزین MPV کوچک مریوا شده است، دومین عضو خانوادهٔ X اوپل بوده و به مدل پرفروش موکا X در طیف محصولت اوپل/واکسهال خواهد پیوست. کراسلند X که در سگمنت B قرار دارد، از ابعادی مشابه پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر برخوردار است و صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید خواهد شد.

opel-crossland_x-2018-1024-01

ممکن است در ابتدا گیج‌کننده به نظر رسیده و این سؤال پیش آید که چرا اوپل با وجود کراس‌اوور ساب‌کامپکت موکا در سگمنت B، کراسلند را هم در همین کلاس معرفی کرده است اما اوپل می‌گوید با وجود ابعاد مشابه کراسلند X و موکا X، کراس‌اوور جدید درواقع رقیبی برای خودروهایی چون پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر خواهد بود درحالی‌که موکا X با برخورداری از سیستم چهارچرخ محرک سفارشی، با خودروهایی چون نیسان جوک و اشکودا یتی رقابت می‌کند.

بنابراین برخی از تفاوت‌های کلیدی کراسلند X با برادرش موکا X عبارت‌اند از اینکه کراسلند تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود، ۷ سانتیمتر ارتفاع کمتری از موکا دارد و بیشتر بر اهداف خانوادگی تمرکز کرده است. کراسلند X بر روی پلت‌فرم مشترکی با گروه پژو-سیتروئن ساخته شده است و نسل آیندهٔ پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 پیکاسو (این هم مانند کراسلند یک MPV است که تبدیل به کراس‌اوور خواهد شد) بر روی پلت‌فرم آن ساخته خواهند شد. علاوه بر این، آخرین گزارشات نشان می‌دهند که پیشرانه‌های این سه کراس‌اوور نیز باهم مشترک خواهد بود.

نظر مدیرعامل شرکت اوپل دکتر «Karl-Thomas Neumann» در مورد کراسلند X عبارت است از:

«تقاضا برای کراس‌اوورهای کوچک مناسب برای ترافیک شهری به‌طور قابل‌توجهی رو به افزایش است. کراسلند X با ارائهٔ ترکیبی جذاب، طراحی الهام گرفته از SUVها، ویژگی‌های اتصالی برجسته و کارایی بالا، پس از موکا X، نشان‌دهندهٔ رقیب دومی در کلاس کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت است. کراسلند X لذت رانندگی را در شیوهٔ زندگی شهری ارائه می‌کند و مناسب برای ترددهای شهری و سفرهای کوتاه حومهٔ شهرها است».

opel-crossland_x-2018-1024-03

کراسلند X بر اساس هاچ‌بک آسترا ساخته شده است اما با ۴.۲۱ متر طول، ۱۶ سانتی‌متر کوتاه‌تر از آسترا است. همچنین موقعیت راننده در این کراس‌اوور جدید، ۱۰ سانتیمتر بالاتر است که دیدی عالی را ارائه می‌کند. این در حالی است که با سفارش سقف پانوراما این دید حتی بیشتر هم می‌شود؛ مانند بسیاری از محصولات کنونی اوپل، می‌توان کراسلند X را با چراغ‌های جلوی LED تطبیقی، نمایشگر سربالا و دوربین دید عقب ۱۸۰ درجه سفارش داد.

علاوه بر این، اوپل طیفی از سیستم‌های ایمنی و کمکی همچون سیستم کمکی دستیار پارک، سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده و ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص خواب‌آلودگی راننده، سیستم کمک به حفظ حرکت میان خطوط، سامانهٔ شناسایی نقاط کور و… را برای کراسلند در نظر گرفته است. همچنین ادعا شده که کراسلند در بخش جاداری فضای داخلی در کلاس خود پیشرو خواهد بود. یکی از ویژگی‌های فضای داخلی این کراس‌اوور، صندلی‌های عقب کشویی آن است که در هنگام قرارگیری در جلوترین حالت، فضای بار خودرو به ۴۱۰ لیتر می‌رسد.

opel-crossland_x-2018-1600

داشبورد کراسلند X نیز کاملاً آشنا به نظر می‌رسد چراکه طرح آن به‌طور گسترده‌ای به مدل‌های موکا X و آسترا شباهت دارد. در کنسول وسط این خودرو، یک صفحه‌نمایش لمسی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی استاندارد Radio R 4.0 IntelliLink یا سفارشی Navi 5.0 IntelliLink قرار گرفته است که هر دو با اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل سازگاری دارند. همچنین در کراسلند سیستم شارژر بی‌سیم، اینترنت وای فای و سرویس خدماتی دستیار OnStar اوپل نیز ارائه شده‌ است.

بااین‌حال هنوز اوپل اطلاعات دقیقی در مورد ترکیب پیشرانه‌های کراسلند X منتشر نکرده و تنها بیان داشته که این خودرو با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها اعم از بنزینی، دیزل و گاز مایع به همراه گیربکس‌های دستی و اتوماتیک عرضه خواهد شد. نخستین نمایش عموی اوپل کراسلند در نمایشگاه ژنو در ماه مارس (اسفند) صورت خواهد گرفت و انتظار می‌رود جزئیات و مشخصات کامل آن در همان زمان مشخص شود. همچنین در پاییز ۲۰۱۷ نیز اوپل کراس‌اوور بزرگ‌تری را هم با نام گرندلند X معرفی خواهد کرده که آن‌هم جایگزین MPV زافیرا خواهد شد و قرار است با خودروهایی چون سئات آتکا و فولکس‌واگن تیگوآن به رقابت بپردازد. اوپل کراسلند X از تابستان آینده وارد بازار خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. PARKER

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    اوپل از نظر قیمت محصولات هم سطح پژو و رنو هست.
    اگر محصولات اوپل درست و حسابی وارد میشد و مشکل قطعات نداشت بسیار پرطرفدار تر از این 2 شرکت میشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. <<<<<

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    درب باکش چه جالبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بیژن

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (255 ديدگاه)

    شرکت توان خودروی جی ماهیت اصفهانی داره.. وبه نظر میرسه اساس تبلیغات رو به معتبر بودن برندش خلاصه کرده. یعنی چون برند اپل بخودی خود یک برند آلمانی معتبر و با ارزش هست ، از هزینه کردن برای تبلیغات و خدمات خوداری میکنن. اونا فکر میکنن این برند، مثل دهه ی نود میلادی به همراه برند میتسو بیشی از فاتحان بازار خواهند بود!
    اما یادشون رفته ، که حدودا بیست وپنج سال از اون دوران میگذره و الآن عصر عصر تبلیغات ومشتری مداری هست و با وجود رقبای قدر توو بازار باید بیشتر از اینها تلاش کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. یوسف

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (740 ديدگاه)

    هر چقدر طراحی نمای جلو و داخلی خوبه نمای عقب (به ویژه ستون سی) خیلی گنگه، کلا طراحی ماشین بین یه مینی mpv و مینی کراس اور بلاتکلیفه، ولی در کل ماشین با کیفیت و دوست داشتنی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سیاوش

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (221 ديدگاه)

    ایده سقف شناور مزخرفه !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا