ایران خودروپژوخودروهای چینی

مقایسهٔ سه سدان جدید ایران‌خودرو: پژو 301، دنا ELX و دانگ‌فنگ S30

تا چند سال گذشته بازار خودروی ایران خصوصاً در بخش زیر صد میلیون تومان از تنوع بسیار محدودی رنج می‌برد و عمدتاً محصولات قدیمی دو خودروساز بزرگ کشور در آن حضور داشتند؛ اما طی چند سال اخیر به لطف عرضهٔ خیل عظیمی از خودروهای چینی به بازار، تنوع در این بخش بالا رفته است؛ بنابراین ایران‌خودرو سایپا هم برای عقب نماندن از قافله و از دست ندادن بازار، خودروهای جدیدی را به بازار عرضه کرده‌اند. در این میان ایران‌خودرو برنامهٔ عرضهٔ سه سدان جدید را در آینده‌ای نزدیک دارد که قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهند داشت. این سه خودرو عبارت‌اند از پژو ۳۰۱، دنا ELX و دانگ‌فنگ S30؛ بنابراین بر آن شدیم تا مقایسه‌ای میان این سه سدان میان قیمت آیندهٔ بازار کشور داشته باشیم.

new-iran-sedan

معرفی خودروها

ابتدا با نمایندهٔ چینی این جمع یعنی دانگ‌فنگ S30 آغاز می‌کنیم. این خودرو در اصل نسخهٔ سدان مدل H30 کراس است که چندی است توسط ایران‌خودرو پیش‌فروش شده و با استقبال بسیار بالایی هم مواجه شده است. S30 که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، در اصل بر اساس پلت‌فرم سیتروئن الیزه متعلق به سال ۲۰۰۲ ساخته شده است. سپس در سال ۲۰۱۳ مورد فیس‌لیفت قرار گرفت که قسمت جلویی آن به‌طور کامل دستخوش تغییراتی شد. حال ایران‌خودرو پس از موفقیت برادر کراس‌اوورنمای S30 قصد دارد نسخهٔ سدان آن‌را هم به بازار عرضه کند تا تنوع بیشتری به بخش سدان‌های گران‌قیمت خود بدهد. به‌احتمال‌زیاد پیش‌فروش دانگ‌فنگ S30 تا پایان امسال انجام گرفته و سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

dongfeng-fengshen-s30-2013

پس از انعقاد قرارداد دوبارهٔ پژو با ایران‌خودرو، در قدم اول برنامهٔ تولید سه محصول این شرکت یعنی ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ در ایران کلید خورده است. پژو ۳۰۱ سدانی ارزان‌قیمت و اقتصادی است که در سال ۲۰۱۲ از سوی پژو بیشتر برای کشورهای درحال‌توسعه معرفی شد. همچنین به‌تازگی این خودرو مورد فیس‌لیفت قرار گرفته که هرچند معلوم نیست نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن در کشورمان عرضه گردد یا نه اما ما همین نسخه را در اینجا مورد مقایسه قرار داده‌ایم. با توجه به گزارشات، خط تولید پژو ۳۰۱ در ایران‌خودرو در حال آماده‌سازی است و احتمالاً سال آینده فروش آن آغاز خواهد شد.

peugeot-301-2017-1600-01

و اما می‌رسیم به دنا که در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ سمند و سورن است که در سال ۹۰ رونمایی شده و سه سال بعد به بازار آمد؛ اما انتقادی که همواره به دنا وارد بود، عدم هماهنگی طراحی جلو و عقب آن با بخش جانبی بود زیرا درحالی‌که جلو و عقب خودرو به‌طور کامل تغییر کرده بودند، بخش جانبی هیچ تغییری نداشته و کاملاً مشابه سمند بود؛ بنابراین ایران‌خودرو فیس‌لیفتی را بر روی دنا انجام داده و بیشترین توجه خود را به بخش جانبی آن معطوف کرده است. دنای فیس‌لیفت شده قرار است با نام دنا ELX طی ماه‌های آینده پیش‌فروش شده و احتمالاً اوایل سال آینده به خریداران تحویل داده شود.

ikco-dena-2017-elx-01

طراحی بیرونی

دانگ‌فنگ S30 در قسمت جلو تا حد زیادی مشابه H30 کراس بوده و فقط در جلوپنجره و سپر با آن تفاوت دارد درحالی‌که بچه گلگیرهای پلاستیکی و ریل‌های روی سقف نیز در نسخهٔ سدان وجود ندارند؛ اما در بخش عقب اوضاع متفاوت بوده و با وجود صندوق کاملاً از نسخهٔ کراس متمایز شده است. هرچند طراحی چراغ‌های عقب S30 قابل‌قبول هستند اما همچنان چینی بودن خود را فریاد میزند و همچنین نوعی عدم هماهنگی در اتصال صندوق به خودرو به چشم می‌خورد.

پژو ۳۰۱ در ابتدا از طراحی کاملاً ساده و محافظه‌کارانه‌ای برخوردار بود اما پژو در فیس‌لیفت اخیر سعی کرده کمی آن‌را از این سادگی دور کند. پژو در قسمت جلوی ۳۰۱ تلاش کرده با تغییر چراغ‌ها و جلوپنجره، آن‌را به طراحی دیگر ساخته‌های جدیدش نزدیک کند که البته موفق بوده و شاهد طراحی خوبی هستیم؛ اما در بخش عقب سادگی بیشتری به چشم می‌خورد که البته سعی شده با گرافیک داخلی جذاب چراغ‌های LED عقب تا حدودی این سادگی کمتر شود.

در دنا ELX قسمت‌های جلو و عقب تغییر چندانی نکرده و همان‌طور که گفته شد بیشتر تغییرات در بخش جانبی اعمال‌ شده است. بااین‌حال استفاده از LED بیشتر در چراغ‌های جلو و تجهیز آن‌ها به دی‌لایت، مشکی‌رنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره و تغییر گرافیک داخلی چراغ‌های عقب و استفاده از LEDهای بیشتر در آن‌ها موجب شده که طراحی دنا زیباتر و بروزتر گردد. همچنین تغییرات جانبی هم مؤثر بوده و فرم نوینی به این قسمت بخشیده‌اند. در کل در بخش طراحی بیرونی، دنا ELX نه‌تنها بر دانگ‌فنگ S30 برتری دارد که حتی در برابر پژو ۳۰۱ هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.

طراحی داخلی

در بخش طراحی داخلی، دانگ‌فنگ S30 کاملاً به H30 کراس شباهت داشته و تغییراتی چندانی بین کابین آن‌ها دیده نمی‌شود. بااین‌حال طراحی داشبورد S30 کاملاً ساده بوده و با فرم‌های روز دنیا فاصله دارد. همچنین کاربرد وسیع پلاستیک نه‌چندان باکیفیت هم در آن به چشم می‌خورد. یک نمایشگر لمسی در میانهٔ کنسول تعبیه شده و با یک نوار تیر رنگ بالای داشبورد که روی درها ادامه یافته است سعی شده تا از سادگی کابین کم شود.

dongfeng-s30-red-china-4

پژو ۳۰۱ را در بخش داخلی می‌توان برتر میدان دانست چراکه داشبورد خودرو از طراحی مناسب و مدرنی و ارگونومی مناسبی برخوردار بوده و کیفیت متریال هم در مقایسه با دو رقیب دیگر برتر است. تیپ‌های بالایی این خودرو مجهز به یک نمایشگر لمسی هستند که درست زیر دریچه‌های تهویه نصب شده و غربیلک فرمان نیز با قسمت پایینی صاف خود، فرم اسپرتی دارد. هرچند که نبود دکمه‌های کنترلی روی آن کاملاً عجیب به نظر می‌رسد.

peugeot-301-2017-1024-0f

دنا ELX در بخش داخلی تفاوت چندانی با دنای کنونی نداشته و فقط تغییراتی در صفحه‌نمایش و سیستم مولتی‌مدیای آن ایجاد شده است؛ بنابراین برای این مقایسه همان داشبورد مدل فعلی را بررسی می‌کنیم. ایران‌خودرو در طراحی داشبورد دنا از محصولات هیوندای الهام گرفته است که البته نتیجهٔ کار قابل‌قبول از آب درآمده است. این خودرو با دو تریم یک رنگ مشکی و دورنگ مشکی/کرم عرضه می‌شود که دومی نمای لوکس‌تری دارد. بااین‌حال علیرغم طراحی داخلی قابل‌قبول و زیبای دنا، کیفیت داخلی آن چنگی به دل نمی‌زند.

ikco-dena-2012-14

تجهیزات

هر سه خودروی این رقابت از تجهیزات نسبتاً کاملی با توجه به بازهٔ قیمتی‌شان سود می‌برند. دانگ‌فنگ S30 به‌احتمال‌زیاد سطح تجهیزات مشابهی با H30 کراس خواهد داشت بنابراین در این خودرو شاهد دو ایربگ، سانروف برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه‌نمایش لمسی ۶.۵ اینچی، چهار پنجرهٔ برقی و دوربین دید عقب خواهیم بود. هنوز مشخص نیست که ایران‌خودرو پژو ۳۰۱ را در چند تیپ و با چه سطح تجهیزاتی عرضه می‌کند اما احتمالاً شاهد ارائهٔ تیپ میانی یا فول این خودرو در بازار کشور خواهیم بود؛ بنابراین احتمالاً پژو ۳۰۱ دارای تجهیزاتی چون نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، دو ایربگ و… خواهد بود؛ و درنهایت دنا ELX هم خودروی کاملی خواهد بود به‌گونه‌ای که ایران‌خودرو دو ایربگ، صفحه‌نمایش لمسی، سانروف برقی، صندلی‌های جلوی برقی، تهویهٔ اتوماتیک، کروز کنترل، دوربین دید عقب و دکمه‌های کنترلی روی فرمان را برای آن در نظر گرفته است که آن‌را در این بخش بالاتر از دو رقیب دیگر قرار می‌دهد. همچنین طبق شنیده‌ها قرار است برای دنا ELX ایربگ‌های جانبی و گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو هم ارائه گردد که البته بعدید به نظر می‌رسید.

پیشرانه

یکی از عوامل اصلی که موجب شده ایران‌خودرو سراغ S30 و برادر قدبلندش برود این است که یکی از موتورهایی که دانگ‌فنگ برای این خودرو ارائه می‌کند، همان پیشرانهٔ آشنای TU5 است که به‌طور گستره در محصولات ایران‌خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد. این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم به‌احتمال‌زیاد همان گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک آیسن مورداستفاده در H30 کراس ارائه خواهد شد درحالی‌که احتمال ارائهٔ گیربکس دستی هم برای آن وجود دارد.

dongfeng-fengshen-s30-2013-004

پژو ۳۰۱ در بازارهای جهانی با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزل عرضه می‌گردد اما موتور در نظر گرفته شده برای بازار ایران یک واحد ۱.۶ لیتری بنام EC5 با ۱۱۵ اسب بخار قدرت است. این موتور بر اساس همان پیشرانهٔ TU5 ساخته شده و در اصل نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ آن است. پژو برای انتقال نیرو در ۳۰۱ هم دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک را در نظر گرفته که معلوم نیست کدام‌یک از آن‌ها توسط ایران‌خودرو در بازار داخل عرضه می‌گردند.

ikco-dena-2017-elx-02

دنا ELX با همان پیشرانهٔ EF7 عرضه خواهد شد اما ایران‌خودرو در کنار نمونهٔ تنفس طبیعی، نسخهٔ توربوی این موتور را هم برای دنا ELX ارائه خواهد کرد که هم‌اکنون بر روی سورن نصب شده و ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور هم ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. دنا ELX حداقل در ابتدا با همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی تولید می‌شود و هنوز خبری از ارائهٔ گیربکس اتوماتیک برای آن نیست.

peugeot-301-2017-1600-07

قیمت

هنوز قیمت رسمی و دقیق هیچ‌یک از این سه سدان مشخص نشده است و همهٔ قیمت‌هایی که اینجا ذکر می‌شوند حدودی بوده و بر اساس شنیده‌ها و پیش‌بینی‌ها ارائه شده است. با توجه به قیمت ۴۵ میلیون تومانی دانگ‌فنگ H30 کراس، به‌احتمال‌زیاد نسخهٔ سدان آن‌هم همین حدود قیمت خواهد داشت و البته احتمال عرضهٔ نمونهٔ دستی آن با قیمت کمتر هم وجود دارد. پژو ۳۰۱ نیز طبق اعلام ایران‌خودرو قیمتی حدود ۵۰ میلیون تومان خواهد داشت که آن‌را به گران‌ترین عضو این گروه تبدیل می‌کند؛ و در آخر دنا ELX هم قرار است با قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومان عرضه گردد که البته نسخهٔ توربو یک تا دو میلیون قیمت بیشتری از مدل تنفس طبیعی خواهد داشت.

نتیجه

پس از بررسی این سه سدان جدید بازار می‌توان گفت پژو ۳۰۱ خودروی برتر این رقابت است البته اگر با قیمت و سطح تجهیزات مناسب عرضه گردد. البته دراین‌باره هنوز نمی‌توان نظر قطعی داد. در سوی دیگر دنا ELX هم با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی کشور، خودروی قابل‌قبولی بشمار می‌رود که با طراحی نسبتاً زیبا، تجهیزات کامل و موتور توربوشارژر می‌تواند گزینه‌ای جذاب و مدعی قدرتمندی در بخش خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان باشد؛ و درنهایت دانگ‌فنگ S30 هم اگر با گیربکس اتوماتیک و قیمت زیر ۴۵ میلیون تومان به بازار عرضه شود می‌تواند توجهات را به خود جلب کند هرچند که در این رقابت رتبه‌ای بهتر از آخر را کسب نمی‌کند.

