ایران خودروایستگاه خبرسایپا

گزارش مجلس از کارنامه سیاه خودروسازان داخلی

به اعتقاد ما انتشار جزییات اولیه گزارش تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان، صرفا برای نشان دادن پشت پرده فعالیت های اخیر خودروسازان با سند و مدرک کتبی است وگرنه کم و بیش همه می دانیم که صنعت ۵۰ ساله ما بدست جریان های مختلف و حتی اشخاص حقیقی سالهاست که به این طرف و آن طرف کشیده می شود . . .

عکس: جام جم آنلاین
عکس: جام جم آنلاین

علی علیلو (رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی) در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس، نخستین جزییات بدست آمده از گزارش تحقیق مجلس را رسانه ای کرد؛ جزییاتی ابتدایی که هرچند نتیجه بررسی بسیار کوتاه ۶ ماهه مجلسی هاست اما بازهم پشت صحنه مدیریت خودرویی کشور را به خوبی بیان می کند. مهم ترین نتایج گزارش تحقیق و تفحص مجلس را می توان بصورت زیر خلاصه کرد:

  1. هیئت تفحص در کمیسیون صنایع در اسفند ۹۱ تشکیل شد اما بدلیل کمبود بودجه، فعالیت رسمی خود را از ۶ مهرماه ۹۲ آغاز کرد.
  2. رویکرد اصلی هیئت در فاز اول صرفا آسیب‌ شناسی بود. فاز دوم کار نیز در قالب کار هیئت هنوز تعریف نشده.
  3. تفحص انجام شده مربوط به سال‌های ۸۱ تا ۹۱ است اما بسیاری از مشکلات به قبل از این زمان می‌رسد به طوریکه ریشه آنها در ۲۰ و ۲۵ سال اخیر است که عده‌ای خود را قیم صنعت خودروسازی دانستند.
  4. مشکلات اساسی از نظر ساختاری، مدیریتی، مالی و قراردادی دامنگیر خودرسازان است.
  5. وجود سردرگمی و سرگردانی در برنامه‌ها و استراتژی‌ خودروسازان.   
  6. نبود کنترل و نظارت بر خودروسازان.
  7. بی‌انضباطی مالی، بزرگترین آسیب وارد شده به صنعت خودروسازی است.
  8. میانگین هزینه شرکت‌های مالی خودروسازان داخلی مابین ۱۳ تا ۱۵ درصد است؛ درحالیکه این میزان بعنوان مثال برای تویوتا ۱.۵ الی ۲ درصد، در هیوندای حدود ۳ درصد و برای اکثریت خودروسازان غربی ۲ الی ۴ درصد است. تاوان این اختلاف را همیشه مشتریان پرداخت میکنند.
  9. قیمت مواد اولیه خودروسازان ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش داشته که بدلیل همان ساختار غلط و در هم تنیده حاکم در صنعت خودرو و بی‌ انضباطی مالی است. این افزایش قیمت بازهم از جیب مشتریان جبران شده.
  10. حداقل مابین ۱۵ تا ۲۰ درصد از قیمت تمام شده خودروها، افزایش قیمتی نا متعارف داشته که باید این میزان کاهش یابد.
  11. بوجود آمدن شبکه دلالی بین کارخانه و خریدار واقعی بدلیل واگذاری بخشی از فروش خودروسازان به شرکت های زیرمجموعه شان است.
  12. در قیمتی که کارخانه به شرکت زیر مجموعه‌ اش می‌دهد با قیمتی که خریدار واقعی می‌خرد، حداقل ۴ تا ۱۰ میلیون تومان اختلاف وجود داشته که تاوان آن را مردم می‌ دهند.
  13. گرفتن تسهیلاتی بعضا تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان بعلاوه وام‌هایی با سود ۲۸ درصد از بانک‌های دولتی؛ درحالیکه خودروساز برنامه‌ ای برای آنها نداشته و در موارد غیرمرتبط نیز هزینه کرده اند. تمامی این هزینه‌ها بر قیمت تمام شده لحاظ شده که یعنی فشار نهایی آن بر دوش مصرف کننده است.
  14. بعضی از تامین کنندگان مواد اولیه و قطعات در گروه‌های خودروساز از انحصارهای خاص برخوردارند طوریکه آنها تبدیل به سهام داران شرکت‌ های خودروساز شده اند. در این شرایط آنها بجای استفاده از اقلام تولید داخلی بدنبال تامین کننده خارجی رفته اند تا بدین ترتیب قیمت تمام شده خودرو افزایش یابد.
  15. یکی از تامین کنندگان با داشتن انحصار سهام‌ داری به دلیل وارد کردن ECU ، هزاران دستگاه را در پارکینگ خودروساز معطل نگه داشته. آن تامین کننده در شرایطی که مشتریان را سردرگم نگه داشته است، تلاش می‌کند سهام ۲۳ درصدی خود را (در یکی از گروه‌های خودروساز) به ۳۶ درصد از طریق کانال‌های سهام افراد شخصی برساند. حتی آنها می‌خواهند بالاترین کرسی را در هیات‌ مدیره گروه‌ ها کسب کنند.
  16. سفته بازی و خرید و فروش سهام سایپا در شرکت‌ زیر مجموعه اش یعنی سرمایه‌ گذاری کارکنان سایپا انجام شده. در آن زمان قیمت هر سهم ۲۴۰ تومان بود اما برای آنکه این شرکت، سهام ها را خریداری کند هر سهم را به دو برابر یعنی ۴۸۰ تومان خریداری کرده. رقم نهایی خریداری این سهام بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان است. در واقع شرکت سایپا این میزان نقدینگی را صرف سفته بازی کرده است. این کار با عنوان وام به کارمندان انجام شده بود اما از کارمندان وکالت گرفته شد که گروهی به نام هیات مدیره صاحب‌ اختیار تمامی این سهام باشند. وقتی این کار در آن زمان مورد اعتراض قانونی برخی از مراجع قرار می‌گیرد عنوان می‌شود که چنین اقدامی در جهت خصوصی سازی انجام شده در صورتیکه اصل سهام بخش خصوصی مورد معامله قرار گرفته.
  17. این ۱۶۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی سایپا، در شرایطی بود که سایپا برای حفظ خط تولید خود به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز داشت. در همان زمان بانک‌های دولتی زیر بار دادن تسهیلات به سایپا نرفتند تا نهایتا تولید این گروه به ۴۲ درصد کاهش پیدا کند.
  18. در قرارداد L90 که بین سازمان گسترش و رنوی فرانسه منعقد شده، می توان دید که اعداد ذکر شده در قرارداد با آنچه در عمل رنو انجام می دهد، فاصله ای ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومانی دارد. این اتفاق به دلیل ضعف مدیریتی و نظارتی در قرارداد رخ داده؛ این فاصله قیمتی را مصرف کننده واقعی پرداخت می‌کند. در واقع رنو بصورت غیر مستقیم کلاه برداری کرده است.
  19. با آنکه وزیر دستور داده سابقه قرارداد و کارشناسی‌های انجام شده مورد بررسی قرار گیرد اما در نهایت هیچکدام از نهادهای مربوطه اعم از سازمان گسترش، معاونین، وزارت و گروه خودروساز تولید کننده L90 جواب مشخصی به هیئت تفحص مجلس ندادند و مسئولیت را نپذیرفتند.
  20. هزینه ای که بابت قرارداد بن‌ رو (خرید کارخانه فیات در جاده ساوه توسط سایپا) پرداخت شده، خلاف قرارداد و خیلی بالاتر از آن بوده؛ در قرارداد فقط سوله و زمین کارخانه قید شده اما سایپا پول محصول را نیز داده. این مسئله بعد از گذشت سال ها تازه مشخص شده است.
  21. میانگین تولید خودرو برای هر کارگر در کمپانی های خارجی ۳۶ تا ۵۶ دستگاه است درحالیکه این میزان برای خودروساز‌ان ایرانی بیشتر از ۴ تا ۶ دستگاه نیست؛ این موضوع فاجعه‌ ای در صنعت بهره‌ وری خودروست.
  22. در هر دو گروه سایپا و ایران خودرو، تعدادی از نمایندگی‌های خاص انحصاری و سفارشی وجود دارد که به صورت دستوری سهمیه‌ ای برای شان تعیین می‌شود آن هم بدون آن که ضمانت لازم توسط شرکت‌های خودروساز از آنها گرفته شود. این نمایندگی‌ها اکنون میلیارد‌ها تومان به گروه‌های خودروساز بدهکارند اما از آنجا که تضمین‌ های درستی را نسپرده‌اند، خودروسازان قادر به گرفتن پول و مطالباتشان نیستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۰۸ دیدگاه‌ها

  1. keydo

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اونوقت جناب زیگما اگه یه کشور فقط مصرف کننده باشه و تولید نکنه از کجا پول دراره که خرج کنه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. يه فقير

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من این گزارششون هیچ وقت نتیجه نداره. چون اگه روش بیشتر تحقیق کنن! کل ….میره زیره سوال!!!! مثل اون اختلاس 3000هزارمیلیاردى.پس خدا به دادمون برسه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۱ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    دورود
    دوستان در مورد صنعت خودرو و وضعیت افتضاحی که در اون به سر میبریم پای نهادی به نام ( ب…ت ره…..ری) در کاره
    این موضوع کاملا واضح و مشخصه که بالاترین مقامات نظام جمهوری اسلامی در این کار دخالت میکنند و برای پیش برد مقاصدشون از صنعت خودرو که درآمدزایی بالایی براشون داره استفاده میکنند و این وپولها از کشورهای مثل عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین و سوریه هم سردرمیاره و حق سهم میبرند که تا به امروز برخی از مردم ایران به این موضوع پی برده اند و دیگه دست مقامات نظام جمهوری اسلامی برای عموم رو شده و علت اینکه هیچ وقت گمرک خودرو رو به صفر نمیرسانند همین دلیل (درآمدزا بودن این صهعت) هست
    اگر توجه کرده باشید در مناظره ای که اخیرا انجام شد آقای داود میرخانی رشتی بصورت وقیحانه ای از جنایتهای که در صنعت خودرو سازی انجام میداده دفاع میکرد و به راحتی به مردم و آقای خاکساری و سردار مومنی (فرمانده نیروی انتظامی) فحاشی (ناسزا میگفت) به نظر دوستان چه کسی با چه پشتوانه ای میتونه بیاد در رسانه جمعی با مخاطب چندین میلیونی اینطور به مردم ناسزا بگه و در عمل مردم و ایران رو (عذر میخوام) به تخمش هم حساب کنه این شخص از حمایت کدوم نهاد و اشخاص برخورداره که به خودش جرات و اجازه اینکار رو میده که اینطور مثل یه حیون به جان مردم بیفته
    جواب رو همه میدونند اما نمیگند
    من جواب میدم تنها در صورتی شما میتونید کارهایی مثل کار آقای میرخانی رشتی رو انجام بدید که از حمایتهای بالاترین مقامات نظام((( که همه مردم این آقایان رو میشناسند وبه بعضیاشون حضرت، آقا ، امام و ….. هم میگند واون یکی هم با گذشت این همه سن هنوز ریش در نیورده و بهش کوسه هم میگن و برخی بهش لقب شیطان رژیم رو دادند و برخی در کشورهای دیگه بهش شاه هم میگن …. هم میگند)) باید برخوردار باشید وگرنه یه همچین غلطی نمیتونید بکنید (((در مورد این آقایون باید بگم سگ زرد برادر شغاله دوستان گول تبلیغات برخی رو نخورند که تریپ برمیدارند)))
    اما مردم با همه این تفاصیل اقدام به خرید خودرو میکنند و کاملا آگاهانه اینکار رو میکنند خوب با این وجود وضع به همین منوال باقی خواهد ماند و این جنایتکاران به جنایاتشون ادامه خواهند داد
    اولین مقصر در این جریان خود مردم هستند که اجازه یه همچین جنایتی رو به این حیونها میدند
    دوستان تنها راه اینه باید این خودرو سازان و ……. رو تحریم کنیم وبه دیگران هم اطلاع رسانی کنیم
    مواظب ورود خودرو سازان چینی و به نوعی تغییر در تولید و به نوعی جایگزینی خودروهای چینی باید باشید
    یادتون نره چین متحد و شریک تجاری این جنایتکاران هست
    باید تلاش کرد و ادامه داد وگرنه هیچ وقت چیزی ساده بدست نمیاد
    ازماست که برماست
    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارمین

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      درود عالی گفتی امیدوارم خدایه یگانه جواب این جنایتکارارو بده …یا زرتشت سربازتم کوروش

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا