تصاویر لو رفته از دنای جدید

انتشار تصاویر مخفیانه و اصطلاحاً جاسوسی خودروها پیش از رونمایی آن‌ها امری رایج و البته هیجان‌انگیز در دنیای خودرو است.
بااینکه ما به دیدن این تصاویر از خودروهای روز دنیا عادت کرده‌ایم اما دیدن تصاویر مخفیانه از یک خودروی وطنی چیزی است که تابه‌حال کمتر فرصت آن پیش آمده است. (شاید به این دلیل که تعداد این خودروهای وطنی به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد).

تصاویر منتسب به دنای اتوماتیک
تصاویر منتسب به دنای اتوماتیک

به هر حال تصاویری وجود دارد که احتمالاً از درون شرکت ایران‌خودرو به بیرون درز کرده و از ظواهر امر پیداست که مربوط به نسخهٔ جدیدی از خودروی دنا است که ایران‌خودرو قبلاً وعدهٔ آن را داده بود (دنای اتوماتیک).

فیس‌لیفت دنا با درب‌های جدید و خطوط جانبی
فیس‌لیفت دنا با درب‌های جدید و خطوط جانبی

همان‌طور که اشاره شد ایران‌خودرو قبلاً در مورد عرضهٔ مدلی از دنا مجهز به موتور توربوشارژ، جعبه‌دنده اتوماتیک و امکانات بیشتر صحبت کرده بود که با توجه به روال رایج نام‌گذاری‌های این شرکت احتمالاً نام دنا ELX را یدک می‌کشد.

احتمال تغییر فرم چراغ‌ها
احتمال تغییر فرم چراغ‌ها

تغییر خطوط بدنه در طرفین و تغییر فرم درب‌های عقب و حذف لچکی این درب‌ها از معدود تغییراتی است که در این خودرو به چشم می‌خورند. به نظر می‌رسد ایران‌خودرو به این نتیجه رسیده که مشتریان دنا را خودرویی کاملاً جدید و مستقل نمی‌دانند بنابراین نهایت سعی خود را در تغییر قسمت‌هایی از بدنه که یادآور خودروی سمند است به انجام رسانده. ضمن اینکه همان‌طور که در تصاویر مشخص است فضایی برای نصب سانروف در سقف وجود دارد. اما پاشنه آشیل طراحی دنا سپر عقب این خودرو است که تناسبی با پیکرهٔ کلی خودرو ندارد و انتظار می‌رود که در این مدل اصلاح شود و خوشبختانه در تصویر مربوط به خبر تأسیس شرکت طراحی خودرو با مشارکت ایتالیا گوشه‌ای از نمای عقب دنا با طراحی متفاوت سپر عقب به چشم می‌خورد.

تغییرات سپر عقب محتمل است
تغییرات سپر عقب محتمل است

موتور ملی EF7 مجهز به توربو شارژر پروژه ایست مشترک بین شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو ایپکو و F.E.V آلمان که چند سالی در حد نمونه‌های اولیه و تحقیقاتی باقی مانده و احتمالاً به دلیل تحریم‌ها متوقف شده بود. این موتور با 1645 سی‌سی حجم 150 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه قرار است تا پاییز امسال بر روی خودروی سورن به بازار عرضه شود.
در کنار موتور ملی این خودرو برای اولین بار از جعبه‌دنده ملی نیز سود خواهد برد که به گفته ایران‌خودرو از نوع خودکار AMT و 6 سرعته است.

حذف لچکی عقب و دستگیره درب‌های جدید
حذف لچکی عقب و دستگیره درب‌های جدید

در مجموع و با توجه به ویژگی‌های فنی جدید، تولید این خودرو را می‌توان گامی روبه‌جلو برای صنعت خودروسازی کشور تلقی کرد و در صورت عرضه اگر درگیر مشکلات کیفیتی و قیمت‌گذاری نامناسب نشود با توجه به سود بردن از امکانات و قوای فنی مناسب، به‌راحتی می‌تواند به رقابت با خودروهای هم‌رده در بازار ایران بپردازد.
هرچند ایران‌خودرو هنوز هیچ اظهارنظری در مورد زمان عرضه این خودرو نکرده است اما با توجه به فراهم آمدن بستر تولید به نظر می‌رسد که تا پایان سال 94 این خودرو وارد خط تولید خواهد شد.

دنای جدید با تغییرات ظاهری و فنی
دنای جدید با تغییرات ظاهری و فنی

منبع تصاویر: تیونینگ تاک

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محسن عبدالملکی

مهندس عمران، مترجم و علاقه مند دنیای خودرو

128 دیدگاه

  1. SALEH
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    اینا رو بیخیال یه خطی که انداختن چند؟؟؟ :\

    پاسخ
  2. arash
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    خداکنه فنی ماشین هم بدون ایراد باشه چون تو ایران چند سال تولیدمیشه بعد کم کم عیب هارو پیدا میکنن

    پاسخ
  3. ناشناس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من دقیقا متوجه شدم چه
    شکلی بود !!!!!؟

    پاسخ
  4. mehrdad
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    خیلی شبیه ولکسc30 شده.فقط خط که انداختن یکم پایین تره. فرم شیشه عقب و درها همونه. مقایسه کنید

    پاسخ
  5. بیطرف
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    دوستان یه کم منطق خیلی خوبه
    دنا فقط دنده اتومات و سانروف کم داشت
    ظاهر دنا فقط از نمای بغل اضافی ساده بود(البته این موضوع کاملا سلیقه ای هست)
    که باگودی زیر در و خط بالا و استیل شدن دستگیره ها و حذف لچکی حل شده.درسته با خودرو های روز دنیا خیلی فاصله داره ولی برای ایرانخودرو خوبه
    یه نگاه به تاریخچه ی بنز و…. بندازیدمیبینید اوناهم این مراحل رو پشتسر گذاشتن

    پاسخ
  6. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آخه چرا آدمو به خنده میندازی؟کدوم حذف لجکی؟؟؟!!!!!!!!!!این عکسا مربوط ب اتاق لخته و بدون هیچ متعلقاتی….وقتی لوازمش بسته بشن لچکی میاد سر جاش ….لابد میگی اگه نداره پس کو ؟:ِِِِ……….به بقیه ماشینا م دقت کن میبینی که حد فاصل بین لچکی و شیشه درب عقب .به اتاق یا درب وصل نیست بلکه جداست ….اصلا حال تایپ نداشتم …مجبورم کردی…چجور reviewer هایی هستید شما؟آبروموو بردی

    پاسخ
  7. afshin
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    آیامشکل صدای دیسک عقب هم را حل کرده اند؟

    پاسخ
  8. پيام
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    دنا یه اشغال به تمام معنا ست
    رفیقم یه دونه صفرش خریدفقط” 8 “ماه تونست تحملش کنه
    اول از همه کمک فنر ها که داغون شد
    دوم اینکه بعد از یک ماه داخل ماشین صدای زوزه میومد که اخرشم نفهمیدن مال چی بود
    سوم اینکه نمایندگی میگفت هیچ قطعه ای ندارم که بخوایم براتون تعویض کنیم
    اخرشم اینکه بعد از 8 ماه کل جلوبندی ماشین صدا میداد در حالیکه کیلومتر ماشین هنوز 20000 تا نشده بود و…
    بهترین کار فروش یه همچین اشغالی بود که به سختی و با چند میلیون ضرر فروختش ولی حداقل خودش راحت کرد.

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      آیا مشکل جلوبندی حل شده
      آیا مشکل موتور حل شده
      و هزاران آیای دیگر
      خدا ازتون نگذره

      پاسخ
  9. نیما
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تبریک میگم به بر و بچه های ایرانخودرو و امیدوارم این حرکت یه گام رو به جلو باشه برای پیشرفت های بزرگ و آینده ساز.
    اول بگم که من خودم کلا امریکایی سوار هستمو ماشین زیر 3000cc حال نمیکنم.
    ولی خب دنا خوبه و نسبتا زیباست و لوکس ولی زیادی شبیه خانواده ی سمند هست و داشبوردش هم که متریال افتضاحی داره.
    جای کار داره اما خوبه واسه ایرانخودروِ

    پاسخ
    1. امین
      سوابق: (67 دیدگاه) ,

      جالبه این بنده خدا نوشته امریکایی داره و بدون تعصب میگه برا ایرانخودرو خوبه ولی نمیدونم فاز اون 46 تایی که منفی دادن چی بوده ؟

      پاسخ
  10. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دنای خودروی زیبایی هستش این خطوطی هم که اضافه شده اولا نشانه توانایی ساخت و مونتاژ ایرانخودرو هستش
    نکته دوم اینکه خط اول یا همون طاقچه ای که به زیر شیشه ها دادند اصلا به دل نمیشه اما سه خط دیگر و تغییر شیشه مثلثی عقب واقعا زیبا شده
    به نظر من باید فرم گلگیر های عقب هم عوض بشه تا چراغهای عقب یک مقداری از این حالت تیزی در بیان و کمتر وارد بدنه ی کناری ماشین بشن
    گلگیر های جلو هم اگه عوض بشن شباهتش به سورن هم از بین میره

    پاسخ
  11. عادل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من دنا واقعا ماشین خوبیه و دستمریزاد به متخصصین وطنی عالیه کارشون
    اونایی که ایراد میگیرند خودشون فرغون هم ندارند سوار شن بعد از یه خودرو که با تلاش هموطنان مون با امکانات خوب ساخته شده ایراد بنی اسرائیلی میگیرند من که خودم یکساله دارم و کاملا راضی هستم.
    دست مریزاد هم وطن. زنده باد ایران

    پاسخ
  12. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا که گل کاشتید خخخخخخ خط روی در . خورده تغییر ظاهری و در نهایت خودروی جدید ملی خخخخخخ حتما 70 میلیون هم قیمتشه

    پاسخ
  13. حامد جوون
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خدایا این همه خوشی رو از ما نگیر….. 4 تا عکس آهن پاره شد مدل جدیدعایا؟!؟!؟

    پاسخ
  14. م
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    اخه خدایا کی ما دوباره ماشین ژاپنی خواهیم دید تو این مملکت؟؟؟ نیسان و هوندا و میتسوبیشی که دیگه نگوووو…برید با ژاپن قراداد ببندید نه اروپا نه امریکا نه چین .جان مادرتون ژاپن تو هر زمینه خودرو سرتر از همه اشونه که با یکم سرمایه گذاری ژاپنیها و خودمون تو ژاپن حل میشه.ول کنید غرور ژاپنیهای تنگ نظرو ولی به جاش یاد میگیریم ازشون چطوری کلا زندگی کردنو چه برسه به تکنولوژی……

    پاسخ
  15. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دنارو من دارم خدای ظاهر و اپشن عالی ای داره elx که دیه حرف نداره نسبت به قیمت،همچنین مصرف سوخت خیلی خیلی کمی که بخاطر سیستم برنامه ای خیلی کمتر سورن میسوزونه،ولی یکم کیفیت داشپورت و درهارو بیشتر میکردن و سعی میکردن تو سوار کردن قطعات دیه حرف نداشت.

    پاسخ
  16. رامین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من 5ماهه دنا خریدم سه روز پیش تو ترافیک از عقب با ماشین زدن سپر فقط یه مقدار از جاش دراومد ولی وقتی زیر ماشین رو نگاه کردم شاسی ماشین تا شده بود معلوم نیست جنسش چی بود که با اون سرعت کم شاسی تا شده بود
    زوزه ماشین هم زیاده جلوبندیش هم چنگی به دل نمی رنه کمکاشم خیلی خشکن
    مصرفش خوبه امکانات داخلیش هم خوبه هندلینگش هم عالیه مزایا فقط همین

    پاسخ
  17. وحید
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    از لحاظ پیش بینی قیمت این ماشین رقیب برلیانس h330 اتومات خواهد بود و بازه قیمتی بین 52 تا 55 خواهد داشت…فنی ماشین لنگ نزنه گزینه ی خوبیه البته ما با این قیمتای مسخره کاری نداریم…پشت یه ماشین نوشته بود ما آدما فقط تو ترافیک پشت همیم که واقعا درسته و اگر در حقیقت به معنای واقعی(( ما )) بودیم الان قیمت این ماشین باید آخرش 20 می بود

    پاسخ
  18. عباس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام خدمت دوستان،ماعوض اینکه ازتولیدیک خودروی تماما”ملی وبه قول شمابی کیفیت که اصلا”هم اینطورنیست حمایت کنیم مدام انتقادمیکنیم!!!کسانی که انتقادمیکنندخوددرچنته چه دارند؟؟؟آیاتوانائی طراحی یک ماشین اون هم به این شکل کامل وزیبارودارن؟؟؟من این آمادگی رودارم که درحضوریک جمع باهرکسی که بخوادوآماده مناظره باشه حضورپیداکنم وپاسخش روبدم تامتقاعدشه این دنا(نازدردانه ایران خودرو)درنوع خودبینظیره…

    پاسخ
  19. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    یه خودرو با کیفیت چینی با اون همه امکانات وقتی وارد میشه و دوبله که چی بگم سوبله تعرفه گمرک میخوره اخرش قیمتش میشه پنجاه تومن ولی یه لگن مثل دنا با این امکانات ضعیف و کیفیت افتضاح و بدون هزینه گمرکی بیش از پنجاه قیمت بخوره واقعا خریدش احمقانه است باید به خودمون بیاییم و خودرو اینجوی نخریم

    پاسخ
  20. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    رگ به رگ نشید یوقت ???
    لابد با این تغییرات شگفتی ساز یه 20-30 تومنیم بکشن رو قیمت ماشین

    پاسخ
  21. علی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    انتقادات به خودروسازان وارده. اما برخی انتقادات روی اعصابه!! انتقاد میکنن که بگن ما هم حالیمون میشه
    چند سوال اساسی دارم:
    آیا تمامی کسانی که انتقاد می کنن و لعن و نفرین به خودروسازها میفرستن خودشون کار و شغل خودشون رو درست انجام میدن؟ آیا به حقوق دیگران در جامعه در ساختمان محل سکونت و در محل کار احترام میذارن؟ آیا فرهنگ صحیح رانندگی دارن؟ آیا حقوق کارگر خودشون رو به موقع و درست پرداخت میکنن؟ آیا فرار مالیاتی ندارن؟ و هزاران آیاهای دیگر…
    اگر فقط جواب یکی از سوالهای فوق خیر باشه باید سکوت اختیار کنن و صحبتی نکنن و اول خودشون رو اصلاح بکنن. به قول معروف: یه سوزن به خود و یک جوالدوز هم به مردم بزن.
    ما ایرانیها منتقدین خوبی هستیم اما فقط عیبهای دیگران رو می بینیم اما خودمون ماهیم!!!

    پاسخ
  22. محمد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    از نظر من خودرو باید ایمن کم مصرف هندلینگ خوب کیفیت قطعات کابین و موتوری معقول باشه و حیات یا همان جان داشتن و حرکت کردن نیاز به عاشق داره نه قاتلى همچون سایپا و ایران خودرو ماشینی که جاده میپیچه ولى ماشین نه ، ترمز نداره نیروى گریز از مرکز روش تأثیر زیاد و باعث چپ شدن میشه وووووو خودرو سازان یه کم به انسانىت به حیات این معجزه خدا احترام بذارید

    پاسخ
  23. تقی زاده
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام یه فکری به بغل سپرهای جلو بندازن که بی قیافه ترین سپره که با گلگیر جلو کاملا نا متوازنه

    پاسخ
  24. حمیدرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    در عکس های دیگه ای که از این ماشین دیدم,به طرز فاجعه آمیزی جلوی این ماشین از میتسوبیشی لنسر کپی شده!اونم به طرز ناشیانه ای!من نمیفهمم تا کی قراره طرح های دزدی از ماشین های دیگه رو به اسم “فیس لیفت” به زور به مردم قالب کنیم!!!!
    حداقل از یه ماشین ناآشنا کپی میزدید که مردم نشناسنش!نه میتسوبیشی لنسر که هر ماشین بازی آرزوی داشتنش رو داره!!!

    پاسخ
    1. سید امین فاخر
      سوابق: (30 دیدگاه) ,

      منظور از ناشناس چیه دیگه کپی باید از رو مدلهای موفق باشه نه ناآشنا خخخخ در غیر این صورت کپی نمیخواد

      پاسخ
  25. Alireza
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خطوط واقعا لازم بود ایران خودرو تغییرات زیادی انجام داده من یه پارس گرفتم بعد یه ما هی صدا میداد… بلاخره با کلی درد سر فروختم دوستم 1 سال بعد پارس خرید 2 ساله هیچیش نشد ایران خودرو یکم ماشیناشو بهتر کرد

    پاسخ
  26. محمد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    عجب مسوولای ایرانخودرویی هستن من میگم دنای سانروف دار میخوام میگه نداریم!!!!
    میگم توخبر اعلام شده همه میدونن میگه نه نداریم یا عرضه نشده درصورتی ک عرضه شده تاریخ ۲۴.۵.۹۵ نمایندگی ایرانخودرو شهرستان فسا
    من الان ی دنای معمولی سفرش دادم بهم گفتن ۳۰روزه تحویل میدیم اما موعد تحویل زده ۱۹شهریور در صورتی ک من دوم مرداد ثبت کردم

    پاسخ
  27. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    کسایی که بلد نیستن درست از ماشین استفاده کنن ویراژ میدن و رو دست انداز ۸۰تا میرن تقضیر خودشونه بی دلیل تقصیر ماشین نندازید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.