peugeot-301-2017-1024-06ikco-dena-2017-elx-10dongfeng-fengshen-s30-2

 

مشخصات فنی

دنا ELX پژو ۳۰۱ دانگ‌فنگ S30
پیشرانه EF7 EC5 TU5
حجم موتور ۱۷۰۰ سی‌سی ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶۰۰ سی‌سی
قدرت ۱۱۵ اسب بخار ۱۱۵ اسب بخار ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
شتاب صفرتاصد ۱۲ ثانیه ۱۱ ثانیه ۱۱ ثانیه (دستی)
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ۱۸۸ کیلومتر در ساعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت
طول/عرض/ارتفاع ۴.۵۶/۱.۷۲/۱.۴۶ متر ۴.۴۴/۱.۷۵/۱.۴۴ متر ۴.۵۲/۱.۷۴/۱.۴۶ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۷ متر ۲.۶۵ متر ۲.۶۱ متر
وزن ۱۲۵۸ کیلوگرم ۱۰۹۰ کیلوگرم ۱۲۱۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۰۰ لیتر ۵۰۶ لیتر ۴۸۷ لیتر
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر ۷.۳ لیتر (ترکیبی) ۷ لیتر (ترکیبی)
حدود قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان ۵۰ میلیون تومان ۴۵ میلیون تومان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. soroush

    ۲۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (45 ديدگاه)

    بین بد و بدتر چه حق انتخابی هست؟؟؟
    تو کشورا دیگه با 50 میلیون میشه چه ماشینایی خرید
    اونوقت ما باید چه اشغالایی رو سوار شیم
    تازه منت هم سرمون میذارن که تنوع محصول دارن
    هیوندای و ایران خودرو تو یه زمان تاسیس شدن تازه اون موقع کره خیلی از ایران عقب تر بود
    ولی . . .

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. ارش

    ۳۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    من اول یه خنده حسابی میکنم و بعد میشینم یه دل سیر گریه میکنم واقعا با این ماشینا کار دیگه ای نمیشه کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 2
  3. حامد

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اتفاقا طراحی دنا از بغل زشت شده.انقدر خط و فرو رفتگی ایجاد کردن که مثلا بگن طراحی جدیدی انحام گرفته.خیلی هم ناهماهنگ و زشت شده مخصوصا اون حالت صاف پایین شیشه ها و فرو رفتگی پایین درها

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. پیمان

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا دنا زشت شده تازه آقایون ایران خودرو میفرمایند برای این طراحی و تغییرات 50میلیارد هزینه کردن نمیدونم دو تا چراغ عوض کردن و دو تا خط زشت رو بدنه انداختن و یه سانروف واقعا50میلیارد میشه.
      خخخخخخخخخخخخ

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. Omid

    ۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (81 ديدگاه)

    فکر کن یکی ازت بپرسه چه ماشینی داری؟
    حاضرم درجواب بگم پراید
    تا اینکه با لحجه ی چینی بگم “دانگ‌فنگ” دارم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. ناشناس

    ۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (28 ديدگاه)

    اخه چرا s30 رو با اینا مقایسه کردن؟ دانگ فنگ فقط یه ماشین خوب داره اونم A9 هستش

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. رامین

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    در طراحی دنا ظاهر قرار بوده حاچبک شود ولی بعد پشیمان شدند وسپر پلاستیکی جلو هم زیاد همخوانی ندارد و حجیم است

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. اصغر

    ۱۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    پناه ببرید به خدا از این همه بد عهدی و تاختن بر حقوق مردم! آخه چرا ایران‌خودرو یا سایپا یا سایر شرکت ها این کارو با مردم میکنند!؟ آخه به بخش خصوصی یعنی واقعاً خصوصی که امکان فعالیت ندادین،واردات خودرو های مناسب و ایمن رو هم یه جورایی گناه جلوه دادین با عذاب های بالای صددرصد گمرک! تولیدات دولتی شما هم که همون به خدا پناه میبریم دیگه! ولی در آخر سخن بسیار گیرای خلایق هر چه لایق… دانگ فانگ! چانگان!و……

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. رضا

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه دنا اتومات بیاد ارزش خرید داره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. مهدی

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینکه چرا ایرانخودرو فکری برای ضعف اصلی پلت فرم دنا یا همون سمندنمیکنه ستون های جلوش که باعث کم شدن دید راننده میشه ) جای بسی تعجب داره البته از نخبگان ایرانخودرو انتظاری جز تعویض و طراحی چراغ نمیره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. Mpower

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اون دانگ فنگ نیست که /دنگ و فنگه
    دنا هم که مشخصه چیه
    میمونه پژو که اونم یه قیمتی میزارن روش که آدم تا پترزبورگ فرار کنه

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